روستای اهلم

برای افرادی که از عاشقان روستاگردی هستند، دهستان اهلم یکی از تاریخی ترین و زیباترین روستاهای استان مازندران به شمار می رود. درواقع روستاها یکی از دوست داشتنی ترین جاذبه های کشور عزیزمان ایران هستند که از زندگی شهری به دور بوده و سادگی و آرامش را یادآور انسان می کنند. روستای اهلم از توابع مرکزی شهر محمودآباد است و زیبایی های بی نظیری را ارائه می دهد که همین امر باعث شده بازدیدکنندگان بسیاری به این روستای خوش آب و هوا سفر کنند. در ادامه از این مقاله از باباسفر همه چیز درباره روستای اهلم را شرح داده و بهترین مسیرهای دسترسی به آن را برای شما عزیزان بازگو کرده ایم.

روستای اهلم کجاست با مسیرهای دسترسی به آن

همانطور که ذکر شد این روستا از توابع مرکزی شهر محمودآباد مازندران به شمار می رود و فاصله روستای اهلم از این شهر ساحلی 11 کیلومتر احتساب می شود. دهستان اهلم یکی از جاهای دیدنی مازندران است که در بین جاده محمودآباد به نور قرار گرفته است. این روستا در دهستان اهلم رستاق شمالی قرار داشته و از دیدنی ترین دهستان های شمالی ایران به شمار می رود. آدرس دقیق روستای اهلم در ادامه زکر شده است.

آدرس روستای اهلم: استان مازندران، شهرستان محمودآباد، بخش مرکزی، دهستان اهلم رستاق شمالی، روستای اهلم

برای رفتن به دهستان اهلم ابتدا به شهر محمودآباد رفته و از ابتدای خروجی این شهر وارد فرعی بعد از امام زاده فضل شوید و به جاده نور وارد شوید. این جاده را حدود دو کیلومتر ادامه دهید تا به روستای اهلم برسید.

روستای اهلم

درباره روستای اهلم

در کل شهر محمودآباد به دلیل مجاورت در کنار دریای زیبای مازندران، از آب و هوایی بسیار خوش و جنگل های پهناور برخوردار می باشد. از همین روی مناطق شمالی ایران از پربازدید ترین مناطق ایران محسوب می شوند. دهستان اهلم نیز که از توابع شهر ساحلی محمودآباد می باشد از ویژگی های منحصر به فرد موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی مطلوبی بهره مند است. این روستا دارای یکی از بکرترین طبیعت ها بوده و مکانی دنج برای سفری خاطره انگیز به شمار می رود. منطقه اهلم با پیشینه قوی که دارد یکی از تاریخی ترین روستاهای استان مازندران محسوب می شود و از جاذبه های توریستی نابی همچون دریاچه اهلم، پوشش گیاهی خاص، جنگل اهلم و آب بندان های زیبا برخوردار می باشد که هر بیننده ای را به وجد می آورد. از همین روی همه ساله گردشگران بسیاری برای چند ساعتی آرامش و دوری از چالش های زندگی شهری به این روستا سفر می کنند.

جمعیت دهستان اهلم

طبق سرشماری که در سال ۱۳۸۵ انجام شد جمعیت این روستا 1546 نفر برابر با 419 خانوار بود. اما براساس جدیدترین سرشماری که در سال 1395 شمسی صورت گرفت جمعیت این روستا به 1579 نفر رسیده بود. به همین ترتیب می توان گفت دهستان اهلم یکی از روستاهای پرجمعیت محسوب می شود که حدود 600 خانه روستایی در این منطقه مشاهده می شود.

تاریخچه دهستان اهلم

روستایی که امروزه با نام اهلم در میان گردشگران شناخته می شود، در گذشته با نام عین الهم معرفی می شده است. درواقع این روستا با نام های مختلفی مانند «اهلُم» و «اهلِم» نیز شناخته می شود که اکثر بومیان این منطقه از این نام ها مطلع هستند. اما به دلیل سهولت نحوه نگارش و خوانش نام آن به روستای اهلم تغییر کرده است. طبق آخرین شواهد تاریخی و مورخان اسلامی، دهستان اهلم در گذشته بندرگاهی بوده که در بندر مازندران و منطقه شمال آمل قرار داشته است. درواقع برخی از منابع تاریخی از شهری سخن می گویند که در این منطقه قرار داشته و باور بر این است که دهستان اهلم همان شهر تاریخی می باشد که امروزه به شکل روستا درآمده است. شهری که در منابع تاریخی با نام اهلم شناخته می شده است در مصب رودخانه هراز قرار داشته و بندرگاهی برای تجارت بوده است. این منطقه در طول جنگ با مرعشیان و به دستور تیمور گورکانی تخریب شد و برخی از قسمت های آن از بین رفت. به همین ترتیب روستای امروزی باقی ماند که با نام اهلم شناخته می شود و از جاذبه های شگفت انگیزی برخوردار می باشد. 

روستای اهلم مازندران

جاذبه های گردشگری روستای اهلم

در کل شهرها و مناطق شمالی ایران از جاذبه های بی نظیر و آب و هوایی مطلوب بهره مند می باشند. دهستان اهلم نیز در استان زیبای مازندران قرار داشته و به دلیل همین موقعیت مکانی خاص از جاذبه های ارزشمندی برخوردار می باشد. طبیعت گردان می توانند از سرسبزی جنگل اهلم که در قلب این روستا قرار دارد و همچنین دریاچه آن که از محبوب ترین مقاصد گردشگری است لذت برده و تجربه ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنند. در ادامه بخش های مختلف روستا و جاذبه های توریستی آن را نام برده ایم.

آب بندان های دهستان اهلم

آب بندان ها را می توان جاذبه های دست سازی دانست که به دست انسان ساخته شده اند. درواقع آب بندان نوعی تالاب است برای پرورش ماهیان، ذخیره آب در فصول بارانی و کشت برنج مورد استفاده قرار می گیرند. دهستان اهلم از 4 آب بندان تشکیل شده که یکی از آن ها در جنگل اهلم و دیگری در کنار روستا قرار گرفته است. این آب بندان ها نقش مهمی در توسعه گردگشری یک منطقه به شمار می روند. آب این آب بندان ها از رودخانه هراز و یا آب باران تامین می شود.

جنگل اهلم

جنگل گردی یکی از تفریحات پرطرفدار در میان گردشگران است که مناطق شمالی ایران به دلیل داشتن جنگل های سرسبز و پهناور از بهترین مقاصد گردشگری محسوب می شود. دهستان اهلم نیز جنگل دل نواز و پوشیده از گیاهان سبز زیبا را در خود جای داده است که می تواند روح هر بیننده ای را نوازش دهد. اگر به این جنگل سفر کنید اولین چیزی که متوجه آن خواهید شد پوشش گیاهی منحصر به فرد و منظره مسحورکننده ایست که می تواند بهترین لحظات زندگی شما را به وجود بیاورد.

جنگل اهلم

پوشش گیاهی جنگل اهلم

همانطور که ذکر شد یکی از بی نظیرترین پوشش های گیاهی در جنگل اهلم و سراسر دهستان اهلم دیده می شود که آن را به مکانی دنج برای جنگل گردی تبدیل کرده است. اگر به بازدید از این منطقه بروید می توانید گیاهان منحصر به فردی را مشاهده کنید که در ادامه نام برده ایم:

  • درختان ممرز
  • توسکا
  • افرا
  • بوته های تمشک
  • درخت گردو
  • نارون
  • بلوط
  • کرات
  • لرگ
  • سرخاب
  • چماز
  • اوجی
  • واش
  • شالدم
  • زبان گنجشک
  • شیردار

گیاهان و درختانی که در فوق ذکر شد از اصلی ترین دلایل جذب توریست به دهستان اهلم هستند. چراکه زیبایی بی حد و مرزی را به جنگل اهلم هدیه داده و منظره ای پوشیده از فضای سبز را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهند. چند مورد از گیاهان خاص دیگری که در این منطقه می توانید مشاهده کنید گزنا، پلم و راش هستند که طبیعتی بکر را در منطقه اهلم به وجود آورده اند.

دریاچه اهلم

در نزدیکی منطقه آزادمون و مجاورت دهستان اهلم دریاچه ای آرام قرار گرفته است که مکانی عالی و دنج برای پیک نیک و استراحت به شمار می رود. این دریاچه توسط جنگلی انبوه و فضای سرسبز بی رقیبی محاصره شده و صدای آواز پرندگان در آن می تواند جان تازه ای به شما ببخشد. دریاچه اهلم یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی این روستا محسوب می شود و مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اگر به دنبال چند ساعتی آرامش و لذت بردن از محیطی طبیعی هستید دریاچه اهلم می تواند انتخاب عالی باشد.

دریاچه اهلم

جاهای دیدنی اطراف روستای اهلم

درست است که دهستان اهلم یکی از دیدنی ترین مناطق استان مازندران به شمار می رود، اما در اطراف این روستا جاذبه های شگفت انگیز دیگری نیز جای گرفته است که جنگل ها و آبشارهای زیبا تنها بخشی از آن ها هستند. از همین روی بد نیست در طی سفرتان به دهستان اهلم سری به مناطق زیبای زیر نیز بزنید.

جنگل روستای بونده: این جنگل با مساحتی بالغ بر 800 هکتار و پوشش گیاهی متنوع یکی از مکان های دیدنی نزدیک به منطقه اهلم به شمار می رود. جنگل روستای بونده در 5 کیلومتری دهستان اهلم جای گرفته و با وسایل نقلیه تنها 9 دقیقه فاصله تا این جاذبه خاص وجود دارد.

پارک ملت محمودآباد: اگر پس از بازدید از دهستان اهلم مجدد به شهر محمودآباد بازگشتید بد نیست به پارک ملت محمودآباد که از مناطق تفریحی محمودآباد است نیز سری بزنید. این پارک در فاصله 8.3 کیلومتری دهستان اهلم جای گرفته است که نمای ساحل و فضای سبز را به شما ارائه می دهد.

پارک جنگلی تشبندان: در 18.2 کیلومتری دهستان اهلم جنگل زیبایی به نام تشبندان وجود دارد که وسعت آن به 45 هزار و 330 متر مربع می رسد. جنگل تشبندان نیز از طبیعت بکر زیبایی برخوردار بوده و برای گردش در فضایی سرسبز عالی است.

دشت ناز: اگر علاقه مند به مشاهده حیات وحش و گونه های جانوری متعدد هستید دشت ناز یکی از مکان های مورد علاقه شما محسوب می شود. این دشت که در فاصله 36 دقیقه ای منطقه اهلم قرار گرفته است قطعا ارزش دیدن را دارد.

بهترین زمان بازدید از روستای اهلم

نیمه اول سال را می توان زمانی مناسب برای بازدید از منطقه اهلم دانست. زیرا در این زمان آب و هوایی معتدل بر روستا حاکم بوده و طبیعت آن بسیار بکرتر از مواقع دیگر می باشد. اما اگر در فصل زمستان به سمت این جاذبه دیدنی حرکت کردید حتما از لباس مناسب استفاده کرده و مراقب مسیر لغزنده جنگل باشید. در کل در فصول پاییز و زمستان میزان بارندگی در مناطق شمالی ایران بسیار زیاد است. از همین روی ممکن است بازدید شما به اندازه فصول بهار و تابستان دل انگیز نباشد. البته فصل تابستان گرمایی شرجی را برای این منطقه به همراه می آورد، به همین ترتیب فصل بهار را می توان یکی از بهترین زمان های بازدید از دهستان اهلم دانست.

روستا اهلم

اقامت در روستای اهلم

از آنجاکه دهستان اهلم یکی از مناطق توریستی شمال ایران است و بازدیدکنندگان بسیاری برای گذراندن اوقات خوش به آن مراجعه می کنند، اقامتگاه های بسیاری در داخل و اطراف آن وجود دارد. اگر تمایل به اقامت در دل روستا را دارید حدود 100 خانه روستایی مخصوص مسافران توسط بومیان این منطقه تعبیه شده است که می تواند اقامتی خاطره انگیز را برایتان به ارمغان بیاورد.

رزرو سوئیت در محمودآباد

همانطور که گفته شد اقامت در خانه های روستایی اهلم می تواند جذاب باشد اما افرادی که علاقه به استراحت در خلوتگاهی اختصاصی تر و شیک را دارند می توانند از سوئیت و ویلاهای شهر محمودآباد نیز بهره مند شوند. فاصله دهستان اهلم تا شهر محمودآباد تنها 11 کیلومتر است و مکانی مناسب برای اقامت به شمار می رود. از همین روی وب سایت باباسفر سوئیت های دنجی را برای شما عزیزان جمع آوری کرده که با هزینه ای معقول می توانید این ویلاها را برای اقامت یک شب یا چند شبه انتخاب کنید. اجاره سوئیت در محمودآباد از طریق وب سایت باباسفر این امکان را به شما می دهد تا اقامتگاهی دنج را برای خود انتخاب کرده و به صورت آنلاین رزرو کنید.

استان مازندران، شهرستان محمودآباد، بخش مرکزی، دهستان اهلمرستاق شمالی، روستای اهلم

ابتدا وارد شهر محمودآباد شده و به سمت جاده نور حرکت کنید. پس از گذشت 2 کیلومتر با روستای اهلم مواجه خواهید شد.

جاهای دیدنی زیبایی همچون آب بندان، جنگل و دریاچه اهلم، پوشش گیاهی خاص و گونه جانوری متعدد در روستای اهلم وجود دارد که مکانی بکر را به وجود آورده است.

فصل بهار را می توان از بهترین زمان های سفر به روستای اهلم دانست، چراکه در این فصل آب و هوای بهاری بر منطقه اهلم جاری بوده و طبیعت آن بسیار بکر است.

شما می توانید هم در خانه های روستایی مخصوص مسافران روستای اهلم اقامت داشته باشید هم می توانید از سایر اقامتگاه های شهر محمودآباد استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.