چشمه های باداب سورت

درست است که اغلب مردم استان مازندران را به خاطر داشتن جاذبه هایی همچون دریا و جنگل، به عنوان مقصدی برای سفر در نظر می گیرند. اما این استان از جاذبه های گردشگری شگفت انگیز دیگری نیز برخوردار است که چشمه های باداب سورت یکی از جاذبه های منحصر به فرد می باشد. این منطقه که با نام «چشمه های رنگی» نیز شناخته می شود در جنوب شهرستان ساری و استان مازندران واقع شده است. درست است که زیبایی این منطقه در جذب گردشگر بسیار موثر است، اما باید بگوییم یکی از مهم ترین مزایای چشمه های باداب سورت خواص درمانی ایست که ارائه می دهد و در آن از علم پزشکی بهره وری می شود. در ادامه از این مقاله با ما همراه شوید تا همه چیز درباره چشمه های زیبای باداب سورت توضیح داده و شما را با دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند، آشنا کنیم.

آشنایی با چشمه های باداب سورت

منطقه ای را تصور کنید که از سمت شمال با ارتفاعات زیبا و پوشیده از درختان سورنی برگ، از شرق به درخچه ها و گیاهان بوته ای و از سمت جنوب به دره های عمیق و روستای اورست منتهی شود. اینجا چشمه های باداب سویت (Badab Sort Springs) است که در سال ۱۳۸۷ به‌ عنوان دومین اثر طبیعی ملی پس از کوه دماوند انتخاب شد. این میراث فرهنگی که از چشم اندازی مسحورکننده به روی استخر های طبیعی رنگی برخوردار می باشد، یکی از کمیاب ترین پدیده های جهان است و مثل آن در کمتر اقسی و نقاط جهان دیده می شود. جالب است بدانید ین پدیده شگرف قرار است در آینده به‌ عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و با چشمه‌ های پاموکاله ترکیه که یک پدیده مشابه است، خواهر خوانده شود. درواقع باداب سورت چشمه پلکانی از جنس تراورتنی است که از جریان آب ‌های رسوبی و معدنی در طی سال ها ایجاد شده است و حوضچه ها و چین خوردگی های رنگی زیبایی را به وجود آورده است. این چین خوردگی ها در اندازه های متفاوت و در رنگ های قرمز، نارنجی و زرد خودنمایی می کنند.

علت نامگذاری چشمه های باداب سورت

کلمه باداب به معنی «آب گاز دار» و سورت «شدت اثر» است. درواقع باداب واژه ای مازندرانی است که انتظار می رود این کلمه اشاره به تفاوت آب‌ های شور و شیرین داشته و منظور گاز موجود در آب است. واژه سورت نیز در زبان محلی مازندرانی‌ معنای سوت می‌ دهد. همچنین برخی بر این باورند واژه «باد» و تلفیق آن با واژه «آب» به دردی شبیه رماتیسم اشاره دارد که این درد با آب معدنی درمان می ‌شود.

چشمه های باداب سورت

چشمه‌ های مشابه باداب سورت در سایر کشورها

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد نمونه های مشابه باداب سورت در جهان بسیار کمیاب است و همه کشورها از چنین پدیده زمین شناسی نابی بهره مند نمی باشند. اما نمونه های دیگری از باداب ها در کشورهایی همچون آمریکا، نیوزیلند، ترکیه، چین، ایتالیا و مکزیک نیز به چشم می خورد که با ویژگی های متفاوتی از چشمه باداب سورت ایران برخوردار می باشند. البته چین خوردگی های باداب سورت ایران بسیار منحصر به فرد است و در کمتر باداب های جهان حالت پلکانی وجود دارد. برای مثال در کشور آمریکا شکل چشمه های باداب سورت متفاوت بوده و از سنگ های زرد برخوردار می باشد. اما حالت پلکانی در حوضچه های باداب آمریکا مشاهده نمی شود. کشور ترکیه نیز که یکی از مشهورترین باداب های سورت را در خود جای داده است از چشمه‌ هایی به صورت رسوبات آهکی سفید رنگ برخوردار بوده و ویژگی های ظاهری آن با باداب سورت ایران متفاوت است. از همین روی می توان گفت هر یک از این باداب ها زیبایی های خاصی را ارائه می دهند و از ویژگی های متفاوتی برخوردار می باشند. اما تنها چندین کشوری که در این بخش معرفی کردیم از پدیده باداب سورت برخوردار بوده و سایر کشور ها از داشتن چنین نعمت طبیعی بی نصیب مانده اند.

جاذبه های گردشگری چشمه های باداب سورت

باداب سورت ساری یکی از نادرترین پدیده های جهان است. این چشمه بعد از چشمه پاموکاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته می ‌شود و هم ‌زمان با آخرین چین‌ خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن شکل گرفته است. اصلی ترین و مهم ترین ویژگی چشمه های باداب سورت طبقات و حوضچه‌ های رنگی آن است که در رنگ های قرمز، نارنجی و زرد دلربایی می کند. باداب سورت طبیعتی شگفت انگیز و منحصر به فرد است در دامنه کوه قرار داشته و چشم اندازی خیره کننده را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. همچنین در اطراف باداب سورت درخچه ها و بوته های زیبای زرشک وحشی دیده می شود که بر زیبایی این منطقه افزوده اند. چشمه های باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از تراز دریا ایجاد شده اند و از چندین چشمه که هر یک از بو، طعم و رنگ متفاوتی برخوردار می باشند، تشکیل شده اند. رنگ آمیزی طبیعی که در این منطقه مشاهده می شود به دلیل ترکیبات آهن و ترکیبات شیمیایی دیگری است که در خاک وجود داشته و پدیده ای زیبا را خلق کرده اند. باداب سورت از دو چشمه مهم برخوردار است که از لحاظ حجم آب، ویژگی های ظاهری و اندازه از یکدیگر متفاوت اند و هر یک جاذبه های منحصر به فردی را شامل می شوند.

چشمه های باداب سورت ساری

خواص آب چشمه های باداب سورت

یکی از جذاب ترین ویژگی هایی که پس از مناظر زیبا در باداب سورت خودنمایی می کند، خواص درمانی ایست که در آب چشمه های این منطقه وجود دارد و پدیده ای خاص به شمار می رود. همانطور که گفته شد چشمه هایی که در این باداب وجود دارند از لحاظ طعم، بو، رنگ و حجم آب متفاوت بوده و هر یک ویژگی های منحصر به فردی را شامل می شوند که بر اهمیت این جاذبه طبیعی افزوده است. درواقع در باداب سورت چشمه های زیادی مشاهده می شود که وجود املاح معدنی متفاوت در هر یک باعث شده خواص آب های این چشمه ها متفاوت باشد. از همین روی می توان گفت هر چشمه در باداب سورت یک معجزه جداگانه را به مردم هدیه می دهد که از نعمت های خداوند بوده و به غیر از جنبه گردشگری، دارای جنبه درمانی نیز می باشد. در ادامه نام چشمه های باداب زیبای سورت و خواص شگفت انگیز هر یک را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

چشمه شور و برمودا

این چشمه یکی از پر آب ترین حوضچه های باداب سورت است که آب آن بسیار شور بوده و از عمق زیادی برخوردار می باشد. قطر این حوضچه به 15 متر می رسد اما حفره ای به عمق 98 متر در کف آن وجود دارد که به خاطر عمق زیاد این بخش از آب چشمه مردم محلی نام « برمودا» را به آن نسبت داده اند. عمق این حفره به قدری زیاد است که نزدیک شدن به آن خطرناک بوده و برخی از افراد محلی به آن « بن ندار» یعنی بدون پایان نیز می گویند. اما اگر به بخش های دیگر این چشمه که خطرناک نیستند بروید، شنا در آب چشمه شور باداب سورت می تواند برای بیماری روماتیسم و یا در آرام کردن دردهای مفاصل و استخوان ها بسیار موثر واقع شود. آب تنی در این حوضچه زیبا ممنوع نیست و اگر به بازدید از باداب سورت بروید می توانید با شنا در این منطقه از خواص درمانی بی نظیر آن بهره مند شوید. آب چشمه شور باداب سورت حتی در آرام کردن سردرد های میگرنی نیز معجزه می کند. این شفا بخشی به دلیل وجود مواد معنی طبیعی در آب این چشمه است که یکی از اعجاب انگیزترین ویژگی های باداب سورت به شمار می رود. از ویژگی های دیگری که در این چشمه دیده می شود یخ نزدن آب حتی در زمستان می باشد. درواقع به دلیل وجود حجم بالایی از نمک در آب چشمه شور باداب سورت در این حوضچه هیچ جانداری زندگی نمی کند و حتی در زمستان های سرد اثری از یخ زدن آب چشمه مشاهده نمی شود. اطراف این چشمه به دلیل رسوباتی که در آن وجود دارد به رنگ سیاه است.

