جزایر ناز قشم

ایران مهد مناظر طبیعی زیبا و چشم اندازی است که مناطق بکر بیشماری را در دل خود جای داده است. یکی از این مناظر بکر، جزایر ناز است. جزایر زیبای ناز در قسمت شرقی خلیج فارس قرار دارند که از این جزایر می توانید منظره ای متفاوت و منحصر به فرد از خلیج فارس را مشاهده کنید. جزایر ناز در ساحل جزیره قشم قرار دارند که به غیر از فعالیت های متنوعی که می توانید در آن انجام دهید، مکان های تفریحی دیگری نیز در اطراف آن وجود دارند که فاصله کمی با جزیره دارند. این جزیره یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم محسوب می شود و تنها جایی است که گردشگران می توانند با پای پیاده یا با ماشین در یک کیلومتری آب های خلیج فارس قدم بزنند. جزایر ناز را می توان پدیده‌ ای منحصر به‌ فرد و خاص در جزیره قشم به حساب آورد که در یک کیلومتری ساحل خلیج فارس قرار دارد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی جامع و کامل جزایر ناز، موقعیت مکانی، مناطق دیدنی، تاریخچه و دیگر مسائل پیرامون این جزیره بپردازیم.

آشنایی با جزایر ناز

جزایر ناز از اماکن دیدنی جزیره هرمز است که در موقعیت جنوب شرقی جزیره قشم قرار گرفته است. این جزایر یکی از جاذبه های سایت‌ های ژئوپارک جزیره قشم و یکی از عجایب هفت ‌گانه به شمار می‌ آید. فاصله جزایر ناز با فرودگاه بین‌ المللی قشم ۳۷٫۲ کیلومتر، فاصله آن تا اسکله مسافربری شهید ذاکری ۲۹ کیلومتر و تا بندر لافت ۶۱ کیلومتر می‌باشد. این جزیره اولین و تنها ژئوپارک موجود در خاور‌میانه است که در سال ۲۰۰۶ به عنوان اولین مورد در شبکه‌ جهانی ژئوپارک‌ ها (GGN) در یونسکو ثبت شد. ژئوپارک قشم ۲۵ ژئوسایت دارد که چند نمونه از آن‌ ها عبارت است از دره‌ ستاره‌ ها، جزیره پرتقالی، کورکوراکوه، دره تندیس ها، بام قشم،، دره شور، تنگه چاه کوه، موزه‌ ژئوپارک و غیره. یکی ازاین ۲۵ ژئو سایت، جزایر ناز است.

معرفی جزایر ناز قشم

جزایر ناز کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

برای سفر به این جزیره ابتدا باید به جزیره قشم سفر کنید. از طریق فرودگاه بین ‌المللی قشم در مدت زمانی کمتر از ۲ ساعت می‌توانید به فرودگاه بین ‌المللی دیرستان قشم برسید. از فرودگاه دیریستان تا رسیدن به جزیره ناز می توانید سوار تاکسی شده و یا خودرو اجاره کنید. روش های دیگری نیز برای سفر به بندرعباس وجود دارند که از جمله آن ها می توان به قطار و اتوبوس اشاره کرد. مدت زمان تقریبی تهران تا بندرعباس از طریق قطار ۱۹ ساعت می ‌باشد. آدرس کامل جزایر ناز:

آدرس جزایر ناز قشم: استان هرمزگان، جنوب شرق جزیره قشم

مسیر اول

فاصله تهران تا بندر عباس از طریق این مسیر، ۱,۲۷۶ کیلومتر است که تقریباً ۱۴ ساعت و ۲۰ دقیقه طول می کشد. شما می توانید از تهران از اتوبان خلیج فارس و سپس آزاد راه تهران - قم به قم رفته و سپس مسیر خود را از کاشان ادامه دهید. از اتوبان کاشان و نطنز و جاده ۷۱ می توانید با خودرو به‌ سمت شهر یزد و سپس سیرجان برانید تا سرانجام به شهر بندرعباس برسید. اگر می خواهید از بندرعباس با خودرو شخصی به قشم بروید، باید به بندر پل بروید. مسیر بندرعباس تا بندر پل حدوداً یک ساعت و ۸۱ کیلومتر است. برای ادامه این مسیر باید با خودرو خود وارد شناورهای مخصوص خودرو و یا به اصطلاح لندینگ‌ کرافت‌ شوید تا این طریق به بندر لافت برسید. جزیره ناز در فاصله ۵۰ دقیقه‌ ای از مسیر بندر لافت قرار دارد. 

مسیر دوم


فاصله مسیر تهران تا بندر پل از طریق مسیر دوم ، ۱,۳۴۹ کیلومتر و حدوداً ۱۵ ساعت است. مسیر دوم سفر به جزیره ناز از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، شیراز، جهرم و لار می‌ گذرد و به بندر پل منتهی می شود. اگر نمی خواهید با خودروی شخصی خود به قشم بروید، باید این مسیر را تا بندر عباس ادامه داده و ماشین خود را پارک کرده و سپس به اسکله شهید حقانی در بندرعباس بروید. از طریق این اسکله می توانید با اتوبوس ‌های دریایی به درگهان قشم برسید. ساعات کاری اتوبوس های دریایی از بندر عباس به قشم همه روزه از ساعت ۶ تا ۲۳ می باشد. 

زمان سفر با اتوبوس های دریایی تا جزیره قشم حدوداً ۵۰ دقیقه و سفر به درگهان از طریق این اتوبوس ها یک ساعت و ۳۰ دقیقه می باشد. توجه داشته باشید که در به هنگام جزر و مد دریا اتوبوس‌ های دریایی اقدام به جابجایی مسافران نمی ‌کنند. پس از اینکه به اسکله شهید ذاکری قشم رسیدید، می توانید با خودرو شخصی و یا تاکسی وارد بلوار آزادگان شده و این مسیر را به‌ سمت جنوب جغرافیایی ادامه دهید. پس از طی مسیر موردنظر و در انتهای بلوار وارد جاده ساحلی جنوب جزیره می شود که با نام جاده دریا نیز شناخته می شود. پس از عبور از اسکله نفتی و رد کردن ساحل طلایی، پارکینگ بزرگ ساحل ناز را مشاهده خواهید کرد. پس از رسیدن به پارکینگ ناز باید خودروی خود را در پارکینگ پاک کرده و از طریق اسکله و با قایق ها و لنج های مخصوص به جزایر ناز برسید. 

از درگهان قشم به‌ سمت جزیره ناز دو مسیر متفاوت اما با طول مسیر مساوی وجود دارد. یکی از این مسیر‌ها از شهر درگهان آغاز می شود و پس از عبور کردن از روستای رمچاه به جاده دریا می رسد. مسیر دوم به این جزیره، از کناره های روستای گیاهدان، رمکان و زیرانگ عبور کرده و درنهایت به جاده دریا می رسد. مسافت هر دو مسیر نزدیک به ۲۸ کیلومتر است و و تقریباً ۳۰ دقیقه زمان می‌ برد.

مسیر فرودگاه قشم تا جزیره نیز حدوداً نیم ساعت طول می کشد. در این مسیر شما باید از خروجی فرودگاه قشم به‌ سمت دوراهی دیرستان برانید و سپس مسیر خود را از سمت روستای جی‌ جیان ادامه دهید. پس از طی مسافت کوتاهی به رمکان خواهید رسید. پس از وارد شدن به رمکان باید به سمت راست و سمت جنوب جغرافیای جزیره برانید و سپس به سمت شرق جاده دریا بروید تا تا سرانجام به جزیره برسید. 

عکس از جزایر ناز قشم

موقعیت جغرافیایی جزایر ناز

جزایر ناز از دو جزیره تشکیل شده است. مساحت کلی این دو جزیره تقریباً سه هکتار می باشد. این جزیره با دیواره های صخره ‌ای با ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر احاطه شده است. به هنگام جزر در این جزیره چندین صخره مشاهده می شود. در این جزیره همچنین قسمتی از شن‌ های درخشان به جزیره زیبای قشم وصل می‌ شود که صحنه منحصر به فردی برای گردشگران ایجاد می کند. این صحنه منحصر به فرد، تامبولو نامیده نام دارد که در مکانی مسطح در جزیره قرار دارد. در زمان های گذشته نیز ماهیگیران به منظور استراحت به این جزیره زیبا می ‌آمدند. ماهیگیران در این جزیره اتاقک هایی ساخته بودند که امروزه بقایای آن ها در این جزیره دیده می شود. 

دلیل نامگذاری جزیره ناز چیست؟

مردم محلی و ساکنین جزیره ناز، به این جزیره دو کرده (Do Kardah) می ‌گویند. دو کرده به معنای جایی است که نیمی از روز به خشکی و نیم دیگر روز در آب قرار می گیرد. ساکنین جزیره «ناز» را به ‌دلیل رفتارات طبیعی این جزیره که آن را منحصر به فرد کرده است، انتخاب کرده ‌اند. این جزیره به هنگامی که سطح آب دریا بالا می ‌رود، از ساحل جزیره قشم قابل مشاهده هستند. زمانی که سطح آب دریا پایین می‌ رود، مسیر باریک و کم عرضی بین جزیره و قشم ایجاد می شد که می توان این مسیر را بدون نیاز به وسیله نقلیه و با پای پیاده طی کرد. در واقع جزایر زیبا و دیدنی ناز به طور مدام به ساحل وصل شده و دوباره از آن جدا می ‌شوند. به همین دلیل به این نوع شرایط جغرافیایی، جزیره ناز گفته می شود.

علت به وجود آمدن جزیره ناز

 جزایر ناز در موقعیت جنوبی قرار دارند که از پشت باد به آن‌ ها می وزد. به هنگام وزش باد، به جزیره و صخره‌ ها برخورد می کند و اطراف جزیره را در بر می گیرد. به این ترتیب به جای اینکه امواج دریا توسط باد به‌ سمت ساحل هدایت شود، منجر به شکافته شدن و پیوستن آن ها به یک دیگر می شود.

زمان جذر و مد در جزیره ناز

نکته بسیار مهمی که در رابطه با بازدید از جزایر ناز باید مورد توجه داشته باشید زمان جذر و مد این منطقه می باشد. زیرا در زمان مد آب این منطقه به حدی بالا می آید که مسیر بازگشت شما به زیر آب فرو خواهد رفت. این امر به دلیل موقعیت مکانی خاص این جزایر اتفاق می افتد. معمولا فاصله بین جزر و مد دریا حدودا 6 ساعت است. در نتیجه شما باید سه ساعت پس از جزر می توانید وارد مسیر بازگشت شده و یک ساعت بعد از مد باید برگردید. از همین روی می توان گفت 4 ساعت زمان برای بازدید و از جزایر ناز و استفاده از امکانات تفریحی جذاب آن را دارید. اگر عمل مد اتفاق بیفتد و آب دریا بالا بیاید باید حدود 6 ساعت در جزیره منتظر بمانید تا مسیر بازگشت بر روی خشکی ظاهر شود.

دیدنی های جزیره قشم

تفریحات جزیره ناز

جزیره ناز به دلیل موقعیت مکانی و جنبه گردشگری که دارد، تفریحات زیادی را شامل می شود که توریست ها و مسافران می توانند اوقات خوشی را در این منطقه سپری کنند. در ادامه این بخش به معرفی و توضیح برخی از تفریحات این جزیره پرداخته می شود.

پیاده‌ روی بر روی دریا و ماهی ‌گیری

قطع به یقین برای بساری از مردم، قدم گذاشتن بر روی آب های خلیج فارس تجربه‌ ای لذت بخش و خاطره انگیز است. جزایر ناز این امکان را برای مسافران و گردشگران فراهم می کند. چرا که عمق آب در این جزیره به هنگام جزر زیاد نبوده و تا مچ پا نمی‌ رسد. بنابراین بدون نگرانی از غرق و یا خیس شدن می توان بر روی این آب ها قدم گذاشت. علاوه بر این، امکان ماهیگیری نیز در این جزایر وجود دارد. در این جزایر مسافران می ‌توانند با استفاده از ابزار ماهیگیری، اقدام به صید ماهی کنند.

آفرودسواری

یکی از تفریحات رایج و محبوب در جزایر ناز، آفرودسواری است که تفریحی پر هیجان برای گردشگران به حساب می آید. این جزایر را می توان بستر طبیعی بسیار مناسب و عالی برای آفرود سواری به حساب آورد، چرا که در منطقه آزاد قشم قرار دارد و امکان اجاره کردن و استفاده از خودرو های خارجی بدون پرداخت عوارض گمرکی وجود دارد. افراد حرفه ای و با تجربه می توانند با استفاده از آفرود، می توانند در شن های جزیره حرکات چرخشی و نمایشی اجرا کنند.

تفریحات جزایر ناز قشم

شترسواری و اسب‌ سواری

شتر سواری و اسب ‌سواری از تفریحات بسیار محبوب افراد است که در مناطق دیدنی بسیاری وجود دارد. در جزایر دیدنی ناز نیز امکان سوار شدن بر شتر و اسب در نزدیکی دریا نیز وجود دارد. 

تفریحات ساحلی جزیره ناز

قطعا تماشا کردن آب‌ های خلیج فارس و محیط زیبای این جزیره از بالا و پرواز بر فراز این جزایر، تجربه‌ ای بسیار لذت بخش و منحصر به فرد است. میل به انجام تفریحات هوایی در جزیره دیدنی ناز بسیار زیاد است و افراد زیادی هر ساله در جشنواره نمایش‌ های هوایی که در این جزیره دایر می شود، شرکت می کنند. از دلایل محبوبیت تفریحات آبی میان مردم می توان به قابلیت و موقعیت مناسب این جزیره مانند بستر و شرایط اقلیمی مناسب اشاره کرد. یکی از محبوب ترین این ورزش‌ ها پاراگلایدر است. در کنار ساحل جزیره دیدنی ناز، همیشه محل‌ هایی وجود دارند که چادرها و تجهیزات پاراگلایدر را اجاره کرده و یا توسط مربیان مجرب آموزش می دهند. همچنین تفریحات دیگری همچون کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری نیز در این جزیره وجود دارد که اوقاتی خوش را برای مسافران به ارمغان می آورد.

جت اسکی

قایق سواری و غواصی، دلیل انتخاب مناطق نزدیک به دریا برای سفر توسط بسیاری از مسافران، به دلیل علاقه آن‌ ها به ورزش های آبی چون غواصی، قایق سواری و جت اسکی است. سواحل جزایر دیدنی ناز در جزیره قشم را می توان یکی از بهترین مناطق برای انجام این ورزش ها به حساب آورد. علاوه بر موارد گفته شده، تفریحات آبی دیگری نیز در ساحل ناز وجود دارند. برای مثال می توان به شاتل، پاراسل، بنانا و اسکی بر روی آب اشاره کرد.

تفریحات آبی جزایر ناز قشم

بهترین زمان سفر به جزیره ناز

جزیره قشم از آب و هوایی بسیار گرم و شرجی برخوردار است و میانگین دمای آن نیز در گرم‌ ترین زمان از سال یعنی اوایل تیر ماه تا مرداد، حدود ۳۴ الی ۳۸ درجه سانتی‌ گراد است. گرما و رطوبت محیط جزیره در روزهای گرم سال بسیار بالا است بنابراین چندان مناسب مسافرت نمی باشد. میانگین دمای این جزیره در سردترین روزهای سال یعنی از اوایل دی ماه تا بهمن ماه نیز از ۱۳٫۵ الی ۲۳ درجه ساتنیگراد است. به گفته ساکنین و محلی های این جزیره، این بازه زمانی بهترین زمان مسافرت به جزیره ناز است. برخی نیز معتقدند که بهترین زمان سفر اوایل فصل بهار و یا اوایل فصل پاییز می باشد.

جاهای دیدنی اطراف جزیره ناز

جزیره قشم جزیره ای به وسعت ۱٬۴۹۱ کیلومتر مربع است که عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران را دارا می باشد. اماکن و جاذبه ‌های بسیار زیادی در بستر آن وجود دارد که سالانه منجر به جذب گردشگران زیادی به آن می شود. برخی از این اماکن دیدنی، در مسیر مشترکی با جزایر ناز قرار دارند که در این قسمت به معرفی برخی از آن ها پرداخته می شود.

دره ستارگان: دره ستارگان از معروف ترین و زیباترین اماکن تفریحی جزیره قشم است که از پدیده‌ های منحصر به فرد زمین‌ شناسی به شمار می آید که تاریخچه طولانی داشته و قدمت آن به بیش از دو میلیون سال پیش بازمیگردد. فاصله دره ستارگان از جزایر ناز ۹٫۸ کیلومتر معادل ۱۲ دقیقه است.

غار خربس: غار خربس نیز از دیگر عجایب هفت ‌گانه جزیره قشم است که تونلی در داخل کوه بوده و مقابل دریا قرار دارد. قدمت و تاریخچه این غاره به دوره‌ مادها بازمیگردد که معماری بسیار عجیب و منحصر به فردی دارد که ناشی از چین‌ خوردگی‌ های رشته کوه‌ های زاگرس بوده و اطراف آن تپه های مرجانی زیادی وجود دارند. فاصله غار خربس از جزایر ناز ۱۳٫۵ کیلومتر معادل ۱۲ دقیقه می باشد و آدرس آن، هرمزگان، پانزده کیلومتری قسمت جنوبی جزیره قشم، در نزدیکی روستای خربس و رمچاه می باشد.

روستای شیب دراز: روستای شیب دراز در قسمت جنوبی‌ جزیره قشم قرار دارد که به واسطه برخورداری از ویژگی‌ های منحصر به فرد و امکانات گردشگری بسیار و همچنین داشتن بندرگاه و قرار داشتن در مسیر جزیره هنگام، مکان بسیار پرترددی است که گردشگران بسیاری تمایل به بازدید از آن دارند. فاصله روستای شیب دراز از جزایر ناز ۲۵٫۳ کیلومتر معادل ۲۲ دقیقه و آدرس آن در استان هرمزگان، جزیره قشم می باشد.

جزیره ناز قشم

اقامتگاه های جزیره ناز

به دلیل موقعیت مکانی، مسافت زیاد و تنوع و تعدد مکان های تفریحی جزیره ناز، همه مسافران چند روزی را در این جزیره اقامت می کنند. در داخل خود جزیره، امکانات اقامتی وجود ندارد. اما در سواحل و حاشیه این جزیره امکاناتی برای اقامت وجود دارد که گردشگران می توانند بهره بگیرند. هتل هایی نیز در نزدیکی جزیره ناز دایر هستند که از امکانات خوب و کافی برخودار می باشند. برای نمونه می توان به هتل ساحل طلایی، هتل بوتیک فولتون، هتل بوتیک ایرمان و یا مجموعه تفریحی اقامتی ساحل ناز واقع در قشم اشاره کرد. علاوه بر هتل ها اقامتگاه های بومگردی زیادی مانند اقامتگاه بومگردی فردیس، اقامتگاه محلی لرد سوزا، اقامتگاه کاکا، اقامتگاه کلودنگ و دیگر اقامتگاه‌ های موجود که از امکانات کافی برخوردار بوده و دارای قیمت مناسبی هستند نیز وجود دارد.

رزرو سوئیت در قشم

حالا می دانید که جزیره ناز یکی از خاص ترین جاذبه های قشم است که ارزش سفر را دارد. اما شما برای تکمیل سفر خود نیاز به اقامتگاهی دنج و پاکیزه را دارید که پس از بازدید از این جزیره در آن استراحت کرده و اوقات سفر خود را در آن سپری کنید. اقامت در داخل جزایر ناز به دلیل موقعیت مکانی خاص آن امکان پذیر نبوده و هیچ هتل یا ویلایی در آن ساخته نشده است. از همین روی شما می توانید از ویلا و سوئیت های سراسر جزیره قشم بهره مند شوید که وب سایت باباسفر این استراحتگاه ها را با قیمتی مناسب در اختیار شما می گذارد. برای اجاره ویلا و سایر استراحتگاه های قشم تنها کافیست بر روی لینک اجاره سوئیت در قشم از وب سایت باباسفر کلیک کرده و اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

استان هرمزگان، جنوب شرق جزیره قشم

شما می توانید به جزیره قشم سفر کرده و از جنوب این جزیره به سمت جزایر ناز حرکت کنید و یا از طریق بندرعباس به قشم و از آنجا به جزایر ناز سفر کنید.

معمولا فاصله بین جزر و مد دریا حدودا 6 ساعت است. در نتیجه شما باید سه ساعت پس از جزر می توانید وارد مسیر بازگشت شده و یک ساعت بعد از مد باید برگردید. از همین روی می توان گفت 4 ساعت زمان برای بازدید و از جزایر ناز و استفاده از امکانات تفریحی جذاب آن را دارید. اگر عمل مد اتفاق بیفتد و آب دریا بالا بیاید باید حدود 6 ساعت در جزیره منتظر بمانید تا مسیر بازگشت بر روی خشکی ظاهر شود.

اگر از چشم انداز زیبای جزایر قشم گذر کنیم تفریحات جذاب دیگری همچون پیاده روی بر روی آب های خلیج فارس، تفریحات آبی مانند پاراسل و شاتل، اسکی بر روی آب، غواصی، جت اسکی، قایق سواری، ماهیگیری، آفرودسواری، اسب سواری و شتر سواری و غیره اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به قشم و جزایر ناز، اوایل فصل بهار و یا اوایل فصل پاییز می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.