پارک جنگلی فین چالوس

خطه شمالی کشور به خصوص استان مازندران از گذشته تا به امروز به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب به شمار می رود که اغلب مسافرانی که می خواهند چند روزی از هیاهوی زندگی شهری به دور باشند و یا تعطیلات دلپزیر خود را به خوبی سپری کنند، به شهرهای شمالی کشور سفر می کنند. چالوس نیز یکی از مشهورترین لوکیشن های گردشگری به شمار می رود که از جاده ای پرپیچ و خم و زیبا برخوردار بوده و در استان مازندران واقع شده است. این شهرستان ییلاقی از جاذبه های بسیاری برخوردار می باشد که پارک جنگلی فین از شناخته شده ترین این جاذبه ها محسوب می شود. این بوستان بزرگ و سرسبز در فاصله 8 کیلومتری از چالوس قرار دارد که طبیعتی بکر را برای گردش و استراحت در اختیار عموم مردم قرار داده است. در ادامه از این راهنما از باباسفر همه چیز درباره پارک جنگلی فین چالوس را توضیح داده و امکانات تفریحی، رفاهی و مسیرهای دسترسی به آن را شرح داده ایم.

معرفی پارک جنگلی فین چالوس

محیطی سرسبز و زیبا را تصور کنید که از سویی چشم انداز مسحورکننده ای به روی رودخانه چالوس را به شما ارائه دهد و از سویی دیگر در کنار کوه های باصلابت البرز قرار گرفته باشد. این طبیعت شگفت انگیز با نام پارک جنگلی فین شناخته می شود که بخشی از رودخانه چالوس محسوب می شود. پارک جنگلی فین یکی از جاهای دیدنی چالوس است که میان گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. بوستان فین با زیبایی های طبیعی که دارد در حاشیه رودخانه خروشان چالوس جا خوش کرده است و یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق خطه شمالی ایران به شمار می رود. اگر شما نیز می خواهید در محیطی ییلاقی و خوش آب و هوا به گشت و گذار مشغول شده و یا در طبیعتی بکر به همراه خانواده و دوستان خود پیکنیکی دلچسب را تجربه کنید بوستان فین یک انتخاب عالی است. چراکه این منطقه علاوه بر مناظر بی همتایی که در دل خود جای داده است، از امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی نیز برخوردار می باشد که برای گذراندن یک سفر رویایی بهترین گزینه به شمار می روند. همچنین بسیاری از افرادی که قصد سفر به شهرهای شمالی را داشته و از ترافیک جاده چالوس خسته می شوند می توانند چند ساعتی را در این محیط سرسبز به استراحت مشغول شده و آرامش بی حد و مرزی را کسب کنند.

وجه تسمیه پارک جنگلی فین

پارک جنگلی بکر فین، در حوزه قدیمی جنگل فین قرار دارد که در گذشته دهکده ای کوچک به همراه پل طلا نیز در این منطقه قرار داشتند. به دلیل همین موقعیت جغرافیایی، نام بوستان فین را اینگونه انتخاب کردند. امروزه پارک جنگلی فین که جاذبه های زیبایی همچون مرداب هسل را در خود جای داده است یکی از به نام ترین مناطق استان مازندران است و حجم بالایی از مسافر به خصوص در تابستان ها و ایام تعطیلات به این منطقه سفر می کنند.

پارک جنگلی فین

طبیعت و پوشش گیاهی پارک فین

به راستی که استان مازندران و سایر شهر های شمالی کشورمان به دارا بودن دو جاذبه دریا و جنگل های بی نظیر شهره دارند. طبیعت گردی یکی از عادات سفر ما ایرانی ها است که خطه شمالی به دلیل موقعیت مکانی مناسب و پوشش گیاهی متعدد در این زمینه بی رقیب است. به دلیل خاک حاصلخیزی که در منطقه ییلاقی فین وجود دارد این بوستان زیبا از پوشش گیاهی متنوع و سرسبزی بهره مند شده است که بسیار روح نواز اند. درختان انبوه و سر به فلک کشیده در بوستان فین خودنمایی می کنند و درخچه های کوچک بامزه ای نیز در این منطقه وجود دارند که نه تنها بسیار چشم نواز اند، بلکه این گیاهان باعث مطبوع شدن هوا و به وجود آمدن آب و هوایی خنک شده اند. در ادامه برخی از بیشترین پوشش گیاهی و گونه های جانوری که در این منطقه مشاهده می شود را نام برده ایم.

