کاخ چهل ستون قزوین

کاخ چهل ‌ستون قزوین که عمارت کلاه ‌فرنگی‌ نیز نامیده می شود، یکی از جاهای دیدنی شهر قزوین است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. این کاخ زیبا و قدیمی، بنای بسیار معروفی در میدان آزادی قزوین است که در میان مردم محلی با نام سبزه‌ میدان شناخته می شود. دیگر دلیل معروفیت این میدان، وجود جاذبه ها و مکان های گردشگری متعدد مانند بازار معروف قزوین، گراند هتل، سعدالسلطنه و غیره است که تنها با چند دقیقه پیاده روی می توان به آن ها رسید. کاخ چهل ستون قزوین را می توان تداعی کننده تاریخ کهن کشور ایران معرفی کرد که داستان ها و حکایت های تاریخی مختلف زیادی پیرامون آن روایت می شوند. با بازدید از این بنای تاریخی، می توان مطالبی درمورد معماری، تاریخ، هنر و آداب و رسوم اصیل ایرانی را آموخت. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با هم، درباره کاخ چهل ستون قزوین بیشتر بدانیم.

کاخ چهل ستون کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

کاخ چهل ستون یکی از جاهای دیدنی قزوین است که معماری باشکوه و‌ جذاب آن از دوران صفویه به جا مانده است. اگر شما در شهر قزوین زندگی می کنید، به راحتی از این کاخ بازدید کنید. اگر ماشین شخصی ندارید و قصد دارید با استفاده از تاکسی به  عمارت چهل‌ستون بروید، باید به میدان ولیعصر قزوین بروید و در آنجا سوار تاکسی‌ های سبزه ‌میدان شوید. هنگامی که به سبزه‌ میدان رسیدید، یک پارک بزرگ را خواهید دید که دورتادور آن یک خیابان وجود دارد. اگر مسیر خود را به سمت مرکز پارک ادامه دهید، کاخ چهل ستون را دقیقاً روبروی این پار مشاهده خواهید کرد. اما اگر قصد دارید با خودروی شخصی‌ خود به این امارت تاریخی بروید، با رسیدن به سبزه میدان یا همان میدان آزادی قزوین، می توتنید این باشید، می‌توانید با رسیدن به میدان آزادی می توانید عمارت چهل ستون را پیدا کنید. اگر برای اولین بار است که به قزوین سفر می کنید، می توانید برای پرسیدن آدرس دقیق این عمارت باشکوه از اهالی شهر نیز کمک بگیرید.

آدرس کاخ چهل ستون قزوین: استان قزوین، شهر قزوین، مرکز شهر، میدان آزادی (سبزه میدان)

کاخ چهل ستون قزوین


معرفی کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون قزوین، یکی از آثار تاریخی بسیار زیبا و قدیمی این شهر و از جمله جاهای دیدنی قزوین است که در سبزه‌ میدان یا میدان آزادی قزوین قرار دارد. در حال حاضر، در طبقه دوم این کاخ، موزه خوشنویسی برپا شده است که محل تجمع علاقه مندان به این هنر می باشد. کاخ چهلستون قزوین، از آخرین آثار به جا مانده از مجموعه کاخ‌ های سلطنتی مجلل شاه‌ تهماسب صفوی است که در دوران حکومت او در شهر قزوین ساخته شده بودند و دارای اهمیت تاریخی زیادی هستند. اگرچه معماری منحصر به فرد و پیشینه تاریخی این کاخ از مولفه هایی هستند که موجب محبوبیت آن شده اند، اما علاوه بر آن، در این کاخ آثار مهم و بی بدیل نقاشی های نفیس و آثار خطاطی نیز وجود دارند که آثار را منحصر به فرد کرده اند. پیرامون دلایل نام‌گذاری چهل‌ ستون قزوین به این نام، روایتی وجود دارد که طبق آن، این کاخ مجلل یک مرتبه در روز‌های آخر سلطنت قاجارها به وسیله فرماندار آن زمان قزوین، محمدباقر سعدالسلطنه، بازسازی و مرمت شد و تغییرات شگرفی بر روی معماری این بنا توسط هنرمندان دوران قاجار اعمال شد که در نهایت این ساختمان، کاخ چهل‌ ستون نامیده شد. دلیل این نامگذاری، وجود تعداد زیادی ستون‌ های بلند و انعکاس تصاویر آن‌ ها در حوض‌ های کاخ است. کاربری این ساختمان قدیمی و زیبا، در دوران پهلوی تغییر داده شده و از آن به عنوان ساختمان فرمانداری استفاده شد. به همین سبب تصمیماتی مبنی بر گچ‌ کاری دیوارهای کاخ در این بازه زمانی گرفته شد. این تصمیم غیر منتطقی متاسفانه منجر به ایجاد آسیب شدید به تعداد زیادی از نقاشی‌ های موجود در کاخ و همچنین تزئینات داخلی سقف شد. البته کمامان، با گذشت سال های طولانی، کماکان تعداد زیادی از آثار هنرمندان مانند نقاشی ها و آثار خطاطی قدیمی در این کاخ وجود دارند.

چرا پیشنهاد می شود از کاخ چهل‌ستون قزوین بازدید کنید؟

کاخ چهل ‌ستون قزوین را می توان یکی از جذاب‌ ترین و مجلل ترین جاهای دیدنی قزوین معرفی کرد که در یکی از بهترین مناطق این شهر واقع شده است. نزدیکی این بنا به دیگر بناهای تاریخی و جاذبه‌ های گردشگری قزوین نیز بی تاثیر در اهمیت این بنا نیست. کاخ چهل ستون، یکی از چند بناهای باقی مانده از دوران حکومت شاه طهماسب است که تا به امروز پابرجا مانده و اهمیت بالایی از جهت معماری، تاریخی، هنری و فرهنگی دارد. این کاخ دارای دو طبقه جدا از هم است که در هر یک از آن ها، آثار نقاشی و خطاطی نفیسی برای بازدید به نمایش گذاشته شده اند. در طبقه دوم این کاخ موزه خوشنویسی با آثار خوشنویسی متعدد قدیمی وجود دارد که فرصت خوبی برای علاقه مندان به این هنر است. البته اگرچه به مرور زمان برخی از آثار نقاشی موجود در این کاخ از بین رفته ‌اند، اما کماکان تعداد زیادی از این آثار سالم هستند. کاخ زیبای چهل ستون قزوین، در بهمن سال ۱۳۳۴، به عنوان یکی از بناهای قدمتی کشور، در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شد. 

کاخ چهل ستون در قزوین

تاریخچه کاخ چهل‌ ستون قزوین

بازدید از بناهای تاریخی قدیمی و زیبا، مانند کاخ چهل ستون قزوین، احساساتی را در ما ایجاد می کنند که گویی سوار بر ترن زمان، به دهه ها و قرن های پیش بازگشته و در زمان سفر کرده ایم. کاخ چهل ستون قزوین از تاریخچه و پیشینه بسیار طولانی برخوردار است که زمانی که به آن قدم می گذاریم، می توانیم تاریخچه سال ها و قرن های زیادی را در آن مشاهده کنیم. همان طور که گفته شد، کاخ چهل ستون قزوین، در دوران صفویه و توسط شاه طهماسب ساخته شد و یادآور دوران اوج و شکوفایی شهر قزوین است. در اصل، دورانی که شهر قزوین توسط شاه طهماسب به عنوان پایتخت ایران اعلام شد، رویدادهای بسیار مهمی در این شهر اتفاق افتاد که ساخت کاخ چهل ‌ستون یکی از مهم ترین این رویدادها است. رویدادی که سال های سال پر قدرت باقی مانده و نمادی از چند قرن تاریخ و تمدن ایران زمین است.

