پیست اسکی آبعلی

از زمان های گذشته، ورزش اسکی یکی از محبوب و رایج ترین ورزش هایی است که در ماه های سرد سال از سوی افراد علاقه مند مورد استقبال قرار می گیرد. اسکی علاوه بر ورزشی محبوب، یک تفریح نیز به شمار می آید که در طی آن افراد می توانند از مناطق کوهستانی دیدن کرده و از زیبایی های آن لذت ببرند. با توجه به محبوبیت این ورزش و تفریح، مکان های مختلفی در جهان برای این کار به وجود آمده اند. سه پیست اسکی بسیار قدیمی و شناخته شده با امکانات عالی در ایران وجود دارند که هر سه آن ها در استان تهران واقع شده اند. یکی از این پیست ها که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم، پیست اسکی آبعلی است. پیست آبعلی، یکی از قدیمی‌ ترین و محبوب ترین پیست های اسکی ایران است که از مکان های دیدنی دماوند نیز به شمار می آید و سالانه بازدید کنندگان زیادی به بازدید از آن می پردازند. این پیست از امکانات و تفریحات متعددی برخوردار است و علاوه بر اسکی، می توان به انجام تفریحات دیگری همچون اسب ‌سواری و تنیس در فصل هایی به غیر از فصل زمستان نیز پرداخت. در این مطلب قصد داریم، تا به معرفی پیست اسکی آبعلی پرداخته و مسائل پیرامون آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

پیست اسکی آبعلی کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

اولین موضوعی که برای افراد علاقه مند به بازدید از پیست آبعلی مطرح می شود، آدرس و چگونگی رفتن به آن است. در اصل نام پیست اسکی آبعلی از روستای آبعلی که در آن واقع شده گرفته شده است. روستای آبعلی منطقه ای در شهر رودهن که از توابع استان تهران است، می‌ باشد. این منطقه در قست شمال‌ شرقی شهر تهران قرار گرفته و از تهران تا روستای آبعلی تنها فاصله ای ۶۰ کیلومتری وجود دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۳، روستای آبعلی با روستای مبارک‌ آباد و همچنین منطقه قائم‌ محله ترکیب شده و روستای آبعلی به شهر آبعلی تبدیل شد. شهر آبعلی در استان تهران و در مجاورت رشته کوه های شمال ایران و دامنه ای با شیب نسبتا متوسط قرار گرفته است و وجود این کوه ها و این شیب، آن را به مکانی مناسب جهت راه اندازی یک پیست اسکی استاندارد کرده است. در واقع برخورداری از این شرایط منجر به ایجاد پیست آبعلی شد. این پیست در ورودی جاده هراز و شهر آمل قرار دارد. در توضیح مسیر های دسترسی به پیست آبعلی می توان گفت، در صورتی که مبدا ما شهر تهران باشد، می بایست از طریق جاده هراز اقدام کرده و راهی جاده فیروز کوه و هراز شد. لازم به ذکر است که انتخاب آزاد راه تهران-پردیس یا بزرگ‌ راه بابایی و بزرگراه زین ‌الدین شرق می تواند مسیر رفتن به پیست را کوتاه تر کند. پس از ورود به این بزرگراه ها، از قسمت شرق تهران که اتوبان‌ های افسریه، همت، بابایی یا خیابان دماوند را شامل می‌ شود، وارد جاده آبعلی شده و پس از عبور از جاده جاجرود و پردیس، وارد شهر بومهن می شویم. در نهایت پس از عبور از شهر رودهن و آبعلی، به پیست اسکی آبعلی می رسیم.

آدرس پیست اسکی آبعلی: ایران، تهران، شهرستان دماوند، شهر رودهن، شهر آبعلی و پیست اسکی آبعلی. 

شایان ذکر است نزدیکی این پیست به استان تهران و همچنین وجود یک پارکینگ عمومی در مجاورت آن، منجر شده تا این پیست با استقبال زیادی مواجه شده و شلوغ تر از دیگر پیست ها باشد. لازم به ذکر است این منطقه زیبا یکی از جاهای دیدنی رودهن است که لذت یک روز خوش در منطقه ای برفی را به گردشگران هدیه می دهد.

پیست اسکی آبعلی

معرفی پیست اسکی آبعلی

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، اسکی از دیرباز یکی از تفریحات و ورزش های محبوب بوده است. به همین دلیل از زمان های گذشته مجموعه هایی در این راستا ایجاد و راه اندازی شده اند. یکی از این موجموعه ها، پیست اسکی آبعلی است که تحت عنوان با سابقه ترین و قدیمی ‌ترین پیست اسکی ایران و همچنین نخستین مکانی که ابزارهای بالابر در آن نصب شد، شناخته می شود. دستگاه‌ های بالابر آبعلی اولین بار در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در این مکان نصب شدند. منطقه آبعلی، به دلیل قرار گرفتن در یکی از پر تردد ترین جاده های کشور یعنی جاده تهران-شمال و همچنین آب و هوا و امکانات تفریحی که دارد، سالانه گردشگران و بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می کند. در این بین، پیست اسکی آبعلی یکی از معروف ترین امکانات تفریحی آن است که مقصد تعداد زیادی از ورزشکاران و گردشگران می‌ باشد. این پیست در نزدیکی دشت سیاه پالاس قرار دارد که یکی دیگر از دیدنی های زیبای رودهن به شمار می رود. پیست آبعلی را می توان خواستگاه و بنیان اصلی اسکی نوین ایران و اولین محلی دانست که این ورزش در آن ایجاد شده و رواج پیدا کرده، دانست. پیست آبعلی در ۲۶۵۰ متری سطح دریا و ارتفاع ۲۴۰۰ متری قرار دارد. به همین دلیل است که برف موجود در این منطقه، مدت زمان طولانی تری باقی می‌ ماند. همین امر منطقه آبعلی را به محلی مناسب و استاندارد برای پیست اسکی و انجام اسکی در آن، تبدیل کرده است. مجموعه کلی پیست آبعلی از چندین پیست مختلف تشکیل شده است که عبارتند از پیست شرکت نفت، پیست های VIP و همچنین پیست های آموزشی.

امکانات پیست اسکی آبعلی

همان طور که گفته شد، پیست اسکی آبعلی از امکانات متعددی برخوردار است که آن را به محلی مناسب برای اسکی تبدیل کرده است. از امکانات این پیست می توان به پیست اسکی برای ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ ای، پیست سوارکاری در فصل تابستان، پیست سورتمه‌ سواری، زمین های تنیس در فصل تابستان، هتل، رستوران، نمازخانه، تله کابین و همچنین پرش و کایت اشاره کرد. از دیگر امکانات این پیست می توان به پنج عدد تله‌ اسکی بشقابی، ۳۳ عدد تله‌ اسکی چکشی، تله سیژ، محلی برای رسیدگی به فوریت های پزشکی، محلی برای اجاره یا خرید لوازم مختلف اسکی، کلاس‌ های آموزش اسکی و همچنین پارکینگ اشاره کرد. یکی از امکانات پیست آبعلی، وجود محلی برای آموزش ورزش اسکی است. این آموزش برای رده های سنی مختلف و همچنین ورزشکارانی با سطوح توانایی و مهارت های مختلف است و تحت نظر مربی های رسمی فدراسیون انجام می شود. جلسات آموزشی در سطوح مختلفی از مبتدی تا پیشرفته‌ برگزار می شوند که آموزش دیدگان پس از پایان دوره می توانند به راحتی و با مهارت کافی به اسکی در پیست بپردازند. علاوه بر اسکی در فصل های سرد سال، در فصل تابستان که امکان اسکی وجود ندارد، پیست آبعلی تعطیل نبوده و پیست سوارکاری و زمین هایی برای انجام ورزش تنیس در آن دایر هستند.

امکانات پیست اسکی آبعلی

تفریحات پیست اسکی آبعلی

در پیست اسکی آبعلی امکان انجام تفریحات هیجان انگیز متعددی وجود دارد که این تفریحات موجب جذب گردشگران زیادی می شود. در ادامه به برخی از تفریحات این مجموعه پرداخته می شود. 

اسکی: اسکی کردن اصلی ترین و محبوب ترین تفریح پیست آبعلی است. در پیست آبعلی محیطی بسیار مناسب برای اسکی وجود دارد که امکان پرداختن به ورزش اسکی حتی در صورت عدم برخورداری از مهارت کافی نیز وجود دارد. 

تیوپ‌ سواری: تیوپ سواری نیز از تفریحات بسیار مهیج و محبوبی است که در فصل زمستان و بر روی برف انجام می شود. با وجود تیوپ های زیاد، امکان تیوپ سواری در پیست آبعلی نیز وجود دارد. اگرچه تیوپ سواری تفریحی بسیار هیجان انگیز است، اما پرداختن به آن می تواند با خطرات زیادی همراه باشد. بنابراین به هنگام انجام آن، باید دقت لازم را داشت.

سورتمه ‌سواری: سورتمه سواری نیز از دیگر تفریحات موجود در پیست آبعلی است که ورزشی مفرح و مهیج به شمار می آید. توجه داشته باشید سورتمه سواری همانند تیوپ سواری خطرناک بوده و باید جوانب احتیاط در آن رعایت شود. 

برف‌ بازی: در صورتی که به اسکی علاقه مند نبوده و قصد انجام هیچ یک از تفریحات موجود در پیست آبعلی را نداشته باشید، تفریحی بسیار ساده وجود دارد و آن برف بازی است. 

تفریحات مخصوص فصل تابستان: تفریحات پیست آبعلی تنها مختص فصل زمستان نبوده و در فصل تابستان نیز می توان از آن بهره مند شد. در تابستان نیز تفرحاتی چون سوارکاری، تنیس و غیره وجود دارند که می توانید به آن ها پرداخته و لذت ببرید.

نکات بازدید از پیست اسکی آبعلی

نکات مهمی وجود دارد که به هنگام بازدید از پیست اسکی آبعلی باید مورد توجه قرار گیرند. این نکات در ادامه آورده شده اند.

  •  پیست آبعلی در بازه زمانی ماه دی تا ماه اسفند، مناسب انجام ورزش اسکی است و این فصل، فصل بسیار شلوغی برای این پیست به شما می آید. 
  • زمان بازدید از این پیست محدودیت داشته و تنها از ساعت ۸ صبح تا ۱۵:۳۰ ظهر، امکان‌ پذیر است.
  • استفاده از امکانات مختلف پیست مانند پارکینگ، خرید یا اجاره تجهیزات اسکی،سورتمه یا تیوپ‌ سواری و غیره، مستلزم پرداخت هزینه هستند که مبلغ این هزینه ها سالانه تغییر کرده و اغلب در روزهای آخر هفته‌ و تعطیلات نیز افزایش می یابد.
  • در فصل زمستان که پیست شلوغ است، ظرفیت پارکینگ آن در مدت زمان کمی تکمیل می شود.

تفریحات پیست اسکی آبعلی

قیمت بلیط ورودی پیست آبعلی و شرایط بازدید

یکی از مزایای پیست اسکی آبعلی شرایط بازدید از آن است. چراکه این پیست چه در تابستان و چه در زمستان همه روزه از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر باز است. البته در زمان های خاص مانند برگزاری رویداد های مهم، ممکن است این ساعت کاری پیست تغییر کند. اگر بخواهیم از قیمت بلیط این مجموعه بگوییم بخش های مختلفی در پیست آبعلی وجود دارد که از هزینه ای متفاوت برخوردار می باشند. اما قیمت بلیط این پیست به شرح زیر می باشد:

قیمت بلیط پیست اسکی آبعلی: در سال ۱۴۰۱ تقریبا معادل ۲۵۰ هزار تومان می باشد. این قیمت ممکن است طبق نرخ سالانه متغییر باشد.

شماره تماس پیست اسکی آبعلی: 76532743-021

بهترین زمان سفر به پیست اسکی آبعلی

همان طور که در طول متن نیز به آن اشاره شد و همچنین از انجایی که اسکی بر روی برف انجام می شود، بنابراین بهترین زمان سفر به پیست اسکی آبعلی و پیست های اسکی دیگر، فصل های بارش برف است. معمولاً هر ساله از اوایل دی ماه تا اواخر اسفند ماه و پایان سال، بهترین زمان سفر به پیست آبعلی می باشد. اما این مجموعه در فصل تابستان نیز باز است و از تفریحات جذابی همچون اسب سواری، تنیس و کوه نوردی برخوردار می باشد که بسیاری از مسافران را به سمت خود جذب می کند.

رزرو ویلا در رودهن

همانطور که گفته شد پیست اسکی آبعلی در منطقه رودهن قرار دارد و به همین دلیل بسیاری از اسکی بازهایی که به این منطقه می روند تمایل به اقامت شبانه در پیست اسکی آبعلی را دارند. به دلیل حجم برف زیادی که در پیست اسکی آبعلی وجود دارد و همچنین این پیست یک مکان تفریحی به شمار می رود، اقامتگاه های زیادی در این منطقه وجود ندارد. از همین روی برای اقامت در پیست اسکی آبعلی یا باید در هتل آبعلی اتاق رزرو کرده و یا از ویلاهای منطقه رودهن استفاده کنید. اگر به دنبال اقامتگاه های اختصاصی هستید که از امکانات ویژه برخوردار باشند ما به شما اجاره ویلا در رودهن را پیشنهاد می کنیم.

پیست اسکی آبعلی در فاصله ۵۷ کیلومتری شهر تهران و در جاده هراز قرار دارد. آدرس: ایران، تهران، شهرستان دماوند، شهر رودهن، شهر آبعلی و پیست اسکی آبعلی.

قیمت بلیط ورودی پیست آبعلی در سال ۱۴۰۱ تقریبا معادل ۲۵۰ هزار تومان می باشد.

این پیست چه در تابستان و چه در زمستان همه روزه از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر باز است.

اسکی کردن، تیوپ‌ و سورتمه‌ سواری و تفریحات تابستانی چون سوارکاری و تنیس، از تفریحات پیست آبعلی هستند.

بهترین زمان رفتن به پیست آبعلی، فصل زمستان و از اوایل ماه دی‌ تا اواخر ماه اسفند می باشد.

پیست آبعلی از امکاناتی چون پیست های اسکی، سورتمه ‌سواری، پیست سوارکاری، زمین های تنیس، ۶ عدد رستوران، هتل، نمازخانه، تله‌کابین، تله‌ اسکی بشقابی، تله‌ اسکی چکشی، تله سیژ، فوریت های پزشکی، محلی برای فروش و اجاره تجهیزات اسکی و همچنین کلاس‌ های آموزشی برخوردار است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.