قله شاه معلم

قله شاه معلم بعد از قله سماموس معروف ترین و مرتفع ترین قله در شهر ماسوله است که ورزشکاران و بخصوص کوهنوردان علاقه زیادی به این قله دارند چراکه از یک ارتفاعی به بعد، در بالای ابرها هستید و از اقیانوس زیبای ابرها بهرمند می شوید. اگر میخواهید با قله شاه معلم مبیشتر آشنا شوید پس این مطلب را از دست ندهید.

قله شاه معلم کجاست؟

قله شاه معلم در شهر ماسوله واقع در استان گیلان قرار دارد و نزدیک ترین شهر به این قله، ماسوله است. قله شاه معلم در ضلع شمال غربی ماسوله قرار دارد و اگر بین جاهای دیدنی ماسوله تصمیم به بازدید از این قله فوق العاده را دارید، از شهر ماسوله نزدیک به یک ساعت فاصله دارید به تا به قله شاه معلم برسید. بدین منظور، در شمال شهر ماسوله کافیست وارد جاده ماسوله به مجلان شوید تا پس از مسافتی 20 کیلومتری و عبور از دل طبیعت با ویو ای زیبا و دلنشین در نهایت به روستای جلال آباد برسید. روستای جلال آباد نزدیک ترین روستا به قله شاه معلم است و بسیاری از کوهنوردان نیز این روستا را به عنوان مبدأ برای شروع یک مسیر پر از زیبایی و هیجان برای صعود به قله شاه معلم انتخاب می کنند.

از طرفی، چون قله شاه معلم در نزدیکی روستای اولسبلانگاه و شهر ماسال قرار دارد، گردشگران و کوهنوردانی هم هستند که می خواهند از این مناطق به قله شاه معلم برسند بدین منظور، از شهر ماسال که راهی اولسبلانگاه می شوید، تا جلوتر از روستای تنیان مسیر آسفالته است اما بعد از آن، مسیر خاکی می شود و بیشتر خودرو های آفرودی می توانند از آنجا عبور کنند و در این جاده زیبا و هیجان انگیز، با عبور از روستاهای گیلوان، خلار، طهارم دشت، علی آباد و مجلان در نهایت به روستای جلال آباد می رسید و می توانید مسیر صعود به قله شاه معلم را آغاز کنید هرچند بخاطر مسیر بسیار طولانی تر و از طرفی، جاده ای بسیار خطرناک و بدون آسفالت مناسب توصیه نمی شود از این جاده برای رسیدن به قله شاه معلم از روستای اولسبلانگاه استفاده کنید.

قله شاه معلم

معرفی قله شاه معلم

استان گیلان با اینکه طبیعتی بکر و فوق العاده سرسبز دارد اما در جنوب استان گیلان کوه های فوق العاده ای هست که هم برای طبیعت گردی مقاصد ایده آل و جذابی هستند و هم برای کوهنوردی آنقدری فوق العاده اند که محبوب ترین قله های کوهنوردی استان را شامل می شوند. همانطور که می دانیم، مرتفع ترین قله استان گیلان قله سماموس نام دارد که ارتفاع آن به 3689 متر از سطح دریا می رسد و با نام بام گیلان شناخته می شود و بعد از آن، قله شاه معلم با 3100 متر ارتفاع از سطح دریا، دومین قله مرتفع در استان گیلان به شمار میرود.

معمولاً اکثر قله ها تنها یک یا دو مسیر اصلی برای صعود دارند اما قله شاه معلم طوری است که شما از هر طرفش می توانید صعود کنید و هر طرف هم زیبایی های خاص خودش را دارد البته که اشتراک آن ها، ویو فوق العاده زیبا از طبیعت بی نظیر اطراف است. قله شاه معلم از یک طرف به سمت استان زنجان، از یک سو به سمت ماسال و ماسوله، از سمت دیگر به شهرستان خلخال اشراف دارد و جالب است بدانید اگر بین جاهای دیدنی ماسوله تصمیم به تجربه کوهنوردی و صعود به قله شاه معلم را داشتید، در مناطق بومی و اطراف کوه، بومی ها به این کوه ماسوله داغ می گویند بنابراین هنگام بازدید و پرس و جو از بومی ها ممکن است نام کوه ماسوله داغ را به وفور بشنوید.

اما بسیاری از مردم، این قله را با نام قله شاه معلم می شناسند و شاید برایتان جالب باشد بدانید علت اینکه نام شاه معلم را برای این قله انتخاب کرده اند به سال های خیلی دور برمیگردد و گفته می شود در گذشت های دور یک عارفی در این منطقه زندگی می کرد که با نام شاه معلم معروف شده بود و بعد از مرگش، چون او را در این منطقه دفن کردند برای همین نام شاه کوه را برای مرتفع ترین قله این منطقه انتخاب کرده اند.

راه های صعود به قله شاه معلم

همانطور که گفتیم، برای صعود به قله شاه معلم راه های مختلفی وجود دارد و هرکدام هم زیبایی های خاص خود را دارند اما در صورتیکه تمایل به صعود به قله شاه معلم را دارید، خوب است مسیر های صعود به این قله را بیشتر بشناسید.

مسیر جنوبی صعود به قله شاه معلم

اولین مسیر محبوب و پرطرفدار برای صعود به این قله فوق العاده، یال جنوبی کوه است که با نام مسیر دولیچال شناخته می شود و شاید بتوان گفت که معروف ترین مسیر بین کوهنوردان حرفه ای است. در کیلومتر 14 جاده ماسوله به سمت خلخال که جاده خاکی هم می باشد، منطقه ای هست با نام دولیچال که مبدأ صعود به قله شاه معلم از یال جنوبی می باشد. این منطقه طبیعت فوق العاده ای دارد ولی جالب است بدانید این مسیر را فقط کوهنوردان حرفه ای انتخاب می کنند به این دلیل که شاید یال جنوبی و منطقه دولیچال، کوتاه ترین مسیر برای صعود به قله باشد اما از سوی دیگر، صعب العبورترین مسیر است یعنی نه  تنها مسیر های پاکوب کمتری دارد، بلکه شیب مسیر نیز بسیار تند است.

مسیر شرقی صعود به قله شاه معلم

زیباترین مسیر برای صعود به قله شاه معلم یال شرقی است و این مسیر درواقع می شود گفت محبوب ترین مسیر برای صعود است و کوهنوردان حرفه ای تا گردشگران و طبیعت گردان می توانند از این مسیر به ارتفاعات شاه معلم دسترسی داشته باشند. استان گیلان و بخش جنوبی آن یعنی مناطق ماسال و ماسوله و غیره را همه با طبیعت فوق العاده اش میشاسند و مهم ترین دلیلی که گردشگران و طبیعت گردان این مسیر را برای صعود انتخاب می کنند این است که مسیر یال شرقی از دل طبیعت عبور می کند و بعد از اینکه از منطقه ای فوق العاده سرسبز عبور کردید، به بخش کوهپایه شاه معلم می رسید. البته ناگفته نماند مسیر یال شرقی صعود به قله شاه معلم با اینکه شیب کمتری نسبت به یال های دیگر دارد اما مسیری طولانی تر بوده و به مراتب، سهل العبور تر است.

قله شاه معلم

نکات مهم صعود به قله شاه معلم

قله شاه معلم هرچند جزء معروف ترین و محبوب ترین قلل استان گیلان است و بسیاری از کوهنوردان همیشه صعود به این قله را بخاطر ویو بسیار زیبای اقیانوس ابرها در ارتفاعات در برنامه خود قرار می دهند اما همچنان اینجا فاقد امکانات و خدمات رفاهی مانند رستوران و کافه و چایخانه در بخش کوهپایه است برای همین، اگر بین جاهای دیدنی ماسوله تصمیم دارید به قله شاه معلم صعود کنید در نظر داشته باشید پیش از آغاز مسیر کوهنوردی فوق العاده خاص و زیبا، باید تمامی وسایل و هر آنچه که برای کوهنوردی نیاز است از آب و غذا تا لباس و غیره را به همراه داشته باشید چراکه در طول مسیر نه رستورانی هست و نه سرویس بهداشتی.

هر زمانی که تصمیم به صعود داشتید، حتماً از شرایط آب و هوایی منطقه مطلع باشید چون حتی در گرم ترین روز های تابستان هم ارتفاعات شاه معلم سرد است و اگر تصمیم دارید به قله صعود کنید، باید به فکر لباس گرم نیز باشید. از به همراه داشتن پاوربانک، نقشه آفلاین مسیر کوهنوردی، جعبه وسایل کمک های اولیه در صورت بروز حادثه، کلاه نقاب دار، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، باتوم و غیره نیز پیش از آغاز مسیر کوهنوردی مطمئن شوید تا سفری به یاد ماندنی، پر از چالش و در نهایت، ویو بسیار زیبا اقیانوس ابر ها در ارتفاعی با هوایی دلنشین را آغاز کنید.

بهترین زمان بازدید از قله شاه معلم

کوهنوردان، طبیعت گردان و گردشگران از افراد حرفه ای تا افراد آماتور در هر زمانی از سال می توانند به قله شاه معلم صعود کنند اما بیشتر حرفه ای ها و افرادی که بارها به این قله صعود کردند فصل زمستان را برای تنوع جهت صعود به قله انتخاب می کنند چراکه در فصل زمستان، بارش های سنگین برف و باران صعود به قله بسیار دشوار می کند و بدون ابزار و امکانات، آمادگی جسمانی و تجربه بالا امکان صعود به قله شاه معلم وجود ندارد. حتی در روز های سرد سال، مسیر های دسترسی به کوه شاه معلم نیز بخاطر اینکه خاکی هستند و در ارتفاعات قرار دارند، غرق در مه بوده، گلی هستند و امکان رخ دادن حوادث خطرناک نیز بسیار زیاد است برای همین اگر در روز های سرد زمستان تصمیم دارید به این منطقه مراجعه کنید باید مراقب موارد بسیاری باشید.

از نظر شرایط آب و هوایی، بهترین زمان برای سفر و صعود به قله شاه معلم فصل تابستان است یعنی از اواخر بهار تا اواخر تابستان چون در این زمان قله شاه معلم و مناطق اطرافش در شرایط آب و هوایی بسیار دلنشینی قرار دارند و طبیعت گردی در این منطقه لذت و صفای دیگری دارد. حتی زمانی که به پایین قله شاه معلم می رسید و می خواهید مسیر صعود را آغاز کنید شاید هوا خنک و دوست داشتنی باشد اما هرچقدر که بالاتر می روید، هوا آنقدری سرد می شود که بدون لباس گرم نمی توانید بقیه مسیر را ادامه دهید. لازم به ذکر است در این ایام امکان مشاهده پدیده اقیانوس ابرها در ارتفاعات بالای شاه معلم وجود دارد چراکه در سایر فصول، تمامی مسیر غرقه در مه است.

به غیر از فصل تابستان یعنی از اواخر بهار تا اواخر تابستان، اگر در مابقی روز های سال یعنی در فصل بهار و پاییز قصد سفر به این منطقه و صعود به قله شاه معلم را دارید در نظر داشته باشید همواره پیش از آغاز سفر، نسبت به شرایط آب و هوایی اطلاعات کسب کنید چراکه در اکثر روز های این فصول، هوا بارانی بوده و مسیر های تردد نیز خطرناک هستند.

قله شاه معلم

جاهای دیدنی اطراف قله شاه معلم

قله شاه معلم در جایی قرار دارد که کلی جاذبه دیدنی و مناطق بکر طبیعت گردی در اطرافش هست. معروف ترین جاهای دیدنی اطراف شاه معلم روستای اولسبلانگاه با ویو فوق العاده زیبا و طبیعت بکری که دارد، روستای ماجلان، شهر ماسال، جاده زیبای ماسوله به ماجلان و کلی کوه و جنگل در اطراف شاه معلم هستند. اما از آنجایی که شاه معلم جزء جاهای دیدنی ماسوله به شمار میرود و برای دسترسی به این قله باید از شهر ماسوله عبور کنید، خوب است بدانید شهر ماسوله جایی است که بیشتر مناطقش بافتی قدیمی دارند و حال و هوای دیگری را به گردشگران القاء می کند. اینجا بازار سنتی و قدیمی دارد و مردمانش آنقدری مهمان نواز هستند که بی شک یکی از خاطره انگیزترین سفر ها را به استان گیلان رقم میزند.

اجاره روزانه خانه در ماسوله

اگر تصمیم دارید سفری چند روزه به ماسوله داشته باشید تا سفری به یادماندنی از طبیعت گردی و گشت و گذار در این منطقه را برای خود رقم بزنید، برای اقامت در ماسوله خوب است بدانید اینجا بیشتر اقامتگاه ها را کلبه های چوبی، خانه های نقلی و اقامتگاه های بوم گردی تشکیل می دهند که برخی در خود شهر قرار دارند و برخی هم در اطراف ماسوله و کنار جاده اصلی واقع شده اند. بطور کلی اگر به دنبال این هستید که در خود شهر ماسوله اقامت داشته باشید و همچنین هزینه اجاره اقامتگاه را هم کاهش دهید، اجاره خانه مبله در ماسوله یکی از بهترین انتخاب های اقتصادی به شمار میرود. خانه های مبله ای که در ماسوله به صورت روزانه اجاره داده می شوند همگی دارای ویو فوق العاده از طبیعت اطراف و کوه های سرسبز غرق در مه هستند و امکانات رفاهی معقولی برای چند روز اقامت دارند که در سایت باباسفر می توانید با بهترین قیمت ها رزرو کنید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.