منارجنبان اصفهان

منارجنبان یکی از سازه های تاریخی شهر اصفهان است که با معماری اعجاب انگیزی که در آن به کار رفته، به منطقه ای توریستی تبدیل شده است. این بنای تاریخی از مناره های لرزانی تشکیل شده است که در ساعات بخوصوصی تکان می خورند و شگفتی انسان را بر می انگیزند. عمارت منارجنبان یک شاهکار ایرانی محسوب می شود و گردشگران همه ساله از سراسر جهان برای بازدید از این پدیده زیبا به شهر اصفهان سفر می کنند. اما چگونه یک عمارت محکم و فرو رفته در خاک به لرزه می افتد اما تخریب نمی شود؟ با ما در این مقاله از باباسفر همراه شوید تا همه چیز درباره منارجنبان را برای شما عزیزان شرح داده و قیمت بلیط، ساعات تکان خوردن مناره ها و شرایط بازدید از این بنا را بازگو کنیم.

آشنایی با منارجنبان اصفهان

شهر اصفهان دیدنی های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است که از همین روی با لقب « نصف جهان» شناخته می شود. بناهای اصیل ایرانی بسیاری همچون سی و سه پل، میدان نقش جهان، پل خاجو و غیره در اصفهان دیده می شود که منارجنبان نیز یکی از محبوب ترین این جاذبه های دیدنی می باشد. این بنا از دو مناره بزرگ و منحصر به فرد تشکیل شده است که سالهاست می لرزند اما تا به حال هیچ اتفاقی برای این عمارت نیفتاده است. اگر فکر می کنید استقامت منارجنبان کم است که دچار لرزش می شود سخت در اشتباهید، چراکه این بنا از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و تنها به دلیل معماری خاصی که در آن به کار رفته این پدیده رخ می دهد. به دلیل همین لرزش به این بنای تاریخی نام «منارجنبان» را نسبت داده اند که از جذاب ترین جاهای دیدنی شهر اصفهان به شمار می رود.

تاریخچه منارجنبان

طبق برخی مدارک و شواهد تاریخی، ساخت مجموعه کلی منارجنبان در زمان حکومت محمد خدابنده اولجایتو انجام شده و شاعر و عارف محبوبی به نام عمو عبدالله ‌بن‌ محمود صقلابی در آن آرمیده است. به همین دلیل منارجنبان با نام آرامگاه شیخ امیرعبدالله نیز شناخته می شود. این عارف مشهور در سال ۷۱۶ در منارجنبان به خاک سپرده شده که این تاریخ از روی سنگ قبر وی به دست آمده است. البته طبق شواهد تاریخی، عمارت منارجنبان در دوره ایلخانی ساخته شده است و مناره های موجود در آن نیز در دوره صفوی به عمارت اصلی و ایوان آن اضافه شده اند.

معرفی منارجنبان اصفهان

ویژگی های منارجنبان

معماران بزرگ چه در عصر امروزی و چه در گذشته، از منارجنبان به عنوان یک شاهکار معماری یاد می کنند. چراکه این بنا به صورت متحرک ساخته شده و مناره های آن به حرکت در می آیند. درواقع ویژگی بارز این سازه لرزش هایی است که در مناره های آن مشاهده می شود، به طوریکه در صورت تکان خوردن یکی از مناره ها، مناره دوم نیز به لرزه می افتد. سال های سال است که این پدیده شگرف در منارجنبان اتفاق می افتد و قابل بازدید می باشد. اما نکته دیگری که به خاص بودن طراحی منارجنبان می افزاید این است که قدمت ساخت این عمارت به دوره ایلخانی باز می گردد، زمانیکه تکنولوژی به حد امروزی پیشرفت نکرده بود و دستگاه های خاصی برای طراحی سازه ها وجود نداشت. معماری این بنا به قدری منحصر به فرد است که پس از گذشت سال های طولانی هنوز علت اصلی متحرک بودن آن مشخص نبوده و هنوز افراد فعال در حوزه معماری موفق به طراحی سازه مشابهی نشده اند.

