پل آجری پونل

پل آجری پونل بین ده ها جاذبه دیدنی در رضوانشهر بخصوص مناطق طبیعی و جنگل های بکر در اطراف شهر، جاذبه ای است تاریخی که روزگاری از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. اگر می خواهید با پل آجری پونل یا همان پل خشتی پونل رضوانشهر بیشتر آشنا شوید پس تا انتها با ما همراه باشید.

پل آجری پونل کجاست؟

پل آجری پونل بنایی جزء جاهای دیدنی رضوانشهر است و برای بازدید از این پل باید به شهر رضوانشهر مراجعه کنید. رضتوانشهر یکی از شهرهای استان گیلان است که در غرب رشت قرار دارد و فاصله این دو شهر هم به بیش از 60 کیلومتر میرسد. اما برای دسترسی به پل آجری پونل از شهر رضوانشهر، می بایست در بخش جنوبی شهر وارد جاده اصلی شوید و به میدان نماز برسید، در ادامه مسیر به میدان فرهنگ رسیده و در نهایت بعد از طی کردن مسیری 3 کیلومتری به روستای پونل می رسید و انتهای بلوار که شما را وارد جاده می کند. اما در همین انتهای بلوار ابتدا به سه راه جنگلبانی می رسید، سپس از روی پل واقع در بالای رودخانه شفارود عبور می کنید و می بایست وارد اولین دوربرگردان شوید که کمی جلوتر قرار دارد و پل آجری پونل خواهید رسید.

لازم به ذکر است اگر از شهر تهران می خواهید به استان گیلان و شهر رضوانشهر سفر کنید و بین جاهای دیدنی منطقه از پل آجری پونل هم بازدید کنید، مسیری 375 کیلومتری را در پیش رو دارید که 5 ساعت زمان را به خود اختصاص می دهد.

پل آجری پونل

معرفی پل آجری پونل

پل تاریخی پونل که بین مردم با نام های پل آجری پونل یا پل خشتی پونل شناخته می شود، بنایی است تاریخی که بین ده ها جاذبه دیدنی و مناطق بکر جنگلی قرار دارد. با اینکه اکثر گردشگران در سفر به شهر های گیلان هدفشان بیشتر طبیعت گردی و لذت بردن از جنگل های بکر منطقه می باشد و به طبع آن، کمتر به سمت جاذبه های تاریخی می روند اما پل آجری پونل بخاطر اینکه از ارزش بالایی برخوردار است بخصوص بین اهالی منطقه، اکثر گردشگرانی هم که به شهر رضوانشهر سفر می کنند بین جاهای دیدنی که در این منطقه قرار دارد از پول آجری پونل نیز بازدید می کنند.

قدمت پل آجری پونل به دوران حکومت صفویه برمیگردد. همانطور که می دانیم، رودخانه ای از شهر رضوانشهر عبور می کند با نام رودخانه شفارود و در آن سال ها که خبری از تکنولوژی نبود، مردم به سختی می توانستند از این رودخانه عبور کنند بخصوص در فصل پاییز و زمستان که به لطف بارش های سنگین برف و باران و افزایش حجم آب نمیشد از رودخانه عبور کرد. از این رو، تصمیم گرفته شد تا پلی روی رودخانه شفارود ساخته شود تا مردم بتوانند به آنسوری شفارود بروند.

برای سال های بسیار، پل آجری پونل تنها پلی بود که مردم رضوانشهر و اهالی اطراف برای رسیدن به آنسوی رودخانه شفارود از آن استفاده می کردند و ارزش و اهمیت این پل در دوران صفویه و حتی بعد از آن یعنی در دوران قاجاریه بسیار زیاد بود هرچند با گذشت زمان تصمیم گرفته شد تا پل های آجری دیگر هم روی رودخانه شفارود ساخته شود تا مردم نیازی نباشد مسافت های طولانی را طی کنند تا به پل آجری پونل برسند. این پل که دهانه گنبدی شکل دارد دقیقاً به سبک معماری دوران صفویه، یکبار هم در دوران حکومت قاجاریه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و جالب است بدانید بخاطر اینکه نزدیک ترین روستا به این پل، روستای پونل نام دارد تصمیم گرفت شد تا نام پونل هم برای این پل تاریخی انتخاب شود.

پل آجری پونل

بهترین زمان بازدید از پل آجری پونل

پل آجری پونل در فاصله 4 کیلومتری شهر رضوانشهر قرار دارد و بنایی است که بهترین زمان بازدید از آن به شرایط آب و هوایی رضوانشهر برمیگردد. از این رو، بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه تاریخی فصل بهار و پاییز خواهد بود چراکه در این زمان، رضوانشهر از آب و هوای مساعدتری برخوردار است و بارش های باران هم به شدت فصل زمستان نیست تا تردد و گشت و گذار را سخت تر کند. از طرفی، فصل تابستان به لطف زمین های شالی که در اطراف رضوانشهر قرار دارد، منطقه از آب و هوایی بسیار گرم و شرجی برخوردار است که به همین دلیل، گشت و گذار در منطقه و بازدید از جاهای دیدنی رضوانشهر را برای گردشگران دشوار می کند.

جاهای دیدنی اطراف پل آجری پونل

بازدید از پل رضوانشهر زمانی کمتری تر از یک ساعت را از گردشگران به خود اختصاص می دهد و چون هدف بیشتر گردشگران از سفر به این منطقه، گشت و گذار در طبیعت و جاهای بکر و فوق العاده جذاب می باشد، در کنار پل آجری پونل پیشنهاد می شود از تمام جاهای دیدنی و مناطق بکر رضوانشهر که برخی در نزدیکی پل آجری پونل قرار دارند هم بازدید کنید و لازم به ذکر است زیارتگاه و بقعه شیخ خاصه جان ایوبی نزدیک ترین جاذبه دیدنی رضوانشهر به پل خشتی پونل است که در فاصله چند قدمی تا این پل قرار دارد.

مسجد اسپیه مزگت: می توان گفت جذاب ترین بنای تاریخی بین جاهای دیدنی رضوانشهر مسجد اسپیه مزگت است که در بخش شمال غربی رضوانشهر یا فاصله 22 کیلومتری شهر تالش قرار دارد. این جسد فوق العاده زیبا قدمتش به دوران پیش از اسلام برمیگردد و در آن زمان ها، یک آتشکده زرتشتی بوده که برای مردم بنایی مقدس به شمار میرفته و بعد از اسلام، اینجا به یک مسجد تبدیل شد و تا سال ها بسیار حتی امروزه هم با نا مسجد سفید میشناختند. بین بومی های منطقه، مسجد اسپیه مزگت از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و گاهی اوقات هم مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرد.

مسجد اسپیه مزگت

قلعه امیر ساسان: قلعه امیرساسان از دیگر بناهای تاریخی در رضوانشهر است که امروزه تنها بخش کوچکی از آن و به صورت مخروبه باقیمانده چراکه ارزش و اهمیتی به این قلعه تاریخی داده نشده و مهم ترین دلیل بازدید گردشگران از قلعه تاریخی امیر ساسان بیشتر به طبیعت و ویو منطقه برمیگردد. برای بازدید از قلعه تاریخی امیرساسان می بایست در اطراف رضوانشهر به روستای ارده مراجعه کنید.

قلعه امیر ساسان

ییلاق زندانه: بی شک مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا که در استان گیلان قرار دارند جذاب ترین مقاصد گردشگری و طبیعت گردی هستند و یکی از این ییلاق ها که جزء محبوب ترین جاهای دیدنی رضوانشهر هم به شمار میرود، ییلاق زندانه است. این ییلاق منطقه ای بسیار بکر و سرسبز است که بهار و تابستان فوق العاده ای دارد. فاصله ییلاق زندانه تا پل تاریخی پونل به بیش از 70 کیلومتر می رسد.

ییلاق زندانه

آبشار ویسادار: آبشار ویسادار با عنوان سومین آبشار مرتفع گیلان شناخته می شود و نکته جالب توجه آبشار اینجاست که آبشار در پایین یک پل قرار دارد شما زمانی که پل می رسید، ویو فوق العاده از ای از سومین آبشار مرتفع استان گیلان دارید که در پایین پل واقع شده است. فاصله آبشار ویسادار تا پل آجری پونل به 17 کیلومتری میرسد و در دهستان ارده و روستای اوویار قرار دارد.

آبشار ویسادار

رزرو کلبه چوبی رضوانشهر

رضوانشهر شهری است که هرساله فرقی ندارد بهار و پاییز باشد یا تابستان و زمستان، میزبان هزاران گردشگر از اقصی نقاط کشور است. در این منطقه کلی جاهای دیدنی وجود دارد و در اطرافش هم مناطق ییلاقی و طبیعت بکر و زیبا. برای اقامتی چند روزه در رضوانشهر، اقامتگاه های متنوعی قابل انتخاب است که شامل سوئیت ها و خانه های مبله تا ویلاها و اقامتگاه های لوکس و پر از امکانات و سرگرمی می باشد. از آنجایی که مهم ترین هدف سفر گردشگران به رضوانشهر طبیعت گردی است و مناطق ییلاقی و جنگلی تا رضوانشهر هم فاصله قابل توجهی دارد، گردشگران برای اقامت بیشتر به سمت اجاره کلبه چوبی در رضوانشهر می روند بخصوص کلبه های چوبی که در مناطق ییلاقی اطراف شهر قرار دارند.

برای رزرو کلبه چوبی در رضوانشهر بخصوص در فصل تابستان که زیر آفتاب سوزان و هوا بسیار گرم و شرجی، مناطق ییلاقی بسیار خنک و دلنشین هستند با ویو فوق العاده از طبیعت اطراف، می توانید به سایت باباسفر مراجعه کنید و بین صد ها اقامتگاه در رضوانشهر از انواع ویلاها و آپارتمان های مبله تا کلبه های چوبی و جنگلی، هرکدام را که مدنظر داشتید با بهترین و ارزان ترین قیمت ها رزرو کنید. همچنین در سایت باباسفر می توانید از یک ماه قبل از تاریخ سفر، کلبه چوبی مورد نظر را رزرو کنید که برای ایام تعطیلات چند روزه و زمان هایی که قرار است کلی گردشگر راهی مناطق ییلاقی رضوانشهر شوند، سفر و اقامتی آسوده خاطر را برای خود رقم بزنید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.