غار آبی دانیال

اگر از عاشقان طبیعت هستید و در کنار آن نیاز به تخلیه آدرنالین دارید، غار آبی دانیال می تواند یکی از مناسب ترین تفریحات مخصوص به شما باشد. بازدید از این غار، با جاذبه های طبیعی هیجان انگیزی که در خود جای داده است می تواند تجربه ای بی نظیر و منحصر به فرد را در اختیار شما قرار دهد که تا به حال در هیچ کجای دیگر همچین حسی نداشته اید. اما چه چیزی غار دانیال را تا این حد دیدنی و جذاب جلوه می دهد؟ با ما همراه باشید تا بخش های مختلف غار دانیال را شرح داده و از جاذبه های بی رقیب آن شگفت زده تان کنیم.

معرفی غار آبی دانیال متل قو

غار آبی دانیال که در نزدیکی متل قو و استان سرسبز مازندران جای گرفته است یکی از توریستی ترین مکان های طبیعی این استان به شمار می رود. این غار با نام های دیگری همچون گرده کوه، چاری و کردکوی نیز شناخته می شود. طول این غار ۲۱۵۸ متر و عمق آن ۷۴٫۲ متر احتساب می شود که از تونل ها و تالار های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها، دیدنی های خاصی را به بازدیدکنندگان هدیه می دهند و شور و شوقی وصف ناپذیر را در آن ها ایجاد می کنند. غار دانیال یک غار آبی یا رودخانه ای به شمار می رود و از ابتدا تا انتهای آن در آب فرو رفته است. به همین ترتیب زمانی که وارد ورودی یا دهانه غار می شوید باید در آب قدم گذاشته و ادامه مسیر را در رودخانه ای باریک طی کنید که این امر بر جذابیت بازدید از این منطقه توریستی افزوده است.

از همان ابتدا که وارد غار دانیال می شوید، با فضای تاریک و صدای آرامی که بازتاب آب جاری در غار است مواجه خواهید شد که از همان ابتدا حسی ناشناخته را در شما ایجاد خواهد کرد. لازم به ذکر است که مسیر غار در برخی از قسمت ها بسیار باریک و سخت می شود و تنها افرادی که عاشق غارنوردی هستند از این بخش ها لذت کافی می برند. اما جای نگرانی وجود ندار، چراکه مسیر اصلی غار مستقیم بوده و هر کجا که تصمیم به برگشت داشتید می توانید همان راهی که پیش رفته اید را بازگردید. اما اگر آماده غارنوردی هیجان انگیز و بی رقیب را دارید، با ما همراه شوید تا بخش های مختلف غار آبی دانیال را تشریح کنیم.

غار آبی دانیال

موقعیت جغرافیایی غار دانیال

غار دانیال از نظر موقعیت جغرافیایی در رشته کوه های البرز و در سلمان شهر شهرستان عباس ‌آباد جای گرفته است. یکی از مزایای این غار نزدیکی آن به پر جاذبه ترین منطقه استان مازندران یعنی متل قو، است که به قلب این منطقه معروف می باشد. دهانه اصلی غار دانیال به ارتفاع ۱۶۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است و پس از غار قوری قلعه روانسر در کرمانشاه، دومین غار بزرگ آبی محسوب می شود. چندین چشمه و جوی در اطراف غار دانیال جاری است که آب روان در غار نیز از همین منابع آبی تامین می شود. همچنین کمی قبل تر از غار دانیال یک غار کوچک دیگر نیز دیده می شود که محلیان و افراد بومی آن را غار کوچیکه می نامند.

بخش های مختلف غار آبی دانیال

غار آبی دانیال از یک تالار اصلی تشکیل شده که طول آن به 1500 متر می رسد و پهنای آن یک و نیم متر احتساب می شود. سایر راهروهای فرعی از این تالار منشعب می شوند که از مسیری پر پیچ و خم برخوردار می باشند. همانطور که گفته شد سراسر این غار پوشیده از آب است. اما سطح آب جاری در محوطه غار، از یک متر بالاتر نمی آید که همین امر امکان پیمایش در غار را امکان پذیر می کند. دمای آب را می توان ۱۷ درجه و هوای داخل غار را 23 درجه سانتی گراد تخمین زد. این دما در تمامی سال تقریبا ثابت است و در مواردی خاص مانند بارندگی تغییر می کند. پیمایش در غار دانیال در صورت تعداد کمتر گردشگران و گروه های کوچک، حدود 3 ساعت به طول می انجامد. اما این پیمایش در صورت تعداد بازدیدکنندگان بیشتر در گروه ممکن است تا 7 ساعت نیز زمان ببرد. از همین روی حتما خود را برای پیاده روی طولانی در این غار آماده کنید.

دهانه یا ورودی غار

زمانی که از دهانه اصلی غار وارد این محوطه تاریک و جذاب می شوید، از همان ابتدا در آب فرو رفته و خنکی دل نشینی را حس می کنید. در این بخش مسیر مستقیمی وجود دارد که شما را به سایر بخش های غار می رساند. هر چه در این مسیر بیشتر پیش بروید سنگ ها صیغلی و تیز تر شده و مسیر باریک تری را پیشه روی خود مشاهده می کنید. پس از طی نمودن 100 متر از مسیر دهانه غار، حوضچه آبی را مقابل خود می بینید که پاهای تان را در آبی سرد فرو می برد. البته همانطور که ذکر شد، سطح آب همیشه 1 متر است و از این مقدار بالا تر نمی آید، از همین روی خطری بازدیدکنندگان را تهدید نمی کند.

دهانه ورودی غار دانیال

جاذبه های گردشگری غار آبی دانیال متل قو

از همان ابتدا که وارد دهانه اصلی غار بشوید جاذبه های زیبای آن خودنمایی کرده و بازدیدکنندگان را به وجد می آورد. همینطور که در آب پیاده روی می کنید، سنگ ها و طراحی جالب غار توجه شما را جلب خواهد کرد که در جای جای آن آویزه های آهکی زیبایی قرار گرفته است. از جذابیت اطراف غار که گذر کنیم وارد بخش تازه ای از مسیر می شویم که کمی باریک تر شده و در آن تعداد بیشماری از قندیل های خیره کننده مشاهده می شود.

بازدید از قندیل ها

زمانی که به حوضچه غار می رسید، سطح آب کمی بالاتر آمده و تا کمرتان می رسد. در این حوضچه قندیل های بسیار زیبا که مشابه شان را در هیچ جای دیگری ندیده اید وجود دارد که از جنس آهک است. قدمت تشکیل شدن هر یک از این قندیل ها به صدها سال پیش باز می گردد و منحصر به فرد ترین جاذبه غار را به خود اختصاص داده است. کمی دیگر که پیش بروید به تالار خفاش که در آن تعداد بیشماری خفاش دیده می شود می رسید.

قندیل های غار دانیال

تالار خفاش

100 متر جلوتر از حوضچه قندیل های چند صد ساله، جاذبه زیبای دیگری قرار گرفته است که محل زندگی گونه های جانوری مختلفی از جمله خفاش، به شمار می رود. در این بخش جانورانی همچون غورباقه، خرچنگ، پشه و برخی از آبزیان زندگی می کنند اما تعداد بیشماری از خفاش ها بر سقف آن آویزان هستند که نام تالار را به خود اختصاص داده اند. برای دوستداران گونه های جانوری، تالار خفاش بخش بسیار جذابی است اما این محوطه از طول و عرض باریک تری برخوردار بوده و ممکن است مسیر سخت و کوچک آن توجه برخی از بازدیدکنندگان را به خود جلب نکند. هر زمان که مسیر برای شما سخت شد می توانید از تالار اصلی راهی را که پشت سر گذاشتید را برگشته و به بیرون از غار مراجعه کنید. اما اگر از افرادی هستید که علاقه به تفریحات پر جنب و جوش دارید مسیر را ادامه دهید تا با صخره نوردی در آب و در دل غار، تجربه ای تکرار نشدنی را برای خود رقم بزنید.

تالار خفاش غار دانیال

صخره نوردی در بخش سیفون غار

از این لحظه به بعد مسیر پیچیده تری رو به روی شما قرار دارد که از فضایی باریک تر نیز برخوردار می باشد. بخشی به نام سیفون در غار دانیال وجود دارد که ارتفاع این قسمت به قدری کم است که باید ادامه مسیر را سینه خیز طی کنید. سپس به صخره ای با صلابت خواهید رسید که برای رسیدن به بخش های دیگر غار باید از این صخره دو متری عبور کنید. اما از زمانی که از این صخره گذر کنید با خوش منظر ترین بخش قار مواجه می شوید که هر بیننده ای را به وجد می آورد.