معماری منارجنبان

علاوه بر معماری خاص متحرکی که در منارجنبان اصفهان به کار رفته است نمای این بنا نیز با کاشی کاری های ستاره ای شکل لاجوردی و فیروزه ای تزئین شده که جلوه باشکوهی را به وجود آورده است. این سازه در عین حال که ویژگی های خاص معماری را ارائه می دهد، یک بنای فرهنگی هنری نیز به شمار می رود. مساحت کل منارجنبان 146 متر احتساب می شود که در نمای کلی مجموعه طراحی های چند ضلعی زیبایی مشاهده می شود و چشم اندازی مسحورکننده از بنا را ارائه می دهد. مجموعه منارجنبان از چند بخش اصلی تشکیل شده است که در ادامه تمامی بخش های مختلف آن را نام برده ایم.

مناره‌ ها

همانطور که تا این لحظه از مقاله متوجه شدید، مناره های یکی از مهم ترین بخش های اصلی عمارت منارجنبان به شمار می روند که متحرک بوده و می لرزند. در عمارت منارجنبان دو مناره به کار رفته است که ارتفاع هر کدام از آن ها 17 متر و عرض 9 متر می باشند. زمانیکه یکی از این مناره ها به لرزه در می آید مناره دوم نیز می لرزد و پدیده ای شگفت انگیز را پیشه روی چشم جهانیان قرار می دهد. اگر از ظاهر بی نظیر این مناره ها نگوییم کم لطفی است. چراکه هر مناره با کاشی های کثیرالاضلاع فیروزه‌ ای رنگ و ستاره چهار پر لاجوردی تزئین شده است که نمای چشم نوازی را ایجاد کرده اند.

ایوان

بخش ایوان به سبک معماری مغول ها ساخته شده و در این بخش نیز کاشی کاری های چشم نوازی دیده می شود. ارتفاع ایوان منارجنبان 10 متر از سطح زمین است و با پلکانی مارپیچ به بخش های دیگری همچون پشت بام و مناره ها متصل می شود. داخل گنبدی که در ایوان قرار دارد نقاشی و کاشی کاری های زیبایی مشاهده می شود که از همیشه این سازه را دیدنی تر می کند. در ساخت ایوان از مصالح آجری استفاده شده و این بخش آرامگاهی برای عمو عبدالله است. در ایوان منارجنبان می توانید مقبره شیخ امیرعبدالله را مشاهده کنید که دورتا دور گنبد آن سوره یاسین با خطی زیبا و برجسته نوشته شده است. همچنین در نزدیکی ایوان منارجنبان چندین مقبره سفید دیگر نیز دیده می شود که بازمانده های قبرستان قدیمی هستند که عمارت بر روی آن ها ساخته شده است.

چله ‌خانه

اگر به بخش های دیگر منارجنبان بروید می بینید که دو اتاقک در این بنا وجود دارد که به چله خانه معروف است. طبق آثار تاریخی، این اتاقک ها در گذشته محلی برای گردهمایی های عارفانه و زاهدان بوده است. این عارفان به مدت 40 روز در این اتاقک ها خود را محبوس می کردند تا با خدا خلوت کرده و به عبادت بپردازند. از همین روی نام این اتاقک ها را « چله خانه» گذاشتند.

معماری منارجنبان اصفهان

علت لرزش منارجنبان اصفهان

تکان خوردن مناره های منارجنبان به طور جادویی اتفاق نمی افتد و دلیل علمی پشت سبک معماری آن است. برای سال ها علت لرزش مناره های منارجنبان توسط متخصصان بسیاری مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه کریستیان داپلر ریاضیدان و فیزیکدان اتریشی، ثابت کرد که علت این پدیده در علم فیزیک خلاصه می شود. وی برای اولین بار توضیح داد که در علم فیزیک پدیده ای به نام رزونانس یا تشدید وجود دارد که دلیل تکان خوردن همزمان مناره ها نیز همین پدیده است. اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم مناره ها همانند دو نخ آویزان هستند که یک سر آن ها به دیگری متصل است. زمانیکه بخشی از این نخ تکان بخورد یک سر دیگر آن نیز به لرزه می افتد. به این پدیده تشدید گفته می شود که در معماری منارجنبان نیز همین علم به کار گرفته شده است. البته برای آنکه این عمل اتفاق بیفتد ارتفاع و وزن مناره ها برابر است و اگر نابرابری بین آن ها وجود داشت تکانی در آن ها مشاهده نمی شد.