گونه های گیاهی

از گونه های گیاهی شاخص پارک جنگلی فین می توان به ممرز، توسکا، انار، ازگیل جنگلی، بلوط، خرمندی، ملج، سه قلو انجیلی، لرگ و یاس های زیبای وحشی اشاره کرد که با کمک یکدیگر منظره ای طبیعی از نعمت های خداوند را ارائه می دهند. درواقع اگر حتی یکبار به پارک جنگلی فین سفر کرده باشید متوجه خواهید شد که آفرینش خداوند در این نقطه از زمین تکمیل شده است و طبیعت آن همچون تابلوی نقاشی در چشم شما صحنه ای خیره کننده را به نمایش در می آورد.

گونه های جانوری

درست است زمانیکه وارد بوستان فین می شوید اولین صدایی که می شنوید آواز آرامش بخش پرندگان است که به همراه سرسبزی ای بی نهایت تکه ای از بهشت را یادآور انسان می کند. اما این بوستان یکی از خاص ترین مناطق استان مازندران است و به همین واسطه زیستگاه مناسبی نیز برای انواع جانداران می باشد. از همین روی اگر به پارک فین سفر کردید توقع دیدن حیواناتی همچون شغال، گربه وحشی، گرگ، کبک، غره، حواصیل خاکستری، غاز، مرغابی و خوک را داشته باشید. البته اگر در میان جمعیت و مناطق پر تردد بوستان فین باشید جای نگرانی نیست. چراکه حیوانات وحشی نزدیک جمعیت یا مناطق حفاظت شده این بوستان نمی آیند. اما اگر تمایل به طبیعت گردی وسیع تر و یا کمپینگ در این بوستان را دارید حتما وسایل امنیتی را به همراه داشته باشید و با افراد حرفه ای به مناطق کم تر شناخته شده بوستان فین بروید. اما در کل این پارک جنگلی محیطی امن و زیبا است که برای تفریح در آن جای نگرانی نیست.

طبیعت پارک جنگلی فین

جاذبه های گردشگری پارک جنگلی فین چالوس

از زیبایی های طبیعی بوستان فین که گذر کنیم نوبت به امکانات رفاهی و تفریحی جذاب آن می رسد که در جذب مسافران بی تاثیر نبوده است. در کل برای داشتن یک سفر خوب باید لوکیشن های سفر را از تمامی جوانب بسنجیم. پارک جنگلی فین از آن دسته مقاصد توریستی ایست که از هر جنبه فضای مناسبی برای تفریح و همچنین آسوده خاطری را به مسافران هدیه می دهد. چراکه این منطقه از امکانات رفاهی مناسبی همچون آلاچیق، سرویس بهداشتی و کافه های مخصوص غذاخوری برخوردار است که دسترسی مسافران به مایحتاج اولیه شان را فراهم می کند. در ادامه برخی از تفریحات جذاب این منطقه را نام برده ایم.

اسب سواری

اسب سواری یکی از تفریحات بسیار دلپذیری است که معمولا در بیشتر مناطق شمالی قابل استفاده بوده و اکثر افراد محلی از این حیوانات نجیب در راستای کسب درآمد و همچنین فراهم کردن اوقاتی خوش برای گردشگران استفاده می کنند. به همین ترتیب اگر به بازدید از جنگل فین رفتید می توانید مبلغ ناچیزی را به صاحبان این اسب ها پرداخت کرده و سواری جذابی را تجربه کنید. البته لازم به ذکر است اسب سواری در پارک فین همیشگی نیست و در روز های بارانی و یا زمان خلوتی پارک صاحبان این اسب ها آن ها را به منطقه نمی آورند. اما اگر در زمان تعطیلات به خصوص تعطیلات عید، و زمانی که ازدحام جمعیت در این بوستان بالا است به پارک فین بروید اسب ها آماده سواری دلچسب به شما عزیزان هستند.

