سد زمزم

بدیهی است که سدها یکی از مهم ترین سازه های مهندسی شده کشور عزیزمان ایران هستند که به منظور تامین آب مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. سد زمزم نیز از این قاعده مستثنی نیست و در تامین آب در مواقع ضروری نقش مهمی را ایفا می کند. اما سد زمزم به غیر از جنبه مهم تامین آب روستای برنجستانک، از نظر گردشگری نیز تاثیر بسزایی داشته و یکی از تفرجگاه های محبوب میان مسافران در شهر قائمشهر است. این سد زیبا که در محیط کوهستانی قرار داشته و از مناظر بی همتایی بهره مند می باشد، در روستای برنجستانک قائمشهر جا خوش کرده و تفریحات متعددی را به گردشگران ارائه می کند. اگر شما نیز قصد سفر به قائمشهر را دارید بد نیست در مورد سد خاکی زمزم نیز بدانید تا یک روز خوش را در این منطقه سرسبز بگذرانید.

سد زمزم کجاست و مسیر دسترسی به آن

سد زمزم یکی از زیبا ترین مناطق تفریحی استان مازندران محسوب می شود که در شهر قائمشهر و روستای برنجستانک جای دارد. این سد با مناظر خیره کننده و تفریحات جذابی که دارد همه ساله مقصد بسیاری از گردشگران است. از آنجاکه سد زمزم در نزدیکی شهرستان قائمشهر واقع شده برای رفتن به این منطقه بکر باید ابتدا به سمت استان مازندران و سپس قائمشهر حرکت کنید. مسافت سد زمزم تا تهران حدود 251 کیلومتر است که این مسافت در زمان های عادی و بدون ترافیک 3 ساعت و 53 دقیقه از شما زمان می گیرد. برای رفتن به سد خاکی زمزم از مبدا تهران باید از جاده فیروزکوه به سمت شمال حرکت کرده و پس از 7 کیلومتر شیرگاه را بگذرانید. سپس تابلوی شهرک صنعتی بشل را در سمت راست جاده مشاهده خواهید کرد که باید حدود 10 کیلومتر در این جاده فرعی پیش بروید. به دوراهی که رسیدید مسیر سمت راست را پیش بگیرید تا به سد زیبای زمزم برسید.

آدرس سد زمزم: استان مازندران، قائمشهر، روستای برنجستانک

معرفی سد زمزم یا دریاچه برنجستانک

قائمشهر یکی از زیبا ترین و پر تراکم ترین شهرهای استان مازندران است که مرکزیت شهرستان قائمشهر را به خود اختصاص داده است. این شهر زیبا و سرسبز از منابع طبیعی بسیاری برخوردار می باشد که برای عموم مردم قابل استفاده می باشد. سد خاکی زمزم یکی از جاهای دیدنی قائم شهر است که نه تنها در زمینه گردشگری و تفریحی تاثیر دارد بلکه برای تامین آب زمین های کشاورزی روستای برنجستانک در مواقع کم آبی مورد استفاده قرار می گیرد. این سد در یکی از بهترین موقعیت های جغرافیایی قرار دارد که از زیبایی های استان مازندران بی نصیب نمانده است. همانطور که ذکر شد سد زمزم در روستای سرسبز برنجستانک قرار گرفته است که به همین خاطر به آن سد برنجستانک نیز گفته می شود. درواقع این سد دریاچه‌ ای زیبا درست در دل جنگل های خیبوس و انجیل سی است که در روستایی 120 هکتاری قرار گرفته است. از همین روی سد برنجستانک از سویی صحنه ای خیره کننده به سوی جنگلی سرسبز را ارائه می دهد و از سویی دیگر دریاچه ای پر آب به همراه پوشش گیاهی خیره کننده در اطراف آن را به مسافران هدیه می دهد. از آنجاکه سد برنجستانک در روستایی با همین نام قرار دارد بد نیست با روستای برنجستانک نیز آشنا شده و جاذبه های گردشگری متعدد آن را بشناسید.


سد زمزم

آشنایی با روستای برنجستانک

اگر می خواهید به سد زمزم بروید، مسیر دسترسی آن از روستای برنجستانک بالا است که به خودی خود دیدنی های بسیاری را در اختیار گردشگران قرار می دهد. برنجستانک روستایی سراسر زیبایی و سرسبزی است که در 22 کیلومتری شهر قائمشهر قرار گرفته است. به دلیل جاذبه های گردشگری بسیاری که در این روستا وجود دارد به آن نام دهکده توریستی برنجستانک را نسبت داده اند. این روستا با طبیعتی بکر، آب و هوای مطلوب، کلبه های زیبای بومگردی، غذاهای محلی خوش طعم و فرهنگ غنی به بهشت پنهان در ارتفاعات سوادکوه تبدیل شده است. شما به راحتی می توانید پس از بازدید از روستای زیبای برنجستانک به سمت سد خاکی زمزم حرکت کرده و با یک تیر دو نشان بزنید.

ویژگی های معماری سد زمزم

سد زمزم از نوع خاکی با هسته رسی است که بر فراز رود آب تیچون، ساخته شده است. رود تیچون یکی از سرشاخه های اصلی و مهم رودخانه تلار است. این سد با هدف ذخیره سازی آب و استفاده از آن در مواقع ضروری است تا در صورت کمبود آب برای آبیاری زمین های کشاورزی و شالیزار های پایین دست سد مورد استفاده قرار بگیرد. طول سد خاکی زمزم ۲۴۲ متر و عرض آن ۱۰ متر احتساب شده است. این سد توانایی آبیاری ۱۱۲۰ هکتار از اراضی زمین های کشاورزی و شالیزار های پایین دست را دارد و نقش مهمی در ذخیره سازی آب این زمین ها ایفا می کند. در ادامه مشخصات کامل این سد را شرح داده ایم.

  • طول تاج سد: 249 متر
  • عرض در پی: 10 متر
  • ارتفاع سد از کف پی: 32
  • حجم کل مخزن سد: 3 میلیون متر مکعب

سد خاکی زمزم

جاذبه های گردشگری سد زمزم

در وهله اول سد برنجستانک یا زمزم در دل جنگلی زیبا و سرسبز قرار دارد و با تلفیق کوهستان، دریاچه و درختان سر به فلک کشیده طبیعت بی همتایی را مقابل چشم بازدیدکنندکان قرار می دهد. اما به غیر از این زیبایی های طبیعی دهکده توریستی جذاب و شیکی در این منطقه ساخته شده است که در محبوبیت هر چه بیشتر آن بی تاثیر نبوده است. این مجموعه توریستی امکان اقامت برای مسافران را به وجود آورده و تفریحات بسیار جذابی را برای همگان ایجاد کرده است. در ادامه تمامی تفریحاتی که در اطراف سد برنجستانک می توانید تجربه کنید را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

دهکده تفریحی زمزم

دهکده توریستی زمزم یکی از جذاب ترین مجموعه های گردشگری اقامتی است که در سال 1397 احداث شد. این مجموعه رو هم رفته از 80 هکتار دریاچه و 40 هکتار جنگل تشکیل شده است که همین امر طبیعت گردی نابی را در اختیار عاشقان طبیعت می گذارد. مهم ترین شاخصه این دهکده را می توان اقامتگاه های مثلثی شکل آن دانست که از امکانات رفاهی متعددی همچون سرویس بهداشتی، آشپزخانه، مبل، سرویس خواب، سیستم گرمایش و سرمایش، نمایشگر خانگی، مبلمان، پارینگ و غیره بهره مند می باشد. به این نوع اقامتگاه ها کلبه های سوئیسی گفته می شود که به مدرن ترین شکل ممکن ساخته شده و دل از هر مسافری می ربایند. این کلبه ها با ظرفیت های متفاوت 2 نفره، 4 نفره، 6 نفره و غیره در اخیتار علاقه مندان قرار گرفته و خاطره ای خوش را برای همگان رقم می زنند. علاوه بر اقامتگاه های خاص این منطقه شما می توانید به تفریحاتی همچون زیپ لاین، قایق سواری، اسب سواری، گشت و گذار در بازارچه های مخصوص و کافه و رستوران های سنتی نیز مشغول شوید.

چشمه گل پل شاهی

چشمه یا دریاچه گل پل یکی دیگر از دیدنی های سد خاکی زمزم است که در جنوب شرقی شهرستان قائم شهر و 5 کیلومتری روستای برنجستانک واقع شده است. این دریاچه زیبا نیز در نزدیکی سد زمزم قرار داشته و به همین خاطر در دل جنگل و طبیعتی بی نظیر قرار گرفته است. آب چشمه پل پل شاهی شیرین بوده و از دو حوضچه مجزا بهره مند می باشد. وسعت این دریاچه حدود پنج هکتار احتساب می شود که عمق آن نیز از 1 تا 5 متر در نواحی مختلف دریاچه متغییر می باشد. از آنجاکه چشمه گل پل شاهی از ویژگی های خاص اقلیمی برخوردار می باشد، زیستگاه مناسبی برای انواع مختلف جانداران و گیاهان است که در این منطقه زندگی می کنند. پرندگان و آبزیان از مهم ترین این جانداران محسوب می شوند و زیبایی خاصی را به چشمه گل پل بخشیده اند. در کل قدم زدن در کنار دریاچه گل پل و تماشای مناظر بی بدیل آن می تواند بسیار سرگرم کننده و روح نواز باشد که در طول بازدید از سد برنجستانک امکان پذیر می باشد.

چشمه گل پل شاهی

ماهیگیری

ماهیگیری یکی دیگر از جاذبه های گردشگری سد زمزم است که لذت تفریحی رایگان در کنار دریاچه را به شما عزیزان هدیه می دهد. در کل ماهیگیری یکی از تفریحات بسیار جذاب و مهیج است که می توانید برای ساعت ها به نشستن در کنار سد برنجستانک و امتحان شانس خود برای به دام انداختن ماهی ها را امتحان کرده و لذت ببرید. شما می توانید از این تفریح سرگرم کننده در کنار سد زمزم بهره مند شوید و یا به چشمه گل پل شاهی رفته و در آنجا به ماهیگیری مشغول شوید.

سوارکاری

سوارکاری یکی از تفریحات لذت بخش است که معمولا در بیشتر مناطق ساحلی و خطه شمالی مازندران می توانید آن را تجربه کنید. اما در دهکده توریستی زمزم اسب سواری به عنوان یک حرفه نیز آموزش داده می شود و شما می توانید سوارکاری را به صورت تخصصی آموزش ببینید. از همین روی اگر علاقه مند به اسب سواری و یا آموزش دیدن در این زمینه را دارید می توانید به مجموعه توریستی زمزم و باشگاه سوارکاری جذاب آن رفته و اوقات خوشی را در این مجموعه بزرگ بگذرانید.

عکاسی

ثبت خاطرات خوش در قالب عکس می تواند تا آخر عمر شما را به یاد سفر مهیج تان به سد زیبای زمزم و جاذبه های گردشگری آن بیندازد. از همین روی اگر قصد سفر به این منطقه رویایی را دارید پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که یک دوربین عکاسی حرفه ای نیز به همراه خود داشته باشید. همچنین به دلیل مناظر زیبایی که در اطراف سد وجود دارد بسیاری از عکاس های حرفه ای سد زمزم را به عنوان لوکیشن عکاسی خود انتخاب کرده و عکس های منحصر به فردی را ثبت می کنند.

سد زمزم قائمشهر

کمپینگ

پیک نیک و کمپینگ همیشه یکی از تفریحات مورد مورد علاقه ما ایرانی ها بوده است که با غنی بودن کشور ایران از طبیعت های دنج این امر تبدیل به یک خوشگذرانی رایگان شده است. سالانه بسیاری از طبیعت گردان برای کمپ در منطقه ای خوش آب و هوا و دنج به سمت سد خاکی زمزم حرکت کرده و در کنار دریاچه زیبای آن اطراق می کنند. کمپ در کنار دریاچه ای زیبا، آب و هوای مطبوع، جنگلی انبوه و گونه های مختلف حیوانات زیبا می تواند یک روز شگفت انگیز را برای شما عزیزان به همراه بیاورد که سد برنجستانک این امکان را برای شما عاشقان طبیعت فراهم کرده است. اما توجه داشته باشید اگر می خواهید شب را در این منطقه وصف نشدنی بگذرانید باید وسایل مخصوص کمپینگ را که شامل چادر مسافرتی، چراغ قوه یا هدلایت، کیسه خواب را به همراه داشته باشید تا اقامتی راحت و بدون دردسر را تجربه کنید.

قایق سواری

قایق سواری در دریاچه زیبای زمزم می تواند حال و هوای دیگری را در شما زنده کند. این دریاچه که از دورتادور با درختان سرسبز و تنومند احاطه شده است یکی از بی نظیر ترین مناظر عمرتان را به شما هدیه می دهد. برای بهره وری از این نوع تفریح شما باید به دهکده توریستی زمزم مراجعه کرده و به اسکله ای که در آن وجود دارد بروید. در این اسکله امکانات مورد نیاز برای قایق سواری در دریاچه زیبای زمزم قرار گرفته است که اوقات خوشی را برای همگان به ارمغان می آورد. در این اسکله دو نوع قایق پدالی و موتوری وجود دارد که ظرفیت آن ها 4 تا 6 نفر می باشد. همچنین کشتی چوبی جذابی نیز در این قسمت وجود دارد که به کشتی برنجستانک مشهور است و مسافران را به وسط آب های زمزم می برد.

جنگل نوردی

درست در اطراف سد زمزم، جنگلی زیبا به همراه انبوهی از درختان سر به فلک کشیده وجود دارد که به جنگل برنجستانک شهره دارد. در این جنگل خبری از مسیرهای سخت و پیچ در پیچ نیست و راه آن بسیار هموار است. جنگل سرسبز برنجستانک از امکانات تفریحی مناسبی همچون فضای آزاد برای پیک نیک، آلاچیق، زمین بازی مخصوص کودکان و زمین بازی مخصوص انواع بازی های والیبال، فوتبال، بدمینتون و دوچرخه سواری بهره مند می باشد. این جنگل علاوه بر تفریحات جذابی که شمال می شود از فضای سرسبز و خلوت دل نشینی نیز برخوردار می باشد که با چشم انداز دریاچه و سرسبزی بی نظیری ادغام شده است. از آنجاکه وضعیت آب و هوایی در جنگل برنجستانک بسیار مطلوب و دلچسب است شما می توانید برای پیک نیک های دوستانه و یا خانوادگی به این منطقه رفته و یا در فضای بکر آن به قدم زدن مشغول شوید.

منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی

اگر شما نیز کنجکاو هستید منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی کجاست و چه دیدنی هایی را در خود جای داده است، باید بگوییم این جاذبه در منطقه ای کوهستانی و شهرستان قائمشهر واقع شده است که یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران می باشد. این منطقه 3471 هکتاری از طبیعتی رویایی برخوردار می باشد که در سال 1378 به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شد. رودخانه توجی در این منطقه قرار دارد که آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. درختان زیبای منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی از نوع پوشش گیاهی جنگل های هیرکانی هستند و فضای دلنشینی را به بینندگان هدیه می دهند. درواقع پوشش گیاهی و جانوری بسیاری در این منطقه وجود دارد که از زیبایی های این منطقه به شمار می روند. اگر به منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی بروید شاهد پوشش گیاهی متنوعی همچون توسکا، انجیلی، ممرز، تمشک، ملچ، پلت شیردار و بسیاری از گیاهان کمیاب دیگر خواهید بود که جلوه خاصی به این محیط جنگلی بخشیده اند. از جمله حیواناتی که در این منطقه زندگی می کنند نیز می توان به پلنگ، روباه، شغال، سنجابک، تشی، توکای پشت بلوطی، خرس قهوه ای و خرمندی اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی

بهترین زمان سفر به سد زمزم

برای سفر به هر منطقه ای آگاه بودن از شرایط آب و هوایی آن حرف اول را می زند. روستای برنجستانک در اغلب موارد از آب و هوای خنک و معتدل برخوردار می باشد و سفری دلپذیر را برای گردشگرانی که به این منطقه می روند به ارمغان می آورد. اما به دلیل کوهستانی بودن روستای برنجستانک این منطقه در نیمه دوم سال سرد می شود و بارش باران و برف در آن دیده می شود. از همین روی بهتر است فصل بهار یا تابستان را برای سفر به روستای برنجستانک و بازدید از سد زیبای زمزم انتخاب کنید. البته شایان ذکر است این روستا و سد آن در فصل پاییز نیز بسیار دیدنی می شود و طبیعت آن با رنگ های قرمز و نارنجی مسحورکننده ای دلبری می کنند. همچنین جاده این روستا آسفالت است و برای رفتن به آن مشکلی نخواهید داشت اما اگر می خواهید در زمان طلایی به این روستا سفر کنید بهتر است فصل تابستان و بهار را انتخاب کرده که طبیعت آن در اوج زیبایی خود قرار دارد.

جاذبه های گردشگری اطراف سد برنجستانک

از آنجا که سد زمزم در یکی از سرسبز ترین و خوش آب و هواترین استان های خطه شمالی کشور قرار گرفته است که مازندران می باشد، جاذبه های گردشگری بسیاری در اطراف آن وجود دارد که می توانید پس از بازدید از این سد زیبا به سمت سایر جاذبه های طبیعی و تفریحی قائمشهر نیز رفته و از تک تک آن ها لذت ببرید. در ادامه برخی از این لوکیشن های گردشگری را معرفی کرده ایم که می توانید با طی نمودن مسافت کمی به آن ها رسیده و سفر خود را دل انگیز تر کنید.

شیرگاه: شیرگاه یکی دیگر از مناطق شگفت انگیز استان مازندران است که مرکز شهرستان سوادکوه می باشد. این منطقه از جنگل های هیرکانی وسرسبز، آبشار های زیبا، جاذبه های تاریخی ارزشمند و رودخانه های خروشانی برخوردار می باشد که برای گذراندن یک روز خوش گزینه ای عالی به شمار می روند. فاصله شیرگاه تا سد خاکی زمزم حدود 17.7 کیلومتر یا به عبارتی 20 دقیقه است.

یاغکوه: یاغکوه روستایی سرسبز و زیبا است که در دهستان شرق و غرب شیرگاه قرار دارد. این روستا از توابع شیرگاه محسوب می شود و بسیار بکر است. شما می توانید در این روستای زیبا از طبیعتی بکر دیدن کرده و از مناظر زیبای آن لذت ببرید. مسافت این دهستان تا سد زمزم خاکی تنها 7.4 کیلومتر است و حدود 15 دقیقه زمان می برد تا از سد زمزم به این جاذبه برسید.

جاهای دیدنی سد زمزم

رزرو ویلا در قائمشهر

تا این لحظه از مقاله با دیدنی های شگفت انگیز روستای برنجستانک و سد زمزم آشنا شدید. حال نوبت آن است که با اقامتگاه های شیک و راحت آن آشنا شوید. در کل سفر به هر منطقه مستلزم رزرو اقامتگاهی ایمن برای اطراق و استراحت است. در اطراف سد زمزم اقامتگاهی وجود ندارد به غیر از کلبه های سوئیسی دهکده تفریحی زمزم. از همین روی اگر قصد اقامت در استراحتگاهی اختصاصی تر و پر امکانات را دارید باید اقدام به اجاره ویلا در قائم شهر کرده و از اقامت خود لذت ببرید. در قائمشهر انواع ویلاها و سوئیت های جذاب وجود دارد که برای اقامت روزانه گردشگران تعبیه شده اند و از امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برخوردار می باشند.

استان مازندران، قائمشهر، روستای برنجستانک

این سد در تمامی فصل ها زیباست اما فصل تابستان و بهار بهترین زمان بازدید از این منطقه می باشد.

شما می توانید در کنار این سد قدم زده و از تماشای مناظر بی بدیل آن لذت ببرید و یا از تفریحات دیگری همچون قایق سواری، ماهیگیری، جنگل نوردی، اسب سواری، کافه و رستوران گردی و اقامت در مجموعه توریستی بزرگ زمزم نهایت لذت را ببرید.

این مجموعه رو هم رفته از 80 هکتار دریاچه و 40 هکتار جنگل تشکیل شده است و یک مجموعه گردشگری کامل است. در این مجموعه کلبه های سوئیسی جذاب وجود دارد که برای اقامت گردشگران ساخته شده اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.