روستای لالان فشم

در سراسر کشور عزیزمان ایران، روستاهایی به دور از زندگی شهری و پر آرامش جای گرفته اند که شاید حتی نام شان را هم نشنیده باشید، اما از جاذبه های بسیار دیدنی برخوردار هستند. روستای لالان فشم که به لالون نیز شناخته می شود، یکی از دیدنی ترین مناطق اطراف تهران به شمار می رود که از طبیعتی بکر و پر از جاذبه های توریستی بهره مند می باشد. روستای لالان فشم به قدری خوش منظر و دارای پوششش گیاهی نایاب است که مانند بهشت وصف می شود. این روستای جذاب و خاص از مناطق گردشگری اطراف تهران است و برای پایتخت نشیشان سفری دل انگیز محسوب می شود. در ادامه از این مقاله با ما همراه باشید تا از مسیرهای دسترسی به روستای لالون با خبر شده و همه چیز درباره این روستای خوش آب و هوا را فرا بگیرید.

معرفی روستای لالان فشم

روستای لالان یا لالون فشم، یکی از بکرترین مناطق رودبار قصران شمیرانات واقع در استان تهران است که مسافت آن از تهران 45 کیلومتر احتساب می شود. این دهستان که از آرامشی بی نظیر و آب و هوایی کوهستانی بهره مند می باشد سکوت و خلوتی منحصر به فردی را به مسافران هدیه می دهد. روستای لالان در مجاورت کوه ساخته شده و از همین روی اگر به بخش های شمالی آن بروید، چشم اندازی بی رقیب از سطح شهر را خواهید دید که روح هر بیننده ای را نوازش می کند. اما این تنها مزیت روستای لالون نبوده و جاذبه های بسیاری در دل این آبادی جای گرفته که در ادامه توضیح داده ایم.

روستا لالان فشم

علت نام گذاری روستای لالان فشم

با شروع فصل دلربای بهار، در جای جای روستای لالان، گونه ای از گل های لاله خاصی می روید که فضایی رویایی را ایجاد می کند. به همین خاطر، در ابتدا اهالی روستا نام لاله گون را برای این منطقه انتخاب کردند. اما پس از مدتی واژه لاله گون بدل لالگون، به لالان تغییر کرد که برخی از ساکنین به آن لالگون نیز می گویند. لاله های نایابی که در این روستا می روید از یک طرف، و باغات و منابع طبیعی که روستای لالون در خود جای داده است از طرفی دیگر روح بازدیدکنندگان را جلا می دهد. قابل توجه است، لاله هایی که در فصل بهار و تا اردیبهش ماه فضای روستا را مزین می کنند از عمر کوتاهی برخوردار بوده و همین امر بر خاص بودن آن ها می افزاید.

زبان و گویش مردم روستای لالان فشم

گویش مردم روستای لالان ترکیبی از گویش هایی است که در دهستان هایی همچون امامه، گرمابدر، میگون و شمشک نیز شنیده می شود. اما گویش اصلی مردم بومی این منطقه، قصران مازندرانی است و به این زبان شیرین سخن می گویند. این گویش مربوط به زبان باستانی پهلوی و زبان طبری است که ترکیبی از زبان های دیرینه فارسی می باشد. همچنین اهالی روستای لالون مردمی بسیار خون گرم و ساده هستند که از هر مسافری به خوبی مهمان نوازی می کنند.

جمعیت روستای لالان

در سرشماری سال 1385 روستای لالان از جمعیتی حدود 665 نفر یا 183 خانوار برخوردار بود. اما در سرشماری سال 95 این تعداد به 1135 نفر رسید که نشان دهنده افزایش جمعیت آن است. از همین روی می توان گفت روستای لالان از جمعیت نسبتا بالایی برخوردار بوده که مسافران زیادی نیز در این منطقه تردد می کنند. اما با اینحال محیط این روستا از آرامش خاصی بهره مند است و از زندگی شهری به دور می باشد.

لالان فشم

جاذبه های دیدنی روستای لالان فشم

اگر از طبیعت بکر، لاله های زیبا و وحشی، خانه های روستایی جذاب و شرایط جوی این روستا بگذریم قطعا از جاهای دیدنی آن نمی توان گذشت. روستای لالان یک منطقه ییلاقی و همچنین کوهستانی است که بارش باران و برف در اکثر فصل های آن دیده می شود. اما جاذبه های دیگری نیز در این روستا دیده می شود که می تواند هر بیننده ای را به وجد بیاورد. برخی از مشهورترین این جاذبه ها قله خلنو، آبشار زیبای لالان، تونل برفی و چندین جاذبه دیگر است که روستای لالان را مکانی عالی برای تفریح و لذت بردن از فضای آن تبدیل کرده است.

