پارک جنگلی تلار

پارک جنگلی تلار جزء معروف ترین پارک های جنگلی در شهرستاتن قائمشهر واقع در شرق استان مازندران است که امکانات و تفریحات مطلوبی را برای گردشگران در نظر گرفته. اگر می خواهید با این پارک زیبا و فوق العاده بیشتر آشنا شوید یا قصد دارید بین جاهای دیدنی قائمشهر از این پارک بازدید کنید، پس این مطلب را از دست ندهید.

پارک جنگلی تلار کجاست؟

همانطور که گفتیم، پارک جنگلی تلار در شهرستان قائمشهر قرار دارد. قائمشهر یکی از شهرستان های جنگلی استان مازندران است که کیلومتر ها با دریا فاصله دارد برای همین نسبت به شهر های ساحلی از هوایی مطبوع تر و دلنشین تر برخوردار است. قائمشهر در انتهای جاده فیروزکوه قرار دارد و به عبارت دیگر، گردشگرانی که از طریق جاده فیروزکوه می خواهند به استان مازندران سفر کنند در انتهای جاده به شهر قائمشهر می رسند و به همین دلیل هم هست که بین شهر های شرقی استان مازندران، قائمشهر یکی از محبوب ترین مقاصد برای گردشگران محسوب می شود.

اما برای دسترسی به پارک جنگلی تلار باید به جنوب قائمشهر مراجعه کنید. بطور کلی سه مسیر برای ورود به پارک جنگلی تلار وجود دارد که دو مسیر در جاده فیروزکوه واقع شده و یک مسیر هم در غرب قائمشهر قرار دارد. در غرب قائمشهر کافیست از طریق بلوار های امام خمینی، خنک دار و ولیعصر به میدان امام خمینی برسید و در ضلع غربی میدان وارد جاده قائمشهر به بابل شوید. پس از طی کردن مسافتی 15 کیلومتری و قبل از اینکه به روستای سراج کلا و پارک سرجا برسید، در آنسوی جاده خیابان معرفی هست با نام جاده نظامی که یکی از معروف ترین و زیباترین جاده های اطراف قائمشهر محسوب می شود البته در نظر داشته باشید جاده نظامی یکی از طولانی ترین جاده های اطراف قائمشهر بوده و از غرب قائمشهر آغاز می شود و در نهایت به روستای کلیج خلیل می رسید که نزدیک به شیرگاه است. در جاده نظامی شما از پارک جنگلی تلار نیز عبور خواهید کرد.

اما دو مسیر دیگر که در جاده فیروزکوه قرار دارند یکی بعد از شیرگاه واقع شده و دیگری در روستای تالار پشت سفلی نزدیک به قائمشهر برای همین، اگر از شهر قائمشهر و از طریق جاده فیروزکوه می خواهید به پارک جنگلی تلار دسترسی داشته باشید، در روستای تالار پشت سفلی مسیری اختصاصی هست که با استفاده از تابلو های راهنما وارد آن می شوید و با عبور از پل واقع در بالای رودخانه تلار ، در نهایت به جاده نظامی می رسید که در سمت جنوب جاده، پارک جنگلی تلار را مشاهده خواهید کرد.

از سوی دیگر، اگر در مسیر جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر هستید، بعد از شیرگاه به روستای ابدنگسر و تپه سر می رسید و جلوتر نیز می بایست از روی پل شاهپور عبور کنید. بعد از پل وارد دوربرگردان شوید تا کمی جلوتر و مقابل مسجد چایباق در آنسوی جاده، وارد مسیر ورودی به روستای آهنگرکلا شده و در روستای آهنگرکلا نیز وارد جاده نظامی به سمت شمال شوید تا به ورودی پارک جنگلی تلار برسید.

