تالاب ارواح نوشهر

تالاب ارواح نوشهر از جمله زیباترین و برجسته ‌ترین مکان های دیدنی در شمال کشور و استان مازندران است. این تالاب در میان ساکنین و محلیان بومی این منطقه با عنوان دریاچه ممرز نیز شناخته می ‌شود. جنگل ‌هایی که در اطراف این تالاب یا دریاچه قرار دارند، جزو زیباترین نقاط جنگلی و متنوع ترین پوشش های گیاهی در شمال جغرافیایی ایران محسوب می شوند که همه ساله گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به خود جلب می ‌کنند. جنگل های این تالاب به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در ارتفاعات بالا و دامنه کوه، نسبت به سایر مکان های دیدنی این منطقه، دست نخورده و بکر باقی مانده است. در این راهنما قصد داریم به ارائه اطلاعات بیشتر در رابطه با تالاب ارواح نوشهر، مسیرهای دسترسی به این مکان و همچنین جاذبه های دیدنی و تفریحی آن بپردازیم. 

آشنایی با تالاب ارواح نوشهر

دریاچه یا دریاچه ارواح نوشهر از جمله عجیب ترین و زیباترین مکان های دیدنی در شمال کشور و در استان مازندران است. این تالاب به دلیل جاذبه های طبیعی که دارد، مقصد محبوبی برای گردشگران و طبیعت گران به شمار می رود. این تالاب دیدنی و بکر که با عنوان دریاچه ممرز نیز شناخته می‌ شود، در حد فاصل مسیر شهر نور و نوشهر و در ارتفاعات جنگلی این منطقه قرار گرفته است. اطراف تالاب جذاب ارواح از درختانی همچون توسکا و ممرز پوشانده‌ شده است که به نظر می رسد دلیل نامگذاری محلیان این منطقه، به نام دریاچه یا تالاب ممرز نیز همین باشد. در این جاذبه دیدنی درختان شکسته، وجود مه فراوان و آب باتلاقی دریاچه یک فضای وهم آلود ایجاد کرده است که بیشتر گردشگران از آن به عنوان اسرار آمیزترین مکان طبیعی شمال ایران یاد می کنند. طول دریاچه یا تالاب ارواح تقریبا ۷۰۰ متر و عرض آن حدود ۳۰۰ متر می باشد. درختان ممرزی که در پوشش گیاهی این منطقه وجود دارند به دلیل قرار گیری در کنار آب برای سالیان طولانی، پوسیده شده و تنه آن ها شکسته شده است. در ساحل این تالاب نیز درختان از تنه شکسته شده با ریشه‌ های بیرون زده مشاهده می شوند. در سال های دور و قبل از شکل گیری تالاب در این منطقه، این جاذبه دیدنی دشتی وسیع و مملو از درختانی همچون ممرز و توسکا بوده است. اما با گذشت زمان و با جاری شدن تدریجی آب به تالابی از درختان شکسته شده و بیرون زده از خاک تبدیل شده است.

معرفی دریاچه ارواح

ویژگی های دریاچه ارواح

تالاب زیبای ارواح نوشهر و مناطق جنگلی که در اطراف این تالاب قرار دارد، در فهرست یکی از مناطق حفاظت ‌شده در شمال کشور قرار گرفته است. این جاذبه طبیعی از جمله عجیب ترین، بکرترین و دست‌ نخورده ‌ترین بخش‌ طبیعی استان مازندران محسوب می شوند که در سال های اخیر توجه گردشگران و طبیعت گران بسیاری را به خود جلب کرده‌ است. دریاچه ارواح و مناطقی که در اطراف این جاذبه دیدنی قرار گرفته، گزینه امن و مناسبی برای رشد و حفاظت از گونه های مختلف حیوانات می‌ باشد. با وجود اینکه از تالاب ارواح یا دریاچه ممرز با عناوینی همانند ترسناک، اسرارآمیز، عجیب و وهم آلود یاد می‌ شود، این دریاچه یا تالاب جزو یکی از تماشایی ‌ترین و عجیب ترین جاذبه ‌های طبیعی در شمال ایران و در استان مازندران محسوب می شود. در ساعاتی از روز که شدت مه به بالاترین سطح می‌ رسد، تصاویر اسرار آمیز و خارق العاده ای در این دریاچه ایجاد می شوند. دریاچه ارواح نوشهر به دلیل زیبایی شگفت انگیز و اسرار آمیزی که دارد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علت نامگذاری‌ تالاب ارواح