باداب ترش یا چشمه ترش

یکی دیگر از پدیده های شگفت انگیز خداوند که در باداب سورت جا خوش کرده است با نام چشمه ترش یا باداب ترش شناخته می شود که همانند سایر حوضچه های این منطقه از خواص مختلف و بی همتایی برخوردار می باشد. اگر به بازدید از این چشمه بروید اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند رنگ آمیزی زرد و گاها قرمزی است که در اطراف این چشمه دیده می شود. این رنگ آمیزی به دلیل وجود اکسید آهن است که به وضوح در اطراف چشمه ترش دیده می شود. همانطور که از نام این چشمه پیداست مزه آب آن ترش بوده و میزان آهن در آب چشمه ترش به قدری بالا است که برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می گیرد. البته شایان ذکر است مصرف این آب نباید سرخود باشد، چراکه املاح معدنی موجود در آب چشمه ترش به قدری سنگین می باشد که ممکن است نوشیدن آب برای برخی از افراد خطرناک باشد. این چشمه حیرت انگیز در قسمت بالادستی پلکان های رنگین باداب سورت قرار داشته و یکی از چشمه های مشهور این منطقه محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری چشمه های باداب سورت

چشمه سیاه تیل

چشمه سیاه تیل که با نام « سیاه گل» نیز شناخته می شود یکی دیگر از چشمه های اعجاب انگیز باداب سورت است که موادی که در اطراف آن مشاهده می شود در برخی قسمت ها به رنگ سیاه و در بخش های دیگر این چشمه رنگ سبز لجنی دیده می شود. این مواد نیز خاصیت درمانی داشته و معمولا از آن در لجن درمانی استفاده می شود. این مواد بسیار نرم و خمیری هستند، به طوریکه می توانید با دستتان آن ها را ورز دهید.

اکسیر حیات

در باداب سورت چشمه هایی به رنگ نارنجی وجود دارد که با گاز زیاد از اعماق زمین می جوشند و صحنه ای همانند بیرون زدن نوشابه از زمین را به وجود می آورند. البته اگر تصور می کنید آب این چشمه ها شیرین است باید بگوییم آب موجود در این حوضچه ها مزه ترشی دارد. به این چشمه ها که تعداد آن ها به طور دقیق مشخص نیست اکسیر حیات گفته می شود. برخی از پژوهشگران بر این باورند که تعداد 6 چشمه از آب های نارنجی رنگ گاز دار در این باداب سورت وجود دارد و برخی دیگر می گویند تعداد چشمه های اکسیر حیات 11 مورد است. این چشمه ها با ظاهر نوشابه مانندی که دارند یکی از دیدنی ترین جاهای باداب سورت به شمار رفته و از کف زمین به بیرون می جوشند.

گودال زمان در باداب سورت

گودال زمان یک منطقه رازآلود و عجیب به شمار می رود که البته این اعجاب انگیزی نیز به دلیل عوامل طبیعی رخ داده است. در گذشته چشمه های این منطقه پر از آب بود. اما امروزه متاسفانه بیشتر چشمه های آن خشکیده است و آبی در گودال زمان جاری نیست. از سوی دیگر از این بخش از باداب سورت گاز های سمی پخش می شود که به جانداران اطراف آن آسیب می شند. از همین روی گاها اطراف گودال زمان را اجساد جاندارانی همچون مار یا پرندگان تشکیل می دهد که کمی فضا را ترسناک و مهیج کرده است. به دلیل ویژگی های ظاهری که در این چشمه وجود دارد و در گذشته پر آب و امروزه خشکیده است، برخی از دوستداران محیط زیست نام گودال زمان را به این بخش از باداب سورت نسبت داده اند. البته درست است که در حال حاظر به جای آب در گودال آب، تنها خشکی و رسوب دیده می شود اما همچنان چیزی از زیبایی بصری این منطقه کم نشده و هنوز هم مناظر مسحورکننده ای در آن دیده می شود. چشمه گودال زمان در بخش شمالی باداب سورت و چند صدمتر بالاتر از آن قرار گرفته است که از آن به عنوان باداب سورت قدیمی نیز یاد می شود. این چشمه نیز حالت پلکانی داشته و دیواره های این حوضچه تماما از سنگ می باشند. برخی از بومیان این منطقه داستان هایی در رابطه با آب تنی شاه عباس صفوی در این منطقه روایت می کنند که به گذشته های دور بر می گردد.