چگونه با لرزش های منارجنبان این سازه تخریب نمی شود؟

از آنجایی که تکان خوردن مناره های منارجنبان پدیده ای عجیب است برای بسیاری از گردشگران سوال است که چگونه با وجود این تکان ها ساختمان منارجنبان فرو نمی ریزد؟ جواب همچنان در نوع معماری به کار رفته در داخل این عمارت خلاصه می شود. اگر وارد ساختمان منارجنبان شوید شیارهای متعددی را بر روی بدنه آن مشاهده خواهید کرد که همین شیارهای باعث فاصله افتادن میان دیواره ها می شوند. این فاصله کمک می کند ساختمان پس از لرزش جای کافی برای جا به جا شدن داشته باشد. به همین شکل سال هاست بنای منارجنبان در جای خود باقی مانده و به یکی از مناطق توریستی بسیار جذاب تبدیل شده است.

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان چه ساعاتی تکان داده می شود؟

بنای منارجنبان در همه ساعات روز دچار لرزش نمی شود و این پدیده تنها 4 بار در روز اتفاق می افتد. چراکه در گذشته گردشگران با تکان های فراوان سعی داشتند این ساختمان را به لرزه بیندازند، اما این کار آسیب جدی به بنای منارجنبان وارد می کرد. از همین روی سازمان میراث فرهنگی و هنری اصفهان، مسئولینی را برای نظارت بر تکان خوردن منارجنبان تعیین کرد که در ساعاتی مشخص مناره های ساختمان را با تخصص بیشتری به لرزه در می آورند. این مسئولین 2 بار در روز و دو بار در عصر از طریق پله های باریکی در یکی از مناره ها تعبیه شده است، خود را به مناره رسانده و آن را تکان می دهند تا کل بنا به لرزه بیفتد. البته در ایام عید نوروز که ازدحام مسافر به شهر اصفهان بسیار زیاد می شود تعداد این تکان ها به 8 بار می رسد تا تمامی مسافران بتوانند از بازدید این بنا لذت ببرند. 

ساعات و قیمت بلیط بازدید از منارجنبان اصفهان

اگر شما نیز می خواهید به منارجنبان اصفهان رفته و از این جاذبه دیدنی بازدید کنید بد نیست ساعات تکان خوردن مناره های آن و قیمت بلیط ورودی این مجموعه را بدانید. از همین روی در ادامه تمامی اطلاعات مربوط به بازدید از منارجنبان را شرح داده ایم.

ساعات بازدید از منارجنبان اصفهان: همه روزه از ساعت 9 صبح الی 16:30

ساعات حرکت مناره های منارجنبان اصفهان: هر روز از ساعات: 10:30 الی 12:00، 13:30 و 15 الی 15:30

قیمت بلیط ورودی منارجنبان اصفهان: هزینه بازدید از منارجنبان برای گردشگران ایرانی مبلغ 5 هزارتومان و برای مسافران خارجی 50 هزار تومان می باشد.

شماره تماس منارجنبان اصفهان: 7716066_031

اگر می خواهید به این بنای زیبا و شگفت انگیز بروید توصیه ما به شما این است که در زمان تکان خوردن مناره ها به بازدید از منارجنبان بروید. البته اگر در ایام تعطیلی مانند عید نوروز می خواهید به این مجموعه بروید باید انتظار ازدحام جمعیت بسیاری را داشته باشید و برای مدتی در صف های طولانی انتظار بکشید.

دیدنی های منارجنبان اصفهان

مسیرهای دسترسی به منارجنبان اصفهان

در گذشته بنای منارجنبان اصفهان در دهکده ‌ای به نام کارلادان قرار داشت. اما امروزه این بنای شگفت انگیز در محله ای به نام نصرآباد و در 6 کیلومتری اصفهان جای گرفته است. آدرس کامل این جاذبه به شرح زیر می باشد:

آدرس منارجنبان اصفهان: استان اصفهان،‌ ۶ کیلومتری غرب شهر اصفهان، مسیر اصفهان به نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه

برای رفتن به منارجنبان اصفهان از کیلومتر ۶ جاده اصفهان به طرف نجف ‌آباد و قسمت راست جاده حرکت کنید تا به منطقه آتشگاه برسید. برای رسیدن به این منطقه می توانید با خودروی شخصی اقدام کنید و یا با تاکسی به این مجموعه بروید. شایان ذکر است که ساختمان منارجنبان دارای پارکینگ بوده و در صورت استفاده از خودروی شخصی می توانید اتوموبیل تان را در پارکینگ اختصاصی این مجموعه پارک کنید.

