دره رنگین کمان هرمز

دره رنگین کمان هرمز یکی از زیبایی های طبیعت است که در جنوب کشورمان واقع در جزیره هرمز قرار دارد برای همین، ما ایرانی ها شانس این را داریم تا اوج هنر طبیعت را در از نزدیک ببینیم. اگر می خواهید با این دره زیبا و فوق العاده بیشتر آشنا شوید و بدانید که طبیعت چگونه همچنین اثر هنری را خلق کرده پس در ادامه با ما همراه باشید.

 هرمز

دره رنگین کمان هرمز کجاست؟

دره رنگین کمان هرمز همانطور که از نامش پدایست، در جزیره هرمز قرار دارد. جزیره هرمز از زیباترین و معروف ترین جزایر کشور است و به جرأت می توان گفت بعد از کیش و قشم، محبوب ترین جزیره تفریحی و توریستی کشور همین جزیره هرمز است. این جزیره در شرق جزیره قشم قرار دارد و چون به بندرعباس هم نزدیک است، گردشگران می توانند از دو منطقه بندرعباس و قشم به این جزیره دسترسی داشته باشند هرچند فاصله جزیره هرمز تا جزیره قشم کمتر از فاصله هرمز تا بندرعباس است.

جزیره هرمز فرودگاهی ندارد و تنها راه برای دسترسی به این جزیره از طریق کشتی یا قایق می باشد. از طرفی، تنها مقاصدی که شما را با استفاده از کشتی و قایق به جزیره هرمز می رسانند قشم و بندرعباس هستند و معمولاً افرادی که از طریق شهر بندرعباس می خواهند به جزیره هرمز برسند، خودروی شخصی به همراه دارند و از طریق لنج خودرو بر، وسیله نقلیه خود را وارد جزیره هرمز می کنند. از این جهت، برای دسترسی به جزیره هرمز از شهر بندرعباس، شما می بایست به اسکله حقانی بندرعباس مراجعه کنید. لنج های اسکله حقانی به مقصد جزیره هرمز همه روزه در ساعات 7، 13، 17 و 21 حرکت می کنند لذا قبل از این ساعات باید به اسکله مراجعه کنید و مراحل اداری تهیه بلیط و تهیه بلیط برای جابجای خود را انجام دهید. در نظر داشته باشید 40 دقیقه طول می کشد تا از شهر بندرعباس و اسکله حقانی به جزیره هرمز برسید.

 

اگر از طریق جزیره قشم می خواهید به جزیره هرمز برسید، با اینکه قشم به مراتب محبوب تر و شلوغ تر از بندرعباس می باشد و گردشگران بسیاری در این جزیره هستند که تمایل به بازدید از جزیره هرمز را دارند اما تعداد لنج ها و تعداد دفعاتی که لنج ها از قشم به هرمز می روند کمتر از بندرعباس می باشد. با این حال، برای دسترسی به جزیره هرمز از قشم می بایست به اسکله ذاکری جزیره قشم مراجعه کنید. لنج های اسکله ذاکری به مقصد جزیره هرمز یک بار در ساعت 7 صبح و یکبار در ساعت 2 بعد از ظهر حرکت می کنند و شما باید حداقل نیم ساعت قبل از شروع حرکت به اسکله مراجعه کنید. از سوی دیگر، لنج های مسیر برگشت یعنی از جزیره هرمز به قشم نیز در ساعات 8 صبح و 3 بعد از ظهر حرکت می کنند و فاصله جزیره هرمز تا قشم نیز بین 45 دقیقه تا یک ساعت بسته به نوع و سرعت کشتی می باشد.

بعد از اینکه شما با استفاده از لنج به جزیره هرمز رسیدید، ابتدا به شهر هرمز می رسید که در شمال جزیره قرار دارد و از سوی دیگر، دره رنگین کمان هرمز نیز در جنوب غربی این جزیره واقع شده است. از این رو، اگر خودروی شخصی به همراه داردی برای دسترسی به دره رنگین کمان هرمز از خود شهر هرمز کافیست به میدان شهدا مراجعه کرده و وارد خروجی غربی میدان شوید تا به بلوار برسید. در انتهای بلوار شما وارد جاده خواهید شد و بعد از طی کردن مسیری 7 کیلومتری و عبور از جاهای دیدنی معروف هرمز شامل ساحل فرش خاکی، دره سکوت، غار کریستال، ساحل سکوت، قصر بی بی گل، غار نمکی و غیره، در نهایت به دره رنگین کمان هرمز خواهید رسید. همچنین می توانید برای دسترسی بهتر نیز از راهنما های محلی کمک بگیرید.

