میدان ساعت ساری

میدان ساعت ساری از جمله معروف ترین جا های دیدنی ساری است که در مرکز شهر واقع شده و میان مردم محلی از ارزش بالایی برخوردار می باشد. میدان ساعت از گذشته تا به اکنون، جزو نماد های اصلی این شهر محسوب می شود که دارای یک برج با ساعت عقربه‌ ای بسیار بزرگ و مجهز به صدای زنگ ناقوس می باشد. صدای ناقوس این برج به هنگام تغییر ساعات به تعداد رقم ساعت در آن لحظه به صدا در می ‌آید. ساخت این برج در سال ۱۳۵۵ آغاز شد و دو سال بعد و همزمان با انقلاب اسلامی ساخت آن پایان یافت. میدان ساعت و جاذبه های گردشگری اطراف آن جزو محبوب ترین جاهای دیدنی این شهر شناخته می شوند. در ادامه از این مقاله می خواهیم همه چیز درباره میدان ساعت ساری را توضیح داده و مسیرهای دسترسی به این بنای تاریخی را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

میدان ساعت ساری کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

میدان ساعت ساری از زمان احداث آن تا به اکنون به یکی از نماد های اصلی این شهر و مرکز استان مازندران تبدیل شده ‌است. میدان ساعت ساری میدانی با معماری خاص و بسیار منحصر به فرد است که مسافران و گردشگران این منطقه در طول سفر خود از این میدان و ساعت زیبایی که در آن واقع شده است، دیدن می‌ کنند. میدان ساعت در زبان مازندرانی با عنوان پاساعت شناخته می شود و یکی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی ساری به شمار می رود. این بنا برای اولین بار در سال ۱۳۰۹ ساخته شد اما پس از مدتی تخریب شد و برای دومین بار با طراحی جدید در سال ۱۳۵۵ با طراحی محمد علی حمیدی نوا ساخته شد.  میدان برج ساعت ساری هم اکنون نقطه آغازین و یا نقطه پایانی مسیر حمل و نقل اتوبوس رانی و تاکسی رانی می باشد. این میدان در میانه مسیر میدان امام به دروازه شهر بابل، میدان شهدا و پل تجن واقع شده است و از طریق این مسیر می توانید به میدان ساعت و این برج زیبا دسترسی داشته باشید و بنای باشکوه آن را از نزدیک ببینید.

آدرس میدان ساعت ساری: استان مازندران، شهرستان ساری، مرکز ساری، میدان ساعت ساری

تاریخچه برج ساعت ساری

برج ساعت ساری که به‌ عنوان یکی از معروف‌ ترین نماد ها در شمال کشور شناخته می شود، برای اولین بار در سال ۱۳۰۹ با ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی احداث شد. با تصمیم شهرداری ساری این برج در سال ۱۳۴۴ تخریب شده و یک میدان فواره ای جای این بنا ساخته شد. سرانجام در سال ۱۳۵۵ سازمان فرهنگ و هنر استان مازندران و شهرداری ساری تصمیم خود را مبنی بر ساخت مجدد این برج با طراحی جدید اعلام کردند. با نظر هیئت‌ امنا، معمار این سازه انتخاب شد و پس از به تایید رسیدن طرح برج، عملیات ساخت مجدد پروژه آغاز شد و دو سال به طول انجامید. برج ساعت با طراحی جدید خود در سال ۱۳۵۷ به بهره برداری رسید. سازه اولیه این برج در سال ۱۳۰۹ در زمان پهلوی با ارتفاع ۲۵ متر بود و با ترکیب ویژگی های معماری ایرانی و اروپایی ساخته شد. قسمت بالای این سازه محلی برای اذان و اعلان خبر های ضروری بود. میراف نامی، یکی از اجداد خاندان نعیمی های ساری بود که ساعت این میدان را از کشور روسیه وارد ایران کرد و آن را بر روی برج نصب نمودند. دومین طراحی برج ساعت توسط دانیال فلاحیان فر انجام شد ولی معماری و ساخت نهایی این برج توسط محمد علی حمیدی نوا صورت گرفت که نسبت به بنای اول سازه محکم تر و ظاهر زیباتری داشت.

