کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی یکی از منحصر به فردترین جاذبه های جزیره زیبای کیش است که همه ساله بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کند. این کشتی سرگذشت بسیار پیچیده ای داشته و تقریبا دور دنیا را سفر کرده است. اما در نهایت در استان هرمزگان و در نزدیکی روستای باغو به گل نشسته و جهان را در بهت و حیرت فرو برده است. کشتی یونانی از داستان های جذاب و عاشقانه بسیاری برخوردار می باشد که سرگذشتی همانند تایتانیک را یادآور مردم می کند. این کشتی که در گذشته از بهترین وسایل نقلیه آبی بوده و ساختار آن بسیار محکم تعبیر می شده است، امروزه تنها یک جاذبه گردشگری بوده و دیگر برای سفرهای آبی مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما چرا کشتی یونانی به گل نشست و چرا ارزش بازدید را دارد؟ با ما در این راهنما از باباسفر همراه باشید تا همه چیز درباره عروس به گل نشسته هرمزگان را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

کشتی یونانی کیش کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

کشتی یونانی که به عروس جزیره کیش شهره دارد و دریایی از جاذبه های زیبا را در خود جای داده، در استان هرمزگان و جنوب غرب کیش قرار گرفته است. این کشتی در سال ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و یکی از پر راز و رمزترین جاذبه های این جزیره را به وجود آورد. آدرس کشتی یونانی به شرح زیر می باشد:

آدرس کشتی یونانی کیش: استان هرمزگان، جنوب غرب جزیره کیش، میدان غروب، ساحل غروب کیش یا ساحل کشتی تفریحی یونانی 

برای آنکه به بازدید از این کشتی زیبا بروید باید از طریق مسیر هوایی به جزیره منحصر به فرد کیش سفر کرده و از آنجا به سمت جنوب غربی این جزیره حرکت کنید. در این بخش با میدان غروب کیش مواجه می شوید که جاده باغو نیز در همین منطقه قرار گرفته است و می توانید پس از بازدید از کشتی تاریخی یونانی به روستای باغو کیش نیز سری بزنید. بهترین مسیر دسترسی به کشتی یونانی تاکسی ها و وسایل نقلیه عمومی هستند که در سراسر جزیره وجود داشته و شما را به سمت این جاذبه تاریخی می برند.

توجه داشته باشید در گذشته غواصی در داخل کشتی یونانی وجود داشت اما به دلیل فرسایش و غرق شدن نیمی از کشتی یونانی در آب، امروزه امکان بازدید از داخل آن یا غواصی در عرشه کشتی امکان پذیر نبوده و تا سال های آینده ممکن است تمام آن به زیر آب فرو برود.

معرفی کشتی یونانی کیش

آشنایی با کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری جزیره کیش به شمار می رود که بازدید از آن می تواند شما را غرق در خیال کرده و به گذشته های دور ببرد. این کشتی حدود 7000 تن وزن داشته و طول آن تقریبا 135 متر احتساب می شود که این امر کشتی یونانی را تبدیل به یکی از بزرگ ترین کشتی های جهان کرده است. در گذشته از کشتی یونانی برای حمل بار و جا به جایی وسایل ارزشمند استفاده می شد. اما متاسفانه سرانجام این کشتی خوش نبود و ابهت آن نیز نتوانست جلوی به گل نشستنش را بگیرد. با آنکه بسیاری از بخش های کشتی یونانی فرسوده شده و بخش های دیگر آن نیز به زیر آب فرو رفته است، اما همچنان تفریحات جذابی همچون شتر سواری در ساحل کشتی یونانی، عکاسی های خاطره انگیز، تماشای غروب آفتاب و غیره در نزدیکی کشتی یونانی قرار دارد که اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است.

