جاهای دیدنی بابلسر

 کشور ایران سرزمینی بسیار پهناور است که گوشه گوشه‌ ی آن را اماکنی تاریخی و بسیار زیبا تشکیل داده اند. پیشینه ی تاریخی ایران و ناملایمات و ملایماتی که طی صده ها متحمل شده، منجر به شکل گیری بافتی تاریخی و شهر ها و مناطقی زیبا شده است. یکی از این شهرهای تاریخی زیبا بابلسر است. شهر های شمالی همیشه از شهرهای محبوب و پر طرفدار مردم ایران بوده اند که هر ساله افراد زیادی آن ها را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. شهرستان بابلسر نیز یکی از شهرهای شمالی و ساحلی واقع در استان مازندران است که می توان گفت یکی از خوش آب ‌و‌ هوا ترین شهر های شمالی کشور می باشد. بابلسر یک منطقه‌ بسیار سر سبز و با طراوت است که از طبیعتی بکر و چشم ‌اندازهایی منحصر به فرد برخوردار است. به دلیل آب و هوای مطلوب و طبیعت سر سبزی که بابلسر دارد، سالانه  گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران مجذوب طبیعت بی نظیر این شهر شده و آن را برای سفر انتخاب می کنند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی مکان های دیدنی و تاریخی شهر بابلسر بپردازیم. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی بابلسر

تاریخچه بابلسر

همان طور که در ابتدای متن نیز به آن اشاره شد، بابلسر شهری تاریخی است که پیشینه و قدمت زیادی دارد. شهر بابلسر در زمان های گذشته یکی از بنادر طبرستان به حساب می آمد. بابلسر در زمان های گذشته مشهد سر نام داشت. برخی معتقد بودند که قدیمی‌ترین نام این شهر مشهد سبز بوده است. عده ای معتقد بودند این نام به دلیل وجود امامزاده ابراهیم برادر امان رضا ) بر روی این شهر گذاشته شده است. واژه سبز نیز به دلیل سر سبزی، آبادی و زیبایی این منطقه انتخاب شده بوده که البته به مرور زمان به مشهد سر تغییر پیدا کرد. در زمان باستان نیز شهر بابلسر، مانداگارسیس نامیده می‌شد. مانداگارسیس نام بندر کوچکی در سواحل دریای مازندران بود که میان رودهای چرینداس و استارتو واقع شده بود. شهر بابلسر در دوران قاجاریه یک بندر تجاری به حساب می آمد که پنج محله به نام‌ های صوفی محله، بازار محله، باغ تنگه، بابل پشت و کاله را دارا بود. این شهر در زمان های گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی که داشت تحت عنوان بندر و مرکز تجارت دو کشور ایران و روسیه بود و کمپانی «قفقاز و مرکوری» که تحت حمایت مالی دولت روسیه قرار داشت، شعبه‌ای در این شهر داشت. از شهر بابلسر صنایع مختلف زیادی مانند برنج، ابریشم و پنبه به کشور روسیه صادر می شده است. مردم بابلسر از قوم طبری هستند و گویش و زبان رسمی آن ها نیز مازندرانی است.

بابلسر کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

بابُلْسَر نام یکی از شهرهای شمالی و ساحلی واقع در استان مازندران است که میان دریای مازندران و رشته کوه های البرز قرار گرفته است. می توان گفت بابلسر شهری است که مسافران زیادی آرزوی سفر و اقامت در آن را دارند. اگرچه مسیر رسیدن به یک شهر موضوع مهمی در سفر است اما در سفر به بابلسر هیچ تفاوتی ندارد که کدام مسیر را برای رفتن به بابلسر انتخاب کنید چرا که در طول همه مسیر ها با جاده هایی بسیار زیبا، سرسبز و منحصر به فرد مواجه خواهید شد. جهت رسیدن به شهر بابلسر می بایست از جاده ی فیروز کوه اقدام کرده و در حدود دو الی دو و نیم ساعت دیگر به بابلسر برسید. در صورتی که قصد دارید از شهر تهران به شهر بابلسر سفر کنید، پس از رفتن به سمت رود هن می بایست به جاده ی آبعلی وارد شوید و سپس به مسیر اصلی یعنی فیروزکوه برسید. از اینجای مسیر به بعد نیز پس از رسیدن به شهر آمل، وارد مسیر جاده ی فریدون کنار شده و به سمت نوار ساحلی حرکت می کنید. در نهایت می توانید به مقصد خود، یعنی شهر زیبای بابلسر وارد شوید.

پل معلق فلزی بابلسر

دومین مورد از جاهای دیدنی بابلسر، پل معلق بابلسر است که این پل متعلق به دوران پهلوی اول می‌ باشد. پل معلق بابلسر یک پل فلزی معلق است که در خیابان پاسداران واقع شده و  در سال ۱۳۱۳، یعنی پیش از جنگ جهانی دوم به وسیله مهندسین و متخصصین آلمانی و سوئدی بر روی رودخانه بابلرود احداث و از آن زمان به یکی از مهمترین آثار باستانی و دیدنی و همچنین جاذبه ‌های شهر بابلسر تبدیل شد. پل معلق اولین پلی است که ماشین‌ رو بوده و دو قسمت شرقی و غربی بابلسر را به‌ هم متصل می کند. این پل پر تردد همچنین مسیر ارتباطی بابلسر، فریدونکنار بوده و مسیر شاهراه شرق به غرب استان می باشد. پل معلق از طول ۸۰ متری، عرض ۸ متری و ارتفاع ۱۶ متری برخوردار است.

آدرس پل معلق فلزی بابلسر: استان مازندران، شهرستان بابلسر، خیابان پاسداران.

 پل معلق فلزی بابلسر

اسکله ساحلی از جاذبه های گردشگری بابلسر

قطع به یقین یکی از مواردی که افراد زیادی را علاقه مند به شهرهای شمالی کرده است، وجود دریا و ساحل در این شهر ها است. دریا ها همیشه از مناطق محبوب و بسیار زیبایی هستند که دارای امکاناتی چون اسکله می باشند. اسکله ساحلی بابلسر نیز از جاذبه های گردشگری بابلسر است که تفریحات و امکانات مختلف متنوعی را برای علاقه مندان فراهم کرده است. برای نمونه می توان به تفریحاتی چون قایق سواری اشاره کرد به جهت دارا بودن انواع مختلفی از قایق ها و صنوبرهای بلند، فرصت قایق سواری تک نفره یا گروهی را برای علاقه مندان به ارمغان آورده است. افرادی که علاقه ای به قایق سواری ندارند، می توانند در فضای اسکله قدم زده و یا بازی های گروهی انجام دهند. در اسکله بابلسر آلاچیق هایی وجود دارند که گردشگران می توانند در آن ها نشسته و به تماشای منظره بینظیر پیش روی خود بپردازند. از دیگر زیبایی های اسکله بابلسر می توان به سنگ های موج شکنی اشاره کرد که در دور تا دور اسکله وجود داشته و آن را پوشانده است. قابلیت وجود این سنگ شکن ها این است که مانع ورود آب به ساحل شده و  نور کاری هایی که میان این سنگ ها انجام شده است نیز جلوه ای بسیار زیبا و جذاب را به هنگام شب در محوطه ی اسکله به نمایش می گذارند.

باغ وحش بابلسر

باغ وحش بابلسر که یکی دیگر از مناطق دیدنی بابلسر به حساب می آید، باغ وحشی است که در اصل «پارک وحش» شهر ساحلی بابلسر به حساب آمده و به صورت کاملا خصوصی اداره می شود. در این باغ وحش حیوانات مختلفی چون گرگ، شتر، شیر، خرس، گوش‌سیاه، میمون و دیگر حیوانات مختلف نگهداری می شوند. پارک وحش بابلسر محل بسیار خوب و مناسبی برای سرگرمی کودکان، تفریح و گذراندن اوقات فراغت گردشگران می باشد. اگرچه به طور کلی و به عقیده عده زیادی نگهداری حیوانات در باغ‌ وحش کار ناپسندی است اما باغ وحش بابلسر را می توان یکی از جاذبه های استان مازندران معرفی کرد.

آدرس باغ وحش بابلسر: استان مازندران، شهرستان بابلسر، خیابان دریا، در نزدیکی مرکز سرطان‌ شناسی بابلسر.

منطقه ساحلی میرود (بهنمیر)

منطقه ساحلی میرود بابلسر، یکی دیگر از جاهای دیدنی بابلسر است که در فاصله‌ی ۲ کیلومتری از منطقه بهنمیر که از توابع شهرستان بابلسر است قرار دارد. منطقه ساحلی میرود منطقه‌ای بسیار زیبا، بکر، سرسبز، با پوشش گیاهی جنگلی و چشم‌اندازی خیره‌کننده است که تحت عنوان منطقه‌ی گردشگری میرود نیز شهرت دارد. این منطقه از استان مازندران یک نمونه از جاذبه های گردشگری است که از مناطق بسیار محبوب و پرطرفدار بابلسر است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. منطقه ساحلی میرود از امکاناتی چون پارک مخصوص کودکان، رستوران، سکوهایی مخصوص برای نصب چادر، نمازخانه و غیره برخوردار است. این منطقه در یک چهارراهی قرار دارد که به شهرهای بابل، قائمشهر، کیاکلا و بابلسر وصل می‌شود.

آدرس منطقه ساحلی میرود: استان مازندران، شهرستان بابلسر، بهنمیر.

 منطقه ساحلی میرود

عمارت سازمان مرکزی دانشگاه

دانشگاه مازندران یکی از دانشگاه های قدیمی ایران است که ساختمان بسیار زیبایی دارد. یکی از ساختمان های زیبای این دانشگاه عمارت سازمانی مرکزی دانشگاه است که از اماکن دیدنی بابلسر به حساب می آید. این عمارت یکی از بناهای دیدنی بابلسر است که دارای معماری بسیار زیبایی می باشد. همان طور که گفته شد، این دانشگاه و ساختمان آن، پیشینه ای قدمتی دارند و از زمان احداث این عمارت نزدیک به یک قرن می گذرد. در ابتدا این عمارت به عنوان یک مهمان خانه وسیع در شهر بابلسر و همچنین کاخ تابستانی رضا شاه در مجاورت پل معلق اول و در یک کیلومتری دریا در بین یک باغ بسیار گسترده احداث شد. اما در گذر زمان و در حال حاضر به ساختمان مرکزی و اداری دانشگاه مازندران تغییر کاربری داده است.

آدرس عمارت سازمان مرکزی دانشگاه: استان مازندران، شهرستان بابلسر، جنب پل معلق.

منطقه توریستی کرفون

منطقه‌ توریستی کرفون بابلسر یک مورد دیگر از مناطق و جاذبه های گردشگری شهر بابلسر به حساب می آید. منطقه کرفون از چشم اندازی بسیار زیبا و منحصر به فرد برخوردار بوده و مولفه هایی چون بکر بودن و آرامش و سکوتی که دارد، غروب های دل انگیز، ساحل زیبا و امواج خروشانی که صدای بی نظیری ایجاد می کنند، این منطقه را به منطقه محبوب و مورد علاقه گردشگران تبدیل کرده است. منطقه کرفون که منطقه ای توریستی به شمار می آید، از مناطق بکر و بسیار جذاب شهر بابلسر است که با برخورداری از قابلیت های متنوع و متعدد، سالانه میزبان چندین توریست و گردشگر از سراسر ایران می‌باشد. با سفر به این منطقه گردشگری می‌توانید برای لحظاتی هم که شده طعم آرامش و سکوت مطلق در طبیعت را بچشید. از امکانات این منطقه می توان به شرکت تعاونی پره کرفون در ساحل اشاره کرد که می توان ماهی های تازه صید شده از دریای زیبای خزر را از آن تهیه کرد.

آدرس منطقه توریستی کرفون: استان مازندران، شهرستان بابلسر، ۱۳ کیلومتری جاده ساحلی بابلسر به ساری، کرفون

بقعه امام زاده ابراهیم

مانند تمام شهرهای دیگر ایران، به دلیل بافت مذهبی که وجود دارد، علاوه بر اماکن دیدنی تفریحی، اماکن تاریخی مذهبی نیز وجود دارند. بقعه امامزاده ابراهیم بابلسر، یکی از این اماکن است که از جاذبه های گردشگری شهر بابلسر به شمار می آید. این بقعه تاریخی در قرن نهم هجری و در مرکزی ترین نقطه شهر بابلسر قدیم احداث شده و یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین زیارتگاه های استان مازندران است که افراد زیادی به خصوص افراد مذهبی و محلی آن منطقه را به خود جلب کرده است. لازم به ذکر است که در میان اهالی این منطقه، امامزاده ابراهیم با نام "ابوجواب" نیز شناخته شده و محل ی‌های این منطقه معتقد هستند که امامزاده ابراهیم پسر امام موسی ) و همچنین برادر امام رضا ) می باشد. بقعه امامزاده ابراهیم بنایی است به شکل ۸ ضلعی که دارای گنبدی به شکل كلاه درويشی كه از عظمت خاصی برخوردار است، می باشد. علاوه بر این، یک ساختمان تحت عنوان یک مسجد بزرگ و محلی برای آبدارخانه و غیره نیز آن به این بنا افزوده شده است. داخل بنای اصلی این بقعه، گچ بری های زیبا و ظریفی وجود دارند که جلوه ای منحصر به فرد به آن بخشیده و همچنین بر روی درب ها نیز سه تاریخ ۸۵۷، ۸۵۸ و ۸۴۱ هجری قمری حک‌ شده است. این امام زاده به جهت داشتن آثاری تاریخی ارزشمند هنری چون درب هایی قدیمی، صندوق های چوبی و تعدادی کتیبه‌ شناخته می شود.

آدرس بقعه امامزاده ابراهیم: استان مازندران، شهرستان بابلسر، مرکز شهر.

 بقعه امامزاده ابراهیم

بقعه بی بی رقیه

دومین مورد از اماکن مذهبی که از جاذبه های گردشگری بابلسر به شمار می آید، بقعه بی بی رقیه است که از جاهای مذهبی توریستی این شهر به شمار می آید. امامزاده بی بی رقیه از نوادگان امام هفتم شیعیان یعنی امام موسی کاظم ) و خواهر امامزادگان ابراهیم و اسماعیل ) می باشد. بنای این بقعه تا حدودی نوساز بوده و یک گنبد کوچک ضربی سیمانی و یک ورودی را دارا می باشد. نمای ورودی این بنا به طور کامل با کاشی هایی شطرنجی سبز رنگ کاشی کاری شده و نام صاحب بقعه یعنی بی بی رقیه نیز بر بالای آن بر روی کاشی کوچک لاجوردی رنگی حک شده است. همچنین، در دو طرف درب های ورودی، تعداد دو کتیبه به شکل عمودی کوتاه و به خط نستعلیق بر کاشی لاجوردی رنگی نصب شده است که بر روی یکی از آن ها حدیث و بر روی دیگری شعر علی الله فی کل امورتوکلی و فی الخمس اصحاب الکساء توسلی حک شده است. مقبره این امامزاده در بین حرم مطهر که معادل 16 متر مربع وسعت دارد به صورت نمایانی آشکار است که با استفاده از پارچه هایی سبز رنگ و چند عدد گلدان آذین شده است. از آنجایی که بی بی رقیه خادم حضرت ابراهیم بوده است، آرامگاه او نیز در جوار آرامگاه امامزاده ابراهیم ساخته شده است.

آدرس بقعه بی بی رقیه: استان مازندران، شهرستان بابلسر، مرکز شهر.

