ساحل سنگ مرغان هرمز

ساحل سنگ مرغان که با نام ساحل سنگ فرش خاکی هرمز هم شناخته می شود تنها یکی از زیباترین سواحل جنوب کشور و جزیره هرمز است و آنقدری زیباست که همه را شیفته خود کرده. اگر می خواهید در باره این ساحل بکر و خاص و فوق العاده بیشتر بدانید پس تا انتهای این مطلب با باباسفر همراه باشید.

ساحل سنگ مرغان هرمز کجاست؟

ساحل سنگ مرغان در جزیره هرمز قرار دارد. هرمز یک جزیره بسیار زیبا و دوست داشتنی در جنوب کشور است که در شرق جزیره قشم هم قرار دارد. همچنین این جزیره زیبا در جنوب بندر عباس هم واقع شده است برای همین، برای دسترسی به جزیره هرمز می بایست ابتدا به بندرعباس یا جزیره قشم سفر کنید چون جزیره هرمز فرودگاه ندارد تا از هر کجای ایران بشود مستقیم به این جزیره سفر کرد.

ساحل فرش خاکی هرمز

اگر در هر کجای ایران هستید و قصدتان از سفر به جنوب فقط بازدید از جزیره هرمز است، پیشنهاد می کنیم به بندرعباس مراجعه کرده و سپس از آنجا راهی جزیره هرمز شوید چون مسیر بندر عباس تا جزیره هرمز با استفاده از قایق ها و لنج ها نهایت 30 دقیقه است ولی از آنجایی که اکثر بازدید کنندگان به جزیره قشم سفر کرده اند و از این جزیره می خواهند به هرمز مراجعه کرده و گشت و گذاری هم در آنجا داشته باشند خوب است این نکته را در نظر بگیرید که فاصله جزیره قشم تا جزیره هرمز با استفاده از لنج ها و قایق های مسافری که اتوبوس دریایی هم نام دارند به بیش از 2 ساعت می رسد.

فاصله بندرعباس تا ساحل سنگ مرغان هرمز

به هر حال چه از طریق بندر عباس چه از طریق جزیره قشم به هرمز سفر کردید و می خواهید بین جاهای دیدنی هرمز به ساحل فرش خاکی برسید و از زیبایی های این ساحل بهرمند شوید. برای دسترسی به ساحل فرش خاکی یا همان ساحل سنگ مرغان هرمز ابتدا این نکته را در نظر بگیرید که بخش مسکونی هرمز درواقع قسمت شمالی جزیره است و پایانه های کشتیرانی و بومی نشین های هرمز همگی در بخش شمالی جزیره قرار دارند. ساحل سنگ مرغان یا همان ساحل فرش خاکی در غرب جزیره هرمز نزدیک به غار نمکی و ساحل سکوت قرار دارد. فاصله ساحل سنگ مرغان تا خود منطقه مسکونی هرمز 4 کیلومتر است یعنی اگر ما مبدأ را میدان شهدای هرمز در نظر بگیریم که پرترددترین و معروف ترین میدان منطقه محسوب میشود، 8 دقیقه طول می کشد تا مسافتی 4 کیلومتری را طی کرده و در سمت راست واقع در نوار ساحلی جزیره به سنگ مرغان رسید.

فاصله قشم تا ساحل فرش خاکی هرمز

معرفی ساحل سنگ مرغان هرمز

ساحل سنگ مرغان تنها یکی از ده ها جای دیدنی زیبا و فوق العاده در این جزیره است که به پاتوق عکاسان تبدیل شده و هرساله کلی گردشگر از سراسر ایران و حتی توریست های خارجی به جزیره هرمز سفر می کنند تا فقط از سواحل زیبای منطقه بازدید کنند. کلی ساحل زیبا و جذاب در نقاط مختلف جزیره هرمز است و هرکدام خاص بودن خودشان را دارند و یکی از این سواحل فوق العاده، ساحل سنگ مرغان نام دارد. ساحل سنگ مرغان نام دیگری ساحل فرش خاکی هرمز است و دلیل این نامگذاری را تنها زمانی متوجه می شوید که به جزیره هرمز سفر کنید و از این ساحل بازدید نمایید.

ساحل سنگ مرغان هرمز

در این ساحل طرحی شبیه به فرش مشاهده می شود که توسط بشر به وجود آمده است. چون جزیره هرمز خاک های رنگی بسیاری دارد، هنرمدان این خاک را از اقصی نقاط جزیره جمع آوری می کردند تا فرش خاکی ساخته شود برای همین، جالب است بدانید ساحل سنگ مرغان یا همان ساحل فرش خاکی بیش از 100 طیف رنگی دارد که در نوع خود بی نظیر است البته از دور که نگاه می کنیم بخاطر رسوبات آتشفشانی، رنگ این ساحل بیشتر صورتی و قرمز است.

ساحل فرش خاکی هرمز

علت نامگذاری ساحل سنگ مرغان هرمز

شاید برای بسیاری سوال شود چرا به این ساحل سنگ مرغان می گویند و چرا در کنار آن، نام فرش خاکی را هم برای این ساحل در نظر گرفته اند. در نزدیکی این ساحل یک سنگ بزرگی از آب بیرون زده شده و اینجا همیشه پاتوق بسیاری از پرندگان بوده و فرقی نداشت چه موقعی از سال باشد همیشه پرندگان مختلفی را چه پرندگان بومی چه پرندگان مهاجر در این منطقه مشاهده می کردید که از زیبایی های جزیره هرمز لذت می بردند برای همین، نام سنگ مرغان را برای این ساحل انتخاب کرده بودند.

ساحل سنگ مرغان هرمز

اما چرا در طی سال های اخیر به ساحل سنگ مرغان ساحل فرش خاکی هرمز می گویند؟ اگر بین جاهای دیدنی هرمز به بازدید از ساحل سنگ مرغان بپردازید با یک صحنه خاص، فوق العاده زیبا و در عین حال عجیب و غریب مواجه می شوید. در این ساحل با استفاده از خاک های رنگی طرحی شبیه به فرش ایرانی کشیده شده اینجا را به بزرگترین ساحل فرش خاکی جهان تبدیل کرده است برای همین، نام دیگری ساحل فرش خاکی هرمز می باشد. لازم به ذکر است بعد از اینکه فرش خاکی در این ساحل به وجود آمد، نام های دیگری هم برای ساحل سنگ مرغان گذاشتند که شامل قصه غصه داوود، لبخند ملمادس، کلک پرو، داماهی، راز خاک و افسانه هرمز هستند اما هیچکدام به ساده و خاص بودن ساحل فرش خاکی نبودند برای همین این نام بین مردم بیشتر جا افتاده بود.

ساحل فرش خاکی هرمز

تاریخچه ساحل سنگ مرغان هرمز

ساحل سنگ مرغان یا همان ساحل فرش خاکی بخشی از جزیره هرمز است و جزیره هرمز قدمتش به بیش از 500 میلیون سال پیش برمیگردد یعنی اولین دوره از زمین شناسی و این خاک های رنگارنگ و غار های نمکی که در جزیره هرمز میبینیم حاصل میلیون ها هنر طبیعت است.

ساحل سنگ مرغان هرمز

اما این ساحل فرش خاکی از کی به وجود آمده و چه کسی همچین اثر هنری را خلق کرده که به بزرگترین و زیباترین ساحل فرش خاکی جهان تبدیل شده است؟ برمیگردیم به سال 1383 هجری شمسی یعنی 20 سال پیش، در آن سال وقتی که پاییز فرا می رسید تا اوایل بهار، بهترین زمان برای سفر به مناطق جنوبی کشور و گشت گذار بین جزایر توریستی منطقه یعنی کیش، قشم و هرمز محسوب می شود و در آن سال افراد هنرمندی به جزیره هرمز سفر می کردند و یکی از آن ها وقتی که مشاهده کرد کلی خاک رنگی در نقاط مختلف این جزیره قرار دارد چرا با این خاک های رنگی آثار هنری خلق نکند و تصمیم گرفت تا قدم اول برای ایجاد آثار هنری با استفاده از خاک های رنگی جزیره هرمز را آغاز کند.

ساحل فرش خاکی هرمز

در آن سال محدودیت هایی برای هنرمندان در خصوص استفاده از خاک های جزیره هرمز برای ایجاد آثار هنری اعمال شده بود و به عبارتی، آن ها در هر جایی نمی توانستند با این خاک ها آثار هنری به وجود بیاروند لذا یکسری مناطق محدود در برخی از نقاط جزیره برای هنرمندان در نظر گرفته شده بود که با نام بوم نقاشی یاد میشد و آن ها فقط می توانستند در این بوم نقاشی ها آثار خود را به وجود بیاورند.