پیک نیک در طبیعتی شگفت انگیز

پیک نیک یکی از تفریحات محبوب ما ایرانی ها است که به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار دارد و اغلب خانواده ها یا دوستان در سفر به مناطق ناب شمال این تفریح بدون هزینه و راحت را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب می کنند. از آنجاکه پارک فین یکی از بی نظیر ترین چشم انداز های استان مازندران را به مسافران هدیه می دهد و از امکانات اقامتی خوبی بهره مند است برای پیک نیک گزینه عالی محسوب می شود. از سوی دیگر سرویس بهداشتی در این بوستان وجود دارد و حتی جایگاه های مخصوصی برای شستن ظرف و ظروف در این محیط جنگلی وجود دارد که کار را برای گردشگران ساده می کند. از همین روی اگر تصمیم به پیک نیک در فضایی بکر و سرسبز را دارید و به دنبال یک لوکیشن ناب هستید، ما به شما پارک جنگلی فین را پیشنهاد می کنیم.

جاذبه های گردشگری پارک جنگلی فین

عکاسی و پرنده نگری

معمولا عکاس های حرفه ای همیشه به دنبال لوکیشن های طبیعی که از نور خوب و طبیعت های دیدنی برخوردار باشد هستند. پارک جنگلی فین نه تنها این موارد را دارا است بلکه گونه های جانوری متعددی نیز در این زیستگاه جنگلی زندگی می کنند که اگر خوش شانس باشید ممکن است در لحظه صحنه ای زیبا از این جانداران منحصر به فرد را شکار کنید. همچنین می توانید از خود یا خانواده و دوستان تان عکس های به یاد ماندنی ثبت کرده و تا آخر عمر تجربه سفر به بوستان فین را یادآوری کنید. زمانیکه از عکاسی خسته شدید بر روی زمین دراز بکشید و به صدای خوش پرندگان گوش فرا دهید که با وزش نسیم خنکی بر روی پوستتان ترکیب می شود. در این منطقه پرندگان بسیاری زندگی می کنند و یا درفصول خاصی پرندگان از نقاط دیگر کشور به این بوستان مهاجرت می کنند که بازدید از آن ها می تواند جذاب باشد.

زمین بازی برای کودکان

درست است که پارک ها به تنهایی برای کودکان از جذابیت بالایی برخوردار بوده و برای فقشر کودک بسیار خوش آیند محسوب می شوند. اما در پارک جنگلی فین زمین بازی کوچکی نیز تعبیه شده است که دلخوشی کودکان را تکمیل کرده و محیطی هیجان انگیز برای فرزندان دلبند تان است. این زمین بازی شامل وسایل بازی جذابی همچون تاب، سرسره و الا کلنگ و غیره می شود که برای کودکان بسیار سرگرم کننده اند. از همین روی اگر به همراه فرزندان خود به این منطقه سفر می کنید نگران این نباشید که حوصله آن ها سر برود. چراکه کودکان نه تنها می توانند در زمین بازی فین اوقات خوشی را سپری کنند، بلکه می توانند اسب سواری و دویدن آزاد و رها در طبیعتی بکر را نیز تجربه کنند.

