دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل به عنوان وسیع ترین دریاچه‌ درون شهری ایران شناخته می شود که وسعت آن به حدود 18 هکتار می رسد. این دریاچه با دیدنی های طبیعی و امکانات رفاهی مناسب یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال ایران است که تفرجگاه توریستی برای گردشگران از سراسر کشور را ارائه می دهد. این دریاچه با چشم اندازی زیبا به سوی طبیعتی مثال زدنی و کوهستان های تماشایی، یکی از محبوب ترین دیدنی های ایران به شمار می رود و از جایگاه ویژه ای در زمینه گردشگری برخوردار می باشد. یکی از مزیت های اصلی دریاچه شورابیل چهارفصل بودن آن است که در تمامی فصول سال مسافران را به سمت خود جذب می کند. اگر شما نیز می خواهید با دریاچه شورابیل بیشتر آشنا شده و مسیرهای دسترسی آن را بشناسید، با ما در این مقاله از باباسفر همراه شوید.

دریاچه شورابیل کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

دریاچه شورابیل یکی از جاهای دیدنی اردبیل محسوب می شود و در شمال غربی ایران جای گرفته است. این دریاچه یک منبع طبیعی و گردشگری مهم در شهر اردبیل به شمار می رود که با ارائه امکانات رفاهی و تفریحی، مکان مناسبی را برای تفریح عموم مردم به وجود آورده است. این دریاچه زیبا در جنوب غربی شهر اردبیل قرار داشته و مسیرهای متعددی برای رفتن به آن وجود دارد. اما یکی از بهترین مسیرهای داخلی شهر اردبیل که می توانید به سمت دریاچه شورابیل حرکت کنید میدان بسیج است. از میدان بسیج وارد خیابان عطایی شده و مسیر فرعی بزرگراه میلاد به میدان عوض‌ زاده را وارد شوید. مقابل بزرگراه میلاد در میدان عوض‌ زاده، بلواری به نام برزگر مشاهده می شود که از این مسیر می توانید وارد جاده دریاچه شورابیل شوید. همچنین اگر می خواهید به بخش تفریحات جذاب دریاچه شورابیل بروید باید از مسیر خیابان دانشگاه در شرق دریاچه وارد شوید که دسترسی به شهربازی و باغ بهشت را به شما عزیزان ارائه می دهد. در کل شما می توانید از مسیرهای بزرگراه‌ های کوثر، دانشگاه، میلاد و برزگر به دریاچه شورابیل برسید.

آدرس دریاچه شورابیل: استان اردبیل، جنوب غربی شهر اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل


دریاچه شورابیل

معرفی دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل یکی از بزرگ ترین دریاچه‌ های داخل شهری ایران است که در شهر دیدنی اردبیل جا خوش کرده است. این دریاچه در گذشته تالاب آب شوری بیش نبود که امروزه قابل‌ توجهی از شوری آب خود را از دست داده است. از آنجاکه این دریاچه بسیار وسیع و پهناور است مورد توجه مسئولین قرار گرفته و امکانات رفاهی و تفریحی جذابی در اطراف آن ساخته شده است. این امکانات در کنار زیبایی دریاچه، باعث شده شورابیل به یک منطقه نمونه گردشگری در اردبیل تبدیل شده و بستری هیجان انگیز برای گردشگران و طبیعت دوستان باشد. همچنین دریاچه شورابیل از مسیر دسترسی آسانی برخوردار می باشد که به همین خاطر مورد توجه افراد بیشتری قرار گرفته است. این دریاچه به دلیل آب شوری که دارد از تنوع زیستی برخوردار نیست. اما با سفر به این منطقه بکر می توانید پرندگان مهاجر زیبایی که در برخی از فصول خاص به این منطقه سفر می کنند را مشاهده کرده و جنگل های کوچکی که پس از کاهش شوری آب، در اطراف دریاچه شکل گرفته اند به گشت و گذار مشغول شوید.

