گردنه حیران

همه می دانیم که اگرچه جای جای ایران زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد، اما خطه شمال از گیلان تا مازندران، چیز دیگری است. استان گیلان را می توان یکی از سرسبز ترین و زیبا ترین استان ‌های کشور معرفی کرد که سالانه هزاران گردشگر به آن سفر می کنند. گیلان از طبیعتی بسیار زیبا و بکر برخوردار است که چشم هر بیننده ای را نوازش می کند.گیلان، مکان ها و جاذبه های گردشگری زیادی دارد که یکی از معروف ترین و محبوب ترین مکان های آن، گردنه حیران است. گردنه حیران، یکی از مسیر های بسیار شلوغ و پر تردد در استان گیلان است که برای ساکنان این استان از اهمیت استراتژیک و گردشگری بسیار زیادی برخوردار است. در اصل، معنی واژه حیران، منطقه‌ ای پوشیده شده با مه و ابر است. ریشه این واژه تالشی است و مردم محلی معتقدند که چون این منطقه در اغلب فصل‌ های سال با مه و ابر پوشیده شده، نام گردنه حیران برای آن انتخاب شده است.کلمه حیران، در اصل کلمه ی به عربی بازگردانی شده کلمه تالشی «هیران» است. «هیر» و «هر» در زبان تالشی، معنای «ابر و مه» می دهند و «ان» نیز پسوندی برای بیان مکان است. بنابراین، هیران معنای «مکانی از ابر و مه» می دهد. شاید دانستن این موضوع جالب باشد که دلیل وجود مه و ابر در گردنه حیران، مرتفع بودن یا ارتفاع زیاد آن از سطح دریا نیست.چرا که این منطقه تنها ۱۵۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد که مقدار زیادی نیست و نمی تواند  دلیلی جهت بروز این حجم از ابر و مه باشد. برخی متخصصین معتقدند که در اصل دلیل اصلی این حجم از مه و ابر در این منطقه، ناشی از رطوبت دریای خزر است. در ادامه به معرفی بیشتر گردنه حیران خواهیم پرداخت.

گردنه حیران کجاست و مسیر های دسترسی به آن

گردنه حیران، یکی از محبوب ترین و معروف ترین جاهای دیدنی آستارا است که در مسیر ارتباطی میان دو منطقه آستارا و اردبیل قرار گرفته است. اما در تقسیم بندی جغرافیایی، بخشی از استان گیلان به حساب می آید. در اطراف گردنه حیران، سه روستا به نام های ونه‌بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین وجود دارند که از اهمیت حفاظتی سیاسی و جغرافیایی زیادی برخوردار هستند. زمانی که به مسیر گردنه حیران وارد می شوید، تونل‌ هایی پوشیده شده از ابر و مه، توجه شما را به خود جلب می کند. علاوه بر این، حیوانات اهلی مختلفی نیز در اطراف جاده وجود دارند که حس خوبی را در انسان ایجاد می کنند. موقعیت جغرافیایی که گردنه حیران از آن برخوردار است، موجب شده تا اغلب مردم ساکن در آن،  پیشه کشاورزی و دامپروری را در پیش بگیرند. البته با توجه به مناظر فوق ‌العاده زیبای آن و همچنین گسترش فضاهای گردشگری و ورود توریست ها به آن، می توان آینده‌ درخشان‌ تری را برای این منطقه تصور کرد. موقعیت جغرافیایی گردنه حیران به گونه ای است که از چند جهت می توان به ان دسترسی پیدا کرد. گردنه حیران در بین جاده ارتباطی دو منطقه آستارا و اردبیل قرار گرفته است و از یک طرف به وسیله جنگل و از یک سوی دیگر توسط یک دره‌ نقریباً عمیق احاطه شده است. در نتیجه می توان چنین بیان کرد که موقعیت جغرافیایی بسیار خاصی دارد. رود زیبا و پر آب ارس هم از داخل دره ای که در مجاورت گردنه قرار دارد عبور کرده و به نوعی، مرز بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به حساب می آید. مسیرهای مشهور منتهی به گردنه حیران عبارتند از تهران، ماسال، آستارا و اردبیل.

گردنه حیران

فاصله تهران تا گردنه حیران

اگر قصد دارید تا از استان تهران به گردنه حیران سفر کنید، بهتر است در وهله اول، فاصله و مدت زمان تقریبی سفر را بدانید. فاصله تهران و گردنه حیران، چیزی حدود ۶۳۳ کیلومتر است که اگر با سرعت میانگین ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید، بعد از گذشت هفت ساعت و نیم الی هشت ساعت، به مقصد خود یعنی گردنه حیران خواهید رسید.

فاصله ماسال تا گردنه حیران

یکی دیگر از شهرهای توریستی استان گیلان، شهر زیبای ماسال است که سالانه مسافران زیادی از آن بازدید می کنند. ماسال دارای یک ییلاق فوق ‌العاده زیبا است که با نام اولسبلنگاه در میان بیشتر مردم شناخته می شود. شهر ماسال را می توان تحت عنوان یک منطقه توریستی و گردشگری معرفی کرد که علاقه مندان زیادی دارد. شهر ماسال از شهرهای نزدیک به گردنه حیران است که فاصله گردنه حیران از آن، حدودا معادل ۱۷۶ کیلومتر است. در صورتی که با سرعت میانگین ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید، تقریبا دو ساعت و نیم طول می کشد تا به گردنه حیران زیبا برسید.

گردنه حیران آستارا

جاذبه های گردشگری گردنه حیران

همنطور که گفته شد گردنه حیران یکی از زیباترین مناطق کوهستانی استان گیلان است که با مناظر بی بدیل و تفریحات جذاب سالانه بسیاری از گردشگران را به سمت خود جذب می کند. این جاده زیبا از اطراف به جنگل های سرسبز و انبوهی منتهی می شود که بهترین لوکیشن برای طبیعت گردی مهیج می باشند. همچنین مراکز تفریحی همچون تله کابین در گردنه حیران وجود دارد که تفریحی جذاب برای تمامی سنین محسوب می شود. در ادامه تمامی جاذبه های گردشگری گردنه حیران را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

جنگل فندقلو

گردنه حیران، جاذبه های گردشگری زیادی دارد. یکی از محبوب ترین و معروف ترین این جاذبه ها، جنگل فندقلو است. جنگل فندقلو، جنگلی است که در فاصله چند کیلومتری گردنه حیران واقع شده و بسیار زیبا و بکر است. این جنگل سال های زیادی است که گردشگران و طرفداران خاص خود را دارد و همواره گردشگران بسیاری را از سراسر کشور به خود جذب کرده و منطقه ای توریستی به شمار می آید. جنگل فندقلو در بین آفرود سواران هم محبوبیت بالایی دارد. به این دلیل که مراتع و دشت های بکر زیادی در جنگل فندقلو وجود دارند که محل بسیار مناسبی برای کمپینگ و آفرود است. ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید، به سبب وجود تعداد درختان فندق فراوان در این منطقه، نام فندقلو بر روی این جنگل گذاشته شده است. البته علاوه بر درختان فندق، گل های بابونه نیز در مناطق مختلف جنگل قابل مشاهده هستند. 

روستای حیران

یک مورد دیگر از جاذبه های گردشگری گردنه حیران، روستای حیران است. روستای حیران، روستایی بزرگ و معروف است که در اطراف گردنه حیران و در فاصله 30 کیلومتری آستارا واقع شده است. روستای حیران که از زیباترین روستاهای کشور به شمار می آید، یک روستای ییلاقی در این منطقه است که از محبوب ترین مکان های دیدنی حیران محسوب می شود. خود روستای حیران، از سه روستای کوچک تر به نام روستاهای سفلی، وسطی و علیا تشکیل شده است که مناطقی بسیار زیبا و توریستی هستند. در این روستاها، بازارهای سنتی و محلی و رستوران های محلی وجود دارند و  سوغات جذاب روستا از جمله صنایع دستی نیز ارایه می شود.

روستای حیران

دشت بابونه

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گردنه حیران، دشت بابونه است که در فصل های بهار و تابستان جلوه ای زیبا و دیدنی به خود می گیرد. زمانی که از سوی گردنه حیران به سمت جنگل فندقلو حرکت می کنید، در صورتی که کمی مسیر را ادامه دهید، به یک دشت مملو از گل های زیبای بابونه خواهید رسید. دشت بابونه، محلی است که فرشی از بابونه های زیبا، سطح آن را پوشانده اند. این دشت را می توان از مکان های زیبا و مناسبی برای عکس گرفتن دانست. 

تله کابین حیران

گردنه حیران و فضای دور و بر آن، زیبایی های بسیار زیادی را شامل می شود که توجه هر بیننده ای را می تواند به خود جلب کند. با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن گردنه حیران، احداث یک تله کابین جهت توسعه و گسترش گردشگری در آن، امری ضروری بود. در سال ۱۳۹۰ این تله کابین اجرایی شد. تله کابین گردنه حیران را می‌توان یکی از معدود پروژه‌ های موفق گردشگری معرفی کرد که طبق اطلاعات موجود، همه کابین‌ ها و تجهیزات مرتبط با آن از کشور اتریش خریداری شده و از ایمن ‌ترین‌ و مطمئن ترین وسیله های ساخته شده در ایران به شمار می آید. زمانی که به تله کابین گرنه حیران سوار می شویم، با یک مسیر ۱,۵۰۰ متری بسیار جذاب مواجه هستیم که ۱,۷۲۰ متر هم از سطح دریا فاصله دارد. مسیر عبور تله کابین گردنه حیران، یک محیط کوهستانی با چشم اندازی بسیار زیبا  است که حس و حال خوبی را در افراد ایجاد می کند. از جالب ‌ترین و زیبا ترین مکان‌ هایی که به هنگام عبور با تله کابین قابل رویت است، قلعه شیندان (قلعه گور بابک) است که به دوره ساسانیان مربوط بوده و در حال حاضر نیز در جمهوری آذربایجان واقع شده است. کمتر کسی در ایران وجود دارد که دست کم یک بار، تجربه سوار شدن به تله کابین را نداشته باشد. اغلب افراد به هنگام سفر به اردبیل یا گیلان، حتما از گردنه حیران و تله کابین آن بازدید کرده اند. تله کابین گردنه حیران  که برای راه ‌اندازی آن سرمایه گذاری عظیمی نیز انجام شد، در حال حاضر، تحت ‌عنوان یکی از بهترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری کشور شناخته می شود. 

رانندگی در گردنه حیران

اگرچه گردنه حیران یکی از مناطق دیدنی کشور است و زیبایی‌ های زیادی را شامل می شود، اما متاسفانه سالانه تعداد تصادفات رانندگی زیادی در آن رخ می دهد. دایل این تصادفات این است که این گردنه در اغلب فصل‌های سال، پوشیده شده از ابر و مه است و به عبارتی اولین بارش ‌های برف استان گیلان در این منطقه اتفاق می افتد. به همین دلیل، جاده‌ آن همیشه لغزنده است. علاوه بر این، جاده گردنه حیران دارای پیچ ‌های خطرناکی است که همین موضوع منجر به رخ دادن تصادف‌ات جاده‌ای زیاد می شود. متاسفانه اغلب این تصادفات شدید بوده و با تلفات جانی و مالی زیادی همراه است. به همین دلیل، به هنگان سفر به این منطقه، باید نهایت دقت را به هنگام رانندگی داشته و قوانین راهنمایی و رانندگی را تا خد زیادی رعایت کرد. به عبارت بهتر، اصل اول و مهم سفر به گردنه حیران و لذت بردن از طبیعت و زیبایی های آن، رانندگی ایمن، توجه به سلامت وسیله نقلیه و برخورداری از  مهارت کافی در رانندگی است. 

جاذبه های گردشگری گردنه حیران

مسیر گردنه حیران

مسیر گردنه حیران را می توان یکی از جذاب‌ ترین و زیبا ترین مسیر های ایزان معرفی کرد. مسیر گردنه حیران، یک مسیر پر پیچ ‌و خم و زیبا است که از داخل جنگل‌ های سرسبز هیرکانی شمال کشور عبور می کند و طبیعت آن، توجه هر بیننده ای را جلب می کند. در طی مسیر گردنه حیران، افراد محلی منطقه حضور دارند که به فروش محصولات کشاورزی و فرآورده‌ های محلی منطقه مانند عسل مشغول هستند. عبور کردن از داخل جنگل‌ های زیبای هیرکانی و بازدید از دره پایین گردنه حیران که در سوی دیگر آن، رود مرزی ایران و آذربایجان عبور می کند، جذابیت و زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد که برای افراد زیادی لذت بخش است.

گردنه حیران در زمستان

همان طور که گردنه حیران و طبیعت بی نظریش در فضل های بخار و تابستان جذاب و دیدنی است، فصل زمستان بسیار زیبایی هم داشته و جذابیت های زیادی هم برای گردشگران دارد. میزان بارش برف در گردنه حیران زیاد است و این منطقه با اولین برف زمستانی که می بارد، سفیدپوش شده و جلوه ای زیبا به خود می گیرد. البته همین موضوع می‌تواند منجر به افزایش تصادفات رانندگی شود. جدای از این موضوع، سفید پوش شدن درختان و طبیعت گردنه حیران و بازدید از یک منطقه کوهستانی زیبا، بدون شک می تواند فضایی ارامش بخش را برای مسافران این منطقه به تصویر بکشد. پیشنهادی که داریم این است که اگر قصد سفر به گردنه حیران با عبور از آن در فصل زمستان را دارید، حتما تجهیزات گرمایشی ضروری را با خود به همراه داشته و ابزارهای ایمنی مانند زنجیر چرخ را نیز فراموش نکنید. در این صورت می توانید به صورت کاملا مجهز و ایمن، از زیبایی های گردنه حیران در فصل زمستان بهره مند شده و لذت ببرید. 

بهترین زمان سفر به گردنه حیران

حیران یکی از روستاهای شمالی با طبیعتی سرسبز و پوشیده از درختان ازگیل، توت فرنگی، گوجه سبز، سیب وحشی و ... است که در فاصله 30 کیلومتری شهرستان آستارا واقع شده است. این روستا در منطقه ای با همین نام قرار دارد که یکی از زیباترین و چشم نوازترین مناطق دیدنی در شمال کشور است که گردنه حیران را نیز شامل می شود.  گردنه حیران مسیری طولانی و پیچ در پیچ با طول 40 کیلومتر است که پیچ های تند و خطرناکی دارد و در عین حال طبیعتی سرسبز و بکر دارد که روح شما را در طول سفر نوازش می کند. این منطقه در بیشتر اوقات سال آب و هوای مرطوب و سرحی و همراه با مه دارد و زمان مشخصی برای سفر به آن وجود ندارد. در روزهای گرم تابستان ممکن است ابر و مه تمام این منطقه را فرا بگیرند و شاهد بارش باران های تندی باشیم. در فصل پاییز و زمستان نیز ممکن است شاهد بارش های سنگین برف و باران و یا روزهای آفتابی باشیم. بنابراین اگر در هر فصلی گردنه حیران سفر کنید، زیبایی های خاص آن فصل  را خواهید دید. اگر مه آلود بودن این منطقه و طبیعت اطراف آن برای شما جذابیت بیشتری دارد، بهتر است در فصل بهار و تابستان، عازم سفر به این منطقه باشید، البته در صورتیکه به ترافیک های سنگین و متعدد جاده مشکلی ندارید! توجه داشته باشید که افرادی که در فصل سرما به این منطقه سفر می کنند، با وجود خلوت بودن جاده و عدم وجود ترافیک، ممکن است با بارش های سنگین برف و یخبندان جاده مواجه شوید. همچنین ممکن است به دلیل شرایط آب و هوایی نامساعد بیشتر کافه ها، رستوران ها و جاذبه های گردشگری تعطیل باشد و نتوانید سفر به یاد ماندنی و جذابی برای خود رقم بزنید. از این رو بهتر است در فصول گرم سال به منطقه حیران و آستارت سفر کرده و جاهای دیدنی آستارا و جاذبه های طبیعی و گردشگری آن را از نزدیک ببینید.

گردنه حیران

جاذبه های گردشگری اطراف گردنه حیران

گردنه حیران منطقه ای بسیار با صفا و جذاب با جاده های پر پیچ و خم و طبیعتی بکر و تماشایی است مه در طول مسیر می توانید از چشم انداز زیبای آن نهایت لذت را ببرید. جاهای دیدنی آستارا و جاذبه های گردشگری اطراف گردنه حیران بسیار زیاد است و بازدید از آن ها به هنگام سفر به این منطقه توصیه می شود. در ادامه نیز به معرفی برخی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی این منطقه پرداخته ایم.

قلعه شیندان: قلعه شیندان یکی از بناهای تاریخی این منطقه است که در مرز میان جمهوری آذربایجان و کشورمان ایران واقع شده است. قدمت این بنای تاریخی که یکی از مشهورترین جاهای دیدنی آستارا می باشد، به دو هزار سال پیش بر می گردد. ارتفاع این قلعه  ۱۸۵۰ متر بوده که بر بلندای کوه شیندان که در منطقه حیران و جاده آستارا به اردبیل، قرار دارد، واقع شده است. با توجه به روایاتی که از این قلعه وجود دارد، در گذشته آتشکده هایی نیز در آن وجود داشت که امروزه اثری از آن ها نیست.

تالاب استیل: تالاب استیل یکی از تالاب ‌های مهم کشور و از جمله جاهای دیدنی آستارا است که با طبیعت بی نظیر و چشم نوازی که دارد، زبانزد گردشگران شمالی کشور است. مردم بومی این منطقه به تالاب استیل در زبان تالشی، تالاب هستل ( که به معنی آبگیر است)  نیز می گویند. تالاب استیل به‌ دلیل دارا بودن چشم انداز کوهستانی، جنگل های انبوه و مزارع کشاورزی پر رونق و همچنین درختان سر به فلک کشیده، بسیار محبوب است. 

جنگل فندقلو: جنگل فندقلو که یکی دیگر از جاذبه های دیدنی اطراف منطقه حیران است، در فاصله چند کیلومتری از گردنه حیران واقع شده است. این جنگل با درختان انبوه و سر به فلک‌ کشیده و پوشش گیاهی متنوعی که دارد، محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد و افراد زیادی هستند که به هنگام سفر به این منطقه استراحت در این منطقه و لذت بردن از طبیعت جنگل فندقلو را انتخاب می کنند. جنگل فندقلو که یکی از جاهای دیدنی آستارا و جاذبه های دیدنی گردنه حیران می باشد، به دلیل دارا بودن مراتع و دشت های بکر در میان طبیعت گردان نیز بسیار محبوب است و‌ محل بسیار مناسبی برای کمپینگ و استراحت در فصل بهار و تابستان می باشد.

طبیعت گردنه حیران

رزرو ویلا در آستارا

آستارا با جاذبه های دیدنی بکر و بی نظیر خود مانند کوه ها، جنگل ها، دریا، برکه ها و تالاب ها و همچنین بناهای تاریخی متعدد، یکی از معروف ترین شهرهای شمالی ایران برای مسافرت و گردشگری است. این شهر شمالی به قدری زیبا و تماشایی است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کنند. این منطقه در بیشتر فصول سال میزبان گردشگران و طبیعت گردان از سراسر کشور است که چند روزی در آن اقامت می کنند  و از جاذبه های دیدنی بی شمار آن لذت می برند. اگر  شما نیز قصد دارید برای اوقات فراغت خود به این منطقه سفر کنید، می توانید اقامتگاه های مختلفی را انتخاب نمایید. اگر قصد دارید در طول زمان سفر خود در ویلاهای لوکس با امکانات رفاهی متعدد اقامت داشته باشید، برای اجاره ویلا در آستارا می توانید به وب سایت باباسفر مراجعه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.