پارک جنگلی کشپل

همه ما ایرانیان به اتفاق بر سر این موضوع که خطه شمال ایران جز زیبا‌ ترین مناطق ایران است، انتفاق نظر داریم. خطه شمال ایران از مازندران تا گیلان امتداد یافته و شهرهای بسیار زیادی را با مناطق دیدنی متنوع متعدد در بر می گیرد. یکی از زیبا ترین مناطق شمال کشور، استان مازندران است. استان مازندران یکی از شهرهای شمالی کشور است که جاذبه های دیدنی و گردشگری زیادی را شامل شده و هر ساله، به خصوص در تعطیلات، مسافران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از شهرهای استان مازندران، شهرستان رویان است که شهری کم تر شناخته شده و در عین حال بسیار زیبا و دیدنی است که جاذبه های زیادی را در خود جای داده است. یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان که طرفداران زیادی دارد، پارک جنگلی کشپل رویان است. پارک جنگلی کشپل رویان، با توجه به زیبایی هایی که دارد، علاقه مندان زیادی را به آنجا کشانده است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی پارک جنگلی کشپل رویان پرداخته و امکانات و جاذبه های آن را بیان کنیم.

معرفی مختصر شهرستان رویان

شهرستان رویان که در گذشته با نام علمده شناخته می شد، یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که در غرب این استان و در کناره دریای خزر قرار گرفته است. شهرستان رویان، منطقه ای بسیار زیبا با آب و هوایی دل انگیز و مطلوب است که در میان دو شهر نور و نوشهر واقع شده است. رویان اگرچه شهری به نسبت کم تر شناخته شده است اما طبیعتی بسیار بکر و زیبا دارد. جاذبه های گردشگری و دیدنی فراوانی در رویان وجود دارند که سالانه مسافران زیادی را به خود جذب می کند.

معرفی پارک جنگلی کشپل رویان

همان طور که در ابتدای متن نیز به آن اشاره شد، خطه شمال ایران مملو از زیبایی های غیر قابل وصف و اماکن دیدنی جذاب است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. یکی از شهرهای این بخش از کشور، شهرستان رویان است که در استان مازندران واقع شده و جاذبه های گردشگری زیادی را نیز شامل می شود. یکی از جاهای دیدنی رویان پارک جنگلی کشپل رویان است که یکی از تفرجگاه های خانوادگی بسیار زیبا با امکانات متعدد است. پارک جنگلی کشپل با توجه به زیبایی ها و جذابیت هایی که دارد، مقصد مورد علاقه گردشگران زیادی بوده و سالانه افراد زیادی برای سفر آن را انتخاب می کنند. پارک جنگلی کشپل، پارکی بسیار سرسبز با پوشش گیاهی انبوه است که شش گونه پوشش گیاهی و جنگلی مختلف مانند درختان و گیاهان توسکا، لرک و توسکا، توسکا و بلوط، افرا و بلوط، ممرز، انجیلی و ممرز انجیل را شامل می شود. علاوه بر برخورداری از این پوشش گیاهی خاص و منحصر بفرد، مناطق دیدنی مختلفی مانند رودخانه ها و چشمه های زلال و تمیز نیز در آن به چشم می خورند. جنگل کشپل بسیار بزرگ بوده و مساحتی معادل ۷۲۰۰ متری دارد که در آن امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی ایجاد شده است.

