مرداب هسل

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که شهرهای شمالی کشور را با شاخصه هایی همچون دریا و جنگل می شناسید، باید بگوییم مکان های شگفت انگیز دیگری نیز در خطه شمالی و به خصوص استان مازندران پنهان مانده اند که به اندازه دریای خزر زیبا هستند. یکی از این جاذبه های توریستی کم تر شناخته شده، مرداب هسل یا تالاب کنیچال است که همانند بوم نقاشی هنر دست خداوند را به نمایش گذاشته است. این مرداب زیبا در هر فصل از رنگی متفاوت و دیدنی های منحصر به فردی برخوردار است که شما را شگفت زده می کند. در ادامه همه چیز درباره مرداب هسل را توضیح داده و مسیرهای دسترسی به آن، جاذبه های گردشگری و پوشش گیاهی و جانوری این منطقه را بازگو کرده ایم.

معرفی مرداب هسل

مرداب هسل که در میان افراد بومی به نام تالاب کنیچال شناخته می شود، یکی از مسحورکننده ترین جاهای دیدنی چالوس محسوب می شود و طبیعتی بی همتا را پیشه روی چشم جهان گذاشته است. یکی از ویژگی های بارز این منطقه رنگ آب مرداب است که در هر فصل متفاوت بوده و این مرداب را به مرواریدی در اعماق جنگلی افسانه ای تبدیل کرده است. در واقع هر چه از زیبایی تالاب هسل بگوییم کم گفته ایم. چراکه این مرداب از سویی توسط پوشش گیاهی سرسبز و طبعتی بکر محاصره شده و از سوی دیگر رنگ آب آن در هر فصل تغییر می کند. این مرداب چند رنگ را می توان یکی از خاص ترین هدیه های طبیعت دانست. تالاب هسل علاوه بر زیبایی هایی که در دل خود جای داده است زیستگاه عالی برای انواع جانداران این منطقه نیز می باشد و ممکن است شما در سفر به این تالاب با گونه های خاص جانوری همچون جوجه تیغی، آهو و غیره مواجه شوید. جالب است بدانید به قطر نیم سانتی ‌متر از تالاب هسل را جلبک تشکیل داده است این مرداب در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار دارد. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با پوشش گیاهی و جانوری این منطقه، دیدنی ها و مسیرهای تالاب هسل را ارائه خواهیم داد.

علت نامگذاری مرداب هسل

مرداب هسل با نام های بسیاری همچون کنیچال، کنّو چال، اُچال، مِهاز چال و غیره شناخته می شود که در میان این نام ها مشل و هسل از محبوب ترین آن ها به شمار می روند. از آنجاکه آب تالاب هسل راکد است نام آن را هسل به معنی راکد انتخاب کرده اند. همچنین در گویش تبری کلارستاقی برای هر آبگیری از کلمه هسل استفاده می کنند که تالاب هسل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مرداب هسل

مسیرهای دسترسی مرداب هسل چالوس

تالاب هسل در استان مازندران واقع شده و از جاهای دیدنی چالوس به شمار می رود. این تالاب در 10 کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس قرار داشته و در جنوب دو روستای طلاجو و سینوا قرار گرفته است. همچنین این مرداب در 15 کیلومتری مرزن آباد قرار دارد و در اعماق جنگلی انبوه به نام « مشل موزی» جای دارد. این جنگل با نام های دیگری همچون فین، مشعل و یا محمد آباد نیز شناخته می شود که از سمت جنوب به جنگل‌ های سوته لار منتهی می شود. در نتیجه برای رفتن به تالاب هسل ابتدا باید به 10 کیلومتری شهر چالوس رفته و پس از پلیس راه وارد اولین جاده خاکی شوید. این جاده سنگی به سمت روستای سینوا می رود که بعد از عبور از پل رودخانه به یک مسیر دوراهی می رسید. این مسیر را به سمت راست ادامه دهید تا به مرداب چشم نواز هسل برسید. پس از رسیدن به نزدیکی این مرداب باید ماشین را پارک کرده و حدود 45 دقیقه از مسیر را در دل جنگل پیش بروید. می توانید این مسیر را قدم زنان طی کنید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید و یا اگر تمایل به پیاده روی ندارید از خودروهای آفرود، وانت یا نیسان های محلی که در این منطقه وجود دارند استفاده کرده و تا پای مرداب بروید.