تولد ساحل فرش خاکی به 4 سال بعدش یعنی سال 1387 برمیگردد. در آن سال هنرمندانی تصمیم گرفتند که از این مناطق بوم نقاشی خارج شوند و آثار هنری فوق العاده خود را به ساحل و کنار دریا بیاورند تا با خاک های رنگی جزیره هرمز کنار آب های خلیج فارس و روی شن ها آثار هنری خلق کنند و اینگونه شد که ساحل فرش خاکی به وجود آمد. این پروژه در سال 1387 رقم خود و در آن سال مساحتی نزدیک به 1200 متر مربع از ساحل سنگ مرغان به هنرمدان اختصاص داده شد تا پروژه بزرگترین فرش خاکی جهان در این منطقه به وجود بیاید.

ساحل فرش خاکی هرمز

ساحل فرش خاکی هرمز از سال 1387 شروع شد و اثر هنری آن در سال 1396 هجری شمسی پایان یافت. در این 10 سال، نزدیک به 50 هنرمند در اقصی نقاط کشور به جزیره هرمز سفر کردند و با استفاده از خاک های رنگی جزیره، فرش خاکی ساحل را تکمیل کردند اما اینگونه نبود که 50 هنرمند یکباره به جزیره هرمز سفر کنند و هر سال و با شروع شدن فصل سفر به جنوب کشور، تعدادی از آن ها راهی جزیره هرمز میدشدند و هرکدام بخشی از این اثر هنری را تکمیل می کردند.لازم به ذکر است این پروژه تا سال 1396 فعال بود و بعد از آن دیگر به هنرمندان اجازه تکمیل ساحل فرش خاکی هرمز داده نشد.

ساحل سنگ مرغان هرمز

بهترین زمان بازدید از ساحل سنگ مرغان هرمز

ساحل سنگ مرغان در جزیره هرمز واقع شده که در جنوب کشور و در آب های خلیج فارس قرار دارد. جزایر جنوبی کشور بخاطر اینکه نزدیک به خط استوا قرار دارند، از آب و هوای بسیار گرمی برخوردار هستند و از طرفی، چون در مجاورت دریا واقع شده اند، به این هوای گرم باید شرجی بودن و رطوبت بالای هوا را هم اضافه کرد که رسماً سفر به این جزایر در فصل تابستان و روز های گرم سال بخاطر هوای فوق العاده بد غیرممکن می کند. اما با پایان یافتن روزهای گرم سال یعنی از اوایل پاییز تا اوایل بهار، مناطق جنوبی کشور مانند جزیره هرمز از آب و هوای بسیار مطلوب و دلنشینی برخوردار هستند و همه گردشگران هم در این بازه از سال به مناطق جنوبی سفر می کنند اما در نظر داشته باشید فصل پاییز و زمستان، گران ترین فصل سفر به جنوب کشور و جزایر کیش و قشم و هرمز هم محسوب می شود.

ساحل فرش خاکی هرمز

یک مورد دیگر را هم در خصوص بهترین زمان بازدید از ساحل سنگ مرغان یا همان ساحل فرش خاکی هرمز باید در نظر بگیرید. فرش خاکی رنگارنگ و فوق العاده زیبای جزیره هرمز را باید در طول روز ببینید اما از طرفی، موجودات فوق العاده ای با نام فیتوپلانکتون ها در سواحل جزیره هرمز بخصوص ساحل فرش خاکی زندگی می کنند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند اما این موجودات در شب ها می درخشند و رنگ آبی فوق العاده زیبایی دارند برای همین پیشنهاد می شود یکبار هم در طول شب به ساحل فرش خاکی هرمز مراجعه کنید تا از نور زیبای فیتلانکتون ها بهرمند شوید.

ساحل فرش خاکی هرمز

جاهای دیدنی اطراف ساحل سنگ مرغان هرمز

هرمز جزیره چندان بزرگی نیست و به راحتی می توانید تنها با چند دقیقه رانندگی به همه جای جزیره دسترسی مطلوبی داشته باشید. بازدید از ساحل سنگ مرغان میانگین یک ساعت از زمان شما را به خود اختصاص می دهد و کلی جای دیدنی در جاهای مختلف هست که جذابیت های خاص خودشان را دارند و بازدید از آن ها در سفر به هرمز خالی از لطف نیست. در ادامه می خواهیم شما را با برخی از بهترین جاهای دیدنی هرمز که یکسری از آن ها در نزدیکی ساحل سنگ مرغان معروف به ساحل فرش خاکی هرمز واقع شده اند معرفی کنیم.

جاهای دیدنی هرمز

غار الهه نمک فیروزه ای

به لطف خاک های رنگارنگ جزیره هرمز که به لطف رسوبات آتشفشانی و مواد معدنی همچون اکسیدات فلزات و ترکیباتی که از اکسید آهن به وجود آمده و بیشتر خاک های جزیره هرمز را به رنگ های سفید، زرد، قهوه ای و سرخ تبدیل کرده، مناطقی در این جزیره وجود دارد که منظره شگفت انگیز و رنگارنگی دارند. یکی از این جاهای فوق العاده زیبا، غار الهه نمک فیروزه ای نام دارد که با نام دره نمک تبرزن هم شناخته می شود.

بخشی هایی از جزیره هرمز دارای تپه های مرتفع و دره های پرعمق هستند و گشت و گذار در این مناطق لذت خاص خودش را دارد. غار الهه نمک در همچین منطقه ای قرار دارد و علت اینکه نام اینجا را دره نمک تبرزن گذاشتند بخاطر بومی های هرمز است چراکه بومی های منطقه در گذشت های دور، سنگ های نمک اینجا را با تبر جدا کردند. غار الهه نمک بین اهالی جزیره هرمز از ارزش و احترام بالایی برخوردار است و در اکثر مواقع بخصوص فصل گردشگری هرمز که کلی گردشگر به این جزیره سفر می کنند، برخی از بومی های هرمز در غار الهه نمک حضور دارند تا مبادا گردشگران بخواهند به این دره آسیبی وارد کنند.

غار الهه نمک جاذبه دیدنی خاص بین جاهای دیدنی هرمز محسوب می شود. زمانی که به این دره می رسید اولین چیزی که شما را متعجب می کند سکوت ترسناک و در عین حال جالب دره است و برای لذت بردن از آرامش می توانید روی اینجا حساب باز کنید. در موقعیتی که غار الهه نمک نام دارد، یک کوه میبینید که نام آن کوه را الهه نمک گذاشتند و در پایین آن کوه هم یک دره و یک غار وجود دارد که نام تبرزن را رویش گذاشتند. برای ورود به این غار بخاطر اینکه دهانه کوچکی دارد باید سینه خیز شوید لذا اگر فوبیای فضاهای تنگ را دارید فکر ورود به غار را از سرتان بیرون کنید. لازم به ذکر است غار الهه نمک در دل طبیعت رنگارنگ هرمز قرار دارد و برای دسترسی به این غار و کوه می بایست مسیری را پیاده روی کنید.

دره رنگین کمان

از نامش پیداست که هنگام رسیدن به دره رنگین کمان قرار است با چه صحنه ای مواجه شویم. دره رنگین کمان بزرگترین منطقه در جزیره هرمز است که خاک های رنگارنگ دارد و این خاک ها به صورت طبقه طبقه روی هم قرار گرفته اند و چند کوه کوچک اما با منظره ای فوق العاده را به وجود آورده اند. دره رنگین کمان یکی از محبوب ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی هرمز است و بسیاری از گردشگران زمانی که وارد جزیره هرمز می شوند امکان ندارد بازدید از این دره را از دست بدهند.

در دره رنگین کمان به لطف خاک های رنگارنگ، بش از 70 طیف رنگی مشاهده می شود اما اکثراً رنگ های سفید، نارنجی و زرد هستند. در کنار این سنگ ها و خاک های رنگارنگ، فلزات و عناصری همچون اولیژیست، هماتیت و مگنتیت هم مشاهده می شود و لازم به ذکر است این عناصر درواقع باعث به وجود آمدن اکسید آهن می شوند.

دره رنگین کمان جدا از اینکه یک جاذبه دیدنی محسوب می شود، کاربرد صنعتی و دارویی هم دارد. جنوبی ها از خاک دره رنگین کمان برای صنایع دستی چوبی استفاده می کنند و چون خاک دره رنگین کمان خوراکی است و خواص دارویی دارد، بومی ها از این خاک برای عرضه برخی از محصولات خوراکی استفاده می کنند که تاثیر قابل توجهی روی اقتصاد منطقه گذاشته است. اما یک نکته را در نظر داشته باشید، از آنجتایی که دره رنگین کمان معروف ترین جاذبه دیدنی در جزیره هرمز محسوب می شود و هر ساله صد ها هزار گردشگر از سراسر دنیا راهی هرمز می شوند تا از این دره بازدید کنند، سعی داشته باشید خاک های رنگی منطقه را به عنوان یادگاری و سوغاتی جمع آوری نکنید حتی برخی از افراد سود جو و برخی از بومی های منطقه این خاک ها به صورت هنرمندانه داخل بطری های شیشه ای ریخته و به فروش می رسانند هرچند داشتن این بطری لذت بخش و خاص است اما به طبیعت دره رنگین کمان آسیب جدی وارد می کند.

دره رنگین کمان

قلعه پرتقالی ها

بعد از کلی جاذبه طبیعی در جزیره هرمز که واقعاً هم خاص و فوق العاده دیدنی هستند، اینبار می خواهیم بین جاهای دیدنی جزیره یک بنای تاریخی خاص با نام قلعه پرتقالی ها را معرفی کنیم که بازدید از آن ها بین جاهای دیدنی و زیبای هرمز خالی از لطف نیست.

نزدیک به 500 سال پیش، بخش جنوبی کشور و جاهایی همچون جزیره هرمز به دست پرتقالی ها اشغال شده بود و آن ها در جزیره هرمز و نزدیک به جایی که امروزه تنگه هرمز نام دارد یک قلعه نظامی ساختند که امروزه به یک جاذبه دیدنی و تاریخی در این جزیره تبدیل شده است. در آن زمان یا دقیق تر، سال 1507 میلادی شخصی با نام آلبو کرک این قلعه را در جزیره هرمز ساخت و 115 سال بعد، زمانی که طلسم اشغال پرتقالی ها شکسته شد فردی با نام امام قلی خان این قلعه را تصرف کرد. این قلعه تا زمانی که از آن استفاده میشد، کاربرد نظامی داشت برای همین کلی ادوات جنگی در قلعه مشاهده می شود و اینجا را به یک بنای تاریخی و موزه ای دیدنی در جزیره هرمز تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است بازدید از قلعه پرتقالی ها برای گردشگران رایگان نیست و علاوه بر اینکه گردشگران می بایست هزینه ای هرچند کم برای بازدید از این قلعه پرداخت کنند، چون یک موزه است، ساعت کاری مجموعه هم از 9 صبح الی 7 بعد از ظهر می باشد.

قلعه پرتقالی ها

موزه دکتر نادعلیان

جاذبه های طبیعی هرمز قدمتی میلیون ساله دارند و بناهای تاریخی همچون قلعه پرتقالی ها هم 50 سال از عمرش می گذرد اما یک موزه ای در این جزیره هست با نام موزه دکتر نادعلیان که از جدیدترین جاهای دیدنی جزیره محسوب می شود و قدمتش به سال 1388 هجری شمسی برمیگردد. دکتر احمد نادعلیان در سال 1388 این موزه را با نام هنرمندسرا در جزیره هرمز تاسیس کرد و بعد از چند سال نامش به موزه گالری دکتر نادعلیان تغییر یافت. در این موزه کلی آثار هنری نفیس و فوق العاده برای گردشگران به نمایش درآمده و در کنار آن ها نیز انواع صنایع دستی خاص بومی های جنوب کشور نیز مشاهده می شود.

در موزه دکتر نادعلیان کارگاه های آموزشی نیز برگزار می شود و علاوهع بر یادگاری آن ها، با گشت و گذار در جاهای مختلف موزه می توانید با بخشی از فرهنگ، آداب و رسوم بومی های منطقه بیشتر آشنا شوید. جالب است بدانید موزه دکتر ناعدلیان درواقع منزل شخصی ایشان است و با هزینه شخصی ایشان به موزه و گالری موزه هنری تبدیل شده برای همین، اگر از بومی ها سوال کنید به اینجا خانه دکتر هم می گویند.

موزه دکتر نادعلی

ساحل سرخ هرمز

یکی از زیباترین و خاص ترین سواحل جزیره هرمز که برای عکاسی هم فوق العاده است ساحل سرخ نام دارد. این ساحل به لطف مواد معدنی خاک هرمز به این رنگ تبدیل شده البته دلیل اصلی قرمز رنگ بودن خاک ساحل سرخ بخاطراکسید آهن است.

ساحل سرخ هرمز

جدا از اینکه ساحل سرخ جزیره هرمز یک جاذبه دیدنی است و کلی عکس های یادگاری و خاص می توان با آن تهیه کرد اما کاربرد اصلی آن چیز دیگری است. این خاک کاربرد خوراکی دارد و بومی های منطقه از خاک سرخ جزیره هرمز برای رنگ و طعم دادن به غذا های محلی استفاده می کنند و بعضاً از این خاک برای انواع ترشی های محلی هم استفاده می کنند. گردشگران هنگام بازدید از ساحل سرخ جزیره هرمز، نه تنها با پای برهنه در ساحل قدم می زنند بلکه این خاک را به صورت، دست، پا و پیشانی خود نیز میمالند.خاک ساحل سرخ در عین حال که کاربردهای مختلفی در زمینه انواع غذاهای محلی و طبخ آن ها دارد، بسیار باارزش است و بومی های منطقه همیشه مراقب مصرف این خاک هستند.

ساحل سرخ هرمز

دره مجسمه ها

قدرت تجسم بالایی دارید و می توانید از اشکال گوناگون هرچیزی که در اطرافتان قرار دارد تصویری را تجسم کنید؟ پس سفر به هرمز و بازدید از دره مجسمه ها برای شما واجب است. در جزیره هرمز منطقه ای هست که با نام دره مجسمه ها یا دره تندیس ها شناخته می شود. این دره قدمتش به چند صد میلیون سال پیش برمیگردد برای همین از نظر تاریخی و زمین شناسی ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد. جذابیت این دره اما به نحوه قرار گیری شکل های گوناگون سنگ ها و صخره ها است که اشکال فوق العاده ای را به وجود آورده اند.

هنگامی که به دره مجسمه ها می شوید و با دقت به سنگ ها نگاه می کنید، اشکالی همچون پرنده، عقاب و جانواران دیگر را مشاهده خواهید کرد که در نوع خودش بسیار زیبا و خاص محسوب می شود. در کنار لذت بردن از تجسم اشکال مختلف، این دره منظره زیبایی دارد و به لطف مسیر باریک دره آن، جای خوبی برای عکاسی نیز محسوب می شود. همچنین بعد از اینکه مسیر باریک بین دره را رد کردید به ساحلی بکر و زیبا با ویو فوق العاده می رسید.

دره مجسمه ها

رزرو ویلا ساحلی در هرمز  

هرمز جزیره ای کوچک اما فوق العاده دیدنی با قدمتی 500 میلیون ساله در شرق جزیره قشم و جنوب بندرعباس است که به لطف همین جاذبه های دیدنی خاص و بی نظیر، مقصد توریستی و بسیار محبوب بین گردشگران است. هرمز با اینکه جزء جاهای دیدنی قشم است و بیشتر مسافرانش از جزیره قشم به اینجا مراجعه می کنند تا از آثار هنری طبیعت لذت ببرند اما بین کلی گردشگر هم یک مقصد سفر است.

از این رو، در بخش مسکونی هرمز اقامتگاه های متعددی برای گردشگران به صورت روزانه اجاره داده می شود که قیمت های فوق العاده خوبی هم دارند. چون هرمز یک منطقه بومی است، بیشتر اقامتگاه هایی که به صورت روزانه اجاره داده می شوند اقامتگاه های بوم گردی و خانه های سنتی هستند ولی اگر به دنبال اجاره ویلا یا اجاره ویلا ساحلی در هرمز هستید، در کنار بوم گردی ها کلی ویلای ساحلی مطلوب و با قیمت مناسب در سایت باباسفر به صورت روزانه اجاره داده می شود که می توانید با ارزان ترین قیمت ها رزرو کنید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.