قلعه پرتغالی ها قشم

قلعه پرتغالی ها قشم یک اثر تاریخی جذاب به جای مانده از استعمارگران پرتغالی است که در گذشته بخشی از جزایر خلیج فارس را به تصرف خود در آورده بودند. در واقع تعداد زیادی از این قلعه های محکم و آثار تاریخی متنوع در جزیره قشم، هرمز و چابهار ساخته شده است که یادگاری دوست داشتنی ای از پرتغالی ها می باشد. این قلعه با طراحی منحصر به فرد و موقعیت استراتژیک خود، هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سوی خود جذب می‌ کند و جاذبه تاریخی شگفت انگیزی در سواحل جنوبی قشم محسوب می شود. این قلعه با معماری خارق العاده و چشم انداز متفاوت خود، تبدیل به یک جاذبه گردشگری برای مسافران قشم شده است و چیزهای زیادی از گذشته ایران را به ما ارائه می دهد. اگر شما نیز می خواهید همه چیز درباره قلعه پرتغالی های قشم را فرا گرفته و مسیر های دسترسی به این دژ زیبا را بشناسید با ما در این مقاله از باباسفر همراه شوید.

قلعه پرتغالی های قشم کجاست و مسیرهای دسترسی به آن 

قلعه پرتغالی ها که یکی از شناخته شده ترین جاذبه های دیدنی کشور محسوب می شود، در استان هرمزگان، جزیره قشم، بلوار ژئوپارک و نزدیک به ساحل واقع شده است. برای دسترسی به این قلعه تاریخی باید ابتدا به جزیره قشم سفر کنید. پس از رسیدن به شهر قشم می توانید از طریق تاکسی و یا اجاره خودرو ادامه مسیر را برای رسیدن به این قلعه طی کنید. بنابراین باید به سمت شرق و بندر ذاکری رفته و مسیر خود را به میدان ولایت ادامه دهید. سپس باید از اولین خروجی به سمت بلوار باهنر خارج شوید تا پس از طی مسیر کوتاهی به میدان امام خمینی برسید. با امتداد مسیر خود در میدان امام خمینی به بلوار ژئوپارک خواهید رسید و کمی جلوتر از آن تابلوی قلعه پرتغالی ها را مشاهده خواهید کرد.  پس از خارج شدن از این بلوار و گذشتن از چندین خیابان و کمک محلیان این منطقه، قلعه پرتغالی ها را خواهید دید.

قلعه پرتغالی های قشم

معرفی قلعه پرتغالی های قشم

قشم جزیره ای در جنوب ایران است که همواره با طبیعت خیره کننده و جاذبه های گردشگری منحصر به فرد خود شناخته می شود. قلعه پرتغالی ها به عنوان یکی از نمادهای تاریخی و فرهنگی برجسته این جزیره زیبا شناخته می شود که به غیر از زیبایی های بصری، از تاریخچه ارزشمندی نیز برخوردار می باشد. از سوی دیگر این دژ محکم و استوار با معماری منحصر به فردی که دارد چشم بینندگان را به خود خیره کرده و یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی قشم به شمار می رود. از نظر موقعیت جغرافیایی، قلعه پرتغالی ها در سواحل جنوبی جزیره قشم واقع شده و به عنوان یک برج دفاعی به منظور حفاظت از این جزیره و مناطقٔ اطراف، ساخته شده است. در قرن هفدهم میلادی، پرتغالی ها این قلعه را در ساحل جزیره بنا کردند و از آن به عنوان یک قلعه دفاعی برای کنترل مسیرهای تجاری در خلیج فارس استفاده می کردند. طراحی شگفت انگیز و ساختار سه بعدی این قلعه و همچنین قرارگیری آن در نزدیکی ساحل، دژ پرتغالی ها را به یک نقطه استراتژیک قدرتمند برای پرتغالی ها تبدیل کرد. درواقع قلعه پرتغالی ها در گذشته انباری عظیم برای نگهداری سلاح ها و مهمات بود. اما این قلعه برای مواقع ضروری نیز کاربرد داشت و با هدف پشتیبانی دژهایی چون دژهای هرمز، قشم و لارک ساخته شد. کانال زیرزمینی قلعه به طوری ساخته شده بود که آب مصرفی را از طریق باران یا چاه، در برکه‌ ها و حوض ‌های قلعه نگه دارد. البته این قلعه امروزه تنها یکی از جاذبه های توریستی قشم است و کاربرد دیگری ندارد.