پارک جنگلی تلار

معرفی پارک جنگلی تلار قائمشهر

پارک های جنگلی تفریحگاه های بکر و فوق العاده ای هستند که در مناطق شمالی کشور به وفور یافت می شوند. پارک های جنگلی در مناطق سرسبسز قرار دارند یعنی در بخش جنوبی شهر های ساحلی و هر کجای شهر های جنگلی بخصوص اطراف آن شهر ها که در دل طبیعت قرار دارند. طبیعت گردی در شمال کشور یکی از محبوب ترین و هیجان انگیزترین تفریحات بین گردشگران و طبیعت گردان است اما از آنجایی که در طبیعت، حیوانات وحشی و خطرناک بسیاری زندگی می کنند، مناطقی را به عنوان مناطق محافظت شده انتخاب می کنند که عاری از این حیوانات خطرناک است و از طرفی، چون امکانات و خدمات رفاهی در دل طبیعت نیز برای گردشگران و طبیعت گردان از اهمیت بالایی برخوردار است در این مناطق همچنین امکاناتی مانند رستوران، بوفه، آلاچیق به همراه باربکیو و سرویس بهداشتی نیز تعبیه می کنند و نام آن منطقه به پارک جنگلی تغییر پیدا می کند.

پارک جنگلی تلار نیز یک منطقه جنگلی بزرگ و فوق العاده دوست داشتنی برای گردشگران و خانواده ها در اطراف قائمشهر است که در یک جایی با ارتفاع بالا نسبت به سطح دریا واقع شده و به طبع آن، هوایی بسیار دلنشین و دوست داشتنی دارد و چون در اطرافش هم بجای زمین های شالی جنگل قرار دارد، هوای پارک جنگلی تلار نیز شرجی نبوده و یک طبیعت گردی و پیک نیک فوق العاده ای را برای گردشگران رقم می زند. برای ورود به پارک جنگلی تلار تنها یک مسیر ورودی در نظر گرفته شده که در جاده نظامی قرار دارد و گردشگران برای ورود به این پارک نه تنها فقط از آن گیت باید عبور کنند بلکه هزینه ای هرچند اندک نیز به ازای هر خودرو از گردشگران دریافت می شود.

پارک جنگلی تلار چون نام پارک جنگلی را یدک می کشد، امکانات و خدمات رفاهی متعددی را برای گردشگران در نظر گرفته تا گردشگران و طبیعت گردان خیالشان از بابت سرویس بهداشتی، سوپرمارکت و بوفه راحت باشد و همچنین، در بیرون از پارک جنگلی تلار واقع در جاده نظامی رستوران های خوبی هم هست که می شود روی آن ها برای یک وعده غذایی در دل طبیعت حساب کرد.

یک نکته مهمی را در خصوص بازدید از پارک جنگلی نلار باید در نظر بگیرید از آنجایی که پارک جنگلی تلار تنها پارک جاده نظامی است و جاده نظامی هم یکی از مهم ترین جاده های شهر قائم شهر به شمار میرود، برخی از مردم بخصوص بومی ها و ساکنان روستاهای اطراف به این پارک، پارک جنگلی جاده نظامی می گویند برای همین اگر بین جاهای دیدنی قائمشهر تصمیم به بازدید از پارک جنگلی تلار را داشتید و مشاهده کردید برخی به اینجا پارک جنگلی جاده نظامی می گویند تعجب نکنید. این پارک مسیرهای ماشین رو دارد و تقریباً نیازی نیست که برای رسیدن به برخی از نقاط بخواهید پیاده روی سنگین داشته باشید و نکته مهم دیگر آن است که در کنار مسیر ماشین رو، بخاطر طبیعتی که در اینجا وجود دارد و فاصله درختان، شما به راحتی می توانید با هر خودرویی از جاده آسفالته خارج شده و زیر سایه درخت هم خودروی خود را پارک کنید و هم بساط پیک نیک خود را پهن کنید.

پارک جنگلی تلار

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی تلار

پیش تر نیز اشاره کردیم پارک جنگلی تلار بخاطر اینکه در منطقه ای جنگلی قرار دارد، ارتفاع مطلوبی نسبت به سطح دریا دارد و همچنین زمین های شالی فاصله زیادی تا این پارک دارند، هوای اینجا همیشه مطلوب و دوست داشتنی است بخصوص به لطف درختان بلند قامتی که همیشه سایه دلنشینی را روی زمین به وجود آورده اند و می توانید به دور از آفتاب پیک نیکی خاطره انگیز را رقم بزنید. با این تفاسیر، فصل بهار و پاییز از نظر شرایط آب و هوایی خنک ترین و بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی تلار به شمار می رود هرچند به لطف هوای دلشین و سایه درختان، گردشگران بسیاری هم در فصل تابستان به بازدید از پارک جنگلی تلار قائمشهر می پردازند. از طرفی، اگر در فصل بهار و پاییز می خواهید سفر کنید بخصوص اوایل بهار و تعطیلات نوروز و اواخر پاییز، حتماً آب و هوا و شرایط باش باران را از قبل بررسی کنید.

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی تلار قائمشهر

پارک جنگلی تلار قائمشهر در اطراف قائمشهر قرار دارد و یک پارکی است که بیشتر مناسب خانواده ها برای طبیعت گردی و پیک نیک به شمار میرود. اینجا بطور کلی زمانی بین 2 الی 6 ساعت از گردشگران را میگیرد که با توجه به مدت زمان طبیعت گردی و اطراق متغیر می باشد. از طرفی، می توانید حالا که مسافتی نیم ساعته را از شهر قائمشهر طی کردید تا به این پارک برسید، در کنار آن نگاهی هم به برخی از جاهای دیدنی قائمشهر نزدیک به پارک جنگلی تلار بیاندازید که شامل روستاهای معروف اطراف از جمله آهنگرکلا، نوکلا و غیره بوده و اگر از طبیعت گردی نیز سیر نشدید، می توانید در ضلع جنوب غربی پارک جنگلی تلار، نگاهی هم به پارک جنگلی بابلکنار بیاندازید که پارکی فوق العاده معروف، بزرگ و دوست داشتنی است.

به غیر از جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی تلار قائمشهر، تپه باستانی گردکو، پل آجری خرما کلا، مقبره سید ابوصالح، پل بالا تجن، رودخانه تجن، امامزاده یوسف رضا، دریاچه گل پل، سد زمزم، منطقه محافظت شده آبشار شیرگاه و آببندان ساروکلا از معدود بهترین جاهای دیدنی قائمشهر هستند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

پارک جنگلی تلار

رزرو روزانه خانه مبله در قائمشهر

قائمشهر شهری جنگلی در استان مازندران به شمار می رود و به واسطه مناطق جنگلی فوق العاده ای که در اطرافش قرار دارد یکی شهر های توریستی استان مازندران بوده و بیشتر گردشگرانش را هم طبیعت گردان شامل می شوند. از این رو، گردشگران قائمشهر بیشتر برای اقامت ترجیح می دهند به اطراف شهر مراجعه کنند تا به مناطق جنگلی نزدیک باشند و در اطراف قائمشهر اقامتگاه های فوق العاده از انواع کلبه های جنگلی تا ویلاهای لوکس به صورت روزانه اجاره داده می شود که بهترین آن ها را در سایت باباسفر با قیمت های فوق العاده می توانید رزرو کنید. از طرفی، اگر می خواهید در خود قائمشهر اقامت داشته باشید و یا به دنبال اقامتی ارزان و اقتصادی هستید، اجاره خانه مبله در قائمشهر یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود چراکه هم در مرکز شهر هستید و دسترسی خوبی به جاهای مختلف دارید و هم دستتان برای انتخاب بهترین اقامتگاه ها با توجه به بودجه امکانات با توجه به تنوع بالای خانه های مبله در قائمشهر باز خواهد بود. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.