ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان جایی فوق العاده بکر و سرسبز است که در بالای ابرها قرار دارد و کمتر جایی مانند سوباتان در استان گیلان است که همچنین طبیعت و هوایی داشته باشد. اگر می خواهید ییلاق سوباتان را بیشتر بشناسید یا قصد سفر به این منطقه را دارید پس این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

ییلاق سوباتان کجاست؟

ییلاق سوباتان یکی از زیباترین و دلنشین ترین مناطق ییلاقی در استان گیلان است و برای دسترسی به این ییلاق می بایست به بخش شمالی استان گیلان سفر کنید که فاصله از 4 ساعت تا شهر رشت دارد. ییلاق سوباتان در اطراف تالش قرار دارد و جزء خاص ترین جاهای دیدنی تالش به شمار می رود. اما برای دسترسی به ییلاق سوباتان، ابتدا باید در شمال استان گیلان به شهر تالش یه همان شهر هشتپر سفر کنید. در این شهر میدانی هست با نام میدان نماز که جاده اصلی از آنجا عبور می کند و در ضلع غبربی میدان وارد جاده سوباتان می شوید تا با عبور از دهکده کیش دیبی، بیابند، کیشون بن، بره پشت، لر، لمیر، پرده سر و بسک در نهایت بعد از قلعه بین یوردی به ییلاق سوباتان برسید. مسیری که برای دسترسی به ییلاق سوباتان هست مسیری فوق العاده زیبا و جذاب است بخصوص اواخر مسیر که وارد پیچ های خطرناکی در ارتفاعات تالش می شوید اما ویو ای فوق العاده دارید بخصوص اگر زمانی سفر کنید که هوا ابری باشد و وارد مه شوید.

ییلاق سوباتان

مسیرهای دسترسی به سوباتان

برای دسترسی به ییلاق سوباتان مسیرها و راه های مختلفی هست که برخی از آن ها مسیری آسفالته هستند و همه گردشگران می توانند از آنجا عبور کنند و برخی هم بیشتر مناسب آفرود سوران هستند. می خواهیم در ادامه نگاهی به مسیر های مختلف دسترسی به ییلاق سوباتان بیاندازیم.

راه اردبیل به سوباتان: معمولاً گردشگرانی که از شهر تهران می خواهند به سوباتان سفر کنند، دو راه را برای دسترسی به این منطقه انتخاب می کنند که یکی از طریق استان گیلان و عبور از رشت و بندر انزلی و غیره است و دیگری از طریق جاده اردبیل به سوباتان. این جاده که جاده سرچم هم نام دارد یکی از سریع ترین راه ها برای رسیدن به سوباتان است و اتوبوس هایی که از تهران عازم می شوند هم از این جاده استفاده می کنند. برای رسیدن به سوباتان از این راه، می بایست به روستای بودالالو برسید و اگر ماشین ندارید، از خودرو های آفرودی و وانت هایی که در اینجا هست و مقصدشان سوباتان می باشد استفاده کنید تا مسیری 13 کیلومتری پر از پیچ ها و شیب های هیجان انگیز را رد کنید و با عبور از دریاچه نئور در نهایت به سوباتان برسید.

راه تالش به سوباتان: اغلب گردشگران برای رسیدن به روستای سوباتان از این جاده استفاده می کنند که 26 کیلومتر هم طول دارد. این جاده بخش هایی از آن آسفالته است و بخش های دیگر خاکی که این قسمت های خاکی زمانی که باران های سنگین در این منطقه می بارد گلی می شوند و بسیار خطرناک بخصوص برای خودروهایی که لاستیک های ضعیفی دارند. البته در نظر بگیرید در این مسیر هم خودرو های آفرودی شامل نیسان پاترول و وانت ها نیز هست تا شما را به ییلاق سوباتان برساند.

راه لیسار به سوباتان: لیسار یک منطقه ای جنگلی در اطراف سوباتان است که دارای یک مسیر برای دسترسی به سوباتان نیز می باشد. فاصله لیسار تا سوباتان به 20 کیلومتر می رسد اما در نظر داشته باشید عبور از این مسیر کار هرکسی نیست و نیازمند به راننده های حرفه ای، تجهیزات مناسب و خودروی های آفرودی است. اگر شرایط عبور از این مسیر را دارید، جاده لیسار به سوباتان یکی از زیباترین و جذاب ترین مسیرها برای رسیدن به روستای سوباتان محسوب می شود.

راه آق اولر به سوباتان: مسیری که شما را از تالش به روستای آق اولر و سپس به روستای سوباتان میرساند نزدیک به 40 کیلومتر طول دارد که بخش های زیادی از آن بخصوص مسیر تالش به آق اولر آسفالته است اما باقی مسیر یعنی آق اولر به سوباتان با مسیری خاکی طرف هستیم که در روز های بارانی گلی و خطرناک می شود و عبور از این مسیر نیازمند به خودروی های شاسی بلند و وانت ها است. 

معرفی ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان را می شود گفت با تمامی مناطق ییلاقی که دیده ایم فرق دارد. اینجا منطقه ای است که در بالای ابرها قرار دارد و اگر در فصل تابستان سفر کنید بخصو اوایل تابستان، پدیده اقیانوس ابر ها در این منطقه رخ می دهد و سوژه جذاب و خارق العاده ای برای عکاسی به وجود می آورد. از طرفی، ییلاق سوبتان برخلاف مناطقی که اقیانوس ابر دارند و در ارتفاعات واقع شده اند، دشت های سرسبز دارد تا کوه برای همین، منظره بسیار جذاب و خاصی دارد و غروب آفتابش را با هیچ چیز نمی توان عوض کرد.

سوباتان کلمه ای محلی است البته به گویش محلی، اینجا سووتون نام دارد و با اینکه یک منطقه ای توریستی به شمار میرود اما خبری از امکانات و خدمات رفاهی نیست و شاید گوشی همراه آنتن داشته باشد آن هم در برخی از مناطق. به عبارتی، در ییلاق سوباتان نه آلودگی صوتی داریم حتی در روزهای شلوغ سال، نه برق هست و نه آنتن تلفن همراه برای همین، مقصد فوق العاده ای برای مدتی دوری از روزمرگی می باشد. سو در زبان تالشی و گویش محلی یعنی گلپر البته گلپر و وتون یعنی روییدن و دلیل اینکه همچین نامی برای این منطقه انتخاب شده بخاطر وجود گلپر در بخش های مختلف روستا با عطر فوق العاده ای که دارد است. اما یک موضوع دیگری هم وجود دارد. این منطقه با اینکه بخشی از استان گیلان است اما نزدیک به استان اردبیل هم قرار دارد و بسیای از اهالی اینجا ترک زبان هستند و در زبان ترکی، کلمه سو یعنی آب و باتان هم در این گویش یعنی محل فرو رفتن و به لطف چشمه های بی نظیری که هست نام اینجا را سوباتان گذاشته اند.

در ییلاق سوباتان چمنزار ها و دشت های وسیع و سرسبزی قرار دارد که در میان آن ها چشمه های آب شیرین نیز به وفور یافت می شود و جالب است بدانید اب این چشمه ها بخاطر اینکه ییلاق سوباتان در ارتفاعات قرار دارد و توسط انسان ها آلوده نشده، زلال و قابل آشامیدن هستند. در این ییلاق زیبا و خوش آب و هوا حیوانات بطور آزادانه همیشه در حال پرسه زدن هستند و ممکن است شما در وسط دشت های سرسبز بساط پیک نیک خود را پهن کرده اید و مشاهده کنید اسب ها یا گاو ها به کنار شما آمده اند و اگر حواستان نباشد میبینید که مشغول میل کردن غذای شما هستند.

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد اما به لطف دشت ها و مناطق مختلفی که در اینجا هست، ارتفاع ییلاق سوباتان در پایین ترین نقطه به 1900 متر و در بالاترین نقطه هم تقریباً به 2500 متر از سطح دریا می رسد یعنی نزدیک به هزار متر بالاتر از ارتفاع تهران پس با آب و هوایی بسیار خنک و دلنشین طرف هستیم و تابستان ها هوا در اینجا آنقدر دلنشین است که دلتان نمی خواهد ییلاق سوباتان را ترک کنید.

شاید برای بسیاری از گردشگران بخصوص زمانی که وارد ییلاق سوباتان شوند سوال به وجود بیاید اینجا با کلبه های چوبی دوست داشتنی و فاقد دکل های برق، مردمانش چجوری زندگی دارند. صد ها خانواده در این ییلاق زندگی می کنند که بخش عمده ای درآمد آن ها از طریق دامداری تامین می شود و بخش دیگر هم از طرثیق صنعت گردشگری. بیشتر اهالی روستا در خانه های سنتی و قدیمی یعنی چادرهای سیاه و خانه های قدیمی کاهگلی زندگی می کنند و بیشتر کلبه های چوبی که در این منطقه میبینیم به صورت روزانه به گردشگران اجاره داده می شود.

ییلاق سوباتان

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان

بعد از چند ساعت در جاده ای خطرناک و هیجان انگیز با ویو فوق العاده زیبا از طبیعت، در نهایت به ییلاق سوباتان می رسید و بجز طبیعتی بکر هیچ چیز دیگری را مشاهده نمی کنید. بسیاری گردشگران تصور می کننند سفر به ییلاق سوباتان فقط به طبیعت گردی ختم می شود اما اینجا جاهای دیدنی فوق العاده ای هم دارد که بازدید از آن ها جزء واجبات سفر به این منطقه است. اینجا گورستان هایی دارد که قدمتشان به بیش از هزار سال می رسد و نه تنها برای مردم و اهالی منطقه از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند بلکه ثبت جهانی هم شده اند. البته این نکته را هم در نظر بگیرید بعد از کلی پژوهش و کاوش در این منطقه، کلی اشیاء تاریخی، گردنبد، انگشتر، کوزه های برنزی و سفال های قدیمی در بخش های مختلف سوباتان کشف شده که قدمت بسیاری از آن ها به دوران حکومت هخامنشیان برمیگردد.

این ها تمام جاهای دیدنی منطقه نیستند و در کنار طبیعت گردی، می خواهیم یکسری از معروف ترین جاهای دیدنی که در سوباتان هست را معرفی کنیم.

دریاچه نئور

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی سوباتان که در مناطق اطراف هم پرطرفدار است، دریاچه نئور نام دارد. این دریاچه در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد و از هوایی بکر و دلنشین بخصوص در روزهای گرم تابستان برخوردار است. دریاچه نئور در غرب ییلاق سوباتان واقع شده و درواقع می شود گفت دریاچه نئور مرز بین استان های گیلان و اردبیل است. برای دسترسی به دریاچه نئور مسیر های مختلفی وجود دارد و حتی یک مسیر اختصاصی هم هست که با خودرو به کنار دریاچه می رسید اما اگر بخواهید از ییلاق سوباتان راهی دریاچه نئور شوید، باید خود را برای طی کردن مسیری 20 کیلومتری آماده کنید آن هم مسیری که از دل طبیعت عبور می کند و به صورت پیاده روی است. البته اگر خودروی آفرودی دارید می توانید از این مسیر عبور کنید یا اگر هم حال پیاده روی ندارید، بومی های منطقه خودروی های آفرودی و وانت دارند که شما را به نزدیکی دریاچه می رسانند.

اگر تصمیم داشتید بین جاهای دیدنی سوباتان از دریاچه نئور بازدید کنید، حتماً وسایل کمپینگ را هم به همراه خود ببرید و فراموش نکنید که در این دریاچه ماهی های قزل آلا زندگی می کنند و ماهیگیری هم یکی از تفریحات محبوب گردشگران هنگام بازدید از دریاچه نئور است.

ییلاق سوباتان

منطقه لمیر

دریاچه نئور در غرب ییلاق سوباتان قرار دارد و اگر قرار است مسافتی 20 کیلومتری را برای رسیدن به این دریاچه طی کنید، خوب است بدانید در شرق سوباتان و فاصله 20 کیلومتری تا این ییلاق هم منطقه ای بسیار بکر و فوق العاده زیبا هست با نام منطقه لمیر که از نظر زیبایی و جذابیتش کم و کسری نسبت به ییلاق سوباتان ندارد اما در ارتفاع پایین ترین نسبت به این منطقه قرار دارد.

ییلاق شکردشت یا دشت شقایق سوباتان

تا اینجا دو منطقه فوق العاده از جاهای دیدنی سوباتان را معرفی کردیم که فاصله ای 20 کیلومتری تا خود روستا دارند و معمولاً گردشگران حال و حوصله رفتن به این مناطق را ندارند برای همین، اینبار می خواهیم شما را با جایی آشنا کنیم با نام ییلاق شکردشت که فاصله اش تا روستای سوباتان تنها 7 کیلومتر است. ییلاق شکردشت را با نام دشت شقایق سوباتان میشناسند. در کنار زمین های بزرگ گلپر، بخشی در ییلاق سوباتان هست که دشت شقایق بوده و کلی شایق قرمز و زرد دارد و ویو خارق العاده ای را به وجود آورده. لازم به ذکر است منطقه ییلاق شکردشت نیز جایی کوهستانی به شمار میرود و در کنار ویو دشت شقایق، منظره اقیانوس ابر ها را هم در اینجا می توانید مشاهده کنید.

ییلاق سوباتان

روستا و آبشار ورزان

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی که در نزدیکی ییلاق سوباتان قرار دارد، روستای ورزان است. روستای ورزان هم منطقه ای ییلاقی به شمار میرود و از معدود جاهایی است که باید دوبار به آنج سفر کرد یکبار در فصل بهار و یکبار هم در فصل پاییز. در فصل بهار و پاییز به لطف بارش های باران، رودخانه معروف ورزان که در این روستا قرار دارد بسیار خروشان و دیدنی و می شود و در فصل پاییز هم طبیعت زرد و نارنجی اینجا هوش را از سر می برد. رودخانه ورزان نه تنها معروف ترین جای دیدنی در این منطقه به شمار می رود بلکه تمامی گردشگرانی که به ییلاق سوباتان سفر می کنند، بین جاهای دیدنی که در این روستا هست در کنار طبیعت گردی و لذت بردن از ویو اقیانوس ابرها، نگاهی هم به رودخانه ورزان میاندازند و لازم به ذکر است رودخانه اصلی ترین منبع تامین آب رود لیسار است که در طول مسیر، آبشار های خروشان و مرتفعی را به لطف صخره های مختلف به وجود آورده.

ییلاق سوباتان

چشمه های ییلاق سوباتان

پیش تر اشاره ای کردیم که در ییلاق سوباتان چشمه های گوارا هست و این چشمه ها از دل زمین می جوشند و بعد از طی کردن مسیری دوباره به دل زمین برمیگردند برای همین تالشی ها نام سووتون را برای اینجا انتخاب کرده اند. چشمه های ییلاق سوباتان همچنین آبی زلال و قابل آشامیدن دارند و گفته می شود آب این چشمه ها برای درمان بسیاری از بیماری های کلیوی هم موثر هستند. اگر خواستید در طول گشت و گذار میان جاهای دیدنی سوباتان از معروف ترین چشمه های اینجا هم بازدید کنید، چشمه های کلیه سویی، قارا بلاغ و سردابا معروف ترین چشمه های ییلاق سوباتان هستند که منبع اصلی تامین آب شرب مردم منطقه هم هستند. لازم به ذکر است به غیر از این چشمه ها، چشمه ای هست با نام باتمان بلاغ که گفته می شود بزرگترین چشمه در منطقه سوباتان به شمار میرود.

بام سوباتان

بی شک مهم ترین هدف سفر به ییلاق سوباتان گشت و گذار و طبیعت گردی است چراکه ییلاق سوباتان با اینکه منطقه ای سرسبز و بی نظیر است اما ارتفاع 2500 متری آن توجهات را به سمت خود جلب کرده. اگر می خواهید به مرتفع ترین بخش ییلاق سوباتان سفر کنید تا خاص ترین ویو از طبیعت را داشته باشید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به بام سوباتان بیاندازید. در سوباتان قله ای هست که با نام قله هاچاداش شناخته می شود و اینجا مرتفع ترین بخش ییلاق به شمار میرود و این قله در بخش جنوبی ییلاق سوباتان واقع شده است.

ییلاق سوباتان

غار گنج خانه

در بخش شمال شرقی سوباتان، روستایی هست با نام گنج خانه که در بخش شمالی آن، غاری با همین نام یعنی غار گنج خانه وجود دارد. این غار یکی از جاهای دیدنی مرموز در این منطقه به حساب می آید و بازدید از آن برای مردم ممنوع است. به باور محلی ها، غار گنج خانه طلسم شده و جادویی در این غار هست که نمی گذارد مردم وارد اعماقش شوند و آن ها بر این باورند دلیل وجود جادو و طلسم در این غار بخاطر گنج بسیار باارزشی است که در اعماق غار نهفته و این طلسم و جادو برای محافظت از گنج است البته در طول سال های پیش، بسیاری از افراد کنجکاو و حتی غارنوردان حرفه ای حتی با تجهیزات غارنوردی وارد غار گنج خانه شده و به اعماق ان هم نفوذ کرده اند اما خبری از گنج نبوده

ییلاق سوباتان

پارک جنگلی طبیعی آلچاق

در شرق ییلاق سوباتان به منطقه ای می رسید با نام آلچاق که یک پارک جنگلی معروف هم دارد. آلچاق کلمه ای ترکی است به معنای درخت آلوچه و همانطور که از نام این پارک جنگلی مشخص است، قرار است وارد جایی شوید که مملو از درختان آلوچه می باشد. پارک جنگلی آلچاق درکنار درختان آلودچه کلی درخت گلابی و سیب هم دارد که جلوه پارک را هم زیباتر کرده اند. همچنین در نظر داشته باشید اینجا علاوه بر درختان گلابی، سیب و آلوچه، قارچ های خوراکی هم دارد که بخش مهمی از پوشش گیاهی پارک را شامل می شود. پارک جنگلی آلچاق در جایی واقع شده که اطرافش تپه ها و کوه های مرتفع قرار دارد و جایی بکر و دلنشین برای کمپینگ است.

موزه مردم شناسی عشایر

روستا های ییلاقی معمولاً هیچ جاذبه گردشگری ندارند و تنها جای دیدنی که در این مناطق هست، طبیعت بکر و زیبا و ویو فوق العاده از مناطق سرسبز اطراف است اما در روستای سوباتان، یک موزه مردم شناسی هم هست که جزء پربازدیدترین جاهای دیدنی منطقه نیز محسوب می شود. این موزه که با نام موزه مردم شناسی عشایر شناخته می شود جایی است که سبک زندگی مردم عشایر را به نمایش می گذارد و جالب است بدانید در این موزه، کلی اشیاء تاریخی و قدیمی هست که همگی ابزار های مورد استفاده عشایر ها در روزگاران قدیم بوده و امروزه دیگر کاربردی ندارند و برخی از این وسایل قدیمی قدمتشان به بیش از 100 سال پیش هم می رسد.

ییلاق سوباتان

کلمر

قلعه بین یوردی در مسیر رسیدن به روستای سوباتان از تالش قرار دارد که منطقه ای توریستی هم به شمار میرود. در جنوب این روستایف منطقه ای هست که درواقع یک دره ای بسیار زیبا و دیدنی بوده و با نام کلمر شناخته می شود و جمعیت بسیار کمی هم در آنجا زندگی می کنند. جالب است بدانید اگر خواستید به این روستا مراجعه کنید، هیچ راه ماشین رو حتی ماشین های آفرود وجود ندارد و تنها مسیرهای مختلف به صورت پیاده روی وجود دارد.

آبشار و روستای ماهار

در شمال غربی سوباتان روستایی هست با نام ماهار که بعد از آن دیگری روستایی وجود ندارد و وارد طبیعت زیبای منطقه می شوید. روستای ماهار درواقع مرز بین لیسار و خطبه سرا است و زیبایی های خاص خودش را دارد. جذاب ترین جای دیدنی در روستای ماهار، آبشار ماهار است که آبشاری مرتفع و بی نظیر می باشد اما مسیری که برای دسترسی به این آبشار وجود دارد بسیار صعب العبور بوده و بعضاً بدون راهنمایی محلی ها نمی توانید به آبشار ماهار برسید. لازم به ذکر است مردمانی از قوم آقاجانی ها هستند گروهی از آن هم اصالت هره دشتی ها را دارند.

چمنزار بیده دشت

در کنار بام سوباتان، منطقه ای هست با نام بیده دشت که مرتفع ترین بخش ییلاق سوباتان به شمار می رود و یک دشت وسیع و بسیار دیدنی می باشد. اینجا در روز های تابستان پاتوق گردشگران و طبیعت گردان است اما در مواقعی که خلوت می باشد، جایی است که بومی های منطقه جشن های محلی خود را در آنجا برگزار می کنند. 

ییلاق سوباتان

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان

با توجه به شناختی که از ییلاق سوباتان داریم، اینجا به لطف ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا و طبیعت بکری که دارد، در روز های گرم تابستان هوایش خنک و دوست داشتنی بوده و اکر به دنبال جایی به دور از شلوغی و گرمای طاقت فرسا و آفتاب سوزان هستید، بی شک ییلاق سوباتان یکی از بهترین مقاصد به شمار می رود. بطور کلی چون با جایی مرتفع طرف هستیم که طبیعتش هم حرف ندارد، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه محسوب می شود. به مراتب فصل بهار هوا در اینجا خنک تر از تابستان هم خواهد بود اما به لطف بارش های پراکنده باران ممکن است بجای اینکه پدیده اقیانوس ابر ها را تماشا کنید، در مه ای غلیظ بگیرید بطوریکه اگر در یکی از کلبه های چوبی اینجا اقامت داشته باشید، زمانی که درب اقامتگاه را باز می کنید مه وارد کلبه شود هرچند این اتفاق هم جذابیت خودش را دارد.

سفر به ییلاق سوباتان در فصل بهار

فصل بهار بخصوص تعطیلات نوروز، زمان شلوغی برای سفر به ییلاق سوباتان است. در این فصل از سال، هوایی سرد در این منطقه حاکم است و بی شک باید گردشگران با خود لباس های گرم هم به همراه داشته باشند حتی اگر بخواهند در طول روز مشغول به طبیعت گردی در این منطقه باشند. در فصل بهار گل ها شکوفه می دهند و توجه داشته باشید بخش هایی از ییلاق سوباتان مانند ییلاق شکردشت، مملو از شقایق هستند و زمان رویش شقایق ها فصل بهار است برای همین، بهار بهترین زمان برای تماشای دشت شقایق های وحشی سوباتان می باشد. البته با اینکه گردشگران بسیاری در ایام نوروز به این منطقه سفر می کنند اما خوب است بدانید نوروز هوای سوباتان بسیار سردتر از اواسط بهار خواهد بود بطوریکه گشت و گذار را در این منطقه سخت و دشوار می کند.

ییلاق سوباتان

سفر به ییلاق سوباتان در فصل تابستان

فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه خوش آب و هوا و دوست داشتنی است. در فصل تابستان باران در این منطقه به مراتب کمتر از سایر فصول سال خواهد بود و به لطف این موضوع، بجای اینکه در مه ای غلیظ باشید، در جایی هستید که ابر ها در پایین شما قرار دارند و در کنار تماشای پدیده اقیانوس ابر ها از تماشای غروب آفتاب با ویو زیبای دشت های سرسبز سوباتان هم برخوردار خواهید شد. یکی از دلایلی که فصل تابستان را به عنوان بهترین زمان سفر به سوباتان تبدیل می کند، جاده دسترسی به این منطقه است چراکه این جاده آسفالت نه چندان جالبی دارد و برخی از نقاط مسیر در فصل باران طوری در شرایط بد قرار می گیرند که عبور و تردد وسایل نقلیه عادی را غیر ممکن می کند و فقط خودروی های آفرودی می توانند شاید از این مسیر ها عبور کنند.

ییلاق سوباتان

سفر به ییلاق سوباتان در فصل پاییز

پیشنهاد می کنیم اگر عاشق طبیعت زرد و نارنجی پاییز هستید در این فصل از سال به منطقه ییلاقی سوباتان سفر کنید آن هم نهایت تا اواسط پاییز. در فصل پاییز بخش های زیادی از طبیعت سرسبز سوباتان جای خود را به طبیعتی زرد، نارنجی و قهوه ای می دهند و برگ ریزان هایی که در جنگل های اطراف ییلاق رخ می دهد لذت دیگری دارد. در این زمان اما، هوای ییلاق بسیار سرد می شود حتی سردتر از اوایل فصل بهار و بارش های سنگین باران در بسیاری از روز های پاییز در این منطقه رخ می دهد که گردش و طبیعت گردی را برای گردشگران دشوار می کند. برای سفر به سوباتان در پاییز حتماً قبل از اینکه برنامه سفر را بچینید، آب و هوا و شرایط بارندگی در منطقه را مشاهده کنید تا حداقل در زمانی که خبری از بارش باران یا مه غلیظ نیست راهی سوباتان شوید.

ییلاق سوباتان

سفر به ییلاق سوباتان در فصل زمستان

بدترین زمان برای سفر به ییلاق سوباتان بی شک فصل زمستان است چون در این زمان، هوا آنقدری سرد و سوزناک می شود که حتی بومی های منطقه نیز اینجا ترک می کنند و به روستاهای مجاور با ارتفاع پایین تر مراجعه می کنند. در فصل زمستان همین طبیعت فوق العاده زیبا و سرسبزی که در روستای سوباتان بود تبدیل به منظره ای سفید پوش می شود البته این منظره در نوع خودش هم خاص و فوق العاده زیبا است اما پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم دارید در فصل زمستان به روستای سوباتان سفر کنید، اینجا به عنوان یک مقصد بین راهی در نظر بگیرید نه جایی برای اقامت چون هیچکسی در اینجا نیست و فقط خودتان هستید و از طرفی، بارش سنگین برف و مسیر های سفید پوش و خطرناک هم شرایط را بدتر می کند.

ییلاق سوباتان

اقامت در سوباتان

به لطف طبیعت بکر و دشت های سرسبز وسیع، بسیاری از گردشگران و طبیعت گردانی که می خواهند به سوباتان سفر کنند با خود لوازم کمپینگ و چادرهای مسافرتی به همراه می برند تا در دل طبیعت اقامت داشته باشند برای همین، اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید و در جای جای سوباتان گردشگران بسیاری را می بینید که چادر در وسط طبیعت را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب کرده اند. همچنین، اگر شرایط اقامت در چادر را ندارید، می توانید خانه های محلی و کلبه های چوبی که در نقاط مختلف سوباتان وجود دارد را انتخاب کنیدو کلبه های چوبی تجربه اقامتی متفاوت و دوست داشتنی را برای شما رقم میزنند و بعضاً بخاطر اینکه در دل طبیعت با ویو فوق العاده زیبا از دشت های وسیع و اقیانوس ابرها قرار دارند از قیمت های بالاتری هم نسبت به خانه ها و سایر اقامتگاه ها برخوردارند اما از طرفی، خانه ها در خود روستا واقع شده اند و از امکانات بهتری هم برخوردارند. 

فرهنگ مردم روستای ییلاقی سووتون

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، مردم سوباتان که نزدیک به بیش از 100 خانوار هستند روزگار خود را با دامداری سپری می کنند و عشایر هستند که در سیاه چادرها و خانه های کاهگلی زندگی می کنند. بومی های سوباتان غالباً ترک زبان هستند و بین آن ها افرادی هم هست که به گویش تالشی صحبت می کنند. مردم سوباتان از قدیم الایام عشایر بودند و اگر بین جاهای دیدنی سوباتان هم نگاهی به موزه مردم شناسی سوباتان بیاندزاید با سبک زندگی آن ها در گذشته های دور نیز بیشتر آشنا خواهید شد.

غذاهای محلی سوباتان

اما یکی از هیجان انگیزترین تفریحاتی که کنار طبیعت گردی در سوباتان هست، غذاخوری است بخصوص غذا های محلی که در رستوران های سنتی اینجا ارائه می شود. در فرهنگ مردم سوباتان، یکسری غذا های محلی وجود دارد که تجربه جدیدی را برای گردشگران به ارمغان می آورد. غذا های سنتی سوباتان شامل گوزلی بریان یا بره بریان، سوجا نون یا همان ساج چورگی، سوجا دیله یا ساج ایچی، سیرجینه، قورتماج، کته نون، پندیره ویسوج که پنیر سرخ شده است بخشی از لذیذترین و معروف ترین غذا های سنتی سوباتان است که پیشنهاد می کنیم تجربه طعم لذیذ آن ها را در رستوران های محلی منطقه داشته باشید. 

پوشش جانوری روستای سوباتان

ییلاق سوباتان با این طبیعت فوق العاده ای که دارد، محلی زندگی بسیاری جانوران و گیاهان است. در این روستا کلی گله گوسفند می بینید که مشغول چرا هستند ولی همینجا یک نکته مهم را ذکر کنیم و بهتر است سعی کنید به این گله ها نزدیک نشوید و عکسبرداری نکنید چراکه احتمالش وجود دارد سگ های گله به شما حمله کنند. در کنار گوسفند ها، کلی اسب وحشی و گاو هم در دشت های سرسبز سوباتان زندگی می کنند و چون آزادانه در طبیعت خود مشغول گردش هستند، این امکان هم وجود دارد اگر در وسط طبیعت می خواهید چادر بزنید یا بساط پیک نیک را پهن کنید، به نزدیکی شما بیایند هرچند خطر آفرین نیستند اما بی شک علاقه بالایی به غذا ها و تنقلات شما دارند.

پوشش گیاهی سوباتان

در خصوص پوشش گیاهی، پیش تر هم گفتیم در اطراف سوباتان منطقه ای هست با نام شکردشت که مملو از شقایق های وحشی زرد و قرمز بوده و منظره فوق العاده ای بخصوص در فصل بهار به وجود می آورد. در کنار آن و صد البته گلپر که عطرش همه را شیفته خود می کند و مهم ترین گیاه در این منطقه می باشد و بین بومی ها با نام بالدرقان شناخته می شود، گیاهان دارویی دیگری هم در جای جای سوباتان زندگی می کنند که شامل گزنه، آویشن، ازگیل های کوهی، علف چای، سیاه درخت، خار مریم، قارا گیله، بومادران، بولاغ اوتی، یشمان، هافوریقون، کهیلک اوتی، سیب کال، خشخاش، بابونه و غیره هستند و از کلی خاصیت دارویی به همراه عطر جذاب برخوردارند. 

جاهای دیدنی اطراف ییلاق سوباتان

در اطراف سوباتان تا چشم به ما اجازه می دهد فقط طبیعت زیبا، دشت های وسیع و جنگل های بکر و سرسبز که بعضاً غرق در مه هستند مشاهده می شود. در اطراف سوباتان اگر عاشق ماجراجویی و طبیعت گردی هستید کلی جای دیدنی وجود دارد که شامل روستای ساری داش، دریاچه قره گل، آبشار نیلرود، منطقه جنگلی لیسار، چشمه آنا بلاغی، روستای تمشه لانه، منطقه کومری، چهل چشمه و ییلاق فاراگول که برخی از زیباترین جاهای دیدنی نزدیک به ییلاق سوباتان هستند.

اما از آنجایی که سوباتان یکی از جاهای دیدنی تالش است، بد نیست در کنار سوباتان نگاهی هم به سایر جاهای دیدنی تالش بیاندازید که اکثرشان به دلیل اینکه مناطق جنگلی هستند در اطراف تالش قرار دارند. بدین منظور، جاذبه های دیدنی همچون رودخانه کرگان رود، بقعه شاه میلرزان، روستای مریان، کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان، قلعه سلسال، آبشار زمرد، پارک جنگلی سیاه داران، منطقه ییلاقی دوخاله، کوه، دریاچه سراگاه، منطقه باستانی تول و حمام قدیمی آق اولر تنها بخشی از معروف ترین جاهای دیدنی تالش در قالب جاذبه های تاریخی و مناطق بکر طبیعت گردی هستند که در سفری چند روزه به تالش بازدید از آن ها بی شک سفری به یادماندنی را بخصوص برای ماجراجویان و طبیعت گردان رقم خواهد زد.

 

ییلاق سوباتان

رزرو ویلا جنگلی در تالش

تالش شهری است که فاصله ای چند کیلومتری تا ساحل دارد و به جنگل های استان گیلان نزدیک تر است. تالش بخاطر طبیعت فوق العاده و آب و هوایی دوست داشتنی در مناطق ییلاقی و جنگلی که دارد، گردشگرانش زمانی که به این شهر سفر می کنند و می خواهند چند روزی مهمان جنگل های زیبای اینجا باشند برای اقامت به دنبال اجاره ویلا جنگلی در تالش هستند تا به مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی همچون ییلاق سوباتان هم نزدیک تر باشند. بخاطر تقاضای بالایی که جهت رزرو ویلا های جنگلی در تالش وجود دارد، بیشتر اقامتگاه هایی که به صورت روزانه در تالش اجاره داده می شود هم در بخش جنگلی قرار دارند و دست گردشگران برای انتخاب اقامتگاه از سوئیت ها و خانه های روستایی ارزان قیمت تا ویلاهای استخردار، کلبه های سوئیسی و حتی کلبه های جنگلی در ارتفاعات اطراف تالش باز است.

باباسفر به عنوان پلتفرم اجاره روزانه اقامتگاه در سراسر ایران لیستی از بهترین اقامتگاه های تالش را برای گردشگران ارائه داده و گردشگران می توانند با مراجعه به وبسایت باباسفر، ثبت تعداد نفرات، تاریخ ورود و خروج، در میان بهترین اقامتگاه هایی که در تالش و اطرافش به صورت روزانه اجاره داده می شود را با بهترین و ارزان ترین قیمت ها رزرو کنند و سفری فوق العاده را برای خود رقم بزنند. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.