موزه گالری دیدی ایزدشهر

اکثر ما شهرهای شمالی و استان مازندران را به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب می دانیم و معمولا جنگل های خطه شمالی از پرطرفدارترین لوکیشن های سفر به شمار می روند. اما شایان ذکر است برخی از شهرهای شمال ایران همانند ایزدشهر، پیشرو هنر و فرهنگ ایران بوده و نه تنها از آثار تاریخی ارزشمندی برخوردار هستند بلکه مهد تمدن و فرهنگ کشور عزیزمان نیز محسوب می شوند. ایزدشهر، این شهر زیبا که در قلب استان مازندران جا خوش کرده است میزبان موزه گالری دیدی می باشد که از ارزشمندترین منابع هنری ایران به شمار می رود. موزه گالری دیدی ایزدشهر یک مجموعه منحصر به فرد است و بیش از هزاران آثار هنری نفیس را در خود جای داده که بسیار گران بها و کمیاب هستند. در ادامه از این مقاله از باباسفر می خواهیم شما را با بخش های مختلف دی دی گالری آشنا کرده و مسیرهای دسترسی به این مجموعه هنری خاص را شرح دهیم.

موزه گالری دیدی ایزدشهر کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

ایزدشهر را می توان مرواریدی در قلب استان مازندران دانست که از جاذبه های طبیعی و تفریحات جذاب بهره مند می باشد. این شهر پر طرفدار، در 7 کیلومتری شهرستان نور و 8 کیلومتری غرب محمودآباد قرار دارد. ایزدشهر در بخش مرکزی شهرستان نور جای دارد و موزه گالری نیز در همین شهر واقع شده است. برای رفتن به این مجموعه باید ابتدا از شهر محمودآباد به سمت نور حرکت کنید. لازم به ذکر است اگر فاقد خودروی شخصی هستید می توانید در شهر محمودآباد سوار بر تاکسی هایی که به سمت نور می روند شده و به این شهرستان زیبا بروید. سپس باید در کیلومتر 9 جاده ایزدشهر مسیر را ادامه دهید تا به موزه گالری دیدی ایزدشهر برسید.

آدرس موزه گالری دیدی: مازندران، کیلومتر ۹ جاده محمود آباد به نور، ایزدشهر، مجتمع فرهنگی هنری دیدی

موزه گالری دیدی ایزدشهر

آشنایی با موزه گالری دیدی ایزدشهر

فرهنگ و هنر دو کلمه ایست که از گذشته تا به امروز همراه ایرانیان بوده و کشور عزیزمان غنی از این مفهوم است. درواقع کشور ایران همیشه مهد تمدن و فرهنگ بوده و آثار هنری و تاریخی بسیاری در وطن مان وجود دارد که آوازه آن ها تا کشورهای غربی نیز رسیده است. مجموعه فرهنگی هنری موزه دیدی نیز یکی از جاهای دیدنی ایزدشهر است که آثار گرانبهایی را در خود جای داده و از امکانات تفریحی جذابی برخوردار می باشد. این مجموعه بیش از 3 هزار متر مربع وسعت دارد و کافی شاپ و رستوران های بسیاری را شامل می شود. در ادامه همه چیز درباره موزه گالری دیدی ایزدشهر را توضیح داده ایم.

سازنده موزه گالری دیدی ایزدشهر

موزه گالری دیدی ایزدشهر در بهار سال 1395 توسط وزیر فرهنگ وقت  افتتاح شد و سازنده آن علی توسلی بود. وی اولین بار فعالیت خود را در سال های پس از جنگ آغاز کرد و اولین پروژه اش ساخت مجموعه دلکده در ساحل ایزد شهر بود. علی توسلی به دلیل عشقی که به هنر داشت شروع به جمع آوری آثار هنری کرد و پس از سال های طولانی مجموعه موزه گالری دیدی را احداث کرد. علی توسلی فارغ ‌‌التحصیل دانشکده نفت آبادان است و پیش از قدم گذاشتن در راه هنر زندگی روزمره خود را از صنعت نفت می گذراند. وی پیش از انقلاب در کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس به صورت پیمانکاری فعالیت می کرد و تا پایان دانشکده و دو سال بعد از آن به همین کار مشغول بود. سپس علی توسلی شروع به مطالعه کتاب های هنر کرد که همین امر آغازی برای پا گذاشتن در عرصه هنر بود.

تاریخچه ساخت موزه دیدی

طبق آخرین مصاحبه ای که با علی توسلی شد وی درباره ساخت موزه دیدی اینچنین توضیح داد که وقتی برای اولین بار دریای خزر را دید  از سال ١٣٥٤، ویلایی در آکام ‌شهر یا همان شهرستان فعلی ایزدشهر خریداری کرد و تقریبا هر هفته به این شهر زیبا سفر می کرد. وی بیشتر توضیح داد که پس از پایان جنگ با عراق ملکی را برحسب تصادف از دوستی خریداری کرد که مجتمع ١٣٠واحدی «دلکده» را در آن احداث کرد. علی توسلی بعد از تکمیل مجموعه دلکده زمینی در کنار آن خریداری کرد که تا مدتی فعالیتی در آن نداشت. تا آنکه حدود سال ٨٤، زمزمه می ‌شد قرار است مؤسسه «کریستیز» در دوبی به حراج گذاشته شود. این اولین جرقه ایده ساخت موزه دیدی بود. علی توسلی در مصاحبه خود گفته است با خود فکر کردم چرا شمال و کشور غنی ایران که از جاذبه های طبیعی بسیاری برخوردار است نباید همچین محموعه هنری داشته باشد؟ پس از تحقیقات بسیار توسط علی توسلی وی شروع به جمع آوری آثار هنری نفیس کرده و پس از تلاش های بسیار سرانجام موزه گالری دیدی در سال 1395 در شهر ایزدشهر ساخته شد.

وجه تسمیه موزه گالری دیدی ایزدشهر

در ابتدا قرار بر این بود که موزه گالری دیدی با نام «دلبر دلکده» معرفی شود که از اولین شهرک ساحلی دلکده آقای توسلی الهام گرفته بود. به گفته وی تمامی خیابان های این شهرک با واژه دل آغاز می شوند و به همین دلیل آقای توسلی نام دلبر دلکرده را برای موزه دیدی انتخاب کرده بود. اما سپس  مخفف نوشتار این دو کلمه به انگلیسی به عنوان نام گالری بزرگ آقای توسلی انتخاب شد که نتیجه آن نام «دیدی» بود. البته این کلمه اشاره به عبارت دیدن یا تماشا کردن نیز دارد که منظور تماشای مجموعه است.

موزه دیدی ایزدشهر

معماری موزه گالری دیدی ایزدشهر

مجموعه فرهنگی هنری دیدی با وسعتی 3 هزار متر مربعی، دارای طبقات مختلفی است که هر یک از امکانات گردشگری جذابی برخوردار می باشند. موزه این مجموعه شامل 1500 اثر هنری زیبا است که در میان آن ها ۶۰۰ تابلو، ۸۰۰ اثر هنری نفیس و ماشین های لوکس نیز دیده می شود. در ادامه فضای داخلی و معماری بیرون این بنا را شرح داده ایم.

ساختار بیرونی موزه

پیش از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که گالری موزه دیدی به عنوان موزه لوور ایران شناخته می شود و در ساخت آن از سبک معماری موزه لوور پاریس الهام گرفته شده است. معماری موزه گالری دیدی به قدری خاص و مسحورکننده است که از همان لحظه ورود به مجموعه گردشگران را به خود جذب می کند. ساختمان اصلی این موزه یک سازه هرمی شکل است و معماری خارجی بنا تمام شیشه می باشد. این سبک معماری در موزه لوور پاریس نیز دیده می شود که از موزه های محبوب در جهان به شمار می رود. ورودی موزه گالری دیدی با ظرافت تمام گل کاری شده و حیاط آن از فضای سبز دل انگیزی برخوردار می باشد که بسیار چشم نواز است. در کنار این حیاط دلفریب و در بخش ورودی مجموعه ماشین های لوکسی به نمایش گذاشته شده اند که جلوه مجموعه را چند برابر کرده اند. علاوه بر این زیبایی هایی که گفتیم، دقیقا در بخش ورودی و در حیاط موزه دیدی تندیس ها و آثار هنرهای تجسمی زیبایی قرار گرفته است که برای چند دقیقه ای انسان را به تفکری عمیق فرو می برد. یکی از مشهورترین این تندیس ها مجسمه نیم تنه انسانی برنزی رنگی است که  در مرکز دوایر متحد الشکل آبی قرار داشته و فضای هنری موزه را به رخ بازدیدکنندگان می کشد.