چشمه های باداب سورت ساری

تفریحات باداب سورت ساری

تا این لحظه از مقاله تنها از شگفتی های طبیعی باداب سورت سخن گفتیم که البته به تنهایی برای گشت و گذار و لذت بردن از اعجاب خداوند کافی بودند. اما در هر لوکیشن گردشگری تفریحات به خصوصی وجود دارد که ویژه همان منطقه هستند. در باداب سورت نیز تفریحات رایجی وجود دارد که با قاعده و قوانین خاصی اجرایی می شوند. چراکه طبیعت این منطقه دست نخورده بوده و چه در میان محلیان و چه در جهان از جایگاه ویژه ای بهره مند می باشد. در ادامه برخی از محبوب ترین تفریحات باداب سورت ساری را نام برده ایم.

کایت و چتر سواری: موقعیت جغرافیایی باداب سورت به گونه ایست که به دلیل وزش بادهای تند برای ورزش هایی همچون کایت و چتر سواری بسیار مناسب است. طبیعت و چشم انداز این منطقه بسیار زیبا بوده و کایت سواری در آن لذت وصف نشدنی را به شما هدیه می دهد. البته لازم به ذکر است برای کایت یا چتر سواری در این منطقه باید مجوزهای لازمه را داشته باشید و علاوه بر آن یک مجوز از سوی مسئولان باداب سورت نیز دریافت کنید. چراکه ارتفاع و وزش باد در این منطقه بسیار زیاد بوده و کایت سواری در آن دشوار تر از حالت عادی است.

عکاسی و تماشای آسمان پر ستاره: باداب سورت یکی از خاص و زیباترین لوکیشن ها را برای عکاسی به همگان ارائه می دهد. از همین روی عکاسی از مناظر ناب طبیعی و قدم زدن در آسمان پرستاره این منطقه یکی از محبوب ترین تفریحات باداب سورت محسوب می شود. این دو مورد تنها تفریحات باداب سورت هستند که نیاز به پیروی از قانون خاصی نداشته و بسیار لذت بخش هستند.

آب تنی در حوضچه های باداب سورت: آب تنی در حوضچه های مفید و زیبای باداب سورت یکی از اصلی ترین تفریحات این منطقه به شمار می روند که از قاعده خاصی پیروی می کنند. افرادی که دوره های شنا را نگذرانده و نمی توانند به خوبی شنا کنند مجاز به آب تنی در چشمه های باداب سورت نیستند. همچنین شنا برای بانوان در این منطقه ممنوع است و تنها آقایان حق آبتنی در حوضچه های باداب سورت را دارند. چراکه این چشمه بسیار عمیق و جوشان هستند و شنا کردن در آن ها کمی دشوار است.

تفریحات باداب سورت ساری

امکانات رفاهی چشمه باداب سورت

از آنجاکه باداب سورت یکی از طبیعت های ارزشمند و دست نخورده است از امکانات رفاهی زیادی برخوردار نبوده و هیچ فروشگاه یا رستورانی در این منطقه وجود ندارد. چراکه ساخت این مجموعه بر روی طبیعت ناب باداب سورت ممکن است به این منطقه صدمه زده و آن را تخریب کند. همچنین سرویس بهداشتی این منطقه در خود چشمه وجود ندارد و باید برای استفاده از آن به پارکینگ بروید که از چشمه دورتر است. از همین روی شما باید حین بازدید از باداب سورت مایحتاج خود را از قبل آماده کرده و یا در صورت لزوم به روستای اروست که در اطراف باداب سورت ساری قرار دارد بروید. در این روستا امکانات رفاهی مناسبی وجود داشته و مراکز درمانی نیز در این روستا وجود دارند که در صورت لزوم می توانید از آن ها استفاده کنید. همچنین متاسفانه در اطراف این چشمه زیبا سطل زباله ای وجود ندارد. از همین روی اگر به بازدید از این چشمه رفتید حتما یک کیسه پلاستیک به همراه خود داشته باشید.

