مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس از جمله قدیمی‌ ترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی استان گلستان است که در سال ۱۳۴۰ با هدف برگزاری مسابقات اسب سواری داخلی و خارجی احداث شد. این مجتمع سوارکاری یکی از جاذبه های تفریحی مشهور در شمال کشور است که امکانات رفاهی متعددی نظیر  سوئیت های اقامتی، اصطبل، صندلی برای تماشاگران، پیست سوارکاری مجهز و عالی، رستوران، استخر و پارکینگ در آن تعبیه شده است که در تمامی فصول سال و به خصوص فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران و علاقه مندان به ورزش سوارکاری است. این مجتمع به دلیل برخورداری از محبوبیت بالا،  در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در ادامه این مقاله از باباسفر با معرفی بیشتر مجموعه سوارکاری گنبد کاووس و جاذبه های دیدنی اطراف آن همراه ما باشید.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

مجتمع سوارکاری گنبد یکی از جاذبه های گردشگری شناخته شده در شمال کشور است که مکانی جذاب و هیجان ‌انگیز برای سوارکاری و پرورش اسب‌ های ترکمن محسوب می شود. گردشگرانی که علاقه مند به سوارکاری هستند، در فصل های بهار، تابستان و اوایل پاییز به این منطقه سفر می کنند تا از نزدیک اسب های اصیل ترکمن را ببینند و به تماشای مسابقات هیجان انگیز سوارکاری بنشینند. برای دسترسی به این مجموعه تفریحی جذاب و هیجان انگیز باید از استان گلستان به سمت گنبد کاووس برانید، پس از رسیدن به این شهر باید به بلوار معلم بروید و پس از طی مسیر کوتاهی به مرکز سوارکاری گنبد کاووس برسید.

آدرس مجتمع سوارکاری گنبد کاووس:  استان گلستان، گنبد کاووس، بلوار معلم

تاریخچه مرکز سوارکاری گنبد کاووس

این مجتمع سوارکاری در سال ۱۳۴۰ با هدف گسترش برگزاری مسابقات داخلی و خارجی احداث شد و بنای آن طوری طراحی شده تا شرایط لازم را برای برگزاری مسابقات سوارکاری و پرورش نژادهای مختلف اسب را داشته باشد. پس از  انقلاب اسلامی، مدیریت این مجموعه سوارکارای به سازمان تربیت بدنی واگذار شد. از تاریخ آبان سال ۱۳۹۵ نیز بر اساس یک تفاهم نامه، مدیریت این مجموعه تفریحی و گردشگری به استان گلستان واگذار شد.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

ویژگی های مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس با مساحتی به وسعت بیش  از ۱۶۰ هکتار، از جمله بزرگترین مجتمع های سوارکاری در کشور است که نزدیک به ۱۲۰ هکتار از زمین آن به علفزار و پیست سوارکاری اختصاص داده شده است و ۴۰ هکتار دیگر به جایگاه تماشاچیان و اصطبل ها اختصاص دارد. از‌ آنجایی که در فصل های بهار و پاییز در این مجموعه مسابقات جذاب و هیجان انگیزی برگزار می‌ شود، دارای دو مرکز نگهداری اصطبل تابستانه و زمستانه است تا در سایر فصول سال که مسابقاتی وجود ندارد، شرایط پرورش اسب ها فراهم باشد. مسابقاتی که در مجتمع سوارکاری گنبد کاووس برگزار می شود، طرفداران بسیاری دارد، به طوری که آخر هفته ها و به خصوص پنجشنبه ها که در این مرکز مسابقات برگزار می شود، بین ۵ تا ۶ هزار نفر به این منطقه سفر می کنند تا کورس ها و مسابقات هیجان انگیز را از نزدیک ببینند.  از آنجایی که این مجتمع سوارکاری در سال‌ های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به رشته سوارکاری قرار گرفته است، بسیاری از مشکلات آن رفع شده است. از جمله مشکلات عمده ای که در گذشته در این مرکز سوارکاری وجود داشت، ترافیک سنگین جاده پس از اتمام مسابقات بود، اما امروزه با احداث جاده ای جدید به سمت شهرک فرهنگیان، دیگر خبری از ترافیک های سنگین نیست. همچنین تیرهای برق جاده های منتهی به این مجتمع تعمیر شده و با تیر چراغ برقهای جدید جایگزین شده اند. در گذشته مربیان سوارکاری این مجتمع برای استفاده از کولر دچار مشکل بودند و هوای خنک در داخل مجتمع برای آن ها در دسترس نبود، اما امروزه بسیاری از این مشکلات حل شده اند. همچنین به منظور آسایش هرچه بیشتر مربیان، مسیر اصطبل در این مجموعه شن ریزی شده و به چراغ هایی مجهز شده است. تعمیر تیرها و تجهیزات برقی در این منطقه نیز موجب شده تا مربیان اسب سواری از امکانات سرمایشی و گرمایشی استفاده کنند. 

