تالاب استیل

تالاب استیل با نام بزرگترین تالاب آستارا شناخته می شود و یکی از زیباترین جاهای دیدنی است که در سفر به این شهر باید از آن بازدید کرد. اگر میخواهید با همه چیز درباره تالاب استیل آستارا بیشتر آشنا شوید پس تا انتها با ما همراه باشید.

تالاب استیل کجاست؟

تالاب استیل در نزدیکی شهر آستارا قرار دارد. آستارا یکی از شهر های استان گیلان است که جزء شهرهای مرزی ایران بوده و خرید کردن و گشت و گذار در بازار های مرزی اینجا یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که در این شهر می توان انجام داد. تالاب استیل در جنوب آستارا قرار دارد و برای دسترسی به این تالاب می بایست در شهر آستارا ابتدا وارد جاده اصلی به سمت جنوب شوید تا به شهرک عباس آباد برسید. در جنوب شهرک عباس آباد روستایی هست با نام روستای دربند که در شمال آن یا به عبارتی، بین شهرک عباس آباد و روستای دربند تالاب استیل قرار دارد.

تالاب استیل

راه های دسترسی به تالاب استیل

تالاب استیل چون در شمال غرب کشور قرار دارد، گردشگرانی که می خواهند از این تالاب بازدید کنند افرادی هستند که در بخش شمال غربی کشور ساکنند. از طرفی، هر سال بخصوص در فصل بهار و تابستان که اینجا از هوایی بسیار دوست داشتنی و طبیعتی بکر برخوردار است، کلی گردشگر از تهران هم راهی آستارا می شوند تا در کنار کلی جای دیدنی و بازار گردی، نگاهی هم به تالاب استیل بیاندازند و ساعت ها از طبیعت و ویوی زیبای این تالاب لذت ببرند.

فاصله تالاب استیل تا اردبیل: از آنجایی که اردبیل یکی از نزدیک ترین شهر ها به شهر آستارا است، برای دسترسی به تالاب استیل از شهر اردبیل شما می بایست مسافتی 90 کیلومتری را در زمانی 2 ساعت طی کنید و با عبور از گردنه حیران به شما آستارا رسیده و سپس در جنوب آستارا به تالاب استیل برسید. این مسیر به لطف وجود گردنه حیران یکی از زیباترین مسیرهایی است که گردشگران می توانند از آن برای رسیدن به تالاب استیل استفاده کنند و جذابیت های گردانه حیران بهرمند شوند.

فاصله تالاب استیل تا تهران: به غیر از گردشگرانی که در شهر های نزدیک به آستارا زندگی می کنند، گردشگران و طبیعت گردان تهرانی هم سهم بالایی از بازدیدکنندگان تالاب استیل را به خود اختصاص داده اند. تالاب استیل تا شهر تهران فاصله ای 500 کیلومتری دارد و بهترین و سریع ترین مسیر برای رسیدن به این تالاب از شهر تهران، جاده قزوین به رشت بوده و در شهر رشت هم می بایست با عبور از صومعه سرا، رضوانشهر و پرسر وارد جاده اصلی شوید تا در نهایت به روستای دربند و در جنوب آستارا و تالاب استیل برسید. استفاده از این مسیر نیازمند به 7 ساعت زمان است تا شما را از شهر تهران به تالاب استیل برساند که ممکن است در روزهای شلوغ سال مانند فصل بهار، تابستان و تعطیلات چند روزه زمان را به بیش از 9 ساعت هم برساند.

تالاب استیل

معرفی تالاب استیل

تالاب ها جاهای دیدنی هستند که در اکثر مناطق شمالی کشور از غربی ترین و دورترین شهر های استان گیلان یعنی آستارا گرفته تا شرقی ترین بخش های ساحلی ایران یعنی استان گرگان به وفور پیدا می شودو تالاب ها که در جاهای بکر و سرسبز قرار دارند از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار هستند که چراکه زیستگاه بسیاری از پرندگان بخصوص پرندگان مهاجر از شمال زمین هستند. یکی از مهم ترین تالاب هایی که در کشور وجود دارد، تالاب استیل است که امروزه جزء پربازدیدترین جاهای دیدنی استان گیلان هم به شمار می رود. این تالاب اکوسیستم بسیار مهمی دارد و کلی پرنده نیز تالاب استیل را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند البته اگر در فصل زمستان هم به تالاب استیل مراجعه کنید، کلی پرنده مهاجر را هم میبینید که می خواهند در روزهای سرد سال، در تالاب استیل زندگی کنند.

محبوبیت تالاب استیل به سال 1384 برمیگردد. در آن سال تالاب استیل به همراه 4 جاذبه گردشگری دیگر به عنوان مناطق نمونه گردشگری استان گیلان انتخاب شدند که نتیجه آن، توریستی تر شدن منطقه و رونق اقتصادی در اینجا شد و همچنین 9 سال بعد یعنی در سال 1393، سازمان حفاظت از محیط زیست نیز اعلام کرد به لطف بارش های پربرکت باران، حجم آب تالاب افزایش پیدا کرد و به طبع آن، وسعت تالاب نیز بیشتر شد تا اینجا را به تالابی زیبا و دوست داشتنی تبدیل کند.

تالاب استیل

نکاتی که درباره تالاب استیل باید بدانید

 اکثر مناطق شمالی کشور بخصوص شهرهایی که در حاشیه دریای خزر قرار دارند، ارتفاع آن ها با سطح دریا برابر است یعنی بطور پیش فرض، همه شهر ساحلی کشور دارای ارتفاع از سطح دریا صفر هستند و هرچقدر که به مناطق جنگلی نزدیک می شویم و از دریا دورتر، ارتفاع از سطح دریا افزایش پیدا می کند اما تالاب استیل برخلاف سایر مناطق، نه تنها ارتفاع آن از سطح دریا بیشتر نیست، بلکه برابر با سطح دریا هم نبوده و 13 متر هم پایین تر از سطح دریا قرار دارد البته منظور از سطح دریا یعنی سطح دریاهای آزاد.

تالاب استیل نزدیک به بیش از 138هزار متر مربع یعنی 138 هکتار مساحت دارد که نه تنها جزء بزرگترین تالاب های کشور به شمار میرود، بلکه بزرگترین تالاب گیلان هم هست که این موضوع ارزش و اهمیت تالاب استیل را  چندین برابر می کند.

تالاب استیل همانند بسیاری از تالاب های کشور، یک تالاب فصلی است یعنی در فصل تابستان، تالاب به لطف بارش های کم باران در کمترین حجم آب خود قرار دارد و در فصل زمستان و پاییز به لطف بارش های سنگین باران در منطقه، تالاب استیل به بیشترین حجم آب خود می رسد. البته جالب است بدانید بومی های منطقه و ساکنین روستاهای اطراف بر این موضوع معتقدند در کنار بارش باران، چشمه هایی هم هستند که نقشی در تامین آب تالاب دارند. همچنین تالاب استیل از معدود تالاب های کشور است که آب شیرین دارد.

تالاب استیل

پوشش گیاهی تالاب استیل

بطور کلی، با توجه به شرایطی که تالاب استیل دارد گفته می شود بیش از 80 گونه جانوری و گیاهی در این منطقه زندگی می کنند و اینجا را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند. پوشش گیاهی و شرایط آب و هوایی که این منطقه دارد باعث شده تالاب استیل زیستگاه ده ها گونه جانوری باشد.

تالاب استیل از آنجایی که تالاب بزرگی است، در بخش های مختلف آن گونه های گیاهی متعددی را مشاهده می کنیم اما بطور کلی، در بخش شرقی تالاب استیل درختان توسکا و در بخش غبری منطقه ای جنگلی و پر از درخت مشاهده می شود. درختان توسکا ریشه آن ها در تالاب قرار دارد و به همین دلیل، درختان شناوری هستند و همیشه درحال جابجایی می باشند لذا به تالاب استیل تالاب درختان شناور نیز گفته می شود.

پوشش جانوری تالاب استیل

در بخش پوشش جانوری تالاب استیل، ماهی هایی همچون کپور و اردک ماهی زندگی می کنند هرچند انواع گونه های آبزی دیگر نیز در این تالاب یافت می شود اما کپور و اردک ماهی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در کنار آن ها، موش بزرگ تالابی که با نام نوتریان شناخته می شود، مارهای مختلف و گونه های لاکپشت نیز زندگی می کنند.

مهم ترین بخش پوشش جانوری تالاب استیل را پرندگان تشکیل می دهند بخصوص پرندگان مهاجر چراکه تالاب استیل نه تنها منطقه بزرگی است بلکه بخاطر نزدیکی به مناطق شمالی زمین، میزبان پرندگان بیشتری هم هست. در این تالاب پرندگانی همچون چینگیر نوک سرخ زندگی می کنند که جزء پرندگان نادر جهان محسوب می شود و بسیاری از گونه های پرنده در این تالاب از حاشیه دریای خزر، مناطق قطبی و بخش مرکزی اروپا به تالاب استیل مراجعه می کنند. به لطف گونه های مهم و کمیاب پرنده ها در این تالاب، اینجا به عنوان یک منطقه شکار ممنوع اعلام شده تا جان پرندگان در امان باشد.

تالاب استیل

امکانات و تفریحات تالاب استیل

معمولاً گردشگرانی که تصمیم میگیرند در کنار طبیعت گردی و گشت و گذار میان جاهای دیدنی آستارا، به بازدید از تالاب استیل هم بپردازند، نهایت زمانی بین 1 تا 3 ساعت را برای بازدید از تالاب اختصاص می دهند. شاید بتوان گفت تالاب استیل یکی توریستی ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی آستارا باشد اما فاقد امکانات و خدمات رفاهی برای گردشگران است و تنها تعدادی آلاچیق در اطراف تالاب برای گردشگران در نظر گرفته شده تا گردشگران با پهن کردن بساط پیک نیک خود ساعت ها از ویو زیبای تالاب و آواز پرندگان لذت ببرند.

در تالاب استیل همانند بسیاری از تالاب های بزرگ و پرآب که در سراسر ایران هست، تفریحاتی همچون قایق سواری ارائه می شود. قایق هایی که برای تفریح در این تالاب قرار دارند از نوع پدالی بوده و با اجاره آن ها برای مدت یک ساعت می توانید با پدال زدن به اواسط تالاب بروید از ویو فوق العاده مناطق اطراف بهرمند شوید. به راستی اگر عاشق عکاسی هم هستید، اینجا یکی از بهترین سوژه ها برای عکاسی از طبیعت خواهد بود.

تالاب استیل

شرایط کنونی تالاب استیل

تالاب استیل امروزه در شرایط چندان خوبی قرار ندارد و تفاوت شرایط امروزی تالاب با دهه ها پیش بسیار زیاد است البته تالاب استیل تنها نیست و می توان گفت تمامی تالاب هایی که در سراسر ایران وجود دارند بخاطر عدم رسیدگی در شرایط خوبی قرار دارند. در کنار عدم رسیدگی به تالاب ها، همیشه کشاورزان و ساکنان روستاهای اطراف تالاب ها بخصوص تالاب استیل که بزرگترین تالاب گیلان هم شناخته می شود، از آب تالاب برای تامین آب زمین های کشاورزی خود استفاده می کنند که همین موضوع نه تنها باعث مصرف بی رویه آب تالاب می شود بلکه از حجم آب تالاب کم کرده و به اکوسیستم منطقه نیز آسیب وارد می کند.

به همه این مواردی که اشاره کردیم، دو مورد دیگر هم باید اضافه کرد. امروزه در اطراف تالاب استیل ما شاهد ساخت و ساز انواع و اقسام ویلاها، ساختمان ها، آپارتمان ها و غیره هستیم که در کنار آسیب به طبیعت منطقه، ویو تالاب را هم زشت می کند. مورد دوم نیز به کارخانه ها و کارگاه های صنعتی برمیگردد که در نزدیکی های تالاب قرار دارند و این کارگاه های صنعتی، زباله های خود، آسفالت، شن و ماسه و نخاله ها را در نزدیکی تالاب رها می کند.

تالاب استیل

بهترین زمان بازدید از تالاب استیل

بهترین زمان برای بازدید از تالاب استیل به شرایط آب و هوایی منطقه برمیگردد. شهر آستارا یکی از شهر های ساحلی استان گیلان است که در شمالی ترین بخش استان قرار دارد یعنی جایی که در اطرافش کوه ها و جنگل های بکر واقع شده است. از این رو، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به آستارا، گشت و گذار میان جاهای دیدنی فوق العاده این شهر و بازدید از تالاب استیل است اما فصل بهار و تابستان از طرفی، شلوغ ترین زمان برای سفر به آستارا و بازدید از تالاب نیز خواهد بود.

از سوی دیگر، پرندگان مهاجر و گونه های بسیار کمیابی که به تالاب استیل مراجعه می کنند، در فصل زمستان و طی روز های سرد سال از مناطق قطبی، حاشیه دریای خزر و اروپای مرکزی راهی تالاب استایل می شوند و اگر می خواهید این پرندگان را از نزدیک مشاهده کنید، قطعاً فصل زمستان یعنی از اواخر پاییز تا اواخر زمستان زمان مناسبی برای بازدید از تالاب استیل خواهد بود.

تالاب استیل

جاهای دیدنی اطراف تالاب استیل

تالاب استیل در نزدیکی شهر آستارا قرار دارد و از آنجایی که زمانی بین 1 تا 3 ساعت را از گردشگران میگیرد، در کنار آن می توانید از سایر جاهای دیدنی معروفی که در این منطقه قرار دارد هم بازدید کنید. جاذبه های گردشگری همچون گردنه حیران، آبشار لاتون، ساحل صدف، سورتمه حیران، پناهگاه حیات وحش لوندویل، باغ پرندگان آستارا، روستای گیلده، قلعه شیندان، پارک ساحلی شریعتی و باغ ملی آستارا جزء معروف ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی هستند که در اطراف تالاب استیل و مناطق مجاورش قرار دارند.

تالاب استیل

رزرو روزانه خانه در آستارا

آستارا با سایر شهر های ساحلی ایران از شهرهای استان گیلان گرفت تا شهرهای استان مازندران تفاوت های بسیاری دارد. اینجا از معدود مناطق ساحلی شمال کشور است که به ندرت پیش می آید گردشگران به دنبال ویلایی باشند با استخر و دنیای از امکانات و سرگرمی تا کل مدت سفر را فقط در ویلا باشند از سرگرمی ها و تفریحات ویلا بهرمند شوند. آستارا از بهترین مناطق برای طبیعت گردی، گشت و گذار و تجربه خرید از بازار های مرزی است و هرکسی که به آستارا سفر کند و بخواهد چند روزی مهمان این شهر باشد، نمی تواند در اقامتگاه بماند و بیرون نرود. از این رو، گردشگران برای اقامت در آستارا به دنبال اقامتگاه هایی هستند که خوش قیمت و تمیز باشند و اجاره روزانه خانه در آستارا به همین دلیل یکی از محبوب ترین راه ها برای اقامتی چند روزه در این منطقه به شمار میرود.

برای رزرو خانه مبله در آستارا، چه بخواهید اقامتگاه شما در نزدیکی دریا باشد یا جنگل، به بازار های مرزی دسترسی بهتری داشته باشد یا جاهای دیدنی منطقه، کافیست به وبسایت باباسفر مراجعه کنید و در شهر آستارا، با انتخاب تاریخ ورود و خروج و تعداد نفرات، بین بهترین اقامتگاه هایی که با ارزان ترین قیمت ها در این منطقه ارائه شده آنچه که مدنظر دارید را رزرو کنید. همچنین اگر قصد دارید در روزهای شلوغ مانند تعطیلات چند روزه فصل بهار و تابستان به آستارا سفر کنید، در سایت باباسفر می توانید از یک ماه قبل از موعد سفر، اقامتگاه خود را رزرو کنید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.