بهترین زمان سفر به چشمه های باداب سورت ساری

بهترین زمان سفر به یکی از اعجاب انگیز ترین باداب های جهان را می توان اردیبهشت ماه دانست. چراکه چشمه های باداب سورت در این فصل در پر آب ترین حالت خود قرار داشته و چشم انداز آن به سوی جنگل های سرسبزی که در ارتفاعات قرار دارد مشرف است. از آنجاکه باداب سورت در ارتفاعات بالا واقع شده است، در فصل زمستان ممکن است مسیر دسترسی به این منطقه کمی دشوار باشدو همچنین باداب سورت در فصل تابستان از گرمای سوزناکی برخوردار بوده و ممکن است برخی از مسافران را آزرده خاطر کند. همچنین اگر در هنگام غروب آفتاب اقدام به بازدید از این شاهکار طبیعت کنید با صحنه ای خیره کننده و رویایی مواجه خواهید شد که در کمتر جایی دیده می شود. تماشای غروب آفتاب که بازتاب آن در آب چشمه های باداب سورت قابل مشاهده است می تواند تجربه ای فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند و آرامشی بی نظیر را برایتان به ارمغان بیاورد. با این تفاسیر، اردیبهشت ماه و هنگام غروب از بهترین زمان های بازدید از باداب سورت محسوب می شوند.

چشمه های باداب سورت ایران

ساعات بازدید و قیمت بلیط چشمه‌ های باداب سورت

یکی از نکات اصلی که در بازدید از هر جاذبه ای باید مورد توجه قرار بگیرد ساعات بازدید و هزینه ورودی آن است که باداب سورت نیز از این قاعده مستثنی نیست. هزینه ورودی این چشمه های حیرت انگیز مبلغ 15 هزارتومان به ازای هر نفر است. البته استفاده از پارکینگ و نیسان های مردم محلی که برای رسیدن به چشمه مورد استفاده قرار می گیرند از هزینه ای جدا برخوردار بوده که البته استفاده از این موارد بستگی به خود مسافران دارد. همچنین شما می توانید همه روزه و حتی در ایام تعطیلی، از ساعت 6 صبح تا 9 بعد از ظهر به بازدید از باداب سورت رفته و از زیبایی های طبیعی این منطقه لذت ببرید. البته شایان ذکر است این ساعت بازدید می تواند نسبت به روشنایی هوا، در طول سال متغییر باشد. چراکه در شب این چشمه ها در تاریکی فرو رفته و گشت و گذار در آن ها می تواند خطرناک باشد.

چگونه به باداب سورت برویم؟

طبق مسیرهایی که در بالا ذکر شد شما می توانید از شهر های سمنان و ساری به روستای اروست رفته و که باداب سورت در یک کیلومتری شرق این روستا قرار گرفته است. چه از جاده سمنان و چه از جاده مازندران که به سمت باداب سورت حرکت کنید به منطقه تلمادره خواهید رسید که یک پمپ بنزین و پاسگاه پلیس را در این منطقه مشاهده خواهید کرد. جاده ای که رو به روی پاسگاه مشاهده می کنید از روستاهای پشرت، کوات و قلعه‌ می گذرد و به سه راهی به نام «سه راهی اروست، مالیخواست یا باداب سورت» شناخته می شود. پس از رسیدن به این سه راهی باید مسیر مستقیم را تا سه کیلومتر در جاده ای خاکی ادامه دهید تا به یک دوراهی برسید. یکی از این جاده های خاکی که دورتر است به سمت یک معدن متروکه می رود. به همین ترتیب به راه تان ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی باداب سورت برسید. هر دوی این مسیرها به بالای تپه‌ ای می ‌رسند که چشمه‌ های باداب سورت بر روی آن قرار دارند.