جاذبه های اطراف منارجنبان

شهر اصفهان دارای تعداد بیشماری از بناهای تاریخی جذاب است که مهد تاریخ و فرهنگ ایران به شمار می روند. از همین روی اگر به شهر اصفهان سفر کردید می توانید از سایر جاهای دیدنی این شهر نیز بازدید کنید که برخی از بهترین و نزدیک ترین آن ها به منارجنبان را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

باغ پرندگان اصفهان: باغ پرندگان یکی از جاذبه های بسیار دیدنی اصفهان به شمار می رود که از فضای سبزی زیبا و گونه های متعدد پرندگان برخوردار می باشد. باغ پرندگان اصفهان در 1.2 کیلومتری منارجنبان قرار دارد و تنها 10 دقیقه زمان برای رسیدن به این مکان زیبا نیاز است.

آکواریوم اصفهان: این منطقه توریستی اولین تونل آکواریوم ایران است که امکانات تفریحی بیشماری در آن قرار دارد. این آکواریوم در منطقه جنگلی ناژوان قرار دارد که یکی از زیباترین تفرجگاه ها را در اختیار مسافران قرار می دهد. فاصله آکواریوم اصفهان تا منارجنبان 8.1 کیلومتر می باشد.

پارک ساحلی ناژوان: اگر می خواهید در فضای سبزی شگفت انگیز که دارای دریاچه ای زیبا است قدم زده و از فضا لذت ببرید، پارک ساحلی ناژوان در اصفهان یکی از بهترین انتخاب ها است. این پارک در 10.5 کیلومتری منارجنبان قرار دارد و یکی از جاذبه های محبوب شهر اصفهان به شمار می رود.

رزرو سوئیت در اصفهان

اصفهان یکی از کلان شهرهای تاریخی ایران است که بسیاری از جاذبه های گردشگری و تاریخی را در خود جای داده. این دیار شگفت انگیز سومین شهر پرجمعیت ایران به شمار می رود و مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اگر شما نیز تصمیم دارید برای سفر به شهر اصفهان بروید بد نیست از اقامتگاه های جذاب این شهر نیز خبر داشته تا استراحتگاهی مناسب را برای اقامت خود انتخاب کنید. برای اجاره سوئیت در اصفهان و یا انتخاب ویلاهای تفریحی می توانید به وب سایت باباسفر مراجعه کرده و به صورت آنلاین اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

استان اصفهان،‌ ۶ کیلومتری غرب شهر اصفهان، مسیر اصفهان به نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه

برای رفتن به منارجنبان اصفهان از کیلومتر ۶ جاده اصفهان به طرف نجف ‌آباد و قسمت راست جاده حرکت کنید تا به منطقه آتشگاه برسید. در خیابان آتشگاه می توانید بنای تاریخی منارجنبان را مشاهده کنید.

هزینه بازدید از منارجنبان برای گردشگران ایرانی مبلغ 5 هزارتومان و برای مسافران خارجی 50 هزار تومان می باشد.

همه روزه از ساعت 9 صبح الی 16:30

هر روز از ساعت 10:30 الی 12:00 و 13:30 و 15 الی 15:30

در علم فیزیک پدیده ای به نام رزونانس یا تشدید وجود دارد که دلیل تکان خوردن همزمان مناره ها نیز همین پدیده است. اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم مناره ها همانند دو نخ آویزان هستند که یک سر آن ها به دیگری متصل است. زمانیکه بخشی از این نخ تکان بخورد یک سر دیگر آن نیز به لرزه می افتد. به این پدیده تشدید گفته می شود که در معماری منارجنبان نیز همین علم به کار گرفته شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.