نام‌ گذاری دریاچه ارواح، به دلیل ویژگی های شگفت انگیز و اسرار آمیز این تالاب با درختان شکسته، پوشش گیاهی متنوع و مه فراون و همچنین موقعیت این دریاچه منحصر به فرد بوده است. درختان شکسته ممرز که در کنار دریاچه قرار گرفته اند و ریشه های آن ها از کنار آب بیرون زده‌ اند، مه فراوان و گسترده ای که بر این منطقه حاکم است و همچنین آب باتلاقی دریاچه، گردشگران و طبیعت گران این منطقه را به یاد صحنه‌ هایی ازیک فیلم‌ ترسناک می‌ اندازد. نام دریاچه ارواح برای این منطقه، از طرف محلیان و بومیان اطراف نوشهر انتخاب شده است و خلاقیتی در این نام‌ گذاری نیز دیده می شود.

اگر در ساعات اولیه صبح و به ویژه در اوایل بهار به این تالاب بروید، شانس دیدن فضای اسرار آمیز و وهم ‌آلود آن بیشتر خواهد. در ساعات میانی روز و نزدیک ظهر، از شدت مه منطقه کاسته می شود. البته شایان ذکر است که در فصول سرد سال و آب و هوای ابری و بارانی، مه گسترده ای در این تالاب در طول روز دیده می شود. درختان ممرز فراوانی که در اطراف این دریاچه قرار گرفته اند، موجب نامگذاری این تالاب با عنوان دریاچه ممرز نیز شده اند و بسیاری از محلیان و ساکنین روستاهای اطراف به این تالاب، دریاچه ممرز می گویند. در واقع می توان گفت علت نام گذاری دریاچه ارواح نوشهر به این نام، به دلیل طبیعت منحصر به فرد آن و جاذبه وهم آلود آن می باشد و در این مورد خرافات ترسناکی وجود ندارد. 

دریاچه ارواح نوشهر

در تالاب ارواح با چه چیزهایی مواجه هستیم؟

هنگامی که در اطراف دریاچه ارواح نوشهر قدم می زنید احتمال برخورد شما با حیواناتی مانند سگ های وحشی، روباه ها و گرازها وجود خواهد داشت، بنابراین بهتر است به تنهایی در این منطقه اسرار آمیز نروید و در حد امکان همراه دوستان خود باشید. از جمله بهترین تفریح ها در اطراف این دریاچه، قدم زدن و پیاده روی در جنگل های بکر و بسیار زیبای اطراف تالاب است. در میان درختان و پوشش گیاهی متنوع و بکر این منطقه می توانید از طبیعت بی نظیر کنار این دریاچه لذت ببرید و عکس های جالب و بسیار زیبایی ثبت کنید. دریاچه ممرز یا دریاچه ارواح به ‌دلیل دارا بودن پوشش جنگلی و دست نخورده، پناهگاهی برای تعداد زیادی از موجودات وحشی محسوب می شود. این تالاب شگفت انگیز تا به اکنون توانسته است اکوسیستم طبیعی خود را حفظ کند و محل بسیار امنی برای زندگی آبزیانی همانند ماهی ‌ها و جانوران دوزیست باشد. این منطقه همچنین در فصول سرد سال و زمستان میزبان جانوران وحشی می باشد.

