دره مجسمه های هرمز

جزیره هرمز به نگین یاغوتی رنگ خلیج فارس شهره دارد و به دلیل جاذبه های بیشماری که در دل خود جای داده، مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند. این جزیره زیبا در ۸ کیلومتری بندرعباس جای گرفته و به خاطر شرایط اقلیمی خاصی که دارد هرمز را کلید خلیج فارس می نامند. از خاک های آتشین سرخ رنگ گرفته تا کوه های رنگین کمانی در این جزیره خودنمایی می کند که مشابه آن را در کمتر جایی دیده اید. یکی از هزاران جاذبه های گردشگری هرمز را می توان دره مجسمه ها معرفی کرد که از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده و یک پدیده زمین شناسی به شمار می رود. این دره شگفت انگیز و محبوب پر از صخره های زیبایی است که طی سالیان طولانی بر اثر عوامل طبیعی شکل گرفته اند. البته که این تنها جاذبه دره مجسمه ها نیست، از همین روی در این مقاله می خواهیم شما را با دره مجسمه های هرمز آشنا کرده و تمامی دیدنی های آن را شرح دهیم.

آشنایی با دره مجسمه های هرمز

دره مجسمه های هرمز که با نام دره تندیس ها نیز شناخته می شود یکی از مناطق بکر و دیدنی جزیره هرمز است که برخی از افراد آن را رازآلود و مهیج می دانند. اما برخی دیگر نیز عقیده دارند این دره پر از آرامش خالص بوده و خلاقیت مردم را زنده می کند. چراکه همه چیز در دره تندیس ها به زاویه دید و ابتکار بینندگان بر می گردد. در این دره سنگ ها و صخره های بی نظیری وجود دارد که هر یک از آن ها در ابعاد متفاوت و اشکال مختلف به نمایش گذاشته شده اند. مزیت اصلی دره مجسمه طبیعی بودن آن است. این دره در طی میلیون ها سال و بر اثر فرسایش محیطی شکل گرفته است. از همین روی دره تندیس ها را شاهکار طبیعت می خوانند که از زیبایی شگفت انگیزی بهره مند می باشد. در این مکان مسحور کننده هر طرف را نگاه کنید صخره ای عجیب با اشکالی به شکل حیوانات و یا هر چیز دیگری که از خلاقیت انسان سرچشمه بگیرد وجود دارد. از همین روی بسیاری از گردشگرانی که به بازدید از این منطقه می روند صخره ها را با ظاهری شبیه به حیواناتی همچون خروس، عقاب، اژدها، مارمولک و هر شکل دیگری که توسط قوه تخیل شکل می گیرد می بینند.

دره مجسمه های هرمز

علت نامگذاری دره تندیس ها

اگر به بازدید از دره تندیس ها بروید متوجه می شوید که علت نامگذاری این منطقه زیاد دور از ذهن نیست. چراکه سراسر این دره با مجسمه های طبیعی زیبایی تزئیین شده است که طی سالیان دراز به وجود آمده اند. این صخره ها در طرح های مختلفی وجود دارند و از اشکال گوناگونی تشکیل شده اند. بیشتر این صخره ها به شکل حیوانات دیده می شوند که این امر از جذابیت های دره تندیس ها به شمار می رود. خالی از لطف است اگر از افسانه زیبایی که درباره دره تندیس ها وجود دارد نگوییم. برخی از محلیان این منطقه می گویند در گذشته هر جوان عاشقی که تمایل به دیدار معشوقه اش داشت به این دره می رفت و عاشقانه های بسیاری در این دره وجود دارد. از زیبایی های دیگر این دره درختان بدون تنه ای هستند که در ابتدای دهانه ورودی دره مشاهده خواهید کرد.

نحوه شکل گیری دره مجسمه ها

در ابتدا دره مجسمه ها در اعماق دریا و زیر آب های خلیج فارس قرار داشته است. اما پس از گذشت سالیان طولانی این جزیره از دل دریا بیرون می زند و طبق روند فرسایشی آبی و بادی که طی می کند تبدیل به مکان خیره کننده امروزی می شود. شایان ذکر است که این پدیده زیبای طبیعت طی میلیون ها سال و به طور آهسته شکل گرفته است، از همین روی ارزش این منطقه بسیار بالا بوده و چه در میان افراد بومی و چه گردشگران از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. به دلیل همین روند طولانی که برای تشکیل شدن دره مجسمه های هرمز طی شده است این منطقه یکی از جاهای تاریخی جزیره هرمز نیز به شمار می رود و قدمت آن به سالیان طولانی باز می گردد.