قمارخانه ای که تبدیل به بیمارستان شد

زمانی که از افراد سالخورده و قدیمی‌ های شهر بابلسر سراغ تنها بیمارستان تخصصی شمال را جویا می شوی، در اولین جمله آن را هتل کازینو سابقی که در مجاورت دریا قرار دارد، توصیف می کنند. هتل کازینو بابلسر که پیش از انقلاب یک مرکز تفریحی و محلی برای خوش‌گذرانی بود، در سال ۱۳۲۹ تأسیس شده و در سال ۱۳۵۷ و پس از انقلاب تعطیل شده و کاربری نوینی به خود گرفت. از آن جایی که وجود چنین اماکنی پس از انقلاب ممنوع اعلام شد، این قمار خانه یا کازینو پس از انقلاب به بیمارستانی تخصصی تبدیل شد. این کازینو به یکی از پیشرفته ‌ترین مراکز شیمی درمانی و رادیوتراپی فعال در شمال کشور تبدیل‌ تغییر کاربری داده و هر ساله حدود هزار و ۳۰۰ بیمار سرطانی نیز در آن درمان می‌شوند. این بیمارستان، بیمارستان شهید رجایی بابلسر نام دارد. این بیمارستان در نزدیکی دریای خزر و در بکرترین منطقه ساحلی واقع شده است. دستور تبدیل کازینوی سابق بابلسر که به دوران پهلوی دوم مربوط است، به وسیله شهید رجایی صادر و در نهایت این مرکز رفاهی و تفریحی به یک مرکز درمانی و آموزشی تبدیل شد.

آدرس کازینو سابق بابلسر و بیمارستان شهید رجایی فعلی: استان مازندران، شهرستان بابلسر، کنار دریا خیابان شریعتی.

سد لاستیکی

سد لاستیکی بابلسر، یک مورد دیگر از دیدنی های بابلسر و یکی از تفرجگاه‌ های بسیار پرطرفدار در منطقه بهنمیر است. سد لاستیکی که سد لاستیکی عرب خیل نیز نامیده می شود، سازه‌ ای با طولی بالغ بر ۵۰ متر و دارای ارتفاع ۳ متری از سطح رودخانه می باشد. این سد از چشم ‌اندازی بسیار زیبا و مناظری منحصر به فرد برخوردار است که امروزه آن را به یکی از استراحتگاه‌های بسیار عالی برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است. سد لاستیکی که از تفرج‌گاه ‌های بسیار پر طرفدار شهر بابلسر است، درمنطقه بهنمیر قرار داشته و تامین آب آن نیز به وسیله رودخانه تالار که از رشته کوه البرز سرچشمه گرفته، از شهر های قائمشهر، کیاکلا و سوادکوه، به سد عرب خیل در بهنمیر سرازیر شده و پس از گذر از بخش‌ های غربی، شرقی و جنوبی منطقه بهنمیر، در ساحل میرود به دریای خزر وارد می‌شود.

آدرس سد لاستیکی بابلسر: استان مازندران، شهرستان بابلسر، منطقه بهنمیر

 سد لاستیکی بابلسر

رودخانه بابلرود و اسکله های قایق رانی

رودخانه بابلرود و اسکله ‌های قایق‌ رانی آن یکی دیگر از مکان های دیدنی بابلسر است که این شهرستان را به دو قسمت مجزا تفکیک کرده است. رودخانه بابلرود از امکانات و قابلیت های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی در محوطه آن برخوردار است که آن را به یکی از پر طرفدار ترین و محبوب ترین مکان‌ های تفریحی در این شهرستان زیبا تبدیل کرده است. از زیبایی ها و قابلیت های این رودخانه می توان به پارک و فضای سبزی که اطراف رودخانه ایجاد شده، اسکله‌ های قایق‌رانی، رستوران‌ و کافی‌شاپ، سفره خانه و غیره اشاره کرد.

آدرس رودخانه بابلرود: استان مازندران، شهرستان بابلسر، انتهای خیابان طالقانی.

