پیست اسکی شمشک

اگر شما نیز یکی از علاقه مندان به رشته های ورزشی به خصوص اسکی هستید، پیست اسکی شمشک یکی از زیباترین جاهای تفریحی تهران به شمار می رود که با فضایی پوشیده از برف تجربه ای فراموش نشدنی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. این پیست که در منطقه ای کوهستانی جای دارد، برای افرادی که می خواهند برای چند ساعتی از گرمای تابستان به دور باشند انتخابی عالی است. همچنین با فرا رسیدن فصل زمستان و به خصوص ایام تعطیلی آخر هفته ها، ساکنین تهران و اطراف این شهر اوقات فراغت خوشی را در پیست شمشک سپری می کنند. پیست شمشک که در دامنه های کوه جای گرفته است، از فضایی با وسعت بالا برخوردار بوده و علاوه بر پیست اسکی، از امکانات رفاهی و تفریحی دیگری نیز بهره مند می باشد که گردشگران را به ساعت ها تفریح دعوت می کند. در ادامه از این مقاله از باباسفر، با ما همراه باشید تا همه چیز درباره پیست اسکی شمشک را توضیح داده و به همراه یکدیگر سری به بخش های جذاب این پیست بزنیم.

معرفی پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک پس از پیست دیزین، دومین منطقه گردشگری بزرگ ایران برای اسکی است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ مورد استفاده قرار گرفت. سپس در سال ۱۹۹۷ مورد فدراسیون اسکی آن را تایید کرده و به عنوان پیست اسکی بین المللی اتخاب شد. این پیست به ارتفاع ۲۵۵۰ متر تا ۳۰۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و به دلیل شیب زیادی که دارد مکانی عالی برای اسکی بازان محسوب می شود. البته این تنها مزیت پیست شمشک نیست، بلکه در این منطقه زیبا جاذبه های گردشگری و امکانات رفاهی بسیاری اعم از رستوران ها، تفریحگاه های گوناگون، مدرسه اسکی، هتل ها و غیره وجود دارد که می تواند حال هر کسی را خوب کند. از فضای آرامش بخش و پیست اسکی هیجان انگیز شمشک که گذر کنیم، کوه های پوشیده از برف نیز منظره ای خیره کننده را به بازدیدکنندگان ارائه می دهند که می توانید با نوشیدن یک چای و یا قهوه گرم از فضای بکر آن نهایت لذت را ببرید. مهم نیست شما یک اسکی باز قهار هستید و یا حتی یک بار هم تجربه اسکی نداشته اید، این پیست از امکانات امنیتی برخوردار است که حتی مبتدی ترین اسکی بازان نیز می توانند از آن بهره مند شوند.

معرفی پیست اسکی شمشک

موقعیت جغرافیایی پیست شمشک

اگر به سمت شمال شرقی تهران حرکت کنید، منطقه رودبار قصران در ۵۷ کیلومتری شمال شرقی تهران را مشاهده خواهید کرد که در قلب آن پیست اسکی جذابی جای گرفته است. اگر بخواهیم به طور دقیق تر توضیح دهیم، این پیست در شهر شمشک دربندسر که از توابع رودبار قصران شهرستان شمیرانات محسوب می شود، قرار گرفته است. به دلیل قرار داشتن شهر شمشک بر فراز دامنه های کوه، منطقه آن کوهستانی بوده و اکثر اوقات از آب و هوایی سرد برخوردار می باشد. همچنین ارتفاع بلندترین نقطه پیست ۳۰۵۰ متر و پست ‌ترین نقطه آن ۲۵۵۰ متر از سطح دریا می باشد.

تاریخچه احداث پیست شمشک

فعالیت پیست اسکی شمشک از سال ۱۳۲۷ آغاز شد که طراحی ابتدایی آن توسط مهندسان آلمانی صورت گرفت. اما در ابتدا امکانات تفریحی خاصی در این منطقه وجود نداشت. سپس با احداث تله اسکی 3 پایه ای که طول آن به 250 متر می رسد، این منطقه توسعه یافت و جذب گردشگر آن نیز بیشتر شد. این امر تا جایی ادامه یافت که در سال ۱۳۷۵ فدراسیون جهانی اسکی آن را تایید کرده و این منطقه به عنوان پیست اسکی بین المللی فعالیت خود را ادامه داد. پس از گذشت مدتی، به دلیل افزایش تعداد علاقه مندان و بازدیدکنندگان از این منطقه کوهستانی اقامتگاه ها و امکانات تفریحی بسیاری در آن ساخته شد که امروزه این پیست یکی از بزرگ ترین مجموعه های تفریحی را در اختیار مردم گذاشته است.