تاریخچه قلعه پرتغالی ها

فرمان آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی دستور ساخت قلعه پرتغالی ها را صادر کرد و این قلعه در سال ۸۷ توسط احسان یغمایی از دل خاک کشف شد. این قلعه بازگوی اتفاقاتی است که در دوره ۱۵۱۴ تا ۱۶۲۳ میلادی و در زمان استعمار پرتغالی ها وقوع یافت. در این بازه زمانی برخی از بخش های خلیج فارس به استعمار پرتغالی ها درآمد که طی این استعمار قلعه های مستحکم و استراتژیکی ساخته شد تا از شورش بندرها و حاشیه خلیج فارس جلوگیری شود. این استعمار ۱۱۰ سال به طول انجامید که طی این دوره آلفونسو آلبرکرک، یک دریانورد پرتغالی بر جزایر دهانه خلیج فارس چیره شد و آبراه بازرگانی بین هند و اروپا را به تصرف پرتغالی ها در آورد. طی یک قرن پرتغالی ها مشغول ساخت دژ های محکمی همچون قلعه پرتغالی ها بودند که این دژ ها در جزایر هرمز، قشم و لارک ساخته شدند. سرانجام در سال ۱۶۲۳ میلادی، این قلعه و سایر دژ های دهانه خلیج فارس توسط یکی از سرداران صفوی با نام امام‌قلی خان مجددا تصرف شده و از استعمار پرتغالی ها خارج شدند. به کمک این سردار صفوی تمامی بخش های تصرف شده خلیج فارس باز پس گرفته شد و امروزه آبراه مهم دنیا در اختیار ایرانیان قرار دارد.

قلعه پرتغالی ها قشم

طرح مرمت قلعه پرتغالی ها

متاسفانه بیشتر بخش های قلعه پرتغالی ها تخریب شده است. اما با اینحال این قلعه تا به امروز مورد بازسازی قرار نگرفته است. البته قرار بود این قلعه مورد مرمت قرار بگیرد، اما رییس واحد میراث فرهنگی اداره کل گردشگری قشم در ایباره گفت که مرمت ‌کاران ایرانی با این مسئله موافق نبوده و در نهایت بازسازی بر روی این دژ صورت نگرفت.

آثار تاریخی به دست آمده از قلعه پرتغالی ها

از آنجاکه قلعه پرتغالی ها یکی از آثار ارزشمند ایران است، کاوش ها و بررسی های بسیاری بر روی این قلعه اتفاق افتاده است که طی آن آثار باستانی مهمی کشف شده است. البته خاطر نشان است که این قلعه در پی وقوع زلزله‌ ۵/۹ ریشتری بهار ۱۳۷۹، به لرزه درآمد و کاوش در بخش درونی دیوار شرقی را بی نتیجه گذاشت. اما با اینحال طی کاوش هایی که در بخش های دیگر قلعه انجام شد توپ های جنگی، ظروف چینی متعلق به چین و شیشه ‌های ساخت ونیز کشف شد که از مهم ترین آثار باستانی این دژ محسوب می شوند.