صدای تالاب رازآلود ارواح

در دریاچه ممرز یا دریاچه ارواح نوشهر، صدای نجوای پرندگان و حیوانات دیگر به گوش می رسد. در اطراف این منطقه، گونه های مختلفی از جانواران زندگی می‌ کنند و به هنگام سکوت آواز پرندگان و سایر جانوران شنیده می شود. همانطور که گفتیم، پوشش اطراف این دریاچه، شامل زیباترین جنگل های هیرکانی در شمال است که صدای جانوران وحشی از آن به گوش می رسد. به هنگام در پیاده‌ روی در اطراف این تالاب ممکن است صدای حرکت و تکاپوی حیوانات مختلف و پرندگان را شنید.

این منطقه به دلیل خرافاتی که راجع به آن وجود دارد و سالیان بسیاریست که توسط مردم محلی این منطقه نقل می شود، برای مدت های طولانی بکر و دست نخورده باقی مانده است. مساحت این جاذبه طبیعی تقریباً بیش از ۴۰ هکتار است و اغلب اوقات سکوت عمیقی بر این منطقه حاکم است که موجب شنیده شدن صداهای اسرار آمیز جانوران این منطقه می شود. ترکیب این سکوت بکر با صدای حیوانات مختلف در میان جنگل های انبوه و درختان سر به فلک کشیده، فضای اسرار آمیز و وهم آلودی برای گردشگران ایجاد می کند. از این رو دریاچه ارواح نوشهر یک جاذبه دیدنی و منحصر به فرد برای گردشگران محسوب می شود. 

جاذبه های گردشگری تالاب ارواح

امکانات رفاهی تالاب ارواح

همان طور که گفته شد، دریاچه ارواح یک منطقه توریستی و گردشگری است که سالانه مسافران زیادی از آن بازدید می کنند. دلیل این محبوبیت و علاقه مندی افراد به بازدید از این دریاچه، نه وجود مراکز تجاری و تفریحی متعدد و به طور کلی وجود امکانات رفاهی، بلکه ویژگی منحصر به فرد این دریاچه، یعنی بکر و دست نخورده بودن آن است. دریاچه ارواح به دلیل تبدیل شدن به یک منطقه حفاظت شده، رفت و آمد متعدد و مداوم ممنوع بوده و ساخت و ساز و حضور افراد می توان منجر به آسیب در اکوسیستم آن شود. به همین دلیل امکانات رفاهی زیادی که اغلب افراد انتظار دارند در این منطقه وجود نداشته و دریاچه در عین سادگی و بکر بودن، چون مرواریدی درخشان در منطقه میدرخشد و علاقه مندان را به خود جذب می کند. 

بهترین زمان سفر به تالاب ارواح

با توجه به موقعیت اقلیمی و تنوع آب و هوایی در مناطق مختلف کشور، پیش از سفر به هر مکانی باید موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی آن منطقه را بررسی کرده و به زمان های مناسب سفر کردن شناخت داشته باشید. برای سفر به دریاچه ارواح نوشهر میبایست بهترین زمان سفر را با توجه به آب و هوا ارزیابی کرده و زمان بندی دقیقی داشت. در فصل های بهار و تابستان میزان بارندگی ها کاهش یافته و به دلیل گل آلود نبودن، مسیر جاده ها نیز مساعد تر است. علاوه بر این، به دلیل آب و هوای مناسب تر، پوشش گیاهی به وجود آمده و منظره هایی بسیار زیبا ایجاد می شود. در فصل های بهار و تابستان، مه جاده ها کم تر بوده و به همین دلیل میزان دید افزایش یافتت و رانندگی در مسیر آسان تر است. با توجه به مطالب گفته شده، می توان گفت بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح، نیمه اول سال، یعنی فصل های بهار و تابستان است. در نیمه دوم سال یعنی فصل های زمستان و پاییز، در استان های شمالی مانند رشت و مازندران شدت بارندگی زیاد بوده و هوا معمولا مه آلود است. همچنین با توجه به بارندگی و مه زیاد، مسیرهای منتهی به شهر ها گل آلود بوده و میزان دید نیز پایین است که همین موارد رانندگی را سخت می کند. علاوه بر این، ممکن است بارندگی زیاد موجب ایجاد باتلاق ‌و مسدود شدن مسیرهای منتهی به تالاب شده و مشکلاتی را برای مسافران به وجود آورد. به همین دلایل، گفته می شود نیمه دوم سال زمان مناسبی برای سفر و بازدید از دریاچه شگفت انگیز ارواح نبوده و توصیه می شود در صورت سفر، لوازم و تجهیزات ایمنی مورد نیاز همراه خود داشته باشید. 

تالاب ارواح نوشهر

مسیرهای دسترسی به تالاب ارواح نوشهر

موقعیت مکانی دریاچه ارواح نوشهر در ۳۲ کیلومتری شهر نوشهر و در نزدیکی روستای صلاح‌ الدین کلا قرار دارد. برای سفر به این منطقه و بازدید از این دریاچه نیاز است تا در ابتدا مسیر های دسترسی به آن را مورد بررسی قرار داد. برای سفر به این منطقه بایدر در وهله اول به جاده نور- نوشهر وارد شده و پس از طی کردن ۱۲ کیلومتر و عبور از روستای ونوش از بریدگی که به آن می رسید، دور زده و وارد جاده ای خاکی نزدیک به شهرک دفاع می شوید. پس از طی ۱۰۰ متر، وارد جاده شرکت چکش شده و حدود سه کیلومتر تا رسیدن به یک دوراهی رانندگی می کنید. پس از رسیدن به نگهبانی و کسب اجازه، وارد مسیر جنگلی می شوید که در پایان مسیر به دریاچه ارواح نوشهر می رسید. آدرس کامل دریاچه ارواح در زیر قید شده است:

آدرس تالاب ارواح: استان مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کلا، دریاچه ممرز یا ارواح

تجهیزات لازم برای بازدید از دریاچه ارواح

به طور کلی مسافرت و سفر به مناطقی ناشناخته و جدید، نیازمند برخی ابزار و توجه به نکاتی خاص است. اگرچه سفر کردن تجربه ای منحصر به فردی همراه با لذت است اما می تواند با برخی مشکلات نیز همراه باشد که با رعایت برخی نکات می توان از آن ها جلوگیری کرد. همراه داشتن تجهیزات کافی مورد نیاز یکی از این نکات است. در سفر به دریاچه ارواح، در صورتی که قصد اقامت شبانه و یا حتی بازدید از آن را دارید، باید کولی پشتی بزرگ و مناسبی همراه خود داشته باشید که تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود را درون آن قرار دهید. پوشیدن یک کفش و یا چکمه مناسب نیز به جهت طولانی و گل آلود بودن مسیر، نکته مهمی است. لباس گرم، چادر، پتو و کیسه آب گرم برای روزهی سرد سال و کلاه لبه دار، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب و لباس خنک نیز از تجهیزات مورد نیاز برای روزهای گرم سال هستند. در آخر نیز به همراه داشتن مواد غذایی و خوراکی و آب کافی، از ضروری ترین نکات سفر و بازدید از دریاچه ارواح است.

جاهای دیدنی تالاب ارواح

جاهای دیدنی اطراف تالاب ارواح

دریاچه ارواح نوشهر از اماکن و مناطق طبیعی در استان مازندران است که زیبایی ها و مکان های دیدنی بیشماری را در خود جای داده است که سالانه صدها گردشگر و افراد علاقه مند را به خود جذب می کند. در ادامه به معرفی و توضیح سه مورد از اماکن دیدنی که در نزدیکی دریاچه ارواح قرار دارند، پرداخته می شود.

پارک جنگلی سی سنگان: پارک جنگلی سیسنگان یکی از شناخته شده ترین مکان های طبیعی در استان مازندران است که در ۱۷ کیلومتری دریاچه نوشهر قرار داشته و سالانه افراد زیادی را جذب خود می کند. این پارک، جاذبه های گردشگری زیادی را شامل می شود و از طبیعتی سرسبز و دریاچه ای زیبا نیز برخوردار است. علاوه بر این امکانات تفریحی مختلف زیادی مانند کارتینگ، قایق سواری، جت اسکی و غیره نیز در این پارک وجود دارند گردشگران و بازدید کنندگان می توانند از آن ها بهره بگیرند.

دریاچه سد آبیدر: دریاچه سد آبیر یا آویدر از دیگر مناطق طبیعی و زیبا است که در فاصله ۱۳ کیلومتری دریاچه ارواح نوشهر قرار دارد. این دریاچه نام دیگری نیز دارد که توسط مردم محلی آن منطقه بیان می شود، و آن دریاچه صلاح‌ الدین کلا است. دریاچه سد آویدر در سال ۱۳۷۲، به جهت تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزی زمین‌ های این منطقه احداث شد. امکانات تفریحی زیادی در این دریاچه موجود بوده و مکان هایی برای اقامت نیز وجود دارند. آدرس این دریاچه، استان مازندران، ۳۰ کیلومتری شرق نوشهر، نرسیده به پارک جنگلی سیسنگان است.

روستای کندلوس: حتما تا کنون نام روستای کندلوس به گوشتان خورده است. کندلوس روستای بسیار زیبایی است که در نزدیکی دریاچه ارواح قرار داشته و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. میان روستای کندلوس و تالاب ارواح فاصله کمی وجود داشته و این روستا در قسمت غربی دریاچه قرار دارد. کندلوس روشتایی تاریخی با معماری سنتی و کاهگلی است که ساختاری بسیار زیبا دارد. علاوه بر این، بناهای تاریخی چون دو موزه و یک حمام با تاریخچه و قدمت زیاد نیز در این روستا وجود دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. 

دریاچه ارواح

رزرو ویلا در نوشهر

نوشهر یکی از بکرترین مناطق شمالی ایران است که جاذبه های خاصی همچون تالاب ارواح را در خود جای داده است. برخی از افرادی که به بازدید از این دریاچه می روند به کمپ کردن کنار دریاچه می پردازند. اما از آنجاکه این امر برای بسیاری از افراد خوش آیند نبوده و نیاز به استراحتگاهی امن تر و شیک دارند، اجاره ویلا در نوشهر می تواند انتخاب خوبی باشد. وب سایت باباسفر ویلاهای دنج و ارزان قیمتی از نوشهر را در اختیار شما عزیزان قرار داده است که می توانید تنها در چند دقیقه اقامتگاه مناسب خود را انتخاب کرده و سفری لذت بخش را تجربه کنید.

استان مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کلا، دریاچه ممرز یا ارواح

موقعیت مکانی دریاچه ارواح نوشهر در ۳۲ کیلومتری شهر نوشهر و در نزدیکی روستای صلاح‌ الدین کلا قرار دارد.

این جاذبه در تمامی ساعات قابل بازدید است.

نام‌ گذاری تالاب ارواح، به دلیل ویژگی های شگفت انگیز و اسرار آمیز این تالاب با درختان شکسته، پوشش گیاهی متنوع و مه فراون و همچنین موقعیت این دریاچه منحصر به فرد می باشد که فضای ترسناکی را به نمایش گذاشته است.

بهترین زمان سفر به تالاب ارواح بهار و تابستان است، زیرا در فصل زمستان مه زیادی در مسیر وجود دارد و جاده آن لغزنده است.

خیر، به دلیل موقعیت مکانی و جاذبه های خاصی که در دریاچه ارواح وجود دارد بومیان این منطقه نام آن را تالاب ارواح گذاشته اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.