روستای باغو کیش

شاید بسیاری از ما جزیره کیش را به واسطه تفریحات آبی و ساحل نیلگون خلیج فارس بشناسیم و از جاذبه های تاریخی آن هیچ اطلاعی نداشته باشیم. بله درست است، جزیره زیبای کیش علاوه بر امکانات تفریحی که به تمامی مسافران از سراسر جهان ارائه می دهد، آثار تاریخی و روستاهای زیبایی را نیز در دل خود جای داده است. در جنوب غربی جزیره کیش دهستان قدیمی به نام «روستای باغو کیش» وجود دارد که از جاذبه های گردشگری بسیاری بهره مند می باشد. قدمت این روستا به زمانی که کیش در تصرف پرتغال بود باز می گردد و بسیاری از مردم محلی این روستا را با نام «روستای ننه باغو» می شناسند. در ادامه از این مقاله از باباسفر با ما همراه باشید تا علت نامگذاری جالب این روستا را فرا گرفته و از مسیرهای دسترسی به آن مطلع شوید.

معرفی روستای باغو کیش

روستای باغو که با نام ننه باغو نیز شناخته می شود در جنوب غربی کیش جای دارد و از قدیمی ترین روستاهای این جزیره به شمار می رود. از آنجاکه معمولا تفریح گاه ها و بازارهای کیش در مرکز توجه گردشگران قرار دارند، ممکن است بسیاری از مردم حتی از وجود داشتن این روستا نیز باخبر نباشند. اما روستای باغو یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی کیش محسوب می شود که دریایی از جاذبه های زیبا و تاریخی را در خود جای داده است. این روستا از سویی با درختان کهنسال لور تزئیین شده و از سویی دیگر آثار تاریخی همچون مسجد النبی را به نمایش می گذارد. اما این تنها ویژگی روستای باغو نیست آبشخورهایی که در این دهستان ساخته شده اند و نحوه زندگی بومی مردم این روستا می تواند چند ساعتی شما را از شلوغی شهر دور کرده و به اندکی آرامش دعوت کند. 

روستای باغو کیش

علت نام‌ گذاری روستای باغو

می توان گفت نام گذاری روستای باغو از افسانه ای زیبا و جذاب الهام گرفته است. مردم محلی روستای باغو بر این باورند که در زمان اسارت کیش توسط پرتغالی ها، پیرزن 100 ساله ای در این منطقه زندگی می کرده است که حتی پس از تصرف روستا نیز به ادامه حیات خود در این دهستان ادامه داد. از همین روی نام روستای باغو را ننه باغو گذاشتند و اهالی بومی اکثرا آن را با نام روستای ننه باغو معرفی می کنند. 

جمعیت روستای باغو

اگر به این روستا سفر کنید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند جمعیت کم روستا است. در روستای باغو برخی از بومیان این روستا زندگی می کنند که تعدادشان بسیار کم است. در این بین مردم دیگری نیز دیده می شوند که از افراد بومی روستای باغو نیستند و با نام «گودر» شناخته می شوند. این مردم از رنگ پوست تیره و لهجه ای متفاوت از سایر اهالی بومی برخوردار هستند که این امر تشخیص گودرها را آسان کرده است. جمعیت این طوایف غیر بومی ۱۲ درصد از کل مردم روستا است و سایر مردمی که در این دهستان زندگی می کنند چندین خانوار دامدار می باشند.

حرفه مردم روستای باغو

روستای باغو کیش از خاک حاصل خیزی بهره مند می باشد که این امر کشاورزی و کشت و کار را تبدیل به شغلی مناسب برای مردم روستای باغو کرده است. اما حرفه دیگری که در میان مردم بومی این روستا بسیار ترویج یافته دامداری و تولید عسل است. به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی و خاک حاصل خیزی که در روستای باغو وجود دارد بسیاری از مردم به پروش دام و فروش آن ها به جزیره کیش پرداخته و از این راه معیشت زندگی خود را تامین می کنند. همچنین اخیرا تولید عسل در میان مردم این روستا بسیار پرطرفدار شده و از این راه به کسب درآمد می پردازند.

روستای باغو در جزیره کیش

سنت های جالب روستای باغو

مردم روستای باغو بسیار خون گرم هستند و با بازدیدکنندگان این دهستان رفتاری بسیار آرام و مهربان دارند. یکی از سنت های دیرینه روستا برای خوش آمدگویی به گردشگران چادرهای سیاهی است که در بخش ورودی روستا بر پا می شود و در این چادرها مسافران با آداب و رسوم افراد محلی باغو آشنا می شوند. در این چادرهای سیاه رنگ اغلب غذاهای سنتی و نان های محلی پخته می شود و به بازدیدکنندگان تعلق می گیرد. همچنین برای تعامل بیشتر، جشن ها و پایکوبی هایی برگزار می شود که اوقاتی بسیار خوش را برای گردشگران به ارمغان می آورد. درکل محیط این روستا بسیار شاد است و سبک زندگی ساده ای میان مردم به چشم می خورد که حال و هوای هر شخصی را عوض می کند.

جاهای دیدنی روستای باغو کیش

از سبک زندگی جذاب و آرامشی که در جای جای این روستا موج می زند بگذریم، طبیعت بکر و جاذبه های دیدنی این روستا خودنمایی می کنند. روستای باغو از محیطی بومی و بافت تاریخی برخوردار است که به خودی خود می تواند چشم هر بیننده ای را نوازش دهد. اما علاوه بر اینها، جاذبه های دیگری همچون آبشخور مخصوص آهوان، مسجد تاریخی روستای باغو، پارک دلیران، درختان لور‏، رستوران های سنتی جذاب و غیره در روستای باغو کیش مشاهده می شوند که مسافران را به چند ساعتی لذت بردن دعوت می کنند. درواقع بافت روستای باغو کاملا متفاوت از بافت مدرن جزیره کیش است و از زمانی که شما پا به این روستا می گذارید وارد دنیای جدیدی از زندگی بومی می شوید.

آبشخور مخصوص آهوان‏

اگر می خواهید تکه ای از بهشت را بر روی زمین ببینید، آبشخور مخصوص آهوان که در روستای باغو جا خوش کرده است یکی از زیبا و توریستی ترین مناطق جزیره کیش به شمار می رود. در این ناحیه آبششخورهایی قرار گرفته است که مخصوص حیوانات دلربایی همچون آهو است و بسیاری از این حیوانات زیبا در آبشخور باغو جمع می شوند. از همین روی زمانی که به روستای باغو سفر می کنید در آبشخورهای آن می توانید گونه حیوانی جذاب آهوان را مشاهده کرده و از این صحنه زیبا لذت ببرید. اگر به این منطقه رفتید و از آهوان زیبای آن بازدید به عمل آوردید عکس های خاطره انگیز را فراموش نکنید.

آبشخور مخصوص آهوان‏ در روستای باغو

مسجد تاریخی روستای باغو

در دل روستای باغو عبادتگاه تاریخی کوچکی قرار دارد که به آن مسجد النبی (ص) گفته می شود. طبق شواهد تاریخی قدمت این مسجد به سال ۹۸۱ هجری قمری باز می گردد و از بافت تاریخی جذابی برخوردار می باشد. مسجد النبی از دیواره ها و گنبدی سفید رنگ بهره مند می باشد که در کنار آن چاه آب قدیمی نیز مشاهده می شود. مناره و دیواره های این مسجد به قدری کوتاه است که حیاط آن از بیرون نیز دیده می شود و فضایی بسیار دوستداشتنی را به وجود آورده است. اگر سری به روستای باغو زدید حتما از بنای تاریخی مسجد النبی نیز بازدید کنید.

مسجد تاریخی روستای باغو

پارک دلیران 

یکی از زیباترین پارک های جزیره کیش پارک دلیران است که در روستای باغو جای دارد. این پارک از محیطی بسیار سرسبز بهره مند بوده و شهرداری کیش امکانات رفاهی بسیاری را برای آن تعبیه کرده است. این پارک با مساحتی 60 هکتاری جاذبه های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است و از پوشش گیاهی بسیار جذابی برخوردار می باشد. یکی از معروف ترین جاذبه هایی که در این پارک مشاهده می شود درختان کهنسال لور هستند که منظره ای چشم نواز را به پارک دلیران بخشیده اند. اگر تمایل به قدم زدن در فضایی سرسبز و یا برگزاری پیک نیک های خانوادگی را دارید پارک دلیران یکی از بهترین طبیعت های جزیره کیش به شمار می رود.

درختان لور‏

در پارک دلیران و بخش های مختلفی از روستای باغو، درختان قدیمی و کمیابی دیده می شود که با نام لور شناخته می شوند. این درخت ها مانند سایر پوشش های گیاهی به رنگ سبز هستند اما میوه های قرمز رنگی که در آن ها دیده می شود رنگ آمیزی جالبی را پیشه روی چشم جهانیان قرار داده است. درختان لور از خانواده درخت انجیر هستند که برگ های آن ها بیضی شکل می باشند. جالب است بدانید درختان لور بسیار کمیاب بوده و تعداد کمی از آن ها باقی مانده است. اما روستای باغو از پوشش گیاهی لور بهره مند بوده و این درختان شگفت انگیز را در معرض دید همگان قرار داده است.

درختان لور در روستای باغو کیش

رستوران گردی در باغو کیش

در اقامتگاه بوم گردی روستای باغو کیش تعدادی رستوران سنتی جذاب قرار گرفته است که نه تنها از ظاهری بومی برخوردار بوده بلکه غذاهای سنتی بی نظیری را نیز ارائه می دهند که طعم لذیذ آن ها را در هیچ کجای دیگر نچشیده اید. در این رستوران ها انواع نوشیدنی های خاص محلی و غذاهایی که تا به حال تست نکرده اید موجود است که برخی از محبوب ترین آن ها در ادامه قید شده:

  • مچبوس گوشت
  • ماهی کبابی
  • قوزی
  • هشو
  • چای کرک
  • نان سنتی فطایر بوشعریه
  • عین جمل
  • لقیمات
  • نان رگاگ

همچنین در سراسر اقامتگاه بومی گردی روستای باغو انواع شیرینی های محلی خوش طعمی نیز پخته می شود که با نشستن در غذاخوری های جذاب این روستا می توانید از انواع این شیرنی ها میل کنید. همچنین اکثر رستوران ها و بخش های بومی این روستا اعم از چادر مشکی که در آن غذاهای محلی پخته می شود، از موسیقی زنده بهره مند بوده و لذت غذا خوردن را چند برابر می کنند.

روستای باغو در کیش

مسیرهای دسترسی به روستای باغو کیش

مسیر دسترسی به روستای باغو کیش بسیار سر راست است و شما به راحتی می توانید از جزیره کیش به سمت این روستا حرکت کنید. برای رسیدن به روستای باغو کیش ابتدا باید به جزیره کیش سفر کرده و از سمت جنوب غربی این جزیره به میدان غروب کیش حرکت کنید و از آنجا به جاده باغو بروید. پس از طی نمودن مسافتی به اندازه 15 کیلومتر، روستای باغو را مشاهده خواهید کرد. همچنین مسیر دیگری برای رسیدن به این دهستان خوش آب و هوا وجود دارد که باید از بزرگراه خلیج فارس به جاده ‏باغو رفته و از آنجا خود را به روستای باغو برسانید. آدرس کامل روستای باغو به شرح زیر می باشد:

آدرس باغو کیش: استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره کیش، روستای باغو کیش

فاصله روستای باغو تا بندرعباس

به دلیل قرار داشتن روستای باغو در جنوب غربی جزیره کیش، مسافت این روستا تا بندر عباس بسیار کم است. از همین روی یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به روستای باغو از طریق بندرعباس است. برای رسیدن به روستای باغو از سمت بندرعباس، تنها کافیست به وسیله کشتی های بندرعباس به سمت جزیره کیش حرکت کرده و از آنجا طبق مسیری که در بالا ذکر کردیم ابتدا به میدان غروب کیش رفته و در جاده باغو حرکت کنید.

جاهای دیدنی روستای باغو کیش

بهترین زمان بازدید از روستای باغو

بسیاری از گردشگران دغدغه زمان سفر به جزیره کیش را دارند که روستای باغو نیز از این قاعده مستثنی نیست. زیرا در اکثر مواقع به خصوص در تابستان، آب و هوای گرم و شرجی بر جزیره کیش حاکم است و این امر می تواند برای مسافرانی که به بازدید از این منطقه می روند آزاردهنده باشد. از همین روی اگر قصد سفر به جزیره کیش و بازدید از روستای زیبای آن را داشتید، بهتر است فصول پاییز و زمستان را انتخاب کنید. البته اوایل بهار نیز می تواند زمان خوبی برای سفر به کیش باشد که آب و هوا معتدل تر از سایر مواققع است. اما از اواخر اردیبشهت آب و هوای بسیار گرم به سمت کیش روانه می شود و ممکن است برای شما آزاردهنده باشد.

جاذبه های گردشگری اطراف روستای باغو

درکل جزیره کیش یکی از توریستی ترین و بهترین مقاصد گردشگری است که همه ساله مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این جزیره کوچک از جاذبه های گردشگری بسیاری بهره مند است که برخی از نردیک ترین آن ها به روستای باغو را در ادامه نام برده ایم.

کشتی یونانی: کشتی یونانی یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های کیش است که در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو به گِل نشست. امروزه کشتی یونانی برای بازدید عموم مردم قرار گرفته است. فاصله این کشتی تا روستای باغو تنها 2.6 کیلومتر می باشد.

ساحل کلبه هور: یکی از زیباترین سواحل جزیره کیش، ساحل کلبه هور است که مکانی دنج و آرامش بخش برای پیاده روی های شبانه و بازدید از ساحلی زیبا به شمار می رود. فاصله ساحل کلبه هور تا روستای باغو 4.3 کیلومتر احتساب می شود.

پارس سافاری: مجموعه پارس سافاری از اولین برگزارکنندگان تورهای سافاری صحرا است که در دل جزیره کیش قرار دارد. پارس سافاری پر از تورهای گردشگری جذاب است که با رزرو هر یک از آن ها می توانید اوقاتی خوش را برای خود و خانواده تان رقم بزنید. فاصله پارس سافاری تا روستای باغو کمی بیشتر از جاذبه های قبلی می باشد و 12.5 کیلومتر مسیر میان این دو جاذبه وجود دارد اما قطعا ارزش وقت گذاشتن را دارد.

طبیعت روستای باغو

رزرو ویلا در روستای باغو کیش

به دلیل جاذبه های فراوانی که در روستای باغو کیش وجود دارد این دهستان امروزه از بازدید بسیار بالایی بهره مند شده و مسافران زیادی در حین سفر خود به کیش، از این روستا نیز بازدید می کنند. از همین روی اقامتگاه های بسیاری در نزدیکی روستای باغو ساخته شده اند که هتل ها بخشی از این اقامتگاه ها را تشکیل می دهند. اما اگر به دنبال استراحتگاه های دنج تر و شخصی تری هستید، می توانید به سراغ ویلاها و سوئیت های لاکچری باباسفر رفته و از تنوع بالای این اقامتگاه ها بهره مند شوید. با اجاره ویلا در کیش از طریق وب سایت باباسفر می توانید با کم ترین هزینه اقامتی خوش را در ویلاهای جذاب کیش تجربه کنید.

این روستا در استان هرمزگان و جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد.

شما می توانید از طریق دو مسیر به روستای باغو کیش بروید: مسیر اول: از سمت میدان غروب کیش، بزرگراه خلیج فارس و جاده باغو مسیر دوم: از طریق کشتی های بندرعباس به جزیره کیش رفته و مسیر اول را پیش بگیرید.

از سویی منظره خیره کننده خلیج نیلگون فارس و از سویی دیگر جاذبه هایی همچون آبشخورهای مخصوص آهوان، مسجد تاریخی روستای باغو، درختان کمیاب لور و رستوران های بومی این دهستان جذابیت بی همتایی به روستای باغو کیش بخشیده اند.

به دلیل آب و هوای شرجی که در جزیره کیش وجود دارد بهترین زمان سفر به این منطقه فصل های بهار، پاییز و زمستان هستند که آب و هوای معتدل بر کیش حاکم است.

به دلیل حجم بالای بازدید از روستای باغو اقامتگاه های مختلفی در اطراف آن قرار گرفته اند که هتل ها، ویلا و سوئیت های جذابی در میان این استراحتگاه ها قرار دارند. از همین روی امکان اقامت شبانه در نزدیکی این روستا امکان پذیر می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.