روستای بلیران

روستای بلیران یکی از مناطق و جاهای دیدنی آمل است که در دشت سر آمل واقع شده و از طبیعت منحصر به فرد و بکری برخوردار است. این روستا بافت قدیمی و نوستالژیک خود را حفظ کرده و معماری سنتی دارد که بسیار ارزشمند می‌ باشد. روستای بلیران از قسمت شمالی به روستای کمدره، از قسمت شرقی به رودخانه ای پر آب و جنگل هایی سرسبز، از قسمت غربی به کوه و جنگل هایی زیبا و از قسمت جنوبی نیز به کوه چلاو و جنگل های پهناور آن منتهی می شود. همان طور که گفته شد، این روستا توسط مناطق جنگلی انبوه و سرسبزی احاطه شده و همین ویژگی این روستا را در میان گردشگران علاقه مند به طبیعت محبوب کرده است. مطابق سرشماری که در سال 1395 انجام شد، جمعیت روستای بلیران 140 نفر با 50 خانواده می‌ باشد که اغلب اهالی آن به کارهایی مانند دامپروری، کشاورزی و تولید صنایع دستی مشغول هستند.

روستای بلیران کجاست؟

روستای بلیران در منطقه دشت سر شهرستان آمل واقع شده و از طبیعتی کاملا بکر و بسیار زیبا برخوردار است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در فاصله 15 کیلومتری جاده قدیم شهرستان آمل به بابل و در قسمت ورودی جاده فیروزکلا، جاده‌ای وجود دارد که به سمت جنگل و کوه منتهی می شود. این جاده  چشم انداز زیبایی از نمای کوه و جنگل های انبوه را دارد که اطراف آن را نیز شالیزار و مزارع و باغات احاطه کرده‌ اند. پس از عبور از چند روستای مختلف و در انتهای این جاده، روستای زیبای بلیران به چشم می خورد که روستای کمدره در شمال آن، جنگل‌ های زیبای سرسبز و کوه چلاو در جنوب آن، جنگل ‌های انبوه و سر سبز و رودخانه در شرق آن و جنگل و کوه هایی زیبا نیز در غرب آن واقع شده اند.اغلب مردم این روستا به کارهایی مانند دامداری، کشاورزی و به ویژه دامپروری می پردازند. روستای بلیران در سال 1387 تحت عنوان دومین منطقه نمونه گردشگری معرفی شده و از روستاهای برتر این منطقه در حوزه گردشگری به حساب می آید. سال های زیادی است که این منطقه میزبان گردشگران داخلی و بعضا خارجی می‌ باشد. متاسفانه اما مانند همیشه موضوع طبیعت و حفظ ارزش های آن مورد توجه کافی مسئولان مربوطه قرار نگرفته و در چند سال اخیر اقدامات مناسبی برای جذب گردشگر به این منطقه انجام نشده است. این در حالی است که جدیت در بهره مندی از پتانسیل گردشگری این روستا منجر به رشد اقتصادی شده و از جهت رشد اقتصادی نیز نه تنها فقط روستا، بلکه فواید زیادی برای شهر و استان نیز دارد.

آدرس روستای بلیران: استان مازندران، در منطقه دشت سر شهرستان آمل

مسیر دسترسی به روستای بلیران 

فاصله روستای بلیران از استان تهران 198 کیلومتر و از شهرستان آمل نیز تقریبا 20 کیلومتر می باشد. برای رفتن به روستای بلیران، در وهله اول می بایست از سمت جاده هراز به سمت آمل حرکت کرده و وارد جاده قدیم آمل به بابل شوید. در طول این مسیر، در سمت راست جاده، تابلوی دانشگاه علوم و تحقیقات آزاد اسلامی آیت‌الله آملی را خواهید دید که نشان دهنده مسیر درست به روستای بلیران می باشد. جاده منتهی به این روستا بسیار زیبا و تماشایی است که در طی آن، از مناطقی مانند روستای فیروزکلا، روستای پاشاکلا و روستای کیمره عبور عبور کرده و در نهایت به روستای زیبای بلیران می رسید.

روستای بلیران

مردم ساکن در روستای بلیران و معماری خانه های آن

 همان طور که به آن اشاره شد، مطابق اطلاعاتی که از طریق سرشماری روستای بلیران در سال 1395 به دست آمد، این روستا قریب به 140 نفر جمعیت و 50 خانواده دارد. همانند اغلب روستاهای دیگر، مردم روستای بلیران نیز بسیار مهمان نواز، خونگرم و دوست‌ داشتنی بوده و شغل و پیشه اکثر آن ها نیز دامداری، کشاورزی و زنبورداری می‌ باشد. از آن جایی که مردم این روستا در طبیعت زندگی می کنند، مردم آن احترام زیادی را برای طبیعت و موجودات آن قائل هستند. مسافران و‌گردشگران نیز این انتظار را دارند که برخورد درستی با طبیعت روستا داشته باشند. پس از معرفی اهالی روستای بلیران نوبت به بافت و معماری خانه های آن می رسد. خانه‌های قدیمی روستا از مواردی هستند که طرفداران زیادی دارند. چرا که می توان رد پایی از تاریخ را در آن ها جستجو کرده و از همه اجزای آن‌ها حس خوبی دریافت کرد. اغلب خانه‌ های این روستا در زمان های گذشته به شکل خانه ‌باغ بوده و خانه‌ هایی با محوریت مسکونی نیز در مجاورت فضا های دیگر قرار داشتند. اهالی این روستا در فضای خانه های خود محیط هایی را برای نگهداری از مرغ، خروس، گاو، گوسفند، اردک و مرغابی ایجاد کرده‌اند. در برخی از خانه‌ ها نیز محیطی به شکل جداگانه‌ از خانه به عنوان انبار خرمن در نظر گرفته شده است. معمولا نخستین اتاق ورودی در هر خانه مطبخ بوده و فضاهای دیگر نیز بر حسب نیاز ایجاد خواهند شد.

جاذبه های گردشگری روستای بلیران

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد، روستای بلیران یکی از جاهای دیدنی آمل است که همه‌ چیز در آن بکر و تا حد امکان دست نخورده می باشد. اگرچه این روستا در سال 1387 تحت عنوان یک منطقه نمونه گردشگری انتخاب شد، اما هیچ گونه تلاشی جهت معرفی آن به گردشگران و رونق صنعت گردشگری در آن انجام نشد. به همین دلیل اغلب افرادی که به روستای بلیران سفر می‌کنند، از طریق دوستان و آشنایان و یا اینترنت با آن آشنا شده اند. این روستا به دلیل جاذبه های گردشگری زیادی که در آن وجود دارد، مستحق توجه به مراتب بیشتری است. چرا که از همان ابتدای ورود به این روستا، جاده منتهی به آن و مناطق اطراف آن مملو از جاذبه ها و مناطق دیدنی هستند.

رودخانه گرمارود

رودخانه معروف گرمارود که به نام رودخانه گرمارو نیز شناخته می شود، یکی از جاهای دیدنی آمل است که از روستای بلیران عبور کرده و جریان و شور و نشاط زندگی را نیز با خود به این منطقه تزریق کرده است. این رودخانه از عوامل اصلی رونق کشاورزی و دامداری در روستای بلیران است که طول آن حدود 50 کیلومتر بوده و از ارتفاعات شمالی رشته‌کوه ها البرز در منطقه‌ای تحت عنوان هلی یار، سرچشمه می‌گیرد. بستر رودخانه گرمارود مملو از شن، تخته سنگ های عظیم قلوه ‌سنگ است که عبور کردن آب از لا به‌ لای ان ها منجر به ایجاد حوضچه هایی طبیعی در طول مسیر رودخانه شده هستند. این حوضچه‌ها پر از آب خنک و زلال بوده و در تابستان محل تفریح کودکان و جوانان زیادی است. در اطراف رودخانه گرمارود و در مجاورت روستای بلیران، دو چشمه آب ‌معدنی به نام های لاله زار و گرو وجود دارند که به جهت دارا بودن املاح معدنی مختلف، جهت درمان و تسکین درد های روماتیسمی، بیماری ‌های پوستی و دیگر بیماری ها بسیار مفید هستند. چشمه معدنی لاله زار نیز در سمت چپ رودخانه واقع شده است که آب گرم، به رنگ فیروزه‌ و سرشار آز نواد معدنی آن، در نهایت وارد رودخانه گرمارود شده و آب آن نیز وارد رودخانه می شود.

رودخانه گرمارود

چشمه آب گرم بلیران

چشمه آب گرم بلیران یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی آمل است که با دارا بودن  مواد و املاح معدنی بسیار، اغلب برای درمان بیماری های مختلف از جمله  بیماری های پوستی و روماتیسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته جالبی که در رابطه با چشمه آب گرم بلیران وجود دارد، این است که در میان مسئولین گردشگری ایران و ایتالیا تفاهماتی انجام شده و نمونه مشابهی از این چشمه آب گرم  در کشور ایتالیا نیز پیدا شده است. برای توسعه چشمه آب گرم بلیران، اقدامات اولیه انجام شده است و طبق پیش بینی ها احتمال دارد این چشمه سالانه نزدیک به یک میلیون نفر گردشگر به خود جذب کند. در اطراف چشمه آب گرم بلیران نیز در آینده ای نزدیک، امکانات تفریحی مانند پیست سوارکاری و دچرخه سواری و همچنین اقامتگاه هایی  ایجاد شود.

جنگل های بلیران

روستای بلیران که یکی از جاذبه های دیدنی شهر آمل است،  در دل یک جنگل بسیار زیبا و چشم نواز با طبیعت منحصر به فرد و گونه های گیاهی و حیوانی متعدد واقع شده است که در هر فصلی از سال با توجه به شرایط آب و هوایی زیبایی های خاص خود را دارد. در واقع می‌ توان گفت در هر فصلی که به این منطقه سفر کنید، زیبایی های جذابی را خواهید دید. جنگل های بلیران در فصل پاییز منظره بسیار چشم نوازی دارد و با ترکیب رنگ های مختلف درختان و گیاهان، نگاه هر گردشگری را مسحور می کند. جنگل های بلیران در فصل زمستان نیز جذابیت خاصی دارد. اما درصورتیکه قصد آب تنی در چشمه های آب گرم این منطقه و یا استفاده از آب چشمه های معدنی بلیران دارید، بهتر است در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. همچنین بهتر است هنگام سفر به جنگل های بلیران وسایل مورد نیاز را همراه خود داشته باشید چرا که  فروشگاهی برای تهیه وسایل کمپینگ در طول مسیر وجود ندارد.

جنگل الیمستان

پارک جنگلی الیمستان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی اطراف روستای بلیران و شهر آمل است طبیعت اطراف آن و گونه های گیاهی و جانوری که در این جنگل وجود دارند، نگاه هر گردشگری را محسور می‌کند. جنگل الیمستان به دلیل داشتن درختان انبوه و سر به فلک کشیده و گونه های گیاهی نادر، توجه عکاسان داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. طبیعت بکر و زیبایی این جنگل‌ ها و مراتع انبوه و سرسبزی که در اطراف این پارک جنکلی وجود دارد، وصف ناپذیر است. جنگل الیمستان در ارتفاع بسیاری بالایی از سطح دریا واقع شده است که همین امر موجب دمای پایین در این منطقه شده است. وجود چشمه‌ های معدنی فراوان و پوشش گیاهی زیبا و رودخانه های زلال و زیبا این جنگل را به یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی آمل تبدیل کرده است.

جنگل الیمستان

آثار باستانی روستای بلیران

از جمله دیگر جاذبه های گردشگری روستای زیبای بلیران،  می توان به آثار باستانی متعددی اشاره کرد که مربوط به دوره قبل از اسلام هستند که اخیراً کشف شده و در موزه نگهداری می‌شوند. طبق گفته مورخان و پژوهشگران در این منطقه و نزدیک به سی هزار سال قبل، انسان ها با روش های جمع آوری غذا و استفاده از ابزارها برای شکار و محافظت از خود آشنا بودند.  اقتصاد روستای بلیران به دامداری و کشاورزی وابسته است و بیشتر مردم آن زندگی کوچی دارند.  این روستا با ییلاق ها و مراتع سرسبز و طبیعت زیبای خود مشهور است و همین امر نیز موجب محبوبیت روستای بلیران در میان گردشگران و طبیعت گردان شده است. از دیگر مناطق توریستی و گردشگری این روستا می توان  قلعه هلیا،  قلعه اردشیرون، تپه قلعه تسکا سرا، قلعه خشت سی چشمه و همچنین مرتع ییلاقی کال چنگوم و امام زاده ولی را نام برد.

صنایع دستی و غذاهای محلی بلیران

روستای بلیران علاوه بر طبیعت زیبا و مراتع سرسبز و مناطق توریستی و گردشگری متعددی که دارد، هنر و صنایع دستی آن نیز زبانزد عام و خاص است. زنان و مردان هنرمند روستای بلیران انواع ظروف چوبی، ترشی، مربا و شیرینیجات محلی وسنتی را تولید می کنند که در واقع نشان از ذوق و هنر اهالی این روستا است که اغلب اوقات گردشگران نیز آن ها را به عنوان سوغاتی از مردم محلی خریداری می‌ کنند. 

دیدنی های روستای بلیران

رزرو سوئیت در آمل

روستای بلیران با دارا بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری متعدد به یکی از مناطق محبوب توریستان و گردشگران در شمال کشور تبدیل شده است. برای مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند، گزینه های اقامتی متنوعی در نظر گرفته شده است. اگر شما نیز قصد سفر به روستای بلیران را دارید و می خواهید از جاذبه های شگفت انگیز آن دیدن کنید، به منظور رزرو سوئیت در آمل می توانید به وب سایت رسمی بابا سفر مراجعه نمایید. در غیر اینصورت می توانید از مناطق جنگلی روستای بلیران و همچنین کلبه های جنگلی که در این منطقه ساخته شده اند استفاده کنید که با اقامت در آن ها می توانید تجربه جدیدی از سفر و گردش به این منطقه کسب کنید. البته این اقامتگاه ها به صورت بومی در اختیار شما قرار می گیرند و از امکانات رفاهی چندانی برخوردار نمی باشند.

روستای بلیران یکی از جاذبه های گردشگری شهر آمل است که برای دسترسی به آن نیز باید از جاده قدیم آمل به سمت شهرستان بابل بروید. در 15 کیلومتری این مسیر و در قسمت ابتدایی جاده فیروزکلا یک جاده دیگر وجود دارد که به جنگل و مناطق کوهستانی آمل منتهی می شود و شما با طی مسیر کوتاهی از این جاده می توانید به روستای بلیران برسید.

اگر قصد سفر به روستای بلیران را دارید، بهتر است در فصول بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. با وجود اینکه روستای بلیران در تمامی فصول سال زیبایی چشم نوازی دارد، اما به دلیل کم بودن بارش ها و همچنین معتدل بودن هوا در فصول اولیه سال، بهتر است در بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید.

چشمه آب گرم بلیران، رودخانه گرمارود، آثار تاریخی مهم، جنگل های انبوه، آب و هوای دل انگیز و سوغات و غذاهای محلی خوش طعم از جمله جاذبه های گردشگری روستای بلیران محسوب می شوند.

سوغات روستای بلیران شامل صنایع دستی ویژه ای است که توسط زنان و مردان هنرمند این روستا ساخته می شوند. ظرف های چوبی بسیار زیبا، غذاهای خانگی و‌ محلی مانند انواع شیرینی ها، مرباها و ترشی ها از جمله سوغات محبوب روستای بلیران محسوب می شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.