آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی محل آرامیدن شاعر پارسی زبانی است که آوازه اشعار وی تا کشورهای اروپایی نیز رفته است و جهان با این شاعر بزرگ آشنایی دارد. به خاک سپرده شدن فردوسی در ایران افتخاری برای ایرانیان است. چراکه این مقبره علاوه بر زیبایی که دارد محل تدفین یکی از بزرگ ترین سخنوران طول تاریخ است. حکیم ابوالقاسم فردوسی که به آن لقب حکیم سخن را نسبت داده اند یکی از سراینده قرن چهارم است که با سرودن یکی از محبوب ترین اشعار کل طول تاریخ یعنی شاهنامه، تا همیشه یاد آن جاودانه خواهد ماند. امروزه آرامگاه فردوسی تبدیل به یکی از مشهور ترین جاهای دیدنی مشهد شده است که همه ساله مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند. این آرامگاه از پیشینه بلندبالایی برخوردار بوده و طی دوره های مختلف مورد مرمت و بازسازی های بسیاری قرار گرفته است تا به بنای زیبای امروزی تبدیل شود. همچنین هنرنمایی معماران چیره دست ایرانی در این آرامگاه ارزش آن را افزایش داده و به مکانی دیدنی تبدیل کرده است. اگر شما نیز قصد سفر به مشهد مقدس را دارید بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه شوید تا همه چیز درباره آرامگاه فردوسی را توضیح داده و مسیرهای دسترسی به آن را برای شما عزیزان شرح دهیم.

آرامگاه فردوسی کجاست با مسیرهای دسترسی به آن

مقبره زیبای فردوسی این سخن ور حماسه سرای ایرانی، در قلب مشهد و منطقه توس قرار دارد. درواقع اگر بخواهیم مکان دقیق این آرامگاه را با جزئیات ذکر کنیم در ۲۸ کیلومتری غرب روستای پاژ قرار داشته و با معماری خاصی که دارد دل از هر گردشگری می رباید. برای رفتن به این بنای تاریخی راه های زیادی وجود دارد اما پیش از هر چیزی شما باید به شهر مشهد بروید. برای اینکار می توانید از طریق وسایل نقلیه شخصی یا عمومی استفاده کنید که در ادامه به طور کامل توضیح داده ایم.

آدرس آرامگاه فردوسی: استان خراسان رضوی، شهر طوس، انتهای بلوار بهارستان

مسیر دسترسی به آرامگاه فردوسی با خودروی شخصی

از شهر مشهد به سمت قوچان حرکت کرده و در سه راهی فردوسی به سمت راست حرکت کنید. پس از چند کیلومتر به بلوار بهارستان می رسید که در انتهای این بلوار می توانید آرامگاه زیبای فردوسی را مشاهده کنید. 

مسیر دسترسی به آرامگاه فردوسی با اتبوس

از آنجاکه مقبره فردوسی یکی از مکان های مهم مشهد به شمار می رود وسایل نقلیه ای همچون اتبوس و بی آر تی برای رفتن به این جاذبه تعیین شده است. برای رفتن به مقبره فردوسی با اتبوس می توانید سوار خط ۲۰۲ پایانه فردوسی مشهد شده و به سمت این آرامگاه منحصر به فرد بروید. شایان ذکر است استفاده از اتبوس برای رفتن به بنای تاریخی فردوسی به دلیل توقف در ایستگاه های مختلف ممکن است حدود 45 دقیقه به طول بینجامد. 

مسیر دسترسی به آرامگاه فردوسی با تاکسی

از هرکجای شهر مشهد که باشید می توانید از تاکسی های موجود در این شهر استفاده کنید تا شما را به سمت یکی از زیباترین بناهای تاریخی این شهر ببرند. مسیر تاکسی به آرامگاه فردوسی تقریبا همان مسیری است که اتبوس از آن رد می شود. اما با استفاده از تاکسی زمان کمتری از شما گرفته می شود.

فاصله آرامگاه فردوسی تا حرم

یکی از مزایای ویژه بنای فردوسی مسافت کم آن از حرم مقدس امام رضا است. درواقع عمده مسافرانی که به مشهد سفر می کنند قصد زیارت در حرم امام رضا را داشته و این حرم ارزش معنوی بسیاری برای ما ایرانیان دارد. از همین روی شما می توانید پس از زیارت در حرم امام رضا به سمت آرامگاه فردوسی حرکت کرده و از زیبایی این بنا نیز بهره مند شوید. مقبره فردوسی در فاصله فاصله 43 کیلومتری حرم قرار داشته و حدود 47 دقیقه زمان برای طی نمودن این مسافت نیاز است. همچنین فاصله بنای فردوسی تا شاندیز 27 کیلومتر، تا طربقه 40 کیلومتر و تا چناران 56 کیلومتر احتساب می شود.

آرامگاه فردوسی مشهد

تاریخچه آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی یکی از مشهورترین جاهای دیدنی مشهد است که از ارزش بسیار بالایی میان ایرانیان و حتی کشور های غربی برخوردار می باشد. پیش از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که فردوسی از مذهب و دین شیعه پیروی می کرد. به همین دلیل پس از وفات پیکر وی را به دلیل شیعه بودن به گورستان راه ندادند. از همین روی خاکسپاری فردوسی در باغ خودش واقع در شهر تابران طوس و نزدیک به دروازه شرقی رزان انجام شد. طبق گفته بایسنقری(نسخه کهن نگاره دار شاهنامه) اولین بنایی که بر مدفن فردوسی ساخته شد را ارسلان جاذب، سپهدار طوس در زمان فردوسی، بر عهده گرفت. مقبره فردوسی در طول تاریخ به تعداد زیادی تخریب شد اما همچنان افراد بسیاری آن را بازسازی کردند تا یاد و خاطره این شاعر بزرگ برای همیشه به یادگار بماند. تا صد سال پس از وفات فردوسی مقبره آن پابرجا بود تا آنکه در حمله غزنویان دچار آسیب هایی شد.

زندگی نامه فردوسی

ابوالقاسم حسن منصور نام کامل شاعر حماسه سرای فردوسی است که با القاب زیبایی همچون «حکیم سخن» یا «حکیم طوس» نیز شناخته می شود. فردوسی در سال ۳۲۹ هجری قمری چشم به جهان گشود و وفات وی در سال 411 هجری قمری ثبت شده است. ابوالقاسم فردوسی در استان خراسان و روستای باژ به دنیا آمد و پس از وفات نیز پیکر این بزرگوار در شهر توس به خاک سپرده شد. اشعار فردوسی بسیار حماسی هستند و تماما دلنوشته های تاثیر گذاری اند که هنوز پس از سال ها در میان پارسی زبانان و کل جهان از شهرت بالایی برخوردار می باشند. البته شاهنامه یکی از محبوب ترین اشعار فردوسی است که این اثر باعث شد حتی کشور های غربی نیز نام فردوسی را پاس بدارند. طبق شواهد تاریخی، فردوسی اثر محبوبش شاهنامه را در سن سی سالگی سرود و از زمان جوانی مشغول به این کار بوده است. بسیاری از محققان بر این باورند فردوسی تمام اموالش را برای خلق اثر شاهنامه صرف کرد. سید حسن امین، نویسنده مورخ لبنانی عقیده دارد شیوه نوشتاری عمده آثار فردوسی برگرفته از قرآن است و بسیاری از مردم به همین دلیل شاهنامه را با ارزش می خوانند. همچنین طبق اسناد تاریخی، شاهنامه در سال ۳۸۴ هجری قمری به پایان رسید و اولین ویرایش این اثر ۱۶ سال پس از این تاریخ به اتمام رسید.

آرامگاه فردوسی

معماری آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی که از فضای دل نشین و صمیمی برخوردار می باشد با معماری جذاب و محوطه ای بزرگ در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است که بازدیدی بی نظیر را ارائه می دهد. مساحت کل این بنا حدود ۶ هکتار است که در اوایل سده 30 بخش بزرگی از اطراف باغ به آن اضافه شد که محوطه وسیع امروزی را به وجود آورده است. در کل مقبره فردوسی از دو بخش اصلی معماری بیرونی و معماری درونی ساخته شده است که در ادامه داخل و خارج این بنا را به طور کامل توضیح داده ایم.

معماری بیرونی

بنای اصلی که مقبره قردوسی در آن قرار دارد به شکل مکعب بوده و ساختار بیرونی آن چهارگوش است. مساحت این بنا ۱۰۴۳ متر مربع احتساب می شود که پلکان ها و ستون های بسیاری را در دل خود جای داده است. در هر بخش از آرامگاه پلکان هایی مشاهده می شود که بنای آرامگاه فردوسی روی سکویی در ارتفاع 18 متری بر روی آن ها قرار گرفته است. بنای اصلی از ۷ مکعب کوچک ‌تر ساخته شده که به ترتیب و منظم بر روی هم قرار گرفته اند. یکی از جذابیت معماری این بنا اشعار دلفریبی از شاهنامه است که بر روی بیشتر دیواره های بنا حک شده و گردشگران را به زمان های قدیم می برد. ستون هایی که در این آرامگاه مشاهده می کنید به سبک هخامنشی ساخته شده اند که تعداد این ستون ها به 12 عدد می رسد. در محوطه باغ تندیسی از بزرگوار فردوسی دیده می شود که به دست ابوالحسن صدیقی در ایتالیا ساخته شده و سپس به ایران منتقل شده است.

معماری داخلی

از محوطه زیبای بیرون آرامگاه که گذر کنید داخل بنا نیز شما را شگفت زده خواهد کرد. ورودی اصلی بنا در سمت غربی آرامگاه قرار داشته که به زیرزمین و مقبره فردوسی راه دارد. ابعاد زیرزمین ۳۰ متر در ۳۰ متر است و عمق آن نیز حدود 5 متر احتساب می شود. سنگ قبر فردوسی از جنس مرمر به ابعاد ۹۰ سانتی‌متر در ۱.۵۴ متر است که دور تا دور آن را 20 ستون سنگی به بلندای ۴.۶۰ متر محاصره کرده است. بر روی دیوار پلکان‌ ها نقوش برجسته ای از روایات شاهنامه حکاکی شده است که زیبایی بی نظیری به بنا بخشیده. اگر به بخش تالار آرامگاه بروید تندیس هایی از داستان های شاهنامه را مشاهده خواهید کرد که فریدون صدیقی، فرزند ابولحسن صدیقی در آن ها دست داشته و فضایی خیره کننده را پیشه روی چشم شما قرار می دهد.

معماری آرامگاه فردوسی

بخش های مختلف آرامگاه فردوسی

همانطور که ذکر شد آرامگاه فردوسی حدود 6 هکتار مساحت دارد که بخش های مختلفی را در دل خود جای داده است. ساختمان اصلی با الهام از بناهای دوره هخامنشی طراحی شده و در مرکز باغ قرار گرفته است. زمانی که از در ورودی به آرامگاه وارد می شوید باغ زیبایی را مقابل خود مشاهده می کنید که بخش های مختلفی همچون کتابخانه، موزه، مجسمه فردوسی و سایر بخش ها را به نمایش گذاشته است. هر بخش از مزایای منحصر به فرد خود بهره مند بوده و بیشتر بخش های آرامگاه با اشعار زیبای 12 بیتی از شاهنامه مزین شده است.

بنای اصلی

بنای اصلی در مرکز محوطه باغ قرار گرفته و روبه روی آن استخر بزرگی دیده می شود. این استخر نمای زیبای آرامگاه را منعکس کرده و صحنه خیره کننده ای به وجود آورده است. این استخر از 3 دسته فواره ده تایی برخوردار بوده که به شکل نیلوفر های زیبا طراحی شده اند. تعداد این فواره ها استعاره از ۳۰ سال مشقت حکیم ابوالقاسم فردوسی برای خلق اثر شاهنامه را دارند و نمادی برای ریاضت های این شاعر بزرگ محسوب می شوند.

مجسمه فردوسی

در مقابل استخر آرامگاه، تندیسی به رنگ سفید قرار دارد که زیبایی محوطه را چند برابر می کند. زمانیکه به محوطه اصلی این آرامگاه وارد می شوید می توانید این مجسمه زیبا از فردوسی را مشاهده کنید که به دست ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. البته شایان ذکر است به دلیل محبوبیت فردوسی به ویژه در میان پارسی زبانان، مجسمه های بسیاری از فردوسی در سراسر ایران ساخته شده است.

موزه فردوسی

در آرامگاه فردوسی بخشی به نام موزه فردوسی وجود دارد که یکی از دیدنی ترین بخش های این آرامگاه به شمار می رود. این موزه در سال ۱۳۴۷ ساخته شد و مساحت آن به ۶۰۰ متر مربع می رسد. موزه فردوسی که به آن موزه توس نیز گفته می شود در ضلع غربی آرامگاه قرار داشته و توسط مهندس هوشنگ سیحون طراحی شده است. همانطور که حدس می زنید در موزه فردوسی آثار مهم و ارزشمندی نگهداری می شود که تا ابد یاد شاعر محبوب قلب ها را زنده نگه می دارد. شاهنامه‌ های کهن، سکه، ظروف سفالی، تیر و کمان و آثاری از روزگار فردوسی در این بخش وجود دارد که بازدید از آن ها لذت بی نهایتی را به شما می بخشد. همچنین سنگ‌ نگاره‌ ها و آثار تاریخی بسیاری که مربوط به دوره پیش از اسلام اند در این موزه نگهداری می شوند که از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشند.

موزه فردوسی توس

کتابخانه

کتابخانه آرامگاه فردوسی یکی از علاقه مندی های افراد کتاب خوان به شمار می رود و بیش از ۹۰۰۰ جلد کتاب در این مکان نگهداری می شود. این کتابخانه در سال ۱۳۴۷ شمسی ساخته شد و از دو طبقه مجزا برخوردار می باشد. طبقه اول محل نگهداری و مخزن کتاب ها است. طبقه دوم مخصوص مطالعه بوده و علاثه مندان می توانند در این بخش به خواندن مشغول شوند. 

آرامگاه محمدرضا شجریان

بنای فردوسی آرامگاهی برای بزرگان دیگری همچون محمدرضا شجریان نیز می باشد. مرحوم شجریان استاد موسیقی و یکی از 50 صدای برتر جهان بود که ابداع کننده سازهای بسیاری بود. کرشمه، سبو، صراحی، شهرآشوب و ساغر از جمله سازهای جدیدی در موسیقی هستند که توسط استاد محمدرضا شجریان ابداع شده اند. وی در تاریخ 17 مهرماه 1399، جان سپرد و تبدیل به خاطره ای گرانبها شد. پیکر این بزرگوار در جوار آرامگاه فردوسی است و این بنا را از همیشه ارزشمند تر جلوه می دهد. بر روی سنگ مزار استاد شجریان عبارت «خاک پای مردم ایران» نقش بسته است که بادست خطی از خود استاد است.

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

مهدی اخوان ثالث یکی دیگر از شاعران مشهور معاصر ایران است که در سال 1307، در مشهد چشم بر جهان گشود. مضمون بیشتر سروده های این شاعر بلندآوازه اجتماعی بوده و زندگی های گوناگون از اقشار ایران را به شیوه ای زیبا بازگو می کرد. مقبره این شاعر حماسی در خش غربی مجموعه آرامگاه فردوسی و در ضلع جنوبی موزه قرار دارد و ارزش بازدید را دارد. این مقبره در میان باغچه ای کوچک قرار گرفته است که با گل های زیبا و درختان سرسبز تزئین شده و فضایی بسیار دیدنی را به وجود آورده است. 

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

قیمت بلیط و ساعات بازدید از آرامگاه فردوسی

تا این لحظه از مقاله متوجه شدید که بنای فردوسی تا چه حد شگفت انگیز و دیدنی است. به همین ترتیب اگر می خواهید به شهر سیاحتی مشهد سفر کنید بد نیست سری به مقبره فردوسی زده و از خواندن اشعار بی نظیر شاهنامه بهره مند شوید. از همین روی در ادامه هر اطلاعاتی که در مورد بازدید از آرامگاه فردوسی نیاز دارید مانند ساعات بازدید، قیمت بلیط و شماره تلفن مجموعه را برای شما عزیزان مشخص کرده ایم.

ساعات کاری آرامگاه فردوسی: آرامگاه فردوسی در 6 ماه اول سال هر روز از ساعت ۹ صبح تا 17 عصر پذیرای بازدیدکنندگان می باشد. در 6 ماه دوم نیز از ساعت 9 صبح تا 16 عصر می توانید به مقبره فردوسی مراجعه کنید.

قیمت بلیط آرامگاه فردوسی: برای افراد ایرانی مبلغ 5 هزارتومان و برای افراد خارجی مبلغ 20 هزارتومان.

شماره تماس آرامگاه فردوسی: 05132663825

جاذبه های گردشگری اطراف آرامگاه فردوسی مشهد

درست است که حرم امام رضا و مقبره فردوسی از جاذبه های بسیار دیدنی مشهد به شمار می روند اما این شهر از مکان های دیدنی دیگری نیز برخوردار می باشد که ممکن است برای شما جذاب باشند. در کل عمده مردم شهر مشهد را به عنوان مکانی سیاحتی و برای زیارت می دانند. درحالی که مشهد از اماکن تفریحی و رستوران های باکیفیتی نیز برخوردار است که می توانند سفری به یادماندنی را برای شما عزیزان رقم بزنند. در ادامه برخی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد که در اطراف آرامگاه فردوسی قرار دارند را نام برده ایم.

دشت ارغوان مشهد: دشت ارغوان که به آن دره ارغوان مشهد نیز گفته می شود یکی از زیباترین مناطق مشهد است که در نزدیکی مقبره فردوسی جای دارد. این دشت دل انگیز پر از ارغوان های خیره کننده است که علت نامگذاری دره نیز همین ارغوان های زیبا هستند. در فصل بهار و اردیبهشت ماه، اوج شکوفایی این ارغوان های دلربا است که سفری خوش را برای شما عزیزان به ارمغان می آورد.

پارک کوهسنگی: در 33 کیلومتری مقبره فردوسی پارک معروفی به نام کوهسنگی وجود دارد که نیم ساعت تا آرامگاه فاصله دارد. این بوستان در تمام طول تاریخ تفرجگاهی برای عموم مردم بوده و همیشه توجه شاهان را به خود جلب می کرده است. پارک کوهسنگی مشهد از کوه های بسیار قدیمی و با صلابت تشکیل شده و اهمیت تاریخی بالایی دارد.

روستای زشک: اگر می خواهید به بهشتی در نزدیکی مشهد سفر کنید ما به شما روستای زشک را پیشنهاد می کنیم. این روستا در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز قرار داشته و حدودا 20 کیلومتر تا مشهد فاصله دارد. 

آرامگاه فردوسی

گوشه چشمی به شاهنامه

همانطور که می دانید شاهنامه اثری مشهور از شاعر و حماسه سرای ایرانی به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی است که برای سالیان سال همچنان مورد توجه عموم مردم قرار دارد. شاهنامه نزدیک به پنجاه هزار بیت را در خود گنجانده است که از داستان های زیبای مختلف با مضمون های عاشقانه، ملی، تاریخی و پادشاهان قدیم ایران را بازگو می کنند. زمانیکه شاهنامه را مطالعه می کنید به زمان های قدیم، پیروزی ها، شکست ها، دلاوری های ایرانیان و حتی تا سرنگونی دولت ساسانی به دست تازیان سفر می کنید. برخی از محبوب ترین داستان هایی که در شاهنامه وجود دارند می توان به رستم و سهراب، بیژن و منیژه، زال و رودابه و بیژن و گرازان اشاره کرد که برخی از این داستان ها از شاهکارهای مسلم ادبیات جهان به شمار می روند.

رزرو ویلا در مشهد

مشهد یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری زیارتی است که زائران بسیاری از سراسر ایران برای عبادت در حرم مطهر امام رضا (ع) و سایر عبادتگاه های این شهر به مشهد سفر می کنند. از همین روی اقامتگاه های بسیاری در این شهر ساخته شده که در قالب ویلا یا خانه های مبله در اختیار مسافران قرار می گیرد. اگر شما نیز تمایل به سفر به مشهد و زیارت در عبادتگاه های مشهد را دارید می توانید از طریق وب سایت باباسفر به اجاره ویلا در مشهد پرداخته و اقامتی خوش را در این شهر ارزشمند تجربه کنید. از مزایای اجاره ویلا از وب سایت باباسفر می توان به قیمت های مناسب و پشتیبانی 24 ساعته اشاره کرد که اقامت مسافران را تسهیل کرده و استراحتگاهی مطابق میل گردشگران عزیز ارائه می دهد.

استان خراسان رضوی، شهر طوس، انتهای بلوار بهارستان

ساعات کاری آرامگاه فردوسی: آرامگاه فردوسی در 6 ماه اول سال هر روز از ساعت ۹ صبح تا 17 عصر پذیرای بازدیدکنندگان می باشد. در 6 ماه دوم نیز از ساعت 9 صبح تا 16 عصر می توانید به مقبره فردوسی مراجعه کنید. قیمت بلیط آرامگاه فردوسی: برای افراد ایرانی مبلغ 5 هزارتومان و برای افراد خارجی مبلغ 20 هزارتومان.

مقبره فردوسی در فاصله فاصله 43 کیلومتری حرم قرار داشته و حدود 47 دقیقه زمان برای طی نمودن این مسافت نیاز است.

آرامگاه فردوسی که از فضای دل نشین و صمیمی برخوردار می باشد با معماری جذاب و محوطه ای بزرگ در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است که بازدیدی بی نظیر را ارائه می دهد. مساحت کل این بنا حدود ۶ هکتار است که در اوایل سده 30 بخش بزرگی از اطراف باغ به آن اضافه شد که محوطه وسیع امروزی را به وجود آورده است.

معماری جذاب، سنگ مزار فردوسی، مجسمه فردوسی، موزه فردوسی توس مشهد، آرامگاه محمدرضا شجریان، کتابخانه فردوسی و آرامگاه مهدی اخوان ثالث از جمله دیدنی های آرامگاه فردوسی مشهد هستند.

در کل مشهد از شهرهایی است که در تمامی فصول برای بازدید مناسب است و زمان خاصی برای بازدید از این شهر سیاحتی وجود ندارد. اما در فصل زمستان زائران کم تری به این شهر سفر می کنند و این زمان برای بازدید از حرم و یا آرامگاه فردوسی مناسب تر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.