آدرس مرداب هسل: استان مازندران، 10 کیلومتری چالوس

دیدنی های مرداب هسل

همانطور که تا این لحظه از مقاله متوجه شدید بارز ترین ویژگی تالاب هسل تغییر رنگ آب آن در هر فصل است که پدیده ای خارق العاده محسوب می شود. آب این مرداب در رنگ های صورتی، نارنجی و سبز در هر فصل متغییر است که صحنه ای خیره کننده را به وجود می آورد. از همین روی بسیاری از مسافران چندین بار در زمان های مختلف به این منطقه سفر می کنند تا از زیبایی های مخصوص به هر فصل بهره مند شده و تمامی رنگ های آن را تماشا کنند. از دیدنی های دیگری که می توان برای این تالاب شگفت انگیز نام برد پوشش گیاهی خاص و طبیعت سرسبز آن است که مناظر چشم نوازی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد. به دلیل پنهان شدن این مروارید ارزشمند در دل جنگلی انبوه که با نام جنگل مشل شناخته می شود، انبوهی از درختان اطراف مرداب خوش منظر هسل را فرا گرفته و تابش نور خورشید در تابستان بر روی سطح این تالاب زیبایی های آفرینش را به نمایش می گذارد. حتی مسیر رسیدن به تالاب هسل نیز از جاذبه های طبیعی بسیار برخوردار است که طبیعت گردی نابی را در اختیار دوست داران این ورزش می گذارد.

مرداب هسل چالوس

علت تغییر رنگ مرداب

یکی از ویژگی های افسونگری این مرداب تغییر رنگ آن در هر فصل است که شگفتی عموم مردم را بر می انگیزد. باید بگوییم که دلیل این پدیده خارق العاده وجود جلبک ها و و برگ‌ های سرخسِ آبی یا آزولا است که بر روی آب مرداب هسل می ریزند. جلبک ها نمای سبزی را به آب رودخانه می بخشند و برگ های سرخسِ شناور بر روی سطح آب، این امر را تشدید می کنند. البته رنگ تالاب هسل به شرایط جوی و بارندگی نیز بستگی دارد. این تالاب در فصل تابستان با رنگ سراسر سبز خودنمایی می کند و بعد از مهر ماه کم کم به رنگ قهوه ای تغییر می کند. سپس در آذرماه، آب این تالاب به رنگ قرمز آتشین در می آید و گاها نیز با رنگ صورتی زیبایی جلوه ای بی نظیر ایجاد می کند. در کل تالاب هسل در هر فصلی و در هر رنگی از زیبایی های منحصر به فردی برخوردار می باشد و همیشه برای بازدیدی بی همتا آماده است.

ویژگی های مرداب هسل

علاوه بر تغییر رنگ فصلی تالاب هسل، ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز در این مرداب وجود دارد که یادآور شگفتی های خداوند می باشند. اولین شگفتی این است که آب مرداب از هیچ رودخانه یا آبریزی تامین نمی شود. بلکه آب این مرداب به طور طبیعی از مرکز و کف آن می جوشد و این جاذبه بی همتا را پدید می آورد. همچنین در پایین دست تالاب هسل چشمه ای زیبا نیز مشاهده می شود که از زیر درخت کهنسالی می جوشد و با نام «چشمه زیر آب هسل» شناخته می شود. در بخش شرقی تالاب هسل شیار کوچکی وجود دارد که در زمان پر آبی مرداب سرازیر شده و به ‌سمت دره چالوس سرا ریز می شود. همچنین ممکن است به واسطه تغییرات جوی در این منطقه گاهی سطح آب مرداب به قدری پایین بیاید که تا کف برسد. از همین روی عمق مشخصی برای تالاب هسل تعیین نشده است. اما به طور متوسط می توان گفت در گذشته عمق این مرداب در شرایط عادی 15 متر احتساب می شد. طبق آخرین مطالعات که در سال ۱۳۸۵ بر روی مرداب انجام شد، مساحت مرداب حدود ۳,۸۰۰ متر بود و عمق آن نیز در عمیق ترین نقطه از مرداب 30/2 متر احتساب شد. با اینحال عمق تالاب هسل نسبت به بارندگی و وضعیت آب و هوایی متغییر است و از عمق مشخصی برخوردار نمی باشد. یکی دیگر از ویژگی های جالب تالاب هسل راکد بودن آن است و هیچ موجی در این تالاب مشاهده نمی شود که آن را به تالابی خاص تبدیل می کند.