قدم زدن در اطراف رودخانه

از آنجاکه بوستان جنگلی فین در حاشیه رودخانه پر آب چالوس قرار داشته و جزئی از این رودخانه محسوب می شود، یکی از تفریحات دلچسب این منطقه را می توان قدم زدن در کنار یکی از زیباترین رودخانه های استان مازندران معرفی کرد. در این صورت نه تنها می توانید از صدای گوش نواز آب رودخانه لذت ببرید بلکه این رودخانه با پوشش گیاهی متعددی به طور طبیعی تزئین شده است که برخی از جاهای آن شاخه های درخت بر روی رودخانه خمیده شده و صحنه ای خیره کننده را به وجود آورده است. به جرعت می توان گفت قدم زدن یا استراحت در زیر سایه درختان اطراف رودخانه ای که از دل بوستان فین گذر کرده است، یکی از دل نشین ترین تفریحات این منطقه به شمار می رود و آرامشی وصف نشدنی را به شما عزیزان هدیه می دهد.

رودخانه پارک جنگلی فین


امکانات رفاهی پارک جنگلی فین چالوس

زمانیکه به پارک جنگلی فین می روید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند آلاچیق های چوبی زیبای آن است که در تعداد بالا آماده خدمت رسانی به گردشگران می باشند. در کنار هر یک از این آلاچیق ها منقل های کوچکی نیز تعبیه شده است که برای پخت و پز و یا درست کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرند. جایگاه های مخصوص شستن ظرف و ظروف، سرویس های بهداشتی، سوپر مارکت و زمین بازی مخصوص کودکان نیز از سایر امکانات رفاهی این مجموعه گردشگری هستند که اقامت کوتاه مدت بی دغدغه ای را برای مسافران به ارمغان می آورند. همچنین در سال ۱۳۹۶، مجتمع جهانگردی چالوس نیز رو به روی این بوستان افتتاح شد که دسترسی آسان به ساحل دریای خزر و مجتمع توریستی نمک آبرود را ایجاد کرده است.

رستوران های پارک فین

یکی از جاذبه های گردگشری محبوب این بوستان رستوران های متعدد این مجموعه است که خوردن یک وعده غذایی خوشمزه را به مسافران ارائه می دهد. اگر تمایل به برگزاری پیک نیک نداشته و می خواهید از راه های آسان تری به میل کردن وعده های غذایی در دل طبیعت مشغول شوید رستوران های موجود در بوستان فین بهترین انتخاب اند که در انواع مختلف سنتی و کافی شاپ مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کنند. در ادامه چند مورد از بهترین رستوران های پارک جنگلی فین را برای شما عزیزان نام برده ایم.

کته کباب چشمه سر: کته کباب چشمه سر با ویوی جنگلی و آب و هوایی خوش یکی از محبوب ترین غذاهای گیلانی یعنی کته کباب را به شما عزیزان ارائه می دهد که با برنج اصیل گیلانی درست شده است. این رستوران در کنار وعده های غذایی دلچسب خود مخلفات خوش رنگ و بویی همچون زیتون، ماست چکیده محلی، باقالی تازه، گردو اشپل و غیره را نیز ارائه می دهد که شما را به فضایی محلی و با صفا می برد.

قلیان سرای زال نژاد: این قلیان سرا از آلاچیق هایی با صفا که اطراف آن را انبوهی از درختان تنومند و سرسبز محاصره کرده اند تشکیل شده و همانطور که از نامش پیداست غذاهای خوشمزه را به همراه قلیان در سرویس خدماتی خود ارائه می دهد. این مجموعه از تخت هایی که در فضای آزاد قرار دارند نیز بهره مند بوده و لذت نشستن در طبیعتی بکر به همراه میل کردن وعده های غذایی ناب را به شما عزیزان هدیه می دهد.

رستوران ایرانگردی و جهانگردی: کیفیت غذاهای این رستوران حرف اول را می زند و این مجموعه با در نظر گرفتن استاندارد های بین المللی طراحی و ساخته شده است. در رستوران ایرانگردی و جهانگردی سه وعده صبحانه، ناهار و شام قابل سفارش است و انواع کباب ها، غذاهای ایرانی و غذاهای محلی در این رستوران طبخ می شود.

