استخر لاهیجان

به عنوان یک ایرانی حتما با شهر‌های شمالی کشور و موقعیت آن ها آشنایی دارید و میدانید که این منطقه، منطقه ای است که در اغلب روز های سال بارانی است. به واسطه همین آب و هوا است که تعداد دریاچه و رودخانه ها و همچنین مکان هایی که در آن ها آب جمع می شود، در این منطقه زیاد است. استخر بزرگ لاهیجان یکی از همین مکان ها در لاهیجان است که در آن آب جمع می شود. البته این استخر از عمق و طول زیادی برخوردار نیست. استخر بزرگ لاهیجان، نخستین بار طبق دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و محل اقامت او نیز بوده است. این استخر، مکانی به وسعت ۱۷ هتکار و عمقی ۴ متری است که در قسمت شرقی لاهیجان واقع شده است. استخر بزرگ لاهیجان را می توان یکی از چند جاذبه گردشگری زیبای لاهیجان معرفی کرد که سالانه گردشگران و مسافران زیادی را جذب می کند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی بیشتر استخر بزرگ لاهیجان و مسائل پیرامون آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

 استخر لاهیجان کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

در معرفی استخر بزرگ لاهیجان، بهتر است در وهله اول با موقعیت جغرافیایی این استخر آشنا شویم. استخر بزرگ لاهیجان، در قسمت شرقی شهر لاهیجان و در پایین یک قله بسیار سرسبز که با نام شیطان کوه شناخته می شود، واقع شده است. شیطان کوه، خود نیز یکی از جاذبه های گردشگری بسیار محبوب شهر لاهیجان به شمار می آید. در زمان های گذشته، آب این استخر به وسیله آب هایی که از شیطان کوه جاری بوده، تامین می شده است، اما امروزه آب این استخر بزرگ، به طرق دیگری تامین می شود. همچنین، در زمان های قدیم، از این استخر جهت جمع کردن آب های سطحی برای انجام کارهای کشاورزی یا کارهای دیگر استفاده می شده است اما در طی چند سال اخیر، این استخر به یک مکان تفریحی و توریستی مبدل شده است که مقصد مورد علاقه گردشگران زیادی می باشد. هر روزی از هفته که به این استخر بروید، با بازدیدکنندگانی مواجه می شوید که دور استخر جمع شده و به تفریح می پردازند. در میانه این استخر، یک جزیره وجود دارد که با یک پل سیمانی به قسمت جنوبی استخر وصل شده است و آن طور که نقل می شود، در زمان های گذشته از این جزیره که در داخل این استخر وجود دارد و جزیره میان پشته نامیده می شود، جهت برگزاری مراسمات مختلف استفاده می شده است. ظاهر امروزی که این استخر در حال حاضر از آن برخوردار است، از سال ۱۳۶۰ شروع به ساختن شده و نهایتا در ۱۳۶۵ مورد بهره برداری قرار گرفته است. اگر قصد بازدید از استخر بزرگ لاهیجان را دارید، باید به بلوار امام رضا واقع در لاهیجان بروید. پیشنهاد می شود بازدید از این استخر را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید.

استخر لاهیجان

ویژگی های استخر لاهیجان

استخر طبیعی و بزرگ لاهیجان، دارای وسعتی به ابعاد ۱۷ هکتار و عمقی تقریبا ۴ متر است که در قسمت شرقی شهر لاهیجان و در قسمت پایینی یک قله‌ بسیار سرسبز که از شمشادهای زیادی پوشیده شده است، قرار دارد. این قله، شیطان‌کوه نام دارد که در زمان های قدیم، شا‌ه‌نشین کوه نامیده می شده است. این استخر، با استفاده از آب ‌هایی که از کوه تغذیه شده و در زمان های گذشته یک مخزن آب جهت آبیاری کردن مزارع برنج بوده، تامین می شده است. همان طور که گفته شد، یک جزیره ی بسیار زیبا نیز در میان این استخر وجود دارد که در زمان های قدیم جزیره «میان پشته» نام داشته است. این جزیره، با استفاده از یک پل سیمانی بسیار طولانی، به قسمت جنوبی استخر وصل شده است. طول این قسمت استخر حدوداً  ۲ کیلومتر است و در کنار یک بلوار بسیار زیبا که دور تا دور استخر را پوشانده، واقع شده است.