معماری کاخ چهل‌ ستون قزوین

همان طور که در طول متن نیز به آن اشاره شد، یکی از موارد قابل توجه درمورد کاخ چهل ستون قزوین، سبک منحصر به فرد معماری آن است. این کاخ مجلل و زیبا، در میان باغ بسیار بزرگ و سرسبزی قرار گرفته و توسط درختان بلند و سرسبز احاطه شده است. داخل کاخ چهل ستون، دو طبقه جدا از هم وجود دارند که به شکل هشت ضلعی هستند. این بنا که مساحتی حدودا ۵۰۹ متر مربع را شامل می شود، دارای ستون‌هایی آجری در طبقه پایین و نرده‌های چوبی در ایوان است. علاوه بر نرده‌ ها و ستون‌ ها، در این کاخ چهارچوب‌ های طبقات نیز از جنس چوب‌ بسیار مرغوب ساخته شده اند. در طبقه پایین کاخ، نقاشی‌ های دیواری بسیار جذاب و زیبایی وجود دارند که دارای سبک خاصی مربوط به مکتب قزوین هستند. اگر به هنر و مکاتب ایرانی علاقه مند باشید، حتما با آثار زیبا و بی بدیل مکتب قزوین نیز آشنایی دارید. در محوطه بیرونی و باغ کاخ، درختان قدیمی بلند و تنومندی وجود دارند که دورتادور ایوان ها، عمارت‌ های عالی، حوض ها و تالار را احاطه کرده و فضای دلنشین و با صفایی را به وجود آورده اند. در قسمت های شمالی و جنوبی کاخ، حوض‌ های مستطیلی وجود دارند که در زمان های گذشته، از نهرهای اطراف عمارت پر شده و آب و هوای دل انگیز و خنکی را در محوطه باغ به وجود آورده بودند. مورد بعدی درمورد معماری کاخ چهل ستون، مربوط به طراحی و اجرای نقشه این بنا است که به شکل محورهای صلیبی و برونگرا انجام شده و چهار ایوان منتهی به باغ را شامل می شود. در چهار سمت سالن بزرگ طبقه همکف این بنا، چهار اتاق با طرح های هندسی مختلف وجود دارند که بسیار جالب هستند. علاوه بر این، در طبقه پایین بنا نیز، یک حوض مرمرین و حکاکی شده وجود دارد که بسیار منحصر به فرد و زیبا می باشد. طبقه دوم کاخ، دارای پلان چهارگوش مستطیلی شکل و یک راهروی گردشی می باشد. اطراف ایوان کاشی‌کاری شده این طبقه را نیز ستون‌های آجری استواری به صورت گرد در بر گرفته اند. اگرچه این کاخ مربوط به دوران صفویه است، اما با توجه به بازسازی های متعددی که در دوران قاجار در طبقه دوم آن انجام شده، این طبقه شکل و شمایلی قجری به خود گرفته است. این بنا، همچنین دارای پنجره های زیادی در بیرون کاخ است که شیشه هایی به رنگ های سبز، قرمز و آبی دارند و نور را به داخل کاخ بازتاب می کنند. استفاده از شیشه های رنگی در بناهای تاریخی، یکی از نمادهای اصلی معماری ایرانی است که در اکثر بناهای تاریخی به چشم می خورند و احتمالاً روشی جهت دفع حشرات مزاحم و معتدل کردن هوای درون خانه با استفاده از انعکاس مناسب نور میباشد. علاوه بر این، درب ورودی و چهار ایوان‌ های کاخ نیز دارای شیب ملایمی هستند که منجر به جریان پیدا کردن هوا در این مکان شده و هوای خنک و مطلوبی را در فصل تابستان به وجود می آورند.

عمارت چهل ستون قزوین

تزئینات زیبا و چشمگیر کاخ چهل ستون قزوین

کاخ چهل ستون قزوین را می توان مأمن هنر، معماری و فرهنگ تاریخی ایرانی دانست که از همان ابتدای ورود به آن، در گوشه گوشه کاخ به چشم می خوردند. چرا که به هر طرف از این کاخ که نگاه کنید، نقاشی‌ های دیواری، آثار خوشنویسی و معماری بی بدیلی را مشاهده خواهید کرد. اگرچه در اغلب آثار و بناهای تاریخی ایرانی، از سبک معماری ایرانی-اسلامی استفاده شده است، اما با نگاه دقیق به کاخ چهل ستون، می توانید تفاوت و ظرافت هنر به کار رفته در آن را متوجه شوید. سقف طبقه همکف این بنا، اراسته به طرح ‌های ظریف و مقرنس‌ های زیبا بوده و سقف طبقه بالا نیز دارای قوس خنچه پوش بسیار زیبایی است. در طبقه پایین کاخ، ستون‌ های آجری و پله‌ های نیم‌گرد و باریکی وجود دارند که که دو طبقه مجزا از هم این کاخ را به هم وصل کرده اند. مورد جالبی که در مورد کاخ چهل ستون وجود دارد این است که این کاخ، از طریق یک راه زیرزمینی پنهانی به دولت‌ خانه صفوی وصل شده است که در پایان به بیرون شهر منتهی می شود. دلیل این مدل طراحی، وجود راه گریز و فراری برای زمان حمله دشمن بود. 

دیدنی‌ های کاخ چهل ‌ستون قزوین 

در هر دو طبقه این کاخ با شکوه آثار ارزشمند و نفیسی از هنرهای تجسمی وجود دارد که می ‌توانید از آن ‌ها دیدن کنید. همچنین می ‌توانید از هنرهای خطاطی و  نقاشی‌ های دیواری در این کاخ دیدن کرده و با هنر اصیل ایرانی بیشتر آشنا شوید. در طبقه اول کاخ چهل ستون قزوین نقاشی‌ های بسیار نفیسی وجود دارد که به  مکتب قزوین مربوط می‌ شوند و توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. به هنگام بازدید از این امارت، در رابطه با آثار هنری آن اطلاعات مهمی توسط کارکنان برای شما بازگو خواهد شد. در طبقه دوم کاخ چهل ستون آثار مربوط به هنر خطاطی را مشاهده خواهید کرد که همه آن ‌ها توسط هنرمندان به نام ایرانی ایجاد شده‌ اند. در فضای بیرونی امارت چهل ستون، یک حیاط بزرگ با منظره ‌ای جذاب وجود دارد که می ‌توانید در آن قدم بزنید و از فضای باغ لذت ببرید. با بازدید از این کاخ و تماشای آثار هنری آن می‌توانید تصور کنید که به دوران صفویه رفته ‌اید و در حال ورق زدن بخشی از تاریخ ایران هستید.  ‌

موزه خوشنویسی و  نقاشی های جذاب عمارت چهل ستون

تمامی بخش های کاخ تاریخی چهلستون قزوین   نمایشگاهی از خطاطی ها و نقاشی های هنرمندان بنام ایرانی است که هر کدام سبک هنری خاص خود را داشته اند. کافی است به این کاخ قدم بگذارید و هنر جذاب ایرانی را در هر نقطه از این عمارت مشاهده کنید. در طبقه اول این عمارت، نقاشی ‌های دیواری نفیسی وجود دارد که از مکتب هنری قزوینی الهام گرفته شده و با طرح های لیلی و مجنون، جشن و سرور و میدان رزم مزین شده اند.  طبقه دوم این کاخ که امروزه کاربری آن به موزه تغییر یافته است، آثار هنرمندان محبوبی چون میرعماد قزوینی، محمدحسین عماد کتاب و همچنین درویش عبدالمجید و مالک دیلمی در آن مشاهده می شود که کارکنان این عمارت اطلاعات لازم در رابطه با این آثار را به بازدید کنندگان توضیح می ‌دهند. در بخش های دیگر این عمارت آثاری که توسط مقام های خارجی به کشور اهدا شده اند، نگهداری می شود. از جمله آثار دیدنی و جذابی که در موزه این کاخ وجود دارد، می توان به ساز ترکیبی اشاره کرد که هم حالت آرشه ‌ای و هم کوبه ای و زخمه‌ ای دارد که توسط یک هنرمند ایرانی با نام یوسف الله شکری طراحی و ساخته شده و به موزه اهدا شده است.