مرداب هسل چالوس

تفریح در مرداب هسل

قدم زدن در طبیعت ناب تالاب هسل و گوش دادن به صدای گوش نواز پرندگان این منطقه به تنهایی تفریحی آرامش بخش محسوب می شود. پیک نیک در طبیعت تالاب کنیچال به همراه دوستان یا خانواده می تواند به عنوان دومین تفریح این منطقه انتخاب شود که با چشم اندازی زیبا به روی مرداب اوقات خوشی را برای شما عزیزا به ارمغان می آورد. اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید سرسبزی بی نهایتی چشم شما را نوازش می دهد و آب و هوای مطبوع آن جان تازه ای به هر بیننده ای می بخشد. اما از معروف ترین تفریحات تالاب هسل می توان به جنگل نوردی در طبیعت بکر این منطقه اشاره کرد که تجربه ای فراموش نشدنی را برای شما به همراه دارد.

جنگل ‌نوردی در مسیر مرداب هسل

برای رسیدن به تالاب هسل حدود 1 ساعت پیاده روی را پیشه رو دارید که اگر از روستای طلاجو به سمت تالاب هسل حرکت کنید تقریبا نیم ساعت از مسیر کم می شود. در راه رسیدن به مرداب باید از مسیر زیبا و سرسبز جنگلی گذر کنید که خود این مسیر نیز بسیار روح نواز است. درواقع راه دسترسی به مرداب شگفت انگیز هسل برای عاشقان طبیعت گردی همانند یک نعمت است. چراکه این مسیر جنگلی از مناظر بی همتایی برخوردار بوده و در بین راه با پوشش گیاهی متنوع و حتی جانداران زیبایی مواجه خواهید شد که این امر لذت گشت و گذار را چند برابر می کند. همچنین شایان ذکر است مسیر رفتن به تالاب هسل تقریبا هموار است و نیازی به گذر از پستی و بلندی های مختلف نیست. برای رفتن به این منطقه تنها کافیست تیم طبیعت گردی خود را تکمیل کرده و به همراه دوستان خود به این منطقه با شکوه سفر کنید.

دیدنی های مرداب هسل

پوشش گیاهی و جانوری تالاب کنیچال

همانطور که گفته شد پوشش گیاهی و جانوری خاصی در تالاب هسل وجود دارد که لذت سفر را افزایش داده اند. این تالاب در جنگلی انبوه از درختان ممرز، راش، خرمالو، انگور جنگلی، سیب ترش، انجیر، آلو و بسیاری از گیاهان دیگر قرار گرفته است که قدم زدن و تماشای این پوشش گیاهی زیبا خاطره ای فراموش نشدنی را به شما هدیه می دهد. خالی از لطف است اگر از وجود گیاهان دارویی این منطقه سخن نگوییم. زِمِنج، بابونه و فشکی واش از جمله گیاهان دارویی هستند که در جنگل های اطراف هسل وجود دارند. همچنین اگر بخواهیم از گونه های جانوری که در اطراف این تالاب زندگی می کنند بگوییم، به دلیل وجود جلبک ها در این منطقه دوزیستان متعددی زندگی می کنند. غورباقه، وزغ، لاک پشت و زالو از جمله جاندارانی هستند که در اطراف تالاب هسل زندگی می کنند. لازم به ذکر است در گذشته مراتع مرداب هسل به عنوان چراگاه ‌های احشام مردمان روستا های سینوا و طلاجو محسوب می شد. اما امروزه به دلیل بهم ریختگی اکوسیستم این مرداب برخی از ویژگی های آن تغییر کرده است. برای مثال این مکان در گذشته آبشخوری برای حیواناتی همچون پلنگ و یوزپلنگ بود که امروزه با تردد گردشگران به این منطقه حیوانات کمتری نزدیک تالاب هسل می شوند. همچنین در این تالاب هیچ ماهی زندگی نمی کند اما اگر خوش شانس باشید می توانید در جنگلی که تا مرداب باید طی کنید حیوانات زیبایی همچون جوجه تیغی یا آهو را از نزدیک مشاهده کنید.

بهترین زمان بازدید از مرداب هسل

مرداب چشم نواز هسل یکی از لوکیشن هایی است که در هر فصل از زیبایی های چشم نوازی برخوردار بوده و همیشه دلفریبی خود را دارد. از همین روی اگر می خواهید به سمت این منطقه دنج حرکت کنید باید نسبت به اهداف سفر خود تاریخ آن را مشخص کنید. این مرداب در فصل بهار از زیبایی و سرسبزی خیره کننده ای برخوردار است و معمولا نسبت به فصل تابستان پر آب تر می باشد. اما این مرداب در فصل پاییز همانند تابلو نقاشی رنگارنگ در چشم شما ظاهر خواهد شد و دل از هر بیننده ای می برد. در فصل پاییز طبیعت و درختان مرداب با رنگ های نارنجی و قرمز دلربایی می کنند و شاهکاری از طبیعت را ایجاد می کنند. همچنین آب این مرداب به رنگ های صورتی، نارنجی یا قرمز در می آید که بر جلوه این منطقه می افزاید. البته قابل توجه است که فصل زمستان ممکن است برای سفر به این منطقه مناسب نباشد. چراکه در این فصل بارندگی برف و باران زیادی به چشم می خورد و ممکن است گذر از مسیر جنگلی مرداب کمی دشوار شود. از همین روی بهترین زمان بازدید از مرداب هسل را می توان فصول بهار و پاییز دانست که این مرداب در اوج زیبایی و شکوه خود ظاهر می شود.


نکات بازدید از مرداب هسل

از آنجاکه محیط تالاب هسل جنگلی است و برای رسیدن به این تالاب زیبا حداقل 40 دقیقه پیاده روی لازم است باید نکات ضروری را پیش از سفر به این منطقه در نظر داشته باشید. در ادامه تمامی نکات مهمم برای رفتن به منطقه هسل را نام برده تا شما عزیزان در حین راه با مشکلی مواجه نشوید.

  • به دلیل شرایط جوی خاص تالاب هسل پیش از سفر وضعیت آب و هوایی این منطقه را بررسی کنید.
  • کفش و لباس راحتی به همراه داشته باشید.
  • وسایل ضروری همچون پاوربانک، کرم ضدآفتاب (در فصل تابستات)، جعبه کمک های اولیه و آب معدنی از پیش آماده کنید.
  • مرداب هسل در اعماق جنگل قرار دارد و در اطراف آن فروشگاه وجود ندارد. از همین روی پیش از سفر به این منطقه مایحتاج اولیه خود را از فروشگاه های شهر چالوس تامین کنید.
  • اگر برای اولین بار است که به سمت مرداب زیبای هسل حرکت می کنید بهتر است همراه با یک تورلیدر یا طبیعت گردی حرفه ای به این منطقه سفر کنید.
  • در صورت تمایل به کمپ کردن در جنگل تالاب هسل حتما وسایل مورد نیاز برای کمپ همچون پتو، چادر سفری، کیسه خواب، هدلایت یا چراغ قوه و مواد خوراکی مورد نظر خود را به همراه داشته باشید.

مسیر جنگلی مرداب هسل

جاذبه های گردشگری اطراف مرداب هسل

مرداب هسل تنها یکی از جاذبه های شهر زیبای چالوس است و دیدنی های فراوان دیگری در داخل و یا اطراف این منطقه رویایی وجود دارد که پس از بازدید از تالاب هسل می توانید سری هم به این مناطق زیبا بزنید. از همین روی در ادامه چند مورد از جاذبه های دیدنی اطراف تالاب هسل را نام برده ایم که از مسافت کمی با این منطقه جای گرفته اند.

روستای سینوا: روستای سینوا بهشتی در مازندران است که بین جاده چالوس و اتوبان تهران- شمال قرار دارد. این روستا از زیبایی های طبیعی بهره مند می باشد و کوه نوردی در کوه های آن لذت بی نهایتی را به گردشگران ارائه می دهد. فاصله روستای سینوا از مرداب هسل تنها 25 دقیقه است و به راحتی می توانید پس از بازدید از مرداب هسل به یکی از خوش آب و هواترین روستاهای چالوس سفر کنید. برای رفتن به این روستا در ۵ کیلومتری جنوب چالوس و بعد از پلیس ‌راه کندوان به مسیر سمت چپ تان که تابلوی سینوا را نشان می دهد وارد شوید.

پارک جنگلی فین: پارک جنگلی وسیع فین که در 7 کیلومتری جاده چالوس قرار داشته و رودخانه چالوس از دل این جنگل گذر می کند، یکی از شگفت انگیزترین طبیعت های چالوس را به شما ارائه می دهد. پارک جنگلی فین چالوس در محیطی ییلاقی قرار دارد و چشم انداز آن به روی کوهستان های باصلابت البرز است. از این بوستان زیبا تا مرداب هسل تنها 2.6 کیلومتر مسافت وجود دارد که برای رسیدن به آن حدود 35 دقیقه زمان لازم است.

آبشار شرشر: آبشار شر شر را می توان یکی از نزدیک ترین جاذبه های گردشگری اطراف تالاب هسل دانست. چراکه این آبشار در 6 متری مرداب هسل قرار داشته و تنها 1 دقیقه برای رسیدن به آن لازم است. آبشار شرشر که به آن آبشار سینوا نیز گفته می شود، حدود 50 متر ارتفاع دارد و از دیدنی ترین مناطق چالوس به شمار می رود.

جاذبه های گردشگری مرداب هسل

رزرو سوئیت در چالوس

شهر چالوس یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می رود که در استان زیبای مازندران جا خوش کرده است. این شهر به داشتن جاده زیبای چالوس شهره دارد که از زیبایی های طبیعی و پیچ و خم های بسیار برخوردار می باشد. همه ساله به خصوص در زمان تعطیلات، حجم زیادی از مسافر به سمت این جاده روانه شده و به شهرستان چالوس می رود. از همین روی اقامتگاه های لوکس بسیاری در اطراف و داخل شهر چالوس تعبیه شده است که برای رفاه هر چه بیشتر حال مسافران ساخته شده اند. در نتیجه اگر قصد اقامت شبانه در چالوس را دارید می توانید با اجاره سوئیت در چالوس از اقامتی خوش بهره مند شده و سفری دلپذیر را تجربه کنید. همچنین باید گفت اگر قصد بازدید از مرداب چند رنگ هسل را دارید در اطراف این منطقه جنگلی ویلا یا اقامتگاهی وجود ندارد. در نتیجه برای اقامت یا باید کمپینگ در دل این جنگل را انتخاب کرده و یا به رزر ویلا و سوئیت های چالوس بپردازید.

مرداب هسل در شهرستان چالوس، استان مازندران و جنوب دو روستای طلاجو و سینوا و در عمق جنگل مشل موزی قرار دارد.

مرداب هسل در هر فصل از زیبایی های چشم نوازی برخوردار است و رنگ آن در هر فصل تغییر می کند. اما در کل می توان گفت طبیعت این مرداب در فصول بهار و پاییز از همیشه دیدنی تر می شود.

طبیعتی بکر و انبوهی از درختان سر به فلک کشیده، مردابی که آب آن از کف می جوشد و با رنگ های قرمز، صورتی و سبز در هر فصل متغییر است و همچنین پوشش گیاهی و جانوری خاص.

دلیل این پدیده وجود جلبک ها و و برگ‌ های سرخسِ آبی یا آزولا است که بر روی سطح آب مرداب هسل می ریزند.

مرداب هسل با نام های بسیاری همچون کنیچال، کنّو چال، اُچال، مِهاز چال و غیره شناخته می شود که در میان این نام ها مشل و هسل از محبوب ترین آن ها به شمار می روند. در گویش تبری کلارستاقی برای هر آبگیری از کلمه هسل استفاده می کنند که تالاب هسل نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجاکه آب تالاب هسل راکد است نام آن را هسل به معنی راکد انتخاب کرده اند.

برای بازدید از مرداب هسل نیاز به وسایل حرفه ای کوه نوردی نیست. چراکه مسیر جنگلی این مرداب تقریبا هموار است و پستی و بلندی ندارد. از همین روی یک دست لباس گرم در صورت نیاز و کفش و لباس راحت، کرم ضد آفتاب در تابستان، یک راهنمای حرفه ای، پاور بانک، کوله پشتی و در صورت تمایل به کمپینگ وسایل مخصوص کمپ برای رفتن به مرداب هسل کافیست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.