شهرک ساحلی خزر شهر

آخرین مورد از مناطق دیدنی بابلسر، شهرک ساحلی خزر شهر است. این شهرک از مناطق توریستی و بسیار محبوب گردشگران است که در شش کیلومتری بابلسر قرار دارد. این شهرک به شهرک خزر شهر شناخته می شود و از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است. این شهرک به علت فاصله‌ بسیار کمی که از استان تهران دارد، از مناطق محبوب گردشگری در فصل های تابستان و همچنین روزهای تعطیل است. شهرک ساحلی خزر شهر از قابلیت هایی چون آب و هوایی مطلوب، طبیعتی بی نظیر و منحصر به فرد و قرار گرفتن در نزدیکی دریا برخوردار است که آن را بسیار محبوب کرده‌ اند. ذکر این نکته ضروری است که برای ورود به این شهرک توریستی، مسافران و گردشگران مستلزم دارا بودن کارت ورود هستند.

آدرس شهرک ساحلی خزر شهر: استان مازندران، شهرستان بابلسر، کیلومتر ۶ جاده فریدونکنار.

روستای گالشکلا

روستای گالشکلا یکی از جاهای دیدنی بابلسر است که از توابع این شهر محسوب می‌شود. تعداد ساکنین این روستای توریستی به بیش از  400 خانوار و بیش از 1400 نفر می‌ رسد. این روستای دیدنی با طبیعت جذاب و منحصر به فردی که دارد، حدوداً در یک کیلومتری مرکز شهر بهنمیر و با وسعتی نزدیک به 60 هزار متر مربع واقع شده است. روستای گالشکا اغلب با عنوان بهشت دامداران نیز شناخته می ‌شود. این روستا به دلیل دارا بودن آب و هوای مطبوع، طبیعت سرسبز، پوشش گیاهی انبوه و متنوع و چشم اندازی زیبا و خیره کننده به یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی بابلسر تبدیل شده است.

آدرس روستای گالشکا: استان مازندران، یک کیلومتری شهرستان بابلسر، بهنمیر، روستای گالشکا.

روستای گالشکلا

برج قدیمی ساعت نماد بابلسر

برج قدیمی ساعت بابلسر یکی از معروف ترین جاهای دیدنی بابلسر است که به نماد اصلی این شهر توریستی تبدیل شده است. این برج زیبا و دیدنی در خیابان فلسطین یا کاخ این شهر واقع شده است. برج قدیمی ساعت بابلسر در دوره پهلوی ساخته شد که مورخان اظهار دارند معماری و طراحی آن توسط شیخ سید صالح صالحی مشهد سری بزرگ خاندان صالحی بابلسر انجام شده است. این برج در سال ۱۳۶۸تحت عنوان آثار ملی به ثبت ملی رسیده و اکنون نیز به یکی از  نمادهای اصلی و مهم شهر بابلسر تبدیل شده است. این ساعت باشکوه که زبانزد عام و خاص است، در محوطه یک هتل در بابلسر قرار دارد. آدرس برج قدیمی ساعت نماد بابلسر: استان مازندران، شهرستان بابلسر، خیابان فلسطین، برج قدیمی ساعت.

این منطقه خوش آب و هوا جاذبه هایی همچون پل معلق، رودخانه بابلرود، آبشار شی الیم، روستای گالشکلا، باغ وحش بابلسر، امامزاده ابراهیم و بسیاری از مناطق توریستی و بناهای تاریخی را در خود جای داده است.

منطقه ساحلی میرود بابلسر، منطقه‌ توریستی کرفون، شهرک ساحلی خزر شهر.

پارک وحش بابلسر، رودخانه بابلرود و اسکله های قایق رانی، منطقه ساحلی میرود بابلسر، منطقه‌ توریستی کرفون، شهرک ساحلی خزر شهر و بازدید از بناهای تاریخی و طبیعت بکر.

برج قدیمی ساعت که نماد شهر بابلسر است، مدرسه تاریخی نرجس، سقانفارها، پل معلق بابلسر و امامزاده ابراهیم (ع).

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت