شیطان کوه

لاهیجان شهر معطر چای، یکی از زیبا و سرسبز ترین مناطق استان گیلان محسوب می شود که زیبایی های طبیعی بسیاری را در قلب خود جای داده است. این منطقه خوش آب و هوا مملو از سرسبزی و شگفتی های طبیعت است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. اما در میان تمامی این زیبایی های خلقت که در شهر لاهیجان خلاصه شده است منطقه ای محبوب و سرتاسر شگفتی وجود دارد که با نام شیطان کوه شناخته می شود. درواقع امکان ندارد شخصی به شهر لاهیجان سفر کرده و به بازدید از شیطان کوه نرود. این منطقه یک کوه بسیار مرتفع و سرسبز است که تقریبا از تمامی نواحی لاهیجان قابل مشاهده می باشد. سراسر این کوه بلند را سرسبزی ناب فرا گرفته است و در ارتفاعات آن بوته های پوشیده از چای وجود دارد که همین امر جبوه خاصی به شیطان کوه بخشیده است. با ما در ادامه از این مقاله همراه شوید تا همه چیز درباره شیطان کوه را شرح داده و مسیرهای دسترسی و تفریحات مخصوص این منطقه را برای شما عزیزان بازگو کنیم. 

شیطان کوه کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

شیطان کوه یا بام سبز لاهیجان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری استان گیلان و شهر لاهیجان است که در امتداد رشته ‌کوه‌ های سرسبز البرز قرار دارد. این منطقه سرسبز درست در قلب شهر لاهیجان جا خوش کرده است و در فاصله ۳۵۱ کیلومتری تهران جای دارد. از همین روی برای رفتن به شیطان کوه ابتدا باید خود را به شهر چای ایران یعنی لاهیجان برسانید. برای این کار مسیرهای متفاوتی وجود دارد و شما می توانید برای رفتن به لاهیجان از وسایل نقلیه متعددی استفاده کنید. در ادامه تمامی مسیرهای دسترسی به شهر لاهیجان و منطقه بام سبز یا شیطان کوه را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم.

آدرس شیطان کوه: استان گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه

خودروی شخصی

اگر می خواهید با خودروی شخصی به سمت لاهیجان سرسبز حرکت کنید، از مبدا تهران حدود سه ساعت و ۵۰ دقیقه زمان را پیشه رو دارید که می توانید با عبور از شهرهای کرج، قزوین و رودبار پس از طی مسافت ۳۲۷ کیلومتر به شهر رشت برسید. از رشت به سمت لاهیجان حدود ۵۲ کیومتر مسیر را پیشه رو دارید که بعد از پلیس راه رشت باید از خروجی شهر سنگر خارج شده و به‌ سمت جاده سیاهکل و لاهیجان بروید. پس از رسیدن به شهر زیبای لاهیجان تنها کافیست خود را به میدان کاشف السلطنه رسانده و از آنجا به خیابان طلای سبز بروید. در انتهای این خیابان قله شیطان کوه مشخص است که در کنار آن محوطه ای برای پارک خودرو نیز وجود دارد.

فرودگاه

یکی از محبوب ترین روش های سفر، استفاده از هواپیما است که در زمان رسیدن به مقصد صرفه جویی می شود. برای رفتن به شیطان کوه شما می توانید با پرواز مستقیم به رشت رفته و کم تر از نیم ساعت به شهر رشت دسترسی داشته باشید. از رشت تا لاهیجان تنها 43.4 کیلومتر یا به عبارتی 1 ساعت و 10 دقیقه مسافت وجود دارد که می توانید از طریق اتبوس های رشت به لاهیجان یا ماشین های شخصی به سمت لاهیجان بروید. به شهر لاهیجان که برسید می توانید از هر نقطه آن شیطان کوه را مشاهده کنید. حال می توانید برای رفتن به این بام سرسبز از خیابان‌ های اطراف استخر یعنی بلوار خلیج‌ فارس و خیابان مطهری، خود را به پلکان طولانی که به قله شیطان کوه راه دارد رفته و با پیاده روی کوتاهی به این بام زیبا برسید. اما اگر اهل پیاده روی نیستید می توانید از طریق وسایل نقلیه عمومی یا شخصی نیز به سمت این جاذبه بروید.

قطار

اگر تمایل به استفاده از هیچ یک از راه های بالا را نداشتید ما به شما مسیر راه آهن را پیشنهاد می کنیم. شما می توانید با قطار تهران رشت از مسیر ریلی که از میان جنگل های زیبا و سرسبز عبور می کند به این منطقه زیبا بروید.

شیطان کوه

معرفی منطقه شیطان کوه لاهیجان

شیطان کوه یکی از مهم ترین و مشهورترین مناطق شهر لاهیجان است که به لطف جاذبه های طبیعی و همچنین تفریحی که در دل خود جای داده است بسیاری از مسافران را به سوی خود جذب می کند. چشم انداز مسحورکننده به سوی درختان سربه فلک کشیده و نمای شهر تنها بخشی از زیبایی های این منطقه محسوب می شود. اگر به شیطان کوه بروید نمای کاملی از شهر لاهیجان و جاذبه های هیجان انگیز آن را مشاهده خواهید کرد که به همین خاطر شیطان کوه را با نام «بام سبز لاهیجان» نیز می شناسند. این کوه زیبا و سرسبز علاوه بر مناظر بی بدیلی که پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد، از امکانات تفریحی جذابی نیز برخوردار بوده و به عنوان یک تفرجگاه مهیج شناخته می شود. جالب است بدانید در گذشته شیطان کوه با نام شاه نشین شناخته می شد. چرا که این کوهستان زیبا برای تردد بزرگان و شیخان مورد استفاده قرار می گرفت و مسیرهای کوهستانی این منطقه مختص بزرگان برای شکار بود. اما امروزه این منطقه شگفت انگیز جزو مشهورترین جاهای دیدنی لاهیجان قرار دارد و برای عموم مردم باز است.

وجه تسمیه شیطان کوه

شاید برای شما نیز جالب باشد منطقه ای به این زیبایی که همانند بهشت است چرا باید با نام شیطان کوه شناخته شود؟ درواقع افسانه های زیبای محلی در مورد شیطان کوه لاهیجان وجود دارد که اینچنین نام آن را برگزیده اند. برخی از مردم بومی این منطقه در گذشته تصور می کردند گنجی افسانه ای در دل کوهستان سرسبز شیطان کوه وجود دارد که ماری عظیم از آن نگهبانی می کند. احتمالا مردم به همین مار عظیم شیطان کوه را نسبت داده و این نام بر روی بام سبز لاهیجان به جای مانده است. اما یک احتمال دیگر که در مورد نامگذاری شیطان کوه وجود دارد وجود غاری در دل کوهستان است که در گذشته به دلیل پیچش باد در این غار صداهای عجیب و ترسناکی ایجاد می شده است که مردم آن را شیطانی می دانستند. البته امروزه این غار مسدود شده است و اثری از آن باقی نمانده، اما مردم بومی از وجود آن در گذشته اطلاع داده اند. روایت دیگری نیز وجود دارد که در گذشته غار دیگری در این کوهستان زیبا وجود داشته است که تنها متعلق به پادشاهان و شیخان بوده است. مردم عادی اجازه استفاده از این مکان را نداشتند و به همین دلیل به شیطان گوه منطقه شاه نشین لاهیجان نیز گفته می شد. درواقع این منطقه در گذشته محل شکار اختصاصی شاهان و بزرگان بوده است و بر اساس گفته های افراد بومی قلعه ای مختص به پادشاهان محلی لاهیجان بر فراز این کوه ساخته شده بود. طبق افسانه های محلی این قلعه توسط آخرین حمله شاه عباس صفوی از بین رفته و هیچ اثری از آن باقی نمانده است.

شیطان کوه لاهیجان

دیدنی های شیطان کوه لاهیجان

درست است که شیطان کوه به تنهایی یک کوهستان سرسبز و خوش منظر است، اما می توان گفت نیمه دیگر زیبایی آن را دیدنی های طبیعی ایست که در مجاورت این منطقه زیبا قرار گرفته اند. درواقع شیطان کوه قلب لاهیجان است که از تپه های سرسبز و تماشایی و چشم اندازی بی نظیر بهره مند می باشد. اما جاهای دیدنی شیطان کوه به همین موارد ختم نمی شود و در مجاورت این کوه زیبا دیدنی های دیگری همچون استخر لاهیجان و آبشار شیطان کوه نیز وجود دارند که جذابیت شیطان کوه را چند برابر کرده اند. در ادامه تمامی جاذبه های گردشگری شیطان کوه را به همراه آدرس برای شما گردشگران عزیز نام برده ایم.

آبشار شیطان کوه

آبشار شیطان کوه یکی از دیدنی ترین بخش های این منطقه به شمار می رود که از ارتفاعات کوهستان به سمت پایین سرازیر است. البته باید بگوییم این یک آبشار مصنوعی است و به دست انسان ساخته شده، اما همانند یک آبشار طبیعی زیبایی خیره کننده ای دارد. این آبشار از کنار پله ها و مسیر پیاده روی به سمت شیطان کوه عبور می کند و زیبایی بی حد و مرزی به نمای شیطان کوه بخشیده است. آب آبشار شیطان کوه به وسیله پمپاژ از استخر لاهیجان تامین می شود و حوضچه‌ هایی برای جا‌به‌جایی و تخلیه آب در پایین آن وجود دارد. این آبشار زیبا در کنار طبیعت بکر شیطان کوه صحنه ای خیال انگیز را به نمایش گذاشته است که تماشای آن لذت وصف نشدنی را برای گردشگران به ارمغان می آورد.

آدرس آبشار شیطان کوه: گیلان، لاهیجان، بلوار خلیج‌فارس، میدان خلیج فارس، آبشار شیطان کوه

آبشار شیطان کوه

استخر لاهیجان

در بخش شرقی شهر لاهیجان و در پایین قله سرسبز شیطان کوه، استخری ۱۷ هکتاری قرار گرفته است که عمق آن به 4 متر می رسد. در گذشته از این استخر به منظور آبیاری مزارع برنج استفاده می شد و آب آن از آب‌های جاری شده از کوه آب‌ های جاری شده از کوه تامین می شد. امروزه استخر لاهیجان وسیع به عنوان یک جاذبه دیدنی از استان گیلان مورد استفاده قرار می گیرد که مسافران بسیاری به سمت خود می کشاند. درست در وسط استخر لاهیجان یک جزیره زیبا وجود دارد که به آن میان پشته گفته می شود. این جزیره زیبا از طریق یک پل سیمانی طولانی به حاشیه جنوبی استخر متصل شده و چشم اندازی مسحورکننده به طبیعتی بی همتا را به مردم ارائه می دهد. طول حاشیه این استخر نزدیک به ۲ کیلومتر احتساب شده و دورتا دور استخر را بلواری زیبا احاطه کرده است. البته زیبایی های بصری تنها مزیت استخر لاهیجان نیست. بلکه شما می توانید با بازدید از این منطقه به کافه ها و رستوران های جذاب محلی که در اطراف استخر وجود دارند رفته و یک گردشگری هیجان انگیز را تجربه کنید.

آدرس استخر لاهیجان: استان گیلان، بخش شرقی لاهیجان، در مجاورت شیطان کوه

تفریحات بام سبز لاهیجان

شهرهای شمالی ایران به دارا بودن جاذبه های طبیعی و تفریحات هیجان انگیز شهره دارند که البته بام سبز لاهیجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. امکانات تفریحی که در این منطقه وجود دارد، در کنار طبیعتی ناب بازدیدکنندگان را به وجد می آورد و یک روز خوب را به همه گردشگران هدیه می دهد. شایان ذکر است یکی از تفریحات اصلی بام سبز لاهیجان ورزش جذاب و مهیج کوه نوردی است. چراکه این کوهستان زیبا از مسیر های صعود سرسبز و راحتی بهره مند می باشد که بسیاری از کوهنوردان را سمت خود می کشاند. اما تفریحات دیگری همچون زیپ لاین، تله کابین، شهربازی و غیره در این تفرجگاه محبوب وجود دارد که خاطره ای خوش را برای مسافران به جای می گذارد.

زیپ لاین

زیپ لاین یکی از مهیج ترین تفریحات جوان پسند است که امروزه جزو محبوب ترین سرگرمی ها قرار دارد. مسیر زیپ لاین لاهیجان حدود یک کیلومتر است که میان دو نقطه میانه پله‌ های منتهی به شیطان کوه، تا حاشیه استخر لاهیجان در نزدیکی هتل جهانگردی امتداد دارد. این زیپ لاین از منظره ای خیره کننده به سوی سرسبزی بی انتها و نمای شهر زیبای لاهیجان برخوردار می باشد که روح هر بیننده ای را نوازش می دهد. برای تخلیه آدرنالین و امتحان زیپ لاین لاهیجان تنها کافیست از پله‌ های حاشیه استخر لاهیجان مسیر بام سبز را گذرانده و خود را به نقطه آغاز آن برسانید. 

آدرس زیپ لاین لاهیجان: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف‌السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه یا بام سبز، زیپ لاین لاهیجان

زیپ لاین لاهیجان

شهربازی

شهر بازی همیشه جزو آن دسته از تفریحات دوست داشتنی ایست که برای تمامی سنین جذابیت داشته و یک روز سرگرم کننده را برای همگان به ارمغان می آورد. منطقه شیطان کوه نیز از این تفرجگاه مهیج بی نصیب نمانده و شهربازی آن یکی از تفریحات محبوب گردشگران به شمار می رود. البته نقطه عطف این شهربازی به چرخ و فلک بزرگ آن که از منظره ای رویایی برخوردار می باشد تعلق می گیرد. به دلیل قرار داشتن این چرخ و فلک عظیم در محیطی کوهستانی، شما می توانید با سوار شدن بر آن بر فراز کوهستان شیطان کوه معلق شده و از تماشای طبیعت چشم نواز بام سبز لاهیجان نهایت لذت را ببرید. سوار شدن بر چرخ و فلک جذاب بام سبز لاهیجان در شب یکی از تفریحات بی نظیر این منطقه محسوب می شود که لحظات به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می آورد. از سوی دیگر در شهر بازی شیطان کوه تعدادی آلاچیق و غرفه های خوراکی وجود دارد که می توانید خوراکی های خوشمزه را تهیه کرده و از تفرییحات این منطقه لذت ببرید. همچنین وسایل بازی شهربازی بام سبز لاهیجان در ادامه ذکر شده است:

  • کشتی صبا
  • ماشین برقی
  • شهربازی سرپوشیده بازینو مخصوص کودکان
  • چرخ و فلک

آدرس شهربازی شیطان کوه: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف‌السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه یا بام سبز، شهربازی شیطان کوه

تله کابین احرار

تله ‌کابین احرار یا تله کابین بام سبز، در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است و دارای ۳۳ کابین ۶ نفره می باشد. این تله کابین از بام سبز آغاز می ‌شود و پس از طی مسیری یک و نیم کیلومتری به ایستگاه آخر یا تاج خروس منتهی می شود. مسیر رفت و برگشت این تله کابین حدود 20 دقیقه زمان می برد که در این زمان شما می توانید از چشم اندازی بی نظیر به سوی مزارع چای زیبا و سرسبزی بی همتا بهره مند شوید. درواقع یکی از اصلی ترین جاذبه های تله کابین احرار این است که شما را بر فراز مزارع سرسبز چای به حرکت در می آورد. در ایستگاه دوم تله کابین بام سبز رستوران ها و کافه های جذابی وجود دارد که در صورت تمایل می توانید از خوراکی و غذاهای خوشمزه این ایستگاه استفاده کرده و چند ساعتی را در آرامش این بخش از تله کابین غرق شوید.

آدرس تله ‌کابین شیطان کوه: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه یا بام سبز، تله‌ کابین شیطان کوه

تله ‌کابین شیطان کوه

بهترین زمان سفر به شیطان کوه

شیطان کوه و شهر زیبای لاهیجان از آن دسته مناطقی هستند که در تمامی فصل ها از زیبایی های خاص خود بهره مند بوده و همیشه از جذابیت های متفاوتی برخوردار می باشند. درواقع سفر به شهر سرسبز لاهیجان و شیطان کوه در هر فصلی خاطره خوشی را برای شما رقم می زند. اما باید گفت زمان طلایی سفر به بام سبز لاهیجان بهار، تابستان و نیمه‌ اول پاییز است. در این فصول آب و هوای شیطان کوه بسیار دلپذیر بوده و طبیعت آن در اوج سرسبزی و زیبایی قرار دارد. البته این منطقه در فصل زمستان نیز پوشیده از برف بوده و صحنه ای رویایی را خلق می کند. اما در فصل زمستان به دلیل شرایط جوی سرد و کوهستانی بام سبز ممکن است سفر به این منطقه کمی دشوار باشد. از همین روی فصول بهار و تابستان و نیمه اول پاییز از بهترین زمان های سفر به شیطان کوه محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری اطراف بام سبز لاهیجان

شیطان کوه تنها جاذبه گردشگری لاهیجان نیست و این شهر زیبا مملو از جاذبه های طبیعی و تفریحی می باشد. از همین روی اگر به لاهیجان سفر کرده و از منطقه سرسبز شیطان کوه بازدید کردید می توانید به سایر جاذبه های نزدیک رفته و از خاص بودن هر یک از آن ها شگفت زده شوید. از همین روی در ادامه برخی از نزدیک ترین جاذبه های گردشگری اطراف شیطان کوه را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم تا در سفر به لاهیجان از این دیدنی های جذاب نیز بهره مند شوید.

تالاب سوستان: تالاب سوستان را می توان یکی از دیدنی ترین تالاب های خطه شمالی دانست که با نیلوفر های آبی رنگ خود دلربایی می کنند. این تالاب در پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان و ۴۹ کیلومتری جنوب شرقی رشت قرار دارد و از مناظر بی همتایی برخوردار می باشد. اصلی ترین شاخصه این تالاب به غیر از طبیعت بکر آن، نیلوفر های آبی رنگی اند که بر روی تالاب می رویند و بسیار کمیاب هستند. تالاب سوستان تنها 4.7 کیلومتر از منطقه شیطان کوه فاصله دارد که رفتن به آن حدود 12 دقیقه از زمان شما را می گیرد.

تالاب بین المللی امیر کلایه: تالاب بین المللی امیر کلایه با وسعتی نزدیک به ۱۲۳۰ هکتار و عمق متوسط ۱/۸۵ متر، دیدنی های فراوان را در خود جای داده است. این تالاب در ناحیه شمالی لاهیجان واقع شده و یک تالاب آب شیرین است. تالاب امیرکلایه در فاصله یک کیلومتری از دریا قرار دارد و گیاهان کمیاب و خاصی همچون پسته دریایی یا ثعله در آن می روید. فاصله این تالاب از محدوده شیطان کوه حدود 41.1 کیلومتر می باشد.

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی: بقعه‌ شیخ زاهد گیلانی در روستای شیخ انور قرار دارد و یکی از بناهای تاریخی شهر لاهیجان به شمار می رود. این آرامگاه با گنبد فیروزه ای رنگ زیبایی می درخشد و در میان مزارع سرسبز چای قرار دارد. در این بقعه شیخ تاج ‌الدین ابراهیم، ملقب به شیخ زاهد گیلانی آرمیده است که از شاعران و عارفان بزرگ در زمان گذشته بوده است. مسافت میان شیطان کوه تا آرامگاه شیخ زاهد گیلانی حدود 36.9 کیلومتر احتساب شده است.

بام سبز لاهیجان

رزرو ویلا در لاهیجان

لاهیجان یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای استان گیلان است که غنی از منابع طبیعی زیبا و فرهنگی جذاب می باشد. سالانه بسیاری از گردشگران شهر چای را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و به شهر زیبای لاهیجان سفر می کنند. از همین روی در اطراف و داخل لاهیجان خانه ها و سوئیت های بسیاری تعبیه شده اند که برای رفاه حال مسافران می باشند. از همین روی برای اجاره ویلا در لاهیجان می توانید به وب سایت باباسفر مراجعه کرده و از ویلاهایی که امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برخوردار می باشند استفاده کنید.

استان گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه

بهار، تابستان و نیمه اول پاییز.

آبشار شیطان کوه، استخر لاهیجان، زیپ لاین، تله کابین، شهربازی، چرخ و فلک و کافه و رستوران گردی از جاذبه های گردشگری شیطان کوه محسوب می شوند.

شیطان کوه یا بام سبز لاهیجان در در فاصله ۳۵۱ کیلومتری تهران جای دارد.

این منطقه در گذشته با نام شاه نشین شناخته می‌ شده و محل زندگی پادشاهان محلی لاهیجان بوده است. با گذر زمان نام قدیمی آن فراموش می‌ شود یا شاه عباس و اطرافیان او برای بدنام کردن شورشیان و حاکمان محلی این نام را بر این کوه می‌ گذارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.