موزه خوشنویسی و  نقاشی عمارت چهل ستون

جاهای دیدنی اطراف کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی قزوین است که تاریخ ساخت آن به دوران صفویه که اوج رونق و شکوفایی شهر قزوین بود، باز می گردد. این عمارت با معماری جذاب و باشکوهی که دارد، در دو طبقه مجزا و در میان باغی با درختان سرسبز و انبوه ساخته شده است که فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را به نمایش می گذارد. از آنجایی که قزوین در گذشته پایتخت صفویان بوده است، جاذبه های دیدنی و بناهای تاریخی متعددی در آن وجود دارد که بیشتر آن ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند. از جمله جاهای دیدنی که در اطراف عمارت چهل ستون وجود دارد، می توان به عمارت سردار مفخم قزوین و بنای تاریخی گران هتل اشاره کرد.

عمارت سردار مفخم قزوین: عمارت سردار مفخم یکی دیگر از جاهای دیدنی قزوین است که در فاصله بسیار نزدیکی از کاخ چهل ستون واقع شده است. این عمارت در خیابان هلال احمر و در میان محوطه ای بسیار بزرگ واقع شده است که امروزه به عنوان کاربری دیگری فعالیت می کند. اما با این وجود بازدید از این عمارت برای عموم مردم آزاد است. این عمارت با معماری باشکوه و قدمت تاریخی که دارد، در اصل عمارت سردار مفخم قزوینی بوده است که امروزه قسمتی از این بنا در اختیار وزارت امور خارجه است.

بنای تاریخی گراند هتل: گراند هتل یکی از جاهای دیدنی قزوین و دومین مهمانخانه این شهر است که به شیوه ای کاملاً مدرن و اروپایی در اواخر دوره قاجار ساخته شده است.  این مهمانخانه  توسط ارباب برزو شاپور پارسی که بعدها نام خود را به مهر شاهی تغییر داد، ساخته شد. گراند هتل از جمله قدیمی ‌ترین و باشکوه ترین هتل‌ های کشور است که در مرکز شهر و در قسمت غربی عمارت چهل ستون واقع شده است. گراند هتل قزوین در  مساحتی به وسعت ۳۰۰۰ متر مربع و در دوره انتقال حکومت قاجار به پهلوی بنا شده و در معماری و ساخت آن از شیوه اروپایی بهره گرفته شده است. گراند هتل قزوین به عنوان یکی از قدیمی‌ ترین و مدرن ترین هتل ‌های کشور معروف است چرا که در آن زمان امکانات هتل های مدرن را نیز داشته است.

جاذبه های گردشگری کاخ چهل ستون قزوین

رزرو ویلا در قزوین

قزوین یکی از شهرهای قدیمی کشور با تاریخی غنی است که جاذبه های چردشگری و عمارت ها و بناهذی تاریخی متعددی را در خود جای داده است. در سال های اخیر گردشگران زیادی به این شهر سفر کرده اند  جاذبه های آن را از نزدیک دیده اند. در این شهر انوع مختلفی از اقامتگاه های لوکس گرفته تا سنتی وجود دارد که مسافران در طول سفر خود می توانند در آن ها اقامت داشته باشند. در اطراف این شهر همچنین ویلاهایی با مناظر در شهر قدیمی قزوین هر نوع اقامتگاهی از چشم اندازی زیبا وجود دارند که برای مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده است. اگر شما نیز می خواهید در طول سفر خود به قزوین لحظات خوشی را سپری کنید، برای رزرو و اجاره ویلا در قزوین می توانید به وب سایت رسمی باباسفر مراجعه کرده و نسبت به رزرو ویلا اقدام کنید.

استان قزوین، شهر قزوین، مرکز شهر، میدان آزادی (سبزه میدان)

ساعت بازدید از کاخ چهلستون قزوین از ۹ تا ۱۸:۳۰ است.

از جمله آثار هنری این کاخ زیبا می توان به خطاطی های استادان بزرگی چون میرعماد قزوینی، نقاشی های نفیس دیواری و آثار باشکوهی که در طبقه دوم آن نگهداری می شوند، اشاره کرد.

این بنای باشکوه که در مرکز شهر قزوین واقع شده است، در دوران حکومت صفویان و به دستور شاه طهماسب صفوی ساخته شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.