پیست اسکی شمشک

گشت و گذار در بخش های مختلف پیست اسکی شمشک

در منطقه شمشک چندین پیست اسکی وجود دارد و این پیست ها از چهار بخش تشکیل شده اند. در هر یک از پیست ها ویژگی های جذاب و منحصر به فردی وجود دارد که هر شخصی را به وجد می آورد. دو تله‌ اسکی چکشی، تله‌ سیژ و سه تله ‌اسکی بشقابی از مهم ترین بخش های پیست های شمشک هستند که مزایای ویژه ای را به بازدیدکنندگان ارائه می دهند. زمانی که وارد پیست شمشک می شوید اولین بخشی که توجه شما را به خود جلب می کند محوطه احتصاصی مبتدی است که با هدف بهره مندی افرادی که از تخصص کمتری در ورزش اسکی برخوردار هستند ایجاد شده. در این بخش، مسیری به مسافت 400 متری و ارتفاع 40 متر قرار گرفته است که مناسب تمرین اسکی می باشد. همچنین این مسیر به طوری طراحی شده است که هر شخصی با کمترین تجربه و حتی کودکان نیز می توانند از آن استفاده کرده و به راحتی از آموزش های اسکی بهره مند شوند. البته پیست های حرفه ای تر دیگری نیز در شمشک قرار دارد که افراد با تجربه تر می توانند از اسکی حرفه ای در این مسیر ها هیجانی بی سابقه را تجربه کنند.

پیست اسکی شمشک

پیست آفتاب شمشک

پیست آفتاب یکی از مسیر های حرفه ای مجموعه شمشک به شمار می رود که مسیر آن از مدرسه اسکی تا قله کوه ادامه داشته و طول آن 1850 متر می باشد. البته این احتساب طولی، ممکن است متغییر باشد و براساس میزان بارش برف هر سال متفاوت است. به دلیل مسیر و ارتفاع بیشتر پیست آفتاب نسبت به بخش مبتدی آن، برای اسکی در این پیست ابتدا باید دوره مبتدی را گذرانده و سپس مجاز به ورود در این پیست هستید. برای رسیدن به نوک قله از پیست آفتاب شمشک، تله سیژهایی در این مسیر تعبیه شده است که دستگاه هایی برای بالا بردن افراد و رساندن به پیست می باشند. طول خط این تله ‌سیژ به 1200 متر می رسد و در بخش جنوبی پیست شمشک قرار دارد.

پیست مهتاب شمشک

اگر تمایل دارید در طولانی ترین مسیر شمشک اسکی کنید، پیست مهتاب دقیقا برای شما ساخته شده است. این پیست با طول مسیر 1950 متر، طولانی ترین پیست شمشک است که معمولا افراد حرفه ای از آن استفاده می کنند. جاده پیست مهتاب از هتل شمشک شروع شده و به قله ختم می شود که در این مسیر تله سیژی به طول 1200 متر قرار گرفته و اختلاف ارتفاعی آن 600 متر احتساب می شود. برای رسیدن به پیست مهتاب، به بخش جنوبی پیست شمشک رفته و با سوار شدن تله سیژ خود را به بالاترین ارتفاع پیست برسانید. همچنین می توانید برای رسیدن به پیست مهتاب از تله اسکی که در پشت هتل وجود دارد نیز استفاده کنید. اگر از طریق تله اسکی به پیست مهتاب بروید می توانید مسافت 800 متری این پیست را طی کنید.

پیست اسکی مهتاب

مدرسه اسکی

اگر تا به حال ورزش جذاب اسکی را امتحان نکرده اید اصلا نگران نباشید. زیرا مجموعه شمشک از بخشی اختصاصی به نام مدرسه اسکی برخوردار بوده که در آن می توانید تمامی آموزش های مقدماتی مربوط به اسکی را فرا بگیرید. در این مدرسه می توانید مراحل ابتدایی اسکی را از سر گذرانده و برای حرفه ای شدن در این ورزش اقدام نمایید.

ساعت کاری مدرسه اسکی شمشک: از 9 صبح الی 15 بعد ازظهر

لازم به ذکر است اگر تمایل به استفاده از این مجموعه داشتید، باید به ورودی اصلی شمشک مراجعه کرده و از آنجا به مدرسه آموزش اسکی بروید. همچنین در صورت نداشتن وسیله های ضروری می توانید از وسایلی که در این مجموعه قرار دارد استفاده کرده و آن ها را به صورت ساعتی اجاره کنید.

مدرسه اسکی شمشک

پیست اسکی شبانه شمشک

یکی از مهیج و خاطره انگیزترین اتفاقاتی که می تواند در زندگی شما رخ دهد، لذت اسکی در شب و در پیست اسکی شبانه شمشک است. این پیست که مسافت آن 950 متر بوده و تا نیمه های قله ادامه دارد، امکان اسکی در شب را برای علاقه مندان مهیا کرده است. از ویژگی های منحصر به فرد این پیست، می توان به نورافشانی مسیر آن اشاره کرد که از طریق نورافکن های زرد، فضایی رویایی را به وجود آورده و حال و هوایی فوق العاده را به مراجعین القا می کنند. برای بهره مندی از خدمات پیست شبانه شمشک باید به ضلع غربی این مجموعه بروید.

ساعت کاری پیست اسکی شبانه شمشک: این پیست از دوشنبه تا چهارشنبه باز بوده و از ساعت 18 عصر الی 22 شب اسکی در آن امکان پذیر می باشد.

پیست اسکی شبانه شمشک

امکانات رفاهی پیست اسکی شمشک

از آنجاکه منطقه کوهستانی شمشک پیست بین المللی ایست که از سراسر جهان گردشگران را به سوی خود جذب می کند، امکانات رفاهی متعددی نیز برای این منطقه در نظر گرفته شده. علاوه بر تله سیژ و تله اسکی هایی که در شمشک وجود دارد، بوفه و کافه رستوران های با کیفیتی نیز مشاهده می شود که شما می توانید از این طریق مواد مصرفی خود را تهیه کرده و از خوراکی های لذیذ آن ها بهره مند شوید. همچنین در سراسر مجموعه شمشک و در مجاورت آن، اقامتگاه ها و هتل های بسیاری قرار گرفته که برای اقامت مسافران بهترین گزینه اند.

هتل جهانگردی شمشک

هتل شمشک یکی از بهترین و محبوب ترین استراحتگاه های مجموعه شمشک به شمار می رود که با ارائه مزایایی همچون منظره کوهستانی و معماری جذاب، اقامتی خاطره انگیز را برای گردشگران رقم می زند. قدمت ساخت این هتل به دوره پیش از انقلاب و در زمان سلطنت پهلوی باز می گردد. اما نکته جالب این است که معماری هتل کاملا مدرن است و هیچ قسمتی از آن مورد مرمت قرار نگرفته. هتل شمشک داری 17 اتاق است که مسافران می توانند با ساکن شدن در آن ها، از منظره زیبای کوهستانی دیدن کنند.

هتل شمشک

خانه های اسکیمویی جذاب

هتل میگون و هتل بارین شمشک، خانه های اسکیمویی جذاب را در اختیار عموم مردم قرار می دهند که انتخاب بسیاری از مسافران خارجی هستند. این خانه ها با معماری بسیار دلربا و محیطی جذاب، اقامتگاهی لوکس را به مردم هدیه می دهند که استفاده از آن تجربه ای کاملا متفاوت به شمار می رود.

کافی شاپ ها و رستوران های شمشک

از آنجاکه پیست شمشک یک مجموعه گردشگری است تعداد زیادی رستوران، بوفه و کافی شاپ در دل این منطقه کوهستانی زیبا قرار گرفته است که مسافران را به خوردن انواع نوشیدنی و غذاهای گرم دعوت می کند. این مجموعه ها از تنوع خوراکی بالایی برخوردار بوده و اکثرا محیط بیرون آن ها دارای میز و صندلی است که همزمان با میل کردن وعده های خود می توانید از چشم انداز زیبای شمشک نیز بهره مند شوید.

رستوران های پیست اسکی شمشک

قیمت بلیط پیست اسکی شمشک

هزینه استفاده از امکانات مختلف شمشک متغییر احتساب می شود و هر یک از امکانات تفریحی آن از قیمت متفاوتی برخوردار می باشند. اما در این بخش قیمت برخی از امکانات تفریحی پیست اسکی شمشک قید شده است.

هزینه ورودی پیست اسکی شمشک: قیمت خرید بلیط پیست اسکی شمشک در روز های هفته متغییر است و به شرح زیر می باشد.

شنبه ها: 140 هزار تومان

یکشنبه تا چهارشنبه: 180 هزار تومان

تعطیلات آخر هفته: 210 هزار تومان

مسیرهای دسترسی به پیست اسکی شمشک

منطقه کوهشتانی شمشک در ۵۷ کیلومتری شمال شرق تهران و در دامنه کوه جای دارد. این پیست در شهر شمشک دربندسر، از توابع رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار گرفته و از آب و هوای برفی برخوردار می باشد. آدرس پیست اسکی شمشک و شماره تماس این مجموعه در زیر برای شما عزیزان قرار گرفته است.

آدرس پیست اسکی شمشک: تهران، شمیرانات، رودبار قصران، شمشک، پیست اسکی شمشک

شماره تلفن پیست اسکی شمشک: 26527445-021

لازم به ذکر است که شما می توانید از طریق دو مسیر به محدوده شمشک رفته و از خدمات آن بهره مند شوید. این مسیرها شامل جاده لشگرک و تلو می شود که در ادامه مسیریابی دقیق آن ها را توضیح داده ایم.

مسیر دسترسی پیست اسکی شمشک از جاده لشگرک

جاده لشگرک را می توان بهترین مسیر رسیدن به شمشک دانست. برای وارد شدن به این جاده باید ابتدا وارد اتوبان بابایی غرب یا شرق شده و به سمت جاده فشم حرکت کنید. زمانی که وارد اتوبان لشگرک شدید با پلیس راه مواجه می شوید که باید از آنجا به سمت راست بپیچید. سپس به یک میدان می رسید که می توانید با دنبال کردن تابلوهای فشم، به این جاده برسید. پس از رسیدن به میدان اصلی فشم، به سمت چپ حرکت کرده و مسیر را تا بعد از میگون ادامه دهید تا جایی که به درود برسید. حالا دوراهی را مشاهده خواهید کرد که مسیر سمت راست آن شما را به پیست شمشک می رساند. 

همچنین اگر از مسیر خیابان استخر تهرانپارس نیز تردد کنید، می توانید از اتوبان زین الدین وارد خروجی استخر شده و مسیر را به سمت شمال تا جایی ادامه دهید که وارد اتوبان لشگرک بشوید. سپس ادامه مسیر را می توانید طبق توضیحات بالا ادامه دهید.

پیست اسکی شمشک

مسیر دسترسی پیست اسکی شمشک از جاده تلو

جاده تلو در انتهای شرقی اتوبان بابایی قرار دارد که شما می توانید هم از اتوبان بابایی شرقی و هم بابایی غربی وارد این جاده بشوید. برای رسیدن به جاده تلو ابتدا باید وارد اتوبان بابایی شرقی یا غربی شده و خروجی جاده تلو را دنبال کنید. سپس جاده تلو را تا انتهای آن ادامه داده و وارد بلوار امام خمینی شوید. از آنجا که به سمت غرب حرکت کنید، خروجی فشم را در سمت راست خود مشاهده خواهید کرد. از این مرحله به بعد می توانید مجددا از مسیر اول یعنی بعد از میگون و دوراهی سمت راست به پیست شمشک برسید.

بهترین زمان تفریح در پیست شمشک

شمشک یکی از مناطقی است که همیشه و در هر فصلی، منظره ای خیره کننده را که یک طرف آن چشم انداز شهر تهران و از سوی دیگر کوهستان زیبای آن را به رخ می کشد، به مسافران هدیه می دهد. اما به علت رابطه مستقیمی که میان بارش برف و شروع فعالیت این مجموعه وجود دارد، باید تا فصل پاییز منتظز بازگشایی آن بمانید. پیست شمشک از اوایل آذرماه شروع به فعالیت می کند و تا اوایل فروردین باز است. درواقع شما می توانید 3 الی 4 ماه از این مجموعه بی نظیر استفاده کرده و لذت اسکی در میان قله های استوار را بچشید. همچنین در تابستان ها شرایط آب و هوایی شمشک رو به خنک و آب و هوایی معتدل می رود که اکثر کوهنوردها برای بهره مندی از طبیعت بکر آن به کوهنوردی در این منطقه مشغول می شوند.

پیست شمشک

وسایل ضروری برای رفتن به پیست اسکی شمشک

به دلیل شرایط جوی کوهستانی که در منطقه شمشک برقرار است، دمای هوا همیشه چند درجه زیر صفر بوده و حتی در فصل تابستان نیز از آب و هوای بسیار سردی برخوردار می باشد. از همین روی پیش از رفتن به منطقه شمشک، حتما لوازم ضروری همچون لباس گرم، چکمه و پوتین های ضخیم و یک دست لباس اضافی را برای خود آماده کنید تا در صورت گذر از راه پر پیچ و خم و برفی این منطقه سرما شما را آزار ندهد. همچنین در صورت استفاده از پیست شمشک باید لوازم اسکی را به همراه خود داشته باشید، در غیر اینصورت باید از فروشگاه ها یا قرفه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند لوازم مورد نیاز خود را تهیه کرده و یا آن ها را اجاره کنید که شامل هزینه اضافی می شود.

پیست اسکی شمشک

جاهای دیدنی نزدیک به پیست اسکی شمشک

جاذبه های گردشگری بسیاری به غیر از پیست اسکی جذاب شمشک در این محدوده وجود دارد که در صورت تمایل می توانید به این مکان های دیدنی نیز سفر کرده و از خدمات آن ها بهره مند شوید. درواقع منطقه شمشک نه تنها از جاذبه های گردشگری طبیعی برخوردار است، بلکه چندین پیست اسکی مشابه نیز در مجاورت آن قرار دارند که هر کدام از ویژگی های منحصر به فرد خود برخوردار می باشند. اما اگر قصد بازدید از محبوب ترین جاهای دیدنی اطراف پیست شمشک را دارید، در ادامه برخی از بهترین آن ها را نام برده ایم.

پیست دیزین: پیست دیزین که از طبیعتی مسحور کننده و چشم اندازی زیبا برخوردار است دقیقا در مجاورت پیست شمشک جای گرفته. پیست دیزین در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال کرج و ۶ کیلومتری ولایت رود قرار دارد و مجموعه تفریحی کاملی را به مسافران ارائه می دهد.

پیست اسکی دربندسر: این پیست در ارتفاعی بلند تر از پیست اسکی حرفه ای شمشک ساخته شده و در سال ۱۳۶۰ شروع به فعالیت کرد. پیست دربندسر از محیط نیمه خصوصی برخوردار بوده و به دلیل جاذبه های بیشماری که دارد گردشگران بسیاری به تفریح در این منطقه می پردازند.

رودبار قصران: رودبار قصران یکی از بخش های مهم شهرستان شمیرانات محسوب می شود که پیست شمشک نیز در همین محدوده قرار دارد. رودبار قصران پر از جاذبه های گردشگری خاص است که محلی عالی برای گذراندان تعطیلات آخر هفته ها به شمار می رود.

همچنین در فصل تابستان بازدید از قلعه و آبشار های اطراف شمشک نیز می تواند تجربه ای دلچسب بوده و مسافران را به وجد بیاورد. پس اگر در فصل زیبای تابستان به شمشک رفتید حتما سری به آبشار های طبیعی این منطقه کوهستانی بزنید.

هتل بارین شمشک

اجاره ویلا نزدیک پیست اسکی شمشک

ویلاهای لوکس بیشماری در مجاورت پیست شمشک وجود دارد که تجربه یک یا چند شب اقامت دلچسب را به مسافران هدیه می دهد. بسیاری از گردشگران خارجی یا داخلی تمایل به اقامت رویایی در این مجموعه را دارند که وب سایت باباسفر این امر را برای تمامی مسافران تسهیل کرده است. شما می توانید با اجاره ویلا شمشک از سایت باباسفر، از خدمات آنلاین و پشتیبانی 24 ساعته این مجموعه بهره مند شده و ساکن شدن در بهترین ویلاهای شمشک را به خود اختصاص دهید.

پیست شمشک در منطقه کوهستانی شمشک و در شمال شرقی تهران جای گرفته است که در مجاورت منطقه شمیرانات واقع شده.

برای رفتن به این مجموعه تفریحی و بهره مندی از امکانات رفاهی فوق العاده آن می توانید از دو مسیر جاده لشگرک و تلو اقدام کرده و با رسیدن به جاده فشم، پیست اسکی آن را در سمت راست خود مشاهده کنید.

از اوایل آذر تا اواسط فروردین ماه و نسبت به بارش برف، استفاده از پیست شمشک برای مسافران عزیز امکان پذیر می باشد.

هزینه ورودی پیست اسکی شمشک نسبت به روزهای هفته و امکانات تفریحی آن متغییر است. اما ورودی این پیست در روزهای شنبه 140 هزار تومان، از یکشنبه تا چهارشنبه 180 هزار تومان و در روزهای پنجشنبه و جمعه مبلغ 210 هزار تومان می باشد.

در این پیست علاوه بر لذت بردن از مسیر اسکی و آب و هوای دلچسب برفی، امکانات تفریحی دیگری همچون تله سیژ، تله اسکی، بوفه، رستوران و اقامتگاه های منحصر به فردی وجود دارد که اوقات خوشی را برای گردشگران این مجموعه به ارمغان می آورد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.