 جزیره هرمز

بهترین زمان بازدید از دره رنگین کمان هرمز

همانطور که می دانیم، جزیره هرمز در جنوب کشور قرار دارد و جزء گرم ترین و شرجی ترین مناطق توریستی کشور می باشد. برای بازدید از این جزیره و دره رنگین کمان هرمز، بطور کلی شما دو انتخاب بیشتر ندارید. اگر آب و هوا برای شما از اهمیت بالاتری برخوردار است و چون هوای اینجا بسیار گرم و شرجی می باشد، بنابراین فصل زمستان یعنی از اواسط پاییز تا اواسط بهار بخصوص تعطیلات نوروز، این منطقه در شرایط آب و هوایی مساعدی قرار دارد اما در این ایام، جزیره هرمز بسیار شلوغ بوده و مملو از گردشگر خواهد بود برای همین شاید بتوانید از دره رنگین کمان بازدید کنید اما شلوغی و ازدحام جمعیت حسابی شما را کلافه خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر مشکلی با شرایط و آب و هوایی گرم و شرجی روز های تابستان اینجا ندارید و خلوتی برایتان ملاک است، بی شک تابستان بهترین زمان خواهد بود.

 دره رنگین کمان جزیره هرمز

معرفی دره رنگین کمان جزیره هرمز

اول از هرچیز، خوب است بدانید جزیره هرمز یک جزیره است که به لطف رسوبات آتشفشان به وجود آمده که شامل نمک، کانی، کلی مواد معدنی و غیره می باشد برای همین، بیشتر جاهای دیدنی این منطقه را جاهای طبیعی مانند غار و دره و غیره تشکیل می دهند و بسیار زیبا و دیدنی هستند. بیشتر جاهای این جزیره و خاکی که بخش زیادی از هرمز را تشکیل می دهد خاک سرخ نامیده می شود و جزیره هرمز در اکثر جاها به رنگ سرخ مشاهده می شود.

شما زمانی که بعد از یک ساعت به جزیره هرمز می رسید و شروع به گشت و گذار در این منطقه می کنید بخصوص بخش های جنوبی و غربی جزیره که مملو از غار و دره و غیره می باشد، متوجه می شوید که جزیره هرمز تماماً از خاک رس سرخ رنگ تشکیل نشده و جاهایی را میبینید که رنگ متفاوتی دارند و همچنین خوب است بدانید طبق بررسی هایی که در این منطقه صورت گرفته، گفته می شود بطور کلی 72 کانی در جزیره هرمز است که به رنگ های مختلف قرار دارند و در برخی نقاط بخصوص دره رنگین کمان هرمز، نقاطی را مبینید که رنگارنگ هستند و همانند رنگین کمان، هر رنگ خاک به صورت طبقه ای روی خاکی به رنگ دیگر قرار دارد لذتا بسیاری از مردم و گردشگران به سختی می توانند باور کنند که این رنگ ها و چیدمان آن ها کار طبیعت باشد و انسان در آن دخالتی نداشته.

 دره رنگین کمان هرمز

دره رنگین کمان هرمز جایی است که دیواره های هر دره رنگ های مختلفی دارد و منظره فوق العاده زیبا و دیدنی را به وجود آورده. بطور کلی، بخش زیادی از منطقه را خاک رس تشکیل می دهد، در برخی قسمت ها رنگ های نفره ای، زرد و سیاه وجود دارد که شامل مس و اکسید آهن یا همان فلزاتی همچون اولیژییست، مگنتیت و هماتیت و غیره هستند و در برخی از نقاط هم رنگ های صورتی، سفید، خاکستری و آبی مشاهده می شود که همان رسوبات و ترکیبات آتشفشانی هستند. نکته جالب توجه دره رنگین کمان هرمز به فلزی برمیگردد که طلایی رنگ است و از فلزی با نام پیریت تشکیل شده. فلز پیریت خودش هم شامل ترکیبات سولفید آن است و بین بومی ها، این سنگ فلز طلایی با نام چشم شیطان شناخته می شود.

 دره رنگین کمان

نکاتی که هنگام بازدید از دره رنگین کمان هرمز باید بدانید

شکی نیست که زیباترین جای دیدنی در جزیره هرمز همین دره رنگین کمان است و در فصل بهار و پاییز و بعضاً زمستان، اینجا شلوغ ترین جای منطقه خواهد شد اما نکات مهمی را باید در طول بازدید از دره رنگین کمان هرمز در نظر بگیرید تا سفری به یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

اولین نکته ای که در خصوص بازدید از دره رنگین کمان هرمز باید در نظر بگیرید به کل جزیره هرمز برمیگردد نه صرفاً دره رنگین کمان و این است که باید با خود برای خرید و گشت و گذار و هزینه ها، پول نقد به همراه داشته باشید چون این جزیره همچنان روش سنتی خود را برای مبادلات و خرید و فروش انجام می دهد و جایی را در این جزیره پیدا نمی کنید که مجهز به دستگاه کارت خوان باشد.

دره رنگین کمان منظره فوق العاده جذاب و خاصی برای عکاسی دارد و همیشه گردشگران با خود دوربین به همراه دارند تا این لحظات زیبا را ثبت کنند لذا از به همراه داشتن ابزار عکاسی اطمینان حاصل کنید.

خاک های جزیره هرمز و بخصوص دره رنگین کمان هرمز ارزش بسیار بالایی دارد و بسیار هم زیباست برای همین، بعضاً مشاهده شده که برخی از افراد با خود بطری یا ظرف هایی به همراه دارند و می خواهند مقداری از خاک جزیره را بردارند و با عنوان یادگاری از جزیره هرمز با خود برگردانند و همچنین در خود جزیره هرمز هم افراد سودجویی هستند که از قبل این بطری ها را پر از خاک دره رنگین کمان هرمز کرده و به فروش می رسانند. این کار باعث می شود که دره رنگین کمان هرمز و خود جزیره روز به روز فقیرتر شود و ارزشش را از دست بدهد. همچنین در نظر داشته باشید در صورتیکه با همه این تفاسیر همچنان اصرار داشتید که بطری حاوی خاک جزیره هرمز تهیه کنید، بدانید که به همراه داشتن این بطری در داخل هواپیما ممنوع است.

گشت و گذار در دره رنگین کمان هرمز صفای خاصی دارد و از آنجایی که اکثر گردشگران هنگام سفر به مناطق جنوبی، لباس های نازک و بعضاً روشن بخصوص سفید رنگ بر تن دارند، ذکر این نکته الزامیست که خاک های رس باعث رنگی شدن لباس ها می شود و باید خیلی مراقب باشید تا لباس های روشنی که بر تن دارید هنگام گشت و گذار در دره رنگین کمان هرمز رنگی نشوند.

 بطری های دره رنگین کمان هرمز

جاهای دیدنی اطراف دره رنگین کمان هرمز

بازدید از دره رنگین کمان هرمز، گشت و گذار در این منطقه و ثبت عکس های یادگاری، زمانی نزدیک به یک الی دو ساعت از شما می گیرد برای همین، حالا که کلی هزینه رفت و آمد کردید و زمان قابل توجهی را هم در مسیر خواهید بود، پس بد نیست در کنار دره رنگین کمان هرمز، نگاهی هم به دیگر جاهای دیدنی هرمز که در نزدیکی ای دره قرار دارند هم بیاندازید.

در نزدیکی دره رنگین کمان هرمز، معدن سفید، دره مجسمه ها، ساحل مفنق، غار نمکی و ساحل زیبایی که در مقابل این غار قرار دارد و با نام ساحل غار نمکی شناخته می شود، قصر بی بی گل، دره سفید، سواحل نقره ای و قرمز که در کنار یکدیگر قرار دارند و ساحل فرش خاکی قرمز از زیباترین و خاص ترین جاهای دیدنی این جزیره هستند که در نزدیکی دره رنگین کمان جزیره هرمز قرار دارند. همچنین اگر هم عاشق دوچرخه سواری هستید و یا می خواهید در جزیره هرمز تجربه دوچرخه سواری را هم داشته باشید، خوب است بدانید مسیر اختصاصی که برای دوچرخه سواری در نظر گرفته شده و دور تا دور جزیره را شامل می شود هم از نزدیکی دره رنگین کمان عبور می کند هرچند برای دوچرخه سواری نیاز است که با مسیر های جزیره آشنا باشید یا راهنما به همراه داشته باشید. 

دره رنگین کمان هرمز

7 کیلومتر بعد از منطقه هرمز و با عبور از قصر بی بی گل و غار نمکی

بخاطر شرایط آب و هوایی جزیره هرمز، فصل بهار و پاییز

ساحل فرش خاکی، دره سکوت، غار کریستال، ساحل سکوت، قصر بی بی گل و غار نمکی

بخاطر رنگ های مختلف خاک رسی که در این منطقه هست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.