فضای داخلی موزه

موزه گالری دیدی ایزدشهر دارای سه طبقه مجزا به وسعت 3200 متر مربع است که هر طبقه از کاربری متفاوتی برخوردار می باشد. درواقع طراحی داخلی این مجموعه بسیار هوشمندانه است. چراکه این مجموعه در کنار موزه و آثار هنری که دارد از کافه و رستوران، مراکز خرید مدرن و پارکینگ نیز برخوردار می باشد که از تلفیق تمامی این بخش ها با طبیعتی بکر یک مجموعه فرهنگی هنری متفاوت ایجاد شده است.

معماری موزه گالری دیدی ایزدشهر

بخش های مختلف موزه گالری دیدی

مجموعه گالری دیدی نه تنها از معماری منحصر به فرد برخوردار است، بلکه در ساخت این مجموعه وجه اقتصادی به هوشمندانه ترین شکل ممکن در نظر گرفته شده است. درواقع این موزه ترکیبی از طبیعت، بازار و عرصه هنر است که هر طبقه از مجموعه دیدی یکی از این موارد را در خود جای داده است. از همین روی مجموعه گاری دیدی یکی از پربازدید ترین موزه های شمال کشور است که آمار بازدید روزانه آن به 2000 نفر در روز می رسد. در این مجموعه می توانید به تماشای آثار هنری از هنرمندان مشهور پرداخته و یا در فروشگاه های مختلف خرید کنید، از ماشین های لوکس و گرانبها بازدید کرده و یا به کافه رستوران ها با کیفیت آن بروید. در ادامه هر بخش و هر طبقه از موزه دیدی را به همرات تفریحات جذاب آن برای شما عزیزان بازگو کرده ایم.

مرکز خرید دیدی

به جرعت می توان گفت یکی از جذاب ترین بخش های گالری دیدی مرکز خرید آن است که در طبقه اول جای گرفته است. از آنجاکه مجموعه دیدی به عشق هنر ساخته شده است حتی مراکز خرید آن نیز به سبک هنری و معماری جذاب در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در این بخش غرفه ها بدون دیوار و چسبیده به هم هستند و فضای باصفایی را ایجاد کرده اند. در میان این غرفه ها، مغازه های صنایع دستی نیز وجود دارد که شما می توانید سوغات بسیار زیبایی را برای عزیزان خود خریداری کنید.  زمانیکه در حال گشت و گذار در طبقه اول مجموعه دیدی هستید و غرفه های زیبای آن را تماشا می کنید، موسیقی زیبایی در گوش شما تاب می اندازد که در مجموعه در حال پخش است. اگر بخواهیم از زیبایی های بخش مراکز خرید دیدی سخن بگوییم آب نما و فواره ها از یک طرف و نورپردازی فضا و پله های مارپیچ هنری از سویی دیگر چشم گردشگران را به خود خیره می کنند. همچنین پلکان های مسحورکننده ای در این طبقه ساخته شده است که دیواره یکی از این پلکان ها به زیبایی نقاشی شده است. نقش ده ها پرنده سفید بال که درحال پرواز کردن به طور آزاد و رها هستند حس شگفت انگیزی را در وجود شما بیدار خواهد کرد که از زیبایی های مجموعه گالری دیدی محسوب می شود.

مجموعه فرهنگی هنری موزه گالری دیدی

موزه گالری دیدی

همانطور که تا این لحظه از مقاله متوجه شدید بخش هنری و موزه دیدی از مهم ترین جاذبه های گردشگری موزه گالری دیدی ایزدشهر به شمار می رود که قلب تپنده مجموعه است. موزه دیدی که در طبقه دوم این مجموعه قرار دارد دنیایی از آثار هنری معاصر ایران است که طی پنجاه سال اخیر جمع آوری شده اند. در این طبقه بیش از 1800 آثار گرانبها و نفیس وجود دارد که در میان آن ها آثار تجسمی، تابلو، نقاشی، تندیس های زیبا و مجسمه هایی ساخته شده از آهن آلات دور ریختنی به چشم می خورد. در این بخش راهنمایان موزه شما را همراهی کرده و در مورد هر آثار هنری به شما توضیحاتی را ارائه می دهند. به غیر از آثار هنری خاصی که به خود شخص علی توسلی تعلق دارد، برخی از آثار هنری مشهور نیز وجود دارند که در مزایده ها به فروش گذاشته می شوند. قابل توجه است که بیشتر رویداد های مهم هنری در بخش هنری موزه دیدی برگزار می شود. رویداد هایی همچون:

  •  نمایشگاه عکس درخت خاطره شهاب ‌الدین عادل
  • نمایشگاه فلز آوا
  • نمایشگاه پرتره ها
  • مجموعه لباس طلسم شکن
  • 90 اثر از هنرمندان تجسمی به مناسبت 90 سالگی سهراب سپهری

مرکز فرهنگی خانه کتاب

در ابتدای ورودی گالری موزه دیدی یک مرکز فرهنگی خانه کتاب نیز وجود دارد که تکمیل کننده عرصه هنر در موزه دیدی محسوب می شود. عاشقان کتاب می توانند در این بخش از لذتی بی نهایت بهره مند شوند. چراکه کتاب های متنوع و به تعداد زیادی در این مرکز فرهنگی قرار گرفته است که از نویسندگان مشهور جهان می باشند. شما می توانید در این طبقه به خریداری کتاب های مورد علاقه خود مشغول شده و تا ساعت ها میان کتاب های فوق العاده قدم بزنید.

کافه و رستوران های موزه گالری دیدی ایزدشهر

درست است که عمده فضای مجموعه گالری دیدی به سبک هنری است اما این نمایشگاه از رستوران های لوکس و مدرنی نیز برخوردار می باشد که از فضایی دنج، غذای باکیفیت و چشم انداز به سوی دریای خزر بهره مند می باشند. بسیاری از گردشگرانی که پس از ساعت ها پرسه زدن در شگفتی های گالری دیدی تمایل به میل کردن یک وعده غذایی خوشمزه را دارند به سمت رستوران این مجموعه روانه شده و اوقاتی خوش را با دوستان یا آشنایان خود سپری می کنند. 

جاذبه های گردشگری موزه گالری دیدی ایزدشهر

امکانات رفاهی موزه دیدی ایزدشهر

بدیهی است از مجموعه ای به این زیبایی که با معماری هوشمندانه ساخته شده است نداشتن امکانات رفاهی مناسب در آن بعید می باشد. گالری دیدی امکانات رفاهی متعددی را برای گردشگرانی که به بازدید از این مجموعه می روند تعبیه کرده است که بی شک هیچ موردی از قلم نیفتاده است. این مجموعه دارای پارکینگ، عابربانک، فضای سبز، سرویس های بهداشتی، آبخوری، نیمکت و انتظامات است که گشت و گذاری بی دغدغه را به مسافران هدیه می دهد.

قیمت بلیط و زمان بازدید از موزه گالری دیدی ایزدشهر

اگر شما نیز جذب مجموعه فرهنگی دیدی شده اید و می خواهید در طول سفر خود به شهر زیبای ایزدشهر به بازدید از این موزه هنری زیبا بروید، بد نیست از زمان بازدید و هزینه ورودی این مجموعه نیز باخبر باشید. در ادامه ساعات کاری این مجموعه به همراه قیمت بلیط موزه دیدی را شرح داده ایم.

ساعات کاری موزه گالری دیدی ایزدشهر: همه روزه از ساعت 10 صبح الی 23

قیمت بلیط موزه گالری دیدی ایزدشهر: قیمت ورود به موزه گالری دیدی برای هر نفر مبلغ 50 هزارتومان می باشد.

شماره تماس موزه گالری دیدی ایزدشهر: 44580990_011 و 44580946_011

آدرس موزه گالری دیدی: استان مازندران، کیلومتر ۹ جاده محمود آباد به نور، ایزدشهر، مجتمع فرهنگی هنری دیدی

رستوران های موزه گالری دیدی ایزدشهر

جاذبه های گردشگری اطراف موزه گالری دیدی

ایزدشهر منطقه ای سراسر جاذبه های طبیعی و تفریحی است که سالانه مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این منطقه تشکیل شده از شهرک های ساحلی زیبا و جاذبه های گردشگری فراوان است که سفری دل انگیز را برای شما عزیزان به ارمغان می آورند. از همین روی در ادامه برخی از جاذبه های گردشگری دیگر ایزدشهر که در نزدیکی موزه گالری دیدی قرار دارند را نام برده ایم.