تاریخچه دریاچه شورابیل

یکی از شاخصه های اصلی دریاچه شورابیل زمان تشکیل شدن آن است که طبق تحقیقات به عمل آمده قدمت این دریاچه از دریاچه ارومیه نیز بیشتر است. از همین روی می توان گفت شورابیل یکی از قدیمی ترین دریاچه های ایران محسوب می شود که پیدایش آن به اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین ‌شناسی باز می گردد. در گذشته دریاچه شورابیل را با نام تالاب می شناختند و آب آن نیز از شوری بیشتری برخوردار بود. همچنین به دلیل بارندگی های فراوان و سرچشمه گرفتن این تالاب از چندین رودخانه و چشمه، شورابیل بسیار پر آب بود. از همین روی طی سالیان دراز مساحت دریاچه شورابیل به سرعت افزایش یافت و از 7 هکتار به 18 هکتار رسید.

علت نامگذاری تالاب شورابیل

درگذشته آب تالاب شورابیل دارای میزان بالایی از نمک بود و املاح غلیظی در این آب وجود داشت. علت این شوری تامین آب شورابیل از آب باران و عوامل طبیعی بود که امروزه به طور کنترل شده ای از میزان شوری آن کم شده است. به دلیل همین شوری آب نام دریاچه را شورابیل انتخاب کردند که البته امروزه میزای شوری آن کمتر شده است. کاهش شوری آب این دریاچه به دلیل اضافه شدن آب شیرین رودخانه بالیقلوچای به شورابیل است که کاملا برنامه‌ ریزی شده بود تا آب دریاچه شیرین شود. طبق این برنامه میزان شوری آب شورابیل 40 برابر کاهش یافت و بر همین اساس تنوع زیستی آن نیز دچار تغییراتی شد.

دریاچه شورابیل اردبیل

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه شورابیل

همانطور که زکر شد دریاچه شورابیل از گذشته تا به امروز دچار تغییراتی شده است که این امر بر روی تنوع زیست محیطی این منطقه نیز تاثیراتی را به همراه داشته است. در گذشته به دلیل وجود املاح داخل آب شورابیل خواص درمانی در این دریاچه وجود داشت که امروزه با ادغام شدن آب شیرین، از بین رفته است. همچنین در گذشته گیاهای دارویی که خواص درمانی متعددی داشتند در اطراف این دریاچه میشاهده می شد که تنها در آب شور می روییدند. همچنین از زمانیکه شوری آب دریا کمتر شده است اداره شیلات اردبیل گونه های مختلفی از آبزیان را در بستر این دریاچه پرورش می دهد که از جمله آن ها می توان به کپور، شاه میگو و قزل آلای رنگین کمانی اشاره کرد.

چگونگی تشکیل دریاچه شورابیل

اولین دلیل پیدایش دریاچه شورابیل را می توان بارش فراوان برف و باران دانست. چراکه این دریاچه در منطقه کوهستانی سردسیری تشکیل شده است که بارش های جوی در آن با بالاترین میزان دیده می شود. به دلیل همین موقعیت جغرافیایی کوهستانی، در گذشته یخچال های طبیعی عظیمی اطراف این دریاچه را احاطه کرده بودند که امروزه منجر به تشکیل چشمه ها و رودخانه های پر آبی شده اند. از انشعابات این رودها و چشمه ها و بر اثر بارش های جوی در سالیان طولانی و به مرور دریاچه شورابیل تشکیل شده است که از عمق زیادی برخوردار می باشد. جالب است بدانید در گذشته به دلیل حجم بالای نمک در شورابیل، آب این دریاچه دچار یخ زدگی نمی شد. اما امروزه یخ زدن سطح آب این دریاچه در فصول سرما یکی از دیدنی های دریاچه شورابیل محسوب می شود.

مشخصات دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل با 18 هکتار وسعت بخش بزرگی از شهر اردبیل را تشکیل داده است و عمق آن در گود ترین بخش دریاچه به 11 متر می رسد. این دریاچه به شکل یک گودال بزرگ است که در میان نواحی آبخیز تشکیل شده است و هر چه به وسط دریاچه بروید عمق آن بیشتر می شود. از همین روی شنا در دریاچه شورابیل و تمامی بخش های آن ممنوع است. اطراف این گودال عمیق را خاکریزهای طبیعی فرا گرفته اند، اما بخشی از این خاکریزها نیز به طور مصنوعی و به دست انسان ساخته شده اند.