پارک جنگلی فین چالوس

جاذبه های گردشگری اطراف پارک جنگلی فین چالوس

پارک فین تنهای یکی از جاهای دیدنی چالوس است و جاذبه های گردشگری بی شماری در این منطقه وجود دارند که شاید بخواهید پس از سفر به پارک جنگلی فین از این جاذبه ها نیز بازدید کنید. به همین دلیل در ادامه برخی از دیگر جاهای دیدنی چالوس را برای شما عزیزان نام برده ایم که در نزدیکی بوستان فین واقع شده اند.

دریاچه ولشت: دریاچه ولشت نام یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین استان مازندران است که در جنوب غرب شهر چالوس و شمال کلاردشت قرار دارد. این دریاچه از زیبایی های طبیعی برخوردار می باشد که روح انسان را نوازش می دهند. علاوه بر چشم انداز مسحورکننده ای که در دریاچه ولشت وجود دارد تفریحاتی همچون شنا، قایق سواری و طبیعت گردی نیز در این منطقه وجود دارد که اوقات خوشی را برای شما عزیزان به ارمغان می آورند.

مرداب هسل: مرداب هسل که با نام تالاب کنیچال نیز شناخته می شود در اعماق جنگل فین قرار داشته و با طبیعتی بکر شما را شگفت زده خواهد کرد. به قطر نیم سانتی‌ متر از مرداب هسل تماما پوشیده از جلبک است و در فصول مختلف با رنگ های صورتی، قرمز و سبز دل از هر بیننده ای می برد. 

کاخ اجابیت: کاخ اجابیت در سال ۱۳۱۸، در ارتفاعات روستایی با همین نام ساخته شد و به عنوان یکی از بناهای تاریخی استان مازندران شناخته می شود. کاخ اجابیت که در دوکیلومتری شهر حسن کیف کلاردشت ساخته شده است از مناظر بکر بی همتایی برخوردار بوده و چشم انداز به روی کوهستان های زیبا را ارائه می دهد.

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی فین چالوس

با آنکه پارک فین در تمامی فصول از زیبایی های خاص خود بهره مند می باشد اما این بوستان در محیطی ییلاقی و کوهستانی قرار داشته و به همین دلیل زمستان های سردی را شامل می شود. در نتیجه اگر طرفدار سرما نیستید بهترین زمان سفر به این پارک جنگلی اردیبهشت ماه است که در این فصل طبیعت اطراف آن بسیار سرسبز بوده و آب و هوای مطلوبی بر جو منطقه حاکم می شود. البته فصل پاییز نیز بوستان فین را به اوج زیبایی خود می رساند. در فصل پاییز پوشش گیاهی پارک جنگلی فین با رنگ های قرمز و نارنجی طبیعتی دلفریب را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان گذاشته و برای بسیاری از گردشگران سفر به فین این فصل جذاب تر است.

تفریحات پارک جنگلی فین

قیمت بلیط و ساعت بازدید از پارک جنگلی فین چالوس

پارک جنگلی فین به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به گردشگران است و از همین روی بسیاری از مسافران به کمپینگ در دل این جنگل بی همتا می پردازند. قیمت استفاده از هر یک خدمات این مجمموعه مانند رستوران ها متفاوت است اما قیمت ورودی آن با نرخ ثابتی تعیین شده و به ازای هر ماشین 20 هزار تومان است. البته این قیمت نسبت به نرخ روز و تغییرات سالانه ممکن است متفاوت باشد.

قیمت بلیط پارک جنگیل فین: به ازای هر ماشین مبلغ 20 هزار تومان.

ساعات کاری پارک جنگلی فین: همه روزه به صورت 24 ساعته باز است.