جاذبه های گردشگری دره مجسمه ها

ویژگی های دره تندیس های هرمز

شگفتی های دره تندیس های هرمز تنها به صخره های خیال انگیز آن ختم نمی شود، بلکه این مکان منحصر به فرد از ویژگی های دیگری نیز برخوردار می باشد که بازدید از آن را جذاب تر می کند. اولین چیری که درباره این منطقه باید بگوییم این است که رنگ خاک آن به رنگ نقره ای مسحورکننده ای می درخشد و زیبایی دره را چندین برابر می کند. از سوی دیگر صخره های خیال انگیز دره را که بگذرانید در انتهای دره به پرتگاه 40 متری خواهید رسید که اوج زیبایی این منطقه را به نمایش می گذارد. در این بخش از دره تندیس ها که قرار بگیرید می توانید از بالا به آب های نیلگون خلیج فارس مشرف بوده و مسیر حرکت کشتی های غوطه ور در دل دریا را تماشا کنید. پرتگاه دره تندیس ها مکانی عالی برای چند ساعتی دوری از شلوغی شهر و تامل است که تجربه ای فراموش نشدنی را برای شما رقم می زند. حتی اگر از جاذبه های طبیعی این منطقه که گذر کنیم، دست فروشان و نوازندگانی در این دره مشغول به فعالیت هستند که دل انگیزی بی حد و مرزی را به دره مجسمه های هرمز بخشیده اند. گوش دادن به موسیقی نوازندگان در حین خرید از دست فروشانی که سوغات جزیره هرمز را به شما ارائه می دهند می تواند تجربه دوست داشتنی باشد که می توانید در دره تندیس ها از آن بهره مند شوید.

مسیرهای دسترسی به دره مجسمه های هرمز

بدیهی است که برای بازدید از دره مجسمه ها ابتدا لازم است به جزیره یاغوتی رنگ هرمز سفر کنید. برای این کار مسیرهای زیادی وجود دارد که یکی از بهترین مسیرها سفر به بندرعباس و از آنجا سفر آبی به همز می باشد. همچنین شما می توانید از طریق هواپیما نیز خود را به جزیره هرمز رسانده و از آنجا به دره مجسمه ها بروید. دره مجسمه ها در بخش جنوبی هرمز جای دارد. به همین ترتیب برای بازدید از این مکان شگفت انگیز به سمت جنوب جزیره هرمز حرکت کنید تا به سواحل جنوبی راه یابید. سپس خود را به جاده ‌ای که در امتداد ضلغ غربی جزیره وجود دارد برسانید و به فرعی غربی آن وارد شوید. این فرعی خاکی مسیری است که شما را مستقیما به سمت یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری هرمز یعنی دره مجسمه ها می برد. برای مسیریابی بهتر آدرس کامل این جاذبه را در زیر ذکر کرده ایم.

آدرس دره مجسمه های جزیره هرمز: ایران، استان هرمزگان، سواحل جنوبی جزیره هرمز

دره تندیس های هرمز

بهترین زمان بازدید از دره مجسمه ها

سفر به جزیره بی نظیری که سراسر آن را جاذبه های طبیعی و تفریحات سرگرم کننده محاصره کرده است زمان خاصی را نمی شناسد. اما بد نیست برای سفر به این منطقه از آب و هوای آن در هر فصل و جاهای تفریحی هرمز در زمان های متفاوت را بشناسید. در کل می توان گفت جزیره هرمز در نیمه دوم سال از آب و هوای مناسب تری برخوردار می باشد و بازدید را برای مسافران آسان تر می کند. چراکه این جزیره در اغلب مواقع و به خصوص فصول بهار و پاییز، از آب و هوای گرم و شرجی برخوردار می باشد. از همین روی اگر در نیمه دوم سال و به خصوص زمستان به جزیره هرمز سفر کنید نه تنها آب و هوای معتدل تری نسیب تان می شود، بلکه می توانید پرندگان مهاجر بسیاری را که بهاین منطقه سفر می کنند را مشاهده کرده و از زیبایی خیره کننده ای بهره مند شوید.