بخش های مختلف مجتمع سوارکاری گنبد

مجموعه تفریحی و سوارکاری گنبد کاووس که یکی از مشهورترین جاهای دیدنی گنبد کاووس است، در سال 1340 با هدف گسترش مسابقات اسب سواری و پرورش اسب های نژاد ترکمن و سایر نژادها احداث شد و از آن زمان تا به امروز میزبان مسابقات سوارکاری مهیجی بوده است. این مجتمع امروزه به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در فصل های بهار و پاییز میزبان علاقه مندان به مسابقات سوارکاری می باشد. این مجتمع تفریحی و گردشگری در ارتفاع 13 متری و در مساحتی به وسعت ۱۶۰ هکتار واقع شده که میدان مسابقات نیز در قسمت شرقی آن قرار دارد. این مجتمع طبق اولین سازه های بتنی ورزشی احداث شد و بنای آن به‌ صورت سه طبقه مجزا ساخته شده است که در طبقه همکف آن دو بخش نیمه ‌باز وجود دارد که از آن برای پیش بینی مسابقات استفاده می شود. این دو بخش فضای وسیعی را در بر گرفته اند و در اطراف بخش مرکزی مجتمع قرار گرفته‌ اند. بخش مرکزی مجتمع سوار کاری گنبد کاووس نیز شامل فضای اداری، فضای پیش‌بینی، اتاق سوارکاران، نمازخانه، بخش آموزشی، رختکن و سرویس های اختصاصی سوارکاران می‌ باشد.

مرکز سوارکاری گنبد کاووس

جاذبه های دیدنی اطراف مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

گنبد کاووس یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق  استان گلستان با جاذبه های دیدنی متعدد است که پس از شهر گرگان، دومین شهر بزرگ این استان می باشد.  گنبد کاووس با جاذبه های گردشگری متعدد نظیر مجتمع سوارکاری، تالاب ها با طبیعتی بکر و بی نظیر، سد گلستان، امامزاده ها و بناهای تاریخی جزو محبوب ترین شهرهای شمالی برای سفر و گردشگری محسوب می شود. در ادامه با معرفی برخی از جاهای دیدنی گنبد کاووس همراه ما باشید.

گنبد قابوس: گنبد قابوس و یا همان گنبد کاووس یکی از مهم ترین و مشهورترین جاهای دیدنی این شهر است.  این برج  مرتفع که در اصل نمادی از شهر گنبد کاووس است، تقریباً در نزدیکی باغ ملی این شهر واقع شده است. این برج تماشایی بر روی یک تپه به ارتفاع ۱۵ متر قرار دارد که از فاصله بسیار دور نیز می توان آن را مشاهده کرد. گنبد قابوس یکی از بزرگ ‌ترین برج های آجری در تمام جهان است که ارتفاع آن از سطح تپه به بیش از  ۵۰ متر می رسد.

تالاب آلماگل: تالاب آلماگل یکی از جاهای دیدنی گنبد کاووس که تقریباً در نزدیکی مجتمع سوارکاری این منطقه واقع شده است. این تالاب زیبا و دیدنی  در ۵۵ کیلومتری شمال این شهر قرار دارد که برای دسترسی به آن باید مسیر خود را در ضلع شمالی جاده گرگان – اینچه ادامه دهید تا وارد روستای تنگلی شوید.

