پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود پلی است تاریخی که کمتر از هزار سال از عمرش می گذرد و بنایی است که روزگاری ازرش و اهمیت بسیار بالایی داشت و امروزه هم اگر علاقه مند به بازدید از جاهای دیدنی و تاریخی اطراف تهران هستید، در شهر جاجرود پیشنهاد می کنیم نگاهی به این بنای تاریخی بیاندازید. در ادامه با ما همراه باشید تا با پل شاه عباسی بیشتر آشنا شوید.

پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی کجاست؟

پل شاه عباسی جاجرود همانطور که از نامش پیداست، در شهر جاجرود واقع در شرق تهران قرار دارد. این پل روی رودخانه جاجرود ساخته شده و چون ارزش تاریخی بالایی هم دارد، عبور وسایل نقلیه از روی آن به ندرت صورت می گیرد تا پل برای سال های دیگر هم همچنان پابرجا باقی بماند. اگر بین جاهایدیدنی جاجرود تصمیم دارید از پل شاه عباسی بازدید کنید، بهترین مسیر برای دسترسی به این پل از طریق خیابان جاجرود یا جاده کدخدا است اما در نظر داشته باشید برای اینکه به شهر جاجرود برسید باید در شرق تهران وارد جاده دماوند یا همان جاده قدیم شوید نه آزاد راه چراکه آزادراه از بالای شهر جاجرود عبور می کنند و هیچ خروجی برای وارد شدن به این شهر ندارد.

با این حال، زمانی که از طریق جاده دماوند به شهر جاجرود رسیدید، همان اوایل بعد از اینکه از پل رودخانه جاجرود عبور کردید، اولین خیابانی که در سمت راست مشاهده می کنید خیابان گلستان نام دارد. در خیابان گلستان کمی جلوتر به میدان ساعت می رسید و سپس مسیر را در همان خیابان گلستان ادامه می دهید تا در نهایت به یک دوراهی برسید. در این دوراهی سمت راست شما را وارد ادامه خیابان گلستان می کند و سمت چپ، خیابان جاجرود. در انتهای خیابان جاجرود نیز به پل شاه عباسی می رسید و لازم به ذکر است در ادامه و با عبور از پل شاه عباسی جاجرود می توانید از طریق خروجی وارد جاده دماوند به سمت تهران شوید.

اما مسیر دوم که جاده کدخدا نام دارد بیشتر برای افرادی مناسب است که در بخش شمالی جاجرود یعنی قسمت شمالی جاده دماوند که از مرکز شهر عبور می کند قرار دارند. جاده کدخدا در غرب رودخانه جاجرود قرار دارد و از طریق زیر گذر، شما را از پایین جاده دماوند وارد بخش جنوبی جاجرود می کند و در انتهای جاده کدخدا نیز به خیابان جاجرود می رسید که در سمت چپ، پل شاه عباسی قرار دارد.

پل شاه عباسی جاجرود

معرفی پل شاه عباسی جاجرود

اول از هرچیز، اینکه نام این پل را پل شاه عباسی جاجرود گذاشتیم به این دلیل است که در اطراف تهران، یک پل شاه عباسی دیگر هم هست که در شهر کرج قرار دارد لذا این پلی که در شهر جاجرود قرار دارد با پل شاه عباسی در شهر کرج متفاوت است. هرموقع نام پل شاه عباسی جاجرود می آید، بسیاری از مردم تصور می کنند که این پل در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده و بخاطر نام شاه، نام این پل را هم پل شاه عباسی گذاشتند در صورتیکه این پل قدمتش به 850 سال پیش برمیگردد یعنی زمان حکومت سلجوقیان. در آن زمان، پل شاه عباسی در روستایی با نام سعید آباد ساخته شد که همچنان هم نام این منطقه سعید آباد است و این پل برای بومی ها از ارزش و احترام تاریخی بالایی برخوردار است.

پل شاه عباسی چهار دهانه برای عبور آب دارد. دو دهانه بزرگ هستند که عرضشان 7 متر و طولشان 12 متر است که در بخش میانی پل واقع شده اند چون حجم بیشتر آب از دهانه های میانی همیشه عبور می کنند و دو دهانه دیگر که عرض کمتری دارند، در چپ و راست دو دهانه بزرگ یعنی بخش غربی و شرقی پل واقع شده اند. همانطور که می دانیم، در زمان سلجوقیان خبری از امکانات و تکنولوژی نبود و این پل از موادی همچون ملاک خاک ساخته شده بود و نکته جالب تر اینکه در آن زمان، رودخانه جاجرود بسیار خروشان تر از الان بود و اینکه در آن زمان با آن حجم زیاد از آب رودخانه، ساخت پل روی رودخانه جاجرود کار بسیار سختی بود. هرچند هدف از ساخت پل کاهش سطح خروشانی آب و انتقال بخشی از آب به زمین های کشاورزی اطراف بود.

پل شاه عباسی تا قبل از اینکه پل سیمانی جاجرود احداث شود، تنهل پل در شرق تهران بود که تهران را به استان مازندران متصل می کرد و عبور و مرور از روی این پل به شدت صورت می گرفت و پل شاه عباسی باید همیشه وزن بسیار زیادی را هم تحمل می کرد برای همین تصمیم گرفتند جهت حفظ این بنای تاریخی باارزش، پلی سیمانی در جاجرود بسازند. اما قبل از اینکه این پل سیمانی ساخته شود چون پل شاه عباسی از اهمیت بالایی برخوردار بود، در دوراه های مختلف تاریخی نیز بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت چه در دوران صفویان و چه در دوران قاجاریان اما بزرگترین و مهم ترین مرمت و بازسازی که روی پل شاه عباسی صورت گرفت مربوط به دوران قاجاریه است بطوریکه در آن زمان، ناصرالدین شاه قاجار دستور داد با هزینه ای 24 هزار تومانی، پل شاه عباسی مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد و لازم به ذکر است در آن زمان، حاج میرزا بیک نوری فراش خلوت شاه مسئولیت بازسازی و مرمت پل را برعهده داشتند.

وضعیت کنونی پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود یک اثر تاریخی است و در فهرست آثار تاریخی کشور نیز قرار دارد. با اینکه در دوره های مختلف تاریخ این پل بخاطر ارزش و اهمیتی که داشت بار ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت اما عمر 850 ساله این پل باعث شده در طول این سال ها، عوامل طبیعی از باد و باران و آفتاب گرفته تا عوامل انسانی تاثیرات مخبری روی پل بگذارند و جالب است بدانید امروزه این پل تاریخی به پاتوق معتادان تبدیل شده و همیشه معتادان مختلفی را در زیر پل میبینیم. از طرفی، چون مسیرهای دیگری برای دسترسی به شهر های شمالی احداث شده و دیگر از پل شاه عباسی استفاده نمی شود، سازمان میراث فرهنگی و مشئولان مربوطه هیچ ارزش و اهمیتی نسبت به این پل قائل نیستند و برای همین است که دیگر پل شاه عباسی آن جذابیت گذشته را ندارد. ناگفته نماند بعد از اینکه سد لتیان روی رودخانه جاجرود احداث شد، از حجم آبی که از پل شاه عباسی عبور می کرد نیز به شدت کاسته شد و این نیز از دلایل دیگر تخریب شدن پل شاه عباسی است.

پل شاه عباسی جاجرود

بهترین زمان بازدید از پل شاه عباسی

با این حال، پل شاه عباسی یک اثر تاریخی در شهر جاجرود است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. اما برای اینکه بدانید بهترین زمان بازدید از پل شاه عباسی جاجرود چه زمانی است، بدانید که جاجرود یک منطقه ای نسبتاً کوهستانی محسوب می شود که تابستان های خنک و زمستان های بسیار سردی دارد. در فصل زمستان، در اغلب موارد علاوه بر اینکه جاجرود آب و هوایی بسیار سرد و سوزناک دارد، شاهد بارش های سنگین برف و باران هستیم که بازدید از پل شاه عباسی را دشوار می کند. از این رو، بهترین زمان بازدید از پل شاه عباسی با توجه به شرایط آب و هوایی، فصل بهار و تابستان تا اواسط پاییز است.

جاهای دیدنی اطراف پل شاه عباسی جاجرود

در شهر جاجرود جدا از سفره خانه و رستوران های متعددی که دارد و پاتوق بسیاری از مسافران این شهر شده، جاهای دیدنی مختلفی هم هست که در کنار پل شاه عباسی، بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود. دریاچه و سد لتیان، مراکز خرید بزرگ و معروفی که در جاجرود هست مانند بازار مبل، پارک جنگلی تلو معروف به پارک جنگلی غزال، منطقه محافظت شده جاجرود، آبشار کمرد و پارک جنگلی لتیان از بهترین جاهای دیدنی در جاجرود است که پیشنهاد می کنیم بازدید کنید.

پل شاه عباسی جاجرود

اجاره ویلا روزانه در جاجرود

جاجرود در کنار مناطق مجاورش همچون دماوند، رودهن و غیره، از بهترین مناطق اطراف تهران برای آخر هفته ها و تعطیلات چند روزه به دور از شلوغی و روزمرگی است. جاجرود نیز همانند رودهن، مملو از ویلا و باغ ویلا بوده و باغ های چند هزار متری سرسبز و فوق العاده ای در این شهر است که برخی از آن ها به صورت روزانه اجاره داده می شود. بین پایتخت نشین ها اما، اجارهویلا استخردار در جاجرود به مراتب محبوب تر از اجاره سایر اقامتگاه ها می باشد از این رو، خوب است بدانید در جاجرود، ویلاهای استخردار مجهز به استخر های روباز و یا سرپوشیده هستند و در کنار آن، بیشترشان از امکانات و سرگرمی های متعددی هم برخوردارند. استخر های روباز آبسرد در فصل تابستان و استخر های سرپوشیده آبگرم در فصل زمستان پرطرفدار هستند و جهت رزرو اقامتگاه مورد نظرتان با بهترین قیمت کافیست به وبسایت باباسفر مراجعه کنید. 

در جنوب غربی جاجرود، خیابان کدخدا و انتهای خیابان جاجرود

به دوران حکومت سلجوقیان یعنی 850 سال پیش

دریاچه و سد لتیان، مراکز خرید بزرگ جاجرود مانند بازار مبل، پارک جنگلی تلو معروف به پارک جنگلی غزال، منطقه محافظت شده جاجرود، آبشار کمرد و پارک جنگلی لتیان

نه تنها مورد مرمت و بازسازی قرار نگرفته بلکه زیر پل به پاتوق معتادان تبدیل شده است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.