دشت سیاه پالاس

دشت سیاه پالاس یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار محبوب است که در شرق تهران و در رودهن واقع شده است. شهر رودهن جزو بخشی از شهرستان دماوند تهران می‌ باشد که از سمت شرق جغرافیایی به دماوند، از سمت غربی با شهرستان پردیس، از قسمت شمالی به رشته کوه های البرز و دشت لار و از قسمت جنوبی به پاکدشت و ورامین منتهی می شود. شهر رودهن با دارا بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری متعدد در دامنه آبرفت های کوهپایه ای و ارتفاعات رشته کوه های البرز واقع شده است. این شهر با جاذبه های گردشگری خود از جمله دشت سیاه پالاس، طبیعت بکر و منحصر به فردی که دارد و همچنین رودخانه ها و چشمه ها، از جمله مناطق ییلاقی قسمت شرقی تهران محسوب می شود. در سال های اخیر به دلیل گسترش جمعیت تهران و همچنین تاسیس یک واحد از دانشگاه های آزاد در رودهن، بسیاری از مردم به این شهر مهاجرت کرده اند و همین امر موجب شده است رودهن علاوه بر یک شهر گردشگری، به یک شهر اقامتی با امکانات بی نظیر و طبیعت شگفت انگیز تبدیل شود. بسیاری از ساکنین شهر تهران، در منطقه رودهن ویلاها و باغ هایی دارند که در فصل گرما و روزهای تعطیل به این منطقه سفر می کنند. رودهن به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی منحصر به فرد همچون دشت سیاه پالاس میزبان طبیعت گردان نیز می باشد. این دشت زیبا با طبیعت بکر و دست نخورده و همچنین دارا بودن انواع گونه های گیاهی و جانوری به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران و طبیعت گردان سراسر کشور تبدیل شده است. در ادامه به معرفی بیشتر این جاذبه زیبای طبیعی و همچنین سایر جاهای دیدنی رودهن می‌ پردازیم.

معرفی دشت سیاه پالاس

دشت سیاه پالاس که با طبیعت زیبا و منحصر به فرد خود معروف است در قسمت شمالی شهر رودهن واقع در تهران قرار گرفته است و یکی از  جاذبه های گردشگری رودهن به شمار می رود. دشت سیاه پالاس جزو پارک ملی لارمی بوده و دارای گونه های گیاهی و جانوری متعدد است که از جمله آن ها می توان به گیاهان دارویی و گیاهان سبزی کوهی و همچنین قارچ کوهی و گونه های حیواناتی همچون خرس، گربه وحشی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، قوچ کوهی، اسب و انواع پرندگان ازجمله عقاب و… اشاره کرد. این دشت زیبا که یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری رودهن محسوب می شود، سرشار از گل های شقایق و زنبق و لاله سرخ است. به دلیل تعدد گونه های گیاهی در این دشت، دام های مختلف مناطق ورامین، پاکدشت، دماوند، بومهن، رودهن و… برای چرای حیواناتی همچون گوسفند به منطقه دشت سیاه کوچ می کنند. بیشتر مردم شهر تهران به منظور استراحت، کمپینگ و تفریح و استفاده از هوای پاکیزه و طبیعت بکر، به این دشت زیبا سفر می کنند. از جمله دیگر ویژگی های دشت سایه پالاس، دارا بودن رودخانه ها و‌چشمه های متعدد است که به جذابیت بیشتر این منطقه افزوده است. رودخانه های این منطقه همچنین زیستگاه یک نوع ماهی قزل آلا است که با عنوان ماهی قزل آلای خال قرمز رنگین کمان نیز شناخته می شود. این ماهی جزو کمیاب ترین ماهی ها در جهان محسوب می شود که صید آن مجازات قانونی را به دنبال دارد. مسیر دسترسی به این منطقه زیبا و بکر از شهر رودهن و از طریق بلوار شریعتی می باشد.

دشت سیاه پالاس

سفر به دشت سیاه پالاس

دشت سیاه پالاس در قسمت شمالی رودهن یکی از مناطق استان تهران و در نزدیکی دماوند قرار گرفته و جزوی از پارک ملی لار محسوب می‌ شود. این دشت زیبا با طبیعت بکر و بی نظیر در تمامی فصول سال و به خصوص بهار و تابستان میزبان پایتخت نشینان و علاقه مندان به طبیعت گردی می باشد. در فصل بهار، این دشت با شقایق ها و لاله های سرخ و زنبق های وحشی منظره بدیع و منحصر به فردی ایجاد می کند که بسیار چشم نواز است. این منطقه همچنین به دلیل دارا بودن گونه های گیاهی متعدد و آب و هوای ییلاقی چراگاه دام ها در فصل بهار و تابستان است. عشایرهای مناطق ورامین، بومهن، پاکدشت و دماوند هر ساله برای کوچ ییلاقی خود این منطقه را انتخاب می کنند. عشایران این منطقه همچنین برای پذیرایی از توریستان و گردشگران دشت سیاه پالاس چادرهایی برپا کرده اند که گردشگران و طبیعت گردان می توانند یک سفر بی نظیر در این منطقه تجربه کنند. عکاسی در این دشت و جاذبه های طبیعی و بکر آن برای گردشگران بسیار لذت بخش خواهد بود.

دشت سیاه پالاس همچنین به عنوان بخشی از دشت لار شناخته می شود که از لحاظ آب و هوایی و گونه های گیاهی و جانوری مشابه این دشت است. دشت سیاه همچنین بیش از 400 گونه گیاهی متعدد از 48 تیره کمیاب جهان را دارا است. گیاهانی که در این منطقه با خواص دارویی رشد می کنند، بیشتر شامل گیاهانی همچون خرگوشک، مریم گلی، شیرین بیان، بومادران و غیره می باشند و بهترین زمان برداشت این گیاهان دارویی، اردیبهشت ماه می باشد. دشت سیاه پالاس همچنین به دلیل دارا بودن گل های زیبا و خوش بو همچون شقایق و لاله برای زنبورداری بسیار مناسب است و موجب رونق پرورش زنبور عسل در این منطقه شده است. گونه درختی رایج این منطقه تنها شامل درخت ارس می شود. 

در منطقه دشت سیاه پالاس همچنین صد گونه مختلف از پرندگان شناسایی شده اند که از جمله آن ها می توان به کبک، شهباز و عقاب طلایی اشاره کرد. سنجاقک، کژدم و پشه آبرو نیز از جمله حشرات رایج این منطقه محسوب می شوند. این دشت زیبا با دارا بودن چشمه ها و رودهای متعدد، خاستگاه جانوران آبزی نیز می باشد. ماهی قزل آلای خال قرمز رنگین کمان از جمله حیوانات آبزی بسیار نادر این منطقه محسوب می شود. قزل آلای خال قرمز رنگین کمان جزو ماهیان شکارچی بوده و شرایط زندگی آن نسبت به سایر جانوران آبزی بسیار خاص است. این ماهی تحت حفاظت ویژه قرار دارد و صید آن از رودخانه های این دشت غیرقانونی بوده و مجازاتی به دنبال دارد. 

بهترین زمان سفر به دشت سیاه پالاس

دشت سیاه پالاس به دلیل دارا بود آب و هوای کوهپایه ای ییلاقی و خنک در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران و طبیعت گردان بسیار از تمامی نقاط کشور و به خصوص استان تهران می باشد. سفر به این منطقه زیبا در فصول تابستان و بهار به دلیل خنکی و معتدل بودن هوا و همچنین رشد گونه های گیاهی متعدد بسیار مناسب است. این منطقه در فصول دیگر سال نیز میزبان گردشگران می باشد چرا که در زمستان و پاییز نیز زیبایی های خاص خود را دارا است. اما برودت هوا و برف و باران شدید در این منطقه ممکن است برای همه گردشگران مناسب و خوشایند نباشد. از این رو بهتر است در فصول گرم سال به این منطقه سفر کنید و از طبیعت زیبا، گونه های گیاهی متعدد، چشمه سارها و رودخانه ها و همچنین آب و هوای خنک و معتدل آن بهره مند شوید.

مسیر دسترسی به دشت سیاه پالاس

مسیرهای دسترسی به دشت سیاه پالاس به چه صورت است؟ دسترسی به این منطقه بکر و زیبا از طریق محور اصلی شهر رودهن و بلوار شریعتی امکان پذیر است. همچنین برای سفر به رودهن و دسترسی به این شهر از تهران نیز سه مسیر مختلف وجود دارد که میانگین مسافت آنها به طور متوسط بین 64 تا 71 کیلومتر می باشد. مدت زمان رسیدن به این شهر نیز تقریبا یک ساعت و دوازده دقیقه است. اتوبان های بابایی، یاسینی و زین الدین سه اتوبانی هستند که می توان از آن ها به سمت به رودهن حرکت کرد. دو مسیر دیگر نیز برای رفتن به رودهن وجود دارد که یکی از آن ها آزاد راه تهران پردیس و دیگری جاده دماوند می باشد. شهر رودهن در ۳۰ کیلومتری شرق تهران و دماوند واقع شده است که با جاذبه های گردشگری بکر و متعدد میزبان گردشگران و مسافران از سراسر کشور می باشد. دشت سیاه پالاس یکی از بکرترین و زیباترین مناطق گردشگری رودهن محسوب می شود که به دلیل آب و هوای معتدل و کوهستانی و همچنین گونه های گیاهی متعددی که دارد، در فصل بهار و تابستان میزبان عشایران این منطقه و گردشگران و طبیعت گردان می باشد.

دیدنی های دشت سیاه پالاس

دیدنی های اطراف دشت سیاه پالاس

دشت سیاه پالاس از مناطق دیدنی اطراف رودهن است که نزدیک به پیست اسکی آبعلی واقع شده است. دشت سیاه رودهن، در جوار سایر مناطق دیدنی این شهر قرار گرفته که به هنگام سفر و بازدید از دشت سیاه می توانید از جاذبه های دیگر رودهن نیز دیدن کنید. از جمله سایر جاذبه های تفریحی و گردشگری اطراف منطقه دشت سیاه پالاس می توان به روستای جورد و وسکاره و آردینه با بافت قدیمی هزار ساله و همچنین قلعه تاریخی گلخندان و امامزاده سلطان مطهر بومن و غیره اشاره کرد که بازدید از این مناطق دیدنی نیز خالی از لطف نیست. وجود کوه های بلند و مرتفع قوچ و سوری قلعه در جنوب شهر رودهن نیز برای کوهنوردان و طبیعت گردان گزینه ایده آلی می باشد. از دیگر مناطق دیدنی اطراف دشت سیاه پالاس می توان به امام زاده حمزه آبعلی، چشمه های آب معدنی و پیست اسکی اشاره کرد که همگی این مناطق تفریحی و گردشگری برای بازدید کنندگان از این منطقه قابل دسترس است.

رزرو سوئیت در رودهن

رودهن شهر بسیار تاریخی است که پیشینه آن به حدود سیصد سال پیش باز می گردد. در چند سال اخیر، به علت آب و هوای مطلوب و مجاورت رودهن به تهران، افراد زیادی از شهرهای مختلف ایران در این شهر ساکن شده اند. این شهر از امکانات مختلفی چون امکانات تحصیلی نیز بر خوردار است. بسیاری از افرادی که به این منطقه زیبا سفر می کنند قصد اقامت شبانه یا چند روزه را دارند. اما در نزدیکی دشت سیاه پالاس اقامتگاهی برای تفریح یا استراحت وجود ندارد. از همین روی شما می توانید برای سفر به رودهن و بازدید از دشت سیاه پالاس اقدام به اجاره سوئیت در رودهن کرده و اقامتی خوش را تجربه کنید.

دشت سیاه پالاس یکی از دیدنی های رودهن است و در دل این منطقه قرار دارد.

این دشت زیبا با طبیعت بکر و بی نظیر در تمامی فصول سال و به خصوص بهار و تابستان میزبان پایتخت نشینان و علاقه مندان به طبیعت گردی می باشد. همچنین پوشش گیاهی زیبایی در این دشت وجود دارد.

سفر به این منطقه زیبا در فصول تابستان و بهار به دلیل خنکی و معتدل بودن هوا و همچنین رشد گونه های گیاهی متعدد بسیار مناسب است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.