کاخ اجابیت

کاخ اجابیت بنایی تاریخی و بسیار باارزش است که دیدن آن بخصوص فضای داخلش برای همه مردم ایران به یک رویا تبدیل شده چراکه هیچکس اجازه ورود به این کاخ و حتی محوطه اطرافش را ندارد و در طول سال، تنها مسئولان و افراد بالا رده دولتی آن هم در برخی از مواقع اگر سفری به کلاردشت داشته باشند برای کمتر از چند روز وارد کاخ می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا با کاخ اجابیت بیشتر آشنا شوید.

کاخ اجابیت کلاردشت

کاج اجابیت کجاست؟

کاخ اجابیت در شهرستان کلاردشت در استان مازندران قرار دارد. برای دسترسی بهع کاخ اجابیت ابتدا می بایست وارد شهر کلاردشت و مرکز شهرش، حسن کیف شوید. در شهر حسن کیف کافیست همان بلوار اصلی که خیابان پاسداران نام دارد را ادامه دهید تا از روستای ولیان عبور کنید و به روستای مکا برسید. در این منطقه، در انتهای خیابان پاسداران به میدان می رسید که ادامه مسیر شما را وارد بلوار مسلمی می کند و در ضلع جنوبی وارد خیابان اجابیت می شوید. در انتهای خیابان اجابیت به روستای اجابیت خواهید رسید که کاخ اجابیت هم در آنجا قرار دارد اما ابتدا به مسجد اجابیت می رسید و پشت مسجد، کاخ اجابیت قرار دارد.

معرفی کاخ اجابیت کلاردشت

قدمت کاخ اجابیت کلاردشت به دوران حکومت پهلوی و پادشاهی رضا شاه برمیگردد. در آن زمان، رضا شاه که قصد ساخت همچین کاخی را در شمال کشور داشت، برای اینکه موقعیت ساخت کاخ را پیدا کند، سه لاشه گوسفند تهیه کرد در نقاط مختلف قرار داد تا ببیند کدامیک از این لاشه ها دیرتر فاسد می شود تا کاخ را در آنجا بسازد و لاشه ای که در روستای اجابیت و موقعیت کاخ اجابیت قرار دارد دیرتر فاسد شد و به لطف این موضوع، کاخ اجابیت در این منطقه بنا گردید. این کاخ در سال 1318 ساخته شد و همانطور که می دانیم، در زمان پهلوی بسیاری از بناها، کاخ ها و ساختمان های مهم کشور توسط بهترنی مهندسان و معماران اروپایی ساخته میشده و حتی مصالح تا وسایلی که در داخل آن بنا هم قرار داده میشدند از بهترین های اروپایی بودند لذا کاخ اجابیت کلاردشت هم معماری به سبک ایرانی و اروپایی دارد.

کاخ اجابیت یک کاخی سفید رنگ، بسیار بزرگ و باشکوه است و یکی از امضاء های رضاشاه محسوب می شود چون اوج لوکس بودن و معماری زیبای اروپایی را در خود جای داده. دیوار های بیرونی کاخ سفید رنگ بوده و کلی گچ کاری ها و ظریف کاری های نفیس و فوق العاده زیبا دارد و حتی کلی ریزه کاری هم روی بخش بیرونی کاخ اجابیت هست که تنها معمار های حرفه ای آن را متوجه  می شوند. کاخ اجابیت بنایی دو طبقه است که در طبقه بالا، یک بالکن بزرگ با چند ورودی دارد و بالای هر ورودی هم دکوراسیون و تزئینات لوکس و طلایی می بینیم که ابهت این بنای تاریخی را دوچندان می کند.

اما این زیبایی و ابهت کاخ اجابیت تنها به بخش بیرونی بنا خلاصه نمی شود و داخل اجابیت هم لوکس بودن خاص خودش را دارد و یکی از همین دلایلی که بازدید از این بنای تاریخی برای عموم و حتی بومی های منطقه ممنوع است، بخش داخلی کاخ اجابیت می باشد. همانطور که پیش تر گفتیم و همانند سایر بناهای تاریخی مهم دوران پهلوی، برای وسایل و تزئینات داخلی کاخ اجابیت کلاردشت هم از بهترین مواد اروپایی استفاده شده است. بطور مثال، در کاخ اجابیت لوستر های بزرگ و بسیار لوکس هست که همگی آلمانی بوده و ارزش بسیار بالایی دارند. در کنار لوستر ها، تمامی میز هایی که در بخش های مختلف کاخ اجابیت قرار دارند همگی بهترین میز های چوب گران قیمت گردو بوده و همگی هم فرانسوی هستند چون در آن زمان، میز های فرانسوی جزء بهترین ها و گران ترین ها در کل جهان محسوب می شدند. به غیر از میز های فرانسوی، تمامی دکوراسیون های چوبی کاخ اجابیت شامل قفسه کتاب ها و غیره همگی لهستانی هستند و نه تنها در آن زمان، بلکه تزئینات چوبی لهستانی همچنان امروزه هم حرف ها برای گفتن دارند.