میدان ساعت ساری 

سازنده برج ساعت ساری

برج ساعت سازی که به عنوان اصلی ترین نماد این شهر شناخته می شود، برای اولین بار در سال ۱۳۰۹ احداث شد اما پس از مدتی تخریب شد و با بنای دیگری جایگزین شد. طراحی و ساخت مجدد این بنا در سال ۱۳۵۵ انجام توسط محمدعلی حمیدی نوا انجام گرفت. مرحوم محمدعلی حمیدی نوا در سال ۱۳۰۹ و هم ‌زمان با ساخت اولیه برج ساعت در ساری متولد شد. وی از سن کم ۱۳ به بنّایی و ساخت ساختمان مشغول شد و در زمان حیات خویش مسجد ابوالفضل (ع)، مسجد خیابان ملت، مسجد امام حسین (ع)، مسجد روستای گلما، مسجد روستای پاشاکلا و کارخانه شیر پاستوریزه را طراحی و اجرا کرد. استاد حمیدی نوا، طراحی و ساخت دوم برج ساعت را از سال ۱۳۵۵ آغاز کرد و پس از دو سال و همزمان با انقلاب اسلامی آن را به پایان رساند.  

نحوه عملکرد میدان ساعت

ساعتی که در میدان ساری واقع شده است از نوع عقربه ای و زنگدار می باشد و در راس هر ساعت از شبانه روز به تعداد اعداد زمان زنگ می زند. صدای این ساعت شاید در بین هیاهو و شلوغی که در مرکز شهر وجود دارد، ممکن است کمتر شنیده شود اما در سکوت شب صدای ناقوس این ساعت در خیابان های اطراف نیز شنیده می شد که همین نیز موجب اعتراض ساکنین آن منطقه شد و خواستار قطع صدای ساعت در خلال سال های ۱۳۸۰ شدند. اما هم اکنون صدای زنگ این ساعت دوباره به صدا در می آید. طبق گفته محلیان این منطقه، در ابتدا این برج دارای دو ساعت بود که هر دوی این ساعت ها از کشور روسیه وارد شده بودند که در سمت خیابان مدرس و انقلاب نصب بودند. اما هم اکنون بر روی این برج 4 ساعت ژاپنی نصب شده است که از سمت خیابان انقلاب به وضوح دیده می شوند.

معماری برج ساعت ساری

این برج در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی به عنوان یکی از نمادهای شمال کشور با توجه به ویژگی های معماری ایرانی و اروپایی طراحی و ساخته شد. برج ساعت در سال ۱۳۴۴ تخریب شده و یک میدان فواره ای در محل آن احداث شد. سرانجام در سال ۱۳۵۵ سازمان فرهنگ و هنر این شهر تصمیم خود را در رابطه با ساخت برج ساعت با طراحی جدید، نهایی کردند. با انتخاب محمدعلی حمیدی نوا از سوی هیئت امنا به عنوان معمار و تایید طرح وی، ساخت برج دوم ساعت در سال ۱۳۵۵ آغاز شد و سرانجام این بنا در ۱۳۵۷ و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به پایان رسید.

معماری برج ساعت ساری

جاذبه های گردشگری اطراف میدان ساعت ساری 

ساری یکی از شهر های شمالی کشور با طبیعتی بکر و بی نظیر و بنا های تاریخی متعدد است که توجه گردشگران و مسافران زیادی را از سراسر کشور به خود جلب کرده است. میدان ساعت ساری جزو معروف ترین نمادهای این شهر محسوب می شود که در سال ۱۳۵۷ برای دومین بار احداث شد. این میدان نیز یکی از مناطق گردشگری این شهر محسوب می شود که معماری منحصر به فرد آن توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. از جمله جاذبه های گردشگری اطراف میدان ساعت ساری می توان به تالاب حمید آباد، دشت ناز، پارک ملل، برج رسکت، چشمه های باداب سورت و بسیاری از جاذبه های شگفت انگیز دیگر اشاره کرد. در ادامه برخی از نزدیک ترین جاهای دیدنی ساری به میدان ساعت را برای شما عزیزان نام برده ایم.

تالاب حمیدآباد: تالاب حمید آباد با گل های نیلوفر آبی خود معروف است که در شهر ساری و روستای حمید آباد این شهر واقع شده است. گل های نیلوفری که در این تالاب قرار دارند، جلوه خاص و منحصر به فردی به آن بخشیده است. این تالاب همچنین زیستگاه گونه های مختلفی از پرندگان است که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. 

دشت ناز ساری: دشت ناز ساری جزو مناطق حفاظت شده و یکی از زیباترین مناطق دیدنی این شهر است که با دارا بودن گونه های گیاهی و جانوری متعدد،  به یکی از مناطق گردشگری محبوب در شمال کشور تبدیل شده است. دشت ناز با مساحتی نزدیک به ۵۵ هکتار شامل دشت های زیبا، کوهستان ها و جنگل های جلگه ای است که محل بسیار مناسبی برای طبیعت گردی، عکاسی می باشد. توجه داشته باشید که برای بازدید از این مکان حتما باید از سازمان محیط زیست این شهر اجازه بگیرید. 

پارک ملل ساری: پارک ملل ساری، بزرگترین مجموعه تفریحی توریستی در شمال کشور است که در سال ۱۳۹۳ احداث شد. این مجموعه با فراهم کردن امکانات تفریحی متعدد و هیجان انگیز جزو محبوب ترین جاذبه های توریستی و گردشگری شناخته می شود. فاز اول این مجموعه در با مساحتی نزدیک به ۳۵ هکتار در قسمت غربی رودخانه تجن واقع شده است. پارک ملل با دارا بودن امکاناتی همچون طبیعت بکر و بی نظیر، حوضچه های ماهیگیری، جزیره مصنوعی، پل معلق، پیست دوچرخه سواری، تفریحات آبی و امکانات رفاهی، توجه گردشگران سراسر کشور را به خود جلب کرده است.

بهترین زمان سفر به میدان ساعت ساری

فصل بهار با دارا بودن آب و هوای بسیار معتدل و خنک بهترین زمان سفر به شمال کشور است. در این فصل با بارش های متعدد طبیعت منطقه جلوه چشم نوازتری به خود می گیرد و بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های طبیعی و گردشگری اطراف شهر می باشد. اگر با آب و هوای گرم و شرجی فصل تابستان و آب و هوای خنک پاییز و زمستان این منطقه مشکلی ندارید، می توانید در فصل تابستان و پاییز نیز به این منطقه سفر کنید. میدان ساعت ساری و جاذبه های گردشگری اطراف آن در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارند که می توانید از تماشای آن ها لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری میدان ساعت ساری

رزرو ویلا در ساری

سفر به ساری و بازدید از جاذبه های تفریحی و گردشگری آن کار یک روز نیست و برای داشتن یک سفر جذاب و هیجان انگیز و تماشای طبیعت بکر و دیدنی های این منطقه باید چندین روز در این شهر اقامت داشته باشید. درصورتیکه قصد دارید به ساری سفر کنید و از جاذبه های گردشگری و تفریحی این شهر دیدن نمایید و به دنبال یک مکان امن با امکانات رفاهی مناسب برای اقامت هستید، می توانید در هتل ها، اقامتگاه ها، ویلاهای جنگلی و کنار دریای این منطقه اقامت داشته باشید. شما با اجاره ویلا در ساری از وب سایت باباسفر می‌توانید تجربه یک سفر لذت بخش و به یاد ماندنی در این شهر را کسب کنید.

استان مازندران، شهرستان ساری، مرکز ساری، میدان ساعت ساری

معماری برج ساعت ترکیبی از ویژگی های معماری اروپایی و ایرانی است که در سال ۱۳۵۷ ساخت آن به پایان رسیده است.

به دلیل آب و هوایی معتدل و مناسبی مه در فصل بهار در این منطقه حاکم است، فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این میدان و دیدنی های اطراف آن می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.