پارک جنگلی نور

اگر می خواهید در جنگلی سرسبز و پوشیده از درختان کهنسال استراحت کرده و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید، پارک جنگلی نور برای شما ساخته شده است. این بوستان از فاصله بسیار کمی با دریا احداث شده و با مساحتی بالغ بر 3600 هکتار، عنوان بزرگ ترین پارک جنگلی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این بوستان علاوه بر پوشش گیاهی منحصر به فرد و زیبایی که در دل خود جای داده است از آب و هوای دل انگیزی نیز برخوردار می باشد که مکانی دنج برای طبیعت گردی را به مسافران از سراسر جهان ارائه می دهد. در ادامه اطلاعاتی همچون بهترین مسیرهای دسترسی به پارک جنگلی نور، امکانات تفریحی، ویژگی های جنگل و فاصله این بوستان تا دریا را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

پارک جنگلی نور کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

بوستان جنگلی نور در استان مازندران و شهر نور واقع شده و از مناطق مهم این شهر به شمار می رود. معمولا اهالی شهر نور و یا سایر مناطق شمالی با مسافت بسیار کمی به این جنگل می روند. اما اگر بخواهید از مقصد تهران به سمت این جاذبه دیدنی حرکت کنید حدود 227 کیلومتر راه پیشه رو دارید که در زمان عادی و بدون ترافیک 3 ساعت و 45 دقیقه زمان می برد. آدرس کامل جنگل نور به شرح زیر می باشد.

آدرس پارک جنگلی نور: استان مازندران، جاده محمودآباد به نور، پارک جنگلی نور

برای رفتن به تفرجگاه جنگلی نور از مقصد تهران، باید از جاده هراز خود را به شهر زیبای محمودآباد رسانده و سپس وارد جاده نور شوید. در این بخش جاده فرعی وجود دارد که با تابلوی بزرگی جنگل نور را نشان می دهد. در این جاده حدود 5 کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به ورودی غربی این پارک که به وسیله سردر سنگی به نمایش گذاشته شده است برسید. شما به پارک جنگلی زیبای نور رسیده اید.

پارک جنگلی نور


معرفی پارک جنگلی نور

تفرجگاه جنگلی نور یکی از بهترین جاهای دیدنی مازندران است که با ارائه جاذبه های بی نظیر مسافران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. این منطقه یکی از آخرین پارک های جلگه ایست که باقی مانده و یک بوستان ملی معرفی می شود. جنگل نور با درختان کهنسال سر به فلک کشیده و فضای سرسبزی که دارد یکی از دلنوازترین طبیعت ها را پیشه روی چشم بینندگان گذاشته و از بکرترین مناطق شمال ایران به شمار می رود. این جنگل با مساحتی بیش از 3600 هکتار یکی از بوستان های جنگلی بزرگ است و از انبوهی از درختان تشکیل شده است. بوستان جنگلی نور از ویژگی های منحصر به فردی همچون فاصله کم از دریا، چشم انداز بسیار زیبا، فضای سرسبز و امکانات تفریحی متعددی برخوردار می باشد که همگی این مزایا بوستان نور را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.

فاصله پارک جنگلی نور تا دریا

یکی از ویژگی های اصلی بوستان جنگلی نور فاصله کم آن با ساحل دریای خزر است که مسافران می توانند حین بازدید به این ساحل زیبا نیز سری بزنند. دریای خزر در 4 کیلومتری این جنگل جای دارد و شما می توانید به راحتی به این ساحل زیبا دسترسی داشته باشید.

احداث بوستان جنگلی نور

این بوستان در سال 1351 توسط مهندس سعیدی آشتیانی که مدرک پارک سازی خود را از کشور تگزاس دریافت کرده است ساخته شد و به یکی از جاذبه های مهم توریستی تبدیل شد. در ابتدا نام این بوستان برای ادای احترام به سازنده اش، بوستان آشتیانی انتخاب شد و هنوز هم برخی از بومیان این منطقه آن را با همین نام می شناسند. اما به مرور زمان نام این بوستان به پارک جنگلی نور تغییر یافت.

معرفی پارک جنگلی نور

تفریحات جنگل نور

درکل، پارک های جنگلی یکی از ناب ترین مناطق کشور عزیزمان ایران محسوب می شوند که اوقاتی خوش را برای همگان به ارمغان می آورند. حال تصور کنید در فضای سرسبزی که از وسعت زیادی برخوردار بوده و از سویی چشم اندازی زیبا و از سویی دیگر تفریحاتی سرگرم کننده را به شما ارائه می دهد قدم بزنید. پارک جنگلی پهناور نور یکی از مناطقی است که می توان در آن ساعت ها به استراحت بر زیر سایه درختانی زیبا و کهن استراحت کرده و یا از امکانات تفریحی آن لذت برد. اما چه امکانات تفریحی در پارک جنگلی نور وجود دارد؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا تمامی تفریحات خوش این بوستان را شرح دهیم.

رانندگی در دل جنگل

یکی از جالب ترین مزایای جنگل نور وجود مسیرهای آسفالتی است که در دل جنگل قرار دارد. این مسیرها به شما امکان رانندگی در مسیری بسیار زیبا و پوشیده از درختان سر به فلک کشیده را می دهند. همچنین برای افرادی که تمایل به پیاده روی های طولانی برای رسیدن به داخل جنگل های شمال را ندارند می توانند به راحتی با وسیله نقلیه شخصی به داخل پارک وارد شوند. 

پوشش گیاهی جنگل نور

در جنگل نور پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد که زیبایی خیره کننده ای را به این منطقه جلگه ای بخشیده است. حدود 270 هکتار از بوستان جنگلی نور را نوعی درخت خاص و نایاب به نام «پلت سفید» تشکیل داده است که در کم تر جایی دیده می شود. همچنین اگر به بازدید از این بوستان جنگلی بروید درختان زیبای دیگری همچون ممرز، توسکا، بلوط، انجیلی، افرا، شب خسب، ون، لیلکی، لرگ، نمدار و بسیاری از گیاهان سرسبز دیگر را مشاهده خواهید کرد که جلوه خاصی به جنگل بخشیده اند.

طبیعت پارک جنگلی نور

پیک نیک و گشت و گذار

پیک نیک در دل جنگلی زیبا و پهناور یکی از دلچسب ترین تفریحات به شمار می رود که می تواند طعم خوش آرامش را به همگان هدیه دهد. اگر شما نیز از دوستداران طبیعت و پیک نیک های دل انگیز هستید، بوستان جنگلی نور یکی از بهترین انتخاب ها است. اگر به جنگل نور بروید تعداد زیادی از خانواده ها و مسافران را مشاهده خواهید کرد که با پهن کردن زیرانداز و چیدن وسایل پیک نیک از محیط زیبای این جنگل نهایت لذت را کسب می کنند. شما نیز می توانید بخشی دنج از جنگل را انتخاب کرده و در آنجا به استراحت در زیر سایه درختان بپردازید و یا به بازی های سرگرم کننده مانند والیبال مشغول شوید. اما توجه داشته باشید که مراقب زیبایی های جنگل باشید و به هیچ عنوان به درختان تاب وصل نکرده و یا در جنگل آتیش روشن نکنید تا در حفظ این سرمایه ملی نقشی ایفا کنید.

پرنده نگری

یکی از جذاب ترین تفریحاتی که در بوستان نور می توانید تجربه کنید پرنده نگری است که برای تمامی دوستداران طبیعت جذاب به شمار می رود. به دلیل جاذبه های طبیعی که در جنگل نور وجود دارد این منطقه زیستگاه مناسبی برای گونه های جانوری متعدد به خصوص پرندگان است. از همین روی اگر کمی به اطراف خود دقت کنید می توانید صدای خوش آواز پرندگان را بشنوید که گویی انگار در حال مشاهده تکه ای از بهشت هستید. اگر کمی بیشتر در طبیعت این جنگل قدم بزنید شانس مواجه شدن با پرنده خاصی به نام قرقاول ایرانی را خواهید داشت که جنگل نور یکی از بزرگ ترین زیستگاه های این گونه جانوری محسوب می شود.

قدم زدن در طبیعتی بکر

تا این لحظه از مقاله قطعا متوجه شده اید که بوستان نور یکی از بکرترین طبیعت ها را در دل خود جای داده است و از انبوهی از درختان کمیاب بهره مند می باشد. از همین روی یکی از تفریحات دلچسب این منطقه را می توان قدم زدن در لا به لای درختان ممرز و افرا دانست که شما را غرق در خیال خواهد کرد. زمانیکه وارد جنگل نور می شوید از همان ابتدای ورود با منطقه ای پوشیده از فضای سبز مواجه می شوید که به خودی خود می تواند چشم هر بیننده ای را به سمت خود خیره نگه دارد. حال تصور کنید این محیط با آب و هوایی مطبوع و خوش ترکیب شده و صدای پرندگان نیز گوش شما را نوازش می دهد، این امر می تواند آرامشی وصف نشدنی را به شما هدیه بدهد. همچنین اگر در مسیر پارک قدم بزنید ممکن است با جانداران زیبایی همچون روباه، شغال و غیره که در دل جنگل زندگی می کنند نیز مواجه شده و تجربه ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید.

تفریح در پارک جنگلی نور

پارک بازی کودکان

بخشی از پارک نور به کودکان اختصاص داده شده و وسایل بازی رنگارنگی در این بخش تعبیه شده است که می تواند فرزندان دلبندتان را به وجد بیاورد. به همین ترتیب اگر به پارک جنگلی نور سفر کردید نگران کودکان خود نباشید، چراکه فرزندانتان می توانند در پارک مخصوص بازی کودکان برای ساعت ها سرگرم شده و لبخند بر روی لبان شان بنشیند. این بخش از پارک از وسایل بازی جذابی همچون تاب و سرسره و شهربازی بادی کوچکی تشکیل شده است که می تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد.

دسترسی مناسب

بوستان جنگلی نور در کیلومتر 5 جاده اصلی نور به محمودآباد جای گرفته است که این امر باعث دسترسی مناسبی به جاده ساحلی نور، شهر رستم رود، محمودآباد و آمل شده است. به همین ترتیب شما می توانید پس از بازدید از جنگل زیبای نور به سایر مناطق دیدنی که نام بردیم نیز مراجعه کرده و از جاذبه های بی نظیر آن ها بهره مند شوید. برای مثال در شهر ساحلی محمودآباد جاذبه های بی نظیری همچون روستای اهلم وجود دارد که 19 کیلومتر تا پارک جنگلی نور فاصله دارد.

دوچرخه سواری و موتور چهارچرخ

به دلیل وجود مسیرهای آسفالتی که در جنگل نور وجود دارد شما می توانید دوچرخه خود را به این جنگل آورده و از دوچرخه سواری در مسیر زیبای جنگل لذت ببرید. همچنین تعدادی موتور چهارچرخ در این بوستان وجود دارد که می توانید با پرداخت هزینه کمی سواری هیجان انگیزی را تجربه کرده و خاطره ای خوش و به یادماندنی را برای خود رقم بزنید. البته این موتورهای جذاب در برخی از ایام سال کار می کنند و همیشه استفاده از آن ها امکان پذیر نیست.

اسب سواری

اسب سواری نیز یکی از تفریحات جذاب پارک نور به شمار می رود که در اکثر مناطق شمال نیز مشاهده می شود. در این جنگل تعدادی اسب زیبا قرار دارند که برای سواری دادن به بازدیدکنندگان آماده هستند. هر یک از این اسب ها به همراه یکی از افراد بومی که صاحب اسب است شما را همراهی می کنند تا از روی اسب نیفتاده و خطری تهدیدتان نکند. از همین روی اسب سواری در جنگل نور نیز شامل هزینه جزئی می شود. همچنین شما می توانید با این اسب ها عکس های خاطره انگیزی را به ثبت برسانید.

تفریحات جنگل نور مازندران

امکانات رفاهی پارک جنگلی نور

وجود امکانات رفاهی و ضروری یکی از مهم ترین مسائل مربوط به هر منطقه گردشگری به شمار می رود که بوستان جنگلی نور از امکانات ویژه ای بهره مند می باشد. برای رفاه مسافران امکاناتی که در زیر نام برده شده در پارک جنگلی نور دیده می شود:

  • سرویس بهداشتی
  • آلاچیق
  • رستوران و بوفه
  • قهوه خانه های سنتی
  • مسجد

به دلیل وجود امکانات مورد نیاز در منطقه بوستان جنگلی نور، شما نیاز به وسایل خاصی ندارید که به همراه خود حمل کنید. اما اگر قصد پیک نیک و کمپ در جنگل نور را دارید فراموش نکنید وسایلی همچون زیرانداز، ظرف و گاز پیکنیکی را با خود حمل کنید. همچنین بوفه هایی که در جنگل مشغول به کار هستند از مواد خورکی محدودی برخوردار بوده و اگر تمایل به آشپزی در دل این جنگل را دارید حتما مواد مورد نظرتان را به همراه خود ببرید.

هزینه و ساعات بازدید از پارک جنگلی نور

به دلیل قرار داشتن جاذبه های خاص و امکانات ویژه ای که در جنگل نور وجود دارد، بازدید از این منطقه شامل هزینه می شود. طبق آخرین نرخ روز بازدید از این جنگل زیبا به قیمت 10 هزارتومان برای هر ماشین احتساب می شود. اما توجه داشته باشید این قیمت ممکن است نسبت به نرخ روز هر سال متغییر باشد. همچنین بازدید از این مجموعه گردشگری به طور 24 ساعته امکان پذیر است و شما می توانید هر زمان از شبانه روز که تمایل داشتید به این طبیعت بکر رفته و از جاذبه های آن لذت ببرید.

دیدنی های پارک جنگلی نور

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی نور

بوستان جنگلی نور یکی از مناطقی است که در هر فصل از مزایای ویژه ای برخوردار بوده و جاذبه های منحصر به فردی را ارائه می دهد. اگر در فصل بهار به سمت این جاذبه حرکت کنید از هوای بهاری مطبوع آن و طبیعت سرسبز بهره مند خواهید شد. فصل تابستان نیز ویژگی های خاص خود را شامل می شود. در این فصل درختان در سرسبزترین حالت خود قرار داشته و گونه های جانوری از لانه خود بیرون می آیند. حتی فصل پاییز و زمستان نیز بوستان نور را غرق در زیبایی می کنند. چراکه در فصل پاییز پوشش گیاهی این منطقه با رنگ های قرمز و نارنجی دلربایی می کند و در فصل زمستان نیز درختان رخت سپید بر تن می کنند. همچنین بعضی مواقع در فصول پاییز و زمستان فضای مه آلودی در این منطقه مشاهده می شود که از خاص ترین جاذبه های این پارک محسوب می شود و زیبایی بی حد و مرزی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد. البته لازم به ذکر است ایام تعطیلی بخصوص ایام عید نوروز، ازدحام جمعیت در این منطقه بسیار زیاد بوده و ممکن است برخی از بازدیدکنندگان را آزرده خاطر کند.

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی نور

مناطق شمالی ایران مملوع از جاذبه های دیدنی بوده و شگفتی های بسیاری را در دل خود جای داده اند که شهر نور نیز از این قاعده مستثنی نیست. از همین روی اگر به بازدید از پارک جنگلی زیبای نور رفتید توصیه می کنیم از جاهای دیدنی دیگری که در اطراف این منطقه وجود دارد نیز دیدن کنید. برخی از نزدیک ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوستان جنگلی نور در زیر نام برده شده است.

کاخ تمیشان: قصر تمیشان که به آن کاخ اشرف پهلوی نیز گفته می شود یکی از مهم ترین بناهای تاریخی مربوطه به سلطنت دوم پهلوی به شمار می رود. کاخ تمیشان از معماری مدرن و بسیار جذابی برخوردار است و نمای کلی آن از سایر کاخ های شاهنشاهی بسیار متفاوت می باشد. فاصله کاخ تمیشان از پارک جنگلی نور تنها 4.4 کیلومتر است که 10 دقیقه زمان برای رسیدن به آن نیاز است.

دریاچه پارک جنگلی نور: در 6 کیلومتری پارک جنگلی نور دریاچه زیبایی جای گرفته است که از محیطی بکر و آب و هوایی خوش برخوردار می باشد. در این منطقه پرندگان آبی جذابی نیز وجود دارند که صحنه ای مسحورکننده را به وجود آورده اند.

ساحل رستم رود: در 8 کیلومتری جاده نور شهر ساحلی زیبایی به نام رستم رود وجود دارد که از محبوب ترین مناطق نور محسوب می شود. در این شهر، ساحلی به نام رستم رود قرار گرفته است که فاصله آن تا جنگل نور 9.1 کیلومتر می باشد.

دریاچه الیمالات: این دریاچه یکی از جاذبه های خاص شهر نور است که هم مرز دریای خزر می باشد و زیبایی بی نظیری را شامل می شود. دریاچه الیمالات در میان جنگلی پهناور و زیبا قرار دارد و فاصله آن از بوستان نور حدود 28 کیلومتر است که 45 دقیقه زمان را شامل می شود.

جاذبه های دیدنی جنگل نور

رزرو ویلا در شهر نور

شهر نور یکی از پر جاذبه ترین مناطق شمال ایران به شمار می رود که همه ساله مسافران زیادی به این منطقه سفر می کنند. از همین روی اقامتگاه های بسیاری در این شهر و اطراف آن ساخته شده که اقامتی خوش را به گردشگران هدیه می دهد. اگر به دنبال استراحتگاهی پاکیزه، شیک و قیمت مناسب هستید می توانید در وب سایت باباسفر ویلای دلخواه خود را انتخاب کرده و تنها در چند دقیقه به صورت آنلاین رزرو کنید. اجاره ویلا در شهر نور از وب سایت باباسفر مزایای ویژه ای را در اختیار شما قرار می دهد که پشتیبانی 24 ساعته یکی از این ویژگی ها به شمار می رود.

استان مازندران، جاده محمودآباد به نور، پارک جنگلی نور

برای رفتن به تفرجگاه جنگلی نور از تهران باید از جاده هراز خود را به شهر زیبای محمودآباد رسانده و سپس وارد جاده نور شوید. در جاده نور جاده فرعی وجود دارد که با تابلوی بزرگی جنگل نور را نشان می دهد. در این جاده حدود 5 کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به ورودی غربی این پارک که به وسیله سردر سنگی به نمایش گذاشته شده است رو به رو شوید.

این جاذبه به صورت 24 ساعته برای عموم مردم باز است.

جنگل نور در تمامی فصل ها از زیبایی های خاصی برخوردار می باشد اما می توان گفت این جنگل در فصول بهار و تابستان به دلیل آب و هوای معتدل تر گزینه بهتری برای سفر به شمار می رود.

در این بوستان بزرگ جاذبه های بسیاری از قبیل طبیعت بکر و آب و هوای مطلوب، اسب سواری، دوچرخه سواری، پوشش گیاهی خاص و متنوع، موتور چهارچرخ و گونه های جانوری قرقاول ایرانی و روباه دیده می شود.

پارک جنگلی نور در مجاورت دریای خزر قرار داشته و فاصله آن با دریا تنها 4 کیلومتر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.