آدرس چشمه های باداب سورت: ایران، استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

مسیرهای دسترسی به چشمه های باداب سورت

باداب سورت در استان مازندران و جنوب شهرستان ساری قرار دارد. اگر بخواهیم در مورد موقعیت جغرافیایی این منطقه بیشتر توضیح دهیم در بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه و حدفاصل روستا های اروست و مال خواست قرار دارد. از همین روی برای بازدید از باداب سورت ابتدا باید به سمت روستای اروست بروید. برای رفتن به روستای اروست می توانید جاده های استان سمنان و مازندران اقدام کنید که در ادامه مسیریابی دقیق این جاده ها را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

مسیریابی چشمه های باداب سورت از جاده سمنان: سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

مسیریابی چشمه های باداب سورت از جاده استان مازندران: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

چشمه های باداب سورت در شب

نکات بازدید از چشمه ‌های باداب سورت

مانند هر میراث فرهنگی و یا جاذبه طبیعی دیگری باداب سورت نیازمند توجه شما عزیزان و مراقبت است. از همین روی در وهله اول لازم است که هنگام بازدید از این هدیه خداوند در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. همچنین نکات مهم دیگری در حین بازدید از چشمه های باداب سورت باید رعایت شود که در ادامه ذکر کرده ایم:

  • هنگام گشت و گذار در باداب سورت از دویدن بر روی پلکان های این منطقه خودداری کنید.
  • پیش از سفر مایحتاج اصلی خود مانند آب معدنی، خوراکی و سایر لوازم مورد نیاز را به همراه خود بیاورید.
  • از آوردن حیوانات خانگی به باداب سورت خودداری کنید، چراکه ورود هر نوع حیوان خانگی به این منطقه ممنوع است.
  • در کنار چشمه ها آتش روشن نکنید و یا در آب این حوضچه های ارزشمند زباله نریزید.
  • اگر می خواهید هنگام غروب به بازدید از این باداب بروید وسایلی همچون چراغ قوه یا هدلایت، نقشه و قطب نما را به همراه خود داشته باشید.
  • شنا در حوضچه های آب باداب سورت برای زنان ممنوع است و مردان نیز باید شناگران حرفه ای باشند تا اجازه آب تنی در چشمه های باداب سورت را داشته باشند.
  • چتر سواری یا کایت در باداب سورت نیازمند تخصص و کسب جواز از سوی مسئولین این منطقه را دارد.
  • برای بازدید از باداب سورت در فصل زمستان حتما در مسیر از زنجیر چرخ استفاده کنید.

جاذبه های گردشگری اطراف چشمه های باداب سورت

شهرستان ساری یکی از زیباترین مناطق استان مازندران است که باداب سورت نیز در همین شهرستان جای دارد. از همین روی دیدنی های دیگری نیز در اطراف چشمه های باداب سورت وجود دارد که از جاهای دیدنی ساری بوده و جاذبه های گردشگری نابی را در اختیار مسافران قرار می دهد. در ادامه برخی از نزدیک ترین این جاذبه ها به باداب سورت را شرح داده و دیدنی های آن را نام برده ایم.

روستای اروست: روستای اروست از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در استان مازندران است که در دهستان پشتکوه جای دارد. این روستای خوش آب و هوا در 10 کیلومتری باداب سورت قرار دارد و در محیطی ییلاقی جا خوش کرده است. زیبایی طبیعی روستای اروست با چشمه های باداب سورت تلفیق شده و طبیعتی بسیار ناب را پیشه روی جهانیان گذاشته است. اگر از باداب سورت به سمت این روستا حرکت کنید تنها 30 دقیقه مسافت پیشه روی شما قرار دارد.

روستای مالخواست: یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوا و پر جاذبه ای که در فاصله 10 کیلومتری باداب سورت واقع شده است روستای مالخواست می باشد. در این منطقه پوشش گیاهی مناسبی دیده می شود و سرتاسر آن را چراگاه ها تشکیل داده اند. از همین روی نام آن را مالخواست گذاشته اند. واژه مال به معنی پُر و خواست از کلمه خواستره به معنی چراگاه خوب گرفته شده است. اگر می خواهید در روزهای گرم تابستان به منطقه ای سراسر سبز و خوش آب و هوا سفر کنید، روستای مالخواست انتخاب عالی است.

