باغ موزه وزیری

لواسان شهری بزرگ در شمال شرق تهران است و خیلی از مردم اینجا را با ویلاهای لاکچری و عمارت های بی نظیرش میشناسند البته طبیعت گردها هم علاقه زیادی به طبیعت بکر لواسان از جمله دریاچه و سد لتیان، روستاهای امامه، افجه و جنگل های خوش آب و هوای منطقه دارند. اما لواسان در کنار این ها کلی جای دیدنی، موزه ها و بناهای تاریخی هم دارد که در نوع خود بسیار خاص و دوست داشتنی هستند. اینبار میخواهیم باغ موزه وزیری یا غار موزه وزیری، جاذبه ای فوق العاده خاص و دوست داشتنی که توسط استاد ناصر هوشمند افتتاح شده را معرفی کنیم و ببینیم چطور یک موزه می تواند تا این اندازه محبوب و دوست داشتنی باشد.

باغ موزه وزیری

باغ موزه وزیری کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ موزه وزیری درست است که در شهر لواسان قرار دارد و برای دسترسی به این جاذبه فوق العاده، می بایست به شمال لواسان و منطقه بوجان مراجعه کنید. البته هم از طریق لواسان و هم از طریق فشم می توان به باغ موزه وزیری رسید و در ادامه میخواهیم هر دو مسیر را معرفی کنیم. از همین روی می توان گفت باغ موزه وزیری یکی از مشهورترین  جاهای دیدنی لواسان است که در ادامه درباره این جاذبه بیشتر توضیح داده ایم.

مسیر دسترسی به باغ موزه وزیری از لواسان

بهترین مسیر دسترسی به باغ موزه وزیری از شهر لواسان جاده اسدیان است و ورودی خیابان اسدیان که در بلوار امام خمینی لواسان قرار دارد تا میدان مادر 2.3 کیلومتر و تا میدان گلندوک هم 650 متر فاصله دارد. اما زمانی که وارد خیابان اسدیان می شوید، مسیری 4.5 کیلومتری را طی می کنید و قبل از اینکه به روستای بوجان برسید، غار موزه وزیری را در سمت چپ جاده مشاهده خواهید کرد. از طرفی چون بسیاری از بازدیدکنندگان غار موزه وزیری قرار است با خودروی شخصی به این مجموعه دیدنی مراجعه کنند، در نظر داشته باشید مقابل باغ موزه فضای پارک مناسب برای خودرو ها وجود دارد اما در برخی از مواقع مانند تعطیلات و آخر هفته ها که خیلی ها به لواسان سفر می کنند، پیدا کردن جای پارک در مقابل باغ موزه وزیری کمی زمان بر باشد.

مسیر دسترسی به غار موزه وزیری از فشم

اگر در مناطق فشم، اوشان، میگون و لشگرک هستید و تمایل دارید از باغ موزه وزیری بازدید کنید، علاوه بر اینکه می توانید جاده اوشان فشم را برگردید به سمت لواسان، می توانید برای تنوع و لذت بردن از طبیعت اطراف لواسان، از طریق جاده امامه به باغ موزه وزیری برسید. فشم را به سمت شمال ترک می کنید و کمی جلوتر و پیش از روستای لشگرک، مسیر ورودی به جاده امامه را مشاهده خواهید کرد. از ابتدای جاده امامه تا باغ موزه وزیری مسیری 20 کیلومتری را باید طی کنید اما در نظر داشته باشید جاده امامه با اینکه یکی از زیباترین جاده های لواسان به شمار میرود، در فصل زمستان به لطف بارش سنگین برف مسدود خواهد شد.

باغ موزه وزیری لواسان

ناصر هوشمند وزیری کیست؟

دکتر ناصر هوشمند وزیری هنرمند است که در سال 1325 و در شهر همدان به دنیا آمد. از همان کودکی علاقه زیادی به آثار هنری داشت از جمله نقاشی، مجسمه سازی و غیره داشت و توانست دوران تحصیل کارشناسی خود را در دانشکده هنرهای زیبای ایران بگذارند و مدرک این دانشکده را در سال 1350 بگیرد. بعد از 23 سال، در سال 1373 ناصر هوشمند وزیری دکترای افتخاری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و از این به بعد، همه او را دکتر وزیری صدا می زدند. البته یک سال بعد و در سال 1374، دکتر هوشمند وزیری چون علاقه زیادی به ساختن مجسمه های فایبرگلاس داشت و کلی هم مجسمه ساخته بود رتبه اول دوسالانه مجسمه سازی را به دست آورد.

اما شغل دکتر ناصر هوشمند وزیری فقط مجسمه سازی نبود بلکه او در دانشکده هنر سوره که از جمله دانشکده های مطرح هنر محسوب می شود استاد بود و به غیر از آن هم برای سال های، مدیریت قسمت موزه تاریخ طبیعی پردیسان را هم بر عهده داشت. در بحث مجسمه سازی هم جالب است بدانید کلی مجسمه از جمله مجسمه بوعلی سینا در شهر ماهشهر، مجسمه میرزا کوچک خان در اهواز، تمامی مجسمه های حیوانات در پارک ساعی، مسجمه های شهریار، فردوسی، رستم و سهراب و ستارخان در پارک جمشیدیه تهران و بیش از 50 مجسمه در قلعه فلک الافلاک به دست ایشان ساخته شده اند.

در آخر، دکتر هوشمند وزیری در تیر ماه 1396 زمانی که در باغ موزه وزیری بود بر اثر سکته قلبی درگذشت اما چون وصیت کرده بود که در لواسان دفن شود، مزار ایشان هم در لواسان قرار دارد.

دکتر ناصر هوشمند وزیری

معرفی باغ موزه وزیری

دکتر هوشمند وزیری اولین غار موزه خصوص ایران را با دستان خودش در شهستان لواسان ساخت و جالب است بدانید چون دست تنها بود، نزدیک به 6 سال طول کشید تا این غار موزه ساخته شده و در نهایت در مهر ماه سال 1384 افتتاح شود. غار موزه وزیری در زمینی به وسعت 1000 متر مربع قرار دارد و بخشی از موزه در حیاطی سرسبز قرار دارد و بخش زیادی هم در دل کوه که با دستان خود دکتر کنده شده قرار دارد. جالب است بدانید تمامی پروسه صفر تا صد ساخت غار موزه وزیری هم با هزینه خود استاد انجام شده.

در باغ موزه وزیری صد ها و شاید هزاران اثر دیدنی مشاهده می شود و همگی توسط خود استاد ساخته شده اند و جالب است بدانید غار موزه وزیری از داستان های شاهنامه و فولکور ایران الهام گرفته و تمامی آثار هنری که در این جاذبه دیدنی مشاهده می کنید و حتی هنرهای تجسمی مجموعه از مواد بازیافتی ساخته شده اند هرچند برای ساخت برخی از آن ها به مواد دیگری هموچن فلزات، چوب، سنگ، استخوان و غیره هم نیاز بود اما بر فرض مثال، زمانی که وارد باغ موزه وزیری می شوید مشاهده می کنید دیوارهای مجموعه دارای حفره های بسیاری هستند و در این حفره ها هم قوطی ها و بطری های رنگارنگ قرار داده شده و جلوه ای بسیار زیبا و دیدنی را به وجود آورده اند.

باغ موزه وزیری

بخش های مختلف غار موزه وزیری

تصور می شود غار موزه وزیری که باغ دارد که از فضای سرسبز برخوردار بوده و بخشی از موزه هم در دل کوه واقع شده اما غار موزه وزیری 8 دالان دارد و هر بخش هم به قسمت خاصی حال موزه باشد یا کارگاه اختصاص داده شده. در ادامه میخواهیم به معرفی قسمت های مختلف باغ موزه وزیری بپردازیم.

کارگاه مجسمه سازی

هر چیزی که در باغ موزه وزیری می بینید همگی در کارگاه مجسمه سازی مجموعه و به دستان دکتر هوشمند وزیری ساخته شده اند. اینجا قسمتی است که خود استاد هنرهای خود را استفاده می کرده و مسجمه هایی زیبا و خاص میساخته. از زمانی که دکتر هوشمند وزیری غار موزه وزیری را افتتاح کرد تا زمانی که در قید حیات بود، همیشه در باغ موزه خودش حضور داشت و نه تنها بازدید کنندگان هر سوالی داشتند جواب میداد بلکه در کارگاه مجسمه سازی کار با ابزار و مراحل ساخت مجسمه را علاوه بر توضیح دادن، به صورت عملی هم نشان میداد.

کارگاه صنایع دستی

کارگاه صنایع دستی بخش جذاب باغ موزه وزیری است. در اینجا، اعضای خانواده هوشمند وزیری حضور دارند و در این بخش، بازدید کنندگان می توانند با درخواست سفارش محصولی، یک یادگاری جذاب و دوست داشتنی را تحویل گرفته و با خود ببرند و در نظر داشته باشید اینجا ابزارهایی هچون چرخ سفالگری و کوره پخت مشاهده می شود و یادگاری شما محصولی از جنس سفال و گل خواهد بود. حالا که گفتیم اعضای خانواده هوشمند وزیری در بخش کارگاه صنایع دستی مجموعه فعالیت می کنند بد نیست بدانید بعد از فوت استاد ناصر هوشمند وزیری، فرزند او راما هوشمند وزیری امروزه مدیریت مجموعه را بر عهده دارد و فردی بسیار مهربان و صبور بوده و نه تنها تمامی بخش های مجموعه را به بازدیدکنندگان توضیح می دهد بلکه اگر در کارگاه های صنایع دستی و مسجمه سازی ایشان شرکت کنید به فردی حرفه ای در این زمینه تبدیل خواهید شد.

موزه وزیری

سرای بسطامی

سرای بسطامی نشان می دهد که باغ موزه وزیری فراتر از یک موزه است و در این جا علاوه بر کارگاه صنایع دستی، موزه مجسمه ها و هنرهای تجسمی، باغی با مواد بازیافتی و غیره، یک سالن همایش ها و سمینارهای مختلف هم قرار دارد با نام سرای بسطامی. قسمت سالن برگزاری همایش ها و سمینارها یا همان سرای بسطامی غار موزه وزیری نزدیک به 90 نفر ظرفیت دارد و در برخی از مواقع، سمینارهای بی نظیری برای عاشقان صنعت هنر و مجسمه سازی برگزار می شود و در تمامی این سمینارها، علاوه بر راما هوشمند وزیری، برخی از بزرگان صنعت هنر و مجسمه سازی هم حضور دارند. در ضمن حضور بازدید کنندگان در سمینارهای سرای بسطامی هم رایگان است.

گالری موزه

گالری موزه یک بخش کوچک از باغ موزه وزیری است چون تنها 40 متر مربع مساحت دارد اما در این قسمت از مجموعه، ما یه نمایشگاه بی نظیری را میبینیم که کلی آثار نقاشی دیدنی دارد. قسمت گالری موزه اما برخلاف سایر بخش های باغ موزه وزیری ثابت نیست و به عبارتی، تمامی آثار نقاشی های گالری موزه به صورت دوره ای تغییر می کند و چون مدیریت این بخش را هم رکسانا هوشمند وزیری برعهده دارد، انتخاب آثار نقاشی برای قرار گیری در گالری موزه طبق نظر ایشان صورت میگیرد.

فضای غار

اصل باغ موزه وزیری یکی باغ مجموعه است و دیگری غاری که تماماً با دستان خود استاد حفاری شده. در این غار کنار کارگاه ها و بخش های مختلف، جاهایی را میبینیم که مجسمه های زیبایی در آنجا قرار داده شده اما جذاب ترین قسمت غار، اوج هنر دکتر هوشمند وزیری است که خود سنگ های غار را تراشیده به شکل مجسمه هایی بزرگ و چهره های مختلف تبدیل کرده.

غار موزه وزیری لواسان

فضای روباز باغ

 زمانی که از درب چوبی و بزرگ وارد باغ موزه وزیری می شوید، ابتدا وارد فضای باغ بزرگی خواهید شد که در نگاه اول بسیار شلوغ و پرزرق و برق است اما درختان بلند قامت و تزئینات سرسبزش اینجا را به محیطی دوست داشتنی تبدیل کرده. در بخش فضای غار بیشتر مجسمه میبینیم اما در فضای روباز بیشتر استفاده از وسایل بازیافتی به عنوان تزئینات مشاهده می شود. بر فرض مثال، استاد هوشمند وزیری از قوطی های نوشیدنی برای زیباتر کردن دیوارهای مجموعه استفاده کرده و به لطف رنگارنگ بودن قوطی ها، دیوارهای آجری باغ موزه وزیری از حالتی بی روح و بی رنگ و لعاب، به ظاهری قشنگ و دیدنی تغییر یافته اند. در بخش دیگری، نه تنها در داخل سوراخ دیوارها بلکه روی درختان هم بطری های رنگارنگ را میبینیم که باز هم جلوه ای زیبا به وجود آورده اند و حتی خود دکتر هوشمند وزیری هم گفته ما از این مواد بازیافتی که شما در طبیعت رها می کنید و طبیعت را به زباله دان تبدیل کردید برای زیباتر کردن فضا استفاده می کنیم.

در فضای روباز اما، در کنار استفاده از وسایل بازیافتی به عنوان تزئینات رنگارنگ و شکیل، همچنان کلی مجسمه هم هست که الهام گرفته از شخصیت داستان های اساطیری می باشند. همچنین در فضای روباز باغ موزه وزیری، کافی شاپ برای پذیرایی از مهمانان و بازدید کنندگان مشاهده می شود تا در کنار بازدید از آثار بی نظیر استاد و مشاهده کارگاه های مجسمه سازی و صنایع دستی، از یک نوشیدنی داغ در هوای خنک و دلنشین لواسان لذت ببرید.

باغ وزیری لواسان

قیمت بلیط و ساعت بازدید از باغ موزه وزیری

ساعت بازدید از موزه گالری دیدی بستگی به این دارد که در نیمه اول سال میخواهید مراجعه کنید یا نیمه دوم. به عبارتی، ساعت بازدید از موزه گالری دیدی در نیمه اول سال همه روزه از ساعت 9 صبح الی 6 بعد از ظهر است و در نیمه دوم سال هم از ساعت 9 صبح الی 5 بعد از ظهر می باشد. بازدید از موزه گالری دیدی رایگان نیست و بازدیدکنندگان می بایست مبلغ 20 هزار تومان را به عنوان ورودی پرداخت کنند اما از سوی دیگر، بلیط به صورت سانسی نبوده و شما با یکبار پرداخت می توانید از ساعت 9 صبح تا ساعت 5 یا 6 بعد از ظهر قدم بزنید و از آثار دکتر ناصر هوشمند وزیری بازدید کنید هرچند دیگر دیر شده چون اگر تا سال 1396 از موزه بازدید می کردید، خود استاد هم حضور داشتند و به خوبی شما را راهنمایی کرده و هنرهایش را معرفی می کردند.

در نظر داشته باشید باغ موزه وزیری چون در زمینه ارائه اطلاعات و خبررسانی کمی ضعیف عمل کرده، همیشه ما پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم به بازدید از این موزه خاص ایران را داشتید، حتماً از قبل تماس بگیرید. راستی شاید تا به حال سفری به لواسان نداشتید و نمی دانید لواسان چه جای خوش آب و هوا و دوست داشتنی است لذا اگر علاقه مند بودید از باغ موزه وزیری هم بازدید کنید قسمتتان می شود از لواسان و طبیعت زیبایش هم عبور کنید.

آدرس باغ موزه وزیری: لواسان – بلوار امام خمینی – خیابان اسدیان به سمت کند علیا و سفلی – سمت چپ دوراهی بوجان

شماره تماس باغ موزه وزیری: 26556604-021

مجسمه های باغ موزه وزیری

اجاره ویلا در لواسان

لواسان که باغ موزه وزیری هم در آنجا قرار دارد، منطقه ای بکر، سرسبز و خوش آب و هوا است و امروزه به شهری برای لاکچری ها تبدیل شده. لواسان در کنار سایر مناطق اطراف تهران منطقه ای برای سپری کردن اوقات فراغت و تعطیلات به دور از شلوغی و آلودگی تهران محسوب می شود. اگر تصمیم دارید چند روزی با اجاره ویلا در لواسان، اقامتی خاطره انگیز را در این منطقه رقم بزنید و از طرفی، در طول مدت زمان سفرتان هم از غار موزه وزیری بازدید کنید می توانید روی باباسفر با خدمات پشتیبانی 24 ساعته، ارائه بهترین قیمت ها و تنوع بالای ویلاها در کنار رزرو تماماً آنلاین حساب کنید.

در بلوار امام خمینی لواسان وارد خیابان اسدیان به سمت کند علیا و سفلی شوید و قبل از دوراهی بوجان، باغ موزه وزیری را مشاهده خواهید کرد.

قیمت بلیط غار موزه وزیری برای هرنفر 20هزار تومان بوده و محدودیت سانسی هم ندارد.

در نیمه اول سال همه روزه از ساعت 9:00 الی 18:00 و در نیمه دوم سال همه روزه از ساعت 9:00 الی 17:00 می باشد.

فضای باغ سرسبز، فضای غار با 8 دالان، کارگاه های صنایع دستی و مجسمه سازی، سرویس بهداشتی، کافی شاپ، سالن برگزاری همایش ها و سمینارهای مرتبط در زمینه هنر، مجسمه سازی و صنایع دستی.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.