سرگذشت کشتی یونانی

جالب است بدانید کشتی یونانی کیش، توسط افراد بسیاری خرید و فروش شده است و صاحبان مختلفی داشته، اما آخرین مالک این کشتی پیش از به گل نشستن آن کشور یونان بود که به همین دلیل نام آن با کشتی یونانی جاودان شد. سازنده اصلی این سازه آبی، کشتی‌ سازی ویلیام همیلتون و شرکای آن هستند که در سال ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۲۲ هجری شمسی) این کشتی را با طراحی بی نظیری به نمایش گذاشتند. کشتی یونانی در ابتدا در شهر پورت گلاسگو اسکاتلند ساخته شد که ویلیام همیلتون نام «ترومپت» یا «شیپور امپراتور» را برای آن انتخاب کرد. سپس کشتی ترومپت به وزارت حمل ‌و نقل جنگ بریتانیا فروخته شد و پس از آن نیز شرکتی به نام کشتی بخار لاریناگا این کشتی زیبا را خریداری کرد. اما این انتهای ماجرای کشتی ترومپت نبود و این کشتی پس از گذشت دو سال به تی اند جی هریسون واگذار شد. از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ میلادی کشتی ترومپت در اختیار دولت آفریقای جنوبی بود تا زمانیکه در سال ۱۹۴۶ میلادی کشتی بخار شرانت اقدام به خرید این کشتی کرد. کشتی شرانت نام ترامپت را به «نچرالیست» تغییر داد و در سال ۱۹۴۶ کشتی یونانی با نام کشتی نچرالیست شناخته می شد.

این امر تا زمانی ادامه داشت که یک شرکت ایرانی به نام لوید اند کو خرمشهر، در سال ۱۹۵۹ مالکیت این کشتی را به خود اختصاص داد و مجددا نام کشتی را به کوروش ایرانی تغییر داد. در سال ۱۹۶۵ میلادی، خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر مالکیت کشتی را بر عهده گرفت و دوباره نام کشتی به «همدان» تغییر یافت. سرانجام دو فرد یونانی به نام‌ های «پی.جی فرانگولیس» و «ای.آی کلیافز» کشتی را خریداری کردند و نام کشتی یونانی را برای آن انتخاب کردند. با این تفاسیر متوجه می شویم که کشتی یونانی بیش از نیم قرن قدمت داشته و با نام های مختلفی همچون ترامپت، نچرالیست، کوروش ایرانی و همدان در تاریخ شناخته می شده است تا آنکه به گل نشست و برای همیشه از اقیانوس خداحافظی کرد.

کشتی یونانی

داستان به گل نشستن کشتی یونانی کیش

داستان های بسیاری در رابطه با چگونگی به گل نشستن کشتی یونانی کیش وجود دارد که همچنان مشخص نیست کدامیک از این افسانه ها حقیقت ماجرا را بیان می کند. این کشتی در تاریخ چهار مرداد ۱۳۴۵ هجری شمسی در مجاورت روستای باغو به گل نشست و خدمه آن به همراه ذخایر نفتی کشتی را ترک کردند. پس از این رخداد هیئت ‌های مختلفی به جزیره کیش سفر کردند تا جویای علت این اتفاق ناگوار بشوند اما هیچ یک به نتیجه نهایی نرسیده و هر یک دلایل مختلفی را شرح دادند. با اینحال پس از این سانحه یک یدک ‌کش هلندی به مدت 80 روز تلاش کرد که کشتی یونانی را حرکت بدهد و دوباره آن را سرپا کند، اما تلاش ها بی فایده بود و پس از گذشت 80 روز تصمیم بر این شد که کشتی یونانی در جزیره کیش رها شود تا شامل هزینه بیشتری نشود. برخی از تحلیل هایی که در رابطه با به گل نشستن کشتی یونانی به دست آمده است در ادامه ذکر شده.