قله خلنو

قله خلنو با ارتفاع حدود 4375 متر، یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه البرز به شمار می رود که در شمال روستای لالون جای خوش کرده. این کوهستان مکانی بسیار بکر برای کوهنوردان به شمار می رود که با گذر از رود خروشان واقع در روستای لالان، بهترین تجربه را برای هر کوهنوردی رقم می زند. مسیر رسیدن به این قله به قدری زیبا است که شما را غرق در خیال کرده و بوی مطبوع درختان می تواند هر رهگذری را از خود بی خود کند. البته با توجه به ارتفاع بلندی که این قله دارد، فراموش نکنید که مسیر آن از ناهمواری و پیچ و تاب بسیاری برخوردار بوده و گذر از آن مستلزم مهارت های کوهنوردی حرفه ای می باشد. اگر به روستای لالان رفته و از دوستداران ورزش جذاب کوهنوردی هستید حتما سری به این قله زیبا و مرتفع بزنید.


قله خلنو

آبشار لالان

آبشار لالان که با نام آبشار خلنو نیز شناخته می شود، یکی از دیدنی ترین جاذبه های روستای لالون به شمار می رود که در منطقه رودبار قصران واقع شده و ارتفاع آن به 20 متر می رسد. این آبشار در دره روستای لالون قرار گرفته و اطراف آن را منابع طبیعی جذاب دیگری همچون تونل برفی و رودخانه لالان تشکیل داده اند. منبع آب این آبشار از کوه های ورزآب جاری می شود و آبی بسیار پاک و زلال را در اختیار تمامی بشر قرار داده است. جالب است بدانید آب آبشار لالان به حدی تمیز است که قابل آشامیدن بوده و اکثر کوهنوردانی که در مسیر خود به قله خلنو با این آبشار مواجه می شوند از آب آن نوشیده و حتی در این محل به استراحت و لذت بردن از طبیعت بکر آن می پردازند. برای رسیدن به آبشار لالان باید از تونل برفی گذر کنید که این جاذبه دیدنی نیز برای خود دنیای دیگری است.

آبشار لالان فشم

تونل برفی

یکی از منحصر به فرد ترین مکان هایی که می توانید در تمام طول عمرتان از آن دیدن کنید، تونل برفی روستای لالان است. این تونل که به شکل یک طاق یخی و پوشیده از برف می باشد، دقیقا بر فراز رود لالان قرار گرفته است و جزو منابع طبیعی بسیار خاص ایران به شمار می رود. علت محکم بودن یخ های به کار رفته در این تونل بهمن هایی است که هر ساله بر سر این منطقه آوار شده و به شکل تونل مانند جاذبه ای زیبا و طبیعی را به وجود آورده است. تصور کنید در تونلی که پوشیده از یخ و برف است قرار گرفته و صدای رود خروشانی نیز از زیر پاهایتان شنیده شود، این حسی وصف ناپذیر است. تونل برفی فشم که از ضخامت بالایی تشکیل شده و حدود 3 متر ارتفاع دارد، در فصل تابستان نیز به شکل یخی باقی می ماند و چشم انداز طبیعی بی نظیری را به مسافران هدیه می دهد. زمانی که به تونل برفی وارد می شوید، انگار که به دنیایی پر از شگفتی قدم گذاشته و ممکن است ساعت ها محو تماشای این همه زیبایی از طبیعت ایران شوید.

تونل برفی لالان فشم

چشمه تلخاب

چشمه تلخاب یا تلخ آب، در ارتفاع 3070 متری جای گرفته است و از سه چشمه طبیعی بهره مند می باشد. این چشمه با نام چشمه تلخون نیز شناخته می شود و یکی از زیباترین مناظر عمرتان را پیشه روی شما قرار می دهد. هر یک از چشمه های تلخواب مزایای ویژه و منحصر به فرد خود را شامل می شوند که این امر بر خاص بودن این چشمه افزوده است. اگر می خواهید در عین حال سه طمع ترش، شیرین و تلخ را مزه مزه کنید، چشمه تلخاب این امکان را برای شما فراهم می کند.

چشمه اول: چشمه اول تلخاب به دلیل املاح بسیاری از جمله سدیم، آهن و غیره که در آب آن وجود دارد از آب تلخ مزه برخوردار می باشد. بسیاری از مردم محلی روستای لالون عقیده دارند آب این چشمه برای بیماری های گوارشی مانند شفا بوده و نوشیدن این آب می تواند مشکلات مربوط به گوارش را برطرف کند. البته هنوز مدرک پزشکی موثقی برای این مسئله موجود نیست.

چشمه دوم: این چشمه از آبی ترش مزه برخوردار است که با آب چشمه اول کاملا متفاوت می باشد.

چشمه سوم: چشم دیگری نیز در مجاورت دو چشمه تلخاب قرار دارد که آب آن از زیر سنگی سرخ رنگ می جوشد و مزه آن شیرین است. این امر باعث شده سنگ های اطراف چشمه نیز با رنگ مسی رنگ آمیزی شده و صحنه ای بسیار زیبا را به وجود بیاورند. 

چشمه تلخ آب لالان فشم

دره لالان

به نمایش گذاشتن ارتفاعات کلی روستای لالان، باعث شده به این دره لقب دروازه بهشت را نسبت بدهند. اگر به این دره خوش منظر سری بزنید می توانید از یک سو در سمت شمال، قله ‌های وزوا را مشاهده کرده و از سوی دیگر قله سرکچال به وضوح دیده می شود. این دره از دیواره های بسیار بلند سنگی و صخره های افسانه ای تشکیل شده است که هر بیننده ای را به وجد می آورد. دره لالان از مسیرهای شیب دار بسیاری برخوردار می باشد که در زمان های بارندگی بسیار لغزنده می شوند. از همین روی بهترین زمان بازدید از این دره پهناور فصل بهار و تابستان است که وضعیت آب و هوایی مناسب بوده و زمین از لغزندگی کمتری برخوردار می باشد.

دره لالان فشم

سرو های کهنسال

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، روستای لالان از خاکی بسیار حاصل خیز برخوردار می باشد که به همین دلیل پوشش گیاهی موجود در این منطقه از تنوع بالایی برخوردار بوده و سرتاسر روستای لالون از سرسبزی خاصی بهره مند شده است. اما درختان بلند سروی که در داخل و اطراف روستای لالان دیده می شود جاذبه ای جداگانه برای این روستا به شمار می رود. این سروها بسیار بلند هستند و برخی از مردم محلی و بومی روستای لالون عقیده دارند این سرو ها از قدمت چند صد ساله برخوردار می باشند. اگر به روستای لالون رفتید، حتما بر زیر سایه این درخت های عاشقانه نشسته و از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

طبیعت روستای لالان فشم

چرا باید به روستای لالان فشم سفر کنیم؟

روستای لالون از مزایای ویژه ای بهره مند است که سفری دلچسب را برای همگان به ارمغان می آورد. سرتاسر این روستا پوشیده از باغ های میوه ای همچون گیلاس، آلبالو، سیب و بسیاری از میوه های خوش طعم دیگر است که بوی مطبوعی را به مشام رهگذران می رساند. دیگر لازم نیست از لاله های وحشی که در فصول بهار و تابستان در این منطقه رشد می کنند بگوییم که این صحنه فقط باید به صورت فردی مشاهده شده تا از زیبایی خیره کننده آن باخبر بشوید. همچنین این ناحیه به دلیل شرایط جوی حاکم بر آن، از آب و هوایی دل انگیز و ییلاقی برخوردار می باشد که از سویی منظره رو به کوه های استوار و از سویی دیگر پوشش گیاهی آن تکه ای از بهشت را پیشه روی چشمان شما می گذارد. رودخانه ای که از دل روستا گذر می کند صحنه شگفت انگیزی را ایجاد کرده است که هر بیننده ای را به اعماق خیال پردازی می برد. سروهای سرکشیده در اطراف روستا و باغ های میوه نیز تکمیل کننده این منظره خیره کننده بوده و جان تازه ای به انسان می بخشند. همچنین این روستا به دلیل مسافت کمی که با استان بزرگ تهران دارد، یکی از جاذبه های دیدنی تهران به شمار می رود و پایتخت نشینان می توانند با سفری کوتاه به این منطقه نهایت لذت را تجربه کنند.

جاهای دیدنی روستای لالان فشم

پوشش گیاهی لالان فشم

برای افرادی که به طبیعت علاقه مند هستند، روستای لالون از منابع طبیعی بسیار زیبایی برخوردار می باشد که لاله های روییده در خاک، تیر آخر را به زیبایی این دیار خوش آب و هوا می زند. همچنین روستای لالان به دلیل بهره مندی از خاک حاصل خیز، نه تنها از طبیعتی بکر برخوردار می باشد بلکه گیاهان بسیار کم یاب و دارویی نیز در آن رشد می کنند. برخی از این گیاهان مهم به شرح زیر می باشد:

  •  گون
  •  شقایق
  •  گلپر
  •  زرشک
  •  لاله
  •  سیرک
  •  لوچک

از سوی دیگر، گونه های پرندگان خاصی اعم از هما، عقاب طلایی، کبک، چکاوک و غیره در این منطقه زندگی می کنند که مشاهده آن ها واقعا تکه از بهشت را یادآور انسان می کند. حیرت زده می شوید اگر بگوییم در طول سفرتان به روستای لالون ممکن است برخی از گونه حیوانی جذابی همچون قوچ، خرس، میش و بسیاری از حیوانات دیگر را مشاهده کنید.

شرایط آب و هوایی روستای لالان فشم

به دلیل قرار داشتن روستای لالان در مجاورت استان مازندران، می توان گفت این منطقه از آب و هایی مشابه با شمال ایران برخوردار می باشد. همچنین این روستا در نزدیکی کوه قرار داشته و به همین علت از آب و هوای سرد کوهستانی بهره مند می باشد. درواقع اگر بخواهیم شرایط جوی حاکم بر روستای لالان را شرح دهیم، در بیشتر اوغات آب و هوای سرد در این منطقه مشاهده می شود، به طوریکه سرمای استخان سوز آن تا عمق وجود انسان نفوذ می کند. این سرما به قدری شدید است که در فصل زمستان، ساکنین روستا به دلیل بارش برف سنگین خانه های خود را رها کرده و در فصل تابستان دوباره به محل زندگی خود باز می گردند. اما با فرا رسیدن فصل تابستان و از اواسط اردیبهشت شرایط جوی روستا کمی آرام تر شده و رو به خنکی می رود. در همین زمان است که لاله های زیبای وحشی سر از خاک بیرون آورده و دوباره جان تازه ای به محیط روستا می بخشند. 

روستا لالان

بهترین زمان سفر به روستای لالان فشم

فصل بهار تا اردیبهشت ماه را می توان یکی از بهترین زمان های سفر به روستای لالون دانست، چراکه در این بازه زمانی لاله های کمیاب این روستا خودنمایی می کنند و طبیعت بکر آن با هوای مطبوع بهاری ترکیب می شود. اما یکی از عاشقانه ترین زمان های سفر به این روستا فصل پاییز است که درختان سرو شروع به برگ ریزی کرده و صحنه ای رویایی را به وجود می آورند. البته اگر از طرفداران هوای سرد و علاقه مند به بارش زیبای برف باشید، خود را برای فصل زمستان در روستای لالان فشم آماده کنید. همچنین در فصل تابستان و بهار رودخانه ای که دقیقا در قلب روستا واقع شده، از سطح آب کم تری برخوردار بوده و گذر از آن برای گردشگران می تواند راحت تر باشد. لازم به ذکر است سرمای زمستان های روستای لالان یک سرمای معمولی به شمار نمی رود و حتی اهالی خود روستا نیز در فصل زمستان خانه های خود را ترک کرده و از اوایل بهار به روستای خود باز می گردند تا از برف سنگین و سرمای استخان سوز این فصل در لالان در امان بمانند.

روستای لالان یا لالون فشم

مسیرهای دسترسی به روستای لالان فشم

روستای لالان یا لالون، از توابع قصر رودباران بوده و در منطقه شمیران استان تهران جای گرفته است. درواقع این روستا با مسافت تنها 45 کیلومتری شمال تهران، یکی از جاذبه های شهر تهران محسوب می شود و مکانی عالی برای سپری کردن آخر هفته ها یا تعطیلات پایتخت نشینان به شمار می رود. همچنین فاصله روستای لالون تا فشم ۱۱ کیلومتر است و برای رفتن به این دیار زیبا باید از جاده فشم اقدام گذر کرد. البته دو مسیر برای رسیدن به روستای لالون وجود دارد که در ادامه به طور کامل شرح داده ایم.

آدرس روستای لالان فشم: استان تهران، منطقه رودبار قصران، شهرستان شمیران، فشم

مسیر اول: برای رفتن به روستای لالان باید از طریق اتوبان بابایی تهران، وارد شهید زین ‌الدین شده و از آنجا خود را به جاده لشگرک برسانید. سپس مسیر مستقیم را تا جایی ادامه دهید که وارد فشم شوید. مسیر را تا روستای زایگان ادامه داده و پس از رسیدن به زیگان، به سمت چپ بپیچید. از روستای زیگان تا لالان تنها 10 دقیقه فاصله است و پس از رسیدن به این روستا می توانید به راحتی روستای لالان را نیز پیدا کنید.

مسیر دوم: اگر مسیر اول برای شما مناسب نبود مسیر دیگری نیز برای رسیدن به روستای لالان وجود دارد که از طریق جاده تلو می باشد. از طریق این مسیر می توانید به فشم رفته و از آنجا تابلو های روستای لالان را دنبال کنید و به این بهشت زیبا دست یابید. توجه داشته باشید که کیفیت جاده لشگرک از این جاده بهتر است و در صورت انتخاب مسیر دوم، اگر در فصل زمستان به سمت این روستا حرکت کردید حتما با خود وسایل ایمنی همچون زنجیر چرخ را حمل کرده تا در جاده لغزنده تلو حادثه ای برای شما پیش نیاید.


روستای لالون فشم

ملزومات سفر به روستای لالان فشم

درست است که روستای لالان یک مکان شگفت انگیز و الهی است، اما باید توجه داشته باشید آب و هوای این منطقه کوهستانی بوده و به همین دلیل باید وسایل ضروری همچون زنجیر چرخ برای تردد در جاده و داخل روستا، لباس گرم، وسایل کوهنوردی در صورت تمایل به بازدید از قله خلنو، لوازم بهداشتی و لوازم ضروری دیگری که برای سفر در منطقه ای کوهستانی مورد نیاز تان واقع می شود را در اولویت قرار بدهید. همچنین اگر می خواهید از تمامی جاذبه های دیدنی این روستا بازدید کنید، حتما از لباس مناسب کوهنوردی استفاده کنید، زیرا اکثر مناطقی که در این روستا قرار دارند از پیچ و تاب و جاده های ناهموار برخوردار می باشند. در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کنیم در صورت بازدید از تونل برفی، مراقب این جاذبه منحصر به فرد باشید و در این تونل از آلودگی صوتی و ازدحام بپرهیزید تا آسیبی به این منبع طبیعی وارد نشود.

اجاره روزانه ویلا در فشم اجاره ویلا در فشم

اقامت در منطقه سرسبز و کوهستانی فشم می تواند روح هر مسافری را تازه کرده و اوقات خوشی را برای هر شخصی به وجود بیاورد. در این منطقه طبیعتی بکر مشاهده می شود و آب و هوای خوشی که بر هوا جاریست سفری لذت بخش را برای همگان به ارمغان می آورد. از همین روی در اطراف و داخل منطقه فشم ویلاها و اقامتگاه های شیکی ساخته شده است تا محلی برای استراحت گردشگران باشد. وب سایت باباسفر اجاره ویلا در فشم را برای شما عزیزان تسهیل کرده و بهترین قیمت را به مسافران ارائه می دهد. همچنین با اجاره ویلا از این وب سایت می توانید از تنوع بالای اقامتگاه ها بهره مند شده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

روستای لالان یا لالون، از توابع قصر رودباران بوده و در منطقه شمیران استان تهران جای گرفته است و تنها 45 کیلومتر از تهران فاصله دارد.

مسیر اول: استان تهران، اتوبان بابایی، جاده لشگرک، روستای زایگان و حدفاصل 10 دقیقه تا روستای لالان فشم مسیر دوم: جاده تلو و جاده فشم

این روستا پر از جاذبه های توریستی است که شامل طبیعتی بکر، آب و هوای خوش، گل های لاله نایاب، تونل برفی، قله خلنو، دره لالان، آبشار لالان، تلخاب و پوشش گیاهی سرسبز می شود.

فصل بهار تا اردیبهشت ماه را می توان یکی از بهترین زمان های سفر به روستای لالون دانست، چراکه در این بازه زمانی لاله های کمیاب این روستا خودنمایی می کنند و طبیعت بکر آن با هوای مطبوع بهاری ترکیب می شود.

این روستا در محیطی ییلاقی قرار داشته و در مجاورت کوه جای دارد. از همین روی آب و هوای آن در اکثر مواقع سرد و کوهستانی بوده و از زمستان هایی سخت برخوردار می باشد. اما در فصل بهار و تابستان، آب و هوایی معتدل و رو به خنک در این روستا مشاهده می شود.

از اوایل فصل بهار تا اواخر اردیبهشت ماه، گل های کمیاب لاله ای در این روستا رشد می کند که سراسر روستا را تحت تاثیر زیبایی خود قرار می دهد. از همین روی اهالی روستا به آن روستای لالان یا لالون فشم می گویند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.