دیدنی های دریاچه شوریبال

امکانات رفاهی دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل جزو مناطق حفاظت شده کشورمان می باشد که امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی در این منطقه تعبیه شده است. شما می توانید در اطراف دریاچه شورابیل قدم زده و از چشم انداز زیبای آن لذت ببرید، و یا ساعاتی را در آلاچیق های چوبی جذاب این منطقه بگذرانید. دریاچه شورابیل از جاده های تندرستی تشکیل شده است که گردشگران می توانند در این جاده ها به پیاده روی دل انگیزی مشغول شوند. دور تا دور دریاچه شورابیل را کافه ها و رستوران های باکیفیت احاطه کرده اند که در صورت تمایل به میل کردن یک وعده غذایی خوشمزه یا خوراکی های محلی می توانید به سمت این کافه ها و رستوران ها حرکت کنید. همچنین چراغ های تیر برق در اطراف دریاچه وجود دارد که قدم زدن در شب را برای گردشگران میسر می کند. فراموش نشود که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه، دریاچه شورابیل از آب و هوایی بسیار پاکیزه و خنک تر نسبت به سایر مناطق شهر اردبیل بهره مند می باشد که در تابستان ها گزینه ای عالی برای استراحت و تفریح به شمار می رود.

جاذبه های تفریحی دریاچه شورابیل

تفریحات هیجان انگیزی که در دل دریاچه شورابیل وجود دارد از اصلی ترین دلایل استقبال گردشگران از این منطقه به شمار رفته و تمامی قشر های کودک، نوجوان و بزرگسالان را به سمت خود می کشاند. به دلیل پتانسیل های گردشگری دریاچه شورابیل و اهمیت بالای آن، اکثر نمایشگاه بین ‌المللی اردبیل و مراکز آموزشی در کنار این دریاچه قرار داشته و شورابیل از دسترسی مناسبی به تمام شهر برخوردار می باشد. در ادامه تمامی امکانات تفریحی دریاچه شورابیل را برای شما عزیزان نام برده ایم.

جاده سلامتی شورابیل

دریاچه شورابیل مسیر پیاده روی سلامتی را در خود جای داده است که این مسیر به عنوان طولانی ‌ترین جاده تندرستی در ایران شناخته می شود. این جاده برای قدم زدن بسیار مناسب است و پیاده روی دل انگیزی را به تمامی علاقه مندان هدیه می دهد. این مسیر در اطراف دریاچه کشیده شده است و معمولا ورزش‌ های همگانی به صورت دسته جمعی و روزانه در آن برگذار می شود که شوق شعف خاصی را در حضار ایجاد می کند. همچنین این جاده برای دوچرخه سواری نیز مناسب بوده و بیشتر ورزشکاران برای گذراندن ساعاتی خوش به جاده سلامتی شورابیل می روند.

جاده سلامتی شورابیل

پیست قایق رانی

سایت قایقرانی شورابیل یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری این دریاچه محسوب می شود که از قایق ران های حرفه ای تشکیل شده است. این پیست برای افرادی که علاقه مند به تجربه ورزش های آبی همچون جت اسکی و استفاده از قایق های پدالی هستند یک مزیت ویژه محسوب می شود و بهترین گزینه برای تفریحات آبی است. همچنین در این بخش یک کشتی دو طبقه تفریحی به نام آنداک وجود دارد که شما را به قلب دریاچه برده و خاطره ای فراموش نشدنی را برایتان رقم می زند.

زیپ لاین

زیپ لاین یکی از مهیج ترین تفریحات امروزه است که نسل جوان عاشق هیجان این ورزش هستند. زیپ لاین دریاچه شورابیل بر فراز آب های زیبای این دریاچه قرار گرفته است و طول آن به بیش از ۹۰۰ متر می‌ رسد. این زیپ لاین در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد که اولین  زیپ ‌لاین رفت و برگشتی موتوری در کشور بود. سرعت حرکت زیپ ‌لاین دریاچه شورابیل حدود ۶ متر در ثانیه است و شما می توانید در تمامی روزهای هفته برای تجربه این ورزش هیجان انگیز به منطقه شورابیل بروید. از آنجاکه این زیپ لاین در منطقه ای کوهستانی و بر فراز دریاچه زیبای شورابیل قرار گرفته است یکی از بی نظیرترین چشم انداز ها را به شما ارائه می دهد و اوقاتی فراموش نشدنی را به ارمغان می آورد.

