روستای رودبارک

ما مردم ایران به خوش گذرانی معروف بوده و عاشق سفر هستیم. به همین دلیل شناخت مناطق گردشگری و طبیعت های نابی همچون روستای رودبارک، برای کمی استراحت و گردش لازم است. در کشورعزیزمان منابع طبیعی به وفور یافت می شوند که یکی از بکرترین این منابع روستای رودبارک در شهرستان کلاردشت است. کلاردشت به نوبه خود از مقاصد گردشگری محبوب به شمار می رود که سرتاسر آن را جاذبه های توریستی و طبیعتی زیبا فرا گرفته است. دهستان رودبارک که در دل این منطقه با صفا قرار گرفته است نیز از نعمت های بیشمار کلاردشت بی نصیب نمانده و مکانی دنج را برای سفر به عموم مردم هدیه می دهد. در ادامه از این مقاله تمامی جاذبه های تفریحی و طبیعی دهستان رودبارک را برای شما عزیزان نام برده و مسیرهای دسترسی به این شاهکار طبیعت را ذکر کرده ایم.

معرفی روستای رودبارک

دهستان رودبارک از آن دسته لوکیشن هایی است که سفر به آن می تواند حال هر کسی را خوب کند. این دهستان زیبا از مناطق ییلاقی و جاهای دیدنی کلاردشت محسوب می شود که در میان کوهستان ها جای گرفته است. زیبایی های طبیعی که در رودبارک وجود دارد می تواند چشم هر بیننده ای را به خود خیره کرده و سفری دلپذیر را برای همگان به ارمغان بیاورد. علت این همه محبوبیت آبادی رودبارک این است که تمامی مواردی که برای یک سفر دلچسب نیاز است را تحت پوشش قرار می دهد. چراکه این منطقه از آب و هوایی دل انگیز، فضای سرسبز بی نهایت، جاذبه های طبیعی آبشار و کوهستان و مناظر محسورکننده ای بهره مند می باشد که جان تازه ای به انسان می بخشد. در نتیجه اگر می خواهید در دل طبیعتی بی رقیب گم شده و با مردم بومی نشین مهمان نوازی آشنا شوید، ما به شما روستای بی نظیر رودبارک را پیشنهاد می کنیم.

مردم آبادی رودبارک

منطقه رودبارک از فرهنگی بسیار غنی برخوردار می باشد و مردمی که در این منطقه زندگی می کنند به میهمان نوازی شهره دارند. در این روستا قشرهای متفاوتی از مردم زندگی می کنند که اصالت آن ها به 500 سال پیش باز می گردد. در رودبارک سه گروه از اقوام زیر زندگی می کنند که آن ها را دسته بندی کرده ایم.

گیلکها: اقوام گیلگی این روستا شامل ربیع پور، همتی، جوادی، محلج و حمیدی ها می شود.

کردها: در دسته کردهای رودبارک اقوامی همچون پیلگریان و حاتمی قرار دارند.

اصفهانی ها و طالقانی ها: اقوام اصفهانی و طالقانی ها آخرین دسته از طایفه رودبارک هستند که حدود 150 سال قبل وارد این دهستان شدند.

روستای رودبارک

دهستان رودبارک بزرگ ترین معدن سنگ!

علاوه بر جاذبه های طبیعی که در منطقه رودبارک وجود دارد این دهستان از بزرگ ترین معدن سنگ شمال ایران بهره مند می باشد که بر ارزش آن افزوده است. درست است مردمی که در این دهستان زیبا زندگی می کنند مخارج خود را از راه دامداری و گردشگری به دست می آورند، اما سنگی که از معدن این منطقه استخراج می شود به سراسر کشور صادر می شود. معدن موجود در روستای رودبارک مملو از سنگ گرانیت است که ارزش بالایی برخوردار می باشد. از همین روی می توان گفت دهستان رودبارک هم جنبه توریستی داشته و هم جایگاه ویژه ای در تامین سنگ گرانیت کشور نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

جاذبه های گردشگری روستای رودبارک

معمولا اغلب مردمی که تمایل به گذراندن تعطیلات یا تفریح دارند به خطه شمالی کشور سفر می کنند که روستای رودبارک نیز در همین محدوده قرار دارد. درواقع شهرهای شمالی کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارند از آب و هوایی مناسب برخوردار بوده و از پوشش گیاهی سرسبزی بهره مند می باشند. دهستان رودبارک نیز در استان مازندران که یکی از سرسبزترین مناطق شمالی به شمار می رود واقع شده و از جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری برخوردار می باشد. در ادامه تمامی جاذبه های گردشگری روستای رودبارک را نام برده و تفریح در این منطقه جذاب را شرح داده ایم.

طبیعت گردی

طبیعت گردی یکی از تفریحات بسیار دلچسب است که هزینه ای را در پی نداشته و آرامش خاصی را به همگان ارائه می دهد. کشور ایران نیز غرق در منابع طبیعی است که طبیعت گردی دل انگیزی را به مسافران هدیه می دهد. اگر شما نیز از عاشقان تفریح طبیعت گردی هستید باید بگوییم دهستان رودبارک نه تنها از جاذبه های طبیعی بکر برخوردار است، بلکه از فرهنگی غنی و بومی نشین بهره مند می باشد که لذت آشنایی با مردمی خونگرم و مهربان را به شما عزیزان ارائه می دهد. در این منطقه به غیر از طبیعت سرسبز و دلربایی که وجود دارد گیاهان دارویی بسیاری نیز یافت می شود که توجه مسافران را جلب کرده و سوغات جذابی به شمار می رود. همچنین در آبادی رودبارک گیاهانی همچون سبزی کوهی، انواع قارچ ها و درختان زیبا می رویند که گشت و گذار میان این پوشش گیاهی خاص می تواند برای گردشگران جالب باشد. اما مهم ترین بخش طبیعت گردی رودبارک را می توان پارک جنگلی خوش منظر و خوش آب و هوای آن دانست که در قلب این دهستان با صفا جا خوش کرده و فضای مناسبی برای دوری از شلوغی شهر محسوب می شود.

اوقاتی خوش در پارک جنگلی رودبارک

در اطراف و داخل رودبارک جنگل های وسیعی وجود دارد که در آن ها گونه های جانوری مختلف زندگی می کنند و این جنگل ها فضای خاصی برای اتراق کردن در دل طبیعت را به مردم هدیه می دهند. اگر می خواهید به همراه دوستان یا خانواده روز خود را در جنگلی خیره کننده و سرسبز بگذرانید که از امکانات رفاهی مناسبی نیز بهره مند است، پارک جنگلی بزرگ رودبارک انتخاب مناسبی است. این منطقه با درختان سر به فلک کشیده و امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی، پارکینگ و آلاچیق محیط مناسبی برای پیک نیک های خانوادگی به شمار می رود. عمده پوشش گیاهی که در پارک جنگلی رودبارک مشاهده می شود درختان پهن برگ، درخت افرا و درخت راش است که جلوه خاصی به طبیعت آن بخشیده اند. 

روستای رودبارک کلاردشت

کوهنوردی

در منطقه رودبارک و اطراف آن تعداد 43 قله با ارتفاع بیش از 4000 متر وجود دارد که علم کوه نیز در بین آن ها محبوب است. این روستا به دلیل نزدیکی به کوهستان از قله های بسیاری برخوردار بوده و همه ساله پذیرای کوهنوردان حرفه ای است. اگر شما نیز از عاشقان تفریح در کوهستان هستید، گروه خود را جمع گرده و به روستای رودبارک بروید. در این روستا می توانید به قله های زیبای آن رفته و کوه نوردی جذابی را در دل این منطقه کوهستانی تجربه کنید.

گشت و گذار در علم کوه

علم کوه را می توان یکی از زیباترین مناطق رودبارک دانست که جاذبه های طبیعی منحصر به فردی را در دل خود جای داده است. قله علم کوه پس از دماوند دومین قله مرتفع ایران است و برای عاشقان ورزش کوه نوردی بسیار مناسب است. علم کوه دارای یخچال های طبیعی، مسیرهای سخت و آسان برای صعود به قله، منطقه تخت سلیمان و فدراسیون کوهنوردی است که شهرت آن را افزایش داده است. در علم کوه دیواره ای ه طول و عرض 700 و 450 متر وجود دارد که این امر علم کوه را جزو جزو هشت دیواره صعب العبور در جهان ثبت کرده است. علم کوه از مسیرهای صعود متفاوتی برخوردار می باشد که اکثر کوهنوردان حرفه ای آلپ و هیمالیا در این مسیرها به کوهنوردی مشغول می شوند. در این منطقه علاوه بر یخچال های طبیعی جذاب گونه های جانوری و گیاهی متعددی نیز وجود دارد که خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، کبک دری از گونه های جانوری آن و ارس خزنده، گیاهان بالشتکی و چوبک و گون نیز از گونه های گیاهی خاص این منطقه محسوب می شوند. بهترین زمان صعود به علم کوه نیمه دوم تیر است. چراکه در فصول پاییز و زمستان منطقه علم کوه پوشیده از برف سنگین و یخ است که مسیر صعود به قله را بسیار سخت و طاقت فرسا می کند. همچنین در این فصل ها ریزش بهمن نیز وجود دارد که بسیار خطرناک است.

بازدید از منطقه دنج آبشار آکاپل

آبشار ها همیشه از جاذبه های توریستی محبوب بوده اند که مسافران بسیاری را به سوی خود می کشانند. آبشار آکاپل نیز یکی از توریستی ترین مناطق رودبارک کلاردشت است که ارتفاع آن به 20 متر می رسد. این آبشار زیبا در بالادست منطقه رودبارک واقع شده و در فصل زمستان نمای برفی زیبایی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان می گذارد. وجود یخچال های طبیعی، پوشش گیاهی سرسبز و آب و هوای دل انگیز در این منطقه باعث شده آبشار آکاپل محیطی دنج برای استراحت و طبیعت گردی به شمار برود. این آبشار در اعماق جنگلی کوهستانی واقع در کلاردشت جای دارد و از چشم انداز بی نظیری به روی مناظر طبیعی برخوردار می باشد. وسعت این آبشار حدود 15 هکتار است و ارتفاع آن به 20 متر می رسد. آبشار آکاپل در زمستان ها یخ می زند و علاوه بر صحنه خیره کننده ای که به وجود می آورد، مکان مناسبی برای یخ نوردان نیز می باشد. همجواری این آبشار با مناطق ییلاقی کلاردشت نیز باعث شده تا در فصل تابستان در اوج زیبایی بدرخشد و از آب و هوایی خنک برخوردار باشد.

پیک نیک در کنار رودخانه سردآبرود

پیش از هر چیزی باید بدانید رودخانه سردآبرود در وهله اول يکی از رود های حفاظت شده دریای خزر است و برای مصارف شرب، کشاورزی و آبزیان از آن استفاده می شود. اما به دلیل پتانسیل گردشگری بالای رودخانه سردآبرود از آن به عنوان یک مثصد گردشگری نیز یاد می شود. سرچشمه رودخانه سردآبرود در بلندترین کوه های منطقه البرز مرکزی قرار دارد و از مناطقی همچون علم کوه، تخت سلیمان، خرسان، رسم بنیشت و سیاه کمان می گذرد و تا دریا ادامه دارد. این رودخانه پس از طی نمودن مسیرهایی که ذکر شد به سد ذوات می ریزد و نهایتا به دریای کاسپین منتهی می شود. رودخانه سردآبرود زیستگاه جانداران دریایی مختلفی همچون قزل آلای خال قرمز، ماهی خیاطه، قزل آلای رنگین کمان، ماهی سر مخروطی و سس ماهی می باشد. در اطراف این رودخانه مناظر بی نظیر کوهستانی و پوشش گیاهی سرسبز خودنمایی می کنند و جلوه محیط آبشار را افزایش می دهند. در برخی از زمان های خاص مه غلیظ و زیبایی بر روی سطح رودخانه سردآبرود تشکیل می شود که به گفته برخی محیط آن را راز آلود و مهیج کرده و برخی دیگر نیز عقیده دارند فضای این رودخانه در هنگام تشکیل شدن مه بسیار آرامش بخش و زیبا است.

جاذبه های گردشگری روستای رودبارک

مسجد قدیمی رودبارک

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد روستای رودبارک تنها از جاذبه های طبیعی بهره مند نشده است، بلکه آثار تاریخی چشم گیری نیز در این منطقه وجود دارد که برای عاشقان به تاریخ گزینه ای مناسب به شمار می روند. مسجد رودبارک یکی از این آثار تاریخی است که از لحاظ گردشگری بسیار محبوب واقع می شود. اولین جذابیت مسجد رودبارک معماری خاص و منحصربه فرد آن است که بنای آن بدون هیچ ستونی پیشه روی چشم شما نمایان می شود. این سازه حدود 200 متر مساحت دارد که این وسعت بدون هیچ ستونی و معماری خلاقانه ای ساخته شده است. این سبک معماری به قدری خاص است که مسافران بسیاری را به سوی خود جذب کرده و یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی روستای رودبارک محسوب می شود.

بهترین زمان برای سفر به روستای رودبارک

روستای همیشه سرسبز رودبارک در هر فصل از سال زیبایی های منحصر به فردی را به گردشگران ارائه می دهد و از مناطق ناب کلاردشت محسوب می شود. البته به دلیل وجود رودبارک در منطقه ای ییلاقی و کوهستانی، آب و هوای آن اغلب سرد است و فصل زمستان زمان مناسبی برای سفر به این محدوده نیست. چراکه یخبندان های زیادی در آن تشکیل می شود و سرمای استخوان سوزی در آن وجود دارد. از همین روی به شما پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به دهستان رودبارک کلاردشت را داشتد فصل های بهار و تابستان را انتخاب کنید که از آب و هوایی خنک و مطلوب برخوردار شوید. همچنین پیش از سفر به این منطقه حتما وضعیت آب و هوایی آن را چک کرده تا به یخبندان نخورده و سفری دل انگیز را تجربه کنید.

مسیرهای دسترسی به روستای رودبارک

روستای رودبارک جزوی از استان مازندران و توابع ییلاقی کلاردشت است که از دیدنی های بسیاری بهره مند می باشد. این دهستان سراسر جاذبه در 48 کیلومتری جاده چالوس واقع شده و لوکیشنی مناسب برای پایتخت نشینان به شمار می رود. مسافت دهستان رودبارک تا تهران تنها 170 کیلومتر است و در شرق کلاردشت جای گرفته است. برای رفتن به این روستای خوش آب و هوا ابتدا باید به کلاردشت سفر کرده و به بخش شرقی آن بروید.

آدرس روستای رودبارک: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، 48 کیلومتری چالوس

جاذبه های گردشگری اطراف روستای رودبارک

آبادی رودبارک منطقه ایست که مملو از نعمت های خداوند بوده و از آبشارها گرفته تا یخچال های طبیعی را در دل خود جای داده است. اما شایان ذکر است که در اطراف این روستا نیز دیدنی های دیگری همچون مازیچال، دریاچه ولشت و بسیاری از مناطق بکر دیگر نیز وجود دارد که ارزش بازدید را داشته و از جاذبه های گردشگری کلاردشت به شمار می روند. در ادامه برخی از نزدیک ترین جاذبه های دیدنی کلاردشت که در اطراف روستای رودبارک قرار دارند را نام برده و جاذبه های هر یک را ذکر کرده ایم.

دریاچه ولشت: دریاچه ولشت که در جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت واقع شده یک دریاچه آب شیرین است و از محیطی ییلاقی برخوردار می باشد. این دریاچه در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا قرار دارد و زیستگاه مناسبی برای پرندگان و سایر جانداران محسوب می شود. همچنین دریاچه ولشت یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین ایران به شمار می رود و از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. در این دریاچه می توانید به تفریحات جذابی همچون ماهیگیری، قایق سواری، عکاسی، پرنده نگری، پیک نیک و دوچرخه سواری مشغول شوید و یک روز خوب را سپری کنید.

روستای ونداربن: دهستان زیبایی در 10 کیلومتری منطقه رودبارک کلاردشت قرار دارد که محیط آن ییلاقی بوده و از مناظر طبیعی بسیاری بهره مند می باشد. به واسطه بارش زیادی که در منطقه ییلاقی ونداربن وجود دارد، پوشش گیاهی سرسبزی روستا را فرا گرفته و آب و هوای آب بسیار مطبوع است. روستای ونداربن زمستان های بسیار سرد و تابستان های خنکی را شامل می شود و یکی از مقاصد گردشگری جذاب کلاردشت به شمار می رود.

خانه ارواح کلاردشت: اگر به دنبال هیجان و تخلیه آدرنالین هستید خانه ارواح کلاردشت می تواند برای شما جذاب باشد. این خانه متروکه و ترسناک که از معماری عجیبی برخوردار می باشد در فاصله 22 کیلومتری از روستای رودبارک کلاردشت قرار داشته و کنجکاوی بسیاری از مسافران را در بر می گیرد. طبق گفته برخی از محلیان این خانه اقامتگاهی برای اجنه ها است و از فضای وهم آلودی برخوردار می باشد. برخی دیگر از بومیان نیز داستان هایی درباره ساخت این خانه به دست اجنه ها می گویند که بسیاری از گردشگران را به سمت خود می کشاند. در خانه ارواح کلاردشت پنجره ها به طور عجیبی طراحی شده اند و معماری این خانه بسیار خاص و اعجاب انگیز است.

دیدنی های روستای رودبارک

رزرو سوئیت در کلاردشت

حالا که با جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه کلاردشت آشنا شده اید می دانید که چقدر سفر به این ییلاق زیبا دل انگیز است. از همین روی سالانه مسافران بسیاری به سمت این آبادی زیبا حرکت کرده و به مناطق نابی همچون رودبارک، مازیچال و سایر دیدنی های کلاردشت سفر می کنند. به همین ترتیب اقامتگاه های لوکس و زیبایی در اطراف یا داخل این شهرستان وجود دارد که مسافران را به یک یا چند شب اقامت دعوت می کند. اگر شما نیز قصد سفر به روستای زیبای رودبارک و کلاردشت را دارید ما به شما اجاره سوئیت در کلاردشت یا ویلاهای شیک این منطقه را پیشنهاد می کنیم که اقامتی خوش را برای شما عزیزان به ارمغان می آورند.

استان مازندران، شهرستان کلاردشت، 48 کیلومتری چالوس

مسافران می توانند در این روستا به طبیعت گردی، کوهنوردی در علم کوه، بازدید از آبشار آکاپل، پیک نیک در پارک جنگلی رودبارک، گشت و گذار در رودخانه سردآبرود و بازدید از شاهکار معماری مسجد قدیمی رودبارک بپردازند.

اگر قصد سفر به دهستان رودبارک کلاردشت را داشتد فصل های بهار و تابستان را انتخاب کنید که از آب و هوایی خنک و مطلوب برخوردار شوید. همچنین پیش از سفر به این منطقه حتما وضعیت آب و هوایی آن را چک کرده تا به یخبندان نخورده و سفری دل انگیز را تجربه کنید.

شما می توانید با رزرو ویلا یا سوئیت های کلاردشت اقامت خوشی را تجربه کرده و به بازدید از روستای رودبارک بروید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.