تالار ریزان

بخش بعدی صخره نوردی تالار ریزان است که در این قسمت دمای هوا کمتر شده و سرما را با تمام وجود حس خواهید کرد. تالار ریزان از آویزه‌ های آهکی زیبایی تشکیل شده که علت نام گذاری آن نیز به دلیل وجود همین آویزه های جذاب است. دیواره های این تالار از منظره ای خیره کننده بهره مند بوده و دیواره های اطراف آن از زیبایی بی حد و مرزی برخوردار می باشد. همچنین سقف این قسمت از غار بسیار کوتاه بوده و مسیر باریک تر می شود.

سرچشمه آب

سرچشمه آب که در انتهای غار جای گرفته و بخش نهایی پیمایش بازدیدکنندگان به شمار می رود نیز از دیدنی های خاص خود برخوردار می باشد. در این بخش از لای به لای خاک آب می‌ جوشد و صحنه ای شگفت انگیز را به رخ می کشد. انتهای غار بسته بوده و مسیر به قدری باریک می شود که امکان پیشروی وجود نداشته و باید تمام مسیری را که طی کرده اید مجدد پشت سر گذاشته تا به دهانه اصلی غار بازگردید.

تالار ریزان غار دانیال

غار آبی دانیال کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

غار آبی دانیال واقع در استان مازندران است و در 5 کیلومتری سلمانشهر و متل قو جای گرفته است. همچنین فاصله این غار تا روستای دانیال 2 کیلومتر احتساب می شود که نامگذاری آن نیز از همین منطقه الهام گرفته. همچنین فاصله این غار از تهران 225 کیلومتر و از متل قو 5 کیلومتر می باشد. آدرس کامل غار دانیال در زیر قید شده است:

آدرس غار آبی دانیال: استان مازندران، شهرستان سلمانشهر، روستای دانیال

برای دسترسی به غار دانیال باید از جاده چالوس به سمت متل قو حرکت کرده و از آنجا به روستای دانیال بروید. برای رسیدن به این روستا وارد میدان بلوار سلمانشر شده و سپس تا انتهای روستای دانیال مسیر را ادامه بدهید. در این بخش به جاده فرعی خاکی در سمت چپ خود بر می خورید که مستلزم پیاده روی بوده و امکان تردد با ماشین در این جاده امکان پذیر نیست. پس از طی نمودن تقریبا 2 کیلومتر، پل چوبی را مشاهده خواهید کرد که از سمتی به رودخانه و از سمتی دیگر به دل جنگل راه دارد. از روی پل که گذر کردید تا دومین انشعاب مسیر را ادامه دهید و از سراشیبی بالا بروید تا به دیواره های سفید رنگ برسید. دیواره های سفید را که مشاهده کردید می توانید دهانه اصلی غار را در سمت شمال غربی این دیواره ها بیابید.

غار دانیال سلمانشهر

لوازم ضروری برای بازدید از غار آبی دانیال

تا این لحظه از مقاله باید متوجه مسیر پر پیچ و خم و سختی که در رسیدن به غار دانیال پیشه رو دارید شده باشید. از همین روی پیش از آنکه تصمیم به بازدید از غار آبی دانیال را بگیرید اطمینان حاصل کنید که تمامی لوازم غارنوردی را به همراه تان بیاورید. برخی از مهم ترین وسایلی که باید به همراه خود داشته باشید در ادامه ذکر شده است:

  •  لباس ضد آب و یکسره
  • هدلامپ یا چراغ قوه
  • قمقمه آب
  • باتری اضافه برای هدلامپ و چراغ قوه
  • چکمه های چندلایه و ضد آب
  • پاوربانک
  • قطب نما یا نقشه راهنما
  • کلاه ایمنی
  • دستکش های ضخیم
  • جعبه کمک های اولیه
  • یک دست لباس اضافه در صورت نیاز

لازم به ذکر است از آنجاکه مسیر رسیدن به غار دانیال کمی پیچیده بوده و ممکن است در این مسیر جنگلی گم شوید، پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان تنها وارد این مسیر نشده و حتما با گروه های گردشگری برای بازدید از این غار اقدام کنید. همچنین اگر برای اولین بار به سمت غار دانیال حرکت می کنید از یک راهنما یا تورلیدر کمک گرفته تا در مسیریابی به مشکل بر نخورید.

ساعات بازدید و هزینه غار دانیال

بازدید از غار آبی دانیال رایگان است و در هر ساعتی می توانید برای رفتن به این منطقه اقدام کنید. اما به دلیل مسیر طولانی که پیشه رو دارید بهتر است زمان بازدید را پیش از عصر و تاریکی هوا انتخاب کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. اما اگر قصد کمپ کردن در اطراف غار و در دل جنگل را دارید وسایل مورد نیاز همچون چادر، کیسه خواب و سایر لوازم ضروری را با خود حمل کنید. زیرا در صورت نیاز به مواد خوراکی یا سایر ملزومات، دسترسی به فروشگاه وجود نداشته و تمامی مسیر را باید مجدد باز گردید. 

غار دانیال


بهترین زمان بازدید از غار آبی دانیال

مزیت ویژه ای که غار دانیال شامل می شود این است که در تمامی فصول و حتی فصل زمستان نیز بازدید از آن امکان پذیر است. اما اگر در فصل زمستان سری به این جاذبه توریستی زدید لباس گرم و تجهیزات غارنوردی را فراموش نکنید، چراکه در این فصل هوای سرد بر تمامی منطقه اطراف غار حاکم بوده و خیس شدن لباس ها حین بازدید از غار ممکن است برای شما مشکل آفرین شود. از همین روی فصل تابستان برای بازدید از غار آبی دانیال بهترین زمان رفتن به این جاذبه گردشگری است و خیسی لباس ها پس از خارج شدن از غار برای شما هیچ مشکلی پیش نمی آورد.

رزرو ویلا متل قو

برای افرادی که تمایل به کمپ کردن کنار غار دانیال را ندارند و می خواهند پس از بازدید از این جاذبه شگفت انگیز در اقامتگاهی راحت و گرم به استراحت بپردازند، وب سایت باباسفر ویلاها و سئویت های پاکیزه ای را به همراه قیمتی مناسب در اختیار مسافران قرار داده است. شما می توانید در این وب سایت تمامی ویلاهای سرتاسر استان مازندران را مشاهده کرده و ویلای خود را از لوکیشن مورد نظر خود انتخاب کنید. اجاره ویلا در متل قو نیز برای افرادی که تمایل به غارنوردی در غار آبی دانیال را دارند امکان پذیر بوده و بازدیدی دل انگیز را برای شما عزیزان ایجاد می کند.

این غار در استان مازندران، شهرستان سلمانشهر، روستای دانیال جای گرفته است.

به استان مازندران رفته و از سمت متل قو به روستای دانیال بروید. سپس به جاده فرعی خاکی در سمت چپ خود بر می خورید که مستلزم پیاده روی بوده و امکان تردد با ماشین در این جاده امکان پذیر نیست. پس از طی نمودن تقریبا 2 کیلومتر، پل چوبی را مشاهده خواهید کرد که از سمتی به رودخانه و از سمتی دیگر به دل جنگل راه دارد. از روی پل که گذر کردید تا دومین انشعاب مسیر را ادامه دهید و از سراشیبی بالا بروید تا به دیواره های سفید رنگ برسید. دیواره های سفید را که مشاهده کردید می توانید دهانه اصلی غار را در سمت شمال غربی این دیواره ها بیابید.

بازدید از غار دانیال رایگان بوده و در تمامی روزهای هفته امکان پذیر می باشد.

این غار شگفت انگیز از جاذبه های بسیاری همچون تالار خفاش، حوضچه قندیل های چند صد ساله، صخره نوردی و پیمایش مسیر در آب را برخوردار می باشد.

به دلیل آب و هوای سرد در اطراف و داخل غار، بهترین زمان بازدید از این جاذبه دیدنی فصل تابستان است.

به دلیل مسیر پیچیده و سختی که در غار وجود دارد حتما لوازم ضروری همچون هدلامپ یا چراغ قوه، لباس یکسره ضد آب، باتری برای چراغ قوه و یک دست لباس اضافه، قمقمه آب، کفش ضد آب، جعبه کمک های اولیه، طناب و غیره را به همراه خود حمل کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.