شهربازی

در نزدیکی زیپ لاین شورابیل شهربازی های متعددی قرار گرفته است که با دارا بودن بازی های متنوع و جذاب انتخاب مناسبی برای تمامی سنین به شمار می روند. این شهربازی ها در دو نوع سرپوشیده و سرباز ارائه می شوند که هر یک از آن ها از وسایل بازی متنوعی برخوردار می باشد. از جمله وسایل سرگرمی شهربازی شورابیل می توان به کارتینگ، ماشین برقی و سایر وسایل مهیج اشاره کرد که قطعا برای تمامی دوستداران هیجان، گزینه ای عالی به شمار می روند.

جاذبه های گردشگری دریاچه شوریبال اردبیل

پرنده نگری

تماشای پرندگان مهاجر در محیطی بکر به همراه چشم اندازی به سوی بزرگ ترین دریاچه اردبیل می تواند یکی از بهترین تفریحات این شهر باشد. برای افرادی که علاقه به تماشای انواع گونه های پرنده دارند، دریاچه شورابیل همچون بهشت پپرندگان است. این دریاچه جزو مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع است که همین امر باعث شده پرندگان مهاجر بسیاری از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر کنند. از جمله پرندگانی که می توانید در دریاچه شوریبال تماشا کنید می توان به لک لک سیاه، پلیکان خاکستری، اردک چشم طلایی و غاز خاکستری اشاره کرد که از مشهورترین پرندگان مهاجر این دریاچه محسوب می شوند.

باغ بهشت و پارک‌ های صخره ‌ای

اگر مسیر خیابان دانشگاه در شرق دریاچه شورابیل را برای رفتن به این دریاچه انتخاب کنید به شهربازی و پارک زیبای باغ بهشت دسترسی خواهید داشت که دنیایی از تفریحات را به شما هدیه می دهند. همچنین در این بخش از دریاچه پارک های صخره ای زیبایی نیز وجود دارند که با نمای دریاچه و طبیعتی بکر آرامشی وصف نشدنی را به بینندگان هدیه می دهند. این پارک ها با آب و هوایی خوش و فضایی سرسبز، محوطه ای مناسب برای پیک نیک های خانوادگی یا دوستانه به شمار می روند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه شورابیل

انتخاب زمان مناسب برای سفر به دریاچه شوریبال بسته به علاقه مندی و اهداف سفر می تواند متفاوت باشد. در کل بازدید از این منطقه در تمامی فصول از جذابیت های خاصی برخوردار می باشد. آب و هوای دریاچه شوریبال در نیمه اول سال رو به گرمی می رود و بهترین زمان برای کافه و رستوران گردی و استفاده از تفریحات آبی این منطقه را ارائه می دهد. اما بسیاری از مسافران تمایل به تماشای نمای دریاچه یخ زده شوریبال در فصل زمستان را دارند. از همین ری با آنکه وضعیت آب و هوایی این منطقه در زمستان ها بسیار سرد و کوهستانی است، اما با اینحال بسیاری از گردشگران این فصل را برای بازدید از دریاچه انتخاب می کنند. به همین ترتیب می توان گفت دریاچه شوریبال یک منطقه چهارفصل است که در هر زمان جذابیت های بیشماری را به بازدیدکنندگان هدیه می دهد.

دیدنی های دریاچه شوریبال

اطلاعات بازدید از دریاچه شورابیل

پیش از هر چیزی باید بدانید ورود به دریاچه شوریبال و استفاده از جاده سلامت آن رایگان بوده و به همین خاطر یکی از بهترین مناطق گردشگری در اردبیل به شمار می رود. همچنین بازدید از این دریاچه در تمامی روزهای سال امکان پذیر بوده و شما می توانید هر زمان که تمایل داشتید در کنار این دریاچه زیبا نشسته و از طبیعت بکر آن نهایت استفاده را ببرید. تنها هزینه ای که باید در دریاچه شوریبال پرداخت شود استفاده از تفریحات آبی آن و شهربازی است که در صورت تمایل نداشتن به استفاده از این امکانات بازدید از دریاچه کاملا رایگان می باشد.

جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه شورابیل

شهر اردبیل یکی از برگ ترین و پرجاذبه ترین شهرهای استان اردبیل می باشد که جاهای دیدنی بسیاری را در اختیار گردشگران قرار می دهد. از همین روی شما می توانید پس از بازدید از تالاب یا دریاچه شوریبال به سایر جاهای دیدنی اطراف آن نیز سری زده و از سایر جاذبه های گردشگری اردبیل لذت ببرید. در ادامه برخی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه شوریبال را برای شما عزیزان نام برده تا در صورت تمایل از زیبایی های این جاذبه ها نیز بهره مند شوید.

موزه حیات وحش اردبیل: موزه حیات وحش اردبیل یکی دیگر از مقاصد گردشگری بسیار محبوب در این شهر است که زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل فعالیت می کند. در این موزه مجموعه ای از انواع حیوانات کمیاب بومی اردبیل به نمایش گذاشته شده است که به صورت تاکسیدرمی نگهداری می شوند. مسافت میان موزه حیات وحش اردبیل و دریاچه شوریبال تنها 1.8 کیلومتر یا به عبارتی 4 دقیقه است.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شاهکاری از هنر و معماری ایرانی را به نمایش گذاشته است و جزو آثار ملی ایران قرار دارد. این آرامگاه که محل دفن شیخ صفی و برخی از پادشاهان صفوی است یکی از جاذبه های تاریخی فرهنگی شهر اردبیل به شمار می رود و مکان جذابی برای علاقه مندان به تاریخ و معماری محسوب می شود. فاصله آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی تا دریاچه شوریبال 6.6 کیلومتر است که رفتن به این بنای تاریخی از دریاچه شوریبال حدود 19 دقیقه زمان می برد.

رودخانه بالیقلو چای: رودخانه بالیقلو چای با طول ۷۵ کیلومتر، یکی از اصلی ترین و مهم ترین انشعابات دریاچه شوریبال است که به تنهایی از جاذبه های گردشگری متعددی برخوردار می باشد. این رود خروشان با نام رودخانه «ماهی دار» نیز شناخته می شود و در دل شهر اردبیل قرار دارد. چشمه‌ سار ها، برف‌ های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه ‌های شمال غربی رشته‌ کوه‌ های بزغوش منبع تامین آب این رودخانه هستند. مسافت میان دریاچه شوریبال و رودخانه بالیقلو چای تنها 5.9 کیلومتر یا به عبارتی 15 دقیقه است.

دریاچه شوریبال

رزرو ویلا در اردبیل

اردبیل یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهر های ایران است که با جاذبه های گردشگری شگفت انگیز خود به یکی از محبوب ترین مناطق توریستی تبدیل شده است. اگر شما نیز می خواهید به این شهر زیبا سفر کرده و از دریاچه شوریبال و سایر جاهای دیدنی اردبیل بازدید کنید تنها کافیست با اجاره ویلا در اردبیل اقامتگاه ایمنی را رزرو کرده و بازدید از شهر بپردازید. به همین منظور تیم مجرب باباسفر برخی از بهترین ویلاها و سوئیت های شهر اردبیل را برای شما عزیزان گردهم آورده است تا سفری خوش را به همراه دوستان و خانواده خود تجربه کنید.

استان اردبیل، جنوب غربی شهر اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل.

این دریاچه چهارفصل است و در هر زمان از زیبایی های خاص خود بهره مند می باشد.

تفریحاتی همچون قایق پدالی و قایق تفریحی، زیپ لاین، شهر بازی، پارک های صخره ای، باغ بهشت، قدم زدن در اطراف دریاچه و چشم اندازی زیبا از جاذبه های گردشگری دریاچه شورابیل هستند.

عمق دریاچه شورابیل در بیشترین قسمت به بیش از ۱۱ متر می‌رسد.

شوری آب این دریاچه در گذشته سبب نامگذاری این دریاچه بوده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.