امکانات تفریحی و رفاهی اطراف استخر لاهیجان

در مجاورت استخر بزرگ لاهیجان، امکانات تفریحی و رفاهی زیادی وجود دارد که گردشگران و مسافران زیادی را علاقه مند این مکان کرده است. با سفر به لاهیجان و رفتن به استخر بزرگ این شهر، می توانید انواع مختلفی از رستوران ها و کافه ها را در اطراف آن پیدا کرده و از عذاهای محلی و سنتی موجود در آن ها لذت ببرید. علاوه بر این، قدم زدن و پیاده روی در اطراف این استخر نیز واقعا کاری لذتبخش و ارامش بخش است و روزانه افراد زیادی برای دویدن و پیاده روی به اطراف این استخر می روند. ترکیب ورزش و طبیعت زیبای اطراف این استخر، روز منحصر به فردی را برای افراد رقم می زند. همچنین، در اطراف این استخر چند هتل نیز وجود دارد که مناسب اسکان مسافران بوده و برای افرادی که می خواهند اتاق هایی مشرف به این استخر داشته باشند، گزینه خوبی است. چندین فروشگاه مختلف و غرفه که در آن ها صنایع دستی ارائه می شود هم در اطراف این استخر وجود دارد که برای توریست ها و گردشگرانی که قصد خرید سوغاتی دارند، مناسب است. به طور کلی، اطراف این استخر به پارکی بزرگ و زیبا تبدیل شده است که افراد می توانند همه روزه از آن بازدید کنند. این استخر حتی از ارتفاعات شیطان کوه نیز قابل مشاهده و لذت بردن است. اطراف این استخر آب و هوایی مطبوع و طبیعنی زیبا و تمیز وجود دارد که چشم انداز خوبی را برای گردشگران فراهم کرده است. این استخر در شب جلوه متفاوت و ویژه ای دارد که بازید از آن، حال و هوای دیگری دارد و می توان لذت فراوانی کسب کرد. در طول فصل تابستان و گرما که طبیعت در این مکان دیدنی است، می توان از قایق های پدالی که در اطراف استخر وجود دارد، برای چرخ زدن در استخر و تفریح کردن استفاده کرد. اطراف استخر بزرگ لاهیجان همچنین به زیبایی هر چه تمام تر، به وسیله سبزه ها و گل های متنوع و مجسمه های بسیار زیبا تزئین شده است و جلوه ای بسیار زیبا و دل انگیز را ایجاد کرده است.

جاذبه های گردشگری استخر لاهیجان

جاذبه های گردشگری استخر لاهیجان

استخر بزرگ لاهیجان، جذابیت های زیادی دارد که منجر شده است سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید کنند. یکی از مهم ترین آن ها جذابیت بصری آن است. هنگام بازدید از استخر بزرگ لاهیجان، با حجم زیادی از زیبایی مواجه می شوید که به سبب وسعت این استخر و نوع شکل گیری آن است. استخر بزرگ لاهیجان، مکانی بسیار جذاب و دیدنی است و توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب می کند. مزیت دیگری که استخر بزرگ لاهیجان از آن برخوردار است این است که در داخل شهر قرار دارد و بازدید هر روزه مردم از آن بسیار آسان است. هوای بسیار تمیز و مطبوع اطراف این استخر، دیگر ویژگی جذاب آن است. اطراف این استخر از هوای خنک و دل انگیزی برخوردار است که می توانید در تمام فصول سال از آن لذت ببرید. علاوه بر موارد گفته شده، در اطراف استخر بزرگ لاهیجان، امکانات تفریحی و رفاهی زیادی مانند آبشار مصنوعی، چندین رستوران و کافه مختلف، غرفه های صنایع دستی و هتل وجود دارد که رفاه گردشگران را فراهم می کند.

دستور ساخت استخر لاهیجان

طبق گفته مورخان و بومیان این منطقه، استخر لاهیجان در گذشته به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است. همچنین در قسمت جزیره این استخر بسیار بزرگ، قصری با معماری منحصر به فرد احداث شده بود که هم اکنون اثری از آن باقی نیست. استخر پرآب لاهیجان و کوه شاه نشین در نزدیکی آن، منظره ای چشم نواز و زیبایی ایجاد کرده اند که نگاه هر گردشگری را به خود محسور می کنند. در سال های اخیر نیز صنعت گردشگری در شهر لاهیجان بسیار رونق یافته و از همین رو مناظر دیگری احداث شده اند که به زیبایی هر چه بیشتر این شهر افزوده است. همین امر نیز موجب شده است تا لاهیجان در سال های اخیر  به یکی از شهرهای توریستی محبوب در کشور تبدیل شود. 

تفریحات و جاذبه‌ های اطراف استخر لاهیجان

استخر لاهیجان یکی از جاذبه های بسیار معروف و شناخته شده در کشور است که نه تنها برای مردم این شهر بلکه برای مسافران و گردشگران نیز یک محل تفریحی و گردشگری محسوب می شود. اما چه تفریحات و جاذبه های دیدنی در اطراف این استخر وجود دارد؟ زیبایی این استخر و مناظر اطراف آن زبانزد خاص و عام است و از این رو قدم زدن در اطراف آن و شنیدن صدای پرندگان و تماشای مناظر اطراف، تجربه لذت بخش و بی نظیری را برای گردشگران به ارمغان می آورد. همچنین قدم زدن به هنگامه غروب آفتاب در کنار این استخر مناظر زیبایی ایجاد می کند. اطراف این استخر معمولا جمعیت زیادی وجود دارد که به قدم زدن و عکس گرفتن مشغول هستند. اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید جاذبه خای گردشگری را در خلوت ببینید، پیشنهاد می‌ کنیم به هنگام صبح و سپیده دم به این استخر بیایید و از تماشای مناظر اطراف آن لذت ببرید. در اطراف استخر بزرگ لاهیجان همچنین تجهیزات ورزشی نیز نصب شده اند که می توانید با استفاده از آن ها و تماشای استخر به هنگام طلوع و یا غروب آفتاب تجربه جدیدی از ورزش کردن کسب کنید.   اگر شما نیز به لاهیجان سفر کردید، حتما از استخر زیبای آن دیدن نمایید و از ورزش جردن در کنار این مناظر زیبا و دیدنی غافل نشوید.

استخر لاهیجان 

جاهای دیدنی نزدیک استخر لاهیجان

استخر لاهیجان تنها جاذبه دیدنی این شهر نیست، بلکه مناظر متعددی در اطراف این استخر و گوشه و‌ کنار لاهیجان وجود دارند، که دیدن آن ها از نزدیک توصیه می شود. یکی از جاهای دیدنی لاهیجان که تقریباً در نزدیکی استخر واقع شده است، شیطان کوه است. این کوه در مرکز شهر واقع شده است و مسیرهای مختلفی به صورت پله و یا پیاده روی برای دسترسی به آن که ایجاد شده است. شیطان کوه یکی از شناخته شده ترین جاذبه های دیدنی لاهیجان محسوب می شود که با آبشاری مصنوعی که دارد، توجه هر گردشگری را به خود جلب کرده است. مسیر کوه شیطان برای پیاده روی و کوهنوردی نیز بسیار ایده آل است و با بالا رفتن از آن می توانید منظره زیبایی از استخر لاهیجان و طبیعت اطراف آن را مشاهده کنید. این منظره به خصوص در شب و به هنگام روشن شدن چراغ های اطراف استخر بسیار دیدنی تر می شود. با عکاسی از این منظره زیبا می توانید خاطرات لذت بخش خود از سفر به لاهیجان و تماشای جاهای دیدنی آن ثبت کنید.

بام سبز لاهیجان

از دیگر جاهای دیدنی که در اطراف استخر لاهیجان وجود دارد، می‌ توان به بام سبز اشاره کرد.  بام سبز از جمله جاهای دیدنی لاهیجان است که در قسمت دیگر کوه شیطان واقع شده است. مسیر دسترسی به این بام ماشین رو بوده و به مرتفع ترین منطقه لاهیجان منتهی می شود. طبیعت زیبا و چشم نواز این بام و آب و هوای معتدل و کوهستانی بام سبز، آن را به یکی از مکان های محبوب برای تفریح تبدیل کرده است. از این نقطه می توانید تمام مناظر اطراف استخر و شهر لاهیجان را در زیر پای خود احساس کنید. قدم زدن در شب در این بام تجربه لذت بخشی را برای شما به ارمغان می آورد که نظیر آن را نمی توانید در جای دیگر پیدا کنید. در بام سبز همچنین رستوران ها و کافه های متعددی برای رفاه حال مسافران و گردشگران ایجاد شده که در آن می توانید از طعم بی نظیر خوراکی ها و غذاهای محلی این منطقه بهره مند شوید.

تله کابین

برای اینکه بتوانید مناظر زیبای لاهیجان را از چشم اندازی دورتر و به صورت وسیع تماشا کنید، پیشنهاد ما تله کابین لاهیجان است. تله کابین لاهیجان که به تله کابین احرار نیز شهرت دارد، در فضای بان سلز و تقریبا در نزدیکی استخر واقع شده است. ایستگاه اول تله‌ کابین احرار در بام سبز و ایستگاه بعدی آن  در قله کوه تاج خروس واقع شده است که با سوار شدن به آن چیزی شبیه به حس پرواز را تجربه خواهید کرد و مناظر سرسبز اطراف را با دید وسیع تری مشاهده خواهید کرد. تله کابین لاهیجان یکی از مدرن ترین و مجهزترین تله کابین های کشور است که بسیار ایمن بوده و جزو امکانات تفریحی این شهر محسوب می شود.  ایستگاه اول تله کابین احرار همچنین دارای غرفه هایی برای خرید صنایع دستی و خوراکی‌ های سنتی این شهر است که می توانید از آن ها دیدن نمایید و محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنید. در ایستگاه دوم این تله کابین کافی شاپ هایی وجود دارد که بدون محدودیت زمانی می توانید سفارش داده و از طبیعت اطراف لذت ببرید. 

جاهای دیدنی استخر لاهیجان

مشخصات استخر لاهیجان

همانطور که گفتیم، استخر بزرگ لاهیجان، در مساحتی به وسعت ۱۷ هکتار و عمق ۴ متر در قسمت شرقی این شهر واقع شده است و یکی از شناخته شده ترین جاذبه های لاهیجان محسوب می شود. این استخر، مناظر اطراف آن و جاذبه های گردشگری که در نزدیکی آن قرار گرفته اند، برای گردشگران جذابیت بالایی دارند. در قسمت وسط این استخر جزیره ای واقع شده است که با یک پل به بخش جنوبی آن راه دارد. این استخر به دستور شاه عباس صفوی احداث شد اما معماری امروزی آن پس از انقلاب جمهوری اسلامی انجام شده است و امروزه یکی از جاهای دیدنی لاهیجان محسوب می شود. در اطراف این استخر، رستوران ها، کافه ها، هتل ها ‌ اقامتگاه های متعددی ساخته شده اند که برای گردشگران و مسافران خدمت رسانی می‌ کنند. این استخر و کافه های اطراف آن پاتوق اصلی مردم لاهیجان است و از این رو در بیشتر ساعات روز و مخصوصا شب ها شلوغ است. منظره این استخر در شب ها دیدنی تر می شود و برای عکس گرفتن و ثبت خاطرات بسیار مناسب است. اگر شما نیز قصد دارید به لاهیجان سفر کنید، پیشنهاد می کنیم حتما از استخر زیبای این شهر و مناظر اطراف آن دیدن کنید.

رزرو سویئت در لاهیجان 

شهر لاهیجان برای سالیان طولانی است که جزو محبوب ترین مقاصد گردشگران خارجی و داخلی محسوب می شود. این شهر با دارا بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری متعدد، در تمامی فصول سال و به خصوص تعطیلات نوروز و تابستان میزبان گردشگران و مسافران زیادی از سراسر کشور می باشد. لاهیجان علاوه بر داشتن جاذبه های دیدنی متعدد، طبیعت بکر و چشم نواز، با دارا بودن تاریخی کهن و نزدیک بودن به یکی از قله های کشور، جزو زیباترین شهرهای شمالی کشور محسوب می شود. اگر مقصد شما نیز برای اوقات فراغت لاهیجان است، با اجاره سویئت در لاهیجان می توانید از جاذبه های دیدنی این شهر دیدن کرده و تجربه لذت بخشی برای خود به رقم بزنید. 

استان گیلان، بخش شرقی لاهیجان

فصول بهار، تابستان و نیمه اول پاییز از بهترین زمان سفر به استخر لاهیجان است.

چشم انداز به سوی استخری وسیع به همراه یک جزیره مصنوعی در وسط آن و همچنین منظره ای زیبا و طبیعت بکر.

کافه و رستوران گردی، قدم زدن در کنار استخر، تله کابین و بازدید از بام سبز لاهیجان.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.