جنگل کیاسر: پارک ملی کیاسر یا جنگل کیاسر در یکی از مناطق کوهستانی البرز مرکزی قرار گرفته است که از آب و هوایی دل پذیر و جاذبه های گردشگری متعددی برخوردار می باشد. این پارک جنگلی با مساحتی بالغ بر 7312 هکتار، در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر کیاسر و در شمال پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه واقع شده است. اگر به این جنگل چشم نواز سفر کنید با منظره ای سراسر سبز مواجه خواهید شد که محیطی با صفا برای طبیعت گردی و پیک نیک های لذت بخش را به شما عزیزان ارائه می دهد. فاصله جنگل کیاسر تا باداب سورت تنها 59.4 کیلومتر است که رفتن به این منطقه از مبدا باداب سورت حدود 1 ساعت 15 دقیقه از زمان شما را می گیرد.

دیدنی های باداب سورت ساری

رزرو سوئیت در ساری

اغلب افرادی که به شهر ساری سفر می کنند و می خواهند در مناطق نابی همچون باداب سورت، به گشت و گذار مشغول شوند نیاز به اقامتگاهی پاکیزه و راحت را دارند که پس از خوش گذرانی در مناطق بکر ساری در آن مشغول استراحت شوند. از آنجاکه به دلیل تاریکی و خطرناک بودن باداب سورت در هنگام شب امکان کمپینگ یا اقامت شبانه در کنار این چشمه های اعجاب انگیز وجود ندارد، مسافران باید از اقامتگاه های اطراف این منطقه دیدنی بهره مند شوند. از همین روی اگر می خواهید به شهرستان ساری سفر کرده و از باداب سورت بازدید به عمل بیاورید می توانید با اجاره سوئیت در ساری اقامتی به صرفه و قیمت مناسب را تجربه کنید. همچنین شما می توانید برای رزرو سوئیت یا ویلا در اقسی و نقاط ایران به وب سایت باباسفر مراجعه کرده و از اجاره اقامتگاه مورد نظر خود به طور آنلاین و همراه با پشتیبانی 24 ساعته بهره مند شوید.

ایران، استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

این جاذبه همه روزه از ساعت 6 صبح تا 9 شب قابل بازدید است و قیمت بلیط به ازای هر نفر مبلغ 15 هزار تومان می باشد. البته در صورت استفاده از پارکینگ و یا نیسان های مردم محلی برای رفتن به باداب سورت هزینه جداگانه ای دریاف می شود.

چشمه های جوشیده از خاک که با رنگ های قرمز، نارنجی و زرد دلربایی می کنند و آب آن ها خواص درمانی دارد. همچنین این منطقه با چشم انداز به روی جنگل های سرسبز، بوته های زرشک وحشی در اطراف و پلکان های طبیعی که طی میلیون ها سال تشکیل شده اند شاهکاری از خلقت را به نمایش در آورده است.

علاوه بر چشم انداز زیبایی که در باداب سورت قابل مشاهده است تفریحات ویژه دیگری همچون آب تنی در حوضچه هایی که خواص درمانی دارند، کایت و چتر سواری، تماشای آسمان پر ستاره، عکاسی و همچنین تماشای غروب آفتاب که در آب چشمه ها بازتاب می شود از جمله تفریحات مخصوص این منطقه محسوب می شوند.

اردیبهشت ماه به عنوان بهترین زمان بازدید از چشمه های باداب سورت به شمار می رود.

متاسفانه این مجموعه دارای امکانات چندانی نیست و فاقد فروشگاه، سرویس بهداشتی و یا اقامت گاه است. از همین روی شما می توانید برای استفاده از سرویس بهداشتی به پارکینگ مراجعه کنید که البته طبق گفته برخی از بازدیدکنندگان این سرویس بهداشتی فاقد مایع دستشویی می باشد. همچنین برای رفع مایحتاج خود می توانید به روستای اروست که در فاصله کمی از باداب سورت قرار دارد مراجعه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.