پارک جنگلی خرما

پارک جنگلی خرما منطقه ای فوق العاده زیبا و دوست داشتنی در اطراف لنگرود است و به جرآت می توان گفت اگر بین جاهای دیدنی لنگرو به دنبال منطقه ای بکر و سرسبز هستید که آب و هوایی فوق العاده هم داشته باشد، اینجا شاید بتوان گفت بهترین منطقه برای طبیعت گردی خواهد بود. اگر میخواهید پارک جنگلی خرما را بیشتر بشناسید پس این مطلب را از دست ندهید.

پارک جنگلی خرما کجاست؟

پارک جنگلی خرما جزء جاهای دیدنی اطراف شهر لنگرود است هرچند فاصله زیادی تا این شهر دارد چراکه در دل طبیعت واقع شده است. برای دسترسی به پارک جنگلی خرما باید مسیری 25 کیلومتری را از شهر لنگرود طی کنید تا در وسط طبیعت به ورودی پارک جنگلی خرما برسید. لازم به ذکر است پارک جنگلی خرما تا شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان فاصله ای 80 کیلومتری دارد و فاصله جنل خرما تا تهران هم به بیش از 370 کیلومتر می رسد به عبارتی، از شهر رشت کمتر از 2 ساعت و از شهر تهران 5 ساعت و 30 دقیقه طول میکشد تا به پارک جنگلی خرما رسید.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی خرما: فرقی ندارد رشت باشد یا تهران چراکه برای رسیدن به پارک جنگلی خرما باید از شهر لنگرود که در شرق رشت و فاصله 60 کیلومتری تا این شهر قرار دارد مراجعه کنید. در شهر لنگرود از طریق خیابان امام خمینی به میدان شهید نورائی می رسید که در جاده اصلی شهر قرار دارد یعنی بلوار عبدالملکی. در میدان نورائی به سمت میدان الغدیر یعنی به سمت شرق می روید تا به میدان برسید و در ضلع جنوبی میدان الغدیر وارد جاده کولمه خواهید شد که یکی از معروف ترین جاده های لنگرود محسوب میشود چراکه از این طریق به بخش جنگل و خوش آب و هوای اطراف لنگرود دسترسی خواهید داشت.

اگر ما مبدأ را میدان الغدیر در نظر بگیریم، بعد از مسافتی 23 کیلومتری و عبور از روستاهای کومله، مریدان، توکس، پایین شکرکش، جوارده، بهشت لات و ساسر، در نهایت به روستای خرار می رسید که بعد از روستای خرار پارک جنگلی خرما قرار دارد. لازم به ذکر است در مجاورت پارک جنگلی خرما روستای چشتله واقع شده و جلوتر از هم خود روستای خرما قرار دارد.

پارک جنگلی خرما

علت نامگذاری روستا و پارک جنگلی خرما لنگرود

برای گردشگران سوال به وجود می آید چرا نام این پارک جنگلی، خرما انتخاب شده است. شاید بخاطر اینکه نزدیک ترین روستا به این پارک جنگلی خرما است، نام روستا را برای این پارک جنگلی انتخاب کرده اند اما چرا خرما؟ اینجا منطقه ای جنگلی است و نمی شود خرما داشته باشد که موردی خاص به شمار رود و نام خرما را روی روستا و پارک جنگلی نزدیکی آن قرار دهند.

خرما درواقع یک کلمه محلی است و از دو بخش خر و مه تشکیل شده است. در زبان محلی، خر یعنی خورشید و مه یعنی ماه چون از کلمه مهتاب می آید. به غیر از نام پارک جنگلی خرما، به این منطقه جنگل خرما سیسکو هم گفته می شود. سیسکو هم نامی محلی است که به دوران پهلوی برمیگردد و از دو بخش سی و کو تشکیل شده بطوریکه سی به معنای سنگ و کو به معنای کوه است.

پارک جنگلی خرما

معرفی پارک جنگلی خرما

لنگرود منطقه ای است که برای بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان مبدأ شروع یک سفر طبیعت گردی و گشت و گذار در طبیعت زیبا و فوق العاده استان گیلان است. هرچقدر از لنگرود دورتر می شویم وارد جاده های روستایی می شویم، به مناطق ییلاق می رسیم که در ارتفاعات قرار دارند و از آب و هوایی بسیار دلنشین برخوردارند بخصوص در روزهای گرم تابستان که این مناطق ییلاقی روز های بسیار خنک و دلنشین زیر آفتاب سوزان دارند و شب هایی بسیار سرد.

پارک جنگلی خرما جایی است که اگر عاشق طبیعت گردی هستید و تصمیم دارید به لنگرود سفر کنید تا گشت و گذاری بین جاهای دیدنی لنگرود داشته باشید پیشنهاد می شود حتماً یک تجربه طبیعت گردی و کمپینگ را در این پارک جنگلی داشته باشید. این پارک برخلاف نامش خرما ندارد و مملو از درخت های بلند قامت توسکا، انجیل و لرک است.

پارک جنگلی خرما

پوشش گیاهی پارک خرما

همانطور که گفتیم، در پارک جنگلی خرما بطور کلی تناه سه نوع درخت به وفور یافت می شود با نام های لرگ، توسکا و انجیلی اما بیاییم نگاهی به این درختان بیاندازیم و با آن ها بیشتر آشنا شویم.

درخت لرگ: گونه ای از درختان است که در بخش جنگلی استان گیلان به وفور مشاهده می شود. درخت لرگ که با نام درخت لارک یا کهل هم شناخته می شود، در مناطق مرطوب یعنی حاشیه دریای خزر از آستارا تا بخش های ساحلی استان گلستان مشاهده می شود و ارتفاع آن در بیشترین حالت به هزار گز می رسد. همچنین جالب است بدانید درخت لرگ از درختان بومی مناطق آذربایجان، گرجستان، روسیه، اوکراین، ترکیه، ایران و ارمنستان است که در سال 1784 میلادی شناسایی شد.

درخت لرگ

درخت توسکا: درخت توسکا با نام های توسه و رازدار هم شناخته می شود که از گونه درختان توسکاییان به شمار میرود. درخت توسکا در کل جهان 30 گونه دارد و در کشور ایران فقط دو مدل مشاهده می شود با نام های توسکای قشلاقی و توسکای ییلاقی. درختان توسکا نزدیک به 100 سال عمر میکنند اما رشد درختان در سن 50 سالگی متوقف می شود. اگر دقت کرده باشید، درختان توسکا در مناطق مرطوب به وفور مشاهده می شوند بخصوص جنگل های مازندران و گیلان و باتلاق ها چراکه این درختان آب بسیار زیادی مصرف می کنند. درخت توسکا ارتفاعی نزدیک به 21 متر دارد و شاید در نگاه اول بلند قامت به نظر برسد اما جزء درختانی است که ارتفاع چندانی نسبت به سایرین ندارد.

درخت توسکا

درخت انجیلی: درخت انجیلی با نام درخت چوب آهنی نیز شناخته می شود. این درخت را فقط در مناطق شمالی کشور مشاهده می کنید چراکه درخت انجیلی از درختان بومی شمال کشور است و از سواحل خزر و مناطق جلگه ای گرفته تا ارتفاعات مناطق اطراف مانند ارتفاع 1400 متری کلاردشت نیز به وفور مشاهده می شود. درختان انجیلی در بهترین حالت ارتفاعی 25 متری دارند، پر از برگ های زیبا بوده و در مناطقی که رشد می کنند جلوه زیبایی را به طبیعت می بخشند. این درختان به لطف برگ های زیاد، پاییز دیدنی هم دارند. لازم به ذکر است درخت انجیلی به غیر از ایران در مناطقی همچون آذربایجان و لنکران هم شاهده شده است.

درخت انجیلی

پوشش جانوری پارک جنگلی خرما

بطور کلی طبیعت محل زندگی جانوران مختلف اهلی و وحشی است و در منطاق جنگلی شمال کشور همچون مازندران و گیلان گونه های وحشی بسیاری زندگی می کنند و در واقع، ما انسان ها وارد قلمرو آن ها می شویم. از این رو، به لطف حضور جانوران وحشی طبیعت گردی در مناطق شمالی کشور نیازمند به تجهیزات و توانایی مقابله با این حیوانات است اما چون این کار را هر کسی نمی تواند انجام دهد، مناطقی را در بخش شمالی کشور میبینیم که برچسب پارک جنگلی روی آن ها درج شده است. پارک های جنگلی مناطقی هستند در دل طبیعت که محافظت شده بوده و گردشگران و خانواده ها به راحتی می توانند ساعت ها در این پارک ها بساط پیک نیک و کمپینگ خود را پهن کنند و از طبیعت بکر لذت ببرند. برخی از این پارک های جنگلی ورودی رایگان دارند و برخی هم بخاطر خدمات و امکاناتی که ارائه می دهند، از گردشگران هزینه ای را به عنوان ورودی دریافت می کنند.

پارک جنگلی خرما همانطور که از نامش پیداست، منطقه ای است که از حیوانات وحشی و جانوران مختلف به دور بوده و گردشگران می توانند با خیال آسوده در این پارک به طبیعت گردی بپردازند و ساعت ها از ویو زیبای طبیعت کوه های سرسبز اطراف در محیطی با هوایی دلنشین لذت ببرند. اما چون پار جنگلی خرما به روستاهای مجاور خود نزدیک است، بار ها پیش آمده در بخش های انتهایی پارک، گله های گوسفند، گاو، اسب و غیره را ببینیم هرچند این حیوانات خطری برای انسان ها ندارند.

پارک جنگلی خرما

امکانات و تفریحات پارک جنگلی خرما

شاید بتوان یکی از دلایل اینکه پارک جنگلی خرما برخلاف بسیاری از پارک های جنگلی، ورودی رایگان دارد و هرکسی می تواند وارد آنجا شود، نبود امکانات و خدمات رفاهی است. با اینکه نام پارک جنگلی را یدک می کشد اما در اینجا خبری از سرویس بهداشتی، کافه و رستوران، تفریحات مختلف، بوفه و غیره نیست بنابراین، اگر بین جاهای دیدنی لنگرود می خواهید برنامه طبیعت گردی در پارک جنگلی خرما را بچینید، حتماً از به همراه داشتن تمامی وسایل مورد نیاز مطمئن شوید.

در پارک جنگلی خرما جدا از اینکه کلی مسیر برای طبیعت گردی و پیاده روی هست، رودخانه و چشمه های مختلف هم مشاهده می شود. به لطف درختان انجیلی و درختان بلند قامت، در همه جای پارک سایه دلنشینی هست تا از آفتاب سوزان بخصوص در روزهای گرم تابستان در امان باشید. لازم به ذکر است رودخانه ای که در پارک جنگلی خرما قرار دارد آنقدر پرآب نیست که بخواهید در آن به آبتنی بپردازید اما در صورتیکه بخواهید در فصل پاییز و زمستان به پارک جنگلی خرما مراجعه کنید، به لطف بارش های متعدد باران سطح آب رودخانه اینجا افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر، تعدادی آبشار در طول مسیر نیز پدیدار می شود.

پارک جنگلی خرما

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی خرما

پارک جنگلی خرما در نزدیکی ارتفاعات اطراف لنگرود و بخش شرقی رشت قرار دارد برای همین، بهترین زمان برای گشت و گذار در این پارک به شرایط آب و هوایی منطقه برمیگردد. از این رو، پارک جنگلی خرما از اوایل بهار تا اوایل پاییز در بهترین شرایط آب و هوایی به سر می برد اما در اواسط تابستان هوای منطقه به مراتب گرم تر بوده و رطوبت هوا هم افزایش پیدا می کند لذا شاید طبیعت گردی در پارک جنگلی خرما طی روز های اواسط تابستان برای بسیاری از گردشگران چندان دلنشین نباشد. از طرفی، فصل زمستان شاید هوا سردتر باشد که طبیعت گردی را لذت بخش تر می کند و به لطف بارش باران، سطح آب رودهای کوچک و بزرگ و چشمه های پارک جنگلی خرما افزایش پیدا کند اما تمام پارک سطحی گلی خواهد داشت که کمپینگ و پیک نیک را غیر ممکن می کند.

پارک جنگلی خرما

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی خرما

اگر با هدف طبیعت گردی و پیک نیک می خواهید به پارک جنگلی خرما مراجعه کنید، این پارک زمانی بین 1 تا 4 ساعت را از شما میگیرد. از طرفی، چون پارک جنگلی خرما یا همان جنگل خرما سیسکو فاصله ای 25 کیلومتری تا شهر لنگرود دارد، پیشنهاد می شود در کنار پارک خرما نگاهی هم به سایر جاهای دیدنی جذاب منطقه بیاندازید. آبشار های پنو و ماهی مشو و دره پنو جزء زیباترین و محبوب ترین جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی خرما هستند و چون جنگل خرما سیسکو از توابع شهرستان لنگرود به شمار می رود، در سفر به لنگرود هم پیشنهاد می کنیم از محبوب ترین جاهای دیدنی این شهر یعنی پل خشتی لنگرود، خانه منج باشی، لیلا کوه، بازار لنگرود، تالاب چاف، روستاهای بلوردکان، آبچالکی، گالشکلام و بام کومله که در روستای کومله واقع در اوایل جاده لنگرود به پارک جنگلی خرما هم بازدید کنید تا یکی از بهترین سفر های استان گیلان را رقم بزنید.

پارک جنگلی خرما

رزرو خانه مبله در لنگرود

لنگرود شهری است که مبدأ بسیاری از طبیعت گردان برای گشت و گذار در مناطق بکر جنگلی استان گیلان می باشد. برخی از گردشگران با تجهیزات کامل به این منطقه سفر می کنند تا طبیعت را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب کنند و برخی هم ترجیح می دهند با اجاره روزانه خانه در لنگرود، در یکی از خوش قیمت ترین و بهترین اقامتگاه های این شهر باشند. لنگرود یک شهر جنگلی به شمار میرود اما فاصله چندانی هم با ساحل ندارد. گردشگران برای اقامت در این شهر می توانند بین ارزان ترین سوئیت ها و خانه های مبله تا گران ترین ویلاهای با استخر سرپوشیده در کنار سرگرمی ها و تفریحات مختلف آنچه که می خواهند را رزرو کنند اما چون بیشتر مسافران لنگرود، طبیعت گردان و گردشگران هستند و می خواهند کل مدت سفر را به گشت و گذار میان جاهای دیدنی منطقه پبردازند، اجاره روزانه خانه و سوئیت یکی از اقتصادی ترین راه ها برای اقامت در این منطقه خواهد بود.          

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.