کاخ اجابیت کلاردشت

کاخ اجابیت در محوطه ای سرسبز و بسیار باصفا قرار دارد و گفته می شود در زمان رضا شاه، اینجا یکی از پاتوق های تابستانی شاه بوده و او با خانواده اش، تابستان ها به این کاخ سفر می کرد و از فضای سبز و هوای دلنشین کلاردشت به دور از شرجی بودن بخش دریا و زمین های شالی سپری می کرد. فضای سبز کاخ اجابیت که مملو از درخت های بلند قامت سرو است، زمینی چند هکتاری دارد که همگی متعلق به کاخ اجابیت هستنند.

در زمان پهلوی که این کاخ مورد استفاده خانواده شاه بود و بعد از آن و پس از انقلاب اسلامی، بازدید از این بنای تاریخی بر روی همه بسته شد و تا به امروز هیچکس نتوانسته از داخل کاخ اجابیت بازدید کند در صورتیکه اگر بازدید از این کاخ تاریخی و لوکس برای همه باز شود، نه تنها میلیون ها گردشگر از سراسر ایران بلکه کلی گردشگر خارجی هم به کلاردشت سفر می کنند تا کاخ اجابیت و ابهت و لوکس بودن داخلش را از نزدیک ببیند و لذت ببرد.

بهترین زمان بازدید از کاخ اجابیت

چه در این زمان که همچنان بازدید از کاخ اجابیت برای همه ممنوع است و تنها می توانید از فاصله دور و محوطه اطراف کاخ، این بنای تاریخی را ببینید و چه در آینده که اگر بازدید از کاخ اجابیت کلاردشت برای همه آزاد شود، خوب است بدانید بهترین زمان برای بازدید از کاخ بیشتر به شرایط آب و هوایی کلاردشت برمیگردد. کلاردشت یک شهری سرسبز و فوق العاده خوش آب و هوا است که در استان مازندران واقع شده، به دور از زمین های شالی و دریا قرار دارد به طبع آن، هوای منطقه بسیار مطلوب و دلنشین است و تابستان های خنکی دارد. لذا کلاردشت در فصل تابستان هوایی مطلوب دارد و بهار و پاییزی نسبتاً خنک و با بارش های باران اما در فصل زمستان، اینجا شاهد بارش های سنگین برف و باران هستیم و مسیر های دسترسی به کلاردشت و شهر حسن کیف نیز در زمستان بعضاً صعب العبور می شود.

کاخ اجابیت کلاردشت

جاهای دیدنی اطراف کاخ اجابیت کلاردشت

کلاردشت شهری است که مقصد بسیار خوبی برای طبیعت گردی به شمار میرود و بیشتر گردشگرانی هم که به کلاردشت سفر می کنند طبیعت گرد هستند و می خواهند در هوایی دلنشین، طبیعت گردی خارق العاده ای را برای خود رقم بزنند. از این رو چون بازدید از داخل کاخ اجابیت برای مردم آزاد نیست پس می توانید نگاهی به بهترین جاهای دیدنی کلاردشت و جاهایی در نزدیکی کاخ اجابیت بیاندازید و سفری بی نظیر را رقم بزنید. دریاچه ولشت، جنگل آزو، دریاچه حصار چال، آبشار اکاپل، علم کوه، مرداب دیوک، مازیچال، آبشار هریجان و جاده بسیار زیبا و فوق العاده عباس آباد به کلاردشت از معدود جاهای دیدنی کلاردشت هستند که بازدید از آن ها در سفر به این شهر خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی کلاردشت

اجاره روزانه خانه در کلاردشت

کلاردشت با اینکه یکی از شهر های استان مازندران است و در بخش شمالی کشور، ویلا ها حرف اول را در بخش اجاره روزانه و اقامتگاه می زنند، در اینجا اما، در کنار کلی ویلا و سوئیت و باغ که در اقصی نقاط شهر قرار دارد، گردشگران بیشتر به دنبال اجاره روزانه آپارتمان در کلاردشت هستند. آپارتمان های مبله معمولاً از امکانات رفاهی مطلوبی برای چند روز اقامت برخوردراند و از همه مهم تر، قیمت های به مراتب اقتصادی تری نسبت به سایر ویلاها و اقامتگاه ها دارند. از آنجایی که بیشتر مسافران و گردشگران کلاردشت، طبیعت گردانی هستند که می خواهند کل مدت سفر را به گشت و گذار و طبیعت گردی در اطراف کلاردشت بپردازند، اجاره آپارتمان مبله در کلاردشت بخاطر اینکه هم قیمت مناسبی دارد و هم از نظر امنیت، در شرایط بهتری نسبت به سوئیت ها قرار دارند بین گردشگران محبوب تر هستند و شما می توانید نه تنها آپارتمان های مبله بلکه بهترین ویلا ها و سوئیت ها و باغ هایی که به صورت روزانه در کلاردشت اجاره داده می شود را با بهترین قیمت ها از سایت باباسفر رزرو کنید.

 

در انتهای خیابان اجابیت واقع در روستای اجابیت در غرب کلاردشت

در سال 1318 و در دوران حکومت پهلوی اول

بازدید از کاخ اجابیت بخاطر وسایل لوکس و بسیار باارزش برای عموم ممنوع است.

تا کنون دفعات انگشت شماری افراد رده بالای دولت از کاخ اجابیت بازدید کرده اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.