جاهای دیدنی بهشهر

بهشر یکی از قدیمی ترین شهرهای شرقی استان مازندران بوده و مرکز شهرستان بهشر را به خود اختصاص داده است. این شهر زیبای شمالی به دلیل قرار داشتن در استان مازندران که یکی از بزرگ ترین مناطق توریستی ایران به شمار می رود، از منابع طبیعی بسیار و جاذبه های گردشگری شگفت انگیزی بهره مند است که سالانه حجم بالایی از گردشگران را از سراسر ایران به سمت خود می کشاند. درواقع بهشهر به عنوان شرقی ترین شهرستان استان مازندران شناخته می شود که از آبشار های زیبا گرفته تا چشمه های آب معدنی، طبیعت و جنگل های بکر، غارهای تاریخی و مناطق حفاظت شده مهم را در دل خود جای داده است. در ادامه از این محتوا با ما همراه شوید تا تمامی جاهای دیدنی بهشهر را برای شما عزیزان نام برده و تفریحات مهیج این شهرستان خوش آب و هوا را نام ببریم.

جاهای دیدنی بهشهر

تاریخچه بهشر

بهشهر یک شهرستان زیبا است که از نظر تاریخ و فرهنگ غنی بوده و یکی از مقاصد گردشگری محبوب به شمار می رود. این شهرستان خوش منظر به طبق شواهد تاریخی که از این منطقه به دست آمده است، قدمت پیدایش شهرستان بهشهر به 10000 سال پیش از میلاد و به دوره غارنشینی باز می گردد. از همین روی بهشهر یک شهر تاریخی است که دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد در طول تاریخ و به خصوص دوره حکومت صفویه کورد توجه بسیاری از فرمان روایان قرار داشته است. بهشهر تا پیش از دوره صفوی با نام های تمیشه، پنج هزاره، آسیاب سر و خرگوران شناخته می شد. سپس شاه عباس در طی سفری که به این شهر زیبا داشت، بهشهر را پایتخت خود معرفی کرد و نام آن را به اشرف آباد به معنی «شریف ترین شهرها» برگزید. شاهان صفوی نام «بهشهر» را برای این شهر زیبا برگزیده‌ اند که به ‌معنای «بهترین و شریف‌ترین شهر» است.

بهشهر کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

بهشهر به عنوان یکی از سرسبز و زیباترین مناطق شمالی ایران شناخته می شود که در شرق استان مازندران جا خوش کرده است. این منطقه زیبا از سویی به کوه ها و جنگل های زیبا مشرف است و از سوی دیگر چشم اندازی به سوی دریا را به بازدیدکنندگان هدیه می دهد. این شهرستان پرجمعیت از سمت شرق به گلوگاه، از سمت غرب به دو شهرستان ساری و نکا و از سمت جنوب به دامنه‌ های البرز و شهرستان دامغان منتهی می ‌شود. بهشر از سه بخش مرکزی، گلوگاه و یانه‌ سر تشکیل می شود و دارای ۲۰۶ روستا است که تنها 167 روستا از آن دارای سکنه هستند. بهترین مسیر دسترسی به شهرستان تاریخی بهشهر جاده های هراز و فیروزکوه هستند.

جاذبه های گردشگری بهشهر

مجموعه تاریخی عباس آباد

از آنجاکه بهشهر یکی از قدیمی ترین مناطق شرقی استان مازندران است، بناهای تاریخی بسیاری از جاذبه های گردشگری بهشهر را به خود اختصاص داده اند. مجموعه عباس آباد نیز از همین جاذبه های تاریخی است که به عنوان بزرگ ترین باغ دوره صفوی که در ایران ساخته شده است شناخته می شود. این مجموعه تاریخی ارزشمند شامل باغ،‌ دریاچه، حمام و جاذبه های توریستی دیگری می شود که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ساخته شده است. وسعت باغ عباس آباد به وسعتی ۵۰۰ هکتار می رسد و عنوان بزرگ ترین باغ صفوی در ایران را کسب کرده است. این مجموعه تاریخی زیبا در فاصله 9 کیلومتری شهرستان بهشهر قرار گرفته و در لیست بهترین جاهای دیدنی بهشهر قرار دارد. باغ عباس ‌آباد مهم‌ترین باغ غیرکویری ایران است که تنهای یکی از بخش های مجموعه تاریخی عباس آباد به شمار می رود. دریاچه طبیعی عباس‌ آباد که وسعتی بالغ بر ۱۰ هکتار دارد یکی دیگر از بخش های این مجموعه تاریخی ارزشمند است که از طبیعتی بسیار بکر و خوش منظر برخوردار می باشد. دقیقا در وسط آب این دریاچه یک بنای آجری که به شکل چهارطاق دیده می شود وجود دارد. این بنا جلوه ای خاص به دریاچه عباس آباد بخشیده است که در هنگام غروب با منعکس شدن نمای بنای آجری این سازه در آب، صحنه ای خیره کننده به وجود می آید. سد دریاچه با گنجایش ۶۰۰ هزار مترمکعب، کاخی با معماری صفوی، حمام تاریخی با زیر بنایی به وسعت ۱۶۰ متر مربع، گلباغ، برج آجری و آسیاب آبی از سایر بخش های مجموعه تاریخی عباس آباد هستند که هر یک از دیدنی های شگفت انگیز و منحصر به فردی برخوردار می باشند.

آدرس مجموعه تاریخی عباس آباد: استان مازندران، ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر

باغ عباس آباد

همانطور ککه گفته شد باغ عباس آباد یکی از بخش های مجموعه تاریخی عباس آباد است که لقب بزرگ ترین باغ مربوط به دوره صفویه را کسب کرده است. این باغ ارزشمند از جنبه های توریستی گردشگری بسیاری برخوردار می باشد که مسافران را به گذراندن یک روز خوش دعوت می کند. باغ عباس آباد با وسعتی نزدیک به 500 هکتار بالای تپه ‌ای طبیعی قرار گرفته و با طراحی باشکوه به دست مهندسان صفوی ساخته شده است. معماری باغ به این شکل است که مهندسان تپه را بریده و با ایجاد پله و صفه، باغی مطبق که شکل پلکانی دارد را به وجود آورده اند. در بالاترین قسمت تپه عمارتی به چشم می خورد که معماری آن به دست حکومت صفوی طراحی شده است. باغ عباس آباد در دامنه رشته‌ کوه‌ های البرز جای دارد و چشم انداز زیبایی در این منطقه وجود دارد که روح هر بیننده ای را نوازش می دهد. به دلیل معماری خاص و باشکوه باغ عباس آباد و دیدنی های شگفت انگیزی که در آن دیده می شود، این باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و یکی از یکی از مهم ‌ترین باغ های غیرکویری ایران محسوب می شود.

باغ عباس آباد

تالاب میانکاله (میان قلعه)

اولین موردی که می خواهیم از دیدنی های بهشهر معرفی کنیم تالاب میانکاله است که با مناظر بی بدیل و طبیعتی بکر مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. تالاب میانکاله در استان مازندران و ۴۵ کیلومتری بهشهر واقع شده است و جنبه توریستی بالایی دارد. این منطقه زیبا و خوش منظر با نام «میان قلعه» نیز شناخته می‌ شود. تالاب میانکاله آخرین بازمانده از منطقه نیمه مشجر دریای خزر محسوب می شود و دیدنی های بسیاری را در دل خود جای داده است. این زیستگاه ۷۰ هزار هکتاری، در فصل زمستان پذیرای هزاران پرنده مهاجر از گونه های مختلف است و همه ساله جانداران زیبایی همچون فلامینگو، مرغابی، پلیکان، عقاب دریایی و قو به این منطقه مهاجرت می کنند که زیبایی بی حد و مرزی را به تالاب میانکاله می بخشند. اگر در فصل زمستان به این تالاب سفر کنید شانس دیدن بیش از ۶۰ درصد از پرندگان منطقه خاور‌میانه را خواهید داشت که به زیبایی در دل تالاب میانکاله دلبری می کنند. شایان ذکر است این تالاب عنوان ذخیره ‌گاه بین المللی زیست کره یونسکو را به‌ همراه ۱۲ منطقه دیگر در ایران دارد. همچنین در تالاب میانکاله پرورش ماهی امری رایج است و ماهی هایی همچون کپور، کفال، سفید، سوف و ماهی ماهی خاویار در این منطقه پرورش می یابند که راهی برای امرار معاش مردم این منطقه به شمار می روند.

آدرس تالاب میانکاله: استان مازندران، ۴۵ کیلومتری بهشهر

قبرستان سفید چاه یا قبرستان سپید

قبرستان سفید چاه که به آن قبرستان سپید نیز گفته می شود در روستای چاه سفید قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی بهشهر می باشد. این جاذبه اولین قبرستان مسلمانان در ایران است که قدمت ساخت آن به دوره تیموریان باز می گردد. مردم محلی داستان هایی درباره این قبرستان بازگو می کنند که مردگان پس از دفن در این گورستان دچار پوسیدگی نمی شوند. جالب است بدانید این حرف تنها در حد یک شایعه نیست بلکه طبق تحقیقات تا حدودی درست است. البته این امر جنبه علمی دارد و طبق تحقیقاتی که بر روی این گورستان انجام شده است مقادیر زیادی از آهک در خاک آن وجود دارد که از پوسیدگی اجساد جلوگیری کرده و باعث می شود جسم افرادی که به خاک سپرده اند در مدت طولانی تری تجزیه شوند. همچنین علت نام‌ گذاری این قبرستان به خاطر خاک سفیدی است که در آن دیده می شود. این رنگ سفید طبیعی نیز به میزان بالای آهک در آن باز می گردد. قبرستان سفید چاه یک اثر ملی است و این گورستان در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۸۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. افراد مهم و سرشناسی در طول تاریخ در این منطقه دفن شده اند که از جمله این افراد می توان به ملک بادله (حاکم شمال)، فرزندان امام موسی ابن جعفر(ع)، ابراهیم، منصور و عبدالرحمن و چندین تن از سادات مرعشی اشاره کرد. یکی دیگر از جذابیت های قبرستان سفید چاه سنگ مزارهایی است که به صورت محرابی و صندوقی در این گورستان ساخته شده اند و شاهکار معماری محسوب می شوند. همچنین در سنگ قبرهای محرابی که در این گورستان قرار دارند نقوش زیبای اسلیمی، هندسی و سمبولیکی حک شده است که جلوه این گورستان را افزایش داده اند.

آدرس قبرستان سفید چاه: استان مازندران، بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه

قبرستان سفید چاه

کاخ صفی آباد

کاخ صفی آباد یکی دیگر از مناطق دیدنی بهشهر است که به دستور شاه عباس اول بنا شد. این کاخ خوش منظر در باغی بزرگ و زیبا ساخته شده و در ارتفاع ۶۵۰ متری از دریا قرار دارد. علت نامگذاری این کاخ علاقه شاه‌ عباس به فرزندش بود. کاخ صفی آباد به طوری طراحی شده است که چشم انداز آن مشرف به بندر ترکمن و بندر گز است. كاخ صفی ‌آباد در جنوب غرب بهشهر جای دارد و از معماری باشکوهی بهره مند می باشد. این کاخ در دو طبقه ساخته شده که وسط باغی وسیع قرار گرفته است. فاصله میان کاخ صفی آباد تا باغ بهشهر با یک تونل زیرزمینی پر شده است که این تونل در گذشته برای مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گرفت. فاصله کاخ صفی آباد تا دریا چیزی حدود ۱۶ کیلومتر است که تونل زیرزمینی آن راهی برای فرار از دشمنان به دریای خزر را فراهم می کرد. در نزدیکی کاخ صفی آباد چشمه زیبایی به نام چشمه پلنگ خیل قرار گرفته است که بسیار پر آب بوده و بر زیبایی کاخ تاثیر بسزایی دارد. آب این چشمه با استفاده از تنبوشه (لوله‌های سفالی) به اندرونی کاخ هدایت شده و داخل کاخ را خنک می کند. لازم به ذکر است که ۷۰ سال پیش آتش سوزی در این بنا رخ داد که آسیب های بسیاری به کاخ زد و در طول تاریخ نیز برخی دیگر از بخش های کاخ صفی آباد تخریب شده اند. همچنین امروزه امکان بازدید از این مجموعه وجود ندارد اما همچنان کاخ صفی آباد در لیست بهترین دیدنی های بهشهر قرار دارد که از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد.

آدرس کاخ صفی آباد: استان مازندران، جنوب غرب بهشهر، بلوار هاشمی نژاد، خیابان طالقانی، جاده صفی آباد

باغ‌ شاه اشرف

اگر می خواهید به یکی از زیبا و تاریخی ترین مکان های بهشر رفته و با فرهنگ اصیل ایران باستان آشنا شوید، ما به شما باغ چهلستون اشرف را پیشنهاد می کنیم. باغ چهلستون اشرف که با نام های باغ شاه یا پارک ملی بهشهر نیز شناخته می شود که علاوه بر چشم انداز زیبا و طبیعی که ارائه می دهد عمارت تاریخی دیگری را نیز در قلب خود جای داده است که این عمارت از جاذبه های تاریخی بهشهر به شمار می رود. در حال حاضر این باغ محل استقرار شهرداری بهشهر است و به بوستان عمومی تبدیل شده است که گردشگران به راحتی می توانند در آن تردد کنند. این باغ در دامنه شمالی کوه برزو واقع شده و به دستور شاه عباس بنا شده است. باغ شاه اشرف در سال سال 1021 هجری قمری ساخته شده و در تاریخ 1356 نیز جزو آثار ملی ایران ثبت شد. باغ چهل ستون اشرف دارای دو خیابان اصلی است که یکی از آن ها چشم اندازی به سوی دریا و دیگری به سوی شمال را ارائه می دهد. همچنین در محل تلاقی این دو خیابان یک استخر بزرگ قرار دارد که زیبایی باغ را چندین برابر کرده است. در بخش جنوبی باغ نیز چهار حوضچه وجود دارد که آب نهر از این حوضچه ها عبور کرده و از زیربنا می گذرد. این نهر ‌از آبشار کوچکی در نمای شمالی سرازیر شده و به داخل استخر بزرگ باغ که در مقابل عمارت قرار دارد می ریزد. یکی دیگر از جنبه های زیبایی این باغ پوشش گیاهی متنوع و سرسبز آن است که دورتا دور کاخ را فرا گرفته است. در این باغ درختان زیبا و سربه فلک کشیده ای همچون نارنج، لیمو، خرمالو، پرتغال، شاه بلوط، چنار، توت، انار و غیره خودنمایی می کنند که فضای باصفایی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهند.

آدرس باغ چهلستون اشرف: استان مازندران، شهرستان بهشر، دامنه‌ شمالی کوه برزو

باغ چهلستون اشرف

آبشار اسپه او

آبشار زیبای اسپه او که در گویش محلی به معنای «آب سفید» می ‌باشد، یکی از پدیده های طبیعی استان مازندران است که در شهر بهشهر جای دارد. این آبشار دارای حوضچه‌ های آهکی متعدد در ۷ طبقه می باشد که در سالیان طولانی ایجاد شده و از شاهکارهای طبیعت محسوب می شوند. آبشار اسپه او با شکل پله کانی که دارد منظره خاص و خیره کننده ای را ایجاد کرده است که مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. این آبشار در 30 کیلومتری بهشهر و در منطقه هزار جریب واقع شده است. آبشار اپه او ارتفاعی بیش از 30 متر دارد و آب آن از چشمه‌ ای در دل کوه سیاخانی تامین می شود. این چشمه از دل شکافی سنگی سر بیرون آورده است و آب آن از زیر درختی کهنسال می جوشد. در اطراف این آبشار پوشش گیاهی خزه مانند دیده می شود و جنگل های زیبایی دور تا دور آن را فرا گرفته اند که از جمله جاذبه های گردشگری شهر بهشر به شمار می روند. آبشار اسپه او از آب و هوایی مطلوب و خوش برخوردار می باشد که منطقه ای مناسب برای پیک نیک و کمپینگ محسوب می شود. فصول بهار و تابستان از بهترین زمان سفر به این آبشار به شمار می روند و طبیعت آبشار اسپه او در این فصول در اوج زیبایی خود به سر می برد.

آدرس آبشار اسپه او: استان مازندران، شهرستان بهشهر، در نزدیکی روستای پاسند و در منطقه هزار جریب

غار تاریخی هوتو و کمربند

غارها یکی از جاذبه های گردشگری خاص کشور عزیزمان به شمار می روند که شهرستان بهشهر نیز از این نوع جاذبه طبیعی بی نصیب نمانده است. در هشت کیلومتری شهرستان بهشهر دو غار به نام‎ های «کمربند» و «هوتو» به فاصله چند ده متری از یکدیگر قرار گرفته اند که از تاریخی ترین دیدنی های شهر بهشهر به شمار می روند. در سال 1330 خورشیدی، تیمی از محققان و باستان شناسان برای اکتشافات و یافتن وسایل تاریخی به سمت این غار روانه شدند که چیزی اعجاب انگیز پیدا کردند. طی این تحقیقات سه اسکلت از یک مرد و دو زن یافت شد که شباهت زیاد جمجمه این افراد با انسان‎ های امروزی توجه باستان شناسان را به خود جلب کرد. پس از تحقیقات گسترده باستان شناسان دریافتند که قدمت این اسکلت‎ ها به حدود 9000 سال پیش از میلاد باز می گردد که اتفاقی حیرت انگیز بود. چراکه شباهت جمجمه انسانی با چنین قدمتی بسیار اعجاب انگیز بود. همین موضوع باعث شهرت جهانی غار تاریخی هوتو و کمربند شد و چیزی نگذشت که این غار جزو محبوب ترین مناطق دیدنی بهشهر قرار گرفت. طی تحقیقات باستان شناسی بیشتر، از نقاط مختلف این غارها ابزار های سنگی، اسکلت ها و تکه های سفال نیز یافت شد و تقریبا از هر لایه از این غار یک اثر تاریخی کشف شد. در حفاری غار کمربند حدود 174 قطعه سفال یافت شد که قدمت آن ها به دوره نوسنگی بر می گردد. درواقع غارهای زیبای هوتو و کمربند یک اثر تاریخی ارزشمند هستند که در گذشته خانه انسان های ماقبل تاریخ بوده و آثار باستانی مهمی از دل این غارها کشف شده است.

آدرس غار باستانی هوتو کمربند: استان مازندران، شهرستان بهشهر، روستای تروجن، غار باستانی هوتو کمربند

غار هوتو کمربند

باغ چشمه عمارت

اگر می خواهید به بازدید از جوشیدن چشمه ای از دل زمین بروید باغ چشمه عمارت به شما این فرصت را می دهد. باغ چشمه عمارت یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهر بهشهر است که با طراحی باشکوه و سیستم آبیاری هوشمندانه ای که دارد مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار گرفته است. سیستم آبیاری این عمارت به گونه ای طراحی شده است که بدون نیاز به پمپ، آب از چشمه بالا تامین و در نهری از عمارت به بیرون هدایت می شود. باغ چشمه عمارت در یکی از بزرگ ترین باغ های صفوی و به دستور شاه عباس اوا طراحی شده است. چشمه طبیعی در طبقه همکف عمارت وجود دارد که آب این چشمه با استفاده از تنپوشه‌ های سفالی به حوضچه های طبقه اول هدایت شده و به صورت آبشار به چشمه طبقه همکف می ریزد. از آنجاکه معماری این بنا بسیار ظریف و خاص است باغ چشمه عمارت در سال 1352 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. مساحت باغ چشمه عمارت حدود 6 هکتار احتساب می شود و و دارای ابعادی به طول حدود 410 متر و به عرض حدود 135 متر است. یکی از جذابیت های دیگر این باغ چشمه بازدید از آن به صورت رایگان است که عموم مردم را به تماشای یکی از خاص ترین معماری های جهان دعوت می کند.

آدرس باغ چشمه عمارت: استان مازندران، در نزدیکی مرکز بهشهر

منطقه حفاظت شده هزار جریب

هزارجریب یک منطقه کوهستانی زیبا است که نه تنها استان مازندران را از زیبایی های خود بهره مند ساخته بلکه تا استان گلستان و سمنان کشیده شده است. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد زیستگاه مناسبی برای گونه های گیاهی و جانوری با ارزشی همچون شوکا، مرال، پازن و غیره را تشکیل داده است. از همین روی هزارجریب از سال ۱۳۸۰ تحت حفاظت قرار گرفت تا به این اقلیم ارزشمند آسیبی وارد نشود. نیمه بیشتر منطقه حفاظت شده هزار جریب را جنگل های هیرکانی زیبا و ییلاق ها تشکیل می دهند. مساحت این منطقه بکر به ۶۱۹۵ هکتار می رسد که با طبیعتی سرسبز، پوشش گیاهی متنوع و گونه های جانوری خاص پیوند خورده است. از آنجاکه این منطقه کوهستانی رویایی در جنوب بهشهر قرار گرفته است می توان گفت یکی از جاهای دیدنی بهشهر را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر درختان سر به فلک کشیده و سرسبزی بی نهایتی که در هزارجریب مشاهده می شود دره های پر آبی نیز در این منطقه وجود دارند که زیبایی آن را تکمیل کرده اند. اگر بخواهیم از پوشش خاص این منطقه سخن بگوییم گیاهانی همچون ممرز، بلوط، راش، شمشاد، ازگیل، سیب وحشی، آلوچه و همچنین گیاهان دارویی همچون آویشن، گل ‌گاوزبان، بنفشه، شقایق و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر نیز در این منطقه وجود دارند. از گونه جانوری منطقه حفاظت شده هزار جریب نیز می توان به گراز، روباه، تشی، گربه وحشی، سمور جنگلی، رودک، پلنگ، خرس قهوه ای، کبک، دلیجه، تیهو، توکا و سارگپه اشاره کرد.

آدرس منطقه حفاظت شده هزار جریب: بین استان‌ های مازندران و سمنان، جنوب شهر بهشهر

منطقه حفاظت شده هزار جریب

سایت موزه گوهرتپه

گوهرتپه در شمال غرب رستمکلا از توابع شهرستان بهشهر، واقع شده است و از نظر باستان شناسی اهمیت زیادی دارد. چراکه قدمت این منطقه به 7هزار سال پیش باز می گردد و آثار باستانی بسیاری را در دل خود جای داده است. این منطقه در سال 1379 طی اکتشافات آقای علی ماهفرزی کشف شد و سپس در سال 1380 به ثبت ملی رسید. این منطقه تاریخی تا به امروز، 5 فصل کاوش باستان ‌شناسی را پشت سر گذاشته است و آثار تاریخی متعددی همچون عمارت ها و کاخ های پادشاهان، آتشکده ها، آرامگاه ها، مساجد، آسیاب ها و تکایای تاریخی در این منطقه کشف شده است که گوهرتپه را به دیدنی های بهشهر افزوده است. این موزه در فاصله بیست دقیقه‌ ای از مرکز شهر بهشهر قرار دارد و یک موزه گردی متفاوت را در منطقه ای تاریخی به شما هدیه می دهد. درواقع گوهرتپه یکی از بزرگ ترین و ارزشمندترین محوطه های تاریخی خطه شمالی کشورمان است که به شما لذت موزه گردی در فضای باز را ارائه می دهد. 

آدرس سایت موزه گوهرتپه: استان مازندران، شهرستان بهشهر، ۲ کیلومتری شمال غربی شهر رستمکلا

دریای چهارفصل

به انتهای بریدگی زیر دریای خزر و بخشی از تو رفتگی آن را دریای چهرفصل می نامند. این منطقه یکی از جاذبه های گردشگری بهشهر است که تالاب میانکاله را در بر می گیرد. از آنجاکه موج کم تری در این بخش از دریا وجود دارد به آن دریای آرام نیز گفته می شود. همچنین برخی از محلی ها به این منطقه نام دریای کوچک را نسبت داده اند. این بخش از دریای خزر در جنوب تالاب میانکاله واقع شده و به علت قرار داشتن در میان سواحل فاقد موج می باشد که همین امر جاذبه ای متفاوت را ایجاد کرده است. دریای خزر به تنهایی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری خطه شمالی کشورمان است. حال تصور کنید به منطقه ای از دریای خزر بروید که فاقد موج بوده و از طبیعتی زیبا و آرام برخوردار می باشد. از سوی دیگر در کنار دریای چهار فصل کافه و رستوران های متعددی به وجود آمده اند که مسافران را به میل کردن یک وعده غذایی یا مواد خوراکی خوشمزه دعوت می کنند. سفر به دریای چهارفصل می تواند یک روز خوش را به شما هدیه بدهد و خاطره ای خوش را برای همگان به ارمغان بیاورد.

آدرس دریای چهارفصل: استان مازندران، بهشهر، جنوب تالاب میانکاله، انتهای بریدگی زیر دریای خزر

دریای چهارفصل

بندر امیر آباد

بندر امیرآباد با مساحتی بالغ بر 60 هکتار در شمال شرقی شهر بهشهر قرار گرفته است. این بندر یکی از مهم ترین بنادر شمالی ایران است که از لحاظ اقتصادی و صنعتی جایگاه ویژه ای در ایران دارد. بندر امیرآباد پس از بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی و بندر قشم رتبه مهم ترین بندر کشور ایران را به خود اختصاص داده است. این بندر منطقه آزاد استان مازندران محسوب می شود که از طریق دریای زیبای خزر دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی را فراهم می کند. از سوی دیگر بندر امیر آباد به شبکه ریلی داخل کشور متصل است و همچنین در نزدیکی صنایع کشتی‌ سازی صدرا واقع شده است. علت نامگذاری این بندر روستایی با همین نام است که در 10 کیلومتری جنوب بندر قرار دارد. این بندر در 3 فاز طراحی شده است که اکنون تنها فاز اول آن به صورت کامل اجرایی شده است. تالاب میانکاله، مجموعه تاریخی عباس آباد و تالاب لپو زاغمرز را می توان از جمله جاذبه های گردشگری بندر امیرآباد دانست که لذت یک طبیعت گردی ناب را به مسافران هدیه می دهند.

آدرس بندر امیرآباد: استان مازندران، شمال شرقی شهر بهشهر

آبشار سنگ نو

آبشار سنگ نو یکی از جاهای دیدنی بهشهر است که در منطقه جنوبی این شهر و در درون یک منطقه جنگل‌ی واقع شده است. نامگذاری این آبشار به این دلیل است که به سبب فشار بالای آب، یک حوض سنگی بسیار بزرگ که مازنی ها به آن نور سنگی می‌ گویند، در قسمت زیرین این آبشار ایجاد شده است که «سنگ نور» نامیده می‌شود. این آبشار از پوشش گیاهی بسیار انبوه تشکیل یافته از انواع سرخس مانند سرخس عقابی، درختان بلوط وحشی، انجیلی، ممرز و غیره برخوردار است. مجموعه آبشار سنگ نو در دل جنگل های كوه های جهان مورا در البرز شرقی واقع شده و چهار آبشار را شامل می‌شود كه بزرگترين آن‌ ها تقریبا 12 متر ارتفاع دارد. 

آدرس آبشار سنگ نو: استان مازندران، جنوب شهرستان بهشهر، 3 کیلومتری جنگل های جنوبی بهشهر.

آبشار سنگ نو

روستای یخ کش

روستای یخکش یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بهشهر است که از روستاهای بسیار وسیع و قدمتی منطقه هزارجریب بهشهر به شمار می‌آید. این روستا در منطقه کوهستانی و در ارتفاعات سلسله جبال مرز در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی بهشهر قرار دارد که از قسمت شمال به جنگل های هیرکانی، از جنوب به روستاهای پچت و پارم و شیخ محله، از شرق به روستای اوارد و از غرب به روستای پجیم مشرف است. در زمان های قدیم این روستا به نام اولار شناخته می‌ شد و از دوران قاجار و پس از آن که بومی ها و ساکنین آن به پیشه یخ فروشی در دشت های مازندران مشغول شدند، نام آن به یخ کش تغییر کرد. هنگامی که شناسنامه به روستاها وارد شد، به سبب اینکه مردم این محل یخ می کشیدند و برای فروش به شهرهای اطراف بهشهر می‌ بردند، نام خانوادگی آن ها در شناسنامه یخکشی ثبت شد. در حال حاضر نیز نام خانوادگی اغلب ساکنین این روستا یخکشی است.

آدرس روستای یخ کش: استان مازندران، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر.

کشتی صفوی

کشتی صفوی یکی دیگر از مکان های دیدنی بهشهر است که در بندر امیرآباد می‌باشد. این کشتی قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و مورخان و باستان ‌شناسان بر این اعتقاد هستند که این کشتی مربوط به دوران صفویه می‌باشد که در آن زمان به عنوان کشتی باربری مورد استفاده قرار می گرفته است. این کشتی را می توان از آثار تاریخی و بسیار دیدنی استان مازندران به شمار آورد که سالانه مسافران و گردشگران زیادی برای بازدید از آن به این منطقه سفر می کنند.

آدرس کشتی صفوی: استان مازندران، شهرستان بهشهر، بندر امیر آباد.

کشتی صفوی

خانه شهریاری

خانه شهریاری یکی دیگر از بناهای تاریخی و دیدنی شهرستان بهشهر است که به دوران قاجار مربوط می‌شود. بنای این خانه، تحت عنوان مقر حکومت «سردار رفیع یانه سری» به کار برده می شده است و با توجه به قدمتی که دارد، در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. خانه شهریاری در منطقه یانه‌ سر در روستای یانه سر قرار دارد. روستای یانه سر نیز از روستاهای تاریخی این شهرستان محسوب می شود که تعداد زیادی غار در آن وجود دارند. این نشان دهنده مسکونی بودن این روستا در زمان های گذشته است. مورخان و باستان شناسان بر این اعتقاد هستند که به سبب شرايط جغرافيايی روستای يانه سر، اين منطقه مشرف به جلگه و دشت بوده و شرايط مساعدی برای شكار دارد. این اعتقاد می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که این منطقه اولین سكونت گاه انسان های اوليه در استان مازندران بوده است.

آدرس خانه شهریاری: استان مازندران، شهرستان بهشهر، منطقه یانه سر.

پارک ملی پابند

یکی مورد دیگر از مکان های دیدنی استان مازندران و شهرستان بهشهر، پارک ملی پابند است. این پارک وسعتی به اندازه ۲۶۵۹۷ هکتار دارد که از پوشش گیاهی بکر و منحصر به ‌فردی برخوردار می‌ باشد. این پارک زیستگاه گونه‌های جانوری نادری چون مرال، شوکا و پلنگ بوده و از آن تحت عنوان پارک ملی یاد می شود. نامگذاری این پارک نشئت گرفته از روستای بزرگ پابند یا پاوند در نزدیکی آن می باشد. علاوه بر این روستا، ناحیه حفاظت ‌شده هزار جریب هم در نزدیکی این پارک واقع شده است. پارک ملی پابند از قسمت شمالی یعنی روستای چناربن تا روستای نمکه، از قسمت شرقی یعنی روستای نمکه تا ارتفاعات کوه بادله، از قسمت جنوبی یعنی ارتفاعات کوه بادله تا نکاء و زارم رود و از قسمت غربی یعنی نکاء و زارم رود تا رودخانه زارم رود، امتداد دارد.

آدرس پارک ملی پابند: استان مازندران، شهرستان بهشهر، مجاورت روستای پابند و منطقه هزار جریب.

آتشکده کوسان

آتشکده کوسان آخرین مورد از دیدنی های بهشهر است که قصد معرفی آن را داریم. این آتشکده به سده‌های اولیه دوران‌ پس از اسلام مربوط می شود و در روستای کوهستان شهرستان بهشهر قرار دارد. این بنای تاریخی به دلیل قدمتی بودن در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ تحت عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. نام کوسان متعلق به شخصی است که در زمان های گذشته در این منطقه بسیار زیبا زندگی می کرده است و این آتشکده از آتشکده های مربوط به دوران ساسانی می باشد که در بالای کوهی در سمت جنوب غربی روستای آسیابسر واقع شده است. کوسان در اصل همان کوهستان است. در تحقیقاتی که در این آتشکده انجام شد، آثار باستانی و سکه هایی مربوط به دوران ساسانی در این آتشکده پیدا شد که نشان دهنده ارزش و جایگاه این آتشکده از نظر سیاسی، تاریخی و نظامی در آن زمان می باشد.

آدرس آتشکده کوسان: استان مازندران، شهرستان بهشهر، شمال غرب روستای آسیابسر، روستای کوهستان. 

آتشکده کوسان

اقامت در بهشهر

فصل های گرم سال، یعنی بهار و تابستان، از فصل هایی هستند که در آن ها افراد زیادی به شمال کشور مسافرت می کنند. خطه شمال و شهرهای زیبای آن از دیرباز به سبب منطقه سرسبز و اب و هوای مطلوبی که دارد مورد علاقه ایرانیان بوده و مسافران زیادی آن را برای مسافرت انتخاب می کنند. یکی از شهرهای زیبای شمال، بهشهر است که از آب و هوایی بسیار عالی و طبیعتی منحصر به فرد برخوردار است. از دغدغه های اصلی و اولیه مسافران، محل اقامت است. افراد زیادی در سفر به شمال علاقه دارند در ویلا اقامت داشته باشند تا بتوانند از طبیعت دل انگیز شمال بهره کافی را ببرند. در سفر به بهشهر نیز می توانید از طریق وب سایت های اجاره ویلا مانند وب سایت بابا سفر، اقدام به اجاره ویلا در بهشهر کنید.

تالاب میانکاله، باغ عباس آباد، سایت موزه گوهرتپه، باغ چهلستون اشرف، آبشار اسپه او، باغ چشمه عمارت، غار باستانی هوتو و کمربند، دریای چهارفصل، منطقه حفاظت شده هزار جریب، آبشار سنگ نو، بندر امیرآباد، کشتی صفوی، روستای یخ کش و پارک ملی پابند چندین مورد از بهترین جاهای دیدنی شهر بهشهر می باشند.

قبرستان سفید چاه، آتشکده کوسان، باغ چشمه عمارت، خانه احمد علی، کاخ صفی آباد، مجموعه تاریخی عباس آباد، سایت موزه گوهرتپه، باغ چهلستون اشرف، غار باستانی هوتو و کمربند، کشتی صفوی و خانه شهریاری از جمله جاذبه های گردشگری تاریخی بهشهر به شمار می روند.

تالاب میانکاله، دریای چهارفصل، منطقه حفاظت شده هزار جریب، پارک ملی پابند و آبشارهای زیبای این منطقه از مشهورترین منابع طبیعی بهشهر محسوب می شوند.

آبشار اسپه او، آبشار سنگ نو و توسکا چشمه از بهترین آبشارها و چشمه های طبیعی شهر بهشهر هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت