مازیچال

ایستادن در بالاترین ارتفاعات استان مازندران و خیره شدن به اقیانوسی از ابرها را تصور کنید، اینجا مازیچال بهشت استان مازندران است که شما را به سرزمینی همانند افسانه ها می برد. بدیهی است که استان مازندران یکی از زیباترین مناطق ایران است و دارای پتانسیل گردشگری بالایی می باشد. اما در محدوده کلاردشت این استان منطقه ای ییلاقی وجود دارد که با نام مازیچال شناخته می شود و از خاص ترین جاذبه های گرشگری استان مازندران است. این منطقه به شما لذت سفر بر روی ابرها و بازید از مناظر وصف نشدنی را می دهد که تا به حال تجربه نکرده اید. در ادامه از این مقاله می خواهیم شما عزیزان را با دهکده بکر مازیچال آشنا کرده و راه های رفتن به این منطقه را شرح دهیم.

معرفی مازیچال

مازیچال نام منطقه ای در کلاردشت و استان مازندران است که شاید تا به حال نام آن را نشنیده باشید اما همانند جواهری در قلب استان مازندران می بخشد. درواقع این بهشت رویایی یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است و در ارتفاعات این منطقه جا خوش کرده است. اگر می خواهید به طبیعتی بکر بر فراز ابرهای زیبا سفر کنید مازیچال شما را به اوج شاهکار طبیعت می برد. این دهکده با ارتفاعی حدود ۲۶۰۰، تقریبا کل شهرستان کلاردشت را به زیر پاهای شما می آورد و این منظره خیره کننده می تواند کاری کند که شما به وجد بیایید. در این منطقه شاهکاری از طبیعت به نام اقیانوس ابرها وجود دارد که تماشای آن شما را غرق در لذت کرده و تکه ای از بهشت را به انسان یادآوری می کند. اگر در زمانی که ابرها در این منطقه ایجاد نشده اند بروید وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر خواهد بود و آب و هوای دل انگیزی را می توانید استشمام کنید.

اقیانوس ابرها در مازیچال

به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که در دهکده مازیچال وجود دارد و همچنین ارتفاع زیاد آن از سطح زمین، شرایط جوی خاصی در این منطقه وجود دارد که باعث ایجاد ابرهای زیبا بر فراز آسمان می شود. از همین روی زمانیکه در ارتفاعات مازیچال می ایستید می توانید تشکیل ابرهای زیبا و فراوانی را تماشا کنید که به آرامی در هوا معلق بوده و به اقیانوس ابرها معروف هستند.

علت نامگذاری مازیچال

در گویش محلی دو واژه «ماز» و «مازی» به معنی درخت بلوط هستند که از ترکیب این واژه ها با چال، کلمه مازیچال به وجود می آید که به معنی «گودالی پر از درختان بلوط» است. درست است که دهکده مازیچال به پدیده زیبای اقیانوس ابرها شهره دارد. اما در اطراف این منطقه جنگل وسیعی از درخت های بلوط جذاب وجود دارد که نامگذاری مازیچال از همین جنگل زیبا الهام گرفته است. البته طبق برخی دیگر از منابع، واژه ماز بر اساس لغت‌ نامه‌ دهخدا به‌ معنای «پر چین‌ و‌شکن» است. 

مازیچال

جاذبه های گردشگری مازیچال

همانطور که ذکر شد مازیچال در ارتفاعات بسیار بالایی از سطح دریا قرار دارد و همین امر باعث شده شرایط جوی آن بسیار خاص باشد. درواقع وجود جنگل انبوهی از درختان بلوط، پدیده زیبای اقیانوس ابرها، آب و هوای دل انگیز و طبیعت بکری که در این منطقه وجود دارد باعث شده مازیچال یکی از خاص ترین جاذبه های طبیعی کلاردشت به شمار برود. همچنین شایان ذکر است طبیعت مازیچال بسیار دست نخورده و بکر است. از همین روی شما می توانید در این منطقه بر فراز ابرها ایستاده و هوایی پاکیزه را استشمام کنید و در حالی که مشغول تماشای منظره بی نظیر خود هستید ساعت ها از سکوت و آرامش دهکده مازیچال لذت ببرید.

جنگل بلوط مازیچال

اگر به سمت منطقه مازیچال بروید از همان ابتدای مسیر کلاردشت به مازیچال با جنگل زیبایی که انبوهی از درختان بلوط را در خود جای داده است مواجه خواهید شد که خبر از شروع زیبایی های مازیچال می دهد. در این مسیر با قبرستان های قدیمی نیز رو به رو می شوید که در زمان مه آلود بودن فضایی پر رمز و راز و مهیج را به شما ارائه می دهند. این جنگل با طبیعت سرسبز و آرامشی که دارد به تنهایی می تواند یک روز خوش را برای مسافران به ارمغان بیاورد. اگر از طریق تورهای گردشگری به این منطقه سفر کنید می توانید در مسیر خود از جنگل ‌های عباس‌ آباد، جنگل بلوط مازیچال، درختان افرا و کاج ‌های سوزنی بازدید کرده و تجربه ای بسیار دلنشین به دست بیاورید.

غذاخوری در اقیانوس ابرها

خوردنی های مازیچال به نوبه خود یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود. چراکه در دهکده مازیچال دامپروری شغل اصلی مردم بومی این منطقه است و لبنیات تازه و با کیفیتی را می توانید از مازیچال تهیه کنید. تمامی لبنیاتی همچون شیر، سرشیر، ماست، دوغ و غیره که در این منطقه تولید می شود همگی محلی بوده و طعم بسیار خاص و تکرار نشدنی را به شما ارائه می دهد. البته شایان ذکر است در دهکده مازیچال فروشگاه یا رستورانی وجود ندارد. به همین دلیل قبل از سفر برنامه ای برای خوردنی های خود بچینید.

روستای مازیچال

بهترین زمان سفر به مازیچال

مازیچال از آن دسته لوکیشن هایی است که در هر فصل از زیبایی های مخصوص خود بهره مند بوده و در تمامی فصول می درخشد. سفر به این منطقه مسحورکننده می تواند نسبت به اهداف سفر شما متفاوت باشد. اگر قصد کمپینگ در جنگل های زیبای این منطقه را دارید بهترین زمان بهار و تابستان است. چراکه در این فصول طبیعت مازیچال در اوج سرسبزی خود به سر می برد و انواع گل های رنگارنگ در ارتفاعات آن دیده می شوند. اما اگر می خواهید از رنگ آمیزی طبیعی این منطقه لذت ببرید، مازیچال در فصول پاییز و زمستان از طبیعتی رنگی و برفی برخوردار می باشد که روح بینندگان را نوازش می دهد. اما در کل می توان گفت بهترین زمان سفر به این بهشت ابری از اواسط بهار تا اواخر تابستان است که طبیعت آن بسیار بکر و خیره کننده می باشد.

مسیرهای دسترسی به مازیچال

برای رفتن به دهکده زیبای مازیچال ابتدا باید به سمت استان مازندران و کلاردشت حرکت کنید. این منطقه ناب در ۴۸ کیلومتری جاده مشهورچالوس واقع شده که به تنهایی یکی از مقاصد گردشگری محبوب است. برای رفتن به مازیچال از طریق جاده چالوس به سمت مرزن آباد رفته و سچس به سمت کلاردشت حرکت کنید. از میدان اصلی کلاردشت حدود هفت کیلومتر جاده عباس آباد را ادامه دهید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. از ابتدای این جاده خاکی حدود 7 کیلومتر به سمت ارتفاعات که حرکت کنید به دشتی سرسبز می رسید که با نام مازیچال شناخته می شود. لازم به ذکر است در اطراف دهکده مازیچال جاهای دیدنی دیگری همچون روستای رودبارک وجود دارد که می توانید پس از بازدید از مازیچال به سمت این روستای خوش آب و هوا حرکت کنید.

آدرس مازیچال: ایران، استان مازندران، نزدیک کلاردشت، ۴۸ کیلومتری چالوس

دهکده مازیچال

نکات مهم برای سفر به بهشت ابرها

از آنجاکه مازیچال در موقعیت مکانی خاصی قرار دارد سفر به این دهکده افسانه ای مستلزم رعایت برخی نکاتی است که در زیر ذکر شده است.

  • در مازیچال فروشگاه یا مغازه ای وجود ندارد، از همین روی پیش از سفر به این منطقه مایحتاج خود به خصوص مواد غذایی مورد نیازتان را از کلاردشت تهیه کنید.
  • پیش از سفر تماس با اداره محیط زیست را فراموش نکنید تا از امکان ورود به این منطقه مطمئن شوید.
  • پیش از رفتن به مازیچال حتما شرایط آب و هوایی را چک کرده و سپس به سمت این دهکده حرکت کنید.
  • ممکن است در منطقه مازیچال آنتن نداشته و نتوانید از تلفن همراه به خوبی استفاده کنید. از همین روی پیش از سفر به دوستان یا آشنایان خود خبر دهید تا نگران نشوند.
  • در صورت وجود مه غلیظ، حتما با کمک راهنمای محلی اقدام به کوهنوردی یا طبیعت‌ گردی در این منطقه کنید.
  • مازیچال فاقد برق است و مردم روستا از فانوس برای روشنایی در شب استفاده می ‌کنند. از همین روی یک منبع نور مانند چراغ قوه به همراه داشته باشید.
  • از ۱۰ کیلومتری مازیچال جاده خاکی است. از همین روی یا به کمک ماشین های بومی های این منطقه به ارتفاعات بروید و یا در صورت تمایل به استفاده از ماشین شخصی در روزهای غیر بارانی به سمت ارتفاعات مازیچال حرکت کنید.
  • ممکن است در سفر خود به مازیچال به خصوص در فصل زمستان، با حیوانات وحشی روبه رو شوید. پس لوازم امنیتی را به همراه خود حمل کنید.
  • از ریختن زباله، قطع چوب درختان برای روشن کردن آتش و هر گونه آسیب رساندن به طبیعت بکر مازیچال خودداری کنید. این منطقه گنجی طبیعی برای آیندگان ما محسوب می شود.

در نهایت باید گفت اگر تا به حال به دهکده مازیچال سفر نکرده اید پیشنهاد می کنیم به همراه تورهای گردشگری و یا افرادی که به خوبی این منطقه را می شناسند سفر کنید. همچنین در منطقه ییلاقی به سگ‌ های گله‌ داران نزدیک نشوید و در روزهای غیر بارانی به منطقه مازیچال سفر کنید.

روستای مازیچال در کلاردشت

در سفر به مازیچال کجا اقامت کنیم؟

همانطور که تا این لحظه از مقاله متوجه شدید شرایط زندگی در مازیچال متفاوت از سایر مناطق شمالی کشور است و مردم به صورت بومی در این منطقه زندگی می کنند. از همین روی هیچ اقامتگاه یا استراحتگاهی در این منطقه بکر و دست نخورده وجود ندارد که شما شب را در آن بگذرانید. در نتیجه باید یکی از دو راه زیر را برای اقامت در دهکده مازیچال انتخاب کنید.

کمپینگ در مازیچال

اگر شما از عاشقان طبیعت گردی و کمپینگ در دل جنگل هستید، مازیچال از مناطق بکر زیبایی برخوردار است که برای شما مناسب می باشد. می توانید در جنگل بلوط چادر زده و به همراه دوستان یا آشنایان خود در این دهکده زیبا کمپ کنید. اما توجه داشته باشید در مازیچال گونه های جانوری متعددی وجود دارد که برخی از آن ها اهلی نیستند. از همین روی در فصل زمستان مازیچال را برای کمپینگ انتخاب نکنید و از افراد حرفه ای در سفر خود به مازیچال کمک بگیرید. همچنین در صورت کمپ در جنگل های مازیچال از مسیرهای اصلی دور نشوید تا در دل این جنگل های انبوه گم نشوید یا مشکلی برایتان پیش نیاید.

دیدنی های مازیچال

رزرو ویلا در کلاردشت

اگر قصد کمپینگ در مازیچال را نداشته و به اقامتگاهی راحت و پاکیزه نیاز دارید، بهترین انتخاب رزرو ویلا در کلاردشت است. چراکه در روستای مازیچال خانه یا اقامتگاهی برای رزرو وجود ندارد و مسافرانی که قصد بازدید از این منطقه را دارند باید به فکر رزرو ویلا در محدوده کلاردشت باشند. در کلاردشت ویلا و سوئیت های تمیز و لوکسی وجود دارد که از امکانات مختلفی برخوردار بوده و لذت اقامتی خوش را به شما گردشگران عزیز هدیه می دهند. اگر قصد اجاره ویلا در کلاردشت را دارید می توانید از طریق وب سایت باباسفر ویلاهای مناسب این منطقه را مشاهده کرده و اقامتگاه دلخواه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. همچنین این وب سایت مزیت پشتیبانی 24 ساعته را به شما عزیزان هدیه می دهد که لذت یک سفر خوب را برای شما عزیزان به ارمغان می آورد.

مازیچال در استان مازندران، نزدیکی کلاردشت و ۴۸ کیلومتری چالوس قرار دارد.

برای رفتن به مازیچال از طریق جاده چالوس به سمت مرزن آباد رفته و سچس به سمت کلاردشت حرکت کنید. از میدان اصلی کلاردشت حدود هفت کیلومتر جاده عباس آباد را ادامه دهید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. از ابتدای این جاده خاکی حدود 7 کیلومتر به سمت ارتفاعات که حرکت کنید به دشتی سرسبز می رسید که با نام مازیچال شناخته می شود.

اگر اسم اقیانوس ابرها را شنیده باشید با مازیچال نیز آشنایی دارید. مازیچال یکی از مناطق بکر استان مازندران و کلاردشت است که از زیبایی های طبیعی همچون ایستادن بر فراز ابرها، طبیعت سرسبز و دست نخورده، جنگل بلوط و آب و هوایی بسیار دل انگیز برخوردار می باشد. در این منطقه می توانید از اقیانوس ابر ها بازدید کرده و یا در صورت عدم وجود ابرها از منظره ای وسیع به روی چالوس و کلاردشت لذت ببرید.

اگر قصد کمپینگ در جنگل های زیبای این منطقه را دارید بهترین زمان بهار و تابستان است. چراکه در این فصول طبیعت مازیچال در اوج سرسبزی خود به سر می برد و انواع گل های رنگارنگ در ارتفاعات آن دیده می شوند. اما اگر می خواهید از رنگ آمیزی طبیعی این منطقه لذت ببرید، مازیچال در فصول پاییز و زمستان از طبیعتی رنگی و برفی برخوردار می باشد. اما در کل می توان گفت بهترین زمان سفر به این بهشت ابری از اواسط بهار تا اواخر تابستان است که طبیعت آن بسیار بکر و خیره کننده می باشد.

مازیچال دهکده ایست که طبیعت آن بسیار دست نخورده است و مردم آن به صورت بومی زندگی می کنند. از همین روی این منطقه فاقد فروشگاه، مغازه یا سوپر مارکت است و شما باید پیش از سفر مایحتاج خود را در شهرستان کلاردشت تهیه کنید.

در مازیچال ویلا، سوئیت و یا خانه ای برای اجاره کردن وجود ندارد. از همین روی یا باید در شهرستان کلاردشت اقامت کنید و یا به کمپ در جنگل های مازیچال بپردازید که لازمه آن وسایل ضروری و اشخاص حرفه ایست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.