پارک جنگلی کشپل

ویژگی های بوستان کشپل

 با ورود به جاده نور در استان مازندران، به جاده ای بر می خورید که بسیار سر سبز بوده و دو سمت آن را درختانی افراشته با تراکم بسیار بالا فرا گرفته است. این جاده به خودی خود یک جاذبه گردشگری به حساب آمده و با ورود به آن این فکر به سراغ بیننده می آید که وارد بهشتی بی پایان شده است. این تنها جاده منتهی به پارک جنگلی کشپل است و ادامه آن شما را به بهشتی به مراتب زیبا تر و سرسبز تر با مناظری چشم نواز که همان جنگل کشپل است، هدایت می کند. در انتهای جاده با مناظری شگفت انگیز روبه رو خواهید شد که خبر از ورود به به مکانی منحصر به فرد و گذراندن ساعاتی خوش را می دهد. مکانی که در آن زیبایی و سرسبزی پایان پذیر نبوده و دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و دل انگیز، همراه با انواع و اقسام گیاهان و درختان مختلف می باشد. علاوه بر این، ده چشمه پر آب و زلال با عمق متوسط 3 تا5 لیتر نیز در این جنگل وجود دارند که از زیبایی های آن به شمار می آیند. یکی از معروف ترین چشمه ها و رودخانه هایی که از میان جنگل های کشپل نور عبور می کند، رودخانه شناخته شده لاویج است که مقادیر بسیار زیادی سنگ آهن در آب آن وجود داشته و به همین دلیل، در طول چند سال کوره های ساچمه سازی زیادی در آن ساخته شده که در حال حاضر فقط بقایای بسیار اندکی از آن ها باقی مانده است. صدای شور و خروش آب چشمه ها و رودخانه های این پارک جنگلی، به احتمال زیاد آرامش بخش ترین موسیقی خواهد بود که به گوشتان خورده است و می تواند شما را برای چند ساعت هم که شده از نگرانی ها و استرس های زندگی روزمره دور کرده و به آرامش و سکوت دعوت کند. انبوه درختان سر به فلک کشیده موجود در این جنگل که در جای جای این منطقه گسترده شده است، منجر به ایجاد آب و هوایی مطلوب شده و این منطقه را به منطقه ای چهار فصل تبدیل کرده است.

موقعیت مکانی پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل تفرجگاهی واقع در شهرستان رویان است که  دقیقاً در قسمت شمالی رشته کوهی که رودخانه لاویج از آن سرازیر می شود واقع شده است. به طور دقیق تر می توان گفت که پارک جنگلی کشپل در قسمت شرقی رودخانه آب گرم لاویج در شهرکت صنعتی چمستان، در قسمت غربی جنگل های چمستان و قسمت جنوبی جاده نور قرار گرفته است. برای سفر به این جنگل دیدنی و زیبا در ابتدا می بایست وارد استان پهناور و زیبای مازندران شده و به سمت پایتخت ساحلی ایران یعنی شهر زیبای نور حرکت کنید. در فاصله 2,5 کیلومتری چمستان می توانید به پارک جنگلی کشپل رسیده و در آن به گشت و گذار بپردازید.

پارک جنگلی کشپل رویان

سوغات پارک جنگل کشپل

همان طور که در بخش های قبلی هم گفته شد، با توجه به وجود پوشش گیاهی انبوه و گل ها و گیاهان خوشبو فراوانی که در ای پارک جنگلی وجود دارد، در این منطقه پیشه زنبورداری رواج داشته و زنبور های فراوانی برای گرده افشانی در این پارک وجود دارند. همین موضوع، سبب تولید عسل درجه یکی که به عسل لاویج معروف است در این منطقه شده است. بنابراین عسل را می توان سوغاتی معروف این منطقه معرفی کرد که مسافران می توانند به هنگام برگشت آن را به عنوان سوغاتی از این شهر با خود ببرند.

امکانات رفاهی و تفریحی و تجهیزات پارک جنگلی کشپل

از آنجایی که پارک جنگلی کشپل در چند سال اخیر بسیار شناخته شده و علاقه مندان به طبیعت زیادی را به خود جذب کرده است، مسئولین این منطقه تصمیم گرفته اند که امکانات رفاهی و تفریحی را در این منطقه ۲.۷ هکتاری ایجاد کنند. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی و تجهیزات این پارک می توان به مواردی مانند ابزار بازی برای کودکان، فروشگاه مواد غذایی برای خرید اقلام مورد نیاز، نمازخانه، تلفن عمومی، سکو های برای قرار دادن چادر ها، آلاچیق هایی برای اقامت و استراحت در آن ها، رستورانی با غذا های با کیفیت، زمین های برای انجام بازی های فوتبال و والیبال، پله های سنگی و مسیر هایی برای پیاده روی و غیره اشاره کرد. هنگام سفر به پارک جنگلی کشپل حتما از لباس راحت ورزشی و کفش مناسب پیاده روی و جنگل نوردی استفاده نمایید تا دچار مشکل و سانحه نشوید. با ورود به جنگل کشپل ممکن است این تصور را داشته باشید که وارد بهشت شده اید، چرا که سراسر آن را زیبایی، نشاط و پویایی فرا گرفته است.