تالاب آلاگل : تالاب آلاگل از دیگر جاهای دیدنی گنبد کاووس است که در فاصله ‌ ۶۰ کیلومتری شمال این شهرستان زیبا واقع شده است.  برای رفتن به این تالاب بکر، باید با خودروی خود به سمت شرقی جاده آق قلا – اینچه بروید.  تالاب ‌های آلاگل، آجی گل و آلماگل، از جمله مهمترین و شناخته شده ترین جاذبه های اطراف گنبد کاووس هستند که هر سه جزو تالاب های آب شور کشور می باشند. تالاب آلاگل در مساحتی به وسعت  ۲،۵۰۰ هکتار قرار گرفته و عمق آن به بیش از ۲.۵ متر می رسد، اما توجه داشته باشید که عمق آن می تواند در فصل های مختلف، متفاوت باشد.

جشنواره اسب سواری مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

هر ساله در گنبد کاووس، جشنواره‌ های مختلفی در حوزه سوارکاری برگزار می شود که همگی این مسابقات در مجتمع سوارکاری گنبد برگزار می‌ شوند. در این جشنواره‌ ها، مربیان سوارکاری با اصیل‌ ترین و بهترین اسب‌ های خود حضور پیدا کرده و هنرنمایی می کنند مرکز سوارکاری گنبد در زمینه برگزاری این مسابقات عملکرد عالی داشت و مرکزی است که به نحو‌ احسنت توانسته تمامی سلیقه های علاقه‌مندان سوارکاری را پاسخگو باشد. لازم به ذکر است که معتبر ترین و مهم ترین مسابقات اسب‌ دوانی کشور در این مجموعه برگزار می‌شود. از همین رو، همه اسب ‌هایی که در مسابقات حاضر می شوند، می بایست شناسنامه و سن کم‌ تر  از ۱۸ ماه داشته باشند. علاوه بر این، در این مسابقات، برندگان معتبرترین جوایز سوارکاری را نیز دریافت می کنند.

جشنواره اسب سواری مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

اسب های ترکمن مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

حتما آوازه اسب های ترکمن به گوشتان خورده است. اسب های این نژاد در رده سریع ترین و بهترین اسب‌های دنیا قرار گرفته و بسیار معروف هستند. شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که دشت‌ های سرسبز و بزرگ استان گلستان شرایط مناسب پرورش اسب های با نژاد ترکمن را فراهم می کند. از این رو سال‌ های زیادی است که بهترین اسب ‌های ترکمن در این منطقه پرورش پیدا می کنند. به همین دلیل، پرورش چنین اسب‌ های چابکی در این منطقه، زمینه مناسب برای ساخت و ایجاد یک مرکز بزرگ سوارکاری را  فراهم میکند. همان‌گونه که از نام این نژاد مشخص است، اصالت این اسب ها به ترکمن صحرا مربوط می شود و اسب ‌های این منطقه اغلب به رنگ خاکستری بوده، بدنی بسیار ورزیده دارند و قد آن ها نیز حدوداً ۱۴۸ الی ۱۵۵ سانتی‌ متر میباشد. اندام‌ قوی و ورزیده این اسب‌ ها منجر شده تا نژاد اسب ترکمن به یکی از قدرتمند ترین و سرسخت ترین حریف ها در مسابقات اسب سوار تبدیل شود. علاوه بر قدرت و جثه، اسب های ترکمن دارای گردنی کشیده، اندامی باریک و دم بسیار بلند و ظریفی هستند و  از لحاظ زیبایی شناختی هم از جذاب ‌ترین نژاد های اسب محسوب می شوند. تماشای اسب های ترکمن در صحنه مسابقات اسب سواری، یکی از زیبا ترین و هیجان انگیز ترین صحنه ها برای علاقه مندان به این ورزش می باشد.

نکات بازدید از مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

در قسمت شمال‌ شرقی شهرستان گنبد کاووس و در بلوار معلم، مجتمع سوارکاری گنبد کاووس قرار دارد که در زمینی به وسعت ۱۶۰ هکتار قرار داشته و از مکان های دیدنی و معروف این شهر می باشد. در مجتمع سوارکاری گنبد، مسابقات اسب‌دوانی متعددی در کیفیت بالا برگزار می شوند که اگر علاقه مند به این مسابقات هستید، می‌ توانید در فصل های پاییز و زمستان از این مجموعه بازدید کنید. بهره مندی از خدمات این مجتمع برای اسب ‌سواری، تنها برای افراد عضو باشگاه امکان ‌پذیر است. دیگر شرایط بازدید از مجتمع سوارکاری گنبد عبارتند از:

علاقه‌ مندان به تماشای مسابقات سوارکاری، می بایست در فصل‌ های بهار و پاییز از این مرکز بازدید کنند. به این دلیل که در این فصل ها مسابقات متعددی میان اسب های تراز اول کشور برگزار می‌شود.

  • ورود به مجتمع مستلزم پرداخت مبلغی به عنوان هزینه ورودی است.
  • پیش از رفتن به مجتمع، نخست به وب سایت اسبدوانی رفته و از روزهای برگزاری مسابقات مطلع شوید. 
  • در روزهای بارانی مسابقات لغو و به روز های دیگری موکول می شود.
  • مجتمع سوارکاری گنبد در روزهای عادی هم دایر است و امکان سوارکاری افراد عادی به شرط عضویت در آن وجود دارد.
  • قسمتی جهت نگهداری و آماده‌سازی اسب‌ ها در این مجتمع وجود دارد که می‌توانید از نزدیک از معاینات آن‌ها بازدید کنید.
  • در قسمتی از این مجتمع، بازارچه کوچکی وجود دارد که در آن غذاهای سنتی ارائه می‌شوند.
  • در اطراف مجتمع جاهای دیدنی وجود دارند که عبارتند از، دریاچه مصنوعی گنبد کاووس، سد گنبد کاووس، امامزاده یحیی‌ بن زید، برج گنبد کاووس و شهر باستانی جرجان.

بخش های مختلف مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

امکانات رفاهی مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

مجتمع سوارکاری کنبد کاووس از مکان های محبوب این شهر در میان گردشگران است که از امکانات رفاهی زیادی برخوردار می باشد. طی چند ماه اخیر، اقدامات مختلف زیادی در این مجموعه انجام شده که در راستای این اقدامات، امکانات رفاهی بیشتری برای تماشاچیان و ورزشکاران فراهم شده است. این مجموعه با بیش از ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، از امکانات رفاهی و تفریحی چون پارکینگ، سوئیت، ویلا، فضای سبز، پیست اسب سواری به ابعاد ۳۰ هکتار، اصطبل اسب زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و همچنین استخر شنا برخوردار است. علاوه بر این، در این مجموعه یکی از بهترین رستوران‌ های شمال کشور نیز قرار دارد.

 رزرو ویلا در گنبد کاووس 

اقامت یکی از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه های مسافران و گردشگران است که نقش مهمی در کیفیت سفر ایفا می کند. برای اقامت در گنبد کاووس نیز مانند دیگر شهرها گزینه های اقامتی مختلفی چون هتل ها، هاستل ها، مسافرخانه و غیره وجود دارد. اما اقامت در ویلا، گزینه محبوب تری است که اکثر مسافران آن را انتخاب می کنند. برای اجاره ویلا در گنبد کاووس می توانید به وب سایت بابا سفر مراجعه کرده وطبق شرایط و سلیقه خود، بهترین و مناسب ترین ویلا را در این شهرستان انتخاب و اجاره کنید.

استان گلستان، گنبد کاووس، بلوار معلم.

بهار و پاییز.

این مجموعه با بیش از ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، از امکانات رفاهی و تفریحی چون پارکینگ، سوئیت، ویلا، فضای سبز، پیست اسب سواری به ابعاد ۳۰ هکتار، اصطبل اسب زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و همچنین استخر شنا برخوردار است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.