داستان عاشقانه کشتی یونانی

بسیاری از افراد بومی کیش داستان عاشقانه زیبایی درباره سرانجام تلخ کشتی یونانی بازگو می کنند که ارزش شنیدن را دارد. افسانه ای وجود دارد که می گوید در گذشته ناخدای کشتی عاشق زنی به نام مریم بود که در جزیره کیش زندگی می کرده است. طبق افسانه خانواده دختر جوان با ازدواج این دو عاشق موافق نبوده و ناخدا قصد فراری دادن وی از جزیره کیش را داشته است. اما برنامه این سفر خوب پیش نرفت و کشتی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست. چیزی که جذابیت این داستان را بیشتر می کند این است که پیرزنی به نام «مش مریم» در منطقه کیش زندگی می کند که بسیاری از اهالی وی را معشوقه ناخدای کشتی یونانی می دانند.

فانوس دریایی و کشتی یونانی

یکی از منطقی ترین داستان هایی که درباره به گل نشستن کشتی یونانی کیش وجود دارد این است که به دلیل عدم فانوس دریایی و مه آلود بودن جو هوا در آن زمان این کشتی مسیر خود را گم کرده و سرانجام در ساحل کیش به گل می شیند. برخی از تحلیل گران بر این باورند که این سانحه به دلیل اشتباه محاسباتی کاپیتان کشتی پیش آمده و عمق کم ساحل به این مسئله دامن زده است. اما همچنان این داستان یک نظریه به شمار می رود که البته نظریه قوی است. 

ملوان نا آگاه و به گل نشستن کشتی یونانی

برخی دیگر از تفسیرگران داستان هایی درباره مست بودن کاپیتان کشتی و نبود وی در حالت طبیعی را بازگو می کنند. اما از سوی دیگر برخی از مردم می گویند که کاپیتان کشتی با آگاهی کامل این کشتی را به گل نشانده است تا حق بیمه هنگفت آن را دریافت کنند. هنور مشخص نیست که هدایت گران کشتی با مصرف نوشیدنی های غیر مجاز باعث این اتفاق شده اند و یا صاحبان کشتی در آستانه ورشکستگی بوده و نیاز به حق بیمه داشته اند.

به آتش کشیدن کشتی یونانی

اگر به بازدید از کشتی یونانی بروید متوجه آثار تخریب شدید آن خواهید شد. عده ای از بومیان این منطقه گفته اند زمانیکه کشتی یونانی به اسارت ساحل کیش درآمد و پس از تلاش های بی وقفه نتوانستند آن را به حرکت درآورند، عده ای از خدمه یونانی که در کشتی حضور داشتند داخل آن را به آتش کشیده و آن را رها کرده اند تا بسوزد. این مسئله می تواند تا حدودی درست باشد، چراکه تحقیقات نشان می دهد امروزه هیچ عنصر غیرفولادی در بدنه و سایر بخش های کشتی مشاهده نمی شود.

کشتی یونانی در کیش

بخش های مختلف کشتی یونانی

همانطور که گفته شد وزن کشتی یونانی به 7000 تن و طول آن تقریبا به 135 متر می رسد. این کشتی از ساختار آهنی برخوردار بوده و موتور 3 گانه ای که در آن به کار رفته است قدرت کشتی را به 510 اسب بخار رسانده است. بخش های مختلفی در این کشتی قرار داشته است که عرشه، نهارخوری، بار اختصاصی و جایگاه خدمه از اصلی ترین بخش های این کشتی به شمار می روند. طبق آخرین تحقیقات به دست آمده، فاصله عمق آب تا بخش زیرین کشتی 10 متر است که هر سال این مقدار بیشتر شده و عروس یونانی بیش از پیش به عمق اقیانوس کیش فرو می رود.

وضعیت فعلی کشتی یونانی

داخل کشتی یونانی به دلیل جریان آب در زیر آن و شوری آب تا حد زیادی فرسوده شده و از بین رفته است. از همین روی در حال حاضر به دلیل ایمنی بسیار پایین در بخش های مختلف کشتی، بازدید از داخل آن امکان پذیر نبوده و تنها منظره بیرون آن قابل مشاهده است. هرچند که در گذشته و زمانیکه آب هنوز تا سطح های بالاتر کشتی را فرا نگرفته بود تعدادی از گروه های قواصی به داخل این کشتی می رفتند تا بدانند در قلب کشتی یونانی چه خبر است. اما پس از مدتی کشتی بیشتر داخل آب فرو رفت و بخش های مختلف آن در حال فروپاشی و ریختن هستند. از همین روی بازدید از داخل کشتی یونانی وجود نداشته و این کشتی در حال تخریب شدن است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند کشتی یونانی در سال های آینده به کلی زیر آب فرو خواهد رفت و دیگر بازدید از آن امکان پذیر نیست. به همین ترتیب اگر به جزیره زیبای کیش سفر کردید تا پیش از تخریب کلی کشتی یونانی کیش و ناپدید شدن آن در کف اقیانوس برای همیشه، حتما سری به این جاذبه شگفت انگیز زده و از غروب عاشقانه آن نهایت لذت را کسب کنید.

وضعیت فعلی کشتی یونانی کیش

تفریح در کشتی یونانی

به دلیل فرسودگی بالای کشتی و تخریب بسیاری از بخش های آن، بازدید از داخل کشتی امکان پذیر نبوده و هر زمان ممکن است بخش جدیدی از آن فرو بریزد. اما این امر نتوانسته جذابیت بازدید از این آثار تاریخی را کم کند. زیرا در اطراف کشتی یونانی تفریحات بی نظیری تعبیه شده که می تواند تجربه ای تکرار نشدنی را برای بازدیدکنندگان به وجود بیاورد. البته در گذشته قواصی در این کشتی نیز انجام می شد اما در حال حاضر عروس یونانی تنها به خانه ای برای موجودات دریایی تبدیل شده است.

تماشای غروب آفتاب از چشم انداز زیبای کشتی یونانی

یکی از پرطرفدارترین تفریحات در کشتی یونانی، آرامش وصف نشدنی تماشای غروب آفتاب با چشم انداز زیبای این کشتی است که یادآور داستان های پر راز و رمز آن می باشد. زمانی که خورشید به آرامی در پشت این کشتی بزرگ و با صلابت پنهان شده و تاریکی گرگ و میش هوا آشکار می شود، صحنه ای مسحور کننده را پیشه روی چشم جهانیان قرار می دهد که تفسیری درست از آرامش بی نهایت می باشد. پس اگر به بازدید از کشتی یونانی رفتید، هنگام غروب را در ساحل زیبای کشتی یونانی کیش گذرانده و از تجربه شگفت انگیزی که به دست می آورید نهایت لذت را کسب کنید.

جاذبه های کشتی یونانی کیش

عکاسی در کشتی یونانی

بی شک عکاسی های خاطره انگیز در کنار کشتی یونانی یکی از جذاب ترین بخش های سفر شما به کیش خواهد بود که تا همیشه اوقات خوش سفرتان را به نمایش در می آورد. عکاسی در این منطقه آزاد است و شما می توانید عکس های زیبایی از این کشتی بی رقیب تهیه کرده و یا با عکس های سلفی که با کشتی یونانی ثبت می کنید برای همیشه به یاد این کشتی افسانه ای بمانید. همچنین در اطراف کشتی یونانی کیش مجسمه ها و سازه های زینتی قرار گرفته است که می تواند سوژه ای عالی برای عکاسی را ایجاد کند.

گشت و گذار در پارک ساحلی کشتی یونانی

از آنجاکه کشتی یونانی کیش یکی از مهم و تاریخی ترین جاذبه های دیدنی این جزیره محسوب می شود برخی از مسئولین این منطقه پارک ساحلی جذابی را در نزدیکی این کشتی احداث کرده اند که تفریحات هیجان انگیزی را در دل خود جای داده است. این پارک از مساحت ۶۰ هزار مترمربع برخوردار بوده و در ساحل کشتی یونانی تعبیه شده است تا اوقات خوشی را برای گردشگران به ارمغان بیاورد. در پارک ساحلی کشتی یونانی کیش امکانات تفریحی مختلفی اعم از دوچرخه سواری، بوفه های متعدد، خوراکی های خوش طعم و آلاچیق های جذابی وجود دارد که لذت گذراندن یک روز خوب را به مسافران هدیه می دهد. همچنین این مجموعه از پارکینگ اختصاصی نزدیک به ساحل برخوردار می باشد تا دغدغه پارک خودرو ها برای بازدیدکنندگان وجود نداشته باشد.

شترسواری در اطراف کشتی یونانی

یکی دیگر از تفریحات جذابی که در اطراف این جاذبه دیدنی قرار گرفته است، شترسواری و یا اسب سواری می باشد. در قسمت ویژه ای از ساحل کشتی یونانی کیش تعدادی شتر و شتربان حضور دارند که با پرداخت مبلغ کمی می توانید سوار بر این حیوانات جذاب شده و از تجربه شترسواری بهره مند شوید. این شترها به زیبایی تزئین شده و بهترین انتخاب برای قدم زنی تکرار نشدنی در ساحل کشتی یونانی را به مسافران ارائه می دهند. همچنین در همین بخش تعدادی اسب نیز وجود دارند که برای سواری دادن لذت بخشی به گردشگران آماده هستند.

جاذبه های گردشگری کشتی یونانی کیش

هزینه و ساعات بازدید از کشتی یونانی کیش

از آنجاکه امروزه بازدید از داخل کشتی یونانی امکان پذیر نبوده و نیمه بیشتر آن داخل آب فرو رفته است بازدید از این جاذبه شگفت انگیز شامل هزینه نمی شود و برای عموم مردم رایگان است. تنها استفاده از تفریحات اطراف کشتی یونانی که شامل شترسواری و اسب سواری است شامل هزینه جزئی می شود تا مسئولین این حیوانات در هنگام سواری شما را همراهی کرده و امنیت تان را برقرار کنند.

بهترین زمان بازدید از کشتی یونانی

استان هرمزگان از آب و هوای بسیار گرم برخوردار است که می تواند برای برخی از بازدیدکنندگان آزار دهنده باشد. اگر می خواهید بهترین زمان را برای سفر به کیش و بازدید از جاذبه زیبای کشتی یونانی انتخاب کنید، ما به شما فصل های پاییز و زمستان را پیشنهاد می کنیم. در این فصل ها وضعیت جوی کیش معتدل تر از سایر فصل ها بوده و آب و هوای شرجی کم تری در آن حس می شود. در برخی موارد خاص دیده شده که اوایل بهار نیز برای سفر به این جزیره بی نظیر مطلوب بوده اما همچنان پاییز و زمستان از بهترین زمان سفر به استان هرمزگان محسوب می شوند.

جاذبه های اطراف کشتی یونانی

کیش یکی از توریستی ترین مناطق استان هرمزگان است که سرتاسر آن جاذبه ای طبیعی یا مدرن دیده می شود. همچنین به دلیل کوچک بودن این جزیره شما می توانید به راحتی در طول اقامت خود از تمامی جاهای دیدنی کیش دیدن کرده و خاطره ای خوش را در ذهن خود ثبت کنید. از همین روی در ادامه برخی از جاذبه های گردشگری کیش که در نزدیکی کشتی یونانی قرار گرفته اند را ذکر کرده ایم.

روستای باغو: این روستا یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کیش است که در جنوب غربی این جزیره جای دارد. روستای باغو پر از دیدنی های شگفت انگیز است که زندگی بومی هیجان انگیزی را نیز به نمایش می گذارد. فاصله این روستا از کشتی یونانی 3.2 کیلومتر می باشد.

پارک آبی اوشن: اگر به دنبال جاذبه های طبیعی نیستید، پارک آبی اوشن یکی از بزرگ ترین و جذاب ترین جاذبه های دست ساز کیش است که از محیط باز برخوردار می باشد. این پارک مجهز به استخر، سونا و جکوزی‌ بوده و در 8 کیلومتری کشتی یونانی قرار دارد.

شهر جزیره: این منطقه نسبت به سایر جاذبه هایی که نام بردیم از مسافت بیشتری تا کشتی یونانی برخوردار بوده و 11 کیلومتر مسافت بین این دو جاذبه وجود دارد. اما امکانات جذابی که در شهر جزیره اعم از کارگاه شیشه گری، مجموعه ساحلی و مسجد وجود دارد بازدید از آن را ارزشمند می کند.

داخل کشتی یونانی کیش

اقامتگاه های نزدیک به کشتی یونانی

جزیره کیش یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار است که همه ساله بیش از هزاران گردشگر به این منطقه پر جاذبه سفر می کنند. از همین روی اقامتگاه های بیشماری از جمله هتل های مشهور در سراسر جزیره کیش و بخصوص در اطراف کشتی یونانی ساخته شده اند که استراحت گاه های بی نظیری محسوب می شوند. از برخی از هتل های محبوب کیش که در نزدیکی ساحل کشتی یونانی قرار دارند می توان به هتل ترنج، هتل فانوس، هتل آفتاب شرق و هتل قائم کیش اشاره کرد. اما اگر به دنبال خلوتگاه های اختصاصی تری هستید ویلا و سوئیت های زیبایی نیز در این منطقه قرار دارند که تجربه چند شب اقامت پر آرامش را برای شما به ارمغان می آورند.

رزرو سوئیت در جزیره کیش

همانطور که گفته شد در سراسر جزیره زیبای کیش ویلاها و استراحتگاه های مختلفی ساخته شده که محل اقامت مسافران را تشکیل می دهند. اما در این بین یافتن اقامتگاهی که در عین جذابیت و تمیزی از قیمتی مناسب نیز برخوردار باشد از دغدغه های مسافرین به شمار می رود. وب سایت باباسفر با هدف کمک به مسافران عزیز در یافتن اقامتگاه دلخواه خود و تجربه سفری دلچسب، ویلاها و سوئیت های شیکی را گردهم آورده که با قیمتی مناسب در رقابت با سایر وب سایت ها خودنمایی می کنند. شما همچنین می توانید با رزرو سوئیت در جزیره کیش از وب سایت باباسفر استراحتگاهی خلوت و پر آرامش را برای خود انتخاب کرده و در عین حال از پشتیبانی 24 ساعته این وب سایت نیز بهره مند شوید. در باباسفر اقامتگاه مورد نظر خود را در هر شهری که تمایل دارید انتخاب کرده و تنها در چند دقیقه به صورت آنلاین ویلا یا سوئیت مخصوص خود را رزرو کنید.

کشتی یونانی در استان هرمزگان، جنوب غرب جزیره کیش، میدان غروب، در نزدیکی روستای باغو کیش قرار دارد.

برای بازدید از کشتی یونانی ابتدا باید به جزیره کیش در استان هرمزگان سفر کرده و سپس از جنوب غرب این جزیره به میدان غروب و پارک ساحلی غروب که کشتی یونانی در آن جای دارد بروید.

از آنجاکه وضعیت فعلی این کشتی مناسب نبوده و درحال تخریب و فرو رفتن در عمق آب است، بیشتر تفریحات اطراف آن مانند شتر سواری و اسب سواری، پارک ساحلی و چشم انداز زیبای این سازه آبی در مرکز توجه گردشگران قرار گرفته است.

فصل های پاییز و زمستان از بهترین زمان های سفر به جزیره کیش و بازدید از کشتی یونانی می باشند. در این فصل ها آب و هوای معتدل در کیش مشاهده می شود و شرایط جوی شرجی هوا کم تر می شود.

اخرین صاحبان کشتی یونانی پیش از به گل نشستن آن دو فرد یونانی به نام های پی.جی فرانگولیس و ای.آی کلیافز بودند که این کشتی را با این نام معرفی کردند.

خیر، به دلیل فروپاشی و فرسوده شدن کشتی یونانی امکان بازدید از داخل و یا قواصی در محوطه آن وجود ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.