جاذبه های گردشگری پارک جنگلی کشپل

جاذبه های گردشگری اطراف پارک جنگلی کشپل

به طور کلی در مناطق شمالی و به ویژه استان مازندران، مناطقی تحت عنوان جنگل بسیار زیاد هستند که یکی از معروف ترین و محبوب ترین آن ها، پارک جنگلی کشپل است. بخشی از معروفیت این جنگل به دلیل وجود رودخانه و دریاچه هایی است که در مجاورت این پارک جنگلی قرار دارند. چرا که جنگل کشپل، به دریاچه الیمالات و رودخانه پر آب لاویج نزدیک است. به همین دلیل افراد علاقه مند به طبیعت می توانند با یک تیر دو نشان زده و علاوه بر بازدید از پارک جنگلی کشپل و محیط جنگلی، از دریاچه و رودخانه الیمالات و لاویج نیز بازدید کنند و از تفریحات موجود در آن ها نهایت بهره و لذا را ببرند. برای مثال می توانند از قایق های موجود اجاره کرده و به قایق سواری بپردازند. 

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی کشپل

به طور کلی، شهر های شمالی ایران در چهار فصل سال دیدنی بوده و هر فصلی جذابیت های خاص خود را دارد. برای بازدید از پارک جنگلی کشپل نیز هر فصلی را که انتخاب کنید، به لذتی بی نظیر دست پیدا خواهید کرد، چرا که در هر فصل می توان چهره جدیدی از این جنگل را مشاهده کرد. اما به طور کلی، مولفه هایی چون دمای هوا می تواند میان فصل ها تمایز ایجاد کند. به همین دلیل، برای بازدید از پارک جنگلی کشپل، می توان فصل بهار را فصل بهتر و مناسب تری دانست، چرا که آب و هوا بسیار مطلوب بوده و طبیعت نیز سرسبزتر و ‌زیبا تر است. بهار این جنگل، گردشگران را با عطر خوش گل ها و گیاهان متنوع موجود در طبیعت سرمست کرده و پرندگان نیز آواز می خوانند. در فصل تابستان نیز اگرچه هوا تا حدی شرجی است، اما پوشش گیاهی انبوه منجر شده تا هوا خنک تر از دیگر مناطق باشد. فصل پاییز را نیز می توان از فصل هایی دانست که جنگل کشپل جلوه ای بسیار زیبا به خود گرفته ‌و درختان جنگل به رنگ های زرد و نارنجی در می آیند. همچنین، ریزش برگ ها سنگفرشی جذاب از برگ های نارنجی را نیز ایجاد می کنند که شبیه به یک تابلوی نقاشی می شود. عده ای ممکن است علاقه ای به سفر در این شرایط نداشته باشند اما عده دیگری عاشق تصویر برف نشسته بر روی شاخه های درختان و زمین هستند. چرا که تصویری رویایی در فصل زمستان در این منطقه شکل می گیرد.

کشپل

 رزرو سوئیت در رویان

اگرچه گزینه هایی چون هتل نیز برای اقامت وجود دارند، اما افراد معمولاً با هدف اقامت در ویلاهایی که در دل جنگل قرار دارند، به شمال کشور سفر می کنند. رویان، شهری لوکس با تعداد ویلاهای زیاد است که مسافران معمولا برای اقامت در آن، ویلا و سوئیت را انتخاب می کنند. با اجاره سوئیت در رویان مسافران می توانند به چشم اندازی از دریا و جنگل دسترسی داشته و صبح ها در میان طبیعتی زیبا بیدار شوند و از فضای موجود لذت ببرند. برای اجاره ویلا در رویان، می توانید به سایت بابا سفر که پلتفرمی برای اجاره ویلا در مناطق مختلف است، مراجعه کنید.

پارک جنگلی کشپل در استان مازندران، شهرستان رویان و در فاصله 2,5 کیلومتری چمستان واقع شده است.

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این جنگل زیبا است.

با توجه به علاقه مندی گردشگران به پارک جنگلی کشپل، در این پارک امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی مانند رستوران، زمین بازی کودکان، زمین برای بازی هایی چون فوتبال و والیبال، آلاچیق، سکوهای پیاده روی و غیره وجود دارند.

پارک جنگلی رویان، دارای ده چشمه پر آب است که از جاذبه های طبیعی و بسیار زیبای آن به شمار می آید. علاوه بر این، سه منظره طبیعی آبشار حرام، آب گرم لاویج و دریاچه الیمالات نیز از دیگر مناظر طبیعی نزدیک به جنگل کشپل هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.