سد لتیان

سدها سازه های مهمی هستند که در تامین آب یک منطقه بسیار تاثیرگذار هستند. حال سدی را تصور کنید که علاوه بر کاربرد ارزشمند آن، از زیبایی های طبیعی نیز بهره مند باشد. سد لتیان دقیقا همچین سازه ای است که در جنوب شهر لواسان و بر فراز رودخانه جاجرود ساخته شده است. این سد بتنی یکی از منابع اصلی برای تامین آب شرب تهران به شمار می رود و تقریبا حدود ۳۰ درصد از آب شرب شهر تهران را تأمین می کند. سد زیبای لتیان در منطقه ای خوش آب و هوا به نام جاجرود قرار دارد که به دلیل مسافت کم با تهران یکی از محبوب ترین مقاصد گردگری میان پایتخت نشینان محسوب می شود. در ادامه از این مقاله از باباسفر با ما همراه شوید تا همه چیز درباره سد لتیان را توضیح داده و مسیرهای دسترسی به آن را شرح دهیم.اگر بخواهیم از مشخصات فنی  سد لتیان بگوییم، از دو بخش اصلی بتونی و خشکه چین تشکیل شده است که ارتفاع آن حدود 1600 متر از سطح دریا احتساب می شود. همچنین این سد دارای 2 عدد دریچه تخلیه آب نیز می باشد که ظرفیت تخلیه آن ها حدود ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه می باشد. 

سد لتیان کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

سد لتیان یک شاهکار معماری است که در جنوب شهر لواسان و در محلی که رودخانه برگ جهان به جاجرود می ریزد واقع شده است. این سازه بتنی در میان کوه جاجرود و کوه بندک قرار داشته و در قسمت شمالی آن می توان کوه آلون را مشاهده کرد. درواقع سد لتیان در شمال شرق تهران جای دارد و از مهم ترین جاذبه های گردشگری تهران به شمار می رود. این سد در پنج کیلومتری شمال جاجرود، جنوب شهر لواسان و ۱۰ کیلومتری تهران قرار دارد. فاصله تهران تا سد لتیان 49.6 کیلومتر است که سفر به این منطقه حدود 1 ساعت و 8 دقیقه از زمان شما را به خود اختصاص می دهد. اگر بخواهید از سمت تهران به این منطقه بکر سفر کنید باید از اتوبان بابایی به سمت لواسان حرکت کرده و یا از جاده تهران ‌پارس و دماوند به‌ سمت جاجرود بروید.

آدرس سد لتیان: ایران، استان تهران، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، ۵ کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان


معرفی سد لتیان

سد لتیان یکی از جاذبه های اطراف تهران است که بسیاری از پایتخت نشینان و یا حتی سایر مردم ایران برای چند ساعتی دور شدن از شلوغی شهر و آلودگی هوا به این منطقه سفر می کنند تا از زیبایی های طبیعی سد لتیان بهره مند شوند. این سد مقاوم در یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق اطراف تهران واقع شده است و در لیست جاهای دیدنی جاجرود قرار دارد. تنفس در هوایی پاکیزه، قایق سواری و اسکی روی آب عکاسی در چشم اندازی زیبا از طبیعت همگی از جاذبه های گردشگری سد لتیان هستند که اوقاتی خوش را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورند. درواقع سد لتیان را می توان یک شاهکار معماری ایرانی دانست که نه تنها زیبایی های طبیعی را در اختیار مردم قرار داده است بلکه در تامین آب شرب تهران نیز نقش مهمی را ایفا می کند. این سد بتنی با کوهستان های زیبا و پارک های جنگلی محاصره شده و جمع شدن آب در پشت آن دریاچه زیبا و طبیعی را به وجود آورده است که زیستگاه مناسبی برای پرندگان و گونه های جانوری مختلف به شمار می رود.

تاریخچه سد لتیان

تا پیش از پیروزی انقلاب، سد لتیان با نام «سد فرحناز» شناخته می شد که در آبیاری مزارع اطراف تهران نقش مهمی داشت. طبق تحقیقات به دست آمده آغازه پروژه ساخت این سد به سال ۱۳۳۸ باز می گردد که تا سال سال ۱۳۴۲ به طول انجامید. سرانجام در سال ۱۳۴۶، ساخت سد فرحناز پایان یافت و به بهره برداری رسید. سد لتیان برای سال ها زیر نظر وزارت آب و برق وقت، بود و این سازمان در ساخت و نگهداری بسیاری از بخش های آن نقش مهمی را ایفا کرد. ساخت سد فرحناز در منطقه جاجرود باعث پیدایش دریاچه ای خیره کننده شد که علاوه بر چشم انداز زیبا، امکان ماهیگیری و قایق سواری را نیز به گردشگران ارائه می دهد. جالب است بدانید لتیان نام نزدیک ترین روستا به دیواره سد است که با احداث سد لتیان به زیر آب فرو رفت و ساکنان آن زمین های خود را به دولت فروختند.

هدف ساخت سد لتیان

سد لتیان از کاربردی مشابه سایر سدها برخوردار می باشد و برای تامین آب شرب منطقه تهران احداث شده است. درواقع سد لتیان از نقش مهمی در آبیاری مزارع کشاورزی دشت ورامین و تامین بخشی از آب تهران را بر عهده دارد. این سد بر روی رودخانه جاجرود قرار دارد که اصلی‌ ترین تأمین‌ کننده و آبریز سد لتیان است. همچنین رودخانه های دیگری همچون افچه، برگ جهان و کندرود نیز درست در بالادست به این سد و آبریز می ریزند. درست است که کاربرد سد لتیان در وهله اول تامین آب تهران است، اما این منطقه بکر امروزه به مقصد توریستی برای تهرانیان شده است و پاتوق اصلی خانواده ها برای پیک نیک در طبیعتی ناب به شمار می رود.

دریاچه سد لتیان

تفریحات مخصوص سد لتیان

در کل محدوده ای که سد لتیان در آن قرار گرفته است یکی از مناطق ییلاقی سرسبز و خوش آب و هوا است که دور تا دور آن را جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری تشکیل داده اند. سد لتیان در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و پوشش گیاهی آن بسیار متنوع است. در اطراف این سد بوستان های وسیعی همچون پارک جنگلی لتیان و پارک جنگلی تلو قرار دارند که می توانید از طبیعت زیبای آن ها بهره مند شده و یا به تفریحات مخصوص در دریاچه سد لتیان مشغول شوید. در ادامه تفریحات ویژه ای که در این دریاچه وجود دارد را ذکر کرده و بهترین زمان سفر به سد لتیان را شرح داده ایم.

ماهیگیری در سد لتیان

ماهیگیری در دل طبیعت یکی از محبوب ترین تفریحاتی است که در دریاچه سد لتیان می توان تجربه کرد. انواع مختلفی از ماهی ها در دریاچه سد لتیان زندگی می کنند که توجه ماهیگیرهای بسیاری را به خود معطوف کرده اند. در این منطقه شما می توانید ماهی هایی همچون اسلک، ماهی سفید، کپور کراس، و ماهی زردپر را صید کرده و از این تفریح جذاب نهایت لذت را ببرید. برای اینکار می توانید سوار بر قایق های موجود در سد لتیان شده و به وسط آب های این سد بروید. سپس مشغول ماهیگیری شده و اوقات آرامش بخشی را برای خود رقم بزنید.

قایق سواری و اسکی روی آب

دریاچه ای که به لطف ساخت سد لتیان ایجاد شده است از عمق مناسبی برای قایق سواری برخوردار می باشد. از همین روی قایق های متعددی در این منطقه وجود دارند که توسط محلی ها تعبیه شده و گردشگران را برای ساعت ها در آب های زیبای لتیان به گردش می برند. قایق سواری یکی از خاطره انگیزترین تجربه هایی است که می توانید در سد لتیان از آن بهره مند شده و با دوستان یا خانواده خود برای ساعت ها سرگرم باشید.

پیک نیک و عکاسی

پیک نیک برای ما ایرانی ها بسیار خوش آیند است و عموم مردم برای فرار از شلوغی شهر به دل طبیعت رفته و از طبیعت گردی لذت می برند. از آنجاکه منطقه سد لتیان بسیار ناب و سرسبز است کمپینگ در کنار این دریاچه و پیک نیک به همراه دوست داران خود می تواند لذتی وصف ناپذیر را به شما ارائه دهد که رایگان به دست می آید. چادر زدن در اطراف دریاچه سد لتیان آزاد است و مشکلی ندارد. البته شایان ذکر است دو پارک تلو و پارک جنگلی لتیان که در نزدیکی این دریاچه قرار دارند از امکانات مناسبی همچون آلاچیق، سرویس بهداشتی، بوفه های خوراکی و کافه برخوردار می باشند که برای پیک نیک گزینه مناسبی محسوب می شوند. اگر در این مناطق زیبا به کمپینگ و یا پیک نیک مشغول شدید عکاسی های خاطره انگیز و زیبا را فراموش نکنید که سد لتیان یکی از بهترین لوکیشن های رایگان عکاسی را در اختیار شما می گذارد.

