کوه های آلاداغ لار

ایران کشوری پهناور و گسترده است که از شمال تا جنوب و شرق تا غرب آن را دیدنی‌ هایی به وسعت آن در بر گرفته‌ اند. تنوع اقوام و همچنین زیبایی های ایران از دریاچه‌ ها تا جنگل‌ های پهناور گرفته تا چشمه‌ ها و دریاچه های بزرگ و کوچک، منجر شده تا هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای علاقه مند به کاوش در آن باشد. یکی از قومیت های پر جمعیت ایران، اقوام ترک زبان هستند که در شهر‌ های ارومیه، تبریز، اردبیل و زنجان ساکن هستند. زنجان، مرکز استان زنجان در شمال‌ غرب ایران، با مناطق دیدنی بیشمار است که یکی از مناطق بسیار دیدنی آن، کوه های رنگارنگ آلا داغلار می‌ باشد. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کوه های آلاداغلار که یکی از جاهای دیدنی زنجان است، بپردازیم.

معرفی کوه های آلاداغ لار زنجان

همان طور که گفته شد ایران مهد اقوام و زبان های متنوع است که یکی از آن ها، اقوام ترک زبان هستند که در شهرهای ارومیه، تبریز، اردبیل و زنجان ساکن می باشند. شهر زنجان از شهرهای واقع شده در شمال ‌غربی ایران است که زبان ساکنین آن، ترکی آذری می باشد. موقعیت جعرافیایی زنجان به این گونه است که از شمال به شهرستان خلخال و میانه، از شرق به سلطانیه و طارم، از جنوب به خدابنده و ایجرود و از غرب نیز به شهرستان ماه‌ نشان منتهی می شود. زنجان از طبیعتی بسیار زیبا و متنوع شامل کوه‌ ها،‌ آتشفشان‌ ها و دریاچه‌ برخوردار می باشد. پس از عبور کردن از شهر زنجان،‌ رشته کوه‌ هایی زیبا و در عین حال بسیار جالبی نمایان می شوند که به رنگ‌ های قرمز، سبز، نارنجی و زرد هستند. این کوه های زیبا که همچون یک اثر هنری در این منطقه می درخشند، کوه های آلا داغلار نام دارند و یکی از جاهای دیدنی زنجان به شمار می آیند. کوه های رنگی آلاداغلار را می توان یکی از پدیده های زیبای طبیعت دانست که در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و در مسیر دو شهرستان اهر و شهرستان میانه در تبریز تا شهر زنجان قرار گرفته و وسعتی تقریباً ۷۰ کیلومتر مربع را شامل می شوند. پیشینه تاریخی این کوه های رنگین کمانی که یک اثر بی بدیل هنری هستند، بسیار طولانی بوده و به حدود ۱۵میلیون سال گذشته مربوط می شود. رشته کوه های آلاداغلار، منظره ای زیبا را در این منطقه به وجود آورده و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. به همین دلیل، سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران تنها برای دیدن این کوه ها به شهر زنجان سفر می کنند. در مجاورت این کوه ها روستا هایی وجود دارند که خانه ها در آن ها با خاک های رنگی این کوه ها ساخته شده و کاه گل آنها نیز به رنگ قرمز است که جلوه ای جالب و جذاب را به وجود آورده و موجب جلب نظر گردشگران شده است.

کوه های آلاداغ لار

دلیل رنگارنگ بودن کوه‌ های آلاداغ لار زنجان

اگرچه وجود کوه ها در یک منطقه به خودی خود منظره دیدنی را به وجود می آورد، اما نکته ای که باعث شده تا کوه های آلا داغلار بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و منحصر به فرد به نظر برسند، رنگ های متنوع آن ها است. از آنجایی که این کوه ها در نزدیکی دو شهر ترک زبان تبریز و زنجان قرار دارند، نام آن ها نیز به ترکی نامگذاری و آلا داغلار گذاشته شده است. واژه آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ، داغ به معنای کوه و پسوند لار نیز علامت جمع ترکی است. بنابراین آلاداغلار به معنای کوه های رنگارنگ می باشد. نکته منحصر به فرد دیگر در مورد کوه های رنگی این است که این مدل کوه ها با رنگ های متنوع، تنها در چند نقطه از کره زمین مانند ژئوپارک ژانکی در کشور چین و کوه‌ های آسانگیت در کشور پرو وجود دارند. به وجود آمدن این کوه‌ ها در کشور چین، ناشی از فشرده‌ شدن و اکسیده ‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ ها در طول سال ها می باشد. این احتمال وجود دارد که در دیگر موارد مشابه دنیا نیز همین اتفاق موجب به وجود آمدن کوه هایی با رنگ های متنوع شده باشد. اگرچه وجود چنین کوه هایی بسیار نادر است و نمونه های زیادی از آن را نمی توان پیدا کرد، اما متاسفانه به دلیل ضعف صنعت گردشگری در ایران، گردشگران ایرانی و خارجی زیادی از وجود چنین کوه هایی در ایران بی خبر هستند. البته افراد زیادی از علاقه مندان به طبیعت ایران هر ساله برای دیدن کوه های رنگین کمانی به سمت شهر زنجان حرکت کرده و به عکاسی و بازدید از این کوه های زیبا و منحصر به فرد می پردازند.

موقعیت مکانی کوه‌ های آلاداغ لار 

همان طور که در طول متن نیز به آن اشاره شد، کوه های آلاداغلار در مجاورت و مسیر زنجان- تبریز یا ماه نشان-تبریز قرار دارند و از سمت هر دو این شهرها می توان به این کوه ها دسترسی پیدا کرد. به عبارت بهتر، کوه‌‌ های رنگین‌ کمانی آلاداغ لار در یک منطقه بسیار وسیع و گسترده به وسعت ۷۰ کیلومتر مربع امتداد یافته اند که به همین دلیل، چندین منطقه را شامل می شوند و در سه ‌منطقه نزدیک اما جدا از هم که عبارتند از شهرستان ماهنشان در استان زنجان، شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی و شمال شهر تبریز در جاده اهر، قرار گرفته اند. به همین دلیل بازدید از این کوه ها از دو استان آذربایجان شرقی و زنجان ممکن است. کوه‌ های آلاداغ لار از فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و حوالی شهرستان خواجه آغاز شده و تا شهرستان اهر امتداد پیدا می کنند. قسمت هایی از این کوه ها نیز تا جنوب شرقی شهر تبریز که همان شهرستان میانه است امتداد یافته و به هنگام عبور از جاده میانه-تبریز و اتوبان زنجان- تبریز به چشم می خورند. اما قسمت اعظمی از کوه‌ های آلاداغ لار در استان زنجان و در شهرستان ماهنشان ‌واقع شده اند که در دو طرف جاده این شهرستان می‌ توانید این کوه ها را تماشا کرده و از زیبایی های آن لذت ببرید. 

کوه های آلاداغ لار زنجان

تفریح در رشته کوه‌ های آلاداغ لار

رشته کوه های آلاداغلار علاوه بر یک مکان تاریخی و زیبا، مکانی برای تفریح نیز هستند چرا که امکان توقف و کمپینگ در اطراف آن ها وجود دارد. به دلیل رنگ های متنوع و بینظیر این کوه ها و همچنین آبراهه هایی که در میان آن ها جریان دارد، قدم گذاشتن در این منطقه و پیاده روی کردن در آن، کار بسیار لذت بخشی است. علاوه بر این، در اطراف این کوه ها روستاهایی وجود دارند که خانه ها در آن ها مانند خاک این کوه‌ ها رنگارنگ هستند و همراه با کوه و تپه‌ های رسی آلا‌ داغ‌ لار، جلوه ای بسیار زیبا و دیدنی را به وجود آورده اند. تماشای مناظر اطراف این کوه ها به هنگام پیاده‌ روی و عکسبرداری می تواند تجربه بسیار لذت بخش و متفاوتی را برای گردشگران رقم بزند.

بهترین زمان بازدید از کوه‌ های آلاداغ لار

زنجان شهر چهار فصلی هستند که هر فصل آن زیبای های خاص خود را دارد. بنابراین بازدید از کوه های آلا داغلار نیز در هر فصل و زمانی از سال ممکن بوده و تجربه خاصی را به همراه دارد. در تمام روزها و فصل های سال می‌ توانید به دیدن کوه‌ های رنگین‌ کمانی آلاداغلار بروید و در هر فصلی، با جلوه‌ و منظره ای خاص و ویژه رو به رو شوید. به این دلیل که این کوه‌ ها با تابش آفتاب به رنگ خاصی در آمده و با بارش برف و باران نیز، ظاهری خاص و منحصر به فرد پیدا می کنند که چشم هر بیننده ای را خیره می‌ کند.

تپه های رنگی زنجان

رزرو ویلا در زنجان 

مسئله محل اقامت یکی از موضوعات اصلی هر سفری است که بخش مهمی از آن را تشکیل می دهد. برای اقامت در شهر زنجان نیز همانند سایر شهرها، گزینه های رایج اقامتی مانند سوئیت، هتل ها، مسافرخانه ها و غیره وجود دارند. اما عده زیادی از مسافران علاقه دارند تا در ویلا اقامت داشته باشند. برای اجاره ویلا در زنجان و اقامت در یک اقامتگاه لوکس با قیمت مناسب، می توانید به سایت بابا سفر مراجعه کرده و پس از انتخاب ویلای مورد نظر خود طبق سلیقه و نیازتان، آن را اجاره کرده و اقامت لذت بخش و راحتی را در شهر زنجان تجربه کنید.

رشته کوه‌ های آلاداغ لار در نزدیکی دو استان آذربایجان شرقی و زنجان واقع شده و در مسیر جاده های میانه-تبریز، زنجان-تبریز و مجاورت شهرستان ماهنشان در استان زنجان قرار دارند.

کوه های آلاداغ لار نیز مانند سایر کوه های رنگین کمانی جهان، احتمالا به سبب فشرده شدن و همچنین اکسیده‌ شدن مواد معدنی و ماسه سنگ در طی میلیون‌ ها سال، رنگ‌ های مختلفی را به خود گرفته اند.

زنجان شهری جهار فصل است که در تمام طول سال زیبایی های خاص خود را دارد. به همین دلیل بازدید از کوه های آلا داغلار نیز در تمام طول سال امکان پذیر است. البته که در هر زمانی از سال، این کوه ها جلوه ای خاص به خود خواهند گرفت. برای نمونه، این کوه ها در فصل های گرم سال و با تابش آفتاب، رنگ خاصی پیدا کرده و در فصل های پاییز و زمستان نیز بارش برف و باران تصویری زیبا از این کوه ها را به نمایش می گذارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.