نکات مهم برای بازدید از دره مجسمه ها

دره مجسمه های هرمز یک پدیده مهم زمین شناسی است که نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. همچنین به دلیل طبیعی بودن تندیس ها و قدمت زیاد این دره شکنندگی سنگ ها بالا بوده و ممکن است در صورت عدم استفاده صحیح این جاذبه ارزشمند آسیب هایی ببیند. از همین روی به شما گردشگران عزیز پیشنهاد می کنیم زمانی که به بازدید از این منطقه زیبا رفتید نکات ایمنی را رعایت کرده تا این پدیده شگرف را برای نسل های آینده باقی بگذاریم. همچنین توصیه اصلی ما به شما این است که خاک منطقه را به همراه خود به عنوان سوغاتی حمل نکنید. چراکه این امر باعث آسیب رساندن جدی به جزیره می شود و این منطقه شگفت انگیز را تخریب می کند.

لوازم ضروری برای بازدید از دره مجسمه های هرمز

هر سفری نیاز به تجهیزات خاص خود دارد که دره مجسمه ها و منطقه هرمز نیز از این قاعده مستثنی نیست. اولین نکته ای که برای بازدید از دره مجسمه ها لازم است ذکر کنیم حمل کردن وسایل کم است. زیرا در این دره پیاده روی کوتاهی وجود دارد که هر چه وسایل کم تری به همراه داشته باشید بازدید لذت بخش تری را نیز تجربه خواهید کرد. اما برخی از وسایلی که در ادامه نام برده ایم را حتما به همراه خود داشته باشید تا حین بازدید با مشکلی مواجه نشوید.

  • آب آشامیدنی کافی
  • خوراکی مورد نظر
  • کفش راحتی
  • عینک آفتابی
  • لباس راحت و آزاد
  • زیرانداز
  • نقشه گردشگری
  • کلاه نقاب دارد برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

لوازمی که در بالا ذکر شد در راحتی بازدید از دره مجسمه ها کافی است. اما اگر قصد کمپینگ در منطقه دره تنیس ها را دارید برخی دیگر از تجهیزات ضروری همچون کیسه خواب، چراغ قوه، چادر و پتو نیز برای شما نیاز است که در صورت فراموشی ممکن است کمپینگ را کمی چالش بر انگیز کند. همچنین اگر تمایل به پیاده روی نداشته و یا فرد مسنی به همراه خود دارید می توانید از وسایل نقلیه مخصوص دره مجسمه ها به نام توک توک که موتورهای سه چرخ هستند نیز استفاده کنید.

دیدنی های جزیره هرمز

جاذبه های گردشگری اطراف دره مجسمه های هرمز

همانطور که در ابتدای مقاله نیز توضیح مختصری دادیم، جاذبه های طبیعی هرمز بسیار زیاد است و از غار الهه نمک هرمز گرفته تا سواحل سرخ رنگ در این جزیره وجود دارد. به طوریکه این جزیره همانند نگینی در قلب خلیج فارس می درخشد. از همین روی اگر جزیره هرمز را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردید بدانید که دره تندیس ها تنها گوشه چشمی از زیبایی های این منطقه است. در ادامه برخی از جاذبه های توریستی هرمز که در اطراف دره مجسمه های هرمز قرار دارند را با ذکر آدرس برای شما عزیزان نام برده ایم.

ساحل سرخ: ساحل سرخ یکی از زیباترین مناطق هرمز به شمار می رود که با رنگ سرخ خود منظره ای خیره کننده را پیشه روی جهانیان قرار می دهد. رنگ خاک این منطقه به دلیل پدیده های طبیعی همچون اکسید آهن به رنگ سرخ خونین می باشد و قدم زدن در کنار دریای خلیج فارس را از همیشه خاص تر جلوه می دهد. ساحل سرخ هرمز منظره ای بی نظیر را به شما هدیه می دهد و حتی موج هایی که به صخره های زیبای این ساحل برخورد می کنند به رنگ سرخ می باشند. اگر هنگام غروب آفتاب به ساحل سرخ بروید می توانید شاهکاری از خداوند را پیشه روی خود ببینید.

رودخانه طلا: مناطق شگفت انگیز هرمز کم نیستند اما رودخانه طلا را می توان یکی از خاص ترین جاذبه های گردشگری این جزیره دانست. رودخانه طلا در دل کوهستانی زعفرانی رنگ قرار دارد که هنگام بارش باران بر روی این کوه رودابه طلایی رنگی از کوه جاری شده و تکه ای از بهشت را یادآور انسان می کند. این طلایی رنگ بودن کوه به دلیل وجود نمک های زعفرانی ایست که تمام سطح کوهستان را پوشانده و پس از خشک شدن نیز همانند برفی طلایی رنگ می درخشند. این جاذبه در استان هرمزگان، جزیره هرمز و در نزدیکی الهه نمک جای گرفته است.

دره رنگین کمان: دره رنگین کمان نیز یکی دیگر از پدیده های زمین شناختی است که در قلب جزیره هرمز قرار دارد. این دره در جنوب غربی جزیره جا خوش کرده و یکی از زیباترین منظره های عمرتان را به شما هدیه می دهد. کوه های رنگارنگ به رنگ های طلایی، قهوه ای، سبز، قرمز، نارنجی و بسیاری از رنگ های زیبای دیگر در این منطقه وجود دارد که روح انسان را نوازش می دهد. کوه ها و دشت های دره رنگین کمان از کانی ها و املاح معدنی خاصی تشکیل شده اند که از ترکیبات شیمیایی این مواد با رسوبات آتشفشانی رنگ آمیزی زیبایی از طبیعت به وجود آمده است. این منطقه همیشه از زیبایی وصف ناپذیری بهره مند است که دوربین عکاسی بازدیدکنندگان را پر از عکس های خاطره انگیز و تکرار نشدنی می کند.

دره مجسمه ها جزیره هرمز

رزرو ویلا در جزیره هرمز

یکی از اولویت های سفر اقدامات لازمه برای اقامتی ایمن و راحت است که در سفر به هرمز این نکته از همیشه بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. چراکه مسافت این جزیره از شهرهای ایران زیاد است و در جنوبی ترین بخش کشورمان قرار دارد. به همین دلیل نیاز است که به وسیله راه های آبی یا هوایی به این منطقه سفر کنید که این امر باعث می شود نتوانید سفر یک روزه به این جزیره را تجربه کنید. به همین خاطر انتخاب و رزرو اقامتگاهی شیک و ارزان برای مسافرینی که به قصد سفر به مقصد جزیره هرمز حرکت می کنند بسیار مهم است. برای اجاره ویلا در جزیره هرمز شما می توانید به وب سایت های محبوبی همچون باباسفر مراجعه کرده و تنها در عرض چند دقیقه به صورت آنلاین استراحتگاه مناسب خود را رزرو کنید.

مسیر دسترسی به دره مجسمه های هرمز: ایران، استان هرمزگان، سواحل جنوبی جزیره هرمز

صخره های سنگی زیبایی که بر اثر پدیده زمین شناختی به وجود آمده اند و با اشکال گوناگونی از حیوانات به نمایش گذاشته شده اند از اصلی ترین دیدنی های دره تندیس ها به شمار می روند. اما پرتگاه 40 متری نیز در پایان مسیر دره مجسمه ها قرار دارد که منظره زیبایی از خلیج فارس را ارائه می دهد.

در کل جزیره هرمز یکی از مناطقی است که در هر فصل از ویژگی های خاصی برخوردار می باشد. اما نیمه دوم سال و فصل زمستان را می توان یکی از بهترین زمان های بازدید از این جاذبه معرفی کرد. در این فصل آب و هوای شرجی کمتری در جزیره هرمز مشاهده می شود و وضعیت جوی معتدل تری بر منطقه حاکم است.

دره مجسمه ها پدیده ای کاملا طبیعی است که طی میلیون ها سال و بر اثر فرسایش های محیطی ایجاد شده است.

درواقع لوازم خاصی برای بازدید از دره مجسمه ها نیاز نیست و تنها آب کافی، مواد خوراکی، کلاه آفتاب گیر، نقشه و کفش و لباس راحت برای بازدید از این منطقه کافیست.

برای رفتن به جزیره هرمز ابتدا باید در جاده ای خاکی حرکت کرده و وارد فرعی غربی بشوید. این مسیر پیاده روی کوتاهی دارد و کل طول دره را نیز باید پیاده حرکت کنید. اما وسایل نقلیه محلی نیز برای این منطقه در نظر گرفته شده که به صورت موتورهای چهارچرخ هستند و می توانید از آن ها برای بازدید از دره مجسمه ها استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.