غار الهه نمک هرمز

خلیج همیشه فارس، با مساحتی بالغ بر ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع جزایر زیبا و مناطق دیدنی بسیاری را در دل خود جای داده است که جزیره هرمز نیز در دسته همین دیدنی ها قرار دارد. این جزیره سرخ رنگ همانند الماسی یاغوتی رنگ در قلب خلیج فارس قرار گرفته و با شگفتی هایی که پیشه روی چشم جهانیان گذاشته است به یکی از بزرگ ترین مناطق توریستی جنوب ایران تبدیل شده است. غار الهه نمک یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی این جزیره دلربا است که با دارا بودن خاکی به رنگ سرخ آتشین، صخره های با صلابت و کوه های نمکی مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند. اگر تا به حال به جزیره هرمز نرفته و از غار الهه نمک بازدید نکرده اید باید بگوییم که این جاذبه مسحورکننده یکی از آرامش بخش ترین لحظات عمرتان را به شما هدیه می دهد. در ادامه از این مقاله از باباسفر با ما همراه شوید تا همه چیز درباره غار الهه نمک هرمز شرح داده و مسیرهای دسترسی به این مکان شگفت انگیز را ذکر کنیم.

آشنایی با غار نمک فیروزه ای هرمز

جزیره هرمز به دلیل داشتن موقعیت استراتژیک و شرایط اقلیمی خاص یکی از ارزشمندترین جزایر جنوبی ایران به شمار می رود که در میان آب های فیروزه ای رنگ خلیج فارس جای گرفته است. در جزیره هرمز به دلیل وجود کانی ها، رسوبات آتشفشانی و کوه های نمک پدیده های طبیعی بسیاری وجود دارد که غار الهه نمک یکی از این جاذبه های طبیعی است. این غار در دره زیبایی به نام دره سکوت قرار گرفته که به خودی خود بسیار دیدنی است. سراسر جزیره هرمز پر از بلورها و کوه های نمکی است و حتی زیر خاک این منطقه نیز نمک یافت می شود. به طوریکه اگر دستتان را داخل آب های هرمز فرو ببرید پس از گذشت مدت کوتاهی لایه ای از نمک بر روی دست شما می شیند. به همین خاطر کوه ها و گنبد های نمکی بسیاری در این جزیره وجود دارد که غار الهه نمک تنها یکی از این کوه های نمکی است. درواقع کوه الهه نمک یک بلور نمکی بزرگ است که غار زیبایی را درون خود جای داده است. این کوه با رنگ فیروزه ای رنگ زیبایی که دارد دل از هر بیننده ای برده و همانند قصری زیبا می درخشد. همچنین کوه و غار الهه نمک هرمز در منطقه ای قرار گرفته است که زمین اطراف آن پوشیده از بلورهای نمکی درخشان است که از دور شبیه به برف جلوه می کنند. تصور کنید در یکی از گرم ترین مناطق ایران تصویری از برف را تماشا کرده و در غاری زیبا قدم بزنید، آیا شگفت انگیز نیست؟ در ادامه درمورد ویژگی های غار الهه نمک بیشتر توضیح داده و دیدنی های این کوهستان را شرح داده ایم.

دره سکوت هرمز و گنبد نمکی الهه نمک

در قلب جزیره هرمز دره ای خاص قرار دارد که با نام های دره سکوت، دره آرامش و دره انرژی نیز شناخته می شود. همه ما می دانیم سنگ نمک قدرت انرژی بخشی دارد و حتی امروزه در بسیاری از خانه ها سنگ نمک های تزئینی را مشاهده می کنیم که برای دفع انرژی منفی مورد استفاده قرار می گیرند. در دره سکوت سنگ نمک و بلورهای نمکی به وفور دیده می شود و به همین خاطر انرژی مثبتی در این منطقه جاری است که می تواند حال و هوایی تازه به بازدیدکنندگان ببخشد. از سوی دیگر تماشای نمک های بلورینی که به تمام کوه ها چسبیده اند و همانند نگین می درخشند جان تازه ای به انسان می بخشد. پس از قدم زدن کوتاهی در دره سکوت به بلور نمکی بزرگی می رسید که به غار الهه نمک معروف است و از دیدنی های شگفت انگیزی بهره مند می باشد. کوه الهه نمک به تنهایی خیره کننده است اما غار زیبایی که در دل این کوه قرار دارد کوه الهه نمک را از همیشه دیدنی تر کرده است.

غار الهه نمک هرمز

چه چیزی غار الهه نمک را منحصر به فرد می کند؟

اولین و مهم ترین نکته ای که درباره کوه نمکی و غار الهه نمک هرمز وجود دارد این است که طی سالیان طولانی به دست عوامل طبیعی شکل گرفته است. از همین روی غار الهه نمک یک پدیده زمین شناختی ارزشمند محسوب می شود که شگفتی های طبیعت ایران را به نمایش می گذارد. این بلور نمکی درخشنده به واسطه فرسایش های آبی و بادی پدیدار شده و از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد. عامل اصلی که این کوه را از سایر کوهستان ها متمایز می کند منعکس نشدن صدا در آن است. برخلاف کوه های دیگری که تا این لحظه از زندگی تان دیده اید، هیچ صدایی در کوه الهه نمک منعکس نمی شود که ویژگی خاصی است. به همین دیل سکوت و آرامش عجیبی در این منطقه وجود دارد که می تواند برای هر گردشگری خوش آیند باشد. از سوی دیگر در زیر کوه الهه نمک آب نارنجی رنگی جاری است که از همیشه این جاذبه را دیدنی تر می کند. جریان این آب نیز توسط عوامل طبیعی و شرایط محیطی خاص ایجاد شده است. درواقع این گذر جریان آب از زیر کوه الهه نمک بود که طی سالیان دراز غار الهه نمک را تشکیل داد. همچنین در نزدیکی غار الهه نمک چندین حوضچه آب نمک مشاهده می شود که سطح هر یک از این حوضچه ها به وسیله گلوله های نمکی به یکدیگر چسبیده و لایه محکمی از نمک ایجاد کرده اند. بر همین اساس شما می توانید بر روی سطح حوضچه ها راه رفته و از صدای قدم زدن بر روی بلورهای نمکی لذت ببرید.

غار نمک هرمز

بخش های مختلف غار الهه نمک

بخش ورودی غار الهه نمک را دهانه ای با ارتفاع نیم متری از سطح زمین تشکیل داده است. ارتفاع این ورودی بیضی شکل کم است و عرض آن بیشتر. از همین روی برای ورود به غار باید حدود دو تا سه متر از فضا را به حالت نشسته مسیر را پیش بروید. پس از این محدوده کمی مرتفع تر شده و می توانید ادامه مسیر را به حالت ایستاده طی کنید. البته سقف غار در تمامی بخش ها یک اندازه نبوده و در برخی از قسمت ها کوتاه و در برخی دیگر بلندتر است. از همان ابتدای ورود به غار الهه نمک هرمز می توانید سنگ های نمک سفید رنگی را مشاهده کنید که با پیشروی بیشتر سنگ نمک های سرخ رنگ دلربا نیز پدیدار می شوند و صحنه ای خیره کننده را به شما هدیه می دهند. خاک و دیواره های غار با 70 طیف رنگی مختلف تزئیین شده اند که رنگ های قرمز، قهوه ای و سفید بیشتر به نمایش گذاشته شده اند و رنگ آمیزی زیبایی از طبیعت را نشان می دهند. علت این شاهکار هنری ترکیب آهن با کانی ها و عناصر مختلف است که رنگ پاشی زیبایی را در غار ایجاد کرده است. این غار زیبا بسیار کوچک است به طوریکه انتهای آن مشخص است. درواقع عمق غار حدود 30 تا 40 متر احتساب شده و فضای کوچک دوست داشتنی ای از رسوبات سنگی و نمکی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد. کمی بیشتر که در غار قدم بزنید می توانید صدای شر شر آب که منبع آن در فاصله کمی از غار وجود دارد را بشنوید.

قندیل های نمکی و حوضچه های آب نمک

در بیشتر قسمت های غار الهه نمک قندیل های نمکی زیبایی وجود دارد که قدمت آن ها به میلیون ها سال پیش باز می گردد. از آنجاکه در زیر غار و برخی از بخش های آن آب جاری است این آب از قندیل ها چکه چکه سرازیر شده و حوضچه های آب نمک جذابی را در کف غار ایجاد کرده است که بسیار دیدنی اند. بلورهای نمکی غار الهه نمک هرمز علاوه بر زیبایی که دارند نقش منشور را نیز ایفا می کنند. چراکه نور به این بلورهای رنگی برخورد کرده و پدیده پراش نور را ایجاد می کند که منظره ای توصیف نشدنی را ارائه می دهد. دالان های این غار را می توان یکی از دیدنی ترین بخش های غار الهه نمک دانست. چراکه محیط جذاب تو در تویی را ارائه می دهد که از خاک های رنگی و قندیل های نمکی تشکیل شده است.

دالان های غار الهه نمک

اگر فکر می کنید شگفتی غار الهه نمک تنها به قندیل های نمکی رنگی و حوضچه های آب نمک ختم می شود سخت در اشتباه هستید. این غار یک پدیده زمین شناسی کامل به شمار می رود و خلق آن زمان زیادی از طبیعت گرفته است. در گوشه و کنارهای غار الهه نمک هرمز می توانید دالان های تو در تویی را مشاهده کنید که از جاذبه های دیدنی دیگر این غار محسوب می شوند. این دالان ها از جریان آبی که در غار جاری است به وجود آمده اند و فضای غار را کمی مهیج کرده اند. به دلیل وجود سسنگ نمک در این غار در گذشته بومیان این منطقه برای مراقبه و دوری از انرژی منفی به غار الهه نمک می رفتند و از سکوت و آرامش این غار نهایت استفاده را می بردند.

کوه الهه نمک

مسیرهای دسترسی به غار الهه نمک هرمز

اگر شما نیز پس از آشنایی با غار الهه نمک هرمز تمایل به بازدید از این جاذبه شگفت انگیز را دارید مسیرهای دسترسی به این غار می تواند برایتان کاربردی واقع شود. اگر می خواهید به غار الهه نمک بروید پیش از هر چیزی باید به جزیره زیبای هرمز رفته و از آنجا به راحتی غار الهه نمک را مشاهده کنید. برای اینکار تنها کافیست از طریق مسیرهای هوایی، قطار و یا وسیله نقلیه شخصی به بندر عباس سفر کرده و از آنجا به هرمز بروید. می توانید برای این کار از طریق اسکله حقانی در بندر عباس اقدام کنید و یا از اسکله ذاکری در قشم به سمت جزیره هرمز حرکت کنید. همچنین می توانید از طریق شایان ذکر است هرمز جزیره نسبتا کوچکی است که می توانید با پای پیاده نیز به بازدید از جاذبه های مختلف آن بروید. غار الهه نمک نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما می توانید با پیاده روی کوتاهی و یا از طریق موتورهای سه چرخ جزیره به سمت غار الهه نمک هرمز حرکت کرده و از زیبایی های آن لذت ببرید.

آدرس غار الهه نمک هرمز: استان هرمزگان، جزیره هرمز

نکات ضروری برای بازدید از غار الهه نمک

توجه داشته باشید غار الهه نمک یک پدیده طبیعی منحصر به فرد است و مراقبت از آن بر عهده گردشگران عزیز می باشد. این پدیده زمین شناختی از قندیل های نمکی حساس و شکننده ای برخوردار می باشد که عدم رعایت نکات ایمنی حین بازدید می تواند آسیب های مخربی به غار الهه نمک وارد کند. از همین روی در طی بازدید از این غار توجه داشته باشید به قندیل ها و دیواره غار تکیه نکنید و یا به آن ها فشار نیاورید. همچنین برداشتن خاک این منطقه به عنوان سوغات باعث از بین رفتن این جاذبه دیدنی می شود. از همین روی به جای برداشتن خاک جزیره از سوغات های مخصوص جزیره استفاده کنید که مردم بومی این منطقه به فروش گذاشته اند.

کوه نمک هرمز

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از غار الهه نمک

برداشتن لوازم ضروری برای بازدید از غار الهه نمک به شما کمک می کند تا بازدید بهتر و بی دغدغه تری را تجربه کنید. برای رفتن به دره سکوت و غار الهه نمک به تجهیزات خاصی نیاز ندارید اما چراغ قوه یا هدلایت را باید در لیست اولویت هایتان قرار دهید. چراکه غار الهه نمک فاقد منبع نور بوده و تاریکی محیط داخلی آن را فرا گرفته است. از همین روی هدلایت ها می توانند گزینه خوبی برای بازدید از غار الهه نمک هرمز باشند. از دیگر وسایلی که برای بازدید از این غار شگفت انگیز نیاز است می توان به کفش و لباس راحتی، آب کافی، و دوربین عکاسی برای ثبت زیبایی تکرار نشدنی اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از غار الهه نمک

درست است که انتخاب زمان مناسب برای سفر به هر منطقه ای جزو ضرورات سفر به شمار می رود اما مژده می دهیم که شما در هر فصلی به جزیره هرمز سفر کنید از مزایای خاصی بهره مند خواهید شد. با اینحال فصل پاییز و زمستان را از بهترین زمان های سفر به هرمز و بازدید از غار الهه نمک می دانند. چراکه در این فصول از گرمای هوای جزیره هرمز کاسته شده و شرایط جوی مناسب تری وجود دارد. از همین روی اگر قصد سفر به هرمز و بازدید از غار الهه نمک را داشتید بهتر است در فصول پاییز و زمستان برای اینکار اقدام کنید. اما اگر در فصل بهار و تابستان نیز به بازدید از این منطقه بروید چیزی از زیبایی آن کم نمی شود.

دیدنی های غار الهه نمک هرمز

جاذبه های گردشگری اطراف غار الهه نمک هرمز

هرمز به کلید خلیج فارس معروف است و این به دلیل جاذبه های توریستی و دیدنی بسیاری است که در این جزیره محبوب جای گرفته اند. به همین دلیل شایان ذکر است بگوییم غار الهه نمک تنها مکان شگفت انگیز هرمز نیست، بلکه در اطراف این جزیره سرخ رنگ جاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارد که می توانید پس از بازدید از غار الهه نمک سری به این جاذبه ها نیز بزنید. در ادامه چند مورد از مشهورترین جاذبه هایی که در نزدیکی غار الهه نمک جا خوش کرده اند را نام برده ایم.

دره مجسمه ها: دره مجسمه ها که به دره تندیس ها نیز شهره دارد مکان رازآلود اما در عین حال آرامش بخشی است که در جزیره هرمز قابل بازدید می باشد. این دره از صخره های زیبای طبیعی به شکل حیوانات تشکیل شده که بازدید از آن ها خیال انگیزی و خلاقیت افراد را به چالش می کشد. دره مجسمه های هرمز در نزدیکی سواحل جنوبی هرمز قرار داشته و رفتن به این جاذبه زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت.

جنگل حرا: در بلوار خلیج فارس در جزیره همز، بیشه زار زیبایی قرار گرفته است که با نام جنگل حرا هرمز شناخته می شود. این جنگل شگفت انگیز در میان آب های خلیج فارس قرار داشته و ریشه درختان حرا نیز در آب وجود دارد. اگر به این جنگل زیبا سفر کنید می توانید بی نظیر ترین منظره عمرتان را مشاهده کرده و از بازدید جانداران موجود در این منطقه متحیر شوید.

فرش خاکی هرمز: از آنجاکه خاک جزیره هرمز با رنگ های مختلف می درخشد، پروژه فرش خاکی هرمز را می توان یکی از منطقی ترین جاذبه های این جزیره دانست. چراکه ویژگی رنگی بودن خاک منطقه باعث مطرح شدن ایده فرش خاکی شد. این اثر هنری که بر روی ساحل هرمز حک شده است از نمادهای بومی و رنگ های زیبا ساخته شده که اثری متفاوت و زیبا را خلق کرده است. فرش خاکی هرمز در بخش غربی جزیره قرار دارد و مسیر دسترسی به آن بسیار آسان است. 

طبیعت غار الهه نمک هرمز

رزرو سوئیت در جزیره هرمز

اگر می خواهید پس از بازدید از جاذبه های بیشمار جزیره هرمز در اقامتگاهی راحت و ایمن به استراحت مشغول شوید ضروری است که پیش از سفر به این جزیره محبوب ویلا یا سوئیتی برای اقامت خود رزرو کنید. درواقع به دلیل مسافت زیادی که برای رسیدن به جزیره هرمز باید طی شود امکان رفت و برگشت یک روزه به این جزیره وجود ندارد. از همین روی انجام دادن اقدامات اولیه و ضروری که شامل رزرو اقامتگاه است می تواند به شما کمک کند سفری بی دغدغه را تجربه کنید. برای این کار می توانید در هتل ها یا اقامتگاه های بومی هرمز اتاق رزرو کرده و یا از ویلا و سوئیت های اختصاصی که امکانات تفریحی ویژه ای را به شما عزیزان ارائه می دهند بهره مند شوید. اگر می خواهید رزرو اقامتگاه شما با هزینه مقرون به صرفه ای انجام شود می توانید از اجاره سوئیت در جزیره هرمز بهره مند شوید که در وب سایت باباسفر موجود می باشد.

مسیر دسترسی به غار الهه نمک: استان هرمزگان، جزیره هرمز

قندیل های نمکی که در طی میلیون ها سال شکل گرفته اند، حوضچه های نمکی، رود نارنجی رنگ زیر غار و دالان های تو در تو از دیدنی های زیبای غار الهه نمک محسوب می شوند.

فصل پاییز و زمستان به دلیل آب و هوای معتدل تر بهترین زمان سفر به هرمز و غار الهه نمک محسوب می شوند.

وجود آهن در خاک منطقه کوه الهه نمک و ترکیب آن با مواد معدنی خاص باعث رنگ آمیزی دیواره های غار الهه نمک شده است.

به دلیل نبود منبع نور در غار الهه نمک داشتن چراغ قوه یا هدلایت از ملزومات بازدید است. همچنین به همراه داشتن آب کافی، لباس راحتی و دوربین عکاسی می تواند بازدید از غار الهه نمک را لذت بخش تر کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.