قلعه رودخان

قلعه ها و دژها آثار تاریخی ارزشمندی هستند که علاوه بر جذابیت، تاریخ هر کشوری را نیز بازگو می کنند. قلعه رودخان یا قلعه هزار پله نیز یکی از جاذبه های گردشگری مهم استان گیلان است که با معماری شگفت انگیز در دل طبیعت چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این قلعه در دل جنگلی انبوه قرار دارد که همین امر باعث شده زیبایی و خاص بودن آن چندین برابر شود. قلعه رودخان امروزه به یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری خطه شمالی کشور تبدیل شده است که همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. اگر شما نیز می خواهید همه چیز درباره قلعه رودخان را بدانید و اطلاعاتی در مورد بازدید از این قلعه باستانی را کسب کنید، با ما در این راهنما از باباسفر همراه شوید.

قلعه رودخان کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

قلعه رودخان یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی فومن و استان گیلان است که در نزدیکی روستایی به نام رودخان واقع شده است. این قلعه تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن قرار دارد و بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات ساخته شده است. از گیلان یکی از سرسبز ترین و خوش آب و هواترین استان های خطه شمالی کشور محسوب می شود، قلعه رودخان نیز از طبیعت این منطقه بی نصیب نمانده و در دل جنگلی زیبا قرار گرفته است. برای رفتن به این قلعه زیبا باید ابتدا خود را به شهر فومن رسانده و از آنجا پس از طی مسافت تقریبی ۲۱ کیلومتر به پارکینگ قلعه رودخان می رسید. زمانیکه خودروی خود را در پارکینگ پارک کردید باید ادامه مسیر را که ۱/۵ تا دو کیلومتر است با پای پیاده طی کرده و با پله نوردی به قله صعود کنید.

آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان

قلعه رودخان

تاریخچه قلعه رودخان

قلعه رودخان تا سال 1830 میلادی کاملا ناشناخته بود و امروزه نیز محققان اطلاعی از تاریخ دقیق ساخت آن ندارند. اما در سال ۱۸۳۰ میلادی یک ایران شناس لهستانی به نام آلكساندر بوریکو خوچكو(Aleksander Borejko Chodźko) قلعه رودخان را کشف کرد و در یکی از نوشته هایش از این برج عظیم نام برد. وی اینچنین نوشت که در استان گیلان قلعه ای باستانی بر فراز کوه در قسمت عليای رودخانه‌ ای وجود دارد که بام آن سنگی است. کتیبه ای بر سردر دو برج بلند این قلعه وجود دارد که می گوشد قلعه رودخان در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدين امير دباج بن امير علاءالدين اسحق تجديد بنا شده است. این کتیبه امروزه در موزه رشت قرار دارد. اما اگر بخواهیم از قدمت قلعه رودخان سخن بگوییم نظرات مختلفی در اینباره وجود دارد. برخی از محققان بر این باورند که این قلعه مربوط به عصر ساسانیان یا اوایل دوره اسلامی است. قلعه هزار پله در زمان سلجوقیان مورد مرمت قرار گرفته و یکی از پایگاه‌ های اسماعیلیان نیز بوده است. 

معماری قلعه رودخان

زمانیکه برای اولین بار به قلعه رودخان نگاه می کنید متوجه خواهید شد که مصالح به کار رفته در آن آجر و سنگ است. این قلعه حدود ۶/۲ هکتار مساحت دارد که طول آن نیز به 500 متر می رسد. البته عرض قلعه در برخی از قسمت های آن متفاوت است و بلندای قلعه به همراه بارو های آن به 1500 متر می رسد. اگر بخواهیم بخش های مختلف قلعه را به طور کلی نام ببریم، قلعه رودخان از چند بخش اصلی ارگ، قورخانه، بخش شرقی، بخش میانی و بخش غربی تشکیل شده است که هر یک از آن ها در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گرفتند. ارگ که در قسمت غربی قلعه قرار دارد و شامل دو طبقه آجری می باشد، به محل شاه نشین قلعه گفته می شود و قورخانه و حرم سرا مخصوص فعالیت های نظامی و سربازان بوده است. همچنین در قسمت شرقی قراول ‌خانه ‌ها وجود دارند که در دو طبقه به همراه نورگیرها و چندین روزنه ساخته شده اند تا بر دور تا دور قلعه تسلط داشته باشند. در ادامه بخش های مختلف بنا را به طور دقیق شرح داده ایم.

برج ها

به سمت ضلع شمالی قلعه که بروید در ورودی آن را خواهید دید که دو برج بلند در کنار این بخش نهاده اند. در گذشته کتیبه ای بر روی این برج ها قرار داشت که امروزه در موزه رشت از آن نگهداری می شود. به هر طرف قلعه که نگاه کنید برج هایی دور تا دور آن را احاطه کرده اند که مخصوص دیده بانی می باشند. اتاقک های این برج ها به صورت هشت ضلعی بوده و در قسمت فوقانی برج به همراه طاق های گنبدی قرار گرفته اند. اگر به داخل دیواره ها و این برج ها روزنه هایی شیب دار وجود دارد که در گذشته جایگاهی برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی بوده است. برخی از برج ها شامل 2 طبقه هستند که از سقف های چوبی برخوردار می باشند. این برج ها دارای اجاق و دودکش نیز می باشند و در گذشته برای رفع نیاز های سربازها مورد استفاده قرار می گرفتند.

قلعه رودخان (قلعه هزارپله)

قسمت شاه نشین

مهم ترین بخش قلعه رودخان را می توان قسمت شاه نشین آن دانست که در بالاترین بخش قلعه و در قسمت غربی قرار گرفته است. شاه نشین قلعه رودخان دارای دو بخش تحتانی و فوقانی است که به همراه یک تراس با چشم اندازی بی نظیر تکمیل شده اند. همچنین در زمان های قدیم چشمه‌ آبی در حیاط این قلعه وجود داشته است که به منظور تامین آب قلعه مورد استفاده قرار می گرفت. اما متاسفانه این چشمه در زلزله‌ سال ۱۳۶۹ گیلان از بین رفت و پس از گذشت چند وقت مجددا توسط میراث ‌فرهنگی استان گیلان احیا شد.

پله های قلعه رودخان

همانطور که می دانید قلعه رودخان به قلعه هزارپله شهره دارد و دلیل این موضوع ۱۶۰۰ پله ایست که در بخش های مختلف این قلعه به کار گرفته شده است. البته لازم به ذکر است بگوییم پله های اصلی این قلعه به تعداد ۹۳۵ عدد هستند که در طی کاوش ‌های باستان‌ شناسی کشف شده اند. اما ما بقی پله ها برای تردد هر چه راحت تر مسافران و گشت و گذار در بخش های مختلف قلعه ساخته شده اند. این پله ها بخش های مختلف قلعه را به یکدیگر متصل کرده و گردشگران می توانند به وسیله این پله ها از تمامی بخش های قلعه رودخان بازدید کنند.

معماری قلعه رودخان

قیمت بلیط قلعه رودخان و زمان بازدید از آن

اگر شما نیز می خواهید به بازدید از قلعه رودخان بروید بد نیست از شرایط بازدید و قیمت بلیط این جاذبه اطلاع داشته باشید. همانطور که گفته شد قلعه رودخان از پارکینگ اختصاصی بهره مند می باشد که هزینه پارک خودرو در این پارکینگ مبلغ 10 هزارتومان می باشد. همچنین این مجموعه باستانی در نیمه اول سال از ۸ صبح تا ۱۸ عصر قابل بازدید است و در نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۱۶ می توانید به گردشگری در این مجموعه بپردازید. هزینه بازدید از این مجموعه طبق تعرفه سال 1401، مبلغ 4 هزارتومان برای گردشگران داخلی و 30 هزارتومان برای گردشگران خارجی است. اما ممکن است این مبلغ در سال های آینده با نرخ روز تغییر داشته باشد.

قیمت بلیط بازدید از قلعه رودخان: مبلغ 4 هزارتومان برای گردشگران داخلی و 30 هزارتومان برای گردشگران خارجی.

ساعات بازدید از قلعه رودخان: در نیمه اول سال از ۸ صبح تا ۱۸ عصر و در نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۱۶.

بهترین زمان سفر به قلعه رودخان

قلعه رودخان به دلیل شرایط اقلیمی مناسبی که دارد در یکی از خوش آب و هواترین استان های ایران یعنی گیلان قرار دارد. از همین روی می توان گفت قلعه رودخان در بیشتر اوقات از آب و هوایی مطلوب بهره مند بوده و نمای سرسبزی از جنگلی بهشتی را به نمایش می گذارد. شما در هر فصل که به بازدید از این قلعه باستانی بروید زیبایی های طبیعی را مشاهده خواهید کرد که منحصر به فرد بوده و این مکان در هر فصل حرفی برای گفتن دارد. اما با اینحال بهترین زمان بازدید از قلعه رودخان را می توان فصول بهار و تابستان دانست که طبیعت این منطقه در سرسبز ترین حالت خود قرار داشته و آب و هوای مطلوبی بر این منطقه حاکم است. البته طبیعت قلعه رودخان در فصل پاییز و زمستان نیز دیدنی است. در فصل پاییز درختان اطراف این قلعه با رنگ های نارنجی و سرخ خود دل از هر بیننده ای می برند و طبیعت سپید پوش این قلعه در فصل زمستان نیز خودنمایی می کند. اما سفر به قلعه رودخان در فصل زمستان، به دلیل کوهستانی بودن منطقه این قلعه ممکن است کمی دشوار باشد. چراکه ریزش برف و باران و هوای سردی در این زمان در قلعه رودخان مشاهده می شود.

قلعه رودخان فومن

رزرو ویلا در فومن

فومن یکی از سرسبز ترین، خوش آب و هواترین و پر جاذبه ترین شهرهای استان گیلان است که با زیبایی های طبیعی و مراکز تفریحی متعدد همه ساله مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند. این منطقه مملو از جنگل های زیبا، طبیعتی دلفریب، رودخانه و آبشار و بسیاری از جاذبه های دیگر برخوردار می باشد که در کنار یکدیگر سفری به یادماندنی را برای عموم مردم به ارمغان می آورند. اما اگر شما نیز می خواهید به این شهر زیبای شمالی سفر کنید ابتدا باید از اقامتگاه خود مطمئن شوید که با اجاره ویلا در فومن می توانید از ویلاهای لاکچری و مقرون به صرفه باباسفر بهره مند شوید. این وب سایت برخی از بهترین ویلاهای شهر فومن را برای شما عزیزان گردهم آورده است که می توانید در کنار دوستان و خانواده خود در این ویلاهای پر امکانات اقامت داشته باشید.

استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان

در حال حاضر مبلغ 4 هزارتومان برای گردشگران داخلی و 30 هزارتومان برای گردشگران خارجی که البته این مبلغ طبق تعرفه قیمت سالانه ممکن است متغییر باشد.

در نیمه اول سال از ۸ صبح تا ۱۸ عصر و در نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۱۶.

نیمه اول سال.

این قلعه هزار پله از بخش های مختلفی برخوردار می باشد که مهم ترین آن ها برج ها، قسمت شاه نشین و پله های این قلعه هستند.

این قلعه دارای ۱۶۰۰ پله است که تعداد ۹۳۵ پله از آن اصلی است و در طی حفاری ها کشف شده و ادامه آن ها برای تردد بهتر گردشگران ساخته شده اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.