روستای کندلوس: روستای کندلوس یکی دیگر از زیبایی های شهر ایزدشهر است که با خانه های کاه گلی قدیمی، کوچه های سنگ فرش شده، چشمه های آب معدنی و آب و هوای ییلاقی دل از هر بیننده ای می برد. این روستا 132 کیلومتر با موزه دیدی فاصله دارد که حدود 2 ساعت و بیست دقیقه برای رسیدن به آن زمان لازم است. البته با جاذبه های طبیعی فراوانی که در این منطقه وجود دارد مسافت آن به چشم نمی آید. در دل این روستا موزه ای وجود دارد که همانند موزه دیدی ارزشمند است و دارای نقاشی های قرن 11، ظروف قدیمی، سکه ها، مدارک مهم قدیمی و شجره نامه های قجر می باشد. این روستا در شهرستان نوشهر، بخش کجور و دهستان زانوس رستاق قرار دارد.

جنگل چمستان نور: جنگل چمستان نور که در فاصله 15 کیلومتری ایزدشهر واقع شده است یکی از سرسبزترین طبیعت های ایزدشهر را به رخ می کشد و از آب وهوایی خوش بهره مند است. این جنگل جشم نواز از امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برخوردار بوده و جاده های جنگلی سرسبزی در دل آن جای گرفته اند. سراسر جنگل چمستان پوشیده از درختان انبوه سرو است و محیطی دنج برای پیک نیک های دوستانه یا خانوادگی به شمار می رود.

خانه نیما یوشیج: خانه نیما یوشیج که پدر شعر فارسی است، یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار می باشد که امروزه به موزه عمومی تبدیل شده است. این موزه دارای 3 درب ورودی می باشد که شامل اتاق ها و شاه نشین می شوند. در این موزه نیز دیدنی های بسیاری وجود دارد که علاقه مندان به تاریخ را به وجد می آورند. خانه نیما یوشیج در فاصله 139 کیلومتری گالری موزه دیدی قرار دارد که حدود 2 ساعت و 26 دقیقه زمان برای رسیدن به آن نیاز است.

موزه گالری دیدی مازندران

رزرو ویلا در ایزدشهر

یکی از تفریحات مخصوص به سفر، اقامت در هتل ها و یا ویلاهای لوکسی است که از امکانات تفریحی مختلفی برخوردار می باشند. ایزدشهر یکی از مقاصد گردشگری محبوب میان ما ایرانی ها و به خصوص پایتخت نشینان است که به همین دلیل شهرک های ساحلی و اقامتگاه های متعددی در این شهر ساخته شده است. اگر تمایل به اجاره ویلا در ایزدشهر دارید وب سایت باباسفر بهترین اقامتگاه های این شهر رویایی را برای شما عزیزان گردهم آورده است که از قیمتی مناسب و تفریحات ویژه برخوردار می باشند. همچنین شما می توانید با استفاده از وب سایت باباسفر ویلای مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو کرده و برای اقامتی دلنشین تر از پشتیبانی 24 ساعته این وب سایت بهره مند شوید.

استان مازندران، کیلومتر ۹ جاده محمود آباد به نور، ایزدشهر، مجتمع فرهنگی هنری دیدی

قیمت ورود به موزه گالری دیدی برای هر نفر مبلغ 50 هزارتومان می باشد.

این مجموعه همه روزه از ساعت 10 صبح الی 23 باز است.

موزه و بخش هنری، کافه و رستوران، مرکز خرید و مرکز فرهنگی خانه کتاب از جمله جاذبه های گردشگری مجموعه دیدی می باشند.

مجموعه فرهنگی هنری دیدی با وسعتی 3 هزار متر مربعی، دارای طبقات مختلفی است که هر یک از امکانات گردشگری جذابی برخوردار می باشند. در معماری این بنا از سبک معماری موزه لوور پاریس الهام گرفته شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.