معماری قلعه پرتغالی ها قشم

معماری قلعه پرتغالی‌ های قشم

معماری قلعه پرتغالی ها را می توان تلفیقی از زیبایی و استحکام دانست که هنر و تاریخ را در یک قاب به تمامی بینندگان ارائه می دهد. درواقع قلعه پرتغالی‌های قشم با معماری بی ‌نظیر و استثنایی خود، جواهر تاریخی و فرهنگی جزیره قشم است. قلعه پرتغالی‌ها به طور کلی با سه بخش اصلی شامل برج‌های اصلی، دیوارهای خارجی و برج‌های نظارتی ساخته شدند. برج‌ های اصلی، قسمت مرکزی و قدرتمند قلعه را تشکیل می‌ دهند. این برجها از سنگهای قوی و سفید قشم ساخته شده و ارتفاع آنها بیش از ۱۸ متر است. دیوارهای خارجی قلعه ‌ها نیز از سنگهای قشم ساخته شده و به عنوان پرچمداران دفاعی اطراف قلعه عمل می ‌کنند. این طراحی استراتژیک با استفاده از دیوارهای ضخیم، برج‌ های نظارتی و سیستم‌ های دفاعی پیشرفته، قلعه ‌ها را از حملات دشمن محافظت می‌ کرد. مساحت این دژ به 2 هزار متر مربع می رسد و مصالح به کار رفته در آن از ملاط ساروج و سنگ‌ های آهکی و گچی است. از اصلی ترین بخش های این قلعه می توان به اسلحه خانه، آب‌انبار، سرباز خانه، کلیسا، مقر فرماندهی، تالار و زندان اشاره کرد. اما یکی از بخش های اصلی و مهم قلعه پرتغالی ها تونل زیرزمینی آن است که در گذشته نقش مهمی را ایفا می کرده است.

تونل زیرزمینی قلعه

تونل زیرزمینی قلعه پرتغالی ها در محدوده ۵۰۰ متری این قلعه قرار دارد و حدود سه کیلومتر ادامه دارد. این تونل به قلعه متصل است و در گذشته برای تامین آب دژ مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین این تونل زیرزمینی راه فرار فرماندهان و نیروهای نظامی پرتغالی بود و مهمات نظامی نیز در همین تونل نگهداری می شد. این تونیل با طول 3 کیلومتر، تا محدوده میدان سعدی شهر قشم کشیده شده و در آبان ۱۳۸۷ در پی حفاری‌ های شرکت برق کشف شد. طبق برخی از روایات تاریخی این تونل زیرزمینی تا غارهای خربس که در 15 کیلومتری شهر قشم واقع شده اند ادامه دارد و یکی از بزرگ ترین تونل های زیرزمینی است.

جاذبه های تفریحی قلعه پرتغالی

بهترین زمان بازدید از قلعه پرتغالی‌های قشم 

جزیره زیبای قشم یکی از محبوب‌ ترین مناطق گردشگری کشور محسوب می شود که با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی متعدد و همچنین آب و هوای گرم و معتدل، مقصد جذابی برای سفر و گشت و گذار در تمام فصول سال محسوب می شود. این جزیره دارای آب و هوای گرم و مرطوبی است و در تمامی فصل های سال رطوبت نسبی هوا کمی بالاست. کتوسط دما در جزیره قشم 26 درجه می باشد و دمای هوا در روزهای تابستان به بیشترین حد خود می رسد. با وجود آب و هوای بسیار گرمی که در تابستان بر جزیره قشم حاکم است، میزبان گردشگران کمتری است. بنابراین بهترین زمان برای  سفر به جزیره قشم و بازدید از جاذبه مشهور آن یعنی قلعه پرتغالی ها اواخر پاییز و اواسط فصل بهار است که هوا بسیار معتدل است. 

قیمت بلیط و ساعات بازدید قلعه پرتغالی های قشم

همانطور که گفتیم، قلعه پرتغالی ها یک اثر تاریخی جذاب به جای مانده از استعمارگران پرتغالی در جزیره قشم است که در گذشته بخشی از جزایر خلیج فارس را تحت سلطه خود در آورده بودند. تعداد زیادی از این قلعه ها در جزیره قشم و هرمز ساخته شده اند که با معماری و طراحی منحصر به فردی که دارند، توجه  گردشگران زیادی از سراسر کشور را به خود جلب کرده اند. هزینه بلیط بازدید از این قلعه برای گردشگران ایرانی 6 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 15 هزار تومان می باشد. ساعات بازدید از این قلعه های باستانی، از 8 صبح تا 6 عصر می باشد که به روی عموم باز است. همچنین مدت زمانی که برای بازدید از این قلعه و جاذبه های اطراف آن در نظر گرفته شده است، 1 تا 2 ساعت می باشد.

امکانات رفاهی قلعه پرتغالی ها

در داخل خود قلعه پرتغالی ها، تنها چند آثار باستانی و بناهای تخریب شده  متعلق به چندین قرن‌ پیش وجود دارد و امکانات رفاهی ویژه ای در آن به چشم نمی‌ خورد. البته با همه این تفاسیر، به سبب قرار گرفتن این قلعه در بافت شهری، می‌ توان در اطراف و نزدیکی آن امکانات رفاهی خوبی مانند یک بستنی‌ فروشی، چند رستوران‌ دریایی، یک هایپر مارکت، پارک، هتل، مسجد و بانک را پیدا کرده و از خدمات آن ها بهره مند شد. همه این امکانات تنها ۵ دقیقه‌ با قلعه فاصله دارند و به راحتی می توان با پای پیاده به آن ها رسید.

لوازم مورد نیاز برای بازدید از قلعه پرتغالی های قشم

بازدید از قلعه پرتغالی نیز مانند بازدید از هر منطقه و جاذبه دیدنی دیگری نیازمند همراه داشتن ابزاری است. این قلعه سطح همواری دارد، بنابراین نیازی به وسایلی برای بالا رفتن از آن وجود ندارد. از آنجایی که با پای پیاده در این منطقه تردد خواهید کرد، به همراه داشتن کفش مناسب و مخصوص پیاده روی لازم است. پیشنهاد می شود مقداری خوراکی نیز همراه خود داشته باشید تا در زمان گرسنگی و دور بودن از سوپر مارکت نزدیک به قلعه میل کنید. همچنین، به دلیل آب و هوای گرمی که این منطقه دارد، حتما کرم ضد افتاب زده و یک کلاه مناسب نیز برای در امان ماندن از آفتاب را فراموش نکنید.

دیدنی های قلعه پرتغالی های قشم

اجاره روزانه آپارتمان در قشم

یکی از مهم ترین مسائلی که برای تمام مسافران جزیره قشم مطرح است، موضوع محل اقامت است. به طور کلی مانند دیگر شهرها گزینه های اقامتی زیادی در جزیره قشم نیز وجود دارند. برای نمونه می توان به هتل ها، سوئیت ها و اقامت های بوم گردی اشاره کرد. یک گزینه اقامتی دیگر که بسیار پر طرفدار است، اقامت در آپارتمان های اجاره ای است. اقامت در این آپارتمان ها که به صورت روزانه اجاره داده می شوند، از این جهت خوب است که بسیار ارزان تر بوده، آرامش و سکوت بیشتری دارد و همچنین اگر تعداد مسافران زیاد باشد، اقامت را راحت تر می کند. همان طور که گفته شد، این آپارتمان ها اجاره ای هستند و به صورت روزانه به اجاره داده می شوند. برای اجاره روزانه آپارتمان قشم می توانید به وب سایت بابا سفر مراجعه کرده و پس از بررسی گزینه های موجود و سلیقه و بودجه خود، به تعداد روزهایی که می خواهید، به اجاره آپارتمان در قشم اقدام کنید.

استان هرمزگان، ضلع شمالی جزیره قشم

برای دسترسی به این قلعه تاریخی باید ابتدا به جزیره قشم سفر کنید. پس از رسیدن به شهر قشم می توانید از طریق تاکسی و یا اجاره خودرو ادامه مسیر را برای رسیدن به این قلعه طی کنید.

ساعات بازدید قلعه پرتغالی‌های قشم از ۸ صبح آغاز می‌شود تا ۶ عصر ادامه می‌یابد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.