دشت جانستون

شهر تهران به سبب موقعیت و شرایطی که دارد، یک شهر صنعتی به حساب آمده و مکان های تفریحی زیادی مانند طبیعت بکر و سرسبزی برای گذراندن تعطیلات ندارد. اما در نزدیکی شهر تهران، شهرهای کوچکی وجود دارند که مکان های تفریحی و دیدنی زیادی دارند. فشم، یکی از شهرستان های شمیرانات است که در شمال شرقی تهران واقع می‌ باشد. فشم یکی از مناطق ییلاقی بسیار زیبا و سرسبزی است که فاصله کمی با پایتخت ایران دارد و به جهت جاذبه ها و مناطق دیدنی که دارد، تعداد زیادی از تهرانی‌ ها تمایل دارند تا روزهای تعطیل خود را در این منطقه بگذرانند. یکی از دیدنی های فشم که طرفداران زیادی دارد، دشت جانستون است. در ادامه این مطلب، قصد داریم تا به معرفی کامل و جامع دشت جانستون بپردازیم.

معرفی دشت جانستون فشم

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد، در اطراف تهران شهرهای زیبایی وجود دارند که فشم یکی از این شهرها با دیدنی های بسیار متنوع است. دشت جانستون را می توان یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی فشم معرفی کرد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. دشت جانستون که با نام دشت جانستان نیز شناخته می شود، در ارتقاع حدوداً 3000 متری روستای آب نیک و در فاصله 12 کیلومتری شمال شرقی فشم قرار دارد. این دشت، از توابع بخش رودبار قصران و شهرستان شمیرانات است که از آب و هوای بسیار مطبوع و دل انگیز و طبیعتی بسیار سرسبز برخوردار می‌ باشد. روستای آب نیک که فشم در نزدیکی آن قرار دارد، روستایی واقع در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا است که جمعیت تقریبی آن 150 نفر می باشد. البته در زمستان و تابستان به دلیل ییلاق و قشلاق، به تعداد این جمعیت افزوده می شود. دشت جانستون علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد، دارای تعدای قله مرتفع با مسیر صخره ای و شیب تند است که آن را برای علاقه مندان با کوهنوردی به مکانی محبوب تبدیل کرده است. بیشتر کوهنوردان برای فتح قله های جانستون، می بایست در ارتفاع حدود 3000 متری این قله ها حرکت کنند. تعدادی چشمه بسیار بزرگ نیز در این دشت وجود دارند که بر زیبایی این دشت افزوده اند. نامگذاری دشت جانستون نیز از موضوعات جالبی است که دیدگاه ها و عقاید متفاوتی پیرامون آن مطرح است. یکی از اعتقادات مطرح در این باره این است که یک فرد غیر ایرانی به نام جانستون، به عنوان اولین نفر از قله های این دشت بالا رفته و پرچم خود را بر بالای آن قرار داده است، به همیت دلیل این دشت را به نام او جانستون نامگذاری کرده اند. ادعای دیگری نیز مطرح است که بر اساس آن، در ابتدا نام این دشت جان ستان بوده است. به این دلیل که مسیر رسیدن به آن یک مسیر کوهستانی با آب و هوای سرد و خشک و کوه ها و شیب های بسیار تند پوشیده شده از برف بوده است که عبور از آن بسیار دشوار بوده و جان انسان را به لب می آورده است. به همین دلیل، اول دشت جان ستان نامیده شده و بعد به مرور زمان، به جانستون تبدیل شده است.

دشت جانستون کجاست و مسیر دسترسی به آن

مسیر دسترسی به دشت جانستون، از روستای خوش آب و هوای آبنیک که در فاصله 12 کیلومتری شمال شرقی فشم قرار دارد، است. برای رفتن به دشت جانستون باید به روستای آب نیک رفته و بعد از طی کردن یک مسافت یک ساعته، به این دشت سرسبز و زیبا برسید. مسیر دسترسی به روستای آب نیک نیز از سمت شهر تهران است که برای آن باید از بزرگراه شهید بابایی یا جاده لشگرک عبور کرده و به دو راهی لواسان- فشم برسید، پس از آن با طی یک مسافت ۱۵ کیلومتری به میدان فشم می رسید. در این میدان به سمت راست حرکت کرده و بعد از گذر ۱۲ کیلومتر، از روستاهای زایگان و لالان عبور کرده و در نهایت به روستای آب نیک می رسید. بعد از رسیدن به خیابان اصلی روستای آب نیک و گذر از دو پل، به یک دو راهی می رسید که در آن، باید به سمت خیابان جانستان حرکت کنید. پس از طی 3 کیلومتر ، به دشت زیبای جانستون خواهید رسید. مسیر رسیدن به دشت جانستون، مسیری سخت و طاقت فرسا است که این سختی، در مقابل زیبایی های این دشت به چشم نیامده و مانع از رفتن گردشگران به آن نمی شود.

دشت جانستون

بهترین زمان بازدید از دشت جانستون

بازدید از دشت جانستون، در تمام روزهای سال می تواند لذت بخش و به یاد ماندنی باشد. در فصل تابستان و روزهای گرم آن، این دشت سرسبز و زیبا شده و در فصل زمستان و سردی نیز، دشت با برف پوشیده شده و جلوه ای رویایی و ویژه به خود می گیرد. البته ذکر این نکته ضروری است که دشت جانستون به سبب قرار داشتن در ارتفاعات و روستای ییلاقی، در فصل زمستان و پاییز که روزها سرد هستند، دمای بسیار کمی داشته و بارش باران و برف نیز در آن فراوان است. به همین دلیل صعود به آن می تواند دشوار باشد. با توجه به این موضوع، بهتر است سفر به دشت جانستون را به فصل های بهار و تابستان موکول کرده و از آب و هوای زیبا و دل انگیز آن در این دو فصل، لذت کافی را ببرید.

تجهیزات ضروری برای سفر به دشت جانستون

همان طور که گفته شد، دشت جانستون به دلیل قرار گیری در منطقه کوهستانی، مسیر دسترسی سخت و دشواری دارد که مسافران را می تواند با برخی از مشکلات رو به رو کند. به همین سبب پیشنهاد می شود تمام ابزار و لوازم ضروری در شرایط خاص مانند کفش مناسب، مواد غذایی و آب، چوب پیاده روی، جعبه کمک های اولیه، لباس گرم و دیگر لوازم ضروری را حتماً همراه خود داشته باشید.

جاذبه های دیدنی دشت جانستون

پیش از این هم گفته شد که دشت جانستون، علاوه بر جلوه بسیار زیبایی که دارد، دارای دیدنی ها و مکان های دیدنی مختلفی نیز است که برای نمونه می توان به کوه ها و قله های مرتفع، باغ های گیلاس و آلبالو و دیگر موارد اشاره کرد. یکی از دیدنی های معروف واقع در دشت جانستون، غارهای دستکندی است که توسط شخصی به نام بیوک آقا در درون صخره های این دشت ساخته شده اند. بیوک آقا که اهل شهر تبریز است، در طول سالیان زیادی، تنها با ابزارهای ساده ای مانند تیشه، در مناطقی چون جاده ده سنگان و دشت جانستون، غارهایی را در دل کوه ها به وجود آورده است. هدف بیوک آقا از انجام این کار، ساختن پناهگاه هایی برای کوهنوردان در شرایط بد جوی بوده است. برای مثال، غار جانستون که در طی مدت زمان 23 سال ایجاد شده است، تقریباً 20 الی 30 نفر ظرفیت دارد. دیگر دیدنی دشت جانستون، قله های مرتفع و بسیار بلندی است که این دشت را احاطه کرده اند. این قله ها علاوه بر دشت جانستون، خاتون بارگاه و خرسنگ را هم پوشش می دهند. صعود به این قله های بلند، نیازمند تجربه بسیار زیاد در کوهنوردی است و فقط افراد حرفه ای با تجهیزات کامل باید به صعود به آن اقدام کنند. رودخانه کلارود که در بین مردم محلی با نام رودخانه آب نیک شناخته می شود نیز، از دیگر دیدنی های نزدیک به دشت جانستون است. این رودخانه در مسیر روستای آبنیک به دشت جانستون قرار دارد که مسافران می توانند اطراف آن کمپ کرده و از اب و هوای بی نظیر لذت ببرند.

دشت جانستون فشم

آب و هوا و طبیعت دشت جانستون

از آن جایی که دشت جانستون از ارتفاع زیادی برخوردار است و همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، در اغلب روزهای سال دارای آب و هوای سردی بوده و پوشیده از برف است. به همین جهت، در سفر به این منطقه به همراه داشتن تجهیزات کامل مانند لباس گرم، وسایل کوهنوردی و کفش مناسب، موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. دشت جانستون را می توان یکی از ذخیره گاه های مهم گونه های متعدد جانوری و گیاهی در این منطقه معرفی کرد. گیاهان مختلفی مانند پیاز و یونجه کوهی، شنگ، ریباس، شوید کوهی و غیره در این منطقه رشد می کنند که گیاهان کاربردی از نظر دارویی، صنعتی و خوراکی هستند.

ویلا استخردار در فشم

فشم یکی از خوش آب و هوا و سرسبز ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که بسیاری از پایتخت نشینان را به سمت خود کشانده و زیبایی های طبیعی متعددی را پیشه روی بازدیدکنندگان قرار می دهد. به همین خاطر سالانه مسافران بسیاری به سمت این منطقه زیبا حرکت می کنند تا اوقات فراغت خود را در فشم بگذرانند. در فشم اقامتگاه های زیادی با کاربری های مختلفی وجود دارد که برای اقامت مسافران تعبیه شده اند. از جمله بهترین این اقامتگاه ها می توان به اجاره ویلا استخردار در فشم اشاره کرد که تفریحی مناسب برای تمامی اقشار جامعه به شمار می رود.

دشت جانستون یکی از دشت ها و جاهای دیدنی فشم است که در نزدیکی روستای آب نیک و در فاصله 12 کیلومتری شمال شرقی فشم قرار دارد.

برای رفتن به دشت جانستون باید به روستای آب نیک رفته و بعد از طی کردن یک مسافت یک ساعته، به این دشت سرسبز و زیبا برسید. مسیر دسترسی به روستای آب نیک نیز از سمت شهر تهران است که برای آن باید از بزرگراه شهید بابایی یا جاده لشگرک عبور کرده و به دو راهی لواسان- فشم برسید، پس از آن با طی یک مسافت ۱۵ کیلومتری به میدان فشم می رسید.

در هر فصلی از سال، دشت جانستون زیبایی های خود را دارد. اما توصیه می شود با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خاص این منطقه، در فصل های بهار و تابستان به آن سفر کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.