آدرس پارک جنگلی فین: استان مازندران، ۷ کیلومتری جاده چالوس-تهران

مسیرهای دسترسی به پارک جنگلی فین

پارک جنگلی فین یکی از جاهای دیدنی استان مازندران است و در 6 کیلومتری جاده چالوس به کرج و بعد از پلیس راه قرار دارد. از همین روی برای رفتن به بوستان فین ابتدا باید به جاده چالوس و یا مرزن آباد بروید. این بوستان در فاصله 7 تا 8 کیلمتری از چالوس و در مسیر چالوس به مرزن آباد قرار دارد. همچنین باید گفت فاصله پارک جنگلی فین از چالوس در شرایط عادی و بدون ترافیک حدد 12 دقیقه است. اما اگر از مبدا تهران برای رفتن به این مجموعه اقدام کنید حدود ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه زمان برای رسیدن به این منطقه صرف می شود.

آدرس پارک جنگلی فین: ایران، استان مازندران، ۷ کیلومتری جاده چالوس-تهران

دیدنی های پارک جنگلی فین

اقامت در پارک جنگلی فین

یکی از مشهورترین تفریحات پارک فین اقامت شبانه در دل این طبیعت ناب است که بسیاری از طبیعت گردان یا قشر جوان را به سمت خود جذب می کند. از آنجاکه این مجموعه تفریحی از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار می باشد کمپینگ در آن نسبت به سایر مناطق کشور راحت تر است. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که حیوانات وحشی متعددی در این جنگل زندگی می کنند. از همین روی اگر قصد اقامت شبانه در بوستان فین را داشتید تدابیر امنیتی را در لیست کارهای ضروری قرار داده و در فصل زمستان که حیوانات از ارتفاعات به سمت پایین حرکت می کنند برنامه کمپینگ در این منطقه را لغو کنید.

رزرو ویلا در چالوس

بسیاری از افرادی که تمایل به کمپینگ در جنگل فین را نداشته و به محیط امن تر و راحت تری نیاز دارند می توانند به اجاره ویلا در چالوس و در نزدیکی پارک فین بپردازند. به دلیل حجم مسافری که همه ساله به چالوس و دیگر شهرهای شمالی سفر می کنند، ویلاها و سوئیت های بسیاری در خطه شمالی کشورمان ساخته شده است که از امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برخوردار می باشند. برای مثال شما می توانید ویلاهای استخر دار را در چالوس رزرو کرده و از اقامتی به یاد ماندنی بهره مند شوید. از آنجاکه اقامتگاه های چالوس از تنوع بالایی برخوردار می باشند شما می توانید ویلای دلخواه خود را رزرو کرده و از سفر خود نهایت لذت را ببرید. تیم مجرب باباسفر بهترین ویلاهای چالوس و سراسر شمال را گردهم آورده اند که می توانید یکی از این اقامتگاه های زیبا را انتخاب کرده و با قیمتی مقرون به صرفه اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

ایران، استان مازندران، ۷ کیلومتری جاده چالوس-تهران

این بوستان همه روزه به صورت 24 ساعته پذیرای مسافران است و قیمت ورودی آن به ازای هر ماشین مبلغ 20 هزار تومان می باشد.

بهترین زمان سفر به این پارک جنگلی اردیبهشت ماه است که در این فصل طبیعت اطراف آن بسیار سرسبز بوده و آب و هوای مطلوبی بر جو منطقه حاکم می شود.

اسب سواری، پیک نیک در دل طبیعت، کمپینگ، قدم زدن در کنار رودخانه چالوس که از دل این بوستان می گذرد، عکاسی و پرنده نگری از جمله تفریحات بوستان فین به شمار می روند.

سرویس بهداشتی، آلاچیق های چوبی، جایگاه شستن ظرف و ظروف، منقل، کافه و رستوران و زمین بازی مخصوص کودکان برخی از امکانات رفاهی پارک جنگلی فین می باشند.

یکی از جاذبه های گردگشری محبوب این بوستان رستوران های متعدد این مجموعه است. کته کباب چشمه سر، قلیان سرای زال نژاد و رستوران ایرانگردی و جهانگردی چند مورد از رستوران های با کیفیت این پارک جنگلی محسوب می شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.