دیدنی های سد لتیان

جاذبه های گردشگری اطراف سد لتیان

اطراف سد لتیان را آبشارها و روستاهای بسیار زیبایی محاصره کرده است که برای گشت و گذار و سفر به دل طبیعت گزینه ای عالی محسوب می شوند. در ادامه برخی از نزدیک ترین جاذبه های دیدنی اطراف سد لتیان را نام برده ایم.

پارک جنگلی سد لتیان: بوستان جنگلی لتیان یکی از وسیع ترین پارک های شمال شرق تهران است که از پوشش گیاهی متنوع و مناظر زیبای طبیعی تشکیل شده است. این بوستان با وسعتی حدود هزار هکتار در جنوب سد لتیان جای دارد و از امکانات رفاهی مناسبی نیز برخوردار می باشد.

پارک جنگلی تلو: پارک جنگلی تلو که با نام پارک غزال نیز شناخته می شود، جزو 4 پارک بزرگ اطراف تهران قرار دارد و مساحت آن چیزی حدود ۱۰ میلیون متر مربع است. در این بوستان انواع پرندگان زیبا در ارتفاعات زندگی می کنند و پوشش گیاهی متنوعی در آن دیده می شود. پارک جنگلی تلو از زمین بازی مخصوص برای کودکان و امکانات رفاهی کاملی برخوردار است که پیک نیکی آرامش بخش را به مسافران هدیه می دهند.

کاخ شاه در سد لتیان: در میان درختان انبوه و مسحور کننده سد لتیان کاخ مجللی به نام «کاخ شاه» وجود دارد که در دوران پهلوی مکانی دنج برای تفریح خانواده شاهنشاه بود. امروزه نیز این ساختمان زیبا محلی برای گردهمایی های مهم افراد سرشناس است که همچنان جنبه تفریحی دارد.

بهترین زمان سفر به سد لتیان

سد لتیان در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و از همین روی آب و هوای سرد و کوهستانی بر جو آن حاکم است. به همین ترتیب فصول پاییز و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از سد لتیان نیستند. اگر می خواهید بهترین زمان برای سفر به سد لتیان را انتخاب کنید، از اواسط بهار تا اوایل پاییز این منطقه از آب و هوایی خوش برخوردار بوده و طبیعت آن در اوج زیبایی می درخشد. همچنین در فصل بهار عمق دریاچه سد لتیان به 99 متر افزایش میابد و سرسبزی بیشتری نیز در اطراف دریاچه مشاهده می شود. از همین روی در فصل بهار می توانید در اطراف دریاچه لتیان چادر بزنید، کمپ کنید و یا عکس های بسیار زیباتری را به ثبت برسانید. البته خالی از لطف است اگر از آب و هوای خنک سد لتیان در فصل تابستان نگوییم. شما می توانید در فصل تابستان از خنکی هوا و وزش نسیم های لذت بخش بر روی پوست خود بهره مند شده و به تفریحاتی همچون ماهیگیری، قایق سواری و اسکی بر روی آب بپردازید.

جاذبه های گردشگری سد لتیان

رزرو ویلا در جاجرود

بسیاری از مسافرانی که به منطقه جاجرود و سد لتیان سفر می کنند زمانیکه از زیبایی های این جاذبه های طبیعی شگفت زده می شوند تمایل به اقامت شبانه در اطراف سد لتیان را دارند که لازمه آن یافتن اقامتگاه های ایمن و پاکیزه است. در اطراف سد لتیان هتل هایی همچون هتل دیاموند، هتل ویستریا، هتل استقلال و چندین هتل دیگر وجود دارند که می توانید با رزرو اتاق در این هتل ها اقامتی خوش را تجربه کنید. اما اگر به دنبال اقامتگاه هایی اختصاصی تر، دنج و قیمت مناسب هستید می توانید با اجاره ویلا در جاجرود از وب سایت باباسفر بهترین استراحتگاه را برای خود و دوستان تان انتخاب کنید. رزرو ویلا در باباسفر به صورت آنلاین امکان پذیر است و شما را از پشتیبانی 24 ساعته بهره مند می کند تا در طول اقامت خود با مشکلی مواجه نشوید.

۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، ۵ کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان

خیر، سد لتیان از جاذبه های طبیعی ایست که بازدید از آن شامل هزینه نمی شود.

ماهیگیری، قایق سواری، اسکی روی آب، طبیعت گردی و کوهنوردی، پیک نیک و کمپینگ در کنار دریاچه لتیان.

از اواسط بهار تا اوایل پاییز.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.