جنگل تیلاکنار

بدیهی است وقتی صحبت از جنگل و طبیعت بکر می شود، کشور عزیزمان و خطه شمالی آن در این زمینه درخشان اند. جنگل تیلاکنار یکی از معدود آثار طبیعی و با ارزش ایران به شمار می رود که در قلب استان مازندران و نزدیکی شهر محبوب متل قو واقع شده است. این جنگل وسیع و خوش منظر با دارا بودن پوشش گیاهی غنی، به عنوان یکی از مناطق زیبای گردشگری و زیست محیطی ایران شناخته می ‌شود. از آنجا که جنگل تیلاکنار دارای ویژگی ‌های بی‌ نظیری است، می‌ توان آن را به عنوان مقصد اصلی گردشگران و علاقمندان به طبیعت در نظر گرفت. زمانیکه وارد جنگل تیلاکنار می ‌شوید، دنیایی شگفت انگیز با رنگ ‌ها و عطرهای زنده به سمت شما می ‌آید که این امر جنگل تیلاکنار را برای طبیعت دوستان به مکانی بهشتی تبدیل می کند. این جنگل با مناظر بی بدیل خود، رودخانه و آبشار های زیبا،، آب و هوای خوش و تنوع زیست محیطی بستری مناسب برای طبیعت گردان و همچنین کوه نوردان را به وجود آورده است که در ادامه در اینباره بیشتر توضیح خواهیم داد.

جنگل تیلاکنار کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

جنگل تیلاکنار یکی از زیباترین جاهای دیدنی متل قو یا همان سلمانشهر است که در استان مازندران و روستایی به نام تیلاکنار جای دارد. این جنگل در نواحی جنوبی سلمان شهر و در دامنه رشته کوه البرز جا خوش کرده است که به دلیل بهره مندی از همین موقعیت جغرافیایی مناسب، از آب و هوایی معتدل و خوش برخوردار می باشد. اگر بخواهیم موقعیت مکانی تیلاکنار را به طور دقیق تری شرح دهیم، این جنگل در انتهای خیابان مشهور دریاکنار قرار گرفته است که مناظر بی بدیلی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. مسیرهای دسترسی متعددی برای رفتن به تیلاکنار وجود دارد. اما در هر صورت برای رسیدن به این منطقه کوهستانی جنگلی زیبا، ابتدا باید خود را به سلمانشهر(متل قو)، برسانید. رفتن به سلمانشهر از سه مسیر پرطرفدار جاده چالوس، جاده هراز و آزادراه قزوین-رشت امکان پذیر می باشد.

آدرس جنگل تیلاکنار: استان مازندران، متل قو، نزدیکی روستای تیلاکنار

جنگل تیلاکنار

معرفی جنگل تیلاکنار

جنگل تیلاکنار در روستایی با همین نام قرار دارد که این دهستان به خودی خود یکی از زیباترین بخش های استان مازندران را تشکیل داده است. روستای تیلاکنار یک منطقه سرسبز و خوش آب و هوا است که از مناظری زیبا و آب و هوای کوهستانی دلپذیری برخوردار می باشد. در گذشته روستای تیلاکنار محیط ساده تری را پیشه پای بازدیدکنندگان می گذاشت. اما امروزه این دهستان در حال رشد و توسعه است و ساختمان ها و اقامتگاه های متعددی در این روستا ساخته شده اند. روستای تیلاکنار در دهستان کلارآباد غربی واقع شده است که حدود 3 کیلومتر از متل قو فاصله دارد. مسیرهای جنگلی زیبای تیلاکنار به گردشگران این امکان را می دهد در طبیعتی مثال زدنی قدم زده و در پوشش جنگلی غنی غوطه ور شوند. از سوی دیگر به دلیل وجود مناظر متفاوت و بی همتا در این جنگل، سوژه های عکاسی مناسبی وجود دارد که می توانید با یک دوربین عکاسی سفر خاطره انگیز خود را ثبت کنید.

علت نامگذاری جنگل تیلاکنار

کلمه تیلا در زبان محلی به‌ معنای «چنگک» یا چوب بلندی است که برای چیدن انار و گردو از آن استفاده می شود. البته طبق گفته محلیان تیلاکنار به معنی شاد و مدرن نیز می باشد و از جلوه زیبا و باطراوت فضای سبز این جنگل گرفته شده است. البته این جنگل با نام های دیگری همچون «تیله کنار» و «تیله کلار» نیز معرفی می شود.

پوشش گیاهی جنگل تیلاکنار

عمده زیبایی جنگل تیلاکنار پوشش گیاهی متنوع و درختان سر به فلک کشیده ایست که تمامی فضای جنگل را تحت پوشش خود قرار داده اند. این جنگل دارای تنوع زیست محیطی فراوان بوده و گیاهان بسیاری را در دل خود جای داده است. از جمله پوشش گیاهی اصلی این فضای بکر می توان به درختان بلوط، سندر، درخت چمن، آقاچی و صنوبر اشاره کرد که در جای جای جنگل دیده می شوند. جنگل تیلاکنار را می توان به واسطه پوشش گیاهی غنی که دارد یکی از مهم ترین زیستگاه های جانوری نیز دانست که حیوانات بسیاری در این بیشه زار زیبا زندگی می کنند.


طبیعت جنگل تیلاکنار

جاذبه های گردشگری جنگل تیلاکنار

یکی از اصلی ترین مزیت های جنگل تیلاکنار به غیر از محیط سرسبز آن، مسافت کم این بیشه زار با دریا است. مسافت تیلاکنار تا ساحل متل قو تنها 4.6 کیلومتر است که رفتن به سمت این ساحل حدود 9 دقیقه از زمان شما را می گیرد. ویژگی بعدی جنگل تیلاکنار درختان صد ساله و هزارساله ایست که در این جنگل وجود داشته و خبر از قدمت بالای جنگل می دهند. مسیرهای جنگلی تیلاکنار یکی از زیباترین مسافت های طی شده توسط گردشگران محسوب می شوند که زیبایی های بصری فراوانی را پیشه روی طبیعت گردان می گذارند. از دیگر جاذبه های گردشگری این جنگل می توان به چشمه های زلال و رودخانه اشاره کرد. درست در دل بیشه زار تیلاکنار رودخانه کم عمق اما زیبایی وجود دارد که با فضای سبز جنگل تلفیق شده و محیط جذابی برای پیک نیک را به وجود آورده است. درواقع می توان گفت جنگل نوردی، بازدید از آبشار و چشمه ها، عکاسی و لذت بردن از مناظر طبیعی ناب از اصلی ترین جاذبه های گردشگری تیلاکنار به شمار می روند.

بهترین زمان سفر به جنگل تیلاکنار

از آنجاکه تیلاکنار یک منطقه کوهستانی جنگلی است دارای آب و هوای سرد می باشد. از همین روی بهتر است در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان به سمت این طبیعت بکر حرکت کنید. معمولا اردیبهشت ماه به عنوان زمان طلایی سفر به تیلاکنار به شمار می رود. چراکه در این زمان جنگل پر از شکوفه های خوش عطر می شود که بر جلوه و آرامش جنگل می افزایند. اما اگر قصد سفر به تیلاکنار در فصل زمستان را دارید باید بدانید که در این زمان شرایط جوی جنگل بسیار نامناسب است و آب و هوای سرد برفی در آن مشاهده می شود که گردشگری را برای تمامی بازدیدکنندگان دشوار می کند. همچنین فصل بهار نیز یکی از زمان های عالی برای سفر به این جنگل محسوب می شود. در این فصل اغلب فضای جنگل در مه و باران زیبایی فرو می رود که صحنه رویایی را پیشه روی بازدیدکنندگان قرار می دهد.

دیدنی های جنگل تیلاکنار

تجهیزات سفر مورد نیاز برای بازدید از جنگل تیلاکنار

جنگل تیلاکنار با تمام زیبایی که دارد، از امکانات رفاهی چندانی برخوردار نیست. چراکه طبیعت این بیشه زار دست نخورده باقی مانده و به دلیل حفظ ارزش های زیست محیطی آن آلاچیق و یا امکانات رفاهی در این مکان تعبیه نشده است. از همین روی شما می توانید تنها از فضای بکر جنگل لذت برده و از منابع طبیعی آن بهره مند شوید. به همین ترتیب برای جنگل نوردی در تیلاکنار نیاز به کفش مناسب و لباس گرم خواهید داشت. البته انتخاب تجهیزات برای رفتن به تیلاکنار می تواند متفات باشد. اگر قصد طبیعت گردی و بازدید از رودخانه این جنگل را دارید نمی توانید با ماشین به سمت رودخانه حرکت کنید و باید از تجهیزات ضروری استفاده کنید. از همین روی می توان گفت تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از جنگل تیلاکنار به شرح زیر می باشد:

  • آب آشامیدنی کافی و خوراکی
  • کوله ‌پشتی
  • یک دست لباس اضافه
  • کفش مناسب و راحت
  • زیرانداز
  • پاوربانک
  • چادر مسافرتی و وسایل کمپینگ در صورت اقامت بیشتر از یک روز

جاهای دیدنی اطراف جنگل تیلاکنار

وقتی صحبت از شهر زیبای متل قو می شود، جاذبه های تفریحی و طبیعی بسیاری وجود دارند که می توانند مقصد سفر گردشگران باشند. تیلاکنار تنها جاذبه این شهر محبوب نیست و شما می توانید پس از بازدید از این منطقه کوهستانی به سمت سایر دیدنی های متل قو نیز حرکت کنید. به همین خاطر در این قسمت برخی از مشهورترین جاذبه های دیدنی متل قو را که در نزدیکی تیلاکنار واقع شده اند برای شما عزیزان نام برده ایم.

غار آبی دانیال: غار آبی دانیال یکی از هیجان انگیز ترین جاذبه های گردشگری متل قو محسوب می شود که زیبایی های خیره کننده ایی را در قالب غارنوردی به بینندگان هدیه می دهد. این غار نسبت به سایر غارهای مناطق دیگر بسیار متفاوت است. چراکه از ابتدا تا انتهای آن رودخانه کم عمقی جاری است که طی نمودن مسیر غار دانیال را جذاب تر از همیشه کرده است. غار دانیال در فاصله حدود هفت کیلومتری از جنگل تیلاکنار واقع شده و تفریحی جذاب برای عموم مردم به شمار می رود.

مرکز خرید قو الماس خاورمیانه: مراکز خرید همیشه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری هر منطقه ای محسوب می شوند که مرکز خرید قو الماس خاورمیانه یکی از بهترین ها در زمینه فعالیت خود می باشد. این مرکز خرید یک پروژه مهم در جاده ساحلی سلمان شهر است که در زمینه های تجاری، مسکونی، گردشگری، فرهنگی، ورزشی و تفریحی فعالیت می کند. مرکز خرید قو الماس خاورمیانه تنها 7 کیلومتر از جنگل تیلاکنار فاصله دارد.

بازارچه سنتی ترکمن: بازارچه‌ های سنتی ترکمن‌ یکی از مشهورترین و جذاب ترین بستر های خرید برای گردشگران هستند که انواع پوشاک، خوراک، کیف و کفش، لباس های نخی و غیره را به فروش می گذارند. این بازارچه با دارا بودن فضای سنتی و محصولات با کیفیت یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری استان مازندران به شمار می رود که همه روزه بسیاری از مسافران را به سمت خود می کشاند. همچنین در این بازارها می توانید محصولات بومی و خوراکی های محلی را خریداری کرده و به سوغات ببرید. این بازارچه در فاصله حدود ۱۶ کیلومتری از جنگل تیلاکنار قرار دارد.


اجاره روزانه ویلا استخردار در متل قو

یکی از اصلی ترین موارد برنامه ریزی برای سفر به هر منطقه ای انتخاب اقامتگاهی ایمن است. چراکه مسافت رسیدن به این جنگل زیاد است و معمولا برنامه رفت و برگشت یک روزه به غیر از افراد محلی توصیه نمی شود. اقامت در جنگل تیلاکنار دو حالت دارد. برخی از افراد طبیعت گرد تمایل به کمپینگ در دل این جنگل را دارند گه امکان پذیر است. اما این این امر مستلزم به همراه داشتن وسایل مورد نیاز برای کمپینگ است و معمولا افراد برای اینکار باید جنگل را به خوبی بشناسند. اما اگر به دنبال اقامت راحت تر و بدون ریسک هستید، می توانید برای اجاره ویلا استخردار در متل قو اقدام کنید که از امکانات رفاهی ویژه ای برخوردار بوده و اقامتی آسان را برای همگان به ارمغان می آورند.

استان مازندران، متل قو، نزدیکی روستای تیلاکنار.

اردیبهشت ماه.

فضای سبز وسیع، درختان چند